Nordheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordheim

Bericht door HST »

Hallo allemaal,

Vandaag start ik met een nieuw verhaal. Alhoewel, het verhaal is al een tijdje bezig, maar het kostte gewoon wat tijd om uit de planning te komen. Daar waren wel wat hindernissen te nemen.
Afbeelding20210113_170015 by Nordbahn, on Flickr
De dag dat deze jongens uit de auto kwamen was een mijlpaal voor de start van de bouw van Nordheim. Het markeert de overgang van de planningsfase naar de realisatiefase. In dit draadje ga ik de bouw van Nordheim bijhouden.

Het is altijd de bedoeling geweest Nordende uit te breiden en de modelbaan langs alle vier de wanden van de modelspoorkamer te bouwen. Op dit moment zijn er drie bezet: segment Nordende, segment vrijebaan en de fiddleyard. Eind 2019 ben ik begonnen met het ontwerp van de uitbreiding, waarbij de fiddleyard zou worden verplaatst naar de 4e wand. Na het nodige planwerk lag er een plan dat ik deze winter wilde gaan bouwen.
Afbeeldingontwerp by Nordbahn, on Flickr

En toen kwam er iets voorbij waar niemand rekening mee hield en werd ik gedwongen een thuiswerkplek te maken in dezelfde kamer als waar de modelbaan staat, en wel tegen de vierde wand waar de fiddleyard boven moest komen. De extra monitor die nodig was bleek een conflict op te leveren met de daarboven geplande fiddleyard. Toen bleek dat thuiswerken een blijvertje zou worden leverde dat een soort van mentale lockdown op voor de uitbreidingsplannen.

Het denkproces wat toen volgde zal ik jullie besparen maar samengevat heb ik de problematiek van alle kanten belicht en heb ik diverse plannen uitgewerkt om bij de drie wanden te kunnen blijven en een niveautje lager een schaduwstation te maken inclusief een driesporige samenloop met een geëlektrificeerde hoofdlijn. Ik heb het hele plan in RocRail uitgewerkt en getest, inclusief dienstrooster voor verschillende treinen. Ook is er een experimenteel pendelbaantje gebouwd (leuk om weer een wat sporen te leggen!) om RocRail i.c.m. wat hardware bezetmelders en servoswitches te testen. Werkte allemaal perfect en ik heb er veel van geleerd.

En daarna, tijd om te denken heb ik genoeg, tóch besloten door te gaan met het oorspronkelijke ontwerp en te blijven bij de uitgangspunten van de modelbaan. Vlak, modulair, diesel, rangeermogelijkheden.

Pluspunt: door het hele gedoe kwam ik er achter dat er ook een hybride vorm mogelijk is met automatisering. Een deel van de treinenloop wil ik nu gaan automatiseren, het nieuwe gedeelte zal daar op worden voorbereid met secties, bezetmelders en servobesturing van de wissels in de fiddleyard en op de hoofdlijn sporen. Uiteindelijk wil ik ook in Nordende enkele wissels en sporen automatiseren, zodat de computer het pendelen van reizigerstreinen van mij overneemt als ik aan het rangeren ben ;-)
Het probleem met de monitor los ik op door het bureau dat verrolbaar wordt gemaakt van de muur te schuiven als ik werken moet. Details zal ik verder besparen.

Dus aan de slag gegaan! Zagen, schroeven, railplan afgedrukt 1 op 1 voor het eerst.

Afbeelding20210116_130821 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20210116_162615 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20210117_155436 by Nordbahn, on Flickr

Ik ben van plan het spoorwerk en de elektra apart van de rest van de baan te bouwen. Dan kan ik dat op de plek doen waar ik dat wil. Als dat klaar is wil ik de fiddleyard uitwisselen voor Nordheim en de fiddleyard verplaatsen naar de vierde wand. Ook zal er dan nog een draaibaar segment gemaakt moeten worden, om de toegang tot de deur niet permanent te blokkeren.

Afbeelding20210117_155111 by Nordbahn, on Flickr

Ach ja, en zo ziet het eruit als er wat treinen op staan. Nog een lange weg te gaan...
Afbeelding20210117_155044 by Nordbahn, on Flickr

Verwacht niet dat het snel gaat! Zeker niet nu de levering van peco-wissels stagneert. Maar ik zal ook dit draadje van tijd tot tijd van een update voorzien. Met de hoop ergens volgende winter de baan compleet te maken. In een volgend bericht zal ik wat verder ingaan op het ontwerp van Nordheim en het spoorgebruik.

Groetjes, Erwin



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nordheim

Bericht door erik-n-fan »

Nice! Succes gewenst met de bouw.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nordheim

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin,

Dat ziet er interessant uit! Veel mogelijkheden voor een realistisch treinverkeer! Lekker rijden en rangeren! :Thumb
HST schreef: 06 feb 2021 17:45 Verwacht niet dat het snel gaat! Zeker niet nu de levering van peco-wissels stagneert.
Och, dat zal nog wel meevallen. Gezien het tempo dat je bij Nordende aanhielt... En bij mij vergeleken doe je sowieso je nickname HST eer aan:
ik ben echt een boemel.... Of eerder een slak :lol:

Groet, Wim



piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Nordheim

Bericht door piksov »

Ik heb eventueel nog een 3 tal SL-U395F wissels voor je ...tijdje geleden gekocht bij onze forum sponsor, maar ik gebruik ze niet.

Unifrog, Medium Radius, Right Hand.

Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 06 feb 2021 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Nordheim

Bericht door Spoor010 »

Hoi Erwin,

Lijkt mij best wel lastig om thuis te moeten werken in je hobbykamer. :?
Maar straks hebben wij hier op het forum weer wat leuks om te volgen ! :P
Succes met de bouw.
Laatst gewijzigd door Spoor010 op 19 okt 2021 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Nordheim

Bericht door Pierre »

Heel interessant om dit project te volgen. Succes met de bouw. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

Spoor010 schreef: 06 feb 2021 19:30 Lijkt mij best wel lastig om thuis te moeten werken je hobbykamer.
Jazeker, het werken lukt wel maar na een werkdag heb ik niet zo veel zin meer om er wéér te zijn!
Maar wel toch mooi afgelopen zondag op de eerste module 2 mm kurk onder het spoor geplakt :lol:
piksov schreef: 06 feb 2021 19:25 Ik heb eventueel nog een 3 tal SL-U395F wissels voor je ...
Hoewel ik er maar één van nodig heb ... tóch een pb !


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordheim wo richtig Betrieb gemacht wird

Bericht door HST »

Bedankt voor jullie reacties op de start van dit draadje. Dat is veelbelovend! Een beetje meer over Nordheim vandaag, en er volgt ook nog een kleine bouwupdate. Maar die plaats ik later.

Waar Nordende de vergane mondaine badplaats is, met zijn hotels, restaurants, bars, casino en Seefahrt Hochschule, is Nordheim de nuchtere thuishaven van de arbeider. Hier wordt met staal gewerkt, met zand en cement, graan en meel en zelfs met papier en drukinkt. Hier worden mouwen opgestroopt, gesjouwd en gesjort. Hier drinken ze samen in die Kneipe ein grosses Bier als het Feierabend is en haalt men een Brattwurst of twee bij Lola van de Imbiss op de winderige havenkade. Maar op dit moment is er niemand in de stad achter de dijk. Er moet namelijk eerst gebouwd worden!

De grote zeehaven zal niet zichtbaar zijn op de modelbaan maar bevindt zich virtueel aan de linkerzijde van het emplacement. En ook geen Imbiss en geen Kneipe. Het wegdraaiende verbindingsdeel tussen Nordheim en de fiddleyard heb ik nu gepland als een deel waar met een lange brug, twee of drie bogen, het zeekanaal wordt gekruist (ofziets). En zo geraken de treinen op het emplacement van Nordheim --->

Afbeelding

Het gedeelte voor reizigerstreinen is beperkt. Gewoon twee perronsporen 1 en 2 waar treinen kort zullen halteren en elkaar kruisen. Deze sporen kunnen ook worden gebruikt voor goederentreinen die niets af te leveren of op te halen hebben in Nordheim, om te kruisen met de tegentrein of door te denderen.

Spoor 3 is het aankomst en vertrekspoor voor goederentreinen welke één of meer wagons met bestemming Nordheim Industrie achterlaten of ophalen. Een lokaal gestationeerde rangeerlok, die bijvoorbeeld in het verlengde van spoor 3 en 4 staat te wachten op het kopspoortje, (natuurlijk voor elk tijdperk weer een ander type) zal dan het rangeerwerk verzorgen. Terwijl de rest van de goederentrein doorgaat naar Nordende. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een trein volledig eindigt in Nordheim. De procedure is hetzelfde maar de lok die de trein heeft gebracht zal dan zelf het rangeerwerk verzorgen of zal tijdelijk worden opgesteld op spoortje 15, dat van een tankplaat wordt voorzien.

Er komen vier bedrijfsaansluitingen in Nordheim. In onderstaande tabel een overzicht van mogelijke producten en wagons:

Afbeelding

Spoor 13 is eigenlijk het spoor naar de rest van de haven, maar heeft hier de dubbele functie van uithaalspoor en opstelspoor voor als er bijvoorbeeld meer wagons zijn dan er langs spoor 12 kunnen worden geplaatst. Spoor 19 heeft een vergelijkbare functie, maar dan voor de drukkerij.

Het is dus allemaal wat grootser geworden dan aanvankelijk gedacht. En qua aan- en afvoer van goederen misschien niet allemaal even werkelijkheids getrouw als je het goed doordenkt, maar hé, it’s a game. De aansluitingen gaan een hoop afwisseling geven in het treinbedrijf of zoals ze in Nordheim zeggen ‘Da wird immer richtig Betrieb gemacht!’ . Zo wordt het ook nog een modelbaan die ook heel geschikt is om met meerdere personen tegelijk te bedienen, maar liefhebbers daarvoor heb ik hier niet onder handbereik dus dat zal wel minder vaak voorkomen.

Gooi ik er hieronder voor de liefhebber nog twee 3d-plaatjes tegenaan, van hoe ik het zo ongeveer gedacht had. Binnenkort dan meer, want de eerste sporen en wissels zijn dus inmiddels gelegd.

Groets, Erwin

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Nordheim

Bericht door Hugo »

Goed doordacht allemaal. Om spoor 15 te voorzien van een tankplaat is een leuk idee wat mij weer triggert.

Wat is de reden dat spoor 11 en 12 achter het verticale shot doorlopen?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door Hoontje »

Goed doordacht allemaal. Ben heel erg gecharmeerd van dit soort industriebanen. Ben benieuwd wat het gaat worden uiteindelijk. Heb zo geen vragen/tips/feedback op je baan plan.

Succes en veel plezier!

Groetjes

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nordheim

Bericht door erik-n-fan »

Mooie plaatjes met een goed doordacht plan! Succes met de bouw!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordheim: kleine stapjes

Bericht door HST »

Hugo schreef: 07 mar 2021 18:58 Wat is de reden dat spoor 11 en 12 achter het verticale shot doorlopen?
Hugo: De bedoeling is dat de sporen voor de bakkerij onder het gebouw verdwijnen, door het laatste stukje achtergrondplaat. Er komt dan een productiegebouw over de sporen heen, met een paar steunpilaren, ik overweeg het spoor 13 er ook onderdoor te trekken, aan de onderzijde van spoor 13. Met de achtergrondplaat erbij verdwijnen de sporen mooi uit het zicht.

Zo en nu weer verder met waar ik gebleven was:

1. Sporen leggen
Op onderstaande afbeelding is te zien dat de eerste sporen op Nordheim zijn gelegd. Het zijn de sporen 11 en 12. Met dank aan Piksov hier van het forum van wie ik een wissel kon overnemen. Bij het leggen van het spoor begin ik graag op een vast punt en niet met flexrail.
Vanwege de beschikbaarheid van Peco wissels, of eigenlijk het ontbreken ervan, kom ik even niet verder dan het leggen van deze twee spoortjes.
Afbeelding20210306_163708[1] by Nordbahn, on Flickr

Het spoor is vastgelijmd met Tacky Glue van de Action. Voordeel hiervan is dat het spoor zich na het drogen van de lijm nog makkelijk laat verwijderen. Als het eenmaal is geballast zal dat niet natuurlijk niet meer lukken, maar ballasten doe ik pas als de segmenten op hun definitieve plaats hangen en het proefbedrijf met goed gevolg is afgerond. Een kleine correctie is dus nog altijd mogelijk.

Deze wissels zullen worden omgelegd met het op Nordende bewezen trek en duw systeem. Ik plaats daarvoor een messingbuisje van 2mm in het brede dwarsliggerdeel van het wissel, net naast de omlegstang. Hierdoorheen komt dan een hefboompje van 0.8 mm verendraadstaal. Het buisje wordt vastgelijmd.
Afbeelding20210307_122822[1] by Nordbahn, on Flickr

Het u-vormige deel gaat dan in het oogje, het rechte deel door het buisje.
Afbeelding20210307_122907[1] by Nordbahn, on Flickr

Onderaan het buisje wordt het verendraadstaal in een hoek van 90 graden gebogen. Het hefboompje kan er dan niet meer uitvallen.
Afbeelding20210307_123233[1] by Nordbahn, on Flickr

Aan het hefboomje wordt later een oog bevestigd vanuit de trekstang. Het komt er dan als onderstaand plaatje uit te zien.
Afbeelding20210307_123751[1] by Nordbahn, on Flickr
Dit is een een afbeelding van de situatie onder de fiddleyard waar met één trekstang twee wissels, bedrijfszeker, tegelijk worden omgelegd. Het puntstuk van elk wissel wordt geschakeld met een schakelaartje.

Als dat gedaan is worden de eerste draadje gesoldeerd. Ik ben een leven geleden begonnen met minitrix en gebruik eigenlijk nog steeds dezelfde kleuren voor de baanspanning: rood en blauw. Na het solderen en aansluiten van de draden moeten er nog een paar bielzen geplaatst worden. Dat gaat eenvoudig. Ik gebruik niet de speciale setjes van peco maar van een reststukje snij ik kleine delen. De hele biels past er meestal niet onder vanwege de railverbinders. De losse stukken plak ik er gewoon tussen. Na het ballasten valt het allemaal niet meer op.
Afbeelding20210307_140138[1] by Nordbahn, on Flickr

2. Wissels op betonnen dwarsliggers
Een paar gebogen wissels heb enige weken geleden nog weg weten te kapen voor de neus van anderen. Die liggen hier nu te wachten totdat ik deze kan gaan leggen. Mooie gelegenheid om eens wat te experimenteren. Een groot gebrek voor ons spoorhobbyisten is het ontbreken van wissels op betonnen dwarsliggers. Wat zou het effect zijn van een likje verf?

Om de betonkleur van peco-flexrail te imiteren heb ik 10 druppels Vallejo USAF Grey (71 296) gemengd met 2 druppels Vallejo Dirt (71 333). De dwarsliggers van twee laagjes verf voorzien, behalve de onderzijde om te voorkomen dat het wissels staks niet meer vlak ligt.

De rails heb ik ook maar gelijk onderhanden genomen met de bij mij gebruikelijke Vallejo NATO BROWN (71 249 / RAL8027). Eigenlijk veel makkelijker werken zo dan als het allemaal al op de baan ligt! Het voorlopige resultaat:

Onderaan op de foto een stukje flexrail, daarboven het wissel met sporen en roest en daarboven hetzelfde maar zonder roest. Op het plaatje eronder nog een vergelijking met een origineel.
Afbeelding20210314_110958[1] by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20210314_110938[1] by Nordbahn, on Flickr

Van een afstandje zie je de nerf van de dwarsligger niet meer. De blokkige vorm van de dwarsligger komt verder goed overeen met de wissels in het grootbedrijf. De dwarsliggers onder een wissel zijn tenslotte van een heel ander type dan welke onder het spoor liggen.
Ik moet alleen nog even bedenken wat ik nu met de dwarsliggers van de tongbeweging doe, ook grijs of deels grijs of toch maar zwart/bruin laten.

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nordheim

Bericht door Jeroen »

Hey Erwin,

Ik heb bij mijn project ook een of 2 wissels met beton verf omgetoverd. Het werkt prima inderdaad, je ziet er in onze schaal weinig van. Echter zou de fabrikant van mij direct aan de slag mogen met wissels met betonnen liggers. Scheelt een hoop gedoe en een beetje meer keuze is toch wel gaaf.

J.

PS: mooie plannen weer. Jij doet straks alles manueel of is automatisch ook mogelijk?


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordheim

Bericht door HST »

Jeroen schreef: 16 mar 2021 22:09 PS: mooie plannen weer. Jij doet straks alles manueel of is automatisch ook mogelijk?
Jeroen, nu doe ik alles met het handje. Straks wil ik de mogelijkheid hebben om een deel op de auto-pilot te laten rijden. Dat is het rode deel van onderstaand plaatje. Dat wordt dus pendelen met treinstellen of trek-duw stammen. Goederen gaan dan altijd handmatig.

Afbeelding2021-03-21_03-44-20 by Nordbahn, on Flickr

De mogelijkheid om in Nordende automatisch te ontkoppelen en de lok te laten omlopen heb ik nog in overweging, want vergt nog wat onderzoek qua toe te passen koppelingen en de betrouwbaarheid daarvan. Mocht ik daar van overtuigd raken dan ga wil ik dat denk ik ook nog gaan toevoegen.

Eerlijk gezegd zal ik al blij zijn als ik over een poosje alles werkend heb en wat verder in het vat zit dat verzuurd niet!

Gr. Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordheim

Bericht door HST »

Wegens de wisselschaarste kon ik niet veel aan Nordheim doen, maar nu deze kennelijk (tijdelijk?) voorbij is en het vandaag 'katten en honden regende' heb ik toch eventjes de draad weer opgepakt.

Op de linker module liggen alle vier de wissels er sinds vanmiddag in en is er druk gesoldeerd om alle voedingsdraadjes aan te sluiten. Daar kan je er nooit genoeg van hebben. (van het solderen wel overigens).

Afbeelding20210522_163025[1] by Nordbahn, on Flickr
(Mooi hè? ;) )

Daarna was het tijd voor wat proefrijden. Natuurlijk bleek de rails erg vies te zijn dus eerst eens lekker poetsen. Daarna diverse loks, van groot tot klein, laten rijden met als resultaat dat het ogenschijnlijk naar behoren werkt. Natuurlijk moeten de wissels nog van bediening worden voorzien en moeten de hartstukken nog geschakeld worden. Nu zijn dit allemaal unifrog wissels en net uit de verpakking dus was er geen kunst en vliegwerk nodig om te testen.

Afbeelding20210522_161437[1] by Nordbahn, on Flickr

De tweede module laat nog even op zich wachten want ik mis nog wel een paar wissels en kwam er ook achter dat ik mijn laatste code 55 flexrails op heb gemaakt vandaag. Dus daar blijft het even bij vandaag.

groet, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordheim (Baan- en spoorwegbouw)

Bericht door HST »

Zo,
na tien dagen lekker lui achterover in de Griekse zon,
licht beneveld van de Ouzo,
waar heb ik dan zin in ...?

Juist ja!

Afbeelding20210810_164330 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20210812_110512 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20210813_165124 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20210813_165107 by Nordbahn, on Flickr

De foto's spreken voor zich lijkt me zo. In ieder geval weer een wat voortgang geboekt. Volgende fase: bedrading en wisselsturing.

Lag er ook nog een fraai lokje op zijn nieuwe eigenaar te wachten!

Afbeelding20210813_184152 by Nordbahn, on Flickr

Gelijk maar even de decoder (MX616 van fabriekswege) naar mijn hand gezet, want Fleischmann maakt er soms een potje van.

Was me dat even lekker thuiskomen!

Gia mas!
Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordheim: Winter is coming...

Bericht door HST »

Hallo mede modelspoorders,

Een regenachtige dag én herfstvakantie dus een mooie gelegenheid om de fiddleyard van Nordende uit te wisselen voor de eerste twee segmenten van Nordheim. Nu ben ik altijd een beetje huiverig om dingen die goed werken uit elkaar te halen, maar hé, dat was wel het plan. Dus... alle moed bij elkaar geraapt en aan de gang gegaan.

Er moest nog een hangrail aan de muur bevestigd worden, waarna al snel de segmenten op hun plek konden worden geplaatst. Ik moest wel een stukje uiterst links van de linker module afzagen ( :o ) omdat de deur niet ver genoeg openging. Zonder al te veel verlies aan spoorlengte is dat gelukt.

Afbeelding20211019_164855[1] by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20211019_164850[1] by Nordbahn, on Flickr

Ook een stukje van het hoofdspoor, dat straks over het draaibare deel voor de deur langs gaat, even gelegd.
Afbeelding20211019_164951[2] by Nordbahn, on Flickr

De wissels waren de afgelopen periode allemaal al voorzien van plaatselijke bediening met het bij mij inmiddels bewezen trekstang systeem inclusief hartstuk polarisatie. Dit was uitvoerig getest maar eenmaal op zijn plaats mankeerde er toch nog wat aan, dus hup alles weer op zijn kant en hier en daar wat bijgesteld. Nu werkt het als een zonnetje.

Eén wissel is voorzien van een MTB MP1 wisselmotor. Deze is aangesloten op een DR4018 decoder maar kan ook gewoon met drukknoppen aan de zijkant van de baan bediend worden. (Traditiegetrouw in minitrix kleuren). Ook aan de andere kant van Nordheim zal één wissel met een wisselmotor worden uitgerust. Zie mijn post van 21 maart jl. , het betreft de wissels in het rood.

Afbeelding20211019_173206[1] by Nordbahn, on Flickr

Ook de terugmeldmodule is op zijn plaats gemonteerd en aangesloten. Voordat de pc-besturing in bedrijf is zal er overigens nog heel wat werk verzet moeten worden. Ik werk er rustig naar toe. Zo ontbreken hier op dit hoeksegment nog de nodige rails en wissels. De komende periode ga ik daar maar eens mee aan de slag.

Afbeelding20211019_164906[1] by Nordbahn, on Flickr

Tot slot nog een plaatje uit ongewoon perspectief. De rails ligt er aardig recht bij, daar ben ik wel blij mee.
Afbeelding20211019_164922[1] by Nordbahn, on Flickr

Toch is het zaak straks eerst voldoende test te rijden voordat er geballast gaat worden. Volgende stappen zijn dan:
- hoeksegment baan en spoorwegbouw
- hoeksegment elektronica
- proefbedrijf

Nog wat verder weg:
- fiddleyard ombouwen naar wisselmotoren
- fiddleyard boven het bureau plaatsen
- draaibrug maken.

Genoeg te doen, maar ... Winter is coming!

Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

Hallo allemaal,

Wat er ook gebeurt, we bouwen hier gestaag verder aan Nordheim!

Na de vorige post heb ben ik begonnen met het leggen van de rails op het hoeksegment. Eerst nog op zijn plaats in de baan, om zo de aansluitingen op de aansluitende segmenten exact uit te lijnen. Daarna heb ik het hoeksegment uit de baan genomen om comfortabel te werken aan de wisselstellers en de elektronica. Toen dat klaar was eerst maar eens getest voordat het segment werd ingebouwd. Zo kon ik mooi nog wat foutjes herstellen. Daarna is het segment weer teug ingebouwd en zijn de (elektronische) verbindingen met de naastgelegen delen gemaakt. Het is daarna proefbedrijf is begonnen. Hieronder een paar indrukken:

Afbeelding20211121_115450 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20211121_140545 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20211121_142407 by Nordbahn, on Flickr

Voor de liefhebbers van de duistere onderwereld zijn onderstaande plaatjes. Het was een aardig klusje om de elektronica op orde te krijgen. Dat is niet mijn favoriete bezigheid, maar ik denk dat ik het weer aardig voor elkaar heb gekregen. En ja, aan de automatisering is ook gedacht. Met zo'n groot emplacement, met zoveel te bedienen bedrijfsaansluitingen kom ik straks aan het rijden van reizigerstreinen helemaal niet meer toe! Vandaar dat ik dat deel ga automatiseren voor als ik alleen rijd. (De baan is straks ook prima geschikt om met twee, of zelfs drie, personen te bedienen.) Enkele wissels zijn daarom van een wisselmotor voorzien. Bij automatisch bedrijf kan er dan gependeld worden met treinstellen en trekduwstammen tussen Fiddleyard - Nordheim - Nordende met een kruising in Nordheim.

Afbeelding20211121_121153 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20211121_121150 by Nordbahn, on Flickr

De vrije aansluitingen op de schakeldecoder zullen overigens worden gebruikt voor de (nog te plaatsen) seinen.

Aan de bovenzijde was het vervolgens zaak om hier en daar nog wat fine-tuning te doen aan de ligging van de rails. Inmiddels rijdt het allemaal betrouwbaar, maar ik heb nog niet al het materieel getest. Kan ik dus mooi even vooruit.
Afbeelding20211121_114845 by Nordbahn, on Flickr

Een ander klusje is het opvullen van de aansluiting tussen de flexrails en de wissels met losse dwarsliggers. Peco heeft hier dwarsliggers voor in het assortiment. Ik bedien me altijd van restanten van mijn eigen spoorbouwwerkzaamheden. De rails wordt dan van de dwarsliggers ontdaan. Die dwarsligger kan niet zo onder de rails geplaatsen worden omdat de rails eigenlijk ingegoten is. De dwarsligger past er dus niet zo onder. Mijn oplossing is om de dwarsligger op te delen in drie delen. Elk deel wordt afzonderlijk tussen en naast de rails gelijmd. Na het ballasten is er niets meer van te zien. Onderstaande afbeelding maakt het hopelijk nog wat duidelijker.

Afbeelding2021-11-21_161732 by Nordbahn, on Flickr

Kleinere projecten aan Nordheim zijn nu het verroesten van de rails, het ballasten en inkofferen van het spoor. Tevens zal er natuurlijk nog een achtergrond moeten komen en wil ik ik wat mock-ups van gebouwen plaatsen.

Afbeelding20211121_115330 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding20211121_115212 by Nordbahn, on Flickr

Voorzichtig begin ik nu uit te kijken naar het aan de vierde wand plaatsen van de fiddleyard en het maken van de 'brug' tussen fiddleyard en Nordheim en het moment dat de eerste treinen automatisch hun baantje trekken.

Mooie hobby hebben we toch ;-)!

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Nordheim

Bericht door maarten »

Mooie update Erwin! Goede tip ook van die bielzen, zo heb ik dat ook al een keer gedaan.

Ik vind je (korte) loodsen op de tweede foto erg geslaagd. Om het iets speelser/overtuigender te maken zou je kunnen overwegen ze iets schuin te plaatsen. Is wel lastiger bouwen maar oogt meteen anders.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 291
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Nordheim

Bericht door sik234 »

ziet er goed uit zekker je betonnen wisseles als wer beetje vies maakt zie het amper :)

mvg ruud


Gebruikersavatar

8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Nordheim

Bericht door 8811 »

Mooie update.
Dat van de bielzen heb ook zo gedaan alleen heb ik de railschoentjes er af gesneden
en onder de rails geschoven (de makkelijke manier) :lol: .


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

maarten schreef: 21 nov 2021 18:01 Mooie update Erwin! Goede tip ook van die bielzen, zo heb ik dat ook al een keer gedaan.

Ik vind je (korte) loodsen op de tweede foto erg geslaagd. Om het iets speelser/overtuigender te maken zou je kunnen overwegen ze iets schuin te plaatsen. Is wel lastiger bouwen maar oogt meteen anders.
Dank voor het compliment en de tip Maarten. Alles wat nu op de baan staat is provisorisch. Ik broed nog op de inrichting van die hoek. Het gebouwtje mag zo naar een andere eigenaar, omdat ik er geen bestemming voor heb.
sik234 schreef: 22 nov 2021 08:34 ziet er goed uit zekker je betonnen wisseles als wer beetje vies maakt zie het amper :)
We gaan het meemaken Ruud, we zullen zien, de airbrush ligt al klaar evenals de ballast.
8811 schreef: 22 nov 2021 23:47 Mooie update.
Dat van de bielzen heb ook zo gedaan alleen heb ik de railschoentjes er af gesneden
en onder de rails geschoven (de makkelijke manier) :lol: .
Waarom makkelijk doen als het nog moeilijk kan? Bij Peco code 55 volstaat het niet om de railschoentjes eraf te snijden, omdat de rail in de biels verzonken is. Bij andere merken lukt dat inderdaad wel. 8)7

Verder moest ik gisteren nog een tuimelschakelaartje van een wisselaandrijving vervangen. Één pool maakte geen contact, de kwaliteit is ook niet altijd je- van-het. Mijn Kof II bleef precies op het puntstuk staan... zo zie je maar weer het belang van testen met veel verschillende types rollend materieel.

Groet Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordheim langs vier wanden = Nordbahn

Bericht door HST »

Hallo,
Op de valreep van 2021 is het dan zover: langs alle vier wanden van de modelbaankamer zijn de segmenten aangebracht en rijden de treinen van point-tot-point. De Afbeelding (https://www.youtube.com/channel/UCWPzim ... M4o49ppabg) nadert zijn voltooiing.

Vorige keer ben ik zo’n beetje geëindigd met het gereedkomen van Nordheim. Daarna had ik meer zin om wat te modelbouwen dan in houtbewerking dus ben ik maar eens aan de gang gegaan met ballasten en een paar zeer rudimentaire mockups. Dat geeft gelijk een ander aanzicht dan het kale hout. Ik moet zeggen dat het resultaat van de wissels met “betonnen” dwarsliggers mij niet tegenvalt, het verschil met de standaard peco-rail valt nauwelijks op.

Afbeelding

Ook ben ik bezig geweest met het testen van de automatisering van de Nordbahn. Treinen kunnen pendelen van beide perronsporen in Nordheim naar spoor 2a/b in Nordende. Rijwegen worden geschakeld, overweglichten knipperen en de seinen komen veilig en vallen keren weer terug in de rusttoestand en de treinen in Nordende halteren op de plek langs het perron waar ik dat wil. Allemaal mogelijk gemaakt met RocRail.

Daarna kreeg ik toch de kriebels om de fiddleyard tegen de vierde wand aan te plakken en het beweegbare deel voor de kamerdeur te maken. Dan kan ik weer ‘ouderwets’ met treintjes rijden en rangeren, bestuurd met de multimaus. Ik heb daarom het automatiseren van de fiddleyard dus even gelaten voor wat het is (dat komt later wel) en heb de eerste paar dagen van de kerstvakantie besteed aan het voorzien van de fiddleyard van X-bus connectoren (HO-fine) en de voeding. Toen aan de slag met het nodige teken, reken, zaag en schroefwerk, om tenslotte de rails te kunnen leggen. Inmiddels werkt het helemaal zoals het de bedoeling was. Er komt nog een poot onder het beweegbar deel, omdat het anders bij het wegklappen toch wat kwetsbaar kan zijn.

Over niet al te lange tijd zullen twee enkelsporige Hack bruggen van elk 35cm de overspanning maken, deze zijn in bestelling net zoals de perronranden voor Nordheim! Nu is het nog even behelpen. Ook zal het beweegbare deel nog van een achterwand worden voorzien.
Als afsluiting een fotografische rondreis. Startend bij nabij de zuidelijke toegang van Nordheim via de kophaalbrug bij Nordende en dan terug naar het beweegbare baandeel. Voor de gelegenheid heb ik de TUI-ferien express maar eens uit de kast gehaald. Een BR218 verleend voorspan aan een 113, want er hangt natuurlijk geen draad boven de baan.

Afbeelding001

Afbeelding002

Afbeelding003

Afbeelding004

Afbeelding005

Afbeelding006

Afbeelding007

Afbeelding009

Afbeelding010

Afbeelding011


Dat was ‘m voor dit jaar!

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordheim: over the bridge

Bericht door HST »

Zo, ik zal jullie weer even bijpraten over de vorderingen de afgelopen periode.

Om te beginnen heb ik de baan van een blauwe achtergrond voorzien, aansluitend op wat op het eerste gedeelte (Nordende) al aanwezig was. Dit geeft niet alleen een veel rustiger beeld, maar bovendien ook meer licht op de baan, omdat de donkere muur gewoon meer licht absorbeert. Niettemin staat er nog wel een volledig nieuwe belichting met ledstrips op mijn to-do verlanglijstje.

Dan een klein projectje in de noordwesthoek van het emplacement Nordheim, tussen de hoofdsporen en de sporen 17 t/m 19 (zie voor de spoornummers. afbeelding gepost d.d. 07 maart 2021). Typisch zo’n hoekje waarvan je van denkt... ‘tsja wat zal ik daar nou eens mee doen?’. Allereerst heb ik spoor 19 een andere geschiedenis toebedacht als een raccordementspoor dat buiten exploitatie is. Dus ‘vroeger’ werd via dat spoor nog een afnemer bediend dat dan zo te zeggen een paar honderd meter of verder uit het zicht ligt. Nu eindigt het vlak voor een, voorheen niet actief bewaakte, overweg.
Afbeelding20220106_104838

Deze overweg geeft zelf dan weer toegang tot een plakkaat asfalt, dat hoogst waarschijnlijk de parkeerplaats wordt van een nog nader te bepalen bedrijf. Ik twijfel nog wat tussen een bouwmarktje, groothandel, sloperij of iets in tweedehands goederen ofzo. De laatste opties zijn aantrekkelijk omdat het van mij niet allemaal aangeharkt hoeft te zijn op de modelbaan. Het asfalt is van zo’n vierkante zelfklevende rol gemaakt (Faller, Heki ofzo), dat natuurlijk nog wel even met de verfspuit behandeld is en dat geldt ook voor de aarde tussen de sporen. Daar, en ook tussen de sporen, begon vervolgens bijna als vanzelf gras te groeien!
Afbeelding20220107_135949

Een muurtje van 1,5 mm karton beplakt met steentjespapier (Metcalfe) was ook snel geknutseld. Het beheer daarvan is vervolgens overgelaten aan de lokale graffiti artiesten, met onderstaand resultaat:
Afbeelding20220121_170508 by Nordbahn, on Flickr

Dan was er nog de vervanging van het rudimentaire houten brugdeel door twee Hack bruggen op het beweegbare segment dat de verbinding vormt tussen fiddleyard en de rest van de baan. Vooraleerst moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit en robuustheid van de Hack-bruggen. Deze zijn van metaal en vlekkeloos gespoten. Wat ik jammer vind in het ontwerp is dat het spoor op het brugdek gelegd wordt en niet tussen twee verhoogde delen zodat de dwarsliggers vanaf de zijkant zichtbaar blijven. Nu zag ik het niet zitten om er nog een verhoogd brugdek tussen te prutsen, dus heb ik er daarom voor gekozen het spoor in dezelfde kleur als de brug te spuiten. Gelukkig had ik een goed matchende grijze kleur bij de hand (Vallejo Engine Grey) om bielzen en spoorstaven te camoufleren.
Afbeelding20220122_195845

AfbeeldingP1140008

Het exact inpassen van de brug vergde nog de nodige accuratesse, omdat ik absoluut wilde voorkomen dat er een hoogteverschil zou zijn tussen het spoor op de aarden baan en het spoor op de brug. Hobbelende treinen vind ik namelijk een gruwel om naar te kijken. Onder de brugdelen ligt een stukje styreen H-balk welke dan weer op de landhoofden ligt. In tegenstelling tot de ophaalbrug zijn er nu voor de variatie hoog gefundeerde landhoofden toegepast.

De foto’s en het korte filmpje geven een beeld van de tussenstand tot voor kort.



Ik twijfel nog over het wel of niet handhaven van de achtergrond op dit deel, voor beide is wat te zeggen. Voorlopig zit deze gewoon geklemd en kan er zo weer af.

Groet, Erwin


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1504
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nordheim

Bericht door Hans »

Hallo Erwin,

Mooie vorderingen.
De graffiti is goed gelukt. Heel gaaf.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie