De Nieuwendijk baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
rpph
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 okt 2019 20:20

De Nieuwendijk baan

Bericht door rpph »

Hallo mede-spoorders,
Al een tijdje knaagt het aan me dat ik al mn vragen binnen no-time beantwoord krijg van alle meer ervaren spoorders hier op het forum, maar dat ik nooit de resultaten liet zien, hotel ik dat wel beloofde natuurlijk.
Ben ook niet zo trots op het werk, zeker niet qua snelheid van bouwen, maar ik vind. het nog steeds een fijne hobby.
De baan staat in de garage die dienst doet als een vergaarbak van alles wat de baas niet in huis wil lol.
Het begin was in November 2019 en aangezien ik nog altijd een full-time baan heb, gaan de vorderingen langzaam.

Met hulp van Bert kwam het eerste baanplan tot stand en toen kon ik eindelijk hout bestellen. Het werd uiteindelijk 168 x 77 cm en als ik de tafel nu opnieuw zou bouwen, zou ik het uiteraard anders doen..


Afbeelding

Fast forward van December 2019 naar Mei 2020. Corona is in full swing waardoor mn werk veel tijd vraagt en het project maar mondjesmaat vordert.

Zo trots dat ik inmiddels een DR4018 had aangeschaft en wonder boven wonder wissels kon aansturen via mn Z21 app. Dat was wel iets anders dan mn Temsi trafo uit 1967.... Ook een paar mooie treintjes gescoord in die maanden, waaronder een fraaie SNCF diesel lok.


Afbeelding

Het originele plan:

Afbeelding

Tot zover deze update, komende dagen, upload ik wat meer plaatjes van de vorderingen.

Groet
Raymond


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: De Nieuwendijk baan

Bericht door Hans »

Hallo Raymond,

Leuk dat je je vorderingen deelt.
Tempo vind ik niet belangrijk. Ik ben al 10 jaar bezig. En met mijn huidige baan 5 jaar.

Wat zou je anders doen als je de tafel nu opnieuw zou bouwen?

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: De Nieuwendijk baan

Bericht door WilcoV »

Kan er over meepraten, maar persoonlijk vind ik het bouwen van alles leuker dan het rijden dus ik hoop nooit gereed te zijn. Ziet er al aardig uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: De Nieuwendijk baan

Bericht door erik-n-fan »

Leuk, en nieuwe dingen leren zoals digitaal vind ik zelf erg leuk aan de hobby.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
rpph
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 okt 2019 20:20

Re: De Nieuwendijk baan

Bericht door rpph »

Hans schreef: 12 feb 2021 12:54 Hallo Raymond,

Leuk dat je je vorderingen deelt.
Tempo vind ik niet belangrijk. Ik ben al 10 jaar bezig. En met mijn huidige baan 5 jaar.

Wat zou je anders doen als je de tafel nu opnieuw zou bouwen?

m.vr.gr.

Hans
Oh jee Hans, heb je even haha?
Om te beginnen zou ik de omlijsting voor de achtergrond hoger gemaakt hebben, dus niet zoals nu maar 15 cm boven nivo 1 maar iets van 30 cm of zo.
Maar de belangrijkste wijziging zou de voorbereiding voor een schaduwstation op -1 zijn geweest. Dan wordt nu heel wat gepriegel om het spoor zo onopvallend mogelijk naar beneden te leiden.
Maar ja, toen ik begon, dacht ik ach 2 of 3 treintjes moet genoeg zijn. Inmiddels wordt er veel te veel mooi spul in de rubriek "Vraag en Aanbod" aangeboden en ik kan geen nee zeggen (Dank nog aan Jelle). Inmiddels 10 Loks en te veel rijtuigen lol. Dus werd een schaduwstation wel nodig.
Met hulp alweer van Bart en anderen, heb ik een oplossing, die ik straks wel even post hier.

Voor de rest was het allemaal wel heel goed uitgedacht en voorbereid :-)

Groet
Raymond



Onderwerp starter
rpph
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 okt 2019 20:20

Re: De Nieuwendijk baan

Bericht door rpph »

Zoals beloofd een update.
Al doende leert men en ik denk dat de meeste rails wel 2 keer opnieuw gelegd zijn voordat het goed was. Vooral wissels hebben nogal specifieke wensen hoe ze willen liggen...

Met de figuurzaag aan de gang geweest om nivo 1 in de ruwbouw te krijgen. Het geheel moet demontabel zijn om goed bij de wissels eronder te kunnen komen als er iets vervangen moet worden. Veel nadenken dus met een glaasje in de hand. Ondertussen 700 keer gemeten welke bruggen er nu passen in mijn ontwerp. Het zou wel fijn zijn als die fabrikanten wat meer maten bij hun modellen geven..
Dus vervolgens het ontwerp aangepast aan de viaducten, dat bleek de makkelijkste oplossing...

Dankzij Martin's uitstekende handleiding, zijn de keerlussen in het banenplan in 1 keer goed gegaan. Zo zie je maar, je hoeft je niet overal bezorgd om te maken. De tweede DR4018 aangeschaft (plus een paar Loks, maar die waren tweedehands dus die tellen niet voor de investeringen (althans dat is het verhaal voor de baas en tegelijk wat analoge Loks en rails verkocht dus dat is lood om oud ijzer, min of meer dan lol....)

Vervolgens konden de viaducten gebouwd worden en geplaatst, samen met het plateau van Nivo 1. (Had ik toen maar geweten dat Minitrix uitschuifbare rails heeft, dat had makkelijker geweest!)

Afbeelding

En toen dat voor elkaar was en ik begon na te denken over de bedrading onder het plateau en de aansluitingen onder de baan, begon het al te knagen, dat die baan misschien wat klein was voor 2 cargo treinen, 8 diesels met 22 DB en NS rijtuigen, een Hondekop met rode snor en de prachtige BR612 van Fleischmann. Die laatste moet ik misschien toch van de hand doen, omdat ik op een paar punten genoodzaakt was om R1 spoor te leggen en dat vindt de BR612 niet fijn.

En zo begon het peinzen over een schaduwstation. Die overpeinzingen heb ik in een ander draadje met hulp van Bart en Wim opgelost. Er komt een schaduwstation 30 cm onder Nivo 0.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=15083


Afbeelding


Tot zover even de update. Nu ga ik maar eens nadenken over hoe ik in de bestaande grondplaat moet zagen op de vierkante millimeter zonder teveel te beschadigen, zodat ik omlaag richting helix kan.
Als iemand een magische oplossing daarvoor heeft, houd ik me aanbevolen!

Dit is het nieuwe baanplan, waarbij de paarse omlaag naar de helix gaat en de oranje opgaan naar Nivo 1.


Afbeelding

Tot zover voor vandaag
Groet
Raymond


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: De Nieuwendijk baan

Bericht door Nico Essers »

Ziet er netjes uit Raymond. Als je precies wilt zagen in je bestaande baan dan kun je het beste een multitool gebruiken met geschikt zaagblad. Wil je het met de hand doen dan een schrobzaagje gebruiken (eerst voorboren).


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie