Buysbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Buysbaan

Bericht door WimR »

Ik zat ook op ca. 2,8% maar een lok met poetswagon en 5 twee-assers was al moeizaam.
Een trein van 2 meter en dan misschien met vier-assers geeft veel weerstand.
Ben nu naar 2,3% gegaan en dat gaat goed, maar bij treinen van ca. 70 cm.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Daarom ga ik ook maar dat extra stuk erin bakken, nu kan het nog makkelijk. Betekent wel een helling van ruim 20m lengte, maar dat heb je in een klimspiraal ook al snel.
Het idee is om de bogen waar de treinen keren vlak te houden, zodat daar geen extra weerstand door ontstaat (de bogen zijn R = ca. 40cm, dat is vergelijkbaar met Flm R5). Want anders krijg je inderdaad helling van 2,8% + lange trein met de nodige vierassers + boog, dat wordt teveel.
En ik kan alles aan de achterkant van de baan monteren, daar heb ik redelijk wat ruimte over onder het schuine dak.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Buysbaan

Bericht door Krab »

Zo min mogelijk stijgen 1,8 is fijn voor een lok met bv 20 containerwagons kan het dan makkelijk aan .
Ben benieuwd naar de foto's ervan Steven . ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Even wat beeld van de laatste vorderingen. Het gaat langzaam, maar ik vind dit een k* werkje en dus gaat het langzaam...

Afbeelding

De hellingbaan aan de achterzijde. Deze is een slordige 7 meter lang.

Afbeelding

Hier moeten de treinen keren. Op de plaat tegen de muur komen dus de bochten, de plaat ligt vlak om zo min mogelijk geduvel te krijgen met lange treinen.
Daarna maakt de trein nog een rondje van 2 * 3,5 meter en gaat dan terug naar het begin van de baan waar de helling begon, en is dan boven aangekomen als het goed is. De stijging is 40 cm over een afstand van ruim 21 meter. Hiervoor heb ik ooit een partij goedkope flexrails op de kop getikt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Zo, tijd voor een status update, dit draadje was wel een heel eind weggezakt.

Het werk aan de verbinding tussen schaduwstation en bovenbaan verloopt gestaag. Ik heb er weer wat puf voor, dus doorpakken dan maar.

Even het idee wat er gebouwd wordt: vanaf het schaduwstation loopt een hellingbaan omhoog (of omlaag, net hoe je kijkt) langs de hele lengte van de baan. De helling hangt aan de palen van het frame. Op het plaatje zijn dat de blauwe sporen. Aan het einde keren die en gaan nog een stukje langs mijn dakbalk lopen. Na een kleine 3 meter keert dat weer en gaan de sporen verder (maar dan plm 12cm hoger) om aan het eind nogmaals te keren (groene sporen). Na nog een keertje langs de dakbalk te gaan steken de sporen over, gaan nog een stukje omhoog langs de bovenbaan en komen dan tenslotte boven.

Afbeelding

Het is dus een combinatie van een hellingbaan met een stuk klimspiraal (maar dan eentje met een lange zijde van 3m).
Op die manier kan ik de gewenste 2% helling halen en toch 40cm overbruggen. Op de plaatsen waar gekeerd wordt loopt het vlak, zodat treinen makkelijker de bocht doorkomen. Op mijn vorige baan had ik namelijk een "traditionele" klimspiraal, maar hadden lange treinen moeite met de bochten omdat ze dan a) een bocht moesten nemen die b) op een helling lag. Beide leverde weerstand op, waar lange treinen niet altijd blij mee zijn.
Omdat ik ook met lange goederentreinen (van plm. 2m) wil gaan rijden, is een makkelijk te nemen helling/klimspiraal dus gewenst. Vandaar deze constructie, waarbij het aantal te nemen bochten beperkt blijft.
Op het moment van deze post ligt het houtwerk voor het "blauwe" deel van de sporen, en het eerste stukje van de "groene" sporen.

Genoeg getypt, nog wat foto's (nummers corresponderen met de pijlen op het overzichtsplaatje, dan weet je waarvandaan de foto is genomen):

Afbeelding

Foto 1: De lange helling (blauw in het plaatje). Er komt ook nog valbeveiliging. Spoor wordt nog iets beter recht gelegd.

Afbeelding

Foto 2: Keerlus aan het einde (blauw). De helling steekt hier even over naar de andere zijde van de steunbalk om een ruimere bocht mogelijk te maken (R=42cm).

Afbeelding

Foto 3: Hellingen vanaf de zijkant (je kijkt hier aan tegen de "groene" helling die boven de "blauwe" helling loopt, maar dan aan de andere kant van de palen van het frame). Op de voorgrond een stukje schaduwstation.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Buysbaan

Bericht door Ronaldp »

Weet je al welk programma je gaat gebruiken?
Blijf je bij koploper of toch iTrain?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Nog niet zeker.
Koploper snap ik en werkt goed, maar daar gebeurt niets meer aan.
iTrain is nog volop in ontwikkeling, maar ik ben er nog geen vriendjes mee geworden. Misschien eerst maar eens een simpel rondje erin zetten en dat langzaam aan uitbreiden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Buysbaan

Bericht door Krab »

Daar gaan wel wat meters rails in Steven .
Ben benieuwd naar de lange slepen waar je mee ga rijden op de Buysbaan .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Ja, alleen al in dat klim-ding gaat ruim 40 meter.
Het vordert aardig nu, een dezer dagen de test met een sleep van 2 meter, fingers crossed.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

We zijn inmiddels boven. Eerst maar eens wat foto's.

Hier het begin en einde van de helling. Er wordt 40cm hoogteverschil overbrugd.

Afbeelding

Aan het uiteinde, ingeklemd tussen de baan en het schuine dak zit een soort klimspiraal-constructie die een extra rondje maakt. Dat is nodig om de helling rond de 2% te houden.

Afbeelding

Afbeelding

Al met al is het een fors geval geworden. Op de koppen van de klimspiraal loopt het spoor vlak om het goed berijdbaar te houden.
De totale lengte is 7m helling heen + idem terug + 2 * 2,75m klimspiraal, dan kom je op een lengte van 19,5m. Daar komt nog de lengte van de keerpunten bij, ook nog een slordige 3,5m waarin echter geen hoogte wordt overwonnen.
Er zit ruim 45m flexrails in verwerkt.

En dan komt de test, het rijden met de treinen. De meeste treinen gaan soepel omhoog. Wat langere containertreinen lukt dat ook, maar dat kent zijn limiet, op een gegeven moment houdt het op bij een gegeven lengte. Die ligt op plm. 10 grote containerwagens achter een loc, een trein van zo'n 125cm.

Jammer, want ik wil rijden met treinen van 2m lengte. Dan kun je 3 dingen doen; kortere treinen (nee), de hellingshoek verlagen door een extra rondje in het klimspiraal-deel erop te zetten waardoor je 5,5m rijlengte wint, of iets anders verzinnen.
Dat extra rondje zal waarschijnlijk wel soelaas bieden doordat de rijlengte toeneemt en je hellingshoek daalt naar iets van 1,6%, maar de vraag is of het voldoende is, en wat als je ooit met nog langere treinen wilt rijden?
Ik heb besloten een extra schaduwstation te creëren op maaiveld-niveau. In het plaatje zie je rechtsboven in het baanplan opstelruimte voor treinen. Het zijn 6 sporen, in lengte variërend van 2 tot 3 meter. Daar kunnen de echt lange jongens staan.

Afbeelding

Afbeelding

Het is vrij eenvoudig te realiseren op een plaat van plm. 20 bij 400cm, die aan de plaat van de bovenbouw kan worden verbonden.
Ik heb nu de benodigde wissels besteld in Engeland (eens kijken hoe fijn de douane-afhandeling zal zijn), daar is het nu even wachten op. Intussen begin ik met de bovenbaan (eindelijk!).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Buysbaan

Bericht door piksov »

Hi Steven,

Jammer dat het zo niet lukt met die lange treinen, maar aan de andere kant, je kan nooit genoeg opstelsporen hebben.

Dus ik denk dat het er alleen maar beter door wordt!

En over de extra kosten ... die ben je straks vast vergeten.

groet,
Guus



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Buysbaan

Bericht door Raymond (UK) »

dh
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 18 feb 2022 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Buysbaan

Bericht door garco »

shoven schreef: 17 feb 2022 10:12 Ik heb nu de benodigde wissels besteld in Engeland (eens kijken hoe fijn de douane-afhandeling zal zijn), daar is het nu even wachten op. Intussen begin ik met de bovenbaan (eindelijk!).
Mijn pakketje deed er vanaf het moment dat hij in Nederland was, nog een maand over om mij te bereiken, na het betalen van heel veel geld...
Ze schijnen enorme vertragingen te hebben bij de douane.

Maar wat een project joh. :Thumb


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Ach, je bent weer van de straat met zo'n project...

Hoever ik nat ga met de wissels ga ik zien. Ik had er 12 nodig. Het prijsverschil was zo groot (£ 10,83 voor een Unifrog wissel bij Rails of Sheffield tegen ruim €23 hier in NL) dat ik het risico van de invoerrechten etc maar heb genomen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Buysbaan

Bericht door Krab »

En heb je de wissels al binnen Steven ?

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Nee die liggen al 2 weken bij de douane. Ben benieuwd naar de schade...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Intussen bezig met andere zaken. In de helling naar boven heb ik 2 Booster Scheidings Modules van Rosoft aangebracht, om spanningsverschillen tussen de Z21 en de booster op te vangen. Scheelt een hoop gedoe.
De booster (een van de Multimaus versterkers die ik nog heb liggen) is nog niet gemonteerd, maar onder en boven zijn al wel volledig gescheiden v.w.b. de DCC. Zodra de booster nodig is, is het een kwestie van 2 draden omprikken.

Afbeelding

Een van de twee modules. De liefhebbers zien dat er veel overeenkomsten in aansluitingen zijn met de xTreme keerlus. Als je hem slim aansluit, werkt hij ook als keerlus. Een van de twee die er hangt, is dan ook als keerlus gemonteerd, de andere niet.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Aan de bovenzijde gebeurt ook al het nodige. De helling is verbonden met de sporen die boven liggen, middels 2 wissels en een kruising.

Afbeelding

De kruising wordt aangestuurd met een relais en een WDD-4 wisseldecoder.

Afbeelding

Hier de ingang van het station. De scissor die er bij de ingang komt, ligt al startklaar. nu nog even de 4 extra draden eraan solderen en de servo's monteren.
(Let niet op de zooi :roll: )


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Christ
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 apr 2021 13:38
Locatie: NO-Brabant

Re: Buysbaan

Bericht door Christ »

Wat een project 8-) Gaaf hoor. Daar gaan wel wat metertjes rails in.......


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Hehe, de wissels uit Engeland zijn binnen. Mocht nog even 5 tientjes aftikken met de douane... :cry:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Zo, de wissels rond het station zijn gelegd. Ik maak 3 sporen waarvan het middelste is bestemd voor doorgaand treinenverkeer.

Afbeelding

Zo ligt het er nu bij.

Aan een zijde maak ik een kopspoortje. Ik zit nog even te dubben hoe lang ik dat ga maken, het is vooral bedoeld voor kortere regio-treinstellen, dus maximaal de lengte van een Flirt o.i.d.
Op de foto hieronder zie je het kopspoortje. Tussen dat spoor en het naastgelegen spoor komt een eilandperron. Dat pleit er eigenlijk wel voor om het wat langer te maken... wat denken jullie?

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Buysbaan

Bericht door robvanwijngaarden »

shoven schreef: 20 mar 2022 13:45 Aan de bovenzijde gebeurt ook al het nodige. De helling is verbonden met de sporen die boven liggen, middels 2 wissels en een kruising.

Afbeelding
Ik ben benieuwd naar dat printplaatje wat je onder de rails hebt gesoldeerd. Waar is dat voor?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Dat is om de flexrail in bedwang te houden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Buysbaan

Bericht door erik-n-fan »

Leuk en mooi de ruimte. Enige waar ik zelf gezeik mee heb gehad is meteen een wissel na een wisselkruis. Ik miste daar een stukje recht spoor waardoor sommige langere rijtuigen uit de rails liepen. Lag ook aan de kwaliteit van mn bouwwerk en niet waterpas zijn.
Dus ik adviseer je zeker om aftakkende wissel en kruisend wisselkruis met je materieel te testen.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: Buysbaan

Bericht door PeterB »

shoven schreef: 28 mar 2022 19:56 Hehe, de wissels uit Engeland zijn binnen. Mocht nog even 5 tientjes aftikken met de douane... :cry:
Ha Steven, zijn die 5 tientjes gerelateerd aan de waarde van de ingevoerde spullen of is dit een vast bedrag?

Groet, Peter


Plaats reactie