Kokkerdam

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Hallo mede-hobbyisten,

Tijdens mijn tienerjaren ('90) heb ik mijn eerste modelbaantje gemaakt op mijn zolderkamer, voornamelijk Minitrix georiënteerd. Min of meer een onbewuste keuze, omdat de start een bestaande collectie van een familielid betrof. De jaren daarna heeft de hobby door allerlei bekende redenen - studie, gezin, verhuizingen, werk - stilgelegen in een aantal verhuisdozen op zolder.

Nadat ik vorig jaar een diorama heb gebouwd rondom 'Blokpost 13' van Artitec (gezien de HO-schaal hier natuurlijk off-topic :D ) begon het allemaal toch wel weer te kriebelen. Er is veel veranderd afgelopen jaren, mn. door het digitale materiaal...toch heb ik besloten om her in te treden met het analoge materiaal en de Minitrix-rails wat ik heb liggen. Daarbij ligt mijn interesse primair bij het bouwen van landschappen met uiteraard het spoor als thema; het rijden van treinen is absoluut leuk, maar een secundair doel. Omdat ik tegelijk nog niet echt de ruimte heb voor een vaste modelbaan, heb ik ook overwogen alleen maar diorama's te gaan bouwen. Uiteindelijk is een soort van hybride-vorm ontstaan: ik bouw op losse modules die ik erbij kan pakken op de keukentafel, maar wil er wel voor zorgen dat deze bij elkaar een bepaald sporenplan realiseren waar ik mijn treintjes een rondje kan laten rijden. Qua elektronica houd ik het daarbij ook 'basic', schakelaars zoveel mogelijk op de module zelf, vooralsnog één treintje tegelijk (de rest staat dan op stroomloze sporen) en bv. handmatige bediening van de lichtseinen.

De omgeving en 'spoorplan' dat ik daarbij realiseer, is vooral geïnspireerd door het (analoge) NS-spoormaterieel dat ik heb: een 1100 met rijtuigstam, 1200 met rijtuigstam (beide kunnen ook met een goederentrein rijden natuurlijk), Motorpost en 2400 met korte goederentrein. Dit alles in een tijdperk zo eind jaren '80 - begin jaren '90. Zodoende is 'Kokkerdam' ontstaan: in eerste instantie bestaande uit 3 modules van zo'n 60x45cm, oftewel 2 kopmodules waar de treinen 'de lus nemen' en een midden-module. Idee is dat toekomstige uitbreidingen in het midden plaatsvinden, of het zou via een 'hoek-module' een L-vorm kunnen gaan krijgen...maar zover is het voorlopig nog niet.

Omdat ik al een tijdje meelees in mn. deze rubriek op het forum en daar inspiratie en tips uithaal, vind ik het ook leuk om zo nu en dan eens iets met jullie te delen. Mijn aanpak is misschien niet volgens alle standaarden (voor zover die er zijn ;) ), maar misschien zijn er toch elementen die anderen ook weer kunnen inspireren. Of waar jullie mij kunnen helpen met feedback en tips!

Bovenstaand verhaal is samengevat in onderstaande foto van de gekoppelde modules 'op de keukentafel':

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Kokkerdam

Bericht door Hans »

Hallo Jan-Willem,

Welkom op het forum.
Ik ben ook vooral van de scenery, dus ik zie de foto's van jouw vorderingen graag verschijnen.
Veel succes.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kokkerdam

Bericht door erik-n-fan »

Welkom Jan Willem,

Leuke periode NS materieeel en leuk dat je dat met ons deelt!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Nederland staat bekend als vlak, maar is natuurlijk niet plat...dus ook op de kleine ruimte is gezocht naar mogelijkheden om verschillende niveaus te creëren.

Gelukkig heeft de gemeenteraad van Kokkerdam in de jaren '70 met vooruitziende blik al besloten om de gelijkvloerse kruising van het spoor met de doorgaande weg richting het stationsgebied te gaan "ondertunnelen" vanwege de verkeersveiligheid. Omdat er geen ruimte was om het spoor naar een ander niveau te brengen, is er in Kokkerdam voor gekozen om op het huidige niveau een spoorviaduct aan te leggen en de weg hier verdiept onderdoor te laten lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een infrastructureel staaltje vakwerk, maar inmiddels is dankzij de plaatselijke jeugd tijdens de duistere uurtjes menig artistieke uiting op de muren verschenen. Toen laatst de politie onderweg was naar een 'heterdaadje' met één van deze kunstenaars, begaf de politiebus het echter en was de vogel weer gevlogen. Het positieve aan dit pechgeval is een gloednieuwe personeelsbus voor het politiekorps van Kokkerdam, voorzien van de nieuwe huisstijl van het na reorganisatie ontstane regionale politiekorps. Oom agent is net bezig met een proefritje in de richting van het stationsgebied.

Afbeelding

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kokkerdam

Bericht door Hoontje »

Kijk mooi begin, mooi thema en dezelfde bouwwijze als ik met mijn eigen baan Gilze-Rijen ook doe. Versie 3.0 breidt ook uit "vanuit het midden". Werkt wel fijn moet ik zeggen. Kun je af en toe toch rijden. Blijf je gemotiveerd van! En de boel blijft overzichtelijk.

Ik ga volgen,

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Een recent deelprojectje voor Kokkerdam was het 'pimpen' van een stadsbus. Ik heb de bus voorzien van verlichting, de chauffeur en een aantal passagiers hebben plaatsgenomen en het geheel heeft meer een NL-uiterlijk gekregen. In onderstaande collage een korte samenvatting van origineel (linksonder) naar resultaat (linksboven).

Het was voor mij de eerste keer dat ik een voertuig wat uitgebreider onderhanden heb genomen. Daarvoor was het vooral beperkt tot het aanbrengen van kentekens. ;) Er valt nog veel te leren en verbeteren, maar het smaakt naar meer. Mocht iemand dit type bus overigens nog 'over' hebben, dan houd ik mij aanbevolen! Het is een mooie basis om bussen met een Nederlandse uitstraling te maken.

PS. Het blijft in onze schaal soms beter het resultaat gewoon met het blote oog cq. op ware grootte te bekijken, want (uitvergrootte) detailfoto's verklappen iedere oneffenheid...ook degene waarvan je dacht dat ze er niet waren. :? Maar voor gebruik in het geheel van de modelbaan is het projectje goed genoeg geslaagd en zal de bus binnenkort een plaats vinden in het stationsgebied.

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kokkerdam

Bericht door tv_man »

Het is een mooi busje, hier staat er ook een voor het station, ook met passagiers en een chauffeur erin. Helaas is hij niet 'over' :)

Het viaduct is mooi geworden. Het gaat een mooi baantje worden als dit een voorproefje is van wat er gaat komen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Bedankt voor jullie reacties op mijn eerste berichten!

Omdat de bouw van Kokkerdam al iets langer onderweg is dan dit draadje, kan ik nu nog een aantal snellere updates geven. Maar dat tempo zal wel omlaag gaan - iets met verwachtingsmanagement. ;)

Maar na de autotunnel is de ontwikkeling van het stationsgebied opgepakt. Het spoor en het eerste deel van het perron zijn daarbij afgelopen weken ingericht, de bus staat te wachten op vertrek en de eerste reizigers zijn gearriveerd om in de binnengekomen trein te stappen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Kokkerdam

Bericht door Causton Railways »

Je hebt een mooie plek gekozen voor de bus. In tegenstelling tot veel andere banen kan jou bus wel degelijk die draai maken bij het station 😜

Erg netjes gelukt ook zo je perron



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Ondertussen in Kokkerdam...

Het perronspoor is voorzien van bovenleidingsmasten en om de bewoners achter het station tegemoet te komen is een 'groene wal' geplaatst ter reductie van het geluid van remmende en optrekkende treinen. Deze geluidswal eindigt tegen de pijler van het (toekomstig) viaduct voor fiets- en autoverkeer over de sporen.

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Kokkerdam

Bericht door Pierre »

Ik vind dat je prima doet met Kokkerdam Jan-Willem. Zo blijkt dat je helemaal niet zo'n grote baan nodig hebt om lekker bezig te zijn. Heel veel zelf maken ... geweldig! Ook helemaal mijn ding. Ik volg je vol belangstelling. ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Bedankt Pierre!

Sommige klusjes kunnen op een zomerse dag gelukkig ook prima buiten aan de tuintafel worden gedaan... bijvoorbeeld het in elkaar zetten van een telefooncel (Markenburg) voor het stationsgebied van Kokkerdam. Klein, maar fijn! ;)

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Na een "zomerstop" voor Kokkerdam weer eens een avondje beeldschermloos knutselen. Mooi stukje spoor in de ballast gezet!

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Kokkerdam

Bericht door 8811 »

Leuke baan Jan-Willem. Ik als mede NL-rijder kijk aandachtig met je mee wat je aan het knutselen bent.
Welk merk ballast gebruik je eigenlijk.


Maarten

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kokkerdam

Bericht door erik-n-fan »

Voortgang. Leuk! En welke kleur ballast heb jij voor gekozen?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Bedankt Maarten en Erik!

Ik gebruik de ballast van Woodland Scenics (Fine). Momenteel heb ik 3 kleuren liggen: Grey, Brown en Dark Brown. De primaire kleur is Dark Brown, her en der mix ik (op gevoel) met ongeveer 1/4 deel Brown en met Grey worden er een aantal plekken gemaakt waar spoorwerkers recent een reparatie hebben uitgevoerd.

Voor het inspectiepad heb ik nu de ondergrond beige geverfd en gelijk met fijn zand ingestrooid. Maar of dit het al helemaal is, dat weet ik nog niet. Zijn er nog tips om dit vorm te geven?


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Eerder in dit draadje heb ik het eerste deel van het perron al laten zien...maar de rest van station / perron Kokkerdam wachtte nog steeds op verdere inrichting. Naast het zelf maken van een aantal accessoires wilde ik daarvoor ook nog steeds een bestelling bij Markenburg doen voor de CTA's en de ontbrekende (centi)meters hekwerk.

Na de zomerstop heb ik dat afgelopen week dan eindelijk maar eens gedaan en dankzij de snelle levering (dank :Thumb ) kon ik afgelopen weekend de focus op het afronden van het perron leggen!

Totaaloverzicht van station Kokkerdam op deze module:

Afbeelding

En een aantal plaatjes met meer details:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kokkerdam

Bericht door tv_man »

Dat is een heel mooi stationnetje aan het worden, ik moet spontaan denken aan regenachtige ochtenden dat je daar op de fiets aankomt en al dan niet net de trein haalt. Gaat er een achtergrond komen (de houten plaat achter de heg?) of wordt het aan alle kanten open?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

En dan maar hopen dat er niet teveel reizigers te laat gekomen staan en het vechten wordt om een schuilplekje voor de regen @tv_man! ;-) Bedankt voor het compliment!

Het zijn (nu) modules die aan alle kanten open zijn, zie ook de foto en beschrijving in de eerste post van dit draadje. Voorlopig houd ik dit principe nog wel even vast. Tegelijk is het wel zo dat er in de praktijk een soort van 'voorkant' en 'achterkant' is, oftewel een kijkrichting. Dit perron ligt vanuit dat perspectief gezien dan wel aan de 'achterkant'.

De modules zijn (beschermd) opgeborgen in de bijkeuken onder een houten deksel/kap en door deze om te draaien en de module erin te zetten had ik een rustige achtergrond voor de foto's. Dus dat is de houten plaat die je ziet achter de heg.


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Kokkerdam

Bericht door Hans »

Hallo Jan-Willem,

Mooie details!
De trap vind ik heel gaaf geworden.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kokkerdam

Bericht door tv_man »

jw82 schreef: 31 aug 2021 07:29 Het zijn (nu) modules die aan alle kanten open zijn
Helemaal duidelijk. Had het nauwkeuriger kunnen lezen maar plaatjes kijken is toch doorgaans leuker.

En het lijkt erop dat het busvervoer in Kokkerdam zodanig goed is geregeld dat niemand de fiets neemt naar het station. ;)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

tv_man schreef: 01 sep 2021 14:56 En het lijkt erop dat het busvervoer in Kokkerdam zodanig goed is geregeld dat niemand de fiets neemt naar het station. ;)
Cliffhanger: de plannen omvatten zeker nog iets met fietsenrekken, fietsen, fietsers én een fietsbrug! ;)


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Tijd voor een update vanuit Kokkerdam...ter afwisseling heb ik de afgelopen weken het project 'vuilniswagen' opgepakt.

In het productaanbod van @Hoontje was mijn oog namelijk gevallen op de vuilniswagen. En tegelijk weer een oefening in het inbouwen van verlichting in auto's, met voor dit doel ook de mogelijkheid een knipper-/zwaailicht toe te passen.

Hieronder in de collage is het model bij de start zichtbaar en de eerste resultaten na een spuitrondje. Blijft verrassend welke details er dan naar boven komen! :-) Maar goed, ik wilde dus ook verlichting inbouwen. In overleg was de cabine al voorzien van opengewerkte zwaailichten en ook voor de koplampen is het model reeds voorbereid. Toen begon het gepriegel met 0402 SMD-leds en lakdraadjes... :? Maar het resultaat: 2 brandende koplampen en 2 brandende oranje lampen. Aangezien mijn baan vooralsnog analoog is, een oplossing gezocht om de oranje lampen te laten knipperen. Om dit moment heb ik deze gevonden in het in serie schakelen van een knipperled (deze heb ik nog niet zo klein gevonden, dus vandaar de keuze om een SMD0805 onder de baan te plaatsen). Dit is op de foto natuurlijk niet te zien, maar jullie moeten maar even geloven dat de lampen nu kunnen knipperen. ;-)

Afbeelding

Toen dit in de basis gelukt was, is na wat eerste verfwerk in de cabine (stoelen) het chassis en de cabine vastgemaakt. En na iedere vervolgstap toch maar weer even checken of de verlichting nog werkt...die lakdraadjes zijn natuurlijk nogal gevoelig. Om niet de draden van iedere led onder de module te hebben, heb ik resp. de witte en oranje leds in serie gezet. Deze 'las' is onder het chassis verborgen en zie je na het zwartverven niets meer van. Daarna de overgebleven draden bij elkaar gebundeld en die worden later dus onder de module aangesloten.

Afbeelding

De laatste stap die ik op dit moment heb gedaan is het verven van de cabine in de gewenste (blauwe) kleur en de details geverfd. Tot slot de cabine voorzien van kenteken en al een keer vervuild met behulp van aantal poeders. Zodat ik dit alles evt. nog kan fixeren met blanke lak en daarna de ramen kan gaan vullen met Kristal Klear. Voor de foto het chassis voorzien van de 'vuilnisbak', maar deze moet dus nog verder geverfd worden...dat wordt een volgende update.

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Kokkerdam

Bericht door RieX »

Dat is een mooi modelletje geworden :Thumb


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kokkerdam

Bericht door Hoontje »

Hij wordt mooi Jan-Willem!


Plaats reactie