Altenburg an der Donau

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Nu er een berg flexrails is aangeschaft en de wissels als het goed is binnen een paar dagen hier zijn is het zover dat er hier een onderwerp kan worden gestart voor modelbaan nummer drie: Altenburg an der Donau.

Het baanplan is hier te vinden: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=14920

Nu ben ik begonnen met het passen van stukken flexrails en vermoed ik dat het baanplan goed gevolgd kan gaan worden, eigenlijk is er alleen een beetje weinig ruimte voor een eilandperron bij het station dus daar moet wat meer ruimte worden gemaakt.

Bij mijn vorige baan waren de wisselservo's aan onderkant van de plaat bevestigd waar het spoor op lag. Nu heb ik alles op een 30mm xps plaat liggen (dat op een raamwerk van multiplex ligt), dus ik moet nog eens kijken of de servo's direct op de xps plaat kunnen worden bevestigd of dat er misschien een plaatje hout tussen moet (hier is vast wel een antwoord op te vinden door te zoeken op het forum of proefondervindelijk wat uit te proberen!)

Vooruit, het stelt nog niet veel voor, maar alvast een fotootje:

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Poehee, was dat even een flinke klus (en het valt allemaal nog best mee met de pakweg 14m spoor en 13 wissels die hierin zitten verwerkt), maar eindelijk ligt al het spoor met uitzondering van het bergspoortje. Nu alles aansluiten op de trafo en hopen dat alles het doet. De uiteindelijke besturing is dan weer een ander hoofdstuk, maar het zou al wat zijn om een simpel rondje te kunnen rijden.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Altenburg ligt aan de Donau, maar af en toe komt er ook bezoek van verder weg langs. Deze keer drie wagons van de luxe trein Mordovia van de Russische spoorwegen (rijdt dagelijks tussen Moskou-Kazanskij en Saransk). Het was al een jaartje of tien geleden dat ik deze had gemaakt (oude piko, ramen eruit en omgeschilderd, het restaurantrijtuig een beetje matigjes omgebouwd) maar ik kwam er pas dit weekend aan toe om de ramen er terug in te plakken dus nu zijn ze officieel af en mogen ze af en toe een rondje rijden. Ik heb er ook nog geen bijpassende loc voor, dus voorlopig mag er een Duitse V200 (M62) voor.

Afbeelding

Ben nu ook begonnen aan de bedrading van de baan. De meeste servo's zitten op hun plaats en sporen drie en vier van het station zijn aangesloten dus er is al een heel klein stukje heen en weer gereden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door Driesel »

Mooi omgeschilderd die rijtuigen: zo'n ombouwsels zie ik graag!



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Dankjewel!

Tien jaar geleden had ik nog geen airbrush, dus het witte en het grijze deel zijn met een gewone spuitbus van de bouwmarkt geverfd, het rode....met de hand, wat strakker had gekund. Iets dat me nu is opgevallen is dat het wit uit de spuitbus een beetje is vergeeld door de jaren heen terwijl het wit uit een potje (waarschijnlijk vallejo) wél kleurvast is.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door Driesel »

Het rode met de hand? Dan is dat toch zeer geslaagd!
En die echte Oostblok-rijtuigen zagen er in het echt toch ook wat vergeeld uit? :D


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door bpieters »

Hoi Norman,

Als ik een tip mag geven:
Kun je het schaduwstation niet uitbreiden met 1 spoor.
Het hoofdstation heeft 4 sporen en het is wel handig als een schaduwstation dat ook heeft zodat er altijd een spoor vrij blijft in het schaduwstation voor een trein vanuit het hoofdstation.
Dus bijv. 3 wachtende treinen in het schaduwstation en 3 wachtende en 1 rijdende trein in het hoofdstation die naar het vrije 4e spoor in het schaduwstation kan.
Geeft veel mogelijkheden.

Hetgeen je gebouwd hebt ziet er prima uit!



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

bpieters schreef: 14 sep 2021 10:49 Als ik een tip mag geven:
Kun je het schaduwstation niet uitbreiden met 1 spoor.
Hoi Bert,
bedankt voor de feedback! Ik heb nog een rechter- en een linkerwissel liggen, dus er zou nog een spoor naast kunnen worden gebouwd.

Echter:
Het idee achter het driesporige schaduwstation is dat de sporen van het schaduwstation lang zijn (ongeveer 195 en 160cm) en ieder verdeeld zijn in twee secties (de twee kortere 100cm en 60cm en de langere 100cm en 95cm) terwijl de stationsporen 2x100cm en 1x 140cm zijn (spoor vier is geen perronspoor maar een aftakking naar de twee industriesporen van ieder 50cm die niet op de foto staan). Hierdoor is er in principe capaciteit voor zes treinen van niet maximale lengte in het schaduwstation. Er is dus ruimte voor een echt lange trein van bijna twee meter (die niet echt ruimte heeft om te stoppen in het station), maar ik ga ervan uit dat de gebruikelijke treinlengte rond de 100cm gaat zijn.

Daarnaast had ik in gedachten dat het wellicht handig is om het schaduwstation van boven helemaal open te laten of gemakkelijke afneembare landschapsdelen erop te zetten om niet de hele baan te hoeven verplaatsen als er iets misgaat daar. Een vierde spoor zou betekenen, dat ik zou moeten afzien van het geplande bergtraject.

Maar het zal hoe dan ook nog een poosje duren voordat ik de heuvels (en het bergspoortje) ga bouwen. Eerst dit alles technisch netjes in orde krijgen, veel rondjes rijden en kijken hoe het allemaal werkt, ook verkeerstechnisch, dus het is zeker niet uitgesloten dat ik spoor vier nog ga overwegen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Driesel schreef: 12 sep 2021 13:07 Het rode met de hand? Dan is dat toch zeer geslaagd!
En die echte Oostblok-rijtuigen zagen er in het echt toch ook wat vergeeld uit? :D
Met de hand dus ik bedoel met een penseeltje. Er zat wel iets van een afplakband op, maar niet van die goeie, dus de verf liep eronder en moest daarna nog een beetje gecorrigeerd worden, dus mja, met de hand dus.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door bpieters »

tv_man schreef: 14 sep 2021 12:03
bpieters schreef: 14 sep 2021 10:49 Als ik een tip mag geven:
Kun je het schaduwstation niet uitbreiden met 1 spoor.
Hoi Bert,
bedankt voor de feedback! Ik heb nog een rechter- en een linkerwissel liggen, dus er zou nog een spoor naast kunnen worden gebouwd.

Echter:
Het idee achter het driesporige schaduwstation is dat de sporen van het schaduwstation lang zijn (ongeveer 195 en 160cm) en ieder verdeeld zijn in twee secties (de twee kortere 100cm en 60cm en de langere 100cm en 95cm) terwijl de stationsporen 2x100cm en 1x 140cm zijn (spoor vier is geen perronspoor maar een aftakking naar de twee industriesporen van ieder 50cm die niet op de foto staan). Hierdoor is er in principe capaciteit voor zes treinen van niet maximale lengte in het schaduwstation. Er is dus ruimte voor een echt lange trein van bijna twee meter (die niet echt ruimte heeft om te stoppen in het station), maar ik ga ervan uit dat de gebruikelijke treinlengte rond de 100cm gaat zijn.

Daarnaast had ik in gedachten dat het wellicht handig is om het schaduwstation van boven helemaal open te laten of gemakkelijke afneembare landschapsdelen erop te zetten om niet de hele baan te hoeven verplaatsen als er iets misgaat daar. Een vierde spoor zou betekenen, dat ik zou moeten afzien van het geplande bergtraject.

Maar het zal hoe dan ook nog een poosje duren voordat ik de heuvels (en het bergspoortje) ga bouwen. Eerst dit alles technisch netjes in orde krijgen, veel rondjes rijden en kijken hoe het allemaal werkt, ook verkeerstechnisch, dus het is zeker niet uitgesloten dat ik spoor vier nog ga overwegen.
Hoi Norman,
Dan zou ik het gewoon zo laten, nu ik je gedachte erachter lees.
Succes met de bouw.


Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door 8811 »

tv_man schreef: 14 sep 2021 12:03 Maar het zal hoe dan ook nog een poosje duren voordat ik de heuvels (en het bergspoortje) ga bouwen. Eerst dit alles technisch netjes in orde krijgen, veel rondjes rijden en kijken hoe het allemaal werkt, ook verkeerstechnisch, dus het is zeker niet uitgesloten dat ik spoor vier nog ga overwegen.
Verstandig, zo heb ik het ook gedaan. Daar haal je je eerste 'winst' uit.
En om eventuele ergernissen voor later te vermijden.
Ik ga dit verder volgen.


Maarten

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

We zijn weer wat verder: omdat de treinen niet kunnen rijden zonder een degelijk controlepaneel om de verschillende baanvakken en wissels te besturen moet daar eens aan begonnen worden. Na een paar schetsen besloten dat 520x200mm genoeg moet zijn om alles op kwijt te kunnen - zo niet, dan beginnen we weer bij het begin. Zoals op de foto's te zien kan hij 180 graden onder de baan worden geklapt en de scharnieren zijn zodanig dat ie er ook helemaal uit kan als er bijvoorbeeld aan gesoldeerd moet worden. Dat gaat toch altijd veel prettiger wanneer je er een beetje bij kan. De verbinding met de baan dacht ik met de 25 aderige kabel te maken die ik ook bij de vorige baan had toegepast. (kan ook losgemaakt worden - afhankelijk van hoe het precies komt te zitten moet het altijd worden losgemaakt wanneer het paneel wordt weggeklapt. Moet nog een beetje puzzelen hoe dat precies gaat worden)

Hier komt dus nog een plaatje acrylglas, triplex of iets anders op (suggesties?) waar de schakelaartjes ingezet worden.
Afbeelding

En zo is ie uit de weg. Scheelt toch weer 20cm en geen obstakel om tegenaan te lopen.
Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Kijk eens aan, de allereerste trein rijdt. (en ja ja, het beeld wiebelt, ik zal de volgend keer wel een statiefje gebruiken, het gaat nu vooral om het idee..) Een heel rondje rijden lukt voorlopig nog niet, want pas twee van de wissels zijn aangesloten.



- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door Hans »

Hallo Norman,

Mooie mijlpaal.
Altijd fijn als zo'n belangrijke stap succesvol is.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Mja, het zat er al aan te komen maar we hebben een stukje waar een Minitrix NS 1204 stilvalt. Het spoor opnieuw gaan leggen zit ik nogal tegenop omdat dat een tamelijk groot karwei gaat zijn maar als het niet anders kan zit er niets anders op want de ruimte tussen de spoorstaven is te groot of er zit een knikje in waar de locomotief niet blij van wordt. Met een beetje tempo valt het allemaal mee, maar dit is nu net een stukje waar je met een rustige rangeersnelheid wilt kunnen rijden. Het kan natuurlijk ook aan de loc liggen want met stroomafname op twee assen per draaistel en de antislipbandjes op een as hoeft er niet zo veel te gebeuren om het contact met het spoor te verliezen. Alle spoorstaven en delen van de wissel krijgen trouwens wel stroom (nagemeten) Of misschien een héél klein stukje plastic ertussen om de hobbel (kuil) weg te werken? (ja, op dit moment vind ik alles een beter plan dan het spoor eruit halen en opnieuw gaan leggen)

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door V.Prins »

Hoi Norman,

Bekend probleem met die kleine stukjes tussen de wissels. Hier ben ik ook wel even mee zoet geweest. Inderdaad met stukjes plastic (restantjes bielzen) of een dun stukje karton er onder duwen. Let er wel op dat je bij een elektrische scheidingslas het gehele witte plastic omhoog duwt en niet één kant. Deze zijn niet erg stevig en komen snel los van de rail (terug duwen is bijna niet te doen). Ik weet niet hoe vast het linker wissel zit, maar je kan nog overwegen om een mesje onder een deel door te halen. Je gaat deze toch al omhoog forceren, dan beter maar zorgen dat deze vloeiend omhoog loopt ;)

Bij nieuw aan te leggen spoor maak ik geen elektrische scheidingslassen meer in de korte stukjes. Ik leg de korte stukjes aan met 'normale' raillasjes die een stuk steviger zijn. Daarna met een dremel de scheidingen maken in de wissels zelf (buitenste rail van elk wissel). Wel het plastic onder de rail in tact houden zodat alles stevig blijft. De twee scheidingen komen dus versprongen van elkaar te liggen.

Hopelijk heb je hier wat aan...


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door EdwinB »

Norman,

Ik heb op mijn baan de te grote ruimten tussen rails als volgt opgelost: Doe een klodder GEL secondenlijm er tussen. Als dat goed droog is ( wit uigeslagen) kun je het met een scherp mesje en een kleine vijl in de vorm van de rails snijden/vijlen. Eerst even oefenen op een los stuk rails dan heb je het zo te pakken.

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door athmulder »

Al bijna 20 jaar gebruiken we bij onze club de plastic isolaties niet meer. De rails komen daardoor namelijk niet helemaal gelijk te liggen en de isolaties zitten ook nooit precies daar, waar ze eigenlijk horen: bij de vrijbalk. Gewoon de hele wisselstraat doorsolderen en pas achteraf met een flexje isoleren. Dat is elektrisch ook een stuk betrouwbaarder! Die isolaties passen gewoon niet!
In dit geval zou ik het hele tussenstukje toch weghalen en twee rails van precies de juiste afmeting (zonder ballastbed dus!) met opgeschoven metalen raillassen tussenvoegen (met wat soldeervet ertussen!), dan de lassen uitschuiven, vervolgens solderen (van buitenaf!) en daarna pas losse bielzen er tussen leggen. Als je hebt ingestrooid, de flex halverwege erin zetten en klaar is het.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Heel erg bedankt voor het advies!

Ik geloof dat het misschien het verstandigste gaat zijn om de hele boel waar het spoor niet goed ligt er helemaal uit te halen en opnieuw te bouwen. Alles zit nu met boekbinderslijm vast maar met een beetje beleid is dat vast wel netjes los te krijgen. In wissels gaan zagen ben ik een beetje huiverig voor dus misschien eerst een beetje trainen met de dremel op reststukjes flexrails.

Ik heb het spoor nu ook niet gesoldeerd, maar ik zal dat dan maar moeten doen hier en daar om frustratie later te voorkomen. Nu ik wat nauwkeuriger kijk hoe het spoor ligt zijn er wel meer stukken waar het nét niet goed ligt bij de plastic raillassen. Met mijn redelijk drukke agenda nu de komende tijd valt het te bezien of het gaat lukken om deze herfst nog treinen te laten rijden op de baan. Maar beter op deze manier dan later treinen met de hand een zetje moeten geven wanneer ze weer eens stilvallen.
Laatst gewijzigd door tv_man op 13 okt 2021 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door athmulder »

Norman,
normaal gesproken hoef je gelukkig ook niet in wissels te zagen, want er ligt vrijwel altijd wel een stukje flex tussen de wissels. Daar kun je in zagen. Oefenen is altijd handig, want die schijnt kunst te baren. Flexen gaat trouwens heel makkelijk als de rails is geballast, makkelijker dan wanneer die los ligt!
In bijgaande link spring je naar de bouw van onze enkelspoormodule vorig jaar. Je moet wel genoeg draadjes solderen en dat is het makkelijkst als het nog los ligt:
viewtopic.php?p=222788#p222788

Veel succes.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Ab,
ik zal de beschrijving van de bouw van je module maar eens aandachtig doorlezen terwijl ik me afvraag waarom ik dat niet vóór het aanleggen van het spoor had gedaan. Toch niet genoeg gezocht naar relevante informatie hier.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

We zijn weer een paar weken verder en het spoor is hier en daar opnieuw gelegd. Ik heb niet overal de rails gesoldeerd, wél op de meest kritieke punten. Het ziet er niet uit met de dikke klodders soldeertin overal (heb de rails niet van onderen aan elkaar gesoldeerd maar aan de zijkant), dus er moet nog wat worden bijgevijld en later weggewerkt met een likje verf, maar de spoorstaven sluiten nu praktisch overal netjes op elkaar aan (enkele gaten van <1mm), dus dat is al iets. Misschien komend weekend zagen, de boel aansluiten en rondjes rijden.
Bijlagen
IMG_20211108_210742.jpg
IMG_20211108_210742.jpg (94.28 KiB) 7076 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door Ronaldp »

Als ik zo naar het soldeer werk kijk...is de soldeer niet netjes gevloeid.

Ps...bijvijlen kan niet.....afvijlen wel

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door shoven »

Ik snap niet zo goed waarom dit nodig is, als de rails goed in het railschoentje zit blijft hij echt wel zitten als de rails goed op maat is. Hooguit moet je wat oppassen voor krimp en uitzetting a.g.v. temperatuurswisselingen. Te strak tegen elkaar zorgt nog wel eens voor spoorspatting.

Wat je op de foto ziet is dat de twee wissels net iets te dicht bij elkaar liggen waardoor het verbindingsstukje niet recht op de wissels aansluit, je krijgt dan een knik (met bijpassend gat omdat het verbindingsstukje iets te kort is 8)7 ).

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altenburg an der Donau

Bericht door tv_man »

Hier is de afgelopen weken weinig gebeurd aan het spoor. De wagonladingen blauw-witte muisjes die hier sinds een week langskomen hebben er misschien iets mee te maken :)
IMG_20211120_175752.jpg
IMG_20211120_175752.jpg (62.31 KiB) 6878 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie