HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Paul_DMV »

Intro
Jullie kennen mij van mijn modulestation en 3d print en spuitwerk en natuurlijk de verkoop van 3d geprinte magneet koppelingen! Ik plaats tegenwoordig veel op facebook op mijn eigen pagina die ik deel in de N-spoor pagina en de 1:160 pagina, maar ik zal ook eens wat uitgebreider hier op het forum verslag doen en voor de mensen die geen Facebook hebben. Verder vind je dus meer op https://www.facebook.com/Paul-P-Trein-N-104983204772124

Het begin
Heel lang heb ik al eens gedacht over een baantje thuis op zolder, ik heb immers een zolder groot genoeg voor een flinke baan, maar net niet groot en geschikt om mijn module station dat op de club staat neer te zetten. Echter ben ik meestal zo druk met activiteiten op of voor de Delftse Modelbouwvereniging waar ik al sinds 2000 lid van ben (alle techniek aanleg en onderhoud aan alle club modules naast mijn eigen modules, treintjes repareren, anderen helpen, mijn bestuursfunctie etc..) dat ik niet eens tijd over zou hebben om thuis ergens aan te beginnen. Maar toen kwam de corona pandemie en moest de club dicht of konden er maar een beperkt aantal mensen komen, en ook zonder evenement in het vooruitzicht is er toch minder drive om van alles te gaan bouwen. Bij de tweede lockdown, was ik toch weer wat gaan tekenen in de kerstvakantie en had ik door wisselen van werkgever in februari ineens 3 weken vrij over en ben ik maar eens begonnen met zaagwerk voor de basis van het project.

Afbeelding
Een deel van de baan, zo ver als ik inmiddels ben


Het ontwerp
Het plan is ontstaan uit de wens voor een paradebaantje om alle treinen die ik thuis in de vitrines heb staan ook eens een rondje te laten rijden. Die paradebaan werd al snel groter en groter in het tekenprogramma, maar ook wel weer kleiner toen het een beetje te veel ruimte ging innemen. Er moest immers wel een kleine werkplek overblijven en een ruime hoek voor logees. Daarnaast is de ruimte groot maar zijn er langs de wand allemaal obstakels zoals leiding kokers / ventilatie kanaal, ontluchtingsbuizen van de verwarming, een wastafel en de boiler. Wel een grote ruimte (8,5m lang) maar dus niet een handige ruimte voor een treinbaan. Eenmaal alle obstakels ingetekend in het treinontwerp programma Scarm, bleken er toch wel mogelijkheden om overal om heen te gaan als je het maar op maat maakt.

Het ontwerp bestond in het begin uit twee viersporige helixen waar tussen treinen rijden, inmiddels had ik op de club ook al een helix gebouwd, maar ik kwam er toch steeds meer achter dat ik juist lange treinen wilde rijden en dat mijn City Nightline stammen van 12 tot 15 rijtuigen al op de vlakke baan niet door elke loc zijn te trekken. De helix was dus geen optie meer, en ook al had ik al een paar lagen gebouwd ging deze weer uit elkaar en zou het frame hergebruikt worden voor één van de keerlussen.

Doorrijdend kopstation
Ik kwam er achter dat een volledig station te veel ruimte in zou nemen voor lange treinen. Op verschillende beurzen heb ik wel eens een aantal banen gezien waarbij de suggestie wordt gewerkt van een kopstation, kopstations vind ik sowieso iets imposants hebben, maar dat de sporen onder het hoger gelegen stations gebouw toch doorlopen naar een schaduwstation. Dit leek mij een ideale manier om toch een kopstation te hebben, maar ook een doorgaande hoofdbaan met de mogelijkheid om goederentreinen en getrokken personen treinen door te laten rijden zonder omlopen van de loc. Daarnaast scheelt dat een hele wisselstraat en dus meters ruimte! Zo veel ruimte zelfs dat er aan de kant van de wisselstraat juist extra ruimte ontstond voor een ander gaaf idee, namelijk opstelsporen tussen de wisselstraat in voor treinstellen, zoals je in echt ook wel eens ziet bv in Rotterdam Centraal.

Enkele voorbeelden:
Afbeelding

Afbeelding


Ruimte voor scenery
De baan is dus geen klein parade baantje meer geworden, maar plek voor scenery blijft wel beperkt. Ik weet zelf uit ervaring van modulebaan bouwen dat je op een klein stukje naast het spoor al behoorlijk veel tijd kan steken in scenery en dat je vaak ook niet veel ruimte nodig hebt om er toch wat van te maken, dus dat is voor mij niet echt een nadeel. Mocht het helemaal vol staan, dan kan ik er altijd nog voor kiezen om aan de voorkant er nog een deel tegen aan te bouwen, maar voor mij is scenery ook al een mooi rangeerterrein of wagon onderhoudswerkplaats. Bovendien komt het station boven de sporen net als het bus station, dus ik ga een beetje de hoogte in bouwen.

Ontwerp van de baan:
Afbeelding

Afbeelding
Het stationontwerp uitgeprint 1:1 met wat treinen er opgezet, enkele sporen lopen door achter de twee schermen van de werkplek.


Museumlijn
Een deel van mijn verzameling treinen bestaat ook uit ouder materieel dan de doorsnee verzameling en ook wat oud Duits en stoom. Dit komt voornamelijk omdat dit ook te zien is bij vele museumlijntjes die we in Nederland hebben, denk aan SSN, VSM, ZLSM en STAR. Het leek me leuk om ook eens zo'n een module te maken met zoiets, maar dat neemt meteen veel ruimte in en dat zou weer een project er bij zijn. Ik zag binnen één van de keerlussen de mogelijkheid om daar binnen een lokloods te maken met een kleine museumhalte, een dergelijk stationsgebouw van Tilly Models had ik al eens gebouwd. Daarnaast had ik nog een schiebebuhne (rolbrug) van Brawa liggen en ook die paste in het rondje erbij. Leuk voor onderhoud aan moderne locomotieven zoals bij Shunter in de Waalhaven.

Afbeelding
Het eerste ontwerp van de museum baan, later zijn er nog wat dingen veranderd tijdens het bouwen.

De constructie
Ik bouw mijn baan uit 20x50mm latten in een frame constructie en bouw daarop nog een 50mm hoge dijk waar het spoor op komt, dan kan ik naast de dijk heel makkelijk kiezen welke hoogte de scenery komt en kan je ook met het spoor nog naar beneden. Veel mensen bouwen hun treinbaan uit een plaat, maar daarmee beperk je jezelf al snel met hoogte verschillen. Als je het spoor op de plaat ligt is het niet makkelijk meer om dan delen lager te leggen, voor een bergbaan misschien niet erg, maar voor een Hollands landschap waar het spoor vaak op een dijk ligt en de rest van het land lager ligt is dat niet handig, vandaar het frame met 50mm hoge dijk. Op de dijk komt dan wel een plaat van 10mm multiplex. Van mijn vorige werk was er stapels multiplex over afkomstig van platen om de flenzen van 24 inch afsluiters te beschermen. Die gingen anders de afvalbak in dus die had ik al een aantal jaar bewaard op zolder, dat scheelt toch weer veel geld als je het niet hoeft te kopen.


Afbeelding
De eerste stap in het bouwen van de keerlusmodule met museumspoor

Afbeelding
De modules langs het dak, slingerend om de was tafel en de boiler. Smalle modules zodat er nog genoeg ruimte over blijft voor de logeerhoek.

tot het volgende bericht
Laatst gewijzigd door Paul_DMV op 01 jan 2022 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Paul_DMV »

HZM - de Hollande Zolder Module baan deel 2

In dit deel zal ik wat verder ingaan op de verschillende delen van de baan.

De museum keerlus in aanbouw
De museumlijn is lager gelegen in de keerlus en kan vanaf de hoofdbaan worden bereikt op twee manieren. Achter de lokloods ligt een wissel vanaf de hoofdbaan, deze richting zal meestal naar beneden zijn, gezien de richting van de hoofdbaan (rechts rijdend) en de forse daling (2,4% gemiddeld), zal je deze niet makkelijk nemen met wagons aan de haak. Dit talud heb ik wel op 2,4% willen beperken om wel met een losse loc omhoog te kunnen rijden. Daarmee kwam meteen de volgende uitdaging, namelijk ook weer vlak voor de aftakwissel onder het spoor door. Daardoor moesten er binnen de keerlus steeds nog kleine hoogte verschilletjes worden gemaakt om toch nog voldoende te zakken. Zo ligt de rolbrug 3,6mm hoger dan de draaischijf en ligt het station weer 3,6mm lager dan het stationnetje, daarna zakt het spoor nog enkele millimeters om net 4cm onder de brug door te kunnen. Het lijkt dus vlak maar is het allemaal net niet om toch aan die 4 cm te komen. Daarbij heb ik ook de brug zo dun mogelijk gemaakt onder het spoor.

Afbeelding
Een overzichtje van de keerlus met verschillende hoogtes triplex.

Onder het spoor is de tweede mogelijkheid om binnen de lus te komen, en de de draaischijf ligt zo dat je over de draaischijf kunt doorrijden via een keerlus die later in het ontwerp is bij bedacht. Deze gaat om de loods van de rolbrug heen en stijgt dus ook ca 7mm. In deze lus komt dus ook een keerlusmodule. Vanwege de krappe ruimte is maar 1 spoor van het station doorlopend en was er geen plek voor een wissel aan die kant.

Afbeelding
Het stationnetje met doorgaande lus die weer op de draaischijf uitkomt. Stations gebouw van Dokkum, door mij aangepast naar de stijl van station Marrum waar de pannenkoeken trein staat. De blauwe loodsen zijn indicatief en niet definitief


Afbeelding
Aan de draaischijf zijn nog een aantal korte spoortjes waar net een loc op past, voorbeeld VSM in Beekbergen

verder in deel 3


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Jerome »

Paul,

Cool weer hoor. "Even" een baantje bouwen thuis. 7(8)7

Greetz, Jeroen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Paul_DMV »

HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul deel 3

In dit deel nog wat meer over de bouw van de Museumbaan keerlus.

Nog even een overzicht van het geheel:
Afbeelding

Omdat het toch niet echt lekker werken was onder het schuine dak, en ik mijn boormachine niet eens recht op kon houden om de hoofdbaan vast te zetten met tijdelijke schroeven heb ik het geheel maar even in het midden van de kamer gezet om verder te bouwen en dan later weer terug te plaatsen.

Afbeelding

Eerst was ik nog even aan het twijfelen of ik één of twee blokken ga maken in de keerlus van de hoofdbaan. Zoals je ziet hou ik van lange treinen en dus wordt het maar 1 blok, want in dit blok komt ook de keerlusmodule van Rosoft en dus langer dan de langste trein.

Ik ga thuis met DCC rijden, op de club hebben we dinamo, een fantastisch systeem voor betrouwbaar doorrijden met een geautomatiseerde baan op een beurs (baan rijdt gewoon door als 1 lok sluiting maakt), maar thuis wil ik meer mogelijkheden met rangeren en dan is dinamo minder handig.

Afbeelding

In de baan gaan aardig wat metertjes rail. Alles zet ik tijdelijk vast met kleine bolkop plaatschroefjes van 2,9x6,5mm van RVSpaleis.nl (verzenden per envelop, ideaal bij de bouwmarkt vind je ze niet zo klein). Nadat alle ballast goed ingelijmd is kunnen de schroefjes er weer uit.

De draaischijf inbouwen was nogal een gedoe, eerst had ik hem tussen 2x3cm latjes in gemaakt, toen kwam ik er achter dat als ik later de dynasis draaischijf sturing er op wil aansluiten dat deze dan niet meer tussen de constructie past, dus toen moest alles even opnieuw. Dat was wel een paar uur extra werk. Voorlopig ga ik eerst de draaischijf aansturen met de LTD Littfinski module die er al bij zat toen ik deze kocht.

Afbeelding

De brugdelen heb ik zoals eerder geschreven zo dun mogelijk gemaakt. De zijpanelen zijn van Peco, hierin schuif je een plaat van 0,75mm. Dan kan je de breedte zelf bepalen. In dit geval zit er een printplaat tussen, maar een stukje styreen kan ook.

Afbeelding

De rails heb ik gelegd op 3mm XPS plaat, deze hebben ze bij Gamma of Karwei (Praxis of andere zaken hebben het niet zo dun. Dit spul snij of knip je makkelijk uit. Makkelijk om dijkjes op te vullen etc. Ik ga wel na dit deel de rails op kurk leggen omdat ik toch heb gemerkt dat als je er op leunt de xps plaat toch al behoorlijk indeukt en oneffenheid in de rails kan veroorzaken, ook als je de schroeven te hard aan draait, wat best makkelijk gaat. Kurk drukt denk ik minder makkelijk samen. Omdat de XPS platen vrij glad zijn, is dit niet handig om direct gras op te strooien. Daarom beleg ik het eerst met keukenpapier wat ik dan laat inweken met voorstrijkmiddel, dan krijg je een ruwer oppervlak waar het strooisel niet meteen van afstroomt. Als je gaat werken met de grass master voor lang gras, is het voor de geleiding van de statische elektriciteit bevorderlijk als je hier onder nog een laagje aluminium folie plakt. Kleine overgangetjes vul ik met boetseerklei van de action.

Afbeelding

Het ballasten doe ik met ballast van spurenwelten, deze koop ik bij Ben Horster Modelbouwwereld. Ik meng verschillende kleuren om op mijn gewenste kleur uit te komen en maak verschillende mixen zodat niet elk spoor precies dezelfde kleur is.

Afbeelding

Dit zijn de verschillende nummertjes. 7523 is van Busch, deze is goedkoop, geeft de wat bruine kleur en gebruik ik als ondergrond ter opvulling van het volume om kosten te sparen.

Afbeelding

verder in deel 4!


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Paul_DMV »

HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul - Deel 4


In de bochten heb ik het spoor verkant, dit geeft echt een heel gaaf effect, maar overdrijf het niet, anders kan je nog wel eens wat problemen met stoomlocs of treinstellen krijgen die de torsie van vlak naar schuin niet zo leuk. Ik maak de verkanting door in de bocht brawa aansluit draad onder de rails te drukken, dit is iets te hoog, maar met het aandraaien van de rails wordt dit weer iets in de xps plaat gedrukt waardoor het weer wat vlakker wordt. 0,5 tot 1 mm is perfect. 1 mm is in het echt 16cm, de maximale verkanting in het spoor is 15cm dus dat klopt dan.
Afbeelding

Soms moet je tussendoor even wat treinen neerzetten om te zien wat het gaat worden :D Tussen de rails komen nog betonplaten die ik ga snijplotten met de Cameo sillouette.

Afbeelding

Ook de tweede brug over de weg naar het station heb ik gemaakt van Peco brugdelen met een 0,75mm styreen plaatje ertussen. Deze zijn iets korter dan de andere brug en worden geleverd in bruin rood. Ik heb ze voor het mooi nog eens in bruin rode primer gezet. Gespoten is toch altijd mooier dan gekleurd plastic.

Afbeelding

Tot hier ben ik nu ongeveer gekomen met het bouwen van de baan. Nu in de zomer gaat het allemaal wat minder snel.

Afbeelding

Tot deel 5!


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Peter »

Lekker bezig Paul!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

henkoia
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:57
Locatie: Utrecht

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door henkoia »

Mooi Paul,

Jouw ontwerp en 3D creaties brengen mij op ideeën.

Blijf dit volgen 👍

Fijne avond allemaal.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Hans »

Allemachtig Paul, een indrukwekkende introductie en een indrukwekkend ontwerp.
En de uitvoering is ook heel fraai.
Ik heb Facebook al lang geleden aan de kant geschoven, dus blij dat je het hier laat zien.
Veel succes met het vervolg.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Bjor »

Hoi Paul,

Leuk, zo'n ruime baan. Dit gaat mooi worden! Maar ik zie een stoomlok. Waar gaat die kolen bunkeren en water en zand innemen? Volgens mij heb je daar geen ruimte meer voor :?: :?:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Overlord »

Hoi Paul,
Al het een en ander gevolgd op FB. Maar leuk om hier wat extra uitleg te krijgen.
Ik kijk uit naar je volgende update.
Groetjes, Paul.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Paul_DMV »

Bjor schreef: 19 jul 2021 18:52 Hoi Paul,

Leuk, zo'n ruime baan. Dit gaat mooi worden! Maar ik zie een stoomlok. Waar gaat die kolen bunkeren en water en zand innemen? Volgens mij heb je daar geen ruimte meer voor :?: :?:

Ben
Ben, het wordt maar een museum depot, dus geen grote hoeveelheden kolen en zand nodig. Er komt nog wel een hoekje tussen twee sporen waar wat kolen met een oude kraan geschept kunnen worden.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Bjor »

O, vandaar! Dan is het maar goed dat het 1:160 is want ik zie volgens mij een BR23 en een P8 en die lusten wel een hapje en een slokje. ;)

Maar het wordt een fraaie baan, met veel rijd- en rangeermogelijkheden. Dat vraagt om een filmpje als alle sporen zijn gelegd :mrgreen: :mrgreen:

Veel bouwplezier,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Raymond »

Weer een gaaf draadje erbij👍🏻
Met heelveel mooi NS materieel!!!
Leuk om te gaan volgen!

Succes met bouwen Paul!

Groet,
Raymond



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Peter »

Paul ik heb een vraag over het gebruik van de 3mm XPS plaat.
Lijm je deze op de ondergrond of leg je deze er los op en komt het geheel vervolgens met het ballasten op de ondergrond vast te liggen?

Ik hoor het graag van je.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Paul_DMV »

Paul ik heb een vraag over het gebruik van de 3mm XPS plaat.
Lijm je deze op de ondergrond of leg je deze er los op en komt het geheel vervolgens met het ballasten op de ondergrond vast te liggen?
@Peter ik lijm deze vast met spuitlijm. Ik heb een grote plaat waar ik het eerst op zijn kop opleg, en dan spuit ik de lijm er op, er gaat namelijk altijd lijm naast dus vandaar deze plaat, die ik alleen voor spuitlijm aanbrengen gebruik. Let wel op, de spuitlijm van de action en XPS gaat niet samen, ik gebruik die van 3M en die gaat goed. XPS was even een uitprobeersel. Ik ga mijn volgende modules met kurk doen, want ik vind XPS te veel indeuken met monteren van de rails waardoor je golvende rails kan krijgen.


In de zomer komt er niet zo veel van de modeltreinbaan, toch op een regenachtige dag even een paar uurtjes gevonden om nog wat sporen te ballasten.
Afbeelding

Wat verschillende kleuren net als in het echt, de sporen worden vaak in verschillende jaren onderhouden of meer bereden, dus dan krijg je vanzelf kleurverschil.

De module staat nu midden in de zolder maar komt achter in de hoek, daar kan ik er niet goed bij, dus dan even zo, dat werkt makkelijker.
Afbeelding

Allemaal bekertjes met verschillende mixen van kleuren ballast.

Afbeelding

De wissels doe ik apart van de sporen, dan heb je net even meer aandacht ervoor om te zorgen dat hij nog goed beweegt na het ballasten.

Afbeelding

Alle vier de hoofdbaan sporen zijn nu bijna gedaan.

Volgende project wordt het aanleggen van de poeren van de bovenleiding. Ik vind het niet mooi als een dijk veel breder is als het spoor, maar ik heb hem eigenlijk iets te krap gemaakt om ook de bovenleiding op de dijk kwijt te kunnen, en in de bocht ben ik helemaal mis gegaan, want daar moet de paal in de binnenbocht vrij ver van het spoor af staan, had ook wel een beetje te maken met het rest hout dat ik had en de ruimte die het talud inneemt in het binnengebied van de lus.

De poeren moeten dus in het talud komen, in de bocht wordt dat nog een uitdaging, want daar zit nu lucht met xps, dus daar moet ik nog ter plaatse van de portaal een blokje hout achter doen voor de ondersteuning, anders krijg je van die luchtankers.

Afbeelding

Afbeelding

Voor ik deze sporen van de museum halte goed kan ballasten moet ik eerst verder met het perron.

Afbeelding

De overige sporen komen tussen de betonplaten, dus geen ballast nodig.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Paul_DMV »

We zijn weer een paar stapjes verder gekomen...

wat delen voorzien van ondergrond kleur, wat asfaltweg begonnen met AK terrains en het instorten van beton AK Terrains concrete, in meerdere lagen. Stations modules verder aan het bouwen, houtwerk was a in februari af maar de wissels duurde tot oktober voor ze binnen waren uit de UK. Inmiddels ook heel wat weathering spul van AK gekocht, metname de terrain papjes, in asfalt beton mud en dry ground, daarna met poeders en washes nog mooier maken. zo gebruik ik de dust wash op het asfalt etc. ook het beton moet ik nog weatheren, nu een beetje te licht van kleur vind ik zelf.

Ik heb ook perron geplot met de snijplotter, ook de zijkantjes zelf gemaakt van 3 laagjes op elkaar. Die dan in de primer, daarna AK paneliner bruin op de zijkanten en groen (winter cameo) voor op te tegels, beetje verdunnen anders wordt het wel heel donker (kwast in de verdunner dopen).

Verder nog wat xps weer weggehaald, daar past dan mooit de kato onderhouds sporen (spoor op blokken) en een inspectie put van peco. Daarover heen komt nog een werkplaats hal, maar wel een beetje open dat je het nog kan zien.

De sporen in beton heb ik in meerdere lagen gedaan, eerst tussen de sporen in zodat ze vastliggen en de schroeven er uit kunnen, daarna midden in, maar het zakt toch een beetje in en dan zie je de dwarsliggers, na een tweede laag is dat weg. Het blijft wat grof achter, maar als je er met een mes over schraapt krijg je het mooi egaal en vlak. Door dat het iets inklinkt ligt het ook iets lager dan het spoor, dat is fijn, want dan beschadig je later met poetsen niet de geweatherde bovenlaag. Het AK concrete blijft redelijk snijbaar en flexibel, dus niet zo knetterhard als gips of echt beton, dus je kan met een mesje eenvoudig de overtollige delen weer wegsnijden.

Het idee van het station wordt al zichtbaar, de voorste vier sporen zijn kopsporen, de andere 6 lopen ongemerkt door. De buitenste 2 van de 6 sluiten weer op elkaar aan met de lus, en de middenste 2 komen weer op dezelfde sporen uit, maar met de wissels kan je kiezen of je links of rechts om wilt en op welk van de twee sporen je weer wilt uitkomen.

genoeg getypt, foto's zeggen meer...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Bjor »

Hoi Paul,
Is die vuurloze loc het model van Lilliput? Hoe zijn de rijeigenschappen?


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Raymond »

Hallo Paul,

Het ziet er allemaal al heel gaaf uit!
Knap hoe jij het allemaal maakt👍🏻
Vraag me alleen af of het nog te overzien is met al die wissels?
Of is dat voor jou appeltje eitje?

Succes verder!!!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Paul_DMV »

@Bjor de vuurloze loc van liliput loopt boven verwachting goed, en dat voor een drie asser! Hij heeft een next18 decoder. Echt top.

Zie filmpje [youtube]https://youtu.be/-xgHz4OO9dw[/youtube]

@Raymond al die wissels is voor mij een peulenschil. Ik heb bewust geen Engelse wissels er tussen gedaan omdat deze toch minder betrouwbaar blijken dan de normale peco wissels is mijn ervaring. Daar blijven toch af en toe nog locs op stilstaan, op de clubbaan genoeg mensen die de baan in de gaten houden, maar voor de thuisbaan wil ik het vlekkeloos hebben.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Paul_DMV »

even een update,

Voor het beton bij de loc werkplaats vond ik op FB een goeie tip van iemand om het AK concrete te verweren met interior wash, dat was zeker een goede tip. De streaking grime is wel goed van kleur, maar veel te dekkend om het over het porreuze zuigende beton te smeren, interior wash daarentegen is een stuk transparanter en geeft de perfecte beton kleur die zelfs heel dicht in de buurt komt van de kunstof bak van de schiebebuhne.

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik druk bezig geweest productie te draaien van de perron zijkantjes met de plotter. Drie laagjes op elkaar geplakt, dan in de primer, en daarover een laagje AK paneliner for desert camouflage voor een mooie beton look vervuild met spoorse weathering van de rails en remblokken. Voor 7 meter perron aan beide kanten heb je best wel veel strookjes nodig, een stuk of 70... Beter een paar over dan voor het eind een tekort.

Afbeelding

De einde van de perrons heb ik ook mooi slingerend gezaagd zodat ik kan gaan beginnen met het vast leggen van het spoor en het plakken van de zijkanten. Deze moeten er tegen aan voor er ballast gelegd kan worden.

Afbeelding

Daarnaast nog op marktplaats een leuk setje ICR wagons uit de laatste serie tegen gekomen, om mijn IC direct verzameling mee uit te breiden. Even poseren op de keerlus.

Afbeelding

Afbeelding

Soms nog even door met een tussendoorprojectje, zo ben ik bezig met Markt 2 in Delft. Deze geplotte gevel heb ik nog van wat meer details voorzien. Wat green wash en wat gevel ankers.

Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Bjor »

Kijk, daar word ik nou blij van, van zo'n geveltje. Hartstikke mooi gedaan man!


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door shoven »

Mooi dat geveltje Paul, super gedaan!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Pierre »

Mooi ... mooi. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Krab »

Zeker een mooi geveltje Paul .
Ik had in mijn vorige baan 11 PECO SL-390F Code 55 insulfrog Engelsman dubbel zitten in het station en heb er nooit problemen mee gehad , op eentje na dan die ikzelf verprutste door een beweegbare geleider los kwam .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: HZM - Hollandse Zolder Modulebaan van Paul

Bericht door Paul_DMV »

Na lange tijd van hobbyen aan treintjes is er weer eens een weekendje tijd voor de baan.

Ben de perron randjes aan het plakken en de sporen aan het vastleggen in het station. Daarbij komt ook het aanpassen van de peco scissor aan bod.

Ik heb eerder al veel scissors voorzien van Engelse wissels of zelf 2 scissors verbonden dmv drie weg wissels. Ook de scissor met omgekeerd wissel heb ik al eerder gemaakt, dus dit was slechts een kopie maken, dus in een half uurtje al gereed.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie