Kleinerbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

Hallo Allemaal ,
Eindelijk is er na een lange periode een start gemaakt ,er waren verschillende hobbels op de weg sinds Mei 2021.
Na het afbreken van Tal der Eichhörnchen heb ik Laminaat gelegd op de slaapkamers, de oude was echt aan vervanging toe en was nog van de vorige bewoners.

Toen kwam er een moment van een blokkade waar ik niet wist hoe of wat te gaan doen had geen idee omdat ook nu de beschikbare plek kleiner was geworden om iets neer te zetten.
Geprobeerd om nog een voorbeeld te nemen aan de baan van William Sankt Georgen wat mij zeer aansprak en wat aan te passen naar mijn wensen maar dat lukte niet, william heeft hem al te mooi en goed gemaakt ;)
Ben toen verder gegaan met mijn andere hobby RC Trucks en ging een RC Boot bouwen daar gaat veel tijd inzitten. .nog niet klaar :)
En toen was het volgende ...kreeg vorig jaar begin Oktober Corona en dacht dat ik snel op de been was ...helaas ik ben nog steeds aan het herstellen 3,5 uurtjes werken per dag en daarna is de energie op en krijg therapie, sporadisch ben ik bezig met de bouw van een nieuwe baan dat geeft weer wat positieve energie.

Terug naar waar het om gaat :)

De Naam van de baan is Kleinerbach de plaats bestaat niet maar er is wel een riviertje in Rijnland-Palts in de buurt van Homburg heb ik ontdekt....eigenlijk vertaald is Kleinerbach Klein Eerbeek.
Het landschap waarin ik ga bouwen zal er zeker bij passen.

De Afmetingen: 2,00m x 1,20m
1,20m wordt doormidden gedaan in 2 gedeelten (zie tekening)
achterzijde komt het schaduwstation en ruimte voor alle decoders enz.

Het geheel staat op wieltjes om de baan te verrijden ivm ramenwassen en om ook in de kasten te kunnen komen.

Het baanplan ga ik aanpassen terwijl ik aan het uitleggen ben van de rails en is het baanplan een idee hoe het ongeveer gaat worden.

Wordt vervolgd. :)

Afbeelding

Afbeelding


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kleinerbach

Bericht door bpieters »

Mooi plan.
De blauwe wissels zou je tussen het 3e en 4e spoor in het schaduwstation kunnen maken ipv in de helling.
Ben benieuwd naar het verdere verloop.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

Dank je wel voor de goede tip Bert! :Thumb


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.

Raymond
Berichten: 1854
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleinerbach

Bericht door Raymond »

Leuk Gerhard!
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!
Heel veel succes 👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1195
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Kleinerbach

Bericht door william »

Hallo Gerhard,

dank je wel voor het compliment en jammer dat het niet gelukt is om mijn 'baanplan' aan te passen. Nu, na tweeëntwintig jaar 'prutsen' aan de baan, zie ik toch wel wat verbeterpunten en/of zou ik dingen anders doen... maar ja, dat is achteraf ;)
Maar ben er nog steeds wel blij mee en kan er ook nog wat aan 'verbeteren'.

Verder kunnen we elkaar de hand geven. Zit sinds eind september thuis. Eindelijk ook corona :o . Maar een dag last van gehad, maar wel een paar dagen vreselijk koud gehad (klappertanden en rillen onder drie dekbedden). En toen dat over was begon het. Vreselijk moe, geen energie, geen conditie meer, geen zin en geen puf. Na een aantal weken langzaam aan weer begonnen met opbouwen en dat leek aardig te gaan. Tot half december: een dikke week griep. Kon dus weer helemaal opnieuw beginnen. helpt het wrs. ook niet dat ik, na drie jaar, nu staar heb aan mijn andere oog (dat gaan ze in februari onderzoeken), maar 5% zicht is niet veel...
Dus van eindelijk 4u. werken verdeeld over de dag, terug naar 2u. werken per dag en inderdaad ook therapie.

Mooi baanplan heb je bedacht en ben ook heel benieuwd naar het vervolg/hoe het gaat worden.
Beterschap, succes met herstel en de therapie en vooral rustig aan.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

@Raymond: dank je heb weer erg veel zin om te bouwen, probeer het nog mooier te maken er is toch veel bijgekomen aan verschillende materialen die ik nog niet ontdekt had.

@William: oei oei ja het zit dan helemaal niet mee bij jou , lijkt mij heel erg vervelend en frustrerend met 5% zicht aan 1 oog hoop dat ze het goed kunnen verhelpen en hoop dat het bij jou ook snel wat beter gaat, heb het baanplan redelijk simpel gehouden weet van mijn eigen dat er vast nog wat gaat veranderen maar dat is het leuke van onze hobby :D

Zo dan heb even een foto gemaakt hoe het er nu bij staat , geraamte is nog niet klaar bij de bodem en dak en er moeten nog wat balkjes tussen ,vooraan de bodem en achteraan tegen de kasten het dak op de foto.

Gelukkig kan ik veel overgebleven hout van de vorige tafel gebruiken scheelt weer een hoop geld en ritje naar de bouwmarkt.
Nu het er zo staat en ik er naar kijk denk ik toch ...oei dat gaat niet groot worden :D aan de voorkant met 60cm.

Voordat ik verder kan moet er eerst nog een kast in elkaar gezet worden daar komen ook wieltjes onder zodat deze onder de tafel aan de zijkant kan gereden worden om ruimte te sparen en mooie opslag voor al het rollend materieel.
Eigenlijk wilde ik er laden in bouwen in de zijkant maar dit is makkelijker.

Afbeelding


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

Zo beetje bij beetje is de tafel voor het begin gereed met behulp van mijn vrouw gebouwd elke keer een paar kleine uurtjes in het weekend.

Tafel staat op een mooiere hoogte dan die toen van "Tal der Eichhörnchen" en krijg en beter overzicht hierdoor en het werken gaat zo beter en ook deze keer staat alles op wieltjes.
Ook een kastje in elkaar gezet voor al het materieel op te bergen en wieltjes er onder gezet om het te verrijden.
Geheel wordt pas afgewerkt op het moment dat de baan gereed is (lijsten enz.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7265
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kleinerbach

Bericht door Krab »

Hoi Gerard ,
het viel mij op dat aan de rechterkant kort was om op normaal niveau te komen.
Als je station "B" van links boven naar rechtsonder legt dat je meer ruimte om te dalen en of stijgen krijg.

Van die vervelende klachten van corona kan ik ook van mee praten ,maar het gaat met hele kleine beetjes vooruit .

Succes mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

@sjaak : bedankt voor de goede tip ,het is/was de bedoeling dat vanuit het schaduwstation (achterzijde niveau 0) linksom rijdend gaat stijgen en zal aan de rechterzijde over het andere spoor gaan (minimale hoogte) en gelijk aan de achterzijde weer dalen tot niveau 0

Wat ik als volgende ga doen is een klein test baantje leggen en eerst goed gaan oefenen en leren kennen van Itrain (licentie aangevraagd) voordat ik tot de definitieve bouw over ga van de baan ,en zo is er nog tijd om te kijken naar de tips om het een en ander aan te passen :Thumb
tot nu toe heb ik altijd nog mijn baanplannen van te voren mooi bedacht en tijdens de bouw weer rigoureuze veranderingen aangebracht :lol:


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Kleinerbach

Bericht door traiNiac »

Stevige constructie Gerhard, ik ga je draadje zeker volgen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

Een maandje verder 8)7 was dus groots van plan testbaantje aangelegd met wissels.
ITrain geïnstalleerd ,video's heel you tube gekeken ,handlijding ja met lange ij :? doorgelezen en kwam er niet uit zelf het speciale forum kon ik niets vinden, heel veel technische woorden enz.
Alles volgens het boekje gedaan en ingesteld.....bracht niet veel,ja handmatig rijden maar dat kon ik ook wel met de z21 zonder ITrain.
Maar ben een doorzetter en probeer het zelf op te lossen...beetje bang om domme vragen te stellen :oops:
Bezetmelders deden hun werk wel op de z21 @pp maar niet in Itrain, kon er geen wijs meer uit worden.
Alles verwijderd en opnieuw een testbaantje aangelegd zonder wissels eerst maar simpel beginnen.
En wat blijkt het beste was om de z21start met een Lan kabel te verbinden...adapter gekocht....verkeerde |:( ...dan de goede besteld en een mooie nieuwe kabel.
Router er tussen uit en vandaag aangesloten op de labtop...tja euh blijken er nog speciale drivers voor nodig te zijn, dan weer googelen en gevonden.
Hup instaleren en ja de labtop was direct verbonden met de z21start en de bezetmelders deden het goed in de z21 maintenance tool :D heel blij natuurlijk en kijken wat train doet........niets 8-)
Vanmiddag na een flinke pauze toch weer proberen ,maar op een of andere manier iets aan of weg geklikt ..weet het niet meer ..en ja _o_ het werkt netjes alle bezetmelders doen het en nu kan ik weer rustig verder.
Het lijkt zo mooi allemaal en de verhalen zijn mooi maar simpel is het niet.

Als troost nog een set rijtuigen besteld van Arnold de Oriënt express bij onze H@Ns.

effe nog een foto van het testbaantje
Afbeelding


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

Vanmorgen weer een stuk verder gekomen loc rijd netjes automatisch z'n rondjes ,eerst snelheidsmeting gedaan en stopt waar ik het graag wil en geeft extra signaal bij vertrek .

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/vid ... 95f2ad.mp4

ik hoop dat de link van het filmpje werkt :)

Nog even wat verder testen en dan kan ik beginnen met de baan te bouwen.


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.

Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Kleinerbach

Bericht door Sky »

Link werkt prima, mooie loc ook, een van de mooiere diesel imo. Wat één kabeltje teweeg kan brengen😉.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

Dank je Sky , gelukkig dan weet ik dat de filmpjes niet speciaal via mijn You tube kanaal hoef wat veel langer duurt met uploaden.
Nou de V200 word elke keer weer gebruikt dit is ook mijn favoriet.

Vanmiddag even alle locs foto van gemakt voor in mijn documenten en nog een set wagons besteld...kon het niet laten ,Arnold rijtuigen set "Train Blue"


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

Vandaag weer bezig geweest met de snelheidsmetingen neemt behoorlijk wat tijd in beslag per loc en vanmorgen de nieuwe aanwinsten binnengekregen.

Afbeelding
Venice Simplon Orient Express

Afbeelding
Train Blue


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7265
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kleinerbach

Bericht door Krab »

Mooie rijtuigen Gerard en wat betreft die V200 is gewoon een superloc.
Had er een H0 loc in 1962 gekocht voor 42 gulden heb hem nog steeds .
Denk dat ik er toch eentje in N koop . ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

@Sjaak : super gaaf dan is hij al 60 jaar oud! 2 jaartjes ouder dan ik :lol: ,heb van mijn vader ook nog een Stoom loc liggen van Jouef die ook ongeveer 60 jaar oud is en die rijd nog steeds super goed.
Heel zuinig op zijn.
Van de V200 heb ik er een aantal ook in analoog ,zou het liefste ze allemaal willen verzamelen :D

Dit weekend weer aan de gang met de snelheid 's metingen, heb dan alle 17 gedaan :? half uurtje per stuk :D
en dan het test baantje ombouwen met wissels om verder te experimenteren.


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.

Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Kleinerbach

Bericht door Sky »

Mooie wagons. Die snelheidsmetingen, gebruik je daar een handleiding of beschreven methodiek voor?


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Raymond
Berichten: 1854
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleinerbach

Bericht door Raymond »

Hoi Gerard,
Wat een mooie rijtuigen!!!
Heb je die vlaggen er nou ook bij gekregen?

Leuk dat je automatisch gaat rijden!
Ik vind het heel erg leuk om te zien maar voor me zelf nog steeds niet🙂
Maar wie weet ik zeg maar zo, zeg nooit nooit!😁

Succes verder!!!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

@Sky: gebruik niet de handleiding en heb die helemaal doorgelezen ,maar er is in Duitsland iemand genaamd Wolfgang Radermacher op You Tube die alles perfect en duidelijk uitlegt en laat zien welke stappen er moeten uitgevoerd worden plus nog wat extra uitleg op een rustige manier.
Heb de hele serie zitten kijken van ITrain door Jeroen Balkema Modelspoor Techniek op You tube , had meer aan de uitleg van Wolfgang Radermacher. www.der-radi.de ...en heel veel uitproberen.

@Raymon : Dank je , het zijn geen vlaggen wat je ziet maar de deksel van de doos ,was ook zeer verrast dat het zo groot was en in een mooie doos zat.
Afbeelding
Ja dat automatisch rijden is heel leuk en wat je er allemaal mee kunt is erg leuk ,zelfs gewoon rijden zoals dat eeder was met de multimaus kan ook gewoon!


Nog 2 filmpjes:
Nog een enkel rondje met de 65 016-8 ,niet alleen de Loc is mooi maar geniet van het geluid die het maakt.
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/vid ... 3b27ba.mp4

En een filmpje van de testbaan die ik vanmiddag heb gebouwd met extra spoor.
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/vid ... 4410f7.mp4


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.

Raymond
Berichten: 1854
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleinerbach

Bericht door Raymond »

Ja nu zie ik het dat het dozen zijn😃
Doet me denken aan mijn oude werk (persvergulder,foliedrukker) als ik die mooie bedrukte dozen zie!
Ik heb de rijtuigen ook gezien vandaag op de beurs in Houten, ze zijn heel erg mooi!
Of ik ze ga kopen weet ik nog niet, maar denk het wel😁
Heel veel plezier ermee!!!

Leuk filmpjes!
Vooral die van de 65016-8 gaaf geluid👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Jannesvdijk
Berichten: 107
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

Re: Kleinerbach

Bericht door Jannesvdijk »

@Gerhard
Deze youtube serie legt Itrain ook op een goede manier uit, misschien heb je hier ook wat aan.

https://youtube.com/@bobfuller



Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Kleinerbach

Bericht door Sky »

Gerhard schreef: 25 mar 2023 20:35 @Sky: gebruik niet de handleiding en heb die helemaal doorgelezen ,maar er is in Duitsland iemand genaamd Wolfgang Radermacher op You Tube die alles perfect en duidelijk uitlegt en laat zien welke stappen er moeten uitgevoerd worden plus nog wat extra uitleg op een rustige manier.
Heb de hele serie zitten kijken van ITrain door Jeroen Balkema Modelspoor Techniek op You tube , had meer aan de uitleg van Wolfgang Radermacher. www.der-radi.de ...en heel veel uitproberen.
Uitproberen hou ik van, handleidingen wat minder😂. Dank voor de info Gerhard, en hele mooie wagons zeg. Sowieso is het nieuwere spul van Arnold esthetisch zeer netjes vind ik.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Gerhard
Berichten: 420
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kleinerbach

Bericht door Gerhard »

@Jannes dank je voor de tip ,zal er eens gaan kijken :)

@Sky: Ben ook zeer tevreden over de uitvoeringen had nog niets nieuws van Arnold ,wel wat oudere rijtuigen van jaaaren geleden.


Vandaag extra beeldscherm en ophangbeugel binnengekregen wil graag een mooier overzicht dan alleen op het scherm van de Laptop zodat ik het kan splitsen , baan overzicht op het 22" scherm en de besturing op het Laptop scherm.
De reden van 1 extra scherm en geen twee is de beperkte ruimte :)


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7265
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kleinerbach

Bericht door Krab »

Hoi Gerard ,
heb zelf ook een 23 inch scherm is wel overzichtelijk met koploper .
Daar zul je veel plezier van hebben . ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie