Prüfling Bhf.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Tsja, ik heb tot op heden niet vaak een forum bijgehouden voor modelbouw o.i.d. maar het intrigeert mij iig im het eens uit te proberen en te kijken waar het toe leidt.

Ik maak voor deze baan gebruik van een baanplan op de zolder wat er al meer dan 10 jaar ligt. Zoals de naam zegt wordt dit een testobject, om maar s te kijken wat er allemaal mogelijk is en hoe ik het in de vingers kan krijgen.

De rails zijn ondertussen allemaal schoon gepolijst. De layout ziet er als volgt uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de afbakening heb ik nagedacht over welke era’s ik interessant vind. Kom ik uit bij stoom en 5-6, een lastige combinatie. Mogelijk ga ik iets doen met een moderne buitenring terwijl het deel binnen de buitenring epoche 1-2 stijl wordt wat dan een museumbaan zou kunnen zijn.
Zou wel behoorlijk tricky wezen om dat enigszins fatsoenlijk ogend te krijgen vrees is.

Qua stijl van het landschap beoog ik een glooiend landelijke setting. Ik heb weinig met steden. Het is wel de absoluut laatste fase in mijn huidige planning. Eerste zorg is alle gipswerk bijwerken, sommige delen zijn gebroken, andere staan te dicht op de rails, of het sluit niet mooi aan op de zachtboard plaat waar de rails op ligt.

Er wordt digitaal gereden. In de toekomst worden alle wissels iig op de een of andere wijze met een schakelaar bediend.

Qua materieel ligt er het volgende
Br38
NS1100
NS2200
Br182
C6/8
BR101 Piko
Verschillende wagons en rijtuigen meest van epoche 4 en een ijzerwagon voor in een gieterij die op de een of andere manier tussen de rest is beland.

Afbeelding

Hiervan gebruik ik meest de br182 en NS2200, de c6/8 en br38 staan bij de winkel voor reparatie, de ns1100 is een minitrix uit de oertijd en rijdt beroerd dus die staat stof te eten en de br101 staat in bestelling. Eigenlijk is muv de br182/Br101 alles behoorlijk oud 10-30 jaar, dus het plan is sws om een beperkte vernieuwing uit te voeren in het wagenpark (nieuwe rijtuigen voornamelijk en een nieuwe stoomloc, die br38 heeft een stevige eigen wil mbt wel of niet willen rijden)

Ik heb weinig beeld bij wat te verwachten in zo een draadje, zeker ook gezien de kwaliteit van datgene wat hier allemaal gepost wordt. Na werkzaamheden zal ik updates posten en alle tips, adviezen, vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.

Gr Gerco


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Momenteel bezig met het uittekenen van wat waar moet komen qua hellingen en soorten landschap, door dat niet op een velletje maar maar met potlood op de tafel zelf te doen helpt mij dat om eea beter te visualiseren.

En, omdat ik het niet kon laten, ook met een perron aan het knutselen. Moet nog behoorlijke wat verfwerk doen, ergste geval beitel ik t gips weer tussen de randen uit. Bij. Het weghalen van de masking tape ging hier en daar een stuk verf van de witte rand verloren. Nu wachten op de potjes vallejo.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook maar s langs de winkel voor een stukje styrodur, heb piepschuim geprobeerd maar dat is niet echt fijn te bewerken heb ik het idee buiten een grove shape. Hopelijk kun je met styrodur meer.
Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Bezig met het bijschaven en gladslijpen van al het gipswerk, absoluut een enorme bende. Was vooral benieuwd naar de uitkomst van een kleine test voor het maken van een steenpatroon, nog niet 100% overtuigd maar het heeft potentie. Zeker met een laagje middengrijs, donkergrijze drybrush en dan een donkere wash, groene weathering en wat licht mos hier en daar.

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door bpieters »

Het gipswerk en het perron zijn al aardig gelukt



Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank Bert,

Ondertussen ben ik er achter dat die Fleischmann rails met bedding niet de beste is qua kwaliteit wissels, hoop gezeur op twee specifieke punten met stroomafname, na behoorlijk poetsen wel verbeterd maar niet perfect.

Na alles nogmaals te hebben afgezogen laat ik het oude borstelwagentje ook weer meerijden. Of t wat doet weet ik niet maar baadt het niet dan schaadt het ook niet.

Afbeelding

Tevens nog wat verder gewerkt aan het muurpatroon, nu het wat breder wordt krijgt t meer charme. Ik zal sommige gaten wel moeten vullen denk ik, want niet alles kan met mos worden volgestopt. Aan de bovenkant wil ik iets met overhangend groen proberen als afwerking.

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door deBult »

Sky schreef: 27 feb 2023 23:02 Ondertussen ben ik er achter dat die Fleischmann rails met bedding niet de beste is qua kwaliteit wissels, hoop gezeur op twee specifieke punten met stroomafname, na behoorlijk poetsen wel verbeterd maar niet perfect.

Na alles nogmaals te hebben afgezogen laat ik het oude borstelwagentje ook weer meerijden. Of t wat doet weet ik niet maar baadt het niet dan schaadt het ook niet.
Hier - beginner - ook wat gedoe met de stroomafname op sommige gebruikte wissels, poetsen (ook de wisseltongen !) helpt, maar heb inmiddels 4 wissels vervangen. In het rangeerdeel inmiddels wissels met geleidend hart/punt-stuk in gebruik dat helpt.

Het valt me op dat de FLM locs minder problemen geven dan de paar Pico en Brawa locjes die ik heb geprobeerd (kan toeval zijn)


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

deBult schreef: 28 feb 2023 18:14 Het valt me op dat de FLM locs minder problemen geven dan de paar Pico en Brawa locjes
Het is hier niet echt merkafhankelijk, de piko taurus die heeft nergens last van maar de fleischmann p8 wel. De wissels met geleidende hartstukken is een goede tip, die ga ik onthouden voor als de problemen blijven. Dan kan ik als het zich niet oplost na een week of twee roestrijden misschien eens één van die wissels aanschaffen voor de probleempunten.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Ik was uitermate ontevreden over de grindlaag op het perron. Met een andere techniek het opnieuw geprobeerd, met een veel beter resultaat. De eerste laag was houtlijm en dan een laagje grind. Ditmaal is het houtlijm, dikke laag grind, aangeduwd met een lepel als een soort wals, daarna met tot melk achtige substabtie verdunde houtlijm overgoten.

Dankzij mijn vrije dag heb ik ook kunnen werken aan de Kibri koleninstallatie die ik had gehaald.

Bij de opbouw heb ik op strategische punten de lijm weg gelaten zodat ik het eenvoudig kan verven zonder te hoeven masken omdat ik de delen met andere kleuren zo kan verwijderen. Dan kan ik namelijk zo de airbrush gebruiken, wat dan weer een boel gehannes voorkomt.

In Dordrecht ontsnapte ik bij het ophalen van een stationsgebouw maar ternauwernood aan een cadeautje van twee boa’s voor foutief parkeren, de hobby is al duur genoeg dus die 70 euro hoeft echt er niet bij. Gelukkig waren ze goedgemutst en bleef het bij een waarschuwing. In t vervolg ga ik wel met de fiets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Ik vraag mij ondertussen wel af of het niet leuker zou zijn om het volledig stoomstijl te maken maar dan wel era 1-2 maybe vroeg 3.

Binnenkort maar een wat verf halen. Kunnen die gebouwen een mooier kleurtje krijgen.

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Ik begin steeds meer te neigen naar een steam only layout. Met een focus op alles tot en met era 3, voornamelijk dan het begin daarvan.

Ook zal ik, met oog op de toekomstige baan die ik in anyrail aan het ontwerpen ben, en met oog op de gewenste digitalisering van deze baan qua wissels en seinen een centrale aanschaffen. Waarbij de z21 of Z21 de opties zijn. Ik hoop 25 Maart in Houten de vraag welke het wordt definitief te kunnen beantwoorden.

Voor nu vooral bezig met de rails verder op te poetsen, dat lukt best aardig, de muur onder het stations gebied verder uit te tekenen in het gips.

Afgelopen woensdag heb ik een nieuwe soort verf aangeschaft. In plaats van de vertrouwde tamiya potjes een aantal ammo-mig kleuren. Die test ik nu uit op het depot.

[url=https://postimg.cc/hhVG61RT]Afbeelding[/url


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Terwijl het verfwerk op de loods doorgaat, ben ik ook aan het nadenken over blokindeling.

Het is wel handig om te weten wat ik daarmee wil alvorens iets met een centrale te doen.

Aangezien ik geen anyrail of andere takensoftware heb moet dat voor nu provisorisch. In een foto van de baan heb ik het maar ingetekend. Wit is scheiding tussen blokken, rood is bezetmelder, geel is sein. Grijs is optioneel, of de rangersporen ook allemaal bezetmelding zouden krijgen als ik met bezetmelding ga werken weet ik nog niet, maar magneten zijn wel erg aantrekkelijk. Daarnaast hangt bezetmelding natuurlijk ook vast aan pc gebruik en die staat een etage lager. Daarom ga ik uitzoeken hoe iTrain via de Ipad precies werkt.

Terug naar de kaart zit ik vooral met het korte stukje tussen de buitenlus en het stationsdeel in mijn maag. Tevens vraag ik me af welk type bezetmelder het beste zou werken.

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

De afgelopen week had ik wat tijd om te verven. Het idee is dat de gebouwen eruit zien alsof ze ook al even staan, en niet alsof de aannemer ze net heeft afgeleverd. Deze locloods is een testobject, maar het lukt best aardig. De dakpannetjes van het zijschuurtje heb ik met een donkerbruine wash behandeld en daarna random sommige pannetjes een lichter kleurtje gegeven. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. De grijze kleur op de lichtkoepel die ernaast staat wordt de basiskleur voor het dak, daar overheen komt een laagje roestkleuren.

Heb direct ook een vervelende s bocht die voor veel ontsporingen zorgde vervangen door een recht stuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Zo, daar zijn we weer.

Het perron heeft een beter kleurtje. Zand achtig. Hoe ik dat verder ga bewerken is even de vraag. Ik denk vooral met gras mos turf en lijm van noch. Ook ga ik het station op een verhoging plaatsen denk ik. Is nu te laag naar mijn zin.


Afbeelding

Afbeelding

Verder is het weatheren van de locloods begonnen.

En ook in Houten mijn belofte aan mijzelf ingelost en behoorlijk wat ingeslagen. Waaronder de zaken in onderstaande foto.

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door maarten »

Perron is beter op kleur zo. Wel nog wat vervuilen en groen aanbrengen, het is wel erg nieuw zo. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

maarten schreef: 28 mar 2023 12:50 Perron is beter op kleur zo. Wel nog wat vervuilen en groen aanbrengen, het is wel erg nieuw zo. ;-)
Dank Maarten, het was een zoektocht om de juiste verfverdunning uit te vogelen hiervoor maar uiteindelijk hebben meerdere lagen heel dunne verf geholpen. Als je het ziet met de mk1 eyeball schemert er soms een klein beetje donker doorheen en dat kan ik wel waarderen. Dat verweren gaat zeker gebeuren. Dingen die eruit zien alsof de aannemer net klaar is heb ik weinig mee. Ik heb de spullen er ook al voor in de la liggen, inclusief washes en oils om de zijkanten ook goed onder handen te nemen. Wordt wel eerst uitproberen op een testobject voordat ik straks het perron zelf verknoei.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

De locloods is verder gevorderd. Het is heel leuk als het een kleurtje begint te krijgen zo’n gebouwtje. Hier een aantal foto’s van de loods terwijl de verschillende zijden stonden te drogen. Volgende stap is roest op het dak.

Ik heb ook feldherr opslagkratten aangeschaft. Als die volgende week binnen zijn kan ik een mooi overzicht maken van het rijdend materieel en dat hieronder posten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Die kratten zijn een uitkomst. Alles paste in 1 doos dus de andere huisvest nu alle ovp’s.


Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door MiddenGroningen96 »

Mooie krat om je materieel in op te slaan. Zou wel alle "knelpunten" elimineren voordat je digitaal gaat rijden.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door 8811 »

Locloods wordt leuk zo.
Sky schreef: 03 apr 2023 21:56 Die kratten zijn een uitkomst. Alles paste in 1 doos dus de andere huisvest nu alle ovp’s.
De Feldherr opslagkratten heb ik ook. Mooi systeem om je materieel op te slaan.


Maarten

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

MiddenGroningen96 schreef: 04 apr 2023 08:46 Mooie krat om je materieel in op te slaan. Zou wel alle "knelpunten" elimineren voordat je digitaal gaat rijden.


Waar doel je precies op met knelpunten?

Deze foto is het vervolg met het roestwerk op het dak.
Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door MiddenGroningen96 »

Je rails/stroomafname.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Het heeft even geduurd sinds de laatste post, werk is onvoorspelbaar en daarmee de vooruitgang ook. Overigens heb ik wel gestaag doorgewerkt dus dit is een relatief lange post.

De meeste vooruitgang is te verdelen onder drie hoofdlijnen.

De eerste is het ontwikkelen van rotsformaties, met behulp van twee mallen probeer ik wat uit op een beperkt deel van de baan. Ik had het idee van een grove rotsachtige zijkant, een deel van de blokken moet ik met een beitel nog maar eens goed splijten om alles wat beter in schaal te krijgen.
Sowieso is het nog lang niet klaar en omdat al het rotswerk met een heel dun laagje vast zit aan de spoordijk kan ik ze er gemakkelijk afhalen voor poging 2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik geprobeerd met beitel en spatel een soort rotsidee te hameren in één van de hellingen.
En is het algemene gipswerk in het deel van de tafel waar ik op focus opgevult and gladgeschaafd waar nodig.

Afbeelding

Het tweede gedeelte betreft de bouwwerken waarmee het stationsgebied wordt ingevuld. Specifiek een watertoren en verdere aankleding van het perron. Alles staat los zodat als het groenwerk gaat beginnen dit geen problemen oplevert.
Ook heb ik een nieuwe lading verf binnen dus is eea aan schilderwerk begonnen. Een stukje van de watertoren heb ik een laag gegeven, dekt nog lang niet 100% maar wilde weten of de kleur mij zou gevallen. Als basis goed bruikbaar maar moet wel eea aan staalgrijs overheen want die toren mag er niet te vervallen uitzien.

Als laatste op dit gebied heb ik een brug aangeschaft en ingepast zodat dit er niet meer zo potsierlijk uitziet.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste wat electronisch nieuws, ik heb een soldeerbout besteld, de analoge krokodil is met een esu decoder retour gekomen en ik heb een esu wisseldecoder aangeschaft in de hoop de wissels aan de achterzijde van de tafel als eerst volgend stuk werk tussen kunnen digitaliseren. De stroomafname is overal goed en al het materieel loopt prima. Alleen blijken de hellingen zoals die 10 jaar geleden zijn gelegd van een ambitieuze graad, meer soort ski slopes. Een goede Les voor na de geplande verhuizing over 2-3 jaar.

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door traiNiac »

Hallo Gerco,

Zojuist voor het eerst op je draadje gestuit. Ziet er leuk uit. Heb je al een beslissing genomen over tijdperk/thema?


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door traiNiac »

Hallo Gerco,

Excuus, per abuis tweemaal op verzenden gedrukt.



Onderwerp starter
Sky
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Hi Trainiac,

Dank voor je respons!
Het wordt een stoom georiënteerde baan. Mijn voorkeur gaat uit naar de jaren 20/30. Tegelijkertijd heb ik een voorliefde voor stomers die dat tijdperk te buiten gaat (denk br65, br10, de franse r141 van de marshallhulp etc). Daarmee varieert het epoche in de praktijk van I-III zolang het maar stoom is. Hierbij is het meeste materieel van II. Ik houd dus niet te strak vast aan de verschillende epoches.

Wel is DRG mijn focus, en iig alle rijtuigen en wagons die ik nu aanschaf zijn van voor 1949. En als ergens een drg versie van is dan koop ik die en niet de db versie.

Als ik aan signalen toekom dan worden deze in overeenstemming met het drg signalbuch geplaatst.

Ik hoop dat dit het een beetje verduidelijkt.

Sowieso is het met deze baan beetje voorsorteren op de tijdelijkheid ervan, als alles goed gaat dan zou ik met uiterlijk 2 jaar verhuizen en dan is de planning om met alle lessen opnieuw te beginnen, met een modulaire basis zodat nieuwe verhuizingen niet gelijkstaan aan op 0 beginnen.

Thema is eenvoudiger, ik beoog een plattelandsstation langs een doorgaande lijn met een klein onderhoudsdepot en een kolenoverslag ergens op / rond de frans duitse grens om wat extra detail/kleur te krijgen.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord?


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Plaats reactie