Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

Bij deze ook een topic over mijn treinbaan.

Dit wordt mijn 2e baan, de 1e baan is nooit volledig afgemaakt in verband met verhuizing. Na de verhuizing dus tijd voor een nieuwe baan.
Het zou een baan worden met wat concessies, de eisen waren namelijk als volgt:
-3,5 meter breedte beschikbaar
-treinlengte tot 160-180 cm
-geen schaduwstation op een lager niveau, ruimte onder de baan is opslag, en de baan kan niet hoger in verband met schuin dak.
-digitaal met Twin Center maar niet geautomatiseerd.
-veel ruimte voor scenery
-efficient van de ruimte in de kamer gebruik makend.
-stof en catproof dmv plexiglas schuifwand

De gedane aanpassingen/concessies met oplossingen

1. Schaduwstation/parkeerruimte nodig
Ik had al een baanplan gemaakt, deze is bijna volledig overgenomen. Later heb ik nog 4 lange opstelsporen toegevoegd (parkeerplaats). Ik zocht een oplossing om een paar treinen uit het zicht op de baan te kunnen parkeren, oa een 11 delige Fleischmann ICE en 8 delige Kato Eurostar, welke ik niet steeds uit elkaar wil halen.

Deze parkeerplaats wordt grotendeels uit het zicht onttrokken door de huizen, behalve de laatste ca 40cm, hier komt een afneembare module op met scenery.

Waarschijnlijk komt er een spiegel op het schuine plafond boven de 3 wissels linksachter om te kijken of de treinen ver genoeg door rijden (maar ook niet te ver).

2. Een diepere baan nodig dan handig is qua bereikbaarheid als ook R2 bochten. Dit om hoogte te overwinnen (versprongen 8-vorm), de treinlengte kwijt te kunnen en voldoende scenery ruimte te krijgen.

De baan is erg diep (114cm) en bevat R2 bochten die optisch minder aantrekkelijk zijn
Dit wordt opgevangen door:
-Rechts een berg met tunnel rechts om de bochten te camoufleren . Een groot deel van de berg wordt afneembaar om bij de rails te kunnen in het geval van ontsporing

-links de bochten optisch camoufleren met huizen dan wel bomen.

-scenery modulair bouwen op 1,5mm dikke polystyreen platen. De huizen zullen van hun grondplaatjes gehaald worden en als huizenblokken op een 1,5mm plaat worden geplaatst in de vorm van een trottoir.

Dit is makkelijker met maken, en mocht ik onderhoud moeten doen, dan kan ik modules weghalen om op de baan te kunnen leunen om onderhoud te doen.

Uitdagingen welke ik nog heb:
-Een geschikte achtergrond op het schuine dak deel.
-verlichting in de losse huizen modules (zowel straatverlichting als in de huisjes zelf), deze moet afkoppelbaar zijn. Lantaarnpalen kunnen niet door het trottoir steken)

Het materiaal en thema
Hoofdzakelijk DB IV, maar ik heb ook DRG en DR materiaal liggen als ook EP VI (DB en Renfe). Ik gebruik wat ik mooi vindt qua rollend materiaal. Maar probeer wel de baan zelf goed te laten ogen qua scenery (waar ik de focus op leg)

Ik moet nog de nodige locs digitaliseren, merendeel Fleischmann, zowel stoom, diesel als electrische locs.

Aansturing gaat middels Twin Center en Gleissplan. Rails Fleischmann Piccolo wat ik al had.

De huidige stand van zaken
Rails ligt er en is tussen elke wissel minimaal 1x van stroom voorzien. Wissels zijn aangesloten en alles werkt naar behoren.

Huisjes staan er voor mezelf om te kijken hoe ik het wil indelen. Een deel wordt nog vervangen, of iets aangepast. Zo weet ik ook waar ik glooiing in het landschap kan aanbrengen met XPS en gips.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



BartenThomas
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door BartenThomas »

Leuk idee, wordt een soort vitrine.
Lijkt mij vanwege de beperkte hoogte wel lastig bouwen. Zou mij niet meer lukken


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mijn advies; werk eens met( licht) gebogen straten en minder 90 graden hoeken. Daar word je baan een heel stuk interessanter van.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

BartenThomas schreef: 26 feb 2023 16:21 Leuk idee, wordt een soort vitrine.
Lijkt mij vanwege de beperkte hoogte wel lastig bouwen. Zou mij niet meer lukken
Gelukkig lukt het me nog.
De achterste helling is ook met de rails erop op zijn plek gezet en met modules voor de scenery is het ook goed te doen.

Het vritrine aspect was noodzakelijk, aangezien de katten ook rondlopen op zolder, dit scheelt weer schade :)



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

neudalhausenstadbahn schreef: 26 feb 2023 16:59 Mijn advies; werk eens met( licht) gebogen straten en minder 90 graden hoeken. Daar word je baan een heel stuk interessanter van.

Groetjes Michiel
Bedankt voor de tips, ik zal het in gedachten houden voor een mogelijke nieuwe baan, aangezien deze al volledig in bedrijf is. :)

Het was nu vooral door de beperkte hoogte (schuin dak) en de treinlengte een beetje schipperen en compromis sluiten zoals ik al schreef

Het station bewust schuin gelegd, en het goederenspoor ook wat scheef ten opzichte van de rand
De haakse bochten zullen linksom of rechtsom aan het zicht worden onttrokken.

We zullen zien hoe het uiteindelijk gaat uitpakken als de baan wordt aangekleed.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door bpieters »

Leuk dat stadje en die huizen rij zo.
De overige scenery ziet er ook al goed uit.
De scenery modulair maken is wel een goed idee.
Je weet nooit wat er op de helling aan de achterzijde gebeurd dus dan is bereikbaarheid wel een must.
Blijft bij een haperende trein wel een klusje dan.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

bpieters schreef: 26 feb 2023 21:58 Leuk dat stadje en die huizen rij zo.
De overige scenery ziet er ook al goed uit.
De scenery modulair maken is wel een goed idee.
Je weet nooit wat er op de helling aan de achterzijde gebeurd dus dan is bereikbaarheid wel een must.
Blijft bij een haperende trein wel een klusje dan.
De helling linksachter valt gelukkig mee, aangezien er bijna geen bocht in zit, dan wel wissels. Rechtsachter bij de berg is er meer risico, vandaar de modulaire berg construction.

De gebouwen die er nu staan had ik al, een paar (vakwerk) zullen worden vervangen door nieuw bestelde welke beter in het straatbeeld passen.

Als alles naar wens staat gaat het op trottoir modules gebouwd worden en ga ik ook kijken naar parkeervakken, groenstroken en dat soort zaken in de ruimtelijke ordening.

Maar dat komt later, eerst de berg, glooiingen in het landschap en de perrons (8mm XPS) op maat



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

Vandaag de eerste analoge Fleischmann loc voorzien van een PD10MU decoder.

De eerste keer dat ik het doe, vandaar deze oude als test, voordat ik me aan de rest ga wagen.

Door tutorials goed te doen. Wel moet ik even voor de rrest van de locs een analoog ovaal maken om te kijken hoe ze lopen.
Deze BR218 loopt op zich goed, ook op lage snelheid, maar piept bij hogere snelheid kwestie van motorlager voorzichtig olien vermoed ik.
Verder klinkt deze wat rauw (zie link van filmpje)

Ook eens kijken naar led lampjes die enigszins makkelijk erin zijn te solderen 🙂

Bijlagen
20230228_112757.jpg
20230228_112757.jpg (94.11 KiB) 1706 keer bekeken



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

Weer een filmpje van de fleischmann BR218. Ik denk een 40 jaar oude loc. Voorzien van PD10MU

Loc even schoongemaakt inclusief motor en stroomgeleiders, even de assen omgewisseld (buitenste assen waren met bandjes waardoor hij op bijna elke wissel stilstond door de korte afstand dat hij maar stroom pakte.

Zoals je op het fimpje kan zien nog steeds niet super. Max snelheid staat op 50% qua CV instellingen, en dit is dan standje 3 van 28 op de regelaar.

Ik moet even kijken hoe ik dit gedrag kan verbeteren, lijkt in de stroomafname zijn. Nadeel van deze loc is dat 2 van de 4 assen volledig antislip zijn. Dus 4 van de 8 wielen hebben antislip bandjes, wat een beetje overdreven is en de stroomafname niet ten goede komt.




Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door Raymond (UK) »

Mooie baan zo. Ik zit ook onder een schuin dak te tobben op zolder. Af en toe lastig maar dat mag de pret niet drukken.

Die 218 gaat al wat beter in filmpje 2. Heb je de plastic aandrijf tandwielen schoon gemaakt en opnieuw geolied? Dat maakt best een verschil in geluid.

Zitten er 2 of 4 anti slip bandjes op deze? Dat hebben ze veranderd en mijn mening is dat 2 beter is dan 4.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

Raymond (UK) schreef: 01 mar 2023 21:01 Mooie baan zo. Ik zit ook onder een schuin dak te tobben op zolder. Af en toe lastig maar dat mag de pret niet drukken.

Die 218 gaat al wat beter in filmpje 2. Heb je de plastic aandrijf tandwielen schoon gemaakt en opnieuw geolied? Dat maakt best een verschil in geluid.

Zitten er 2 of 4 anti slip bandjes op deze? Dat hebben ze veranderd en mijn mening is dat 2 beter is dan 4.
Helemaal schoongemaakt en licht geolied. Met name de motorlager was hetgeen wat herrie maakte.
Een beetje geluid is niet erg, hoort erbij. Zo stil is een echte trein ook niet natuurlijk ;)

Inderdaad.. 4 anti slipbandjes. Hij heeft effectief dus maar van 4 wielen stroomafname. Ik ga kijken of ik daar wat aan kan veranderen (wie weet heb ik nog wat wieltjes liggen)

En het schuine dank is behelpen, maar het is roeien met de riemen die we hebben. Ik mis meer een bureau om aan te Werken, dat gaat nu aan de eettafel ;(



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door Raymond (UK) »

Ja daar heb je gelijk in. Dat ding heeft misschien al aardig wat rondjes gereden. Ik heb hier ook wat locs van zo'n 30-40 jaar oud en sommige zijn ook zo stil niet meer.

Ik heb 6 van die FLM 218's en sommige hebben twee slip bandjes en andere vier. Die kan je overigens gewoon uit wisselen als je ze kan vinden.

Ik ben net begonnen om baan 2 onder hetzelfde schuine dak op zolder te bouwen want mijn kinderen zijn nog niet oud genoeg om het huis uit te gaan.

Aasgieren vliegen over de extra slaapkamers :lol:

Ik blijf dit volgen. Leuke baan! 8-)


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

Raymond (UK) schreef: 01 mar 2023 22:06 Ja daar heb je gelijk in. Dat ding heeft misschien al aardig wat rondjes gereden. Ik heb hier ook wat locs van zo'n 30-40 jaar oud en sommige zijn ook zo stil niet meer.

Ik heb 6 van die FLM 218's en sommige hebben twee slip bandjes en andere vier. Die kan je overigens gewoon uit wisselen als je ze kan vinden.

Ik ben net begonnen om baan 2 onder hetzelfde schuine dak op zolder te bouwen want mijn kinderen zijn nog niet oud genoeg om het huis uit te gaan.

Aasgieren vliegen over de extra slaapkamers :lol:

Ik blijf dit volgen. Leuke baan! 8-)
Ik had deze ook puur bewaard om het digitaliseren te testen, optisch had deze nogal wat puntjes maar hij liep verder goed. De volgende in de rij voor digitalisatie zijn een rode BR103 en daarna een TEE BR103. Beide in zeer nette staat.

Dit zijn brede locs, dus wil deze ook gebruiken on de perrons te testen als ik ze ga maken.

Voor de TEE ben ik inmiddels op jacht naar wat extra 816*K rijtuigen. Heb nu 5 kortgekoppelde en 4 normale, zoek nog minimaal 3 extra K versies. De kortkoppeling staat toch mooier:)

En na het zien van jouw berichten ben ik afgelopen weekend op zoek gegaan naar een RoLa. Inmiddels is er een 7 delige onderweg uit Duitsland en 1 losse wagon uit Portugal.
Hopelijk nog 2 via Ebay duitsland, maar weer gedoe metgecombineerde verzending wat niet werkt.
Dan is de set 11 delig zonder loc en een mooie lengte voor mijn baan.
De RoLa was een jongensdroom uit de jaren 90, nu moet ie er maar komen dus :D

Zelf ben ik gaan samenwonen, mijn vriendin heeft 2 pubers dus ben blij dat ik de zolderkamer heb weten te claimen samen met mij 2 katten (een oude dame van 16 jaar welke we niet meer laten wennen aan haar 2 katten) vandaar het plexiglas voor de baan.

Gelukkig ruimte voor de hobby, en als modebouwers gaan we daar gewoon creatief mee om ;)

Updates over de baan blijven volgen ;)



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door Raymond (UK) »

De BR 103 is heel makkelijk te digitaliseren. Hoop ruimte en geen getob. Ik heb er pas één (TEE) maar zou ook wel graag zo'n rode met slabbetje willen hebben. Ik heb nu 25 locs geloof ik en soms denk ik 'moet ik er nog wel meer'? Maar ja, als je dan verder leest en b.v @Maurits71 heeft er zo'n 100 dan kan je er af en toe nog wel eentje bij kopen.

De 816x rijtuigen komen steeds minder voor op eBay. Ik heb er nu 13. 6 Achter de BR103 en 7 achter de BR120. Ik rijdt voornamelijk TP4, TEE en O/B. Maar ook TP5 orient rot en mint maar niet door elkaar.

De RoLA IS echt super wichtig maar niet goedkoop. Ik heb nu 18 van die dingen plus de couchette wagon. Zit volgens mij op 2M+ nu. Heb alleen geen baan... :roll:

Staat trouwens zo'n couchette ding op eBay hier als je die nog zoekt. Als de post niet meewerkt (Brexit) kan je hem hier laten bezorgen. Mijn zus komt eind Mei langs en die zou em eventueel mee terug kunnen nemen.


Ik kijk weer uit naar de updates


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

En de 2e loc is voorzien van een PD10MU. Geweldig mooie loc, een van mijn favouriete modellen: de Br103.

Loopt ook supermooi, stroomafname op 6 assen en motor voorzien van vliegwiel. De verlichting werkt ook erg netjes.
De rijtuigen die bij deze rode 103 horen heb ik al. Wit rood en wit blauw die passen bij deze loc. Deze staan wel op de foto in de openingspost, achter de tulpenloc

https://youtu.be/IT0AJ_hVYeY (al de herrie is buiten)

De eerste 6 wagons en het RoLa Rijtuig zijn ook binnen. Nog 3 onderweg om het compleet te maken

En inderdaad , niet goedkoop, maar ik denk dat ik met 205 euro voor de 6 wagons met trucks en het rijtuig op de foto inclusief verzekerde verzending uit Duitsland een eerlijke prijs heb betaald. Ik kwam deze tegen op ebay kleinamzeigen, ze zijn in nieuwstaat en OVP.

Teveel materieel.. herkenbaar.. ik heb totaal nu 13 locs denk ik en 3 High speed treinsets (ICE ,ICE3 en eurostar). Maar toen kwam ik nog een deal tegen welke ik niet kon laten liggen, een fonkelnieuwe Arnold HN2515 Br189 voor net iets meer dan 100e....

Binnenkort maar eens jouw baan bouwen?

Bedankt voor het aanbod trouwens ben al voorzien gelukkig ;)
Volgens mij heb ik van jou 6 jaar geleden een Arnold Raillon loc en een Fleichmann Taurus overgenomen, het was via het forum en vanuit de UK :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door Raymond (UK) »

Die orient BR103 blijft mooi! Komen weinig voor trouwens op eBay (boxed). Die wil ik er nog wel bij hebben. Ik heb volgens mij 6-7 orient locs op het moment.

De RoLa heb ik iets minder voor betaald ongeveer £20.00 per stuk maar de ICE1 kostte me heel veel meer dan in NL. De helft uit Frankrijk en de rest uit Duitsland en de 14 gelige kostte me zo'n 500 pond :o Maar ja, hij is wel mooi :lol:

Wat gaat je RoLa trekken? Ik heb er een Orient BR140 voor en in het andere tijdperk een BR110 O/B (incognito 140)

Die locs kwamen niet van mij vandaan trouwens. Er zitten zoverre ik weet 5 NL forum mensen op dit eiland.

Ja, ik ben echt eerder vandaag begonnen aan de onderbouw van de nieuwe baan maar het gaat langzaam. Mijn zolder is veel kleiner dan het lijkt op papier :?

Kinderen moeten echt de deur uit om een trein kamer vrij te maken. Kids zijn 12 en 15 dus we tobben vrolijk door op zolder.... :roll:

Ik zal binnenkort een update plaatsen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

Hier zij. De kinderen van mijn vriendin 13 en bijna 17, en gezien de woningmarkt blijven ze nog wel even in huis women.
Ach, er past een treinbaan in, het "knutselen" doen we dan maar aan de eettafel. Alternatief wil ik even een groot bedtafetlje halen bij ikea dan kan ik een klein werktafeltje op de bank of bij de baan op de grond.

De rode BR103 komt bij mij uit een oude IC startset samen met de 4 rode rijtuigen (met binnenverlichting en sluitverlichting maar ik heb de stroomafnemers erafgehaald wegens al dat geknipper), zware trafo en electrische wissels.

Dat is de reden dat deze 103 vaak zonder OVP voorbij komt denk ik, deze zat in een luxe startset

De ICE1 heb ik 275 voor betaald in 2016, 11 delig met OVP. Maar de prijzen zijn ook wel veranderd ik zag op catawiki een set van 4 TEE rijtuigen welke waren verkocht voor 170,00... terwijl rijtuigen op Marktplaats voor ca 15 euro van de hand gingen in 2016.

Ik heb nu 3 TEE met kortkoppeling op het oog op ebay, vraagprijs is 95 inclusief shipping vanuit Duitsland waar ik nog even over nadenk. Met kortkoppeling zijn ze lastig te krijgen.

Voor de rola waren de prijzen die ik zag tussen de 25 en 40 euro per stuk exclusief verzendkosten.

Wat de rola gaat trekken weet ik nog niet, misschien een BR151. Ik heb ook nog een witte 12X staan en een Br193 Hupac. Zo te zien kan de groene BR151 ervoor maar die heeft al een volledige rijtuigen stam.

Allemaal niet echt locs die er voor horen...

Dat de ruimte klein lijkt is herkenbaar, zeker omdat je werkruimte moet houden. Totdat ik het plaatmateriaal en plexiglas naar boven moest tillen, doen kwam ik erachter dat het best groot werd ten opzichte van het trapgat :)

RoLa met groene Br151
Afbeelding

Weer twee locs goed schoongemaakt, klaar voor digitalisatie"
Afbeelding



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door Raymond (UK) »

Ja, die luxe startset heb ik menig maal naar gekeken toen ik nog een snotaap was. Die kwam in 1988 uit. Het jaar er voor was het dezelfde set maar dan met de TEE uitvoering. Die van jouw is een stuk nieuwer aan de print/vliegwiel te zien.

Ik heb in der tijd twee start sets gehad. Start set van het jaar A+B met een BR212 en een start set A met zo'n 7000 stoom lokje. Beide zijn nog (analoog) in gebruik door mijn oudste zoon op zijn baantje.

Success met het digitaliseren. Beide mooie locs. Die BR103 heb ik in dezelfde kleurstelling. De BR151 heb ik in O/B en Orient Rot.

Er staat hier nog een Orient rode BR120 op eBay te koop goedkoop als je die nog niet hebt. Heb je gelijk weer een excuus om wat meer IC/IR rijtuigen aan te schaffen :P


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

De startset AB met de Br212 was mijn eerste contact met deze hobby. Dat moet 1993 zijn geweest toen ik 10 jaar was, en toen Bart Smit nog een treinenafdeling was om aan te vergapen. Later nog een een uitbreidingset erbij voor een dubbel ovaal en een tweede trein.

En voor sinterklaas Pola huisjes om die samen met mijn vader te bouwen.

Die 7551 is mooi maar heb met een maand geleden de 7553 verkocht ;)

Ik probeer selectief te zijn met locs bij kopen als ook compleet nieuwe sets😉



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

Een begin gemaakt aan de perrons. 8mm XPS (zie foto) komt mooi uit qua hoogte voor de arnold 103, maar de fleichmann IC rijtuigen steken nog te ver uit, misschien toch maar 10mm hoog gebruiken.

Edit. Het wordt 10mm, dit is mooier met de FL rijtuigen.

Dit wordt met 10mm XPS gedaan of toch een 10x38 vuren lat (dan moet ik de rails daar opnieuw leggen omdat het iets smal afloopt)

Maar ik denk dat opnieuw leggen strakker is aangezien ik mij nu stoor aanzet feit dat de afstanden tussen trein en perron niet helemaal gelijk is, ook al kan ik met gips en plamuurmes dit bijwerken.

Anderzijds heeft XPS het voordeel dat het relatief zacht is, dus structuur van stenen is makkelijk aan te brengen.

Iets om even over na te denken nog.
Bijlagen
20230304_143426.jpg
20230304_143426.jpg (100.92 KiB) 1276 keer bekeken
20230304_143517.jpg
20230304_143517.jpg (117.63 KiB) 1276 keer bekeken



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

Begonnen met het controleren en corrigeren van de rails langs het perron.

De tussenafstand tussen doorgaand spoor en de parallel sporen ging van 44mm naar 36 en weer naar 43mm.

Eerst het doorgaand spoor checken en daarna het 1e parrelspoor op strak 43mm leggen zodat ik de perrons strak kan maken, en de afstand tussen de rijtuigen overal identiek is.

Ik hou een tussenruimelte aan van ca 1,5mm tussen rijtuig en perron, ik neem aan dat dat genoeg is.
Bijlagen
20230308_083824.jpg
20230308_083824.jpg (125.46 KiB) 1180 keer bekeken



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

Ook een Arnold loc binnengekregen, nieuw uit de winkel...

Liep slecht, logisch , ding drijft in de olie en 1 van de stroomafname draadjes bij het draaistel is afgebroken.
Bijlagen
20230308_103347.jpg
20230308_103347.jpg (83.67 KiB) 1168 keer bekeken



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

De rails ligt nu recht en het eerste perron ligt er nu in om te testen. De hoogte lijkt goed en met ca 1,5mm ruimte tussen perron en rijtuig voldoende marge.
Bijlagen
20230310_120629.jpg
20230310_120629.jpg (114.11 KiB) 1089 keer bekeken
20230310_120847.jpg
20230310_120847.jpg (96.46 KiB) 1089 keer bekeken



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Mijn 2e baan onder een nieuw schuin dak

Bericht door scighera »

En weer een stapje verder, de perrons van ca 170cm elk liggen erin.

Ook is de bodemplaat van het station bij geslepen zodat deze past tussen het foam. Door een 4mm dikke plaat houdt eronder klopt de hoogte nu ook.

Het verwijderen van de bodemplaat zonder schade was niet mogelijk door te goede lijm.
Bijlagen
20230316_115722.jpg
20230316_115722.jpg (105.82 KiB) 1005 keer bekeken
20230316_120005.jpg
20230316_120005.jpg (83.52 KiB) 1005 keer bekeken


Plaats reactie