De Dijk Fase 2

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door FidOo »

He wim, je aanpak ziet er goed uit!

De LSA stroken heb ik ook gebruikt voor de verdeling van de telefooncentrale op een schip. (dus niet alleen KPN gebruikt deze)
Werken echt heel makkelijk! Enige nadeel: je hebt een specifieke tang nodig om de kabels te monteren!

Maar kun je mij (en de rest) misschien uitleggen wat je heeft doen besluiten om peco als niet zichtbare rails te gebruiken, en kato unitrack als zichtbare rails.

En heb je een baanplan? Want ben erg nieusgierig naar het beoogde resultaat!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

Hoi Joost,

Ik heb de peco rails in engeland gekocht, dus heel goedkoop.
De peco hoef je in het niet zichtbare gedeelte niet te ballasten.
Makelijk verwerkbaar in de helix en schaduwstation.
Alleen het aansturen van de wissels middels een servo moter en servo decoder is veel werk en heeft voor mijn niet het resultaat behaald wat ik ervan verwachte. Stil mooi en omschakelbaar is het niet geworden. Wel bewerkbaar om te monteren.
Gezien de aandrijving e.d. aan de onderzijde van de baan zit kan ik er met een storing makkelijk bij.

De KATO is redelijk betaalbaar, zeer makkelijk te monteren, stevig en mooi zichtwerk. Veel voor te krijgen.

Maar zo ver ben ik nog niet.
Eerst de 2de helix in elkaar zetten, bezetmelder in elkaar solderen. Het schaduwstation op de juiste hoogte brengen onder de tafel, Helixen koppelen met het SS en een tijdelijke koppeling in het zicht gedeelte van de baan tussen de helixen onderling.
Koploper programmeren en proefrijden.
Zodra dit goed rijd, ga ik mij verdiepen in het zicht gedeelte en maak ik een baanplan.

Groet,

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door nico42 »

Nou Wim we zijn benieuwd naar je baanplan en even een vraagje tussendoor ik lees heel veel over bezetmelders kun je dan bijv. aan een lampje zien waar een trein staat???



Wim Ros

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wim Ros »

Wimpie schreef:Hoi Joost,

Alleen het aansturen van de wissels middels een servo moter en servo decoder is veel werk en heeft voor mijn niet het resultaat behaald wat ik ervan verwachte. Stil mooi en omschakelbaar is het niet geworden. Wel bewerkbaar om te monteren.
Hi Wim,

Leg dat dan eens uit waarom je dit vind. Want mijn ervaring is dat het heel erg mooi en langzaam werkt en dat het stil is in vergelijking met andere aandrijf methodes. Het monteren is al even gemakkelijk.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door martindomburg »

Wim Ros schreef:
Wimpie schreef:Hoi Joost,

Alleen het aansturen van de wissels middels een servo moter en servo decoder is veel werk en heeft voor mijn niet het resultaat behaald wat ik ervan verwachte. Stil mooi en omschakelbaar is het niet geworden. Wel bewerkbaar om te monteren.
Hi Wim,

Leg dat dan eens uit waarom je dit vind. Want mijn ervaring is dat het heel erg mooi en langzaam werkt en dat het stil is in vergelijking met andere aandrijf methodes. Het monteren is al even gemakkelijk.

Mvg
Wim.
Ben het met Wim eens,

Servo's zijn toch DE mooiste aanstuur methode. Zeker als je decoder nog in te stellen is naar eigen wens kan je hem zo over laten gaan als je zelf wilt.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

nico42 schreef:Nou Wim we zijn benieuwd naar je baanplan en even een vraagje tussendoor ik lees heel veel over bezetmelders kun je dan bijv. aan een lampje zien waar een trein staat???
Nico,

Ik koploper kan je zien waar je trein staat.

Bij mijn lichtsluis in het schaduwstation kan je a.d.h.v. een LED zien of de lichtsluis is onderbroken of niet. Dit is zeer handig bij het inregelen van je lichtsluis. Ook kan je aan de LED zien of de lichtsluis instabiel is (af en toe flikkeren van de LED of langzaam reageren van de LED bij snel onderbreken van de lichtsluis). Flikkeren betekend niet goed op elkaar afgericht en langzaam reageren van de LED betekend: de zender en ontvanger staan te ver van elkaar verwijderd.

Van de lichtsluis heb ik veel plezier (hier zou eens een standaard montage setje van te koop moeten zijn) Wim Ros iets voor jouw???

Groet,

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

Hoi Wim en Martin:

Hierbij mijn persoonlijke mening m.b.t. de inzet van Peco wissels i.c.m. de sevo motertje van Conrad (+/- € 5,-) en de Servo decoder van Karst Drenth.

De servo en decoder heb ik onder de baan gemonteerd voor het bedienen van de wissel.

Het is gevoelsmatig een bewerkelijk klusje want je moet de volgende werkzaamheden uitvoeren:
Het maken van een stang tussen de servomoter en het bedieningspunt van de wissel (dit heb ik gedaan middels een grote paperclip op maat maken) is een bewerkelijk klusje.
Het plaatsen van de servo onder de wissel is niet makkelijk omdat de servo zijn aansluitpunten op de verkeerde plek heeft zitten. Dit heb ik opgelost met montage m.b.v. dubbelzijdig vloerbedekkingstape i.c.m. boekbinderslijm. Als extra bevestigings borging heb ik er nog een kunststof beugeltje over de servo geplaatst. Bij montage moet je ervoor zorgen dat je de servo in de middenstand hebt staan en bij het vastzetten op de nulstand de wissel in het midden ligt (dus niet aan de tongen). Het in elkaar zetten van de servo decoder is heel eenvoudig. Het aansluiten van de servo en het programmeren is eenvoudig. Tevens dient de Servodecoder in de buurt van de servomoter te worden geplaatst i.v.m. de kabellengte.
Verlengen schijnt problemen te kunnen gaan geven. Zelf geen ervanring mee.
Wat wel tegen valt is dat je het omlopen van het wissel niet zo kan programmeren dat het wissel bij N-spoor langzaam omloopt. Natuurlijk gaat het langzamer dan een gewoon wissel, maar niet zo langzaam als in de werkelijkheid. Dit had ik ook verwacht.

Wat een boel zal helpen, zou een standaard montage setje zijn van servomoter met onder de baan montage setje, een universeel stangetje aan de aandrijving van de servo welke je op maat kan knippen bij verschillende onderbaan diktes en de servo decoder.

Persoonlijk ben ik heel positief over de geleverde kwaliteit van het product, en voor een goede / net werkende doe het zelfer geen probleem. Maar voor een minder handige en niet netjes werkende doe het zelfer zal dit een minder geschikt product zijn.

Maar bij banen met meerdere lagen boven elkaar lijkt het mij niets, je moet dan de steller van het wissel bij defect makkelijk kunnen verwisselen zoals bij de FL piccolo wissels.

Misschien is er een makkelijker oplossing m.b.t. het monteren van de servomoter met de servodecoder en/of heb ik de servodecoder fout geprogrammeerd m.b.t. het omlopen dan hoor ik het graag.

Let wel dit is een persoonlijke mening, ik heb er 16 in mijn SS liggen en NOOIT problemen gehad. Dit is in ieder geval zoals ik het voel.

Ik hoop mijn standpunt duidelijk te hebben gemaakt zonder ook maar iemand te kwetsen, tips zijn welkom voor de kwalitatief prima product. PS ik moet nog 4 peco wissels monteren met servomoter en servo decoder dus tips zijn welkom.

PS maandag ben ik weer thuis en ga ik verder met de 2de Helix.

Groetjes.

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door martindomburg »

Hoi Wim,

Heb je mijn draadje eens gelezen? Ik maak gebruik van klikband. Een enorm sterk kunstof klitteband waarmee je gemakkelijk de servo positioneerd vastklikt en bij een fout zo weer los haalt. Het werkt uitstekend en montagentijd per servo inclusief klaarmaken is maar 5 minuten.

Met klaarmaken doe ik een stukje staaldraad 0,8 mm (conrad € 0,79 p.m.) buigen op lengte. De servo onder de baan klikken en het staafje afknippen op de juiste lengte. Ik maak gebruik van de OC32 en daar kan je elke servo precies afstellen op bereik en snelheid via je pc. Ik hoef zelfs niet op te letten op de midenstand want dat stel ik in het configuratie programma in. Het gaat zelfs zover dat je de tongen zou kunnen laten klapperen tegen het eindpunt maar dat gaat me in N spoor net te ver.

Nadat ik de servo's heb geprogrameerd bevestig ik een microswitch tegen de arm en sluit ik de draden van de polarisatie aan. Piece of cake hierzo en het werkt perfect. Als ik de servo los moet halen hoef ik hem alleen opnieuw af te stellen en hij doet weer vrolijk mee. En het is nog leuk ook om te doen :mrgreen:

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

martindomburg schreef:Hoi Wim,

Heb je mijn draadje eens gelezen? Ik maak gebruik van klikband. Een enorm sterk kunstof klitteband waarmee je gemakkelijk de servo positioneerd vastklikt en bij een fout zo weer los haalt. Het werkt uitstekend en montagentijd per servo inclusief klaarmaken is maar 5 minuten.

Met klaarmaken doe ik een stukje staaldraad 0,8 mm (conrad € 0,79 p.m.) buigen op lengte. De servo onder de baan klikken en het staafje afknippen op de juiste lengte. Ik maak gebruik van de OC32 en daar kan je elke servo precies afstellen op bereik en snelheid via je pc. Ik hoef zelfs niet op te letten op de midenstand want dat stel ik in het configuratie programma in. Het gaat zelfs zover dat je de tongen zou kunnen laten klapperen tegen het eindpunt maar dat gaat me in N spoor net te ver.

Nadat ik de servo's heb geprogrameerd bevestig ik een microswitch tegen de arm en sluit ik de draden van de polarisatie aan. Piece of cake hierzo en het werkt perfect. Als ik de servo los moet halen hoef ik hem alleen opnieuw af te stellen en hij doet weer vrolijk mee. En het is nog leuk ook om te doen :mrgreen:

groetjes
Martin,

Ik zal morgen eens even kijken op jouw draadje.
Zo kunnen wij nog wat van elkaar leren, ik ben benieuwd.

PS ik ga nu naar bed morgen moet ik weer het echte spoor in.

Doei

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

Wim Ros

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wim Ros »

Wim, een gewoon stukje verenstaal als omzetter.
Verder denk ik dat de servo net zo makkelijk of moeilijk te monteren is als ieder andere ondervloer aandrijving voor een wissel.

Voor het fine tunen van de ServoSwitch kun je CV53 gebruiken die staat standaard op 1, als je die op b.v 2 zet zal hij de ingestelde snelheid door 2 delen. Dus gaat hij nog langzamer om. Je kunt ook 3 ingeven, maar hoger zal ik niet gaan, dan wordt de loop schokkerig.

Als je dat gebruikt zul je verbaast zijn over de langzamere snelheid. ;)

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

Wim Ros schreef:Wim, een gewoon stukje verenstaal als omzetter.
Verder denk ik dat de servo net zo makkelijk of moeilijk te monteren is als ieder andere ondervloer aandrijving voor een wissel.

Voor het fine tunen van de ServoSwitch kun je CV53 gebruiken die staat standaard op 1, als je die op b.v 2 zet zal hij de ingestelde snelheid door 2 delen. Dus gaat hij nog langzamer om. Je kunt ook 3 ingeven, maar hoger zal ik niet gaan, dan wordt de loop schokkerig.

Als je dat gebruikt zul je verbaast zijn over de langzamere snelheid. ;)

Mvg
Wim.
Wim deze tip ga ik ook nog even proberen.
Jammer dat Karst dit niet heeft aangegeven op zijn site m.b.t. het programmeren.

Groetjes,

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

Wim Ros

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wim Ros »

Wim,

Dit WAS ook een ungedocumenteerde future. ;)

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Rob Fongers »

Wim en Wim, :o :o

Was toch ff bezig met de SSies en heb CV53 zelfs op 5 gehad. Ook dan geen schikken maar het duurt te lang, naar mijn zin dan, om over te gaan. Ga voorlopig met een 6 tal eens proberen op 4


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

R Fongers schreef:Wim en Wim, :o :o

Was toch ff bezig met de SSies en heb CV53 zelfs op 5 gehad. Ook dan geen schikken maar het duurt te lang, naar mijn zin dan, om over te gaan. Ga voorlopig met een 6 tal eens proberen op 4
Rob en Wim,
Ga het eens uitproberen als het schaduwstation op z'n plek ligt.
Ik wil dan toch ff de wissels controleren op ze juist zijn afgesteld.
Moet bij het afstellen van de wissels de IB op 0 staan en de tongen van het wissel in het midden liggen?
Bij het programmeren van de servodecoder stand F1 de knop van de IB op bijv.+2 staan en bij stand F2 de IB op bijv. -2 staan. Of mag het wissel bij stand 0 van de IB best al een kant de tong aangesloten liggen?

Dinsdag maak ik een Update van mijn helixen.

Groet,

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

Wim Ros

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wim Ros »

Wim,

Bij het afstellen van de Servo moeten de tongen bij snelheid 0 in het middenstaan, en mogen dus niet aanliggen aan een spoorstaaf.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

Bedankt Wim,

Dan heb ik dat juist gedaan.

Grtzz Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

Hierbij mijn update:

De eerste helix helemaal bekabeld:

Afbeelding

2de helix gebouwd en bekabeld, alleen nog de bzm in elkaar solderen en aansluiten.

Afbeelding

Overzichtje van beide helixen:

Afbeelding


Nog een overzicht van mijn werkplek zoals hij nu nog is:

Afbeelding
Afbeelding


Dit was het dan.

Op naar de 3 de fase het laten zakken van het schaduwstation en het plaatsen van de helixen.
Hierna het koppelen van het ss aan de helixen.

Tot de volgende update
Veel kijkplezier.

grtzz Wim
Laatst gewijzigd door Wimpie op 08 nov 2011 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

Hierbij mijn update voor week 47:

Deze week getracht de eerste helix op zijn plaats te brengen.
Helaas vond ik de helix toch te hoog geworden, waardoor ik onder de tafel te weinig werkruimte over zou houden.
Ook zou de 0 level van de helix aan de wand zijde komen te liggen.
Uiteindelijk besloten om een halve laag van de helix weg te nemen zodat zometeen de uitgang van de tunnel optisch op een mooiere plaats komt te liggen. Ook de remsectie's dusdanig verplaatst dat de trein zometeen ook daadwerkelijk voor het sein van de tunnelingang stopt wanneer dit noodzakelijk is. Dit geld natuurlijk ook voor het uitkomende treinverkeer.
Ook nog besloten om 2 zeer lange opstelsporen aan de voor en achterzijde van het schaduwstation aan te brengen. Deze worden niet beveiligd met een lichtsluis, maar gewoon met bezetmelders.
Dus 4 extra peco wissels gekocht en het baanontwerp kwa indeling van bezetmelders en secties en blokken aangepast (zie toegevoegde foto). De dikke zwarte streepjes zijn de blokscheidingen. Gelijk de tijdelijke koppeling tussen de helixen meegenomen in het ontwerp. Buiten het schaduwstation om heeft elk blok een minimale lengte van 1.20m. Elk blok bestaat nu uit een remsectie van ongeveer 20cm, en een binnenkommelder voor de overige lengte van het blok. Er wordt op dit trace in 1 richting gereden dus 2 bezetmelders is voldoende. Aan de bovenzijde van de helix alvast spoorlengte aangebracht voor de koppeling met de andere helix. Aan de onderzijde van de helix alvast de sporen wat verlengd en iets verlaagd om zometeen de 2 wissels te kunnen monteren bij de helix. Dit i.v.m. de werkruimte. Hierbij nog de foto's van de aangepaste helix en de baanontwerp.

Afbeelding


Afbeelding

Veel leesplezier toegewenst.

Tips en opbouwende kritiek is welkom.

Groet Wim
Laatst gewijzigd door Wimpie op 08 nov 2011 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

Goedenavond N-spoorder,

Hierbij mijn update van deze week:

Deze week heb ik samen met mijn vrouw (Esther) het schaduwstation naar zijn eindbestemming laten zakken.

Afbeelding

Hierna de helix geplaatst op zijn definitieve plaats.

Afbeelding

Wat bleek de helix een halve laag te hoog gebouwd.
De helix er weer uit en de bolkken en sectie weer herverdeeld.
Helix weer teruggeplaatst.
De koppeling aangebracht tussen het schaduwstation en de helix.

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het aanbrengen van de tussenliggende sporen kwam ik er achter dat ik per ongeluk de + en de- van de buitenbaan van de helix verkeerd om heb aangebracht. Dus helix er weer uit en de + en de - van de buitenbaan omgewisseld.
Dit koste mij nogal wat werk omdat dus aal draden weer los moest maken en de reeds gemaakte ES-lassen moetst overschieten. Uiteindelijk kon ik pas vanmorgen de helix weer terug plaatsen en de koppeling met de helix definitief maken.
Gelijk maar 2 extra wissels geplaatst voor de overloopsporen langs het schaduwstation. Ook vast de servo decoders geplaatst en de nieuwe kabelgootjes naar de helix aangebracht.

Afbeelding

Nog ff een zijaanzicht.

Afbeelding

Volgende week de bekabeling aanbrengen en starten met de ombouw van de andere helix.
Veel leesplezier.

Wim
Laatst gewijzigd door Wimpie op 08 nov 2011 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door henry »

dat ziet er allemaal indrukwekkend uit wim

blijf je volgen

mooi man

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

Bedankt voor je reactie Henry


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

vancorler
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 aug 2010 21:43
Locatie: Breda

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door vancorler »

ziet er tot nu toe al zeer goed uit, ik blijf je draadje zeker volgen.

groetjes, Jeroen


klein maar fijn, een n-baan van 1,6m x 1,2m
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

Hoi N-spoorders:

FF uit beeld geweest omdat ik druk was om centjes te verdienen.
Geen centjes, ook geen baan om verder te bouwen.

Inmiddels is de rechter helix inclusief de 2 nieuwe wissels in de baan geplaatst en afgebouwd.
Tevens de nieuwe helix voor de linkerzijde kwa blokken en secties omgebouwd en de voeding aangepast.
Afgelopen week loconet aangeschaft, 3 bezemelders en 3 servo decoders in elkaar gesoldeerd.
Vandaag de bekabeling van de linker helix afgewerkt op de LSA strook en bezetmelder.
Wat bleek zat er een kortsluiting in 1 blok.
Na het storingzoeken bleek ik 1 massa draad te hebben afgewerkt op de +DCC van dit blok (stom,stommer, stomst).
De linker helix op zijn plaats gebracht in de baan en waterpas gesteld.
Zometeen nog alle blok en sectie scheidingen voor zien van een druppeltje boekbinderslijm zodat dit kan drogen.

Woendag ben ik ff op ziekenhuis bezoek bij mijn schoonvader (H0 modelspoorder) in Nieuwegein.

Donderdag staat op de planning om de helix volledig af te werken en definitief vast te zetten op de baan.

Foto's volgen komende weekend.

Groetjes,

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wimpie
Berichten: 267
Lid geworden op: 29 jan 2010 23:41
Locatie: Veenendaal

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door Wimpie »

Hoi N spoorders,

Hierbij de update van de afgelopen 3 weken.

Na de rechter helix te hebben geplaatst in de baan en te hebben gekoppeld met het schaduwstation ben ik toe aan het plaatsen van de linker helix.

Zie onderstaande foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Na het plaatsen van de linker helix de koppeling gemaakt met het schaduwstation.
Tevens 2 omloopsporen aangebracht in het schaduwstation welke zijn beveiligd m.b.v. bezetmelders (de rest van het schaduwstation is beveiligd m.b.v. 4 lichtsluizen).

Afbeelding

Hierna een tijdelijke paradebaan gemaakt om het reeds gebouwde te kunnen testen, lekker kunnen rijden, stammetjes maken, loc's testen, decoders inbouwen en koploper te optimaliseren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu proefrijden op de baan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een overzichtje van koploper.

Afbeelding

Nu eerst ff genieten, en nadeken over de opzet van level 0 voor 2011 en de toekomst.
Hierop worden de volgende items gebouwd: het grote station (De Dijk), industrie (chemie, kolen, zand, hout, container overslag) en loc loodsen voor mijn stoomlocs met draaischijf gepositioneerd.
Tussen al dit moois nog 2 dopjes.

Op level 1 moeten nog 2 kopstation's komen met 2 bergdorpjes welke gekoppeld worden aan het grote station en industrie.

Dus nog ff inspiratie op gaan doen en sparen.

Groet,

Wim


Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Dijk Fase 2

Bericht door henry »

nou wim jij bent echt lekker bezig, ziet er strak en verzorgd uit zo en mooie lange sporen

prachtig

groetjes henry


Plaats reactie