De Dijk Fase 2
Re: De Dijk Fase 2
Ah, duidelijk.
Dat scheelt.
Dat scheelt.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: De Dijk Fase 2
Begin deze week de lichtsluizen onder het schaduwstation geplaatst.
Baan schoongemaakt.
Begonnen met de opbouw van laag 1 van de 1ste helix
Montage van de helix inclusief bedrading:
Volgende week het vervolg van het opbouwen van de helix.
Groetjes Wim
Baan schoongemaakt.
Begonnen met de opbouw van laag 1 van de 1ste helix
Montage van de helix inclusief bedrading:
Volgende week het vervolg van het opbouwen van de helix.
Groetjes Wim
Laatst gewijzigd door Wimpie op 08 nov 2011 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Zo wederom weer een weekje verder.
Alle sporen geplakt op de helix en de bekabeling aan het spoor aangebracht.
Afwerken helix en aanbrengen bezetmelder.
Nou dit was het dan weer van deze week, veel kijk plezier toegewenst.
Gtrzz Wim
Alle sporen geplakt op de helix en de bekabeling aan het spoor aangebracht.
Afwerken helix en aanbrengen bezetmelder.
Nou dit was het dan weer van deze week, veel kijk plezier toegewenst.
Gtrzz Wim
Laatst gewijzigd door Wimpie op 08 nov 2011 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
dat ziet er allemaal strak uit wim, mischien een vertekend beeld maar op de foto zou je zeggen dat je stijging behoorlijk is maar nogmaals dat kan ook vertekend zijn.
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De Dijk Fase 2
Netjes bedraad wim, minmale kans op stroingen zo
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De Dijk Fase 2
Henry,
Bedankt voor je positieve reactie.
De stijging is 6cm per 2.20 meter, dus nog geen 3 cm per meter.
Volgens mij moet dit kunnen.
Proefrijden is de beste leermeester.
Komende week hoop ik deze helix af te hebben, en kan ik aan de 2de beginnen.
grtzz Wim
Bedankt voor je positieve reactie.
De stijging is 6cm per 2.20 meter, dus nog geen 3 cm per meter.
Volgens mij moet dit kunnen.
Proefrijden is de beste leermeester.
Komende week hoop ik deze helix af te hebben, en kan ik aan de 2de beginnen.
grtzz Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Ha die Martin,
Bedankt voor je compliment.
Alle sectie worden dubbel bedraad, m.u.v. de remsectie deze is maar rond de 18cm.
De overige secties zijn rond de 2 meter.
grtzz Wim
Bedankt voor je compliment.
Alle sectie worden dubbel bedraad, m.u.v. de remsectie deze is maar rond de 18cm.
De overige secties zijn rond de 2 meter.
grtzz Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De Dijk Fase 2
Ik bewonder de proffesionaliteit waarmee je bedraad. Zit zelf ook te denken om de kroonstenen te vervangen door LSA. Alleen kost me een switch veel geld. De storingen heb ik eruit, wellicht later dat ik dat alsnog ga doen
Goede bedrading is het hart van de baan, als je het goed aanlegt heb je meer plezier van de baan.
Goede bedrading is het hart van de baan, als je het goed aanlegt heb je meer plezier van de baan.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De Dijk Fase 2
Hallo N-spoorders:
Deze week helaas nog ff geen update, mijn werk vergt op dit moment te veel tijd.
Afgelopen weekend heb ik in het echie Houten 4 sporig opgeleverd (het seinwezen deel hiervan).
Woensdag t/m maandagochtend staat de volgende uitdaging voor de deur nl de verbetering van de bereikbaarheid van de sporen in Amsterdam Watergraafsmeer nabij station Muiderpoort.
Toch ben ik tussen door nog bezig geweest aan mijn helix.
Helix 1 is klaar en voorzien van blokken en secties. Tevens de bekabeling aangesloten.
Tevens gestart met de opbouw van de 2de helix.
Afgelopen zaterdag nog ff 22 meter peco code 55 spoor gekocht om zometeen de koppeling tussen de helixen te maken. Tevens moet de koppeling tussen het schaduwstation en beide helixen ook nog worden gemaakt.
Tevens ben ik nog ff aan het dubben of ik aan beide zijde van de SS 2 grote opstelsporen van ruim 3 meter ga maken voor het opstellen van lange goederen treinen.
Deze week nog ff doorbijten, en dan kan ik volgende week weer ff meters maken.
Tot de volgende update.
Wim
Deze week helaas nog ff geen update, mijn werk vergt op dit moment te veel tijd.
Afgelopen weekend heb ik in het echie Houten 4 sporig opgeleverd (het seinwezen deel hiervan).
Woensdag t/m maandagochtend staat de volgende uitdaging voor de deur nl de verbetering van de bereikbaarheid van de sporen in Amsterdam Watergraafsmeer nabij station Muiderpoort.
Toch ben ik tussen door nog bezig geweest aan mijn helix.
Helix 1 is klaar en voorzien van blokken en secties. Tevens de bekabeling aangesloten.
Tevens gestart met de opbouw van de 2de helix.
Afgelopen zaterdag nog ff 22 meter peco code 55 spoor gekocht om zometeen de koppeling tussen de helixen te maken. Tevens moet de koppeling tussen het schaduwstation en beide helixen ook nog worden gemaakt.
Tevens ben ik nog ff aan het dubben of ik aan beide zijde van de SS 2 grote opstelsporen van ruim 3 meter ga maken voor het opstellen van lange goederen treinen.
Deze week nog ff doorbijten, en dan kan ik volgende week weer ff meters maken.
Tot de volgende update.
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Nou Wim ik blijf je ook volgen en ben pas weer opnieuw begonnen met treinen mooi hoor wat je allemaal aan het bouwen bent en voor mij erg leerzaam.
Re: De Dijk Fase 2
He wim, je aanpak ziet er goed uit!
De LSA stroken heb ik ook gebruikt voor de verdeling van de telefooncentrale op een schip. (dus niet alleen KPN gebruikt deze)
Werken echt heel makkelijk! Enige nadeel: je hebt een specifieke tang nodig om de kabels te monteren!
Maar kun je mij (en de rest) misschien uitleggen wat je heeft doen besluiten om peco als niet zichtbare rails te gebruiken, en kato unitrack als zichtbare rails.
En heb je een baanplan? Want ben erg nieusgierig naar het beoogde resultaat!
De LSA stroken heb ik ook gebruikt voor de verdeling van de telefooncentrale op een schip. (dus niet alleen KPN gebruikt deze)
Werken echt heel makkelijk! Enige nadeel: je hebt een specifieke tang nodig om de kabels te monteren!
Maar kun je mij (en de rest) misschien uitleggen wat je heeft doen besluiten om peco als niet zichtbare rails te gebruiken, en kato unitrack als zichtbare rails.
En heb je een baanplan? Want ben erg nieusgierig naar het beoogde resultaat!
Re: De Dijk Fase 2
Hoi Joost,
Ik heb de peco rails in engeland gekocht, dus heel goedkoop.
De peco hoef je in het niet zichtbare gedeelte niet te ballasten.
Makelijk verwerkbaar in de helix en schaduwstation.
Alleen het aansturen van de wissels middels een servo moter en servo decoder is veel werk en heeft voor mijn niet het resultaat behaald wat ik ervan verwachte. Stil mooi en omschakelbaar is het niet geworden. Wel bewerkbaar om te monteren.
Gezien de aandrijving e.d. aan de onderzijde van de baan zit kan ik er met een storing makkelijk bij.
De KATO is redelijk betaalbaar, zeer makkelijk te monteren, stevig en mooi zichtwerk. Veel voor te krijgen.
Maar zo ver ben ik nog niet.
Eerst de 2de helix in elkaar zetten, bezetmelder in elkaar solderen. Het schaduwstation op de juiste hoogte brengen onder de tafel, Helixen koppelen met het SS en een tijdelijke koppeling in het zicht gedeelte van de baan tussen de helixen onderling.
Koploper programmeren en proefrijden.
Zodra dit goed rijd, ga ik mij verdiepen in het zicht gedeelte en maak ik een baanplan.
Groet,
Wim
Ik heb de peco rails in engeland gekocht, dus heel goedkoop.
De peco hoef je in het niet zichtbare gedeelte niet te ballasten.
Makelijk verwerkbaar in de helix en schaduwstation.
Alleen het aansturen van de wissels middels een servo moter en servo decoder is veel werk en heeft voor mijn niet het resultaat behaald wat ik ervan verwachte. Stil mooi en omschakelbaar is het niet geworden. Wel bewerkbaar om te monteren.
Gezien de aandrijving e.d. aan de onderzijde van de baan zit kan ik er met een storing makkelijk bij.
De KATO is redelijk betaalbaar, zeer makkelijk te monteren, stevig en mooi zichtwerk. Veel voor te krijgen.
Maar zo ver ben ik nog niet.
Eerst de 2de helix in elkaar zetten, bezetmelder in elkaar solderen. Het schaduwstation op de juiste hoogte brengen onder de tafel, Helixen koppelen met het SS en een tijdelijke koppeling in het zicht gedeelte van de baan tussen de helixen onderling.
Koploper programmeren en proefrijden.
Zodra dit goed rijd, ga ik mij verdiepen in het zicht gedeelte en maak ik een baanplan.
Groet,
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Nou Wim we zijn benieuwd naar je baanplan en even een vraagje tussendoor ik lees heel veel over bezetmelders kun je dan bijv. aan een lampje zien waar een trein staat???
Re: De Dijk Fase 2
Hi Wim,Wimpie schreef:Hoi Joost,
Alleen het aansturen van de wissels middels een servo moter en servo decoder is veel werk en heeft voor mijn niet het resultaat behaald wat ik ervan verwachte. Stil mooi en omschakelbaar is het niet geworden. Wel bewerkbaar om te monteren.
Leg dat dan eens uit waarom je dit vind. Want mijn ervaring is dat het heel erg mooi en langzaam werkt en dat het stil is in vergelijking met andere aandrijf methodes. Het monteren is al even gemakkelijk.
Mvg
Wim.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De Dijk Fase 2
Ben het met Wim eens,Wim Ros schreef:Hi Wim,Wimpie schreef:Hoi Joost,
Alleen het aansturen van de wissels middels een servo moter en servo decoder is veel werk en heeft voor mijn niet het resultaat behaald wat ik ervan verwachte. Stil mooi en omschakelbaar is het niet geworden. Wel bewerkbaar om te monteren.
Leg dat dan eens uit waarom je dit vind. Want mijn ervaring is dat het heel erg mooi en langzaam werkt en dat het stil is in vergelijking met andere aandrijf methodes. Het monteren is al even gemakkelijk.
Mvg
Wim.
Servo's zijn toch DE mooiste aanstuur methode. Zeker als je decoder nog in te stellen is naar eigen wens kan je hem zo over laten gaan als je zelf wilt.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De Dijk Fase 2
Nico,nico42 schreef:Nou Wim we zijn benieuwd naar je baanplan en even een vraagje tussendoor ik lees heel veel over bezetmelders kun je dan bijv. aan een lampje zien waar een trein staat???
Ik koploper kan je zien waar je trein staat.
Bij mijn lichtsluis in het schaduwstation kan je a.d.h.v. een LED zien of de lichtsluis is onderbroken of niet. Dit is zeer handig bij het inregelen van je lichtsluis. Ook kan je aan de LED zien of de lichtsluis instabiel is (af en toe flikkeren van de LED of langzaam reageren van de LED bij snel onderbreken van de lichtsluis). Flikkeren betekend niet goed op elkaar afgericht en langzaam reageren van de LED betekend: de zender en ontvanger staan te ver van elkaar verwijderd.
Van de lichtsluis heb ik veel plezier (hier zou eens een standaard montage setje van te koop moeten zijn) Wim Ros iets voor jouw???
Groet,
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Hoi Wim en Martin:
Hierbij mijn persoonlijke mening m.b.t. de inzet van Peco wissels i.c.m. de sevo motertje van Conrad (+/- € 5,-) en de Servo decoder van Karst Drenth.
De servo en decoder heb ik onder de baan gemonteerd voor het bedienen van de wissel.
Het is gevoelsmatig een bewerkelijk klusje want je moet de volgende werkzaamheden uitvoeren:
Het maken van een stang tussen de servomoter en het bedieningspunt van de wissel (dit heb ik gedaan middels een grote paperclip op maat maken) is een bewerkelijk klusje.
Het plaatsen van de servo onder de wissel is niet makkelijk omdat de servo zijn aansluitpunten op de verkeerde plek heeft zitten. Dit heb ik opgelost met montage m.b.v. dubbelzijdig vloerbedekkingstape i.c.m. boekbinderslijm. Als extra bevestigings borging heb ik er nog een kunststof beugeltje over de servo geplaatst. Bij montage moet je ervoor zorgen dat je de servo in de middenstand hebt staan en bij het vastzetten op de nulstand de wissel in het midden ligt (dus niet aan de tongen). Het in elkaar zetten van de servo decoder is heel eenvoudig. Het aansluiten van de servo en het programmeren is eenvoudig. Tevens dient de Servodecoder in de buurt van de servomoter te worden geplaatst i.v.m. de kabellengte.
Verlengen schijnt problemen te kunnen gaan geven. Zelf geen ervanring mee.
Wat wel tegen valt is dat je het omlopen van het wissel niet zo kan programmeren dat het wissel bij N-spoor langzaam omloopt. Natuurlijk gaat het langzamer dan een gewoon wissel, maar niet zo langzaam als in de werkelijkheid. Dit had ik ook verwacht.
Wat een boel zal helpen, zou een standaard montage setje zijn van servomoter met onder de baan montage setje, een universeel stangetje aan de aandrijving van de servo welke je op maat kan knippen bij verschillende onderbaan diktes en de servo decoder.
Persoonlijk ben ik heel positief over de geleverde kwaliteit van het product, en voor een goede / net werkende doe het zelfer geen probleem. Maar voor een minder handige en niet netjes werkende doe het zelfer zal dit een minder geschikt product zijn.
Maar bij banen met meerdere lagen boven elkaar lijkt het mij niets, je moet dan de steller van het wissel bij defect makkelijk kunnen verwisselen zoals bij de FL piccolo wissels.
Misschien is er een makkelijker oplossing m.b.t. het monteren van de servomoter met de servodecoder en/of heb ik de servodecoder fout geprogrammeerd m.b.t. het omlopen dan hoor ik het graag.
Let wel dit is een persoonlijke mening, ik heb er 16 in mijn SS liggen en NOOIT problemen gehad. Dit is in ieder geval zoals ik het voel.
Ik hoop mijn standpunt duidelijk te hebben gemaakt zonder ook maar iemand te kwetsen, tips zijn welkom voor de kwalitatief prima product. PS ik moet nog 4 peco wissels monteren met servomoter en servo decoder dus tips zijn welkom.
PS maandag ben ik weer thuis en ga ik verder met de 2de Helix.
Groetjes.
Wim
Hierbij mijn persoonlijke mening m.b.t. de inzet van Peco wissels i.c.m. de sevo motertje van Conrad (+/- € 5,-) en de Servo decoder van Karst Drenth.
De servo en decoder heb ik onder de baan gemonteerd voor het bedienen van de wissel.
Het is gevoelsmatig een bewerkelijk klusje want je moet de volgende werkzaamheden uitvoeren:
Het maken van een stang tussen de servomoter en het bedieningspunt van de wissel (dit heb ik gedaan middels een grote paperclip op maat maken) is een bewerkelijk klusje.
Het plaatsen van de servo onder de wissel is niet makkelijk omdat de servo zijn aansluitpunten op de verkeerde plek heeft zitten. Dit heb ik opgelost met montage m.b.v. dubbelzijdig vloerbedekkingstape i.c.m. boekbinderslijm. Als extra bevestigings borging heb ik er nog een kunststof beugeltje over de servo geplaatst. Bij montage moet je ervoor zorgen dat je de servo in de middenstand hebt staan en bij het vastzetten op de nulstand de wissel in het midden ligt (dus niet aan de tongen). Het in elkaar zetten van de servo decoder is heel eenvoudig. Het aansluiten van de servo en het programmeren is eenvoudig. Tevens dient de Servodecoder in de buurt van de servomoter te worden geplaatst i.v.m. de kabellengte.
Verlengen schijnt problemen te kunnen gaan geven. Zelf geen ervanring mee.
Wat wel tegen valt is dat je het omlopen van het wissel niet zo kan programmeren dat het wissel bij N-spoor langzaam omloopt. Natuurlijk gaat het langzamer dan een gewoon wissel, maar niet zo langzaam als in de werkelijkheid. Dit had ik ook verwacht.
Wat een boel zal helpen, zou een standaard montage setje zijn van servomoter met onder de baan montage setje, een universeel stangetje aan de aandrijving van de servo welke je op maat kan knippen bij verschillende onderbaan diktes en de servo decoder.
Persoonlijk ben ik heel positief over de geleverde kwaliteit van het product, en voor een goede / net werkende doe het zelfer geen probleem. Maar voor een minder handige en niet netjes werkende doe het zelfer zal dit een minder geschikt product zijn.
Maar bij banen met meerdere lagen boven elkaar lijkt het mij niets, je moet dan de steller van het wissel bij defect makkelijk kunnen verwisselen zoals bij de FL piccolo wissels.
Misschien is er een makkelijker oplossing m.b.t. het monteren van de servomoter met de servodecoder en/of heb ik de servodecoder fout geprogrammeerd m.b.t. het omlopen dan hoor ik het graag.
Let wel dit is een persoonlijke mening, ik heb er 16 in mijn SS liggen en NOOIT problemen gehad. Dit is in ieder geval zoals ik het voel.
Ik hoop mijn standpunt duidelijk te hebben gemaakt zonder ook maar iemand te kwetsen, tips zijn welkom voor de kwalitatief prima product. PS ik moet nog 4 peco wissels monteren met servomoter en servo decoder dus tips zijn welkom.
PS maandag ben ik weer thuis en ga ik verder met de 2de Helix.
Groetjes.
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De Dijk Fase 2
Hoi Wim,
Heb je mijn draadje eens gelezen? Ik maak gebruik van klikband. Een enorm sterk kunstof klitteband waarmee je gemakkelijk de servo positioneerd vastklikt en bij een fout zo weer los haalt. Het werkt uitstekend en montagentijd per servo inclusief klaarmaken is maar 5 minuten.
Met klaarmaken doe ik een stukje staaldraad 0,8 mm (conrad € 0,79 p.m.) buigen op lengte. De servo onder de baan klikken en het staafje afknippen op de juiste lengte. Ik maak gebruik van de OC32 en daar kan je elke servo precies afstellen op bereik en snelheid via je pc. Ik hoef zelfs niet op te letten op de midenstand want dat stel ik in het configuratie programma in. Het gaat zelfs zover dat je de tongen zou kunnen laten klapperen tegen het eindpunt maar dat gaat me in N spoor net te ver.
Nadat ik de servo's heb geprogrameerd bevestig ik een microswitch tegen de arm en sluit ik de draden van de polarisatie aan. Piece of cake hierzo en het werkt perfect. Als ik de servo los moet halen hoef ik hem alleen opnieuw af te stellen en hij doet weer vrolijk mee. En het is nog leuk ook om te doen
groetjes
Heb je mijn draadje eens gelezen? Ik maak gebruik van klikband. Een enorm sterk kunstof klitteband waarmee je gemakkelijk de servo positioneerd vastklikt en bij een fout zo weer los haalt. Het werkt uitstekend en montagentijd per servo inclusief klaarmaken is maar 5 minuten.
Met klaarmaken doe ik een stukje staaldraad 0,8 mm (conrad € 0,79 p.m.) buigen op lengte. De servo onder de baan klikken en het staafje afknippen op de juiste lengte. Ik maak gebruik van de OC32 en daar kan je elke servo precies afstellen op bereik en snelheid via je pc. Ik hoef zelfs niet op te letten op de midenstand want dat stel ik in het configuratie programma in. Het gaat zelfs zover dat je de tongen zou kunnen laten klapperen tegen het eindpunt maar dat gaat me in N spoor net te ver.
Nadat ik de servo's heb geprogrameerd bevestig ik een microswitch tegen de arm en sluit ik de draden van de polarisatie aan. Piece of cake hierzo en het werkt perfect. Als ik de servo los moet halen hoef ik hem alleen opnieuw af te stellen en hij doet weer vrolijk mee. En het is nog leuk ook om te doen
groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De Dijk Fase 2
Martin,martindomburg schreef:Hoi Wim,
Heb je mijn draadje eens gelezen? Ik maak gebruik van klikband. Een enorm sterk kunstof klitteband waarmee je gemakkelijk de servo positioneerd vastklikt en bij een fout zo weer los haalt. Het werkt uitstekend en montagentijd per servo inclusief klaarmaken is maar 5 minuten.
Met klaarmaken doe ik een stukje staaldraad 0,8 mm (conrad € 0,79 p.m.) buigen op lengte. De servo onder de baan klikken en het staafje afknippen op de juiste lengte. Ik maak gebruik van de OC32 en daar kan je elke servo precies afstellen op bereik en snelheid via je pc. Ik hoef zelfs niet op te letten op de midenstand want dat stel ik in het configuratie programma in. Het gaat zelfs zover dat je de tongen zou kunnen laten klapperen tegen het eindpunt maar dat gaat me in N spoor net te ver.
Nadat ik de servo's heb geprogrameerd bevestig ik een microswitch tegen de arm en sluit ik de draden van de polarisatie aan. Piece of cake hierzo en het werkt perfect. Als ik de servo los moet halen hoef ik hem alleen opnieuw af te stellen en hij doet weer vrolijk mee. En het is nog leuk ook om te doen
groetjes
Ik zal morgen eens even kijken op jouw draadje.
Zo kunnen wij nog wat van elkaar leren, ik ben benieuwd.
PS ik ga nu naar bed morgen moet ik weer het echte spoor in.
Doei
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Wim, een gewoon stukje verenstaal als omzetter.
Verder denk ik dat de servo net zo makkelijk of moeilijk te monteren is als ieder andere ondervloer aandrijving voor een wissel.
Voor het fine tunen van de ServoSwitch kun je CV53 gebruiken die staat standaard op 1, als je die op b.v 2 zet zal hij de ingestelde snelheid door 2 delen. Dus gaat hij nog langzamer om. Je kunt ook 3 ingeven, maar hoger zal ik niet gaan, dan wordt de loop schokkerig.
Als je dat gebruikt zul je verbaast zijn over de langzamere snelheid.
Mvg
Wim.
Verder denk ik dat de servo net zo makkelijk of moeilijk te monteren is als ieder andere ondervloer aandrijving voor een wissel.
Voor het fine tunen van de ServoSwitch kun je CV53 gebruiken die staat standaard op 1, als je die op b.v 2 zet zal hij de ingestelde snelheid door 2 delen. Dus gaat hij nog langzamer om. Je kunt ook 3 ingeven, maar hoger zal ik niet gaan, dan wordt de loop schokkerig.
Als je dat gebruikt zul je verbaast zijn over de langzamere snelheid.
Mvg
Wim.
Re: De Dijk Fase 2
Wim deze tip ga ik ook nog even proberen.Wim Ros schreef:Wim, een gewoon stukje verenstaal als omzetter.
Verder denk ik dat de servo net zo makkelijk of moeilijk te monteren is als ieder andere ondervloer aandrijving voor een wissel.
Voor het fine tunen van de ServoSwitch kun je CV53 gebruiken die staat standaard op 1, als je die op b.v 2 zet zal hij de ingestelde snelheid door 2 delen. Dus gaat hij nog langzamer om. Je kunt ook 3 ingeven, maar hoger zal ik niet gaan, dan wordt de loop schokkerig.
Als je dat gebruikt zul je verbaast zijn over de langzamere snelheid.
Mvg
Wim.
Jammer dat Karst dit niet heeft aangegeven op zijn site m.b.t. het programmeren.
Groetjes,
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: De Dijk Fase 2
Wim en Wim,
Was toch ff bezig met de SSies en heb CV53 zelfs op 5 gehad. Ook dan geen schikken maar het duurt te lang, naar mijn zin dan, om over te gaan. Ga voorlopig met een 6 tal eens proberen op 4
Was toch ff bezig met de SSies en heb CV53 zelfs op 5 gehad. Ook dan geen schikken maar het duurt te lang, naar mijn zin dan, om over te gaan. Ga voorlopig met een 6 tal eens proberen op 4
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: De Dijk Fase 2
Rob en Wim,R Fongers schreef:Wim en Wim,
Was toch ff bezig met de SSies en heb CV53 zelfs op 5 gehad. Ook dan geen schikken maar het duurt te lang, naar mijn zin dan, om over te gaan. Ga voorlopig met een 6 tal eens proberen op 4
Ga het eens uitproberen als het schaduwstation op z'n plek ligt.
Ik wil dan toch ff de wissels controleren op ze juist zijn afgesteld.
Moet bij het afstellen van de wissels de IB op 0 staan en de tongen van het wissel in het midden liggen?
Bij het programmeren van de servodecoder stand F1 de knop van de IB op bijv.+2 staan en bij stand F2 de IB op bijv. -2 staan. Of mag het wissel bij stand 0 van de IB best al een kant de tong aangesloten liggen?
Dinsdag maak ik een Update van mijn helixen.
Groet,
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Wim,
Bij het afstellen van de Servo moeten de tongen bij snelheid 0 in het middenstaan, en mogen dus niet aanliggen aan een spoorstaaf.
Mvg
Wim.
Bij het afstellen van de Servo moeten de tongen bij snelheid 0 in het middenstaan, en mogen dus niet aanliggen aan een spoorstaaf.
Mvg
Wim.