Baan zonder naam

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Baan zonder naam

Bericht door EnricoS »

Nu de bouw van mijn modelspoorbaan steeds serieuzere vormen begin aan te nemen denk ik dat het tijd is om het één en ander met jullie te gaan delen en jullie mee te nemen in mijn avontuur... ;)

Toen ik 3 jaar geleden naar Apeldoorn ging verhuizen werd gelijk de zolder geclaimd om mijn modelbaan (destijds H0) te gaan bouwen. Op een wasmachine en droger na is dit gelukt... Tijdens het tekenen en beginnen met bouwen in H0 kwam ik tot de conclusie dat de ruimte niet groot genoeg was voor wat ik voor ogen had (lange, realistische treinen). Na lang twijfelen werd alles van H0 verkocht en besloot ik over te stappen naar N. Daarbij kwam de stap van Nederlands voorbeeld in H0 naar Duits voorbeeld in N. Voor de hobby spreekt Duitsland mij persoonlijk meer aan en dit is 9 van de 10 keer ook het land waar ik heen ga voor het fotograferen (voor wie nieuwsgierig is: https://www.flickr.com/photos/enricoschreurs/).

Afijn, als snel kwam het eerste baanplan en de eerste locomotief (Altrode DB 218). Ik liet mijn oog vallen op de door Fleischmann uitgebrachte Winner Spedition set en de Kato DB ICE4. Het baanplan werd aangepast zodat de ICE4 in volledige 12 bakken opgesteld kon worden. De modellen die ik inmiddels in bezit heb komen ongetwijfeld later ter sprake.

In het schaduwstation maak ik gebruikt van Fleischmann rails zonder bedding en in de zichtbare delen komt Kato Unitrack te liggen. Het aansturen zal gebeuren met een Digikeijs DR5000 in combinatie met iTrain. Ik ga rijden met materieel wat de afgelopen 15 jaar ongeveer te zien was in Duitsland, maar vooral met wat ik mooi vindt dus de 15 jaar is een richtlijn.

Het definitieve baanplan is als volgt geworden:
Afbeelding
Een korte toelichting bij het schaduwstation. Het rode is een schuin dak en niet bruikbaar. Het oranje wordt overdekt (wel met een plaat die gedeeltelijk afneembaar is) en het groene wordt zichtbaar en is in verband met het bereiken van de ramen een opklapbaar gedeelte.

Het schaduwstation bestaat uit twee doorgaande sporen (bovenste en onderste) met daartussen 3 opstelsporen van ongeveer 300cm en 7 opstelsporen van 210cm. Van de 3 langere opstelsporen zijn er inmiddels 2 gevuld met de Kato ICE4 en een Kato Orient Express.

De rode sporen zijn flexrails die even naar elkaar getrokken zijn, in werkelijkheid zijn dit er meerdere vandaar dat AnyRail ze rood maakt.

Afbeelding
Op de bovenbaan komt een station te liggen bestaande uit een tweetal kopsporen voor stoptreinen, twee doorgaande sporen en 3 ''zij''sporen waar cargo's aan de kant kunnen. Rechts komt een locopstel van 3 sporen en linksonder komt een terminal van 3 sporen waar de cargo's kunnen lossen/laden. Exacte invulling daarvan moet ik nog bekijken maar containers en trailers moeten er in ieder geval behandeld worden.

Van het schaduwstation naar de bovenbaan gaan de treinen door een klimspiraal van 4 sporen met een steigingspercentage op het krapste spoor van maximaal 2%.

Tot zover het idee en de toelichting daarbij. Over de bouw zal ik later een bericht plaatsen met wat foto's van hoe het er tot nu toe uit ziet.
Laatst gewijzigd door EnricoS op 12 nov 2023 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Baan zonder naam

Bericht door sik234 »

Plannen zijn mooi. Hoe ga je het aan kleden ?

Mvg Ruud



walter666
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 apr 2023 12:25

Re: Baan zonder naam

Bericht door walter666 »

Mooie ruimte, veel plezier met bouwen



Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Baan zonder naam

Bericht door EnricoS »

Bedankt heren!
sik234 schreef: 11 nov 2023 19:52 Hoe ga je het aan kleden ?
Goede vraag. De bovenbaan zal een stadsomgeving krijgen, dit zit al wel globaal in mijn hoofd maar zover ben ik nog lang niet. Het open stukje op de onderbaan wil ik een eigen creatieve draai geven aan het fotopunt bij Niederaudorf (tussen Rosenheim en Kufstein). Hieronder twee voorbeelden. In ieder geval een rustig landschap met een huisje langs de baan (foto 1) en/of iets met een klooster/kathedraal langs de baan zoals op foto 2 te zien is. Of beide... De bergen op de achtergrond zullen waarschijnlijk niet terugkeren omdat daar natuurlijk al snel het bovenste gedeelte van de baan komt.

Afbeelding29 april 2022 - Lokomotion 189 902 - Niederaudorf by EnricoSchreurs, on Flickr

Afbeelding18 juli 2022 - TX Logistik 192 010 - Niederaudorf by EnricoSchreurs, on Flickr


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Baan zonder naam

Bericht door Krab »

Hoi ben benieuwd naar de uitwerking van je baan in die mooie ruimte die je heb ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1515
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Baan zonder naam

Bericht door Hans »

Hallo Enrico,

Mooie ruimte heb je idd.
En een ambitieus baanplan.
Ook Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Baan zonder naam

Bericht door EnricoS »

Bedankt voor de reacties! Inderdaad een mooie ruimte waar ik erg blij mee ben. Persoonlijk vind ik modelbanen met 4 of 5 hoogteverschillen op een kleine stukje veel meer uitdaging dan dit overzichtelijke en redelijk makkelijke baanplan.

Zoals aangegeven nog een aantal foto’s van de bouw op dit moment. Even door de rommel heen kijken, er wordt tenslotte flink geklust.
Afbeelding

Afbeelding
Het schaduwstation is op een aantal wissels na volledig aangesloten. Alle sporen en wissels zijn voorzien van terugmelding waardoor 100% gedetecteerd is. Een bewuste keuze aangezien het schaduwstation uiteindelijk overdekt zal worden.

Afbeelding
Het opklapbare gedeelte met zoals gezegd de Kato rails op het stuk dat zichtbaar zal zijn. Dit is ook het gedeelte waar ik zal beginnen met de scenery als de baan straks operationeel i (klein beginnen ;))

Afbeelding
Tot slot het begin van de viersporige klimspiraal. Hier zal ik door middel van 2 rondes ongeveer 10cm stijgen. Het stijgingspercentage voor de binnenste ronde komt neer op 1,8%.

Het plan voor de komende (ik hoop) 1,5 á 2 weken is het aansluiten van de laatste wissels, het afmaken van de klimspiraal en het aansluiten van een tweetal keerlusmodules.


Groet, EnricoS

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Baan zonder naam

Bericht door EnricoS »

Even een update. Niet zoveel kunnen doen als wat ik had gewild maar toch het één en ander kunnen doen.

Beide keerlusmodules zijn inmiddels aangesloten en de klimspiraal is voor 95% klaar om de bovenverdieping te plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij het testen van wat treinen liep ik tegen het probleem op dat de koprijtuigen van de Kato ICE4 ontspoorden bij mijn paradespoor. De bogen bleken te krap en deze zijn dus aangepast en nu gaat het zonder problemen.

Helaas liep ik tegen een nieuw probleem aan. Mijn Minitrix 232 ontspoort op sommige wissels wanneer deze krom liggen. De voorste as drukt de wisseltong een fractie naar buiten waardoor deze as uit de rails loopt. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Zie onderstaande foto ter illustratie. Alvast bedankt!
Afbeelding


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Baan zonder naam

Bericht door Sibbesuisje »

Je maakt mooie progressie! Interessant project, en helixen met stijgings percentage van slechts 1.8% zijn een luxe!

Tja, de Minitrix wissels…. Als het alleen 1 lok is, zou je misschien eens naar de wiel afstand kunnen kijken. Als het iets te ruim is, is dat mogelijk een probleem.
Heb voorheen ook met Minitrix gewerkt, maar ik heb er toch altijd redelijk veel problemen mee gehad: ontsporingen, aandrijvingen die het snel begaven. Wat betreft betrouwbaarheid voor set track vind ik Fleischmann Piccolo beter, Maar op mijn eigen baan is (nou ja, word het, want de oude baan is afgebroken en er word aan een nieuwe gestart) er alleen plaats voor Peco wissels met servo aandrijving. Daar eigenlijk nooit problemen mee.
Blijf je bij Minitrix dan gewoon veel testen en desnoods wissels omwisselen totdat het goed werkt…..

Succes!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onmogelijkhier
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Baan zonder naam

Bericht door Onmogelijkhier »

Sibbesuisje schreef: 12 dec 2023 21:58 Je maakt mooie progressie! Interessant project, en helixen met stijgings percentage van slechts 1.8% zijn een luxe!

Tja, de Minitrix wissels…. Als het alleen 1 lok is, zou je misschien eens naar de wiel afstand kunnen kijken. Als het iets te ruim is, is dat mogelijk een probleem.
Heb voorheen ook met Minitrix gewerkt, maar ik heb er toch altijd redelijk veel problemen mee gehad: ontsporingen, aandrijvingen die het snel begaven. Wat betreft betrouwbaarheid voor set track vind ik Fleischmann Piccolo beter, Maar op mijn eigen baan is (nou ja, word het, want de oude baan is afgebroken en er word aan een nieuwe gestart) er alleen plaats voor Peco wissels met servo aandrijving. Daar eigenlijk nooit problemen mee.
Blijf je bij Minitrix dan gewoon veel testen en desnoods wissels omwisselen totdat het goed werkt…..

Succes!
Volgens mij zijn het geen Minitrix wissels maar is de Loc een Minitrix :D


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Baan zonder naam

Bericht door EnricoS »

Het is inderdaad geen minitrix rails maar Fleischmann. Desondanks is de wielafstand wel iets wat ik even kan checken. Bedankt!


Groet, EnricoS

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Baan zonder naam

Bericht door EnricoS »

Vanavond toch een soort van hoogtepunt bereikt. De klimspiraal is af en het eerste deel van de bovenverdieping ligt er (tijdelijk) bovenop. Dus werd even één van mijn pronkstukken (de Winner Spedition shuttle) ditmaal getrokken door tweemaal BR189 van Lokomotion op de baan gezet voor een testrit en foto.
Afbeelding

De foto lukte, de testrit verliep helaas iets minder goed. Het ziet er erg naar uit dat deze trein van tractie voorzien moet worden door twee locs, één krijgt de trein niet boven (makkelijk op te lossen ;) ). Verder zijn de koppeling natuurlijk erg groot en beweegt nogal stroef waardoor deze wagens er in de bocht uitgedrukt worden. Gelukkig levert Fleischmann bij de wagens een kleinere koppeling echter kunnen de wagens dan niet uit elkaar. Iets om in de komende kerstvakantie mee te puzzelen en uitgebreider testen. Desondanks wilde ik deze mijlpaal even delen :D


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Baan zonder naam

Bericht door Krab »

Mooie sleep Enrico , en ja sommige wagons rijden zwaar van Fleischmann .
Zie ook dit op het forum .
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=17831

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Baan zonder naam

Bericht door EnricoS »

Krab schreef: 20 dec 2023 09:39 Zie ook dit op het forum .
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=17831
Kan het kloppen dat deze topic niet (meer) bestaat?

Vandaag weer druk bezig geweest op zolder. Na wat verplichtingen in de ochtend werd aan het begin van de middag bij de Hornbach het laatste hout gehaald voor de bovenverdieping. Mooi op maat gezaagd wat helaas de klanten achter mij niet konden waarderen ivm het wachten.

Bij huis de balken geplaatst, plaat erop en maar eens gaan leggen met de Kato rails. Je komt toch altijd net anders uit dan gedacht, zelfs wanneer je het in AnyRail helemaal getekend hebt. In dit geval positief want ik kon ruimere bogen gebruiken dan gedacht en geen enkele van de correctierails 78-108mm hoeft uiteindelijk gebruikt te worden.

Een paar sfeerimpressies:
Afbeelding
Uitgang van het station aan de rechterzijde van waar ik zal komen te zitten. V.l.n.r. het kopspoor voor de stoptrein, 2 doorgaande sporen en een drietal opstelsporen voor onder andere toegang tot de nog te bouwen terminal. De grote spoorsafstanden zijn voor het aanleggen van een perron. Rechtsachterin is de locopstel zichtbaar. Hier moet t.z.t. een locloods van 2 sporen komen, tips zijn welkom!
Afbeelding
Uitgang van de andere kant van het station. Dit keer aan de rechterkant een opstelspoor voor de andere stoptrein, 2 doorgaande sporen en ook weer een drietal opstelsporen. Nog net zichtbaar op de achtergrond de aansluiting op het hoofdspoor en de aftakking naar de terminal.
Afbeelding
En tot slot een totaaloverzicht zoals het er nu bij ligt. Het kortste opstelspoor heeft een lengte van ruim 190cm.

Nu alles er weer af, de platen zagen, vastleggen en dan kan de boel er definitief op en worden aangesloten.


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Baan zonder naam

Bericht door Krab »

Ja Enrico de beste man heeft het weggehaald omdat er geen reacties op kwamen .
Nogmaals dat zijn mooie lengtes daar kun je met lange slepen op rijden ;) .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3593
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Baan zonder naam

Bericht door Schachbrett »

EnricoS schreef: 19 dec 2023 20:37 Vanavond toch een soort van hoogtepunt bereikt. De klimspiraal is af en het eerste deel van de bovenverdieping ligt er (tijdelijk) bovenop. Dus werd even één van mijn pronkstukken (de Winner Spedition shuttle) ditmaal getrokken door tweemaal BR189 van Lokomotion op de baan gezet voor een testrit en foto.
Afbeelding

De foto lukte, de testrit verliep helaas iets minder goed. Het ziet er erg naar uit dat deze trein van tractie voorzien moet worden door twee locs, één krijgt de trein niet boven (makkelijk op te lossen ;) ). Verder zijn de koppeling natuurlijk erg groot en beweegt nogal stroef waardoor deze wagens er in de bocht uitgedrukt worden. Gelukkig levert Fleischmann bij de wagens een kleinere koppeling echter kunnen de wagens dan niet uit elkaar. Iets om in de komende kerstvakantie mee te puzzelen en uitgebreider testen. Desondanks wilde ik deze mijlpaal even delen :D
Hallo EnricoS,

Ziet er goed en veel belovend uit. :Thumb
Mooi werk man en prachtig materieel.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Baan zonder naam

Bericht door EnricoS »

Na 1,5 dag hard werken is inmiddels de baan rond! Op een enkele melder na is alles aangesloten om in ieder geval een rondje te kunnen maken. Komende week ontvang ik de extra terugmeldmodule en kan de rest (waaronder de locopstel) aangesloten worden.

Op de foto de TXL 182 572 met 15 GATX ketelwagens na een succesvolle testrit over de baan. Met een snel van 100km/u (aldus iTrain) doet de trein er ruim 3 minuten over om een volledig rondje te maken.
Afbeelding


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3593
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Baan zonder naam

Bericht door Schachbrett »

Ziet er netjes uit.👍🏻


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baan zonder naam

Bericht door WimC »

Dan heb je een mooie rijlengte👍


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Baan zonder naam

Bericht door EnricoS »

Weinig updates de laatste tijd van mijn kant. Dit komt vooral omdat ik erg druk ben met werk en de geringe tijd die ik aan de baan kan besteden gaat vooral op aan decoders inregelen, snelheidsmetingen in iTrain en foutjes uit mijn baanplan halen.

De vooruitgang? Tijdens het schrijven van deze update kijk ik met een schuin oog naar een drietal treinen die tegelijkertijd via iTrain een route volgen.
De problemen? Mijn HT Paarden 189 heeft last van een te laag hangende koppeling waardoor deze op sommige wissels blijft haken en ontspoort en mijn keteltrein blijft ondanks dat alles naar mijn idee goed staat continu te vroeg stoppen op de wachtsporen.

Het houd mij van de straat zullen we maar zeggen.


Groet, EnricoS

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Baan zonder naam

Bericht door EnricoS »

Volledig tegen de planning in ongeveer 1,5 week geleden een ander huis bezichtigd, geboden en gekregen. “Perfecte” timing aangezien ik net mijn baan werkend had maar soms lopen dingen anders dan gedacht.

Inmiddels is de baan weg voor de foto’s van ons te verkopen huis. Wanneer het verbouwen en verhuizen gedaan is zal de baan in iets aangepaste vorm weer opgebouwd worden in het nieuwe huis.


Groet, EnricoS

sprui811
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: Baan zonder naam

Bericht door sprui811 »

Succes met verhuizen, heb je gelijk mooi de tijd om in gedachten al aan een nieuwe baan te werken


Smile, life is too short to be sad
Plaats reactie