Module station Paul_DMV

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Alle modules gaan bij ons in kisten en deze vervoeren we met een bodem(dolly) van een 2-heks rolcontainer


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Even een update over de werkzaamheden aan de helix.

Ringbandjes voor de bedrading geplakt.

DB25 terminals gemonteerd en de eerste twee blokken aangesloten. Dit maal even afgeweken van onze kleur standaard omdat de draden zichtbaar kunnen zijn van buiten af, dus zwart net als alles, dan komen de treinen beter uit.

Afbeelding

Daarna verder aan de volgende laag. Meteen Led strip er onder voor de verlichting (vast geniet, want die lijm komt vanzelf weer los als je ledjes warm worden).

Moet volgende keer nog wel even kijken hoe ik uitkom met de led strip en de L profieltjes ter bescherming, volgensmij heb ik dat nu niet goed gedaan bedenk ik me net.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

ben na een hoop gekloot met lijm klemmen er ook achter dat ik de planken elektrisch op elkaar kan nieten met een beetje lijm er tussen. De nietjes steken net een halve milimeter door maar met de hand vijl is dat zo weer vlak.

PS hier komen natuurlijk Nederlandse treinen te rijden, ipv deze gooi en smijt (lees test) loc en wagon.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Even een kleine update.

Boven de tussendoorgang een plastic plaatje gemaakt zodat ontspoorde treinen niet nog verder ontsporen. De schuin omhoogstaande kantjes kunnen eventuele omhoog gesprongen stroomafnemers naar beneden drukken.
Afbeelding


Afbeelding


Voor het draaien van de moeren heb ik van ducktape een simpele doch doeltreffende tool gemaakt om dit met de boormachine te kunnen doen, scheelt een hoop gedraai aan moeren. Zeker als je even een foutje maakt en de moer weer helemaal terug om hoog moet.
Afbeelding

Vandaag een dagje vrij genomen om echt grote voortgang te kunnen maken.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Afgelopen vrijdag een dagje vrij genomen om de helix toch klaar te maken voor Rail, voor die tijd nog op wintersport en voor werk naar dubai dus dan zijn er nog maar weinig clubavonden over om het af te maken.

Gelukkig heeft Michel me geholpen die dag met het aanleggen van de nieuwe aansluiting in de keerlus van het dorp, met twee extra wissels om te kunnen aftakken naar de helix. In koploper kun je dan aangeven om een trein niet over de helix te laten gaan, bv bij hele lange goederen treinen, dat hebben we zo ook al voor de fly-over ingesteld.

Daarnaast was ik druk met de beschermranden van de etages en de verlichting onder iedere etage. Dit kost toch meer tijd dan gedacht, met tot gevolg dat het afmaken van de helix voor Rail niet realistisch is. Daarom ben ik tot de volgende oplossing gekomen namelijk; na de tweede etage al afronden en de lus installeren om weer terug naar beneden te rijden. Dat is die vrijdag nog geluk, alleen de draadjes nog aansluiten en testen. Na Rail gaat de bovenste laag er dan weer af en ga ik verder met meer etages bouwen. Op Eurospoor hoop ik dan de volledige hoogte af te hebben.

De versie die we dan op Rail gaan tonen is slechts 2 etages, maar heeft vanwege de afmetingen toch 8 blokken over 18m spoor. Dus het doel van de keerlus om een andere trein uit de tunnel te laten komen dan er in gaat en minder stilstaande treinen op de hoofdbaan, kan als nog gerealiseerd worden, echter is de hoeveelheid treinen wat beperkt. Dit komt dan later. Ik denk dat we er zo al heel veel plezier van gaan hebben.

Vanavond gaat de keerlus even op zijn kant om daar de draden en wisselsturing aan te sluiten en kunnen we hopelijk de laatste blokken van de helix aansluiten op de blokkaarten.

Hieronder de foto's

Plaatjes plakken
Afbeelding

In het begin deed ik dit met lijmklemmen en kon ik pas na droog tijd door, inmiddels ben ik er achter dat het lijm en de nietmachine veel sneller gaat.
Afbeelding

Nieuwe aansluiting onder het dorp:
Afbeelding

Ook de rails nieten we vast, in het schaduw gedeelte.
Afbeelding

Doorgang gezaagd in de module voor de verbinding met de helix. Messing overgang voor de stevigheid. (nog te onderbreken)
Afbeelding

De eerste etage in aanbouw, meteen led strips er onder en een zwart bescherm profiel voor ontspoorde wagons.
Afbeelding

De keerlus op de bovenste etage, al in de zwarte lak. (quick and dirty methode met de spuitbus, daarna schuurpapiertje over de rails)
Afbeelding

Aan de resterende draad eind ze je hoeveel werk er nog is voor na de beurs.
Afbeelding

De onderdoorgang heeft ook een mooi bescherm randje gekregen, niet alleen voor bescherming maar ook voor de afwerking is dit een stuk mooier gezicht.
Afbeelding

De bovenste laag moet nog een bescherm rand krijgen.
Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3591
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Schachbrett »

Hallo Paul,

Is dat OEBB rijtuig toeval?
Ik waardeer het wel.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door mmhajvth »

Even een vraagje tussendoor. Aan Paul _DMV
Ik zag dat je o.a. in dit draadje (pagina 1) en ook in andere draadjes geweldige voorbeelden laat zien van kruiswissels gecombineerd met driewegwissels of engelse wissels. (Fantastisch!! :Thumb )
Bijvoorbeeld met 1 engelse wissel en zelfs een keer met twee engelse wissels diagonaal tegenover elkaar.
Ter illustratie uit je eigen werk :mrgreen: Zie onderaan pagina 6

Maar zou het ook mogelijk zijn om een kruiswissel te combineren met twee engelse wissels b.v. aan de zelfde (korte) kant van de kruiswissel?
En zou het ook mogelijk zijn om een dergelijke constructie te bouwen met 3 of 4 engelse wissels? Bij deze vraag vraag ik me dan ook af wanneer het handiger zou kunnen zijn om uit te gaan van 4 engelse wissels en een eenvoudige kruising SL-E393F ertussen, zodat er minder wisselafval ontstaat bij het verbouwen.

In werkelijkheid bestaan er ook voorbeelden van een kruiswissel met meer dan 2 engelse wissels er in verwerkt. (Denk o.a. aan Den Haag CS, waarmee sporen 8 t/m 10 met elkaar verbonden worden, als ik goed geteld heb. ;) Dus wellicht heb je er al eens naar gekeken.)
(In Eindhoven, Den Haag HS en op tal van andere plaatsen komen de kruiswissels gecombineerd met 4 engelse wissels ook voor.)

Ben heel nieuwsgierig naar je inzichten op dit onderwerp! Of en zo ja hoe dit het best te bouwen is met Peco 55 rails.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Niets is onmogelijk, en 2 Engelse wissels naast elkaar heb ik al gebouwd. Die ligt op het opstelterrein van het dmv opstelterrein. Verder heb ik er ook nog eentje gemaakt met 1 Engels wissel, en twee kruiswissels aan elkaar gevlochten met 2 3weg wissels zoals Utrecht CS spoor 9-10 zie gain a 2 halverwege viewtopic.php?t=4987 . Ook heb ik er twee gemaakt met een omgedraaid wissel en ik heb voor ons lid Peter de wissels van den haag CS gemaakt. Waar tussen de vier wissels nog een wissel naast het kruis ligt. Genoeg ervaring dus en niks te gek. Alleen de laatste heb ik met een los kruis gemaakt, de rest is een gemodificeerde scissor. Maar als je alle vier de wissels vervangt zou je eens kunnen kijken naar alleen een kruis gebruiken, maar dan moet je wel nog wat stukjes er tussen zetten. Bovendien moet je een deel van het Engels wissel en het kruis in korten. Ik laat daarbij een stukje van de bielzen heel en trek de spoorstaaf er uit, waarna ik een stuk spoorstaaf van het andere deel er weer inschuif voor de stevigheid. Ik raad je aan om op de peco site de pdf jes te downloaden en uit te printen, dan heb je ze op schaal op papier en kun je eerst oefenen met de schaar voor je een wissel dooslijpt. Ook raad ik aan bij het doorslijpen altijd iets te lang te laten en dan beetje bij beetje in te korten tot het past, want eenmaal te kort maak je er geen stukje meer aan.

Succes.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie