Module station Paul_DMV

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

We hebben ons weer aangemeld voor eurospoor. Of je uitgenodigd wordt is altijd een verassing, meestal willen ze niet elk jaar dezelfde baan of liever een andere opstelling. Dat laatste gaat dit jaar niet echt lukken omdat we nog niet alles digitaal voorbereid hebben. Wel hebben we aangegeven dat we dit jaar voor het eerst met koploper en dinamo zullen rijden, dus hopelijk is dat rede genoeg om geselecteerd te worden. Ik heb er al zin in in elk geval.

Helaas geen filmpje maar vanavond heb ik de blokken van de binnen baan van de keerlus aan de praat gekregen, op een enkel dood stukje na. Hopelijk volgende week weer een filmpje.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Hallo allemaal,

hier weer een update van de testen met koploper en dinamo op onze baan.

Vandaag ben ik bezig geweest met variabele routes (beperkingen) voor de personen treinen langs het perron. Het is namelijk niet zo fraai als een personentrein over het inhaal spoor rijdt en niet langs een perron stopt bij passeren van het station. De perrons nr3 nr 5 en nr 7 hebben, uitgezonderd van nr5 een perron A en B. Dan is het ook niet zo fraai als een trein op A is gestopt en dan nog een keer stopt op B.

Bij spoor 7 zal hij rijdend over A (eerste mogelijkheid) eerst doorrijden naar spoor B en dan stoppen. Komt er nog een trein via 7 binnen stopt hij op A. Die trein op A rijdt dan pas weg als ook B vrij is en stopt dan niet nog eens. Komt hij over het inhaal spoor 8a binnen dan mag hij niet naar 8b maar moet hij nog langs het perron naar 7b,.etc...

Zo iets gelijks geldt ook voor de voorste perrons 3 en 5, maar dan omgekeerd. Op 3 (dichtsbij het stations gebouw) stopt hij eerst op het eerste perron (A) en rijdt dan verder het station uit zonder te stoppen. Een volgende trein kan de stilstaande trein inhalen naar spoor 3b via 4a. Bij spoor 5 is er geen opvolgend perron, dus wacht hij daar totdat de weg het station uit volledig vrij is. Ik moet nog wel even de kans op rijden naar 7 tov 8 verhogen, goederen mogen toch niet naar 7 dus dat maakt niet uit. Nu rijdt hij soms nog naar 8a terwijl 7b al bezet is en 7a nog vrij, dan kan hij beter eerst naar 7a rijden, tot dat 7a niet meer vrij is. (gaat dalijk in 8.6 nog mooier dan kan je de kans per treintype aanpassen zodat de stoptreintjes op een ander perron binnen komen als de intercity's)

Goederen treinen mogen niet langs het perron maar moeten over inhaal spoor 4 of 8.

(let niet op niet vloeiend remmende en optrekkende treinen, dit komt later, nu even geen prio)

Afbeelding
https://youtu.be/fdhBIfDdiMs?t=22s

Nu lijkt het iets meer op een echt station met realistische treinbewegingen ipv een estafette race.

En met de dubbele kruiswissel zie je dan ook dit wel eens gebeuren :):):) supergaaf!!

Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=fC3YJ0liHR4

Volgende actie is om variabele routes te maken voor treinen die langer zijn dan het perron A of B en beide moeten gebuiken (dus niet via de kruiswissel binnenkomen, want dan staat de helft van de trein niet aan het perron)

Ook moet ik nog de variabele routes gaan maken voor als een trein in tegengestelde richting binnen komt over de hoofdbaan overloopwissels. (die staan nu nog even buitendienst voor het gemak).


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Maurits71 »

echt super gaaf om te zien, ik ( wij ) zijn ook op Eurospoor met Horsely Fields en ik kijk er naar uit om jullie baan live te zien. Dat leren en remmen zou ik me even niet druk om maken, laat die baan maar eens een paar uur draaien. inzake je laatste gedachte, ik neem aan dat je langs het perron 2 blokken hebt gemaakt. een voor de wissel en een na de wissel. geef de juiste blok lengte in en een stop verbod voor te lange treinen, dan hoef je niet met variabele trein routes te werken.

gr.
M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Hi maurits. Het klopt wat je zegt. We hebben inderdaad een blok voor perron a en een blok voor perron b. Het hele station is in twee op volgende blokken. Ook het goederen emplacement.

Een stop verbod voor te lange treinen is net even te weinig info voor de computer. Dit zal niet opgaan voor twee richtingen. Daarnaast moet er een variabele route in zodat hij niet kruist op het wissel. Anders staat de ene helft wel stil langs het perron en het andere deel van de trein staat op het inhaal spoor. Dus van 4a mag hij niet naar 5b of 3b. En hij mag sowieso niet naar 8a anders mist hij perron 7. Dus hij mag niet naar inhaalspoor 8a en niet naar 4a en niet naar 4b. Het stoperbod moet richtings afhankelijk zijn alleen voor dit treintype intercity xl.

Zo zie je maar weer. Als je er even goed over na denkt dan kom je er uiteindelijk wel uit, wat je koploper moet vertellen.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Jeroen »

Als je er even goed over na denkt dan kom je er uiteindelijk wel uit, wat je koploper moet vertellen
Wat mij betreft hét credo van Koploper! :mrgreen: M.a.w., het zou fijn zijn als je iets selecteert en dat Koploper zou zeggen 'niet mogelijk, want......'.

Veel succes ermee!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Maurits71 »

whehe, het credo voor veel zaken

Paul, ik snap wat je bedoelt, ik had ook een soort gelijk iets op HBF. uiteraard is een variabele route een mogelijkheid en gezien bovenstaande komt het helemaal goed ;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

BAM!! weer een filmpje.

nu eens getest met treinen langer dan een blok. (onze blokken zijn ongeveer 130-150 cm in het station voor perron a /b. De intercity XL (zo noem ik dit trein type) is langer dan een blok. 1m85 om precies te zijn. Op spoor 5, wat een volledig spoor A heeft maar niet een volledig spoor B, rijdt de intercity XL perron A voorbij en stopt vroeg in het volgende blok om daar net aan het eind van het perron te stoppen. Treinen langer als 1m85 rijden door tot het eind van het blok (goederentrein XL). De kortere treinen stoppen altijd op spoor A en zullen niet nog eens op spoor B stoppen. Super geregeld zo, dacht dat dit niet mogelijk was, maar het blijkt weer, niks is onmogelijk! (zie einde filmpje)

De intercity XL mag ook stoppen op spoor 3, hij rijdt dan door tot aan het eind. De hondekopjes die op spoor 3b stoppen zullen eerder stoppen zodat de passagiers niet te ver door hoeven lopen. (in het filmpje zie je dat op spoor 7 dit nog niet is ingesteld en stopt ook het korte treintje aan het eind van het perron)

De goederentrein XL, in het filmpje 2m30, mag door het midden spoor en langs 1 perron spoor als alternatief, deze mag natuurlijk niet al op spoor a stoppen maar moet doorrijden tot hij volledig in het station staat. Mocht de baan vrij zijn, zal hij zonder stoppen in het station verder rijden.

Verder heb ik voor de trekduwtreintjes nog heel wat moeten puzzelen zodat deze niet in het station gaan rond pendelen van spoor 3a naar 4b en dan weer naar 4a en dan naar 3b etc. dat ziet er een beetje vreemd uit. De bedoeling is dat de trein pas een perron verlaat hij ook volledig het station kan verlaten zonder stoppen, maar hier moet ik nog even iets meer tijd aanbesteden. Bij twee trek duwtreinen zie je dat het al meer een rommeltje wordt. Hoe meer variatie in trein types hoe beter het loopt. Anders staan ze te veel op elkaar te wachten. Het is net een echt team, hoe gevarieerder de individuen hoe beter het werkt.

In elk geval, rijden met een trein langer dan een blok, gaat prima! De intercity heeft geen sluitwagen, de goederentrein wel (wil nog wel eens een wagon los raken).

Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=XaHOBGf9A-c


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Maurits71 »

leuk en interessant om te zien

zag nog iets. rond de 3 minuten, die groene hondekop komt aanrijden, stopt op het middenspoor om de gele hondekop te laten vertrekken, volgens mij zou in het echie de groene eerst doorrijden naar het perron en daarna zou pas de gele vertrekken via het middenspoor.

inzake pendelen, kijk even naar de optie deadlocks.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Hi Maurits,

de groene honde kop op 3:30 komt binnen met als doel om op spoor 3b te arriveren, waar op dat moment de 1855 nog staat. Daar wacht hij dus op. Helaas past hij niet nog op spoor 5b (in het verlengde van de gele hondekop).

Deadlocks optie is alleen adviseerbaar als je op 1 spoor met meerdere blokken achter elkaar in twee richtingen kan rijden. Hier is dat niet het geval, na elk blok kan er al gepasseerd worden. Er zal dus geen echte deadlock ontstaan. Dit is puur voorkeur van wat je liever niet wilt zien.

Dan kan je beter kiezen voor de opties in de variabele routes (voordeel is dat je deze tijdens het rijden ook kan aanpassen om een beetje te spelen hiermee).

Ik maak eigenlijk alleen gebruik van de opties; "stopkans opheffen (in blok, uit blok)", "stopverbod na stilstand (in blok,komend uit blok,naar blok)" en "richtingsverbod (komend uit blok,naar blok)" In princiepe moet je met deze opties al bijna alles kunnen beinvloeden (en bovendien, heel belangrijk, kun je dit treintype afhankelijk maken , de deadlock optie is enkel blok afhankelijk.

Ik kijk echt heel uit naar de release van koploper 8.6, dan kan ik de voorkeur voor blok van de intercity anders maken dan voor de hondekop, zodat de intercity vaker naar spoor 5 zal gaan en hondekoppies vaker naar spoor 3, dan kan er 1 trein meer in het station. Ik kan dat nu ook wel doen, door spoor 3 voor de intercity uit te sluiten maar naar mijn mening moet een trein minimaal 1 alternatief spoor kunnen bereiken voor soepele doorgang.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Maurits71 »

Hi Paulus,

ik snap wat je bedoel gelukkig kan je met koploper alle kanten uit, kijk idd ook uit naar de nieuwe release gaat toch wat dingen makkelijker maken.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door BenQ »

Paul,
De film van de windmolen is ook gaaf.
Het laten rijden van twee treinen over twee kruiswissels naast elkaar is best spannend, gaat het wel goed ?
Maar het gaat meestal goed, als de wissels maar goed omgaan en het programma het goed doet.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Jeej! Koploper 8.6 is uit, en dat betekend dat ik blokvoorkeuren per treintype heb kunnen instellen:) Werkt echt super. Elk trein type doen zijn eigen ding, er zijn eigenlijk 4 types, personen, personen langer dan blok, goederen en goederen langer dan blok, Verder komen de getrokkken treinen nooit op kopsporen, meer heb je eigenlijk niet nodig.

Nu stopt de intercity XL ( langer dan blok), bijvoorkeur op spoor 5 terwijl de kortere treinen eerder naar spoor 3a of 3b gaan. Dan zou je denken, dan gebeurd er niks spannend meer, maar dan komt in eens die goederen trein, die het liefst over spoor 4 gaat, maar wat dan net in gebruik is, en moet dan naar spoor 5, vervolgens wil die intercity naar spoor 5, maar ja daar rijdt dan al die goederentrein, dus moet intercity naar spoor 3. Zo brengt een variatie aan treintypes een variatie aan vertrekperrons en loopt het eigenlijk heel soepel langs elkaar zonder dat de personen niet langs het perron komen.

Mocht het te druk worden (en is er geen plekje meer in het station) dan wordt een trein automatisch afgerangeerd naar het naastgelegen emplacement (spoor 9,10,11)

Hier een plaatje van het scherm in koploper (eigen kleurstelling, heeft niks met 8.6 te maken)
Capture.JPG
Capture.JPG (102.97 KiB) 5970 keer bekeken
binnenkort weer eens filmpjes!


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Maurits71 »

eens 8.6 is top. vindt hoe je de layout heb gedaan in kpl ook super om te zien


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Heren,

al weer een tijdje geen update, zo druk gehad met werkzaamheden aan de baan / koploper.

we zijn druk bezig met het maken van extra kabels voor de grote baan en het testen van de rechte uitbreidings modules. De splitsing is omgebouwd zodat het geen blok meer is dat over de wisselstraat ligt, maar een echte wisselstraat aansturing via relais.

Hier 3 filmpjes met een voorproefje op Eurospoor 2015

Er zijn veel treinbeweging tegelijk in koploper, vergeleken met het oude handwerk is het veel leuker om te zien zo.
Op het goederen emplacement rijden losse locs automatisch, zonder te vertrekken naar de hoofdbaan, getrokken treinen komen wel binnen en kunnen automatisch de hoofdbaan dan weer op.

Deel 1

https://youtu.be/0qA4AVNOlMI

Deel 2
is nog aan het laden...

Deel 3
https://youtu.be/ucYtFDAjnOk


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Michiel »

Ik blijf dit een heel fascinerende baan vinden. Heerlijk om naar te kijken, en het loopt zo te zien fantastisch goed. Prachtig!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door FidOo »

Ik voeg me bij Michiel zijn woorden.

Het loopt allemaal zeer netjes! Mooie wisselstraten!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Adriaan »

Gaaf!


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Ron »

helemaal geweldig.

Komt er in de toekomst ook nog bovenleiding?

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Portalen wel. Draad niet natuurlijk. Dat lukt niet op een modulebaan en vind ik ook verreweg van handig.

Filmpje 2
https://youtu.be/0-vaOqkgj8E

Dit fragment blijft ook leuk om naar te kijken...
https://youtu.be/fC3YJ0liHR4


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Jos »

Ziet er top uit Paul!

Groetjes,
Jos



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door marco »

Inderdaad dit blijft een schitterende baan om te zien met veel verschillende treinbewegingen.
En technisch ook steeds beter ( servos IPV de conrads eerst )
Ik blijf het volgen


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV »

Weer een filmpje van gisterenavond, geschoten door Arjan. We hadden heel wat rondrijden gisteren, zowel analoog als digitaal;
(husa, db 189, 1615 db schenker, 2200, al het andere analoog)

https://youtu.be/8z9xn4GDf6g

Klopt Marco! We blijven ontwikkelen en de laatste technologie volgen, dat houdt het leuk!


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Adriaan »

Prachtig gezicht.
Mooie treinstellen zonder graffiti!
Daar hou ik van.
Succes met de verdere ontwikkeling.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door Jeroen »

....hahaha...hij doet het erom, zou je zeggen! :mrgreen: :mrgreen:


Afbeelding

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Module station Paul_DMV

Bericht door mdedeugd »

Dat zijn erg mooie filmpjes van jou NL baan Paul ;)


Martin de Deugd


Plaats reactie