GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de Geinbaan is een zelf bedachte naam omdat Nieuwegein nu eenmaal geen treinstation heeft en ik de door mij te maken baan eigenlijk zie als een prestige object om met zo weinig mogelijke middelen iets te creëren wat ook nog een aanvaardbaar geheel zal kunnen zijn.
Uitgangspunt is een door mij ontworpen baanplan van zo,n 20 jaar geleden gemaakt met Winrail 3.1.
Heb hier helaas geen andere afbeelding van dan de toen uitgeprinte versie die aan de muur is geprikt en waar weer een fotootje van is gemaakt.
Als je dit fotootje in drieën bedenkt en dit projecteer op een te bouwen U-baan denk ik een redelijk groot en lang rijtraject te kunnen realiseren.
Alles wordt gebouwd en aangelegd met bestaande oude rails van diverse merken en al het geen er aan schakelmateriaal aanwezig is bestaat uit de contacten uit een oude mechanische telefooncentrale welke ik ooit uit een bedrijf dat werd afgebroken heb meegenomen.
De maat van de baan wordt aangepast aan de breedte van de kamer 2.70 m en de lengt van de poten van de U worden 2.10 m. De breedte van de baan wordt 0.90 m en de rekenaars begrijpen dat het tussenstuk van de liggende U tussen de poten dan ook 0.90 m zal zijn.
Zal proberen om de totale voortgang middels fotootjes tot uitbeelding te brengen.
Als iedereen die het van belang vind om te weten er rekening mee houd met het beoordelen van mijn kunnen stilstaat bij het feit dat ik geen kennis heb van houtbewerking,geen elektronische kennis heb maar het als een tijdverdrijf zie en daarmee met mezelf een uitdaging aanga om dit te doen.

Voor nu vind ik de intro voldoende en voeg de eerste fotootjes toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



graag voor commentaar openstaand gr Janiegein
Laatst gewijzigd door janiegein op 02 okt 2019 12:19, 17 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

inmiddels eerste rechterbasisraamwerk.
de maat is dus 90cm breed en 210cm lang

[url=https://postimg.cc/image/6coakokff/]Afbeelding[/url
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:37, 8 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: GEINBAAN

Bericht door rob schellenbach »

Hallo Jan ,

Ha een "soortgenoot " voor wat knutsel ervaring beteft .
Toen ik 1,5 jaar geleden met deze hobby begon had ik wel eens een spijker in een plank geslagen ,
maar veel verder kwam ik niet .
Maar wees gerust , de handigheid komt snel .

Een van de eerste dingen die ik toen heb aangeschaft was zo'n hoofdband met vergrootglazen en een led schijnwerper .
Zo iets is onmisbaar voor de oudere modelspoorder .
Conrad heeft zo'n ding ,Professionele hoofdbandloep met LED-schijnwerper RONA besel nummer :816102

Oh , je kunt trouwens het beste je foto's via zo'n fotowebsite aan je post linken .zo iets als photobucket .
je kunt dan een wat grootere afbeelding neerzetten .de meeste mensen op dit forum doen het zo .


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN

Bericht door maarten »

Hallo Jan,

Ambitieus plan voor iemand met jouw bouwervaring. (niet vervelend bedoeld!) Als tip zou ik je eigenlijk willen geven om eerst eens iets kleiners te proberen zoals een diorama oid. Dat is veel overzichtelijker en je kunt je dan snel, goedkoop en zonder risico op grote decepties wat technieken eigen maken. Gewoon om wat ervaring op te doen zeg maar. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Rob ; zo.n loep aan een hoofdband heb ik reeds geërfd van mijn vader die toen der tijd reclamereproductietekenaar was en dit toen hoognodig had voor allerlei priegel tekenwerk maar helaas is dat er een zonder verlichting maar met een goede bureaulamp uitstekend te gebruiken. en ja ik zal een ander fotoprogramma gaan gebruiken want mijn fotootje van het eerste raamwerk bleek niet te willen uploaden om dat de kb,s ? te groot was snapte dat al niet want die eerste drie gingen als een zonnetje . maar bedankt voor de tip

Maarten ; met iets simpelers beginnen zou natuurlijk logisch zijn maar het bedoelde baanplan heeft indertijd (20 jaar geleden ) opgesteld gelegen alleen is in die tijd nooit van gekomen om daadwerkelijk iets mee te doen. dus vandaar dit baanplan wat uiteraard behoorlijk aangepast zal moeten worden om dit in een U-baan te creëren.
Maar zoals gezegd een uitdaging en misschien ook wel een persoonlijk prestige object.
de toekomst zal het leren we wachten af.
voor beide heren groeten Janiegein


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

het linkerbasisdeel ook klaar verbindingsstuk naar rechterdeel ook klaar. Ook deze is dus 90cm breed en 210 cm lang.

Afbeelding


Heb voorste verbinding nog niet vastgezet in verband met de nog vast te stellen breedte van dit middendeel om bereikbaarheid van de achterhoeken van links en rechts goed te kunnen blijven bereiken maar denk dat dit maximaal zestig centimeter wordt en wordt dus breed 90cm en diep ( 60cm ).

Maar daarmee is de basis U dus gelegd. nu dichtmaken en dan tekenen, uitleggen volgens baan idee.

gr. janiegein
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:39, 6 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

voor ik verder ga wacht even op suggesties die ik hoop te krijgen uit twee nieuw draadjes in de vraagbaak over open of gesloten en op meerdere travo,s


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

even update.
heb via vraagbaak antwoorden gekregen op meerdere trafo,s, seinafstanden en gesloten of open.

Inmiddels besloten om in het linker U-poot gedeelte op de mij ter beschikking staande tien centimeter verdiepte ruimte eerst een schaduwstation te bouwen en van daaruit verder de baan te ontwikkelen / bouw

heb, zonder een helix te gebruiken dan vier meter stijglengte om 10 cm hoogteverschil te overbruggen om op O niveau te geraken, als ik dan 2,5 cm per meter stijgen aanhoud zou dat probleemloos moeten kunnen en blijf dan onder die 3% stijgen.

ik denk dat als ik voor tien centimeter hoogteverschil een helixachtigs iets in elkaar zet ik dan bij de overbrugging van de helixdraai onvoldoende rijhoogte overhoud, dus moet het een lange oprit worden weliswaar met twee bochten maar toch.

als basis vloer schaduwstation met oprit ligt volgt er weer een fotootje

tot zover weer even

gr Janiegein
Laatst gewijzigd door janiegein op 14 jun 2014 08:47, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

Jan, je kunt het ook zo doen, met een helixboog die geen cirkel is maar een uitgerekt geval.
Maar wat jij wilt zal ook wel werken, is alleen nogal lang.

Afbeelding

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi Steven,

Dit is een denk ik goed alternatief welke ik zeker zal uitproberen.

dank je wel.

gr janiegein


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: GEINBAAN

Bericht door selectrixfreak »

Anders noem je het gewoon de Geinlijn! :mrgreen: Hahaha


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi Bert,
leuke suggestie ga ik over nadenken, geeft wel een indicatie naar niet serieus bezig zijn en alles als geintje zie, terwijl ik denk dat met mijn twee linkerhanden en onkunde op gebied van houtbewerking en elektronica, zwaar aan het zwoegen ben en hartstikke serieus bezig te zijn.

maar blijft een leuk idee.

gr janiegein


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Na voor mijn doen met veel zweten eerste verdiepte gedeelte klaar wat het frame betreft

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:27, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

eerste proefopstelling van schaduwspoor gelegd en bekijken en achter de oren krabben hoe ik dat zal gaan doen om het idee van steven te gebruiken voor de helix

url=https://postimg.cc/image/yus4yk2uj/]Afbeelding[/url]




gr janiegein
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:40, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

steven hoe groot is de diameter van de door jou gebruikte spiraal op jou foto ??

Zou als ik je goed inlees zes kwart cirkels moeten maken om deze excentrisch te leggen ??

ik hoor graag

gr janiegein


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

Diameter is iets van 60 cm, gelegd met flex. Sowieso handig spul. 8-)
Je vraag over 6 kwart cirkels snap ik niet. Het is inderdaad 1,5 rondje, maar er zit dus ook wat recht tussen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Steven,
Die zes kwart cirkels kun je ook zo zien.
Komende vanaf schaduwstation rechtsonder en je denk dan een stukje recht naar je toe en gaat dan bocht 1 linksom stukje recht bocht 2 linksom dan stukje recht bocht 3 dan stukje recht dan bocht 4 stukje recht dan bochtje 5 langer stukje recht en tenslotte bocht 6 stukje recht voor aansluiting niveau 0.
Jou spiraal vierkant uitgevoerd.
Hoop dat dat wat wordt de praktijk zal het leren.jou draadje 73 pagina,à helemaal doorgebladerd en toepassing van die spiraal bestudeerd met al het proberen en veranderen wat je hebt gedaan tot uiteindelijk resultaat.
Knappe en mooie baan trouwens.
Kwam ook nog de verdrietige passages tegen en wens jou veel sterkte toe.
Als spiraal gelukt is volgen weer foto,à.
En dat linksom is in de praktijk natuurlijk 6 x rechtsom.

gr janiegein


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Al doende kom ik toch op problemen met bereikbaarheid van de baantafel.

Blijkt dus al snel wat het nut is van het lezen en volgen van al die baanbouwdraadjes waar over een gemiddelde baanbreedte van 60 cm wordt gesproken en deze breedte uiteindelijk ook aanbevolen wordt.
Mijn tafel is nu 90 cm breed wat dus duidelijk veeeel te breed is om van één zijde te benaderen.

Ga dus nu ook de tafels versmallen naar 60 cm om bereikbaarheid te optimaliseren en dan uiteraard naar die maat de spiraal die dubbelbaans moet worden voor in en uitgaand verkeer toe te passen.

Wat is overigens een veilige marge voor breedte van deze spiraal zodat rails mooi synchroon parallel lopen en ook nog ruimte voor montage scenery overblijft zoals het bevestigen van berglandschappen of zo ?

heb dus weer wat te klooien en als ik weer zover ben meld ik mij vanzelf weer.

gr janiegein


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2260
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: GEINBAAN

Bericht door Hookies »

Je kunt de spiraal wel breder maken dan 60 cm, en dan na de spiraal de rails naar het midden van je blad sturen, zodat de baan zelf wel een breedte van 60 cm houdt. Als je spiraal in een hoek staat, kun je er toch van de voor- en zijkant bij.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

inderdaad daar heb je gelijk in maar zoals gezegd de bereikbaarheid rechts achterin is onhaalbaar niet alleen voor mijn armen maar zeker voor mijn ogen daar zie ik het duidelijk minder scherp maar dat heeft dus niet met baanbreedte maar met mijn ogen te maken. Staar heet dat hoort bij de leeftijd.

maar inderdaad de spiraal zou breder cq rechthoekig kunnen zijn aan de kopzijde van de tafel en zo van drie zijden bereikbaar.

gr janiegein


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Als ik de foto's zo bekijk gebruik je een soort van open constructie. In de klimspiraal zou je er dan voor kunnen kiezen om het binnenste van de spiraal van onder bereikbaar te houden. Maar dan heb je nog wel het probleem van het eventuele landschap óp de spiraal...


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2260
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: GEINBAAN

Bericht door Hookies »

Het landschap op de spiraal kun je dan gewoon afneembaar maken. Ik kan in mijn spiraal staan en ga ook werken met een afneembaar deksel of een luik dat ik open kan klappen.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Kijk, dat vult mekaar mooi aan :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Hookies,

zoals ik nu bezig ben met het voorwerk van die spiraal heb ik geen mangat nodig omdat ik er van driekanten bij blijf kunnen komen en desnoods onderdoor.
fotootje zal dat straks duidelijk maken hoop ik.

gr janiegein


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

dit is dan even een losse opstelling zo als die dan zou kunnen gaan worden.

[url=https://postimg.cc/image/6vxz7p17v/]Afbeelding[/url



graag op of aanmerkingen.

gr janiegein
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:41, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie