GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Heb je ook een crimptang meebesteld voor die stekkertjes? Daar zou je jezelf een groot plezier mee doen namelijk. ;-) Met de hand kan wel maar is (vergeleken met zo'n crimptang) eigenlijk een beetje aanklooien. Het risico op slechte verbinding is dan aanwezig. Solderen kan ook maar is wat lastiger, zeker onder de tafel.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door MJMaverick »

janiegein schreef: 19 jan 2023 13:25
deze connectors heb ik er een paar honders van besteld ter vervanging van de niet betrouwbare steeds losschietende kroonsteentjes.

worden geleverd als vader en moedertje inc beschermhuls zodat het ook netjes geisoleerd is.
Nice. Ik zelf vind de lasklemmmen van Wago erg prettig. Ook met 0.14mm2 werken die prima voor mij.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

maarten;
zo,n krimptang heb ik voor div diktes/maten.

maverick;
heeft nu geen nut meer iets anders te kopen wacht dit eerst maar weer af.

allen;

zo ziet sleep er nu al uit;

Afbeelding

met nog eventueel eentje erbij niet verkeerd denk ik.

past alleen niet zo makkelijk meer in een foto :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

deze kwam tussendoor ook nog binnen;

Afbeelding

die kan mooi in een andere vrachtsleep meedraaien.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Onmogelijkhier »

janiegein schreef: 19 jan 2023 13:25 Afbeelding

deze connectors heb ik er een paar honders van besteld ter vervanging van de niet betrouwbare steeds losschietende kroonsteentjes.

worden geleverd als vader en moedertje inc beschermhuls zodat het ook netjes geisoleerd is.
je hebt voor deze aansluitingen wel een speciale tang nodig om de draad goed vast te krijgen.


Groeten Marcel V

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Ik heb net van onze sponsor een splinternieuw treinstel van Arnold-n ontvangen. Wat denk dat onderop staat? Made in China.
Op het 1 zu 160-forum wordt allerwegen geklaagd dat de eindcontrole grotendeels terecht is gekomen bij de kopers. Vandaar dat we zo’n grote bak met reserve-onderdelen aanhouden. En wat is nu 11 cent voor een asje? Naar Houten rijden vanuit Nieuwegein kost meer :D

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Inderdaad is dat voor niets plus het wachten erop en zoals gezegd ze hebben het over als je dit over maakt voor de rompslomp een nieuwe wagon en dat is dan mooi meegenomen :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Zoals Julie misschien gezien hebben heb om hulp gezocht op het forum in de vraagbaak of er geinterpeseerden zijn om mij te helpen bij het realiseren van een voor mij
langzaam maar zeker punt te zijn beland om om hulp te vragen om mijn baan zoals ik hem achter de oogbollen heb te kunnen realiseren.
Hiertoe heb ik een oproep geplaats om in het kader van de belofte aan mijn stervende vrouw om dat wat ik twaalf jaar geleden begonnen ben in haar naam te kunnen afmaken waar ik aan begonnen ben inclusief het F1 circuit.
Mijn gezondheidstoestand zal het waarschijnlijk niet op kunnen brengen dat wat wij acher de oogbollen hebben/hadden om dat waar te maken.
Om die reden heb ik in de rubriek " vraagbaak' een oproep gedaan om mensen die in de buurt van Nieuwegein het leuk zouden vinden om in een soort van clubverband mij zouden willen helpen om dat wat achter onze oogbollen zit/zat te helpen om dat te verwezenlijken.

Ik hoor heeeel graag van jullie.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik heb een voor mij niet begrijpelijk probleem.

eerst hieronder heb ik het over

Afbeelding

met dit ding en dan vier keer breng ik het circuit in beweging.

nu had ik dat keurig voor elkaar maar door het circuit op een mobiele tafel te plaatsen had ik plots geen stroom meer.

zoekende bleek ik simpel een draad die te kort bleek te zijn losgetrokken.

vier van die boven genoemde apparaatjes dus weaarvan ik er drie in gebruik had.

1 voor de buitenste cring ( invaliden vervoer plus publiek )
1 voor de binnenbaan
1 voor de buitenbaan.

dus had er nog 1 over en dacht die nuttig te kunnen gebruiken.

de binnen en buitenbaan draaien ondanks vier geliojke motoren niet even snel rond. een verklaring daarvoor heb ik niet.

ik had het volgende uitgedacht.

als ik nou die ik over heb gebruik als stuurstroom.
en de beide andere ( binennen en buitenbaan ) door die stuurstroom laat aansturen.
daarmee bedoel ik dat in volgorde de eerste de stuurstroom dit geeft aan 2 en 3 welke middels de verkregen stroom zich laten gebruiken als snelheids instelling en de eerste deze twee harder en zachter te kunnen laten lopen.

zo aangesloten werkt wel alleen de eertse beinvloed niet de snelheid op 2 en 3 en dat snap ik niet.

voor zover bovenstaande begrepen wordt waar doe ik iets fout.

ik hoor graag van de denkhoofden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

Jan, als ik je verhaal goed begrijp gebruik je de motoruitgang van 1 als voeding voor 2 en 3. Die voeding wordt misschien wel minder maar de potmeters van 2 en 3 bepalen in grote mate de snelheid. En gebruik je in dit verhaal niet meer. Ik denk dat het op deze manier niet gaat werken.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Het instellen van de beide kettingen in gelijke snelheid is een krim.
Ik had bedacht dat als de 2 en 3 de juiste snelheid instelling hebben dat ik dan met deze ene beide harder of zachter of gelijk aan of uit simpel gezegd is dat het doel


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Wat jij in gedachten hebt, gaat alleen lukken als je van 2 en 3 de potmeters koppelt.
In theorie kun je een dubbele potmeter daarvoor gebruiken en dan voor een van de regelaars een 2e potmeter(mag een enkele zijn) in serie zetten

Om dit ook in de praktijk voor elkaar te krijgen, is het ten eerste een dingetje om de bestaande potmetertjes uit het printje te solderen. Ik heb met vergelijkbare regelaars gespeeld en bij mij hebben ze ook nog een schakelaar in de draaiknop meegebakken. Je hebt dan te maken met 5 draadjes die opnieuw aangesloten moeten worden.
Het tweede is om heel goed te kijken hoe de aansluitingen zijn. welke voor de schakelaar en welke voor het potmeter gedeelte. Dan goed opletten dat je de 'nieuwe' potmeters goed aansluit.

Ik ben nu op mijn werk, maar vanavond thuis kan ik het wel in een tekening zetten.

Zelf heb ik bij 1 zo'n printje een paar soldeerveldjes verprutst tijdens het lossolderen van een potmeter. Daarna ben ik begonnen te werken aan mijn arduino rijregelaar ;-)

Fenna



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Jan,

Kan het niet véél simpeler door gewoon de beide circuit-schakelaars na het precies afstellen van de juiste snelheid op een aparte aansluiting te zetten en dààr dan een aan/uit-schakelaar voor te zetten? Scheelt je uren prutsen en solderen. Of zie ik dat verkeerd?

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

De enige logische verklaring zou zijn dat die dingen alleen werken met 12 v spanning.
Dus als ik met 1 de voedingen van 2 en 3 zou willen regelen doe 2 en 3 het pas als 1 voldoende spanning afgeeft.

Dus kan ik met 1 niet de snelheid van 2 en 3 beïnvloeden doch enkel als gelijktijdige aan/uit knop.

Dat moet ik met mijn lekenverstand concluderen.

En Fenna met mijn bibberhanden en vingers is dat fijnsolderen waar jij het over hebt uit den boze, dat wordt niets.

En om nou jou weer te belasten met het maken van een doeltreffende ardino toestand hoe lief ook dat hoeft niet.
Ik denk dat ik tevreden moet zijn zoals het nu werkt want perfect zal toch ook niet lukken en het gaat in zijn geheel toch om het unieke idee.

Nee laat zo maar en de anderen dank weer voor meedenken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Die modules werken met pulsbreedte modulatie. Aan de ingang willen ze graag een nette gelijkspanning en aan de uitgang maken ze daar opgeknipte stukjes van die gelijkspanning van.

Afhankelijk van de instelling van de potmeter wordt de gelijkspanning van de ingang aan en uitgezet in een bepaalde tijdsverhouding. Als je een dergelijk signaal wilt gebruiken als voeding voor andere modules, gaan die andere modules waarschijnlijk behoorlijk in de paniek.

Een optie die ik nu bedenk die je zou kunnen proberen, is een grote afvlak condensator over de uitgang van een eerste module zetten. ik zou dan minstens een 1000 microFarad elco gebruiken en misschien wel een 2000 microfarad elco (of 2 van 1000 parallel).
Je werkt voor die motoren met 12 volt, dan zou je kunnen kijken naar 1000 microfarad 16volt elco's. Let wel op met elco's, want ze zijn plus en min gevoelig.

Dan wordt het pulsen van de uitgang afgevlakt tot een min of meer normale gelijkspanning waarvan de hoogte afhangt van de instelling van de potmeter. Als je die spanning dan gebruikt aan de ingang van modules 2 en 3 zou het zomaar kunnen gaan werken. Ik denk wel dat je dan de instelling van module 1 wat aan de hoge kant moet houden om te zorgen dat modules 2 en 3 genoeg spanning hebben voor hun eigen electronica op het printplaatje.

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Een pracht verhaal :D

Maar daar snap ik van a / z geen barst van.

Sorry maar laat het maar zoals het is.

Dat wordt veeeels te ingewikkeld en Als er zich toch een storing voordoet dan moet ik weer op iemand een beroep doen en Dat is niet de bedoeling.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

hmm en dan heb ik nog zo mijn best gedaan om het eenvoudig op te schrijven. 8)7 :P

een andere optie is eventueel een treintransformator gebruiken als voeding voor de modules 2 en 3. dan wel opletten dat je de trein trafo de goede kant op draait dat de modules het nog gezellig vinden ;-) en dat de trein trafo de stroom kan leveren voor de motoren.

wellicht zoiets...

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Ik vrees dat je te ver doordenkt.
Ik trachtte alleen die nummer 2 en 3 voor instelling snelheid te gebruiken aan gestuurd door 1 en deze gebruiken om 2 en 3 tegelijk harder
vanuit startpositie steeds harder en langzaam tot stoppen.

En dat dan steeds vanuit startpositie zonderr verder aan 2 en 3 te rommelen.

Ik ook met mijn dwaze ideeën maar voor Thea moet ik het Wel waarmaken. :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Het simpelste is 1 er weer tussenuit en alleen 2 en 3 gebruiken samen met een aan/uit knop.
Dan maar abrupte start en stop.
Echt perfect lukt toch niet tenzij op een kostbare manier en dat zit er niet meer in gezien de niet geldende financiële rechten waar ik naast grijp na het overlijden van Thea en terugval naar wat onder elk bericht staat we moeten roeien met de riemen die we hebben wat dus duidelijk peddeltjes worden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Het simpelste is 1 er weer tussenuit en alleen 2 en 3 gebruiken samen met een aan/uit knop.
Dan abrupte start en stop.

Duidelijkheid en eerlijkheid gaat bovenal en daar hoef ik nooit om te schamen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Vorige bericht had achter eerder bericht geplakt moeten worden maar dat ging mis. Sorry.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

er komt vandaag door stijve handen en knieen ( artritis of reama achtige verschijnselen ) niets terecht van prutsen.

wachten op gunstiger omstandigheden.

Grom grom!!!!! Gezondheid het is wat het is. Grom grom!!!!


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Voor en ieder onbegrijpelijk maar Rob;

JA, WE GAAN ERVOOR.!


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Okay Jan,

Hou dit gevoel vast!

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Voor nu staan er op het programma twee haken aan F1 tafel maken zodat deze gefixeerd aan de Geinbaan vast zit en niet kan bewegen.
Daarna met een nieuw aangeschafte accu soldeerbout de dertig contactpunten ( bedrading en reedcontacten) aansluiten aan geluidsmodules.
Waarom dertig kontacten?
Om een zo realistisch mogelijk geluid tot uiting te laten komen als de auto, s rondgaan.

Een hele klus maar in gedachte moet dat een fantastisch effect krijgen.
We gaan het zien het duurd nog even voor Dat dat gerealiseerd is maar ben weer bezig

Wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie