GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het goede nieuws is dat mijn benen en voeten weer een iets normalere omvang hebben gekregen en daardoor ook minder pijnlijk om te lopen en staan.

wat weer betekend dat ik weer een beetje mij kan bezig houden met de electronica behorend bij het automatisch schakelgebeuren schaduwstation.

als eerste ben ik nu bezig met het aanbrengen en aansluiten van het controlepaneel welke nu wordt opgebouwd met inbouwledlampjes.

hiervan is de rij rode lampjes op zijn plaats maar nog niet aangesloten. :mrgreen:

het was dus onderstaand wat in de rand rondom verhoging gemaakt zou moeten worden maar om esthetische redenen door mij is afgekeurd.

Afbeelding

toen de gekregen lampjes waarvan er drie ( de gele ) zijn nabesteld en gemonteerd in het hoofd bedieningspaneel.

Afbeelding

waarvan dan nu de achterzijde de rode lampjes bedrading incl weerstanden op hun plek zitten.

Afbeelding

zo moeten dus ook de draden van de gele en de groene lampjes op hun plek komen.

ook ga ik nog drie verlichte aan/uit drukknoppen monteren die bedoeld zijn om de drie gebruikte stroomkringen te weten, 5volt,12volt en 19 volt, in geval van calamiteiten te kunnen onderbreken.

belangrijkste is dat ik weer bezig ben.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Dat ziet er prima uit Jan!
Gelukkig ben je weer op de been.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

dank je Ben,

en ja ik ben weer op de been maaaaar nog wel met beperkingen.

belangrijkste is dat ik weer heerlijk kan prutsen en freubelen.

het eindresultaat zal nog wel even duren maar het gestelde doel dat dit project klaar wilde hebben voor mijn 75ste DAT ga ik zeker niet halen maar ga ervan uit dat ik daarna nog zeeën van tijd zal hebben.

dus geduld en wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het is wat rustig op mijn draadje maar dat komt omdat ik met dik zweet tussen de bilnaat aan het prutsen ben met een drukknopschakelaar.

deze drukknop is voorzien van een controlelampje en heeft aan de achterzijde vier aansluitingen .
simpel zat zou je denken.
twee van die aansluitingen aan de voeding voor lampje gezet en dan zou je denken dat met het indrukken van de knop het lampje gaat branden en met weer indrukken lampje uitgaat. nou nee dus lampje blijft constant branden.
doe ik multimeter tussen deze contacten dan wordt dit wel onderbroken bij het indrukken en wederom indrukken.
ook de andere twee contacten worden met de multimeter onderbroken maar de stroom op ook deze twee contacten blijft continu.

ik snap er niets van en wil deze schakelaar als hoofdschakelaar tussen het controlepaneel en de voeding naar de relais hebben om ingeval van calamiteit de hoofdvoeding simpel te kunnen onderbreken.

vrees dat het een normale drukschakelaar moet worden die simpel aan of uit zet.

dus vandaar dat ik niet verder kom dan wederom een nieuw woordenboek.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hoontje »

Ik weet niet om welke knop het precies gaat, maar de lichtgevende drukknoppen die ik gebruikte bij mijn vorige baan, bleven inderdaad ook gewoon continue branden. Heb dat niet opgelost en zo gelaten.

Wellicht is jou drukknop van eenzelfde type en brand de verlichting dus continue.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik begrijp alleen niet als de multimeter verteld dat ingedrukt er een verbinding is tussen de aansluitpunten van het lampje en niet ingedrukt die verbinding er niet is hoe kan dan bij niet ingedrukt die verbinding er wel zijn en lampje eigenwijs toch brand?????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Hoi Jan heb je een foto van de schakelaar misschien dat we dan wel zien hoe het wel kan .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hoontje »

Mjah das een goede Jan. Een foto kan helpen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

in antwoord op bovenstaande vragen/opmerkingen.

filmpje gemaakt en denk dat ik het zomaar laat in navolging van wat Hoontje ook ondervonden heeft.

het begin is overzichtje van aansluiting voor lampje.
lampje aan/uit zou wel kunnen met zelfde stuurstroom die geschakeld wordt en dan ook voor lampje gebruikt wordt maar bij hogere stuurstroom kan dat dan weer niet in combinatie met lampje omdat dan lampje waarschijnlijk doorbrand.

met de drukknop kan ik in ieder geval in geval van calamiteit de stuurstroom onderbreken gezien het controlelampje wat wel aan en uit wil en de gebruikte hogere stuurstroom 12 en 19 volt op beide andere drukknoppen zal dus ook op dezelfde manier te onderbreken zijn..



https://youtu.be/umUAD9uBbKg

gaan vrolijk verder met de overige zeventien lampjes.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

met een hoop geduld en werken soms in onmogelijke werkhouding kom ik elke dag een stapje verder.

hieronder de eerste twee aansluitingen op de relais met alleen de lampjes rood geel en groen;

Afbeelding

de bedradingswirwar achterzijde controlepaneel;

Afbeelding

het vooraanzicht;

Afbeelding

moet nu voor de overige lampjes nog vier keer ditzelfde aansluiten maar dan op de relais meer naar links.

bovenstaand is dus alles met 5 volt.

daarna alle zwarte relais en de bistabiele rais ( orange ) een stuurstroom geven van 12 volt zowel een plus als een minleiding waarmee uiteindelijk alle schakeling verricht moeten worden..

dan nog een schakeldraad van 19 volt waarmee uiteindelijk alle wissels worden bediend.

al met al een knap ingewikkeld verhaal die ik stukkie voor stukkie hoop te realiseren met de hoop dat daaarna alles perfect automatisch zal werken.

we gaan het zien en beleven.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hoontje »

Opmerking moderator

Jan, heb even de vrijheid genomen je voorgaande post met YouTube filmpje aan te passen. De link zoals jij hem gebruikte bevatte een tikfout. Vandaar dat het niet werkte. Heb de fout eruit gehaald er stond [YouTube]/ die / moest daar weg.

Groetjes

Hoontje
Moderator


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Oke dank je wel


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Staan er aan de onderzijde van je drukknoppen markeringen bij de aansluitpennetjes? Als ze er staan, zullen het als het goed is de volgende zijn: "+", "-", "NO" en "C" Is dat iets wat je kunt nagaan? ..
Van de beschrijving die je filmt in je video word ik niet echt wijzer, maar als die markeringen bij de aansluitingen staan, denk ik dat ik je wel verder kan helpen.

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Fenna ik geef jou een gedetailleerd antwoord via privéberichten.

voor nu wil ik aan jullie melden dat ik gisteren werd geïnformeerd door huisarts dat hij mij doorverwijst naar de cardioloog omdat hij nadat hij de uitslag van mijn gemaakte hartecho had bestudeerd dat hij dit uit handen gaat geven omdat er een aortaklepstenose is geconstateerd en dit nader onderzocht moet gaan worden.

wat dit voor mij in mijn doen en laten gaat beïnvloeden zal de toekomst mij wel leren.

ben toch wel behoorlijk geschrokken van dit gegeven en zal mij bij de te nemen maatregelen moeten neerleggen.

wat dit hobby technisch voor stagnatie gaat opleveren zal de toekomst leren.

voor nu het nog kan ga ik vrolijk verder met mijn project om dit toch tot een goed einde zien te brengen.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en zo heb ik de controlelampjes dan allemaal aangesloten.

het verschil tussen de rode en groene lampjes wordt natuurlijk bepaald door de bistabielrelais zoals ie vanuit fabriek toevallig staat maar dat komt goed wanneer de relais ook van stuurstroom zijn voorzien en via de juiste schakelstand en juiste positie worden gezet.

Afbeelding

nu weer door met de stuurstroom voor de relais en dan nog de stuurstroom voor de wissels.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ik ben dus nog steeds bezig met de juiste draadjes en kleurtjes EN de juiste stuurstroom aan de juiste pinnetjes van de div relais te solderen.

wat in eerste instantie een fluitje van een cent leek valt in de praktijk om den drommel niet mee.

bedrading tot zover;

Afbeelding

maar er begint lijn in te komen dus allemaal nog even geduld voordat ik het eindresultaat schakelend En werkend kan laten zien en horen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zoals ik jullie een tweetal posten terug heb moeten mededelen zijn er grote zorgen rondom mijn hart.

toch kan ik het niet laten ondanks de stevige beperking van het niet mogen inspannen of mij proberen niet druk te maken om wel degelijk wat te prutsen aan de baan.
stilzitten zit nu eenmaal net in mijn aard dus probeer mezelf toch bezig te houden.

wat betreft de elektronica waarmee ik aan het klooien ben zitten nu alle draadjes eindelijk op de div relais waarmee daadwerkelijk de schakelingen worden verricht.

ga me nu bezighouden met alle relais te voorzien van de 12 volt stuurstroom zodat ze ook daadwerkelijk kunnen schakelen.

het gaat langzaam maaaaar we komen er wel.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zit na te denken of ik het mezelf nog moeilijker kan maken door naast de controlelampjes ook nog enkelvoudige drukschakelaars te plaatsen om dat wat het reedcontact schakelt ook handmatig te kunnen doen maar nu houd me dat nog tegen omdat ik dan weer nog niet kan zien welkspoor daadwerkelijk in gebruik is als ik eenmaal handmatig heb ingegrepen.

denk dat ik het me niet moeilijker moet maken en het "gewoon" af moet maken zoals in eerste instantie uitgedacht.

graag jullie gedachte/mening hierover.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Jan,

Wat is het nut van die extra drukknoppen? Gewoon omdat het kan of omdat je er een noodzaak bij zoekt?
Tenzij je echt om extra werk verlegen bent zou ik er verder niets meer aan veranderen. Eerst maar eens zien de boel goed aan de praat te krijgen.

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Rob;

nee er geen absolute must om die knoppen te plaatsen cq te gebruiken.

door mijn medische toestand en het minder knutselen aan de baan is er ruim voldoende lees teveel tijd om te mijmeren.

ik denk dan aan al die zaken die ik nog wil maken en probeer te denken hoe dat gemaakt zou kunnen worden maar door de realiteit van het feit dat ik met hartproblemen wordt geconfronteerd waarvan van te voren bekend is dat dit ernstig is maar nog uitgevogeld moet gaan worden hoe e.e.a. moet worden aangepakt speelt of ik het wil of niet de gedachte natuurlijk ook door mijn hoofd heb ik nog wel tijd om dat allemaal te kunnen bouwen.

natuurlijk is dit geheel buiten onze hobby om maar het overkomt MIJ wel.

affijn via dat mijmeren kom ik dan ook op het uitbreiden van het control verhaal waar ik nu zo'n dikke twee maanden mee aan het stoeien ben en ja ik nader langzaam maar zeker mijn doel en nee echt noodzakelijk zullen die knoppen niet zijn en bovendien zoals ik al eerder aangaf komt er dan een nieuw probleem om de hoek hoe controleer ik welke baandeel daadwerkelijk in gebruik is als ik de automatische schakelingen onderbreek door gebruik van die drukknoppen.

dus nee die worden voor nu nog niet opgenomen in dit knutselwerk en pas verder over nagedacht als daadwerkelijk dit een aanvulling zou zijn op het gebruik van dit automatisch geschakelde gebeuren.

eerst me maar weer concentreren op het afmaken van waar ik nu mee bezig ben en maar hopen dat ik dat goed werkend klaar krijg.

spannend zal het blijven tot ik 11 oktober bij cardioloog geweest ben en weet waar ik aan toe ben.

tot die tijd zo positief mogelijk mijn tijd doorbrengen met als grootste afleiding knutselen aan de baan waar ik nog tientallen projecten voor achter de oogbollen heb.

dus WORDT VERVOLGT.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hieperdepiep.
De eerste set van drie relais schakelt alles zoals uitgedacht.
De controlelampjes verspringen op de juiste manier incl de flits van gele/orangelamp voor schakelmoment en uiteraard worden de bijbehorend wissels omgezet het betreffendespoor stroomloos en de naastliggende weer van stroom voorzien.

Best wel een spannend monent.

Nu nog vijf zelfde schakelingen voor overige vijf sporen afmaken en dan kan ik verder met de achtergrond en de ondergrond waarvoor/boven de luchtballon hun rondjes zullen moeten gaan draaien.

Zodra het kan zal er van de werkende schakelingen een foto/filmpje volgen.

Wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Altijd leuk als het werkt zoals bedoeld Jan 😀
Je hebt weer eer van je vele werk.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ben weer bezig met de volgende draadjes te solderen en dan werkt het ineens niet meer.
althans de eerste naar de tweede set schakelt keurig maar de derde set wil het bistabielrelais niet mee schakelen, deze is zo dood als een pier.
moet nu deze ertussenuit solderen en vervangen voor één die het wel wil doet.
tegenvaller maar met vallen en opstaan komen we er wel.

effe pielen maar vernieuwd en werkt nu wel!!!

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Met tegenslagen in het leven is de voldoening des te zoeter !!!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het zit wel eens tegen maar de praktijk is dat het eigenlijk vaker meezit.

vanmiddag me weer een dik uur bezig gehouden met weer een serie draadjes vastzetten.

en jawel vier van de zes sets relais werken :lol:

morgen de laatste twee proberen af te maken.

dan alleen nog de 19 volts wisselaansluitingen maken en dan nog zes reedcontacten vernieuwen en ja dan zou dit verhaal feilloos moeten werken.

we gaan het zien of ik dit nog voor mijn verjaardag as zondag klaar kan krijgen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie