GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Door een extra relais te laten meeschakelen voor een extra functie (hier het lampje laten branden), gebruik je de relais waar ze voor zijn bedoeld ;)
De gedachte gang is prima!

wel opletten dat je geen nul (van de wisselspanning) en massa van de gelijkspanning zomaar aan elkaar knoopt ;)

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Fenna;

ik wil nog een stapje verder gaan in mijn enthousiasme met de elektronica.

hieronder het schaduwstation met vrij of bezetmelding met in het midden de signaalaanduiding wanneer er daadwerkelijk geschakeld wordt.

door een extra relais te plaatsen wanneer dit signaal een seintje moet afgeven dat heb ik gisteren reeds beschreven en waar jij je mee kon verenigen.

door naast dit extra relais nu ook een bistabielrelais te laten mee schakelen kan ik dus ook zichtbaar maken welk spoor bezet of vrij is.

dat wil ik dan weer met de ledlampjes op het bovenin geplaatste montageplaatje doen welke dan in de rand verwerkt moet worden waarmee het schaduwstation onder de afdekking wordt afgewerkt.

Afbeelding

zal wel een hoop extra bedrading vragen plus een hele grote uitdaging om dit werkend te krijgen maar ga het gewoon proberen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

vraag me nog wel af of ik het me niet moeilijker maak dan nodig is omdat als ik het flitssignaal ertussenuit houd ik toch aan de groene en rode led kan zien of er wel of niet geschakeld wordt.
het enige waarvoor de orange led eventueel ertussen zou kunnen blijven is dat daaraan te zien is of het reedcontact blijft hangen of niet.
zo ja dan brand orange constant en zo niet alleen bij schakeling. daarom denk dat ie wel mee moet doen.

wat is jullie mening????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Je hebt de smaak te pakken :)
Met in het achterhoofd dat je een aantal verkleefde reeds hebt gehad, denk ik ook dat het waardevol kan zijn om de oranje led er tussen te houden. Een flits is goed, blijven branden is ingrijpen.
Voor de rest laat ik het nog even op me inwerken, ik had geen briljante nacht en daarna wel gewoon mijn werkdag gedraaid.

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Fenna,
Dit is voor mij een voldoende toegelicht antwoord waarop ik verder kan borduren.

Ik ga mijn uiterste best doen om dit misschien nog met wat horten en stoten tot een goed en bevredigend resultaat te brengen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

vanmorgen begonnen met de printplaat waarop de controlelampjes voor het schaduwstation moeten komen.

de eerst zes zijn middels de kathode, die onderling verbonden zijn doormiddel van aan elkaar solderen, op printplaat zijn gemonteerd en voorzien van een weerstand.

Afbeelding

Afbeelding

aan de pennen die er nog opstaan komen dan de draden die zorgen dat ze als er geschakeld is/wordt gaan branden.

ga nu het volgende rijtje maken en wel de oranje ledjes. deze moeten ongeveer in het midden komen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Ik weet niet wat je precies van plan bent, maar over het algemeen is het beter om elk ledje zijn eigen weerstand te geven. Als er nu meerdere ledjes aan gaan, dan branden ze maar zwak.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Maarten;

ik heb zoals je weet niet echt verstand van elektronica maar ben dit toch niet met je eens, immers iedere led krijgt zijn eigenstroomtoevoer en met zijn alle zijn ze in drie groepen gecombineerd gezamenlijk verbonden met de massa.
iedere led krijgt voeding afzonderlijk van eigen relais.
iedere led wordt afzonderlijk geschakeld via eigen relais.

deze beide relais worden gezamenlijk geschakeld door eigen relais.

zal complete schakeling ( die best ingewikkeld is ) proberen op papier te laten zien. komt later. eerst nog een hoop soldeerwerk.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Zelf denk ik ook meer in de lijn van Maarten.

Door meerdere leds over dezelfde weerstand aan te sluiten, is er per led minder spanning en minder stroom beschikbaar, dus branden ze zwakker.
Bij meer stroom door een weerstand, pakt die weerstand een grotere spanningsval.

Met ingewikkelde integraal rekenmethodes is vast wel uit te rekenen hoeveel stroom en spanning er voor de ledjes overblijft, maar het komt er op neer wat ik al schreef, minder stroom en minder spanning per led, dus zwakker branden.

Ik heb het voor de leuk ooit eens geprobeerd toen ik bezig was met de 7 ledjes in dat huisje voor mijn baantje en het is zo'n groot verschil dat je bij 2 leds al de beide leds niet meer ziet branden als je de weerstand niet aanpast.
Bij mij heeft altijd elke led een eigen voorschakel weerstand.

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Grom grom

Rookwolk en nu brand niets meer dus ga overnieuw met mee meer ruimte eromheen.
Neemt iets meer ruimte maar dan ook op jullie manier elke led eigen weerstand.

We gaan het zien.

Blijft toch een leuk project.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

met mijn bibberhanden wel het printplaatje voor de seinen in elkaar gekregen;

de zichtzijde;

Afbeelding

en de bedradingszijde;

Afbeelding

alle pinnen die dus aan de massazijde van de led zitten zijn afgeknipt direct boven de gezamenlijke pen van de weerstand .

Afbeelding

aan ieder zichtbare pin komt dan alleen een plus draad voor desbetreffende lampje en dan gezamenlijk op de min.

heb dit geprobeerd om ieder pin een plus te geven en alle zes branden keurig netjes even fel.

dus op deze manier behoeft niet ieder lampje een eigen weerstand.

we gaan het in de opbouw zien.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Als je ze één voor één voedt met de plus branden ze inderdaad even fel. Als je ze allemaal tegelijk voedt dan branden ze ineens een stuk minder fel. Ze krijgen dan nog maar 1/6 deel van de totaal beschikbare stroom.

Als solderen een uitdaging voor je is begrijp ik je keuze voor één weerstand. Verder is het verkeerde zuinigheid, punt.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Maarten ik begrijp wat je zegt maar of je op € 0,15 cent bezuinigen door minder weerstanden te gebruiken verkeerd bezuinigen noemt daar zet ik toch vraagtekens bij.

dat ik bewust minder weerstanden gebruik heeft een duidelijke reden.
ten eerste bibberende vingers dus een rampgebeuren voor fijn soldeerwerk .
ten tweede heb ik proefondervindelijk uitgevogeld dat het met deze opzet werkt dus waarom meer prutswerk uitvoeren dan strikt noodzakelijk.

daarnaast is het door mijn reumahanden zeer problematisch ( dit tezamen met al de andere lichamelijke ongemakken ) om alle fijn werkzaamheden op juiste wijze uit te voeren maar maak er het beste van en hoop voor jou dat als jij mijn leeftijd bereikt niet met de beperkingen die ik hebt moet leven waar ik mee moet dealen en leven en het van mezelf best wel knap vind hoever ik toch kom.

wat niet wil zeggen dat ik me door jouw commentaar voel aangesproken. even goede vrienden.

ik ga gewoon verder op de door mij ingeslagen weg en tracht van dit project ook weer een succes te maken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Je ben goed bezig met het uitdenken van led en diverse schakelingen Jan _o_
Petje af zo jij het allemaal voor elkander krijg .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

na dagen prutsen heb ik eindelijk de seinplaat in elkaar en voorzien van bedrading.

de achterzijde;

Afbeelding

de voorzijde;

Afbeelding

nu de relais op zijn plaats hangen en ook van bedrading voorzien.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

zo kwam mijn vrouw uit haar werk en bracht onderstaand voor me mee met de mededeling dat ik hier wel een plekje voor zou hebben.

Afbeelding

blijkbaar vind ze dat ik toch naast mijn schoenen mag lopen en me ook nog wat verbeelden :lol: 8)7 :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

gisteren bezig geweest met de relais voor schaduwstation.

onderstaand dat wat er tot nu toe aanwezig is.

Afbeelding

hieronder hetzelfde maar nu uitgebreid met de extra relais benodigd voor meedraaiende controlepaneel.

Afbeelding

nu van de onderste rij relais de bedrading verwijderen en daarna met drie soorten stroom bedrading opnieuw aansluiten.

ben weer voorlopig bezig met in een ongemakkelijke houding dit te realiseren.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

nu ik daadwerkelijk met het aansluiten van de relais naar het optische signaalplaatje bezig wil gaan bedenk ik mij nu dat de gekozen plaats voor dit signaalplaatje eigenlijk esthetisch niet thuis hoort in de afwerkrand rondom de afsluitplaat/rand rondom de verhoogde afsluitplank boven het schaduwstation.

ik bedoel dat die signaallampjes dan tussen het groen in deze afwerkrand staan.

ik ga eerst nog maar eens nadenken of het niet beter is om dit in de bedieningsplaat waar ook de trafo,s zijn opgesteld te maken.

Afbeelding

en dan boven aanduiding GEINBAAN.

lijkt mij op voorhand een betere locatie.

wat denken jullie???


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ook al weet ik dat men niet zit te springen op verslagen over gezondheid etc etc maar wil toch verklaren waarom het zo stil is op mijn draadje.

wordt inmiddels al een paar weken geconfronteerd met dikke benen en voeten door vasthouden van vocht.

dit heeft voor mij tot gevolg dat ik niet of moeilijk kan lopen en zo ja behoorlijk pijnlijk verhaal.

volgens huisarts is dit terug te voeren naar mijn zware copd en aanverwante medische zaken.

voor alle zekerheid is ook vanwege één van de mogelijke oorzaken hartproblemen een ECG gemaakt.

hieruit kwam dat er technisch niet veel aan de hand is maar er is wel een niet verklaarbare ruis gehoord.

naar aanleiding daarvan moet er nu een hart echo worden gemaakt en dit vind pas in de tweede helft van augustus plaats.

concludeer zelf dat er niet direct gevaar dreigt maar moet wel tussentijds rustig aandoen met een verplichte rust houden met de benen omhoog zittend wat weer impliceert dat er aan werken aan de hobby weinig of niets terecht komt en vandaar dus de rust of stilte op mijn draadje.

voor hen die het niet belangrijk vinden om dit mee te lezen, ik vind dit belangrijk genoeg om te delen.
tenslotte zijn we één familie en dit soort zaken deel je met de familie.

dus tot nader order staat mijn draadje stil en hou jullie voor zover mogelijk op de hoogte.

wordt hopelijk vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Rust en Kalmte Jan..

nieuwe ontwikkelingen op de Geinbaan merk ik vanzelf wel weer als ze aan de orde zijn. Gezondheid heeft prioriteit.

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Dank Fenna.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Rustig aan Jan dan breekt het lijntje niet dan maar even wachten ,
gezondheid gaat zeker voor merk het zelf ook wel dat ik geen 40 of zo ben 8)7 .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Dank Sjaak


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

"Krakende wagens rijden het langst" gaat het gezegde, dus geen zorg Jan,
Jij komt er wel ;)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hoi Ben,

behalve dat ik een stel sloffen aangeschaft heb die twee maten te groot zijn maar waar ik dan toch net in pas gaat het op zich wel naar believen.

kan dan wel niet veel doen op hobbygebied maar heb nu wel alle tijd om mijn beide buren uit huis zien te vertrekken met al het gezeul van dien om alle spullen die zij in de loop der jaren hebben vergaard naar hun nieuwe bestemming te brengen.

het zelfde zal eerdaags gebeuren met de nieuwe buren met het betrekken van hun nieuwe woning en die waarschijnlijk wel weer zullen proberen om van de muren gatenkaas te maken maar ook daar zal als ze ontdekt hebben dat dat toch niet lukt dan wel weer na enige tijd de rust zal wederkeren.

heb ondertussen ten vermake wel wat te zien en te horen.

wat de baan betreft daar zullen jullie toch echt wel wat geduld mee moeten hebben maar jantje zal jantje niet zijn als ik de kans zie om wat te doen ik dat niet zal laten.

dus al met al dank jullie wel voor ondersteuning.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie