GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Arnold1978 »

Zeker een inspirator, lekker bezig Jan.

mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

en zo is er weer een vrijdag met boodschappen voor mijn zwager doen voorbij.

kruip ik bij thuiskomst achter mijn computer en dan lees ik wat Ronald P uitlegt dat zoals Alro het uitlegde ook zo bedoelde maar dat ik dat dus verkeerd interrupteerde.

Ook las ik dat Walter mij een behoorlijk groot compliment doorspeelde over mijn knutselpraktijken en mij als inspiratiebron voor velen ziet. ik zelf zie dat niet zo maar denk wel dat ik laat zien dat inderdaad het vaak zo is dat er met vele zaken die voor het oprapen liggen vele mooie en nuttige dingen van te maken zijn.
oke het kost wat geduld en heeeel veel fantasie maar mijn uitgangspunt is en blijft dat het zo min mogelijk mag kosten.

ook wil ik Walter eigenlijk wel een compliment geven over zijn omschrijving van alles is te koop en menig forumlid vind dit prachtig om te laten zien in oa. het draadje nieuwe aanwinsten.

feit blijft als ik dit wil zien ik uitgebreid terecht kan bij H@ns zijn N-Spoor Store met het voordeel dat ik dan ook weet wat het kost en vaak concludeer sorry H@ns mooi in al zijn facetten maar voor mij niet te betalen. Met dat in je achterhoofd ga je vanzelf alternatieven zoeken en vaak is dat alleen mogelijk door zelf te maken.

kijk naar Kees Gorter, hij maakt modules met heel veel dingen die niet eens te koop zijn. als je al de huisjes en gebouwtjes echt bestudeerd dan kan je alleeen maar vaststellen dat dat niet te koop is, als meest recente voorbeeld noem ik maar zijn Engelse overwegbomen de met mankracht verplaatsbare draaihekken.
dat kun je alleen maar maken door het gebruik van heel veel fantasie en heel veel snuffelen in boeken over van alles met treinen.

ik ga me verder uitleven op mijn station waar ik nog tientallen zaken moet maken,aanpassen of fantasierijk creëren.

nogmaals dank heren voor jullie mooie vriendelijke maar vooral warme woorden

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door traiNiac »

Jan,

Je hebt groot gelijk. Met zeer weinig middelen kun je enorm veel plezier aan deze mooie hobby besteden. Er is een tijd geweest dat ik mijn treintjes, huisjes en zo meer maakte van papier. Een schetsblok, een schaar, een tube Velpon en een doos stiften was alles wat ik nodig had. Ik wens jou nog veel bouwplezier!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

na een paar dagen lekker niets aan de baan gedaan te hebben gaan we er vandaag weer flink tegenaan door de rest van het station van preisertjes te voorzien.

maar al heb ik dan aan de baan niets gedaan achter de oogbollen ben ik alweer met volgend project bezig.

dat project behelst het automatisch open en sluiten van slagbomen aan weerszijden van het station waarbij ik er nog niet uit ben of ok de slagbomen aan beide zeiden gelijktijdig of apart zal gaan laten bewegen.

uitgaande dat ik nog geen schroefje heb voor dit project ga ik om te beginnen een niet meer rijdende radiografische auto slopen om te bezien of de servo van het stuurmechanisme en of de servo van het gasmechanisme bruikbaar zijn voor wat ik wil gaan maken.

hieronder een schets van zoals ik het heb uitgedacht maar dan in zeeeeer globale opzet.

Afbeelding

zoals ik in zoveel dingen niet goed ben is dat ook het geval met tekenen maar hoop toch dat jullie hierin zien een schematische doorsnee van het station met daaronder de servo met hevelmechaniekje die bomen moeten bewegen.

om nog even ter verduidelijking heb ik dus alleen maar iets wat op een servo lijkt. de rest dus het stangenstelsel + slagbomen moet ik wel nog allemaal maken.

uiteraard is dit pas weer aan de beurt als ik het station eerst nog voor zien heb van ballast, daken op hun plaats en de seinen bij de wissels plus het rijdsein na de wissels heb geplaatst.

het nieuwe project speelt al een poosje door mijn hoofd maar ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

en weer twee perrons voorzien van de nodige preisertjes en daarmee is het linkerdeel van het station bevolkt.

Afbeelding

tevens is te zien dat de daken nu beplakt zijn met gewone zwarte tape.

op naar het rechterdeel


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Overwegen zouden het station helemaal "af" maken. Een leuk idee dus. Ik heb er ook even over na zitten denken en het lijkt me mechanisch een hele uitdaging, maar dat schrikt jou vast niet af.
Ik heb me geprobeerd voor te stellen hoe de bomen met één of twee servo's en stelstangetjes zoals jij ze hebt getekend zouden moeten werken, maar dat wordt nog een heel gepuzzel (Maar ik heb er dan ook 0,0 ervaring mee.) Als ik hier een ontwerp van zou moeten maken zou ik eerst met roerhoutjes, stoelhoekjes als scharnierpunten en boutjes een moertjes een testopstelling maken.
Als je twee servo's hebt, kun je misschien het beste met de ene de twee voorste en met de andere de twee achterste bomen bedienen. De draairichting van de voorste bomen is immers met de klok mee en van de achterste tegen de klok in als ze omhoog gaan, tenzij je in de aandrijving van een van beide de draairichting omdraait.

Maar er zijn vast meer deskundigen op dit forum die veel betere oplossingen weten. Ik vind het in ieder geval weer een echt "Jan Plan" :mrgreen: . Creatief en met een hoog "Ja, zo kan het ook" gehalte! :P :P

Ik ben reuze benieuwd naar de resultaten.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

het stangenstelsel waarop jij doelt zit bij mij ergens diep verborgen in mijn geheugen.

toen ik nog een jochie was van een jaar of zeven kwam ik bij een oom die helemaal verknocht was aan Mecano.

Mecano was ( voor de jongere generatie ) een metalen constructietoestand waar je met boutjes, moertjes, montageplaatjes, wieltjes, stangetjes enz. enz de meest ingewikkelde technische constructies kon maken.
was toendertijd ook alleen maar weggelegd voor de betere gebudgetteerde burgerman.

toendertijd leverde Mecano ook een echt werkende stoommachine ik meen toendertijd op spiritus werkend en later met parafineblokjes geloof ik.

mijn oom maakte aan de aandrijving van de stoommachine via een stangenstelsel en wieltjes die weer andere wieltjes aandreven middels een rubber snaar of elastiek en maakte op die manier een hele werkende werkplaats met slijpmachines, zaagmachines enz enz en aan die machines beweegbare mannekes die middels stangetjes ook de bewegingen van de machines volgden.

dat fascineerde me toen mateloos en heb daar dan ook menig uurtje al kwijlend naar wezen kijken.

die bewegingen die daar gemaakt werden middels stangetjes DAT heb ik nooit meer vergeten en dat is wat ik tracht op papier te zetten.

de vorige tekening ( krabbel ) heb ik wat gedetailleerder proberen uit te beelden.

het rechtsondertekeningetje is het stangetje wat van rechts ( de servo ) komt wordt aangetrokken.
als die wordt aangetrokken beweegt de hangende lus onderin naar rechts mee en zal het linker en rechter U-tje linksom naar onder draaien doordat die naar onderen gaan gaat het stangetje wat daarop staat ook naar beneden en de bovenzijde van dat stangetje trekt slagboom omlaag.

andersom komt de servostang terug en duwt hem weer in de rechte stand U-tje komt plat en duwt staande stang omhoog en slagboom is open

Afbeelding

volgens mijn simpele denken lijkt het moeilijker of ingewikkelder dan het is.
als je daarbij bedenkt dat alles waar iets doorheenschuift of in draait middels minischroefdraaioogjes voor worden gebruikt om alles op zijn plaats wordt gehouden lijkt het mij dat dat uitvoerbaar moet zijn.

maar ja het moet wel minutieus gebogen EN gemaakt worden.

ik hoor wel of je nu begrijpt hoe ik het bedoel..


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Arnold1978 »

Leuk projectje!

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Arnold.

We doen ons best om steeds wat leuks EN uitvoerbaars te bedenken.

Waar ben jijzelf mee bezig?????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Nico Essers »

Dat heb je leuk bedacht Jan, dat zou kunnen werken. Denk er alleen aan dat je de lus naar onderen niet te groot maakt anders redt je het niet met de uitslag van de servo. Dit vindt ik nu ook leuk aan onze hobby, zelf constructies verzinnen en dan ook nog werkend krijgen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Hannes62
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 jul 2012 05:31
Locatie: Oss

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Hannes62 »

Ik volg je met bewondering. Ga vooral zo door!


Groetjes,

Hans

Era IV, DR5000, ITrain
Bouwt Hochenstadt
Website: https://hochenstadt.wordpress.com/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

voor hen die vorderingen graag zien
bevolking perron 4

Afbeelding

zelfde perron andere zijde

Afbeelding

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooie foto's, vooral de eerste, daar is het net alsof je naar een echt landschap aan het kijken bent.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

en zo zou de overwegweg kunnen komen.

bedenk hierbij slagbomen en andreaskruisen en overweg is bijna compleet

Afbeelding

want in andreaskruisen zouden dus nog knipperlampjes moeten komen maar denk niet dat ik dat kan realiseren

misschien vaderdagcadeautje :roll:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

nadat ik de overwegweg had neergelegd MOEST ik gewoon even een stukje ballast neerleggen voor het effect te bekijken.

ik denk dat als ik het zo overal in het station zou neerleggen dat dat er dan niet verkeerd uit zou kunnen gaan zien.

Afbeelding

Afbeelding

ik heb alleen nog geen idee wat ik in/op het eventueel nu vrije middenstuk als ondergrond moet neerleggen.
met middenstuk bedoel ik tussen de railbeddingen.

maar goed naast alle overpeinzingen over het maken van de beweegbare slagbomen kan dit er ook wel bij.

als jullie ideeën hebben laat maar los :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Arnold1978 »

Vind de perrons erg mooi worden.

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ben bang dat de door mij bedoelde en uit de afstandbestuurbareauto gesloopte servo iets te snel gaat voor de slagbomen.

https://youtu.be/jWZU4nVaPm8

dus moet hier over gaan brainstormen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

ik heb zitten brainstormen over het te snel heen en weer gaan van de servo in bovenstaand filmpje.

op deze wijze de stangetjes te laten bewegen geeft de overwegboom echt het effect van een slagboom ( letterlijk en figuurlijk )

dus heb ik zitten denken.

weten jullie nog dat ik in het begin van mijn stadsproject aan het experimenteren ben geweest met de aandrijftandwielen om de juiste snelheid te krijgen ?
in eerste instantie had ik een veels te klein tandwiel waardoor de ketting veels te langzaam liep.
in tweede of misschien wel derde instantie kwam ik uit op het grotere voorste kamwiel waardoor de omloopsnelheid werd vergroot.

dit in het achterhoofd houdende denk ik dat als ik nu andersom denk en aan de stang vanaf de servo niet rechtstreeks de hevel zet die de bediening van de slagboom regelt maar eerst een soort wiel maak met een grote doorsnee, die wordt dan wel net zo snel als de servo verplaatst maar als ik de kern van dat wiel op een nog later exact uit te meten plek de staander maak heeft ie daardoor een kleinere uitslag en zal denk ik ook daardoor langzamer bewegen.

de krabbel hieronder verteld misschien duidelijker wat ik bedoel

Afbeelding

doen jullie eens hardop met mij meedenken en vertel wat ik eventueel fout beredeneer :mrgreen:

en als jullie anders beredeneren dan graag voorzien van ook een krabbel zodat ik het ook kan proberen te begrijpen.

ben erg benieuwd naar jullie technisch vernuft.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

de preisertjes staan nu allemaal, althans die ik in gedachte had, geplaatst op het station.

daarmee is bevolkingsdichtheid op het station een feit en kunnen de treinen komen en gaan om hun passagiers te vervoeren.

Afbeelding

ondertussen ben ik nog aan het brainstormen voor de overwegbomen en het plaatsen en in werking krijgen van de seinpalen.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Nou, jij gaat als de brandweer :lol: :lol: . Ik heb je ene foto nog niet bekeken of de volgende vinding staat al weer op het forum. Maar het is prachtig dat je van bijna niks een heel station weet te bouwen. Jij hebt weer eens bewezen dat afval niet bestaat. Er zijn alleen dingen die op een tweede leven wachten :P .
Wat de ballast betreft: dat ziet er goed uit, alleen liggen hier en daar de steentjes op de bilezen en dat kan problemen geven. Bij sommige lokjes hangt de aandrijving - meestal één tandwiel erg laag tussen de rails. Steentjes tussen je tandwielen zijn geen feest, en steentjes die tegen de railstaven aanliggen leiden tot springende of ontsporende treinen, dus veeg de steentjes met een kwastje zoveel mogelijk tussen de bielzen voor je de ballast vastlijmt.
janiegein schreef:ik heb alleen nog geen idee wat ik in/op het eventueel nu vrije middenstuk als ondergrond moet neerleggen.
met middenstuk bedoel ik tussen de railbeddingen.
Als de sporen zoals bij jou dicht langs elkaar lopen, ligt er vaak gewoon ballast tussen. Maar je kunt ook voor een ondergrond van fijn gruis kiezen. Ik gebruik vaak in een oude handkoffiemolen gemalen kattenbaksteentjes. Die bestaan vaak uit gebakken klei, dus hebben meteen de juiste kleur. Op fora hoor je vaak dat dat vocht aantrekt en dus gaat zwellen, maar dat is niet waar. Als je gemalen kattenbaksteentjes met verdunde houtlijm vastlijmt, is het watervast en keihard. Op mijn oude industriebaantje ligt het nu al bijna 30 jaar onveranderd. Desnoods kunt je hier of daar ook nog wat gras aanbrengen, maar dat komt op grotere stations bijna niet voor.
Wel is het dan handig om eerst het gruis tussen de sporen te strooien en vast te lijmen en dan pas de ballast aan te brengen.

Je oplossing voor de overwegbomen met een groot wiel lijkt me een prima idee. Als je een groot wiel met een kleiner wiel aandrijft, draait het grote wiel maar langzaam. Het precies bepalen van de plaats van een pal die de bomen beweegt lijkt me een heel gepuzzel. Dat kun je ongetwijfeld berekenen, maar er zijn ongetwijfeld collega modelspoorders die dat heel goed kunnen. (Ik hoor daar niet bij :oops: )

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hoi Ben,

wat betreft jouw idee om daar kattenbakgrid voor te gebruiken is op zich een goed idee alleen die koffiemolen heb ik niet dus dat wordt op een andere manier pletten. maar dat gaat ook wel weer lukken.

het principe van de overwegbomen ga ik eerst maar eens in een proefopstelling maken ipv ter plekke ondersteboven onder de tafel klooien.

dus voorlopig druk met van alles en nog wat.

net bij de bouwmarkt wat beugeltjes en draadeind gehaald dus zien wel waar het schip strand.

wbt de ballast die ligt nog geheel los dus daar kan ik nog alle kanten mee op alvorens dit te verlijmen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

wat betreft de pek voor het tweede stel overwegbomen daar ben ik nog niet helemaal uit.

Afbeelding

als je bedenkt dat er een weg voorlangs naar achteren loopt, symbolisch uitgebeeld met een paar stukjes luxaflex, en de weg gaat aan het eind splitsen naar rechts naar richting onbekend en links af de spoorbomen over waarbij de beide boren de overwegbomen moeten voorstellen.

de plaats waar die spoorbomen moeten komen is daar wel heel kwetsbaar.

ik denk er over om die spoorbomen te laten vervallen en aldaar een autoweg middels een viaduct over het spoor die hoek op te vullen.
de weg voorlangs kan dan ook onder viaduct door of voor viaduct rechts af naar ????

ben daar nog niet uit buiten het feit dat als ik daar wel de overgangsbomen maak ik met het stangenstelsel een extra bocht moet maken ten opzichte van de opstelling van de servo.

ja ja het is allemaal niet zo makkelijk.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

janiegein schreef:wat betreft jouw idee om daar kattenbakgrid voor te gebruiken is op zich een goed idee alleen die koffiemolen heb ik niet dus dat wordt op een andere manier pletten. maar dat gaat ook wel weer lukken.
Jan,
Niet alle merken laten zich even goed verlijmen. Ik gebruik gemalen Kitty Friend. Ik stuur je wel een bakje op. Dan kun je eerst eens proberen. Het is zaak het in dunne laagjes te strooien, met een plantenspuit te bevochtigen en dan met verdunde houtlijm in te druppelen. Een dikke laag krimpt en dan krijg je scheuren. Ik schuur het oppervlak dan met fijn schuurpapier. Het stof veeg ik dan in de scheuren en druppel het weer in. Zo ontstaat een dichte en keiharde laag.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

ik ben in blijde afwachting en ben benieuwd naar het te behalen resultaat en bij voorbaat dank je wel.

zoals ik vanmorgen net voor de middag melde dat ik even langs de bouwmarkt ben gegaan heb ik mij vanmiddag bezig gehouden met de basis voor de proefopstelling in elkaar trachten te zetten.

de servo twee beugels aan vast geplakt zodat hij straks onder de baan kan hangen want zo zal hij zijn werk moeten gaan doen.

verder heb ik een ding in elkaar gezet die vanuit de servo wordt aangetrokken en weer weggeduwd.

Afbeelding

het lijkt misschien wat groot maar komt dus uiteindelijk diagonaal onder de overgang om beide overwegbomen tegelijk te kunnen bedienen. ik moet daar 16 cm overbruggen .

dit geheel ga ik op een proefopstelling plaatsen met daarboven de symbolische baan met zijn overweg.

daar zal ik later dus nog foto van maken en weer later een filmpje met het resultaat.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Dat is nog eens een kloeke aandrijving Jan :o :D :D. Daar kun je je tuinhek nog mee openen. Ik ben reuze benieuwd naar de testopstelling.
En het gruis gaat morgen op de post.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie