GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Wat leuk Jan, je eerste nieuwe aankoop. Vind het altijd bewonderenswaardig hoe mensen hun verzameling opbouwen uit louter 2e hands spullen en dit dan ook nog puik rijdend weten te krijgen. Zelf schaf ik vooral nieuw spul aan. Toch een vorm van luiheid mijnerzijds, immers wil ik dat iets het gewoon doet. En ben ik bang dat ik een loc ofzo verniel als ik eraan moet prutsen.
Ben benieuwd naar je tramproject. Maar inderdaad, eerst de hitte doorkomen! Geniet van de wedstrijd!
Groetjes,
Hoontje
Ben benieuwd naar je tramproject. Maar inderdaad, eerst de hitte doorkomen! Geniet van de wedstrijd!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Fijn dat het beter gaat met de gezondheid! De basis voor alles wat we doen in het leven! En nu ... afkoelen
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
ja ja afkoelen is er nog niet echt bij want kamer is al weer 28 gr.
maar heb wel eerste tram in elkaar gezet en proef mee gereden.
eerste wat opvalt is dat bij het rijden met de treinen ik de trafo op ongeveer halve snelheid moet zetten om ze uberhaubt in beweging te krijgen en bij de tram nog niet op een kwart. rijd met een mooie langzame natuurlijke snelheid perfect zijn pendelroute.
dus nu de beide andere trams ook in elkaar zetten en dan maar eens complete pendeldienst proef laten draaien.
zie trouwens wel dat er twee zaken zijn die jammer genoeg niet aanwezig zijn en dat is uiteraard als eerste de trams hebben geen rijrichting verlichting.
tevens hebben ze een kunststof pantograaf die of neergeklapt of in hoogste stand kunnen staan en niet verend zijn maar dat is misschien middels een tussen veertje op te lossen als er ooit een echte bovenleiding zou gemaakt worden. maar vrees dat de bovenleiding fictief zal worden.
maar eerste indruk is in ieder geval positief en ja zodra de eerste rondjes naar tevredenheid zijn gedraaid zal er spoedig een filmpje van volgen maar vandaag zeker niet meer.
wat me overigens wel opviel op de beurs was dat niemand maar dan ook niemand met een door mij zo,n twee jaar geleden voorgestelde badge als herkenning van een mede N-spoorder heb gezien en voelde me met mijn badge dan ook echt een eenling. helaas maar is blijkbaar niet anders.
wordt vervolgt
maar heb wel eerste tram in elkaar gezet en proef mee gereden.
eerste wat opvalt is dat bij het rijden met de treinen ik de trafo op ongeveer halve snelheid moet zetten om ze uberhaubt in beweging te krijgen en bij de tram nog niet op een kwart. rijd met een mooie langzame natuurlijke snelheid perfect zijn pendelroute.
dus nu de beide andere trams ook in elkaar zetten en dan maar eens complete pendeldienst proef laten draaien.
zie trouwens wel dat er twee zaken zijn die jammer genoeg niet aanwezig zijn en dat is uiteraard als eerste de trams hebben geen rijrichting verlichting.
tevens hebben ze een kunststof pantograaf die of neergeklapt of in hoogste stand kunnen staan en niet verend zijn maar dat is misschien middels een tussen veertje op te lossen als er ooit een echte bovenleiding zou gemaakt worden. maar vrees dat de bovenleiding fictief zal worden.
maar eerste indruk is in ieder geval positief en ja zodra de eerste rondjes naar tevredenheid zijn gedraaid zal er spoedig een filmpje van volgen maar vandaag zeker niet meer.
wat me overigens wel opviel op de beurs was dat niemand maar dan ook niemand met een door mij zo,n twee jaar geleden voorgestelde badge als herkenning van een mede N-spoorder heb gezien en voelde me met mijn badge dan ook echt een eenling. helaas maar is blijkbaar niet anders.
wordt vervolgt
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Wat een grappig ideejaniegein schreef: ↑30 jun 2019 09:25wat me overigens wel opviel op de beurs was dat niemand maar dan ook niemand met een door mij zo,n twee jaar geleden voorgestelde badge als herkenning van een mede N-spoorder heb gezien en voelde me met mijn badge dan ook echt een eenling. helaas maar is blijkbaar niet anders.
Zal voor mij als starter die nog niet zoveel mensen kent wel handig zijn (al heb ik op de beurs genoeg mensen gesproken, maar helaas geen medeforumleden).
Dan moet ik natuurlijk zelf ook iets van herkenning gaan dragen
Misschien dat ik voor de volgende keer een subtiel buttonnetje in elkaar pruts
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
hoi Ronald,
naar aanleiding van de opendag bij H@ns in 2017 heb ik onderstaande badge ontworpen die tevens op elk te bezoeken beurs opgespeld zou kunnen worden als herkenning voor mede N-spoorders.
helaas blijkt dit in de loop der tijd alweer te zijn verwaterd terwijl ik denk als je zoiets hebt het net zo normaal zou zijn als je naar een beurs of iets dergelijks gaat als het meenemen van een schone zakdoek.
misschien het zien van dit plaatje weer een opsteker voor iedereen
naar aanleiding van de opendag bij H@ns in 2017 heb ik onderstaande badge ontworpen die tevens op elk te bezoeken beurs opgespeld zou kunnen worden als herkenning voor mede N-spoorders.
helaas blijkt dit in de loop der tijd alweer te zijn verwaterd terwijl ik denk als je zoiets hebt het net zo normaal zou zijn als je naar een beurs of iets dergelijks gaat als het meenemen van een schone zakdoek.
misschien het zien van dit plaatje weer een opsteker voor iedereen
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
helaas is het wel een feit dat met het ombouwen van de losse ombouw naar de motorwagen de kwetsbaarheid van de pantografen ook een feit is.
ondanks mijn voorzichtige aanpak zijn van twee van de tramstellen deze spontaan uiteen gevallen en dat is in eerste instantie een dusdanig priegelwerk om dat weer in elkaar te krijgen een kriem zal worden met mijn bibberhanden .
maar goed daar komen we wel weer uit.
ook blijkt dat de rails in het gehele traject nagelopen moet gaan worden op oneffenheden want deze trams wegen verdomd weinig dus ieder hobbeltje wordt genadeloos afgestraft.
na veel gebruik zal er ook wel meer speling komen in de tussen staande koppelingen zodat er ook in de getordeerde richting wat meer soepelheid hopelijk zal ontstaan want in de klimmende bochten wordt het middendeel gelift waardoor dat wielstel naast de rails komt.
dat gebeurt nu nog met twee van drie tramstellen. dus daar moet ik railtechnisch gaan verbeteren.
geduldig precisiewerkje dus.
ondanks mijn voorzichtige aanpak zijn van twee van de tramstellen deze spontaan uiteen gevallen en dat is in eerste instantie een dusdanig priegelwerk om dat weer in elkaar te krijgen een kriem zal worden met mijn bibberhanden .
maar goed daar komen we wel weer uit.
ook blijkt dat de rails in het gehele traject nagelopen moet gaan worden op oneffenheden want deze trams wegen verdomd weinig dus ieder hobbeltje wordt genadeloos afgestraft.
na veel gebruik zal er ook wel meer speling komen in de tussen staande koppelingen zodat er ook in de getordeerde richting wat meer soepelheid hopelijk zal ontstaan want in de klimmende bochten wordt het middendeel gelift waardoor dat wielstel naast de rails komt.
dat gebeurt nu nog met twee van drie tramstellen. dus daar moet ik railtechnisch gaan verbeteren.
geduldig precisiewerkje dus.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
ook werpt zich een ander nieuw technisch probleempje op namelijk de ruimte tussen vloer en rails.
deze is beduidend minder dan van de treinen en dus moet ik op zoek naar magneetjes minder dan 1 mm dikte.
deze magneetjes zijn noodzakelijk om het automatische proces voor schakelingen van wissels, rijrichting en het onderling laten starten vanuit de stopplaatsen te kunnen laten plaatsvinden.
ja ja het valt niet mee om dat wat je uitgedacht hebt ten uitvoer te brengen.
deze is beduidend minder dan van de treinen en dus moet ik op zoek naar magneetjes minder dan 1 mm dikte.
deze magneetjes zijn noodzakelijk om het automatische proces voor schakelingen van wissels, rijrichting en het onderling laten starten vanuit de stopplaatsen te kunnen laten plaatsvinden.
ja ja het valt niet mee om dat wat je uitgedacht hebt ten uitvoer te brengen.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
het is overigens wel een plus punt van deze Tomytec motorwagens en dat staat nergens beschreven maar van de 6 assen ( 3 x 2 ) worden er wel 4 aangedreven waarvan weer twee assen ( as 1 en 4 ) diagonaal met ASB. dat op zich geeft een mooie grip op de rails.
voor het pantograaf probleem heb ik als alternatief de pantograaf van Sommerfeldt 969 gevonden die qua maat aardig althans visueel overeenkomt met het plastic dingetje wat nu voor pantograaf door moet gaan. deze ga ik van de week nog even bestellen bij H@Ns en dan is dat probleempje ook weer opgelost.
ook heb ik passende magneetjes gevonden dus de week begint goed en goed gemotiveerd gaan we er weer vrolijk tegenaan.
wordt vervolgd.
voor het pantograaf probleem heb ik als alternatief de pantograaf van Sommerfeldt 969 gevonden die qua maat aardig althans visueel overeenkomt met het plastic dingetje wat nu voor pantograaf door moet gaan. deze ga ik van de week nog even bestellen bij H@Ns en dan is dat probleempje ook weer opgelost.
ook heb ik passende magneetjes gevonden dus de week begint goed en goed gemotiveerd gaan we er weer vrolijk tegenaan.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
hallo allemaal,
mijn trams inmiddels van de juiste maat magneetjes voorzien en minstens zo belangrijk de kunststof stroomafnemers vervangen door de Sommerfeldt stroomafnemers.
nu nog wat fijn afstemmen van de rails en wissels en dan kunnen ze hun pendelbaantjes gaan rijden.
wanneer dit allemaal feilloos loopt volgt hiervan filmpje.
voor hen die vinden dat trams in een stadsplan hoort daar heb ik eigenlijk toch wel een eigen idee over.
hier in Utrecht rijd de sneltram.
deze rijd deels door de stad maar niet als stadsbaan maar als verbinding tussen IJsselstein, Nieuwegein, Utrecht en nu zo het sciencepark ( de Uithof ) en bovendien wordt deze lijn in de toekomst uitgebreid naar Vianen, Zeist en Bunnik.
betekend dus voor mij dat de tram in mijn ogen niet alleen een stadsvervoersmiddel is maar zeker een regiovervoerder is die dus op mijn baan als pendel tussen station Nieuwestad en station Hooggelegen niet misstaat. vandaar mijn beslissing om geen pendeltrein maar pendel tram in te zetten.
ik zie dat als mijn regioverbinding.
uiteraard respect voor een ieder die daar anders tegenaan kijkt.
wordt vervolgt
mijn trams inmiddels van de juiste maat magneetjes voorzien en minstens zo belangrijk de kunststof stroomafnemers vervangen door de Sommerfeldt stroomafnemers.
nu nog wat fijn afstemmen van de rails en wissels en dan kunnen ze hun pendelbaantjes gaan rijden.
wanneer dit allemaal feilloos loopt volgt hiervan filmpje.
voor hen die vinden dat trams in een stadsplan hoort daar heb ik eigenlijk toch wel een eigen idee over.
hier in Utrecht rijd de sneltram.
deze rijd deels door de stad maar niet als stadsbaan maar als verbinding tussen IJsselstein, Nieuwegein, Utrecht en nu zo het sciencepark ( de Uithof ) en bovendien wordt deze lijn in de toekomst uitgebreid naar Vianen, Zeist en Bunnik.
betekend dus voor mij dat de tram in mijn ogen niet alleen een stadsvervoersmiddel is maar zeker een regiovervoerder is die dus op mijn baan als pendel tussen station Nieuwestad en station Hooggelegen niet misstaat. vandaar mijn beslissing om geen pendeltrein maar pendel tram in te zetten.
ik zie dat als mijn regioverbinding.
uiteraard respect voor een ieder die daar anders tegenaan kijkt.
wordt vervolgt
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Mooie trammetjes Jan en goed opgelost met die pantografen.
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
ja stroomafnemers ben ik wel tevreden over.
zijn misschien tikkie te groot maar naast een standaard E-lok zelfde tophoogte dus als er ooit nog eens bovenleiding komt dan hoef ik geen rekening met verschillende rijhoogtes te houden. en ik zeg uitdrukkelijk bovenleiding OOIT komt want daar heb ik nog een hard hoofd in.
bovendien zal ik mijn halve baan daar weer voor moeten afbreken om dat daadwerkelijk gangbaar te krijgen.
vrees dat ik dat veeeeels te veel werk ga vinden buiten het kostenplaatje om ook al zou ik driekwart zelf kunnen maken.
zijn misschien tikkie te groot maar naast een standaard E-lok zelfde tophoogte dus als er ooit nog eens bovenleiding komt dan hoef ik geen rekening met verschillende rijhoogtes te houden. en ik zeg uitdrukkelijk bovenleiding OOIT komt want daar heb ik nog een hard hoofd in.
bovendien zal ik mijn halve baan daar weer voor moeten afbreken om dat daadwerkelijk gangbaar te krijgen.
vrees dat ik dat veeeeels te veel werk ga vinden buiten het kostenplaatje om ook al zou ik driekwart zelf kunnen maken.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
hallo allemaal,
geen idee of mijn nieuwste probleem bij iemand een bekend verschijnsel is omdat ik heb begrepen dat maar weinigen van jullie ook Tomytec trams in gebruik hebben.
er doet zich namelijk het verschijnsel voor dat in trekkende beweging dus motor aan voorzijde er niets rijtechnisch aan de hand is.
laat ik de tram in duwende beweging dus achteruit rijden gaat hij op de Arnold rails harmonica bewegingen maken.
weet niet hoe ik anders de zigzag beweging die de onderlinge gelede delen maken moet omschrijven.
op het baanvak tussen station Nieuwestad en station Hooggelegen wordt door elkaar Arnold, harde Fleischmann en flex Fleischmann rails gebruikt.
het harmonica verschijnsel doet zich op de Fleischmann rails niet voor.
hebben jullie enig idee wat daar de reden cq oorzaak van zou kunnen zijn.
ik ben anders genoodzaakt de Arnold stukken te vervangen voor Fleischmann om dit verschijnsel mogelijk op te heffen.
ik hoor graag jullie mening hierover alvorens ik de boel ga vervangen.
geen idee of mijn nieuwste probleem bij iemand een bekend verschijnsel is omdat ik heb begrepen dat maar weinigen van jullie ook Tomytec trams in gebruik hebben.
er doet zich namelijk het verschijnsel voor dat in trekkende beweging dus motor aan voorzijde er niets rijtechnisch aan de hand is.
laat ik de tram in duwende beweging dus achteruit rijden gaat hij op de Arnold rails harmonica bewegingen maken.
weet niet hoe ik anders de zigzag beweging die de onderlinge gelede delen maken moet omschrijven.
op het baanvak tussen station Nieuwestad en station Hooggelegen wordt door elkaar Arnold, harde Fleischmann en flex Fleischmann rails gebruikt.
het harmonica verschijnsel doet zich op de Fleischmann rails niet voor.
hebben jullie enig idee wat daar de reden cq oorzaak van zou kunnen zijn.
ik ben anders genoodzaakt de Arnold stukken te vervangen voor Fleischmann om dit verschijnsel mogelijk op te heffen.
ik hoor graag jullie mening hierover alvorens ik de boel ga vervangen.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Lijkt erop dat de tram op de Arnold rails meer weerstand heeft waardoor de motorwagen harder moet duwen en de harmonica wordt ingedrukt. Of, de Arnold rails is naar mijn weten iets bol, misschien heeft het daarmee te maken.
Groetjes,
Gerard
Groetjes,
Gerard
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Hoi Gerard,
dank voor meedenken. ik heb verschillende losse soorten rails geprobeerd maar alleen op Arnold doet ie dit.
en met zigzaggen bedoel ik dus dat de drie delen van de tram een soort S gaan vormen terwijl de wielstellen wel gewoon in de rails blijven.
als ik tram los duw dan gebeurd dat niet dus weerstand????? geen idee.
heb wel gezien dat vanuit de motorkant gezien de
eerste as geen ASB
tweede as links ASB
derde as rechts ASB
vierde as geen ASB
vijfde as geen ASB
zesde as geen ASB
nu kan misschien in de duwende richting frictie ontstaan tussen het eerste gelede deel en het tweede gelede deel waardoor het derde gelede deel scheef geduwd wordt.
dank voor meedenken. ik heb verschillende losse soorten rails geprobeerd maar alleen op Arnold doet ie dit.
en met zigzaggen bedoel ik dus dat de drie delen van de tram een soort S gaan vormen terwijl de wielstellen wel gewoon in de rails blijven.
als ik tram los duw dan gebeurd dat niet dus weerstand????? geen idee.
heb wel gezien dat vanuit de motorkant gezien de
eerste as geen ASB
tweede as links ASB
derde as rechts ASB
vierde as geen ASB
vijfde as geen ASB
zesde as geen ASB
nu kan misschien in de duwende richting frictie ontstaan tussen het eerste gelede deel en het tweede gelede deel waardoor het derde gelede deel scheef geduwd wordt.
Laatst gewijzigd door janiegein op 08 jul 2019 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Het enige wat ik me kan voorstellen./ wat ik weet is dat de railstaaf van Arnold rails anders is. Dus dat lijkt er iets mee te maken te hebben.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Joost,
maar heb via Rob Zolderspoor die een fanatiek Arnold gebruiker is en hij via zijn kanalen geïnformeerd heeft daar ook nog nooit van gehoord.
maar heb via Rob Zolderspoor die een fanatiek Arnold gebruiker is en hij via zijn kanalen geïnformeerd heeft daar ook nog nooit van gehoord.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Het zou kunnen zijn dat de oude arnold railstaven iets verder uit elkaar liggen of dat door het andere profiel van de railstaaf meer ruimte is waardoor de wielen meer ruimte hebben om naar links en rechts te bewegen.
Het ligt hoe dan ook aan die arnold rails als het niet op andere merken rails gebeurd.
Het ligt hoe dan ook aan die arnold rails als het niet op andere merken rails gebeurd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
ben al bezig dit traject de Arnold te vervangen voor Fleischmann.
eerste stuk gedaan en daar loopt ie goed.
moet alleen nog gehele "helix " anderhalve draai x drie sporen doen.
eerste stuk gedaan en daar loopt ie goed.
moet alleen nog gehele "helix " anderhalve draai x drie sporen doen.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
ja en dan ga je loshalen om andere rails ervoor in de plaats te leggen en dan maak je de ondergrond kapot.
remedie; nieuwe Helix uitzagen.
morgen de rest eronder vandaan afbreken en dan compleet nieuw opbouwen.
ik blij dat ik onderdoorgangen nog niet dicht had gemaakt.
wordt vervolgt
remedie; nieuwe Helix uitzagen.
morgen de rest eronder vandaan afbreken en dan compleet nieuw opbouwen.
ik blij dat ik onderdoorgangen nog niet dicht had gemaakt.
wordt vervolgt
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Hoi Jan.
Ik heb nog wel een zooitje oude fleischmann rails. Bij interesse stuur me maar een PB´tje.
Grtz,
J.
Ik heb nog wel een zooitje oude fleischmann rails. Bij interesse stuur me maar een PB´tje.
Grtz,
J.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
hallo allemaal,
al prutsende aan de het tramtraject kom ik ook nog op het idee om de gehele "Helix "weg te laten.
voor dat ik begon met mijn pendeltoestanden was er ook geen Helix.
de Helix op zich is een ruimtevreter en lust ook de nodige rails.
als ik helix weglaat komt de rails ongeveer zo als op onderstaand plaatje.
als er linksaf geslagen is volgt een klim van 2,5 meter die uit eindelijk aan het einde 8 cm hoger uitkomt.
als ik op de plaats van de Helix een andersoort verhoging maak kan ik daar stadsgezicht doortrekken en eventueel wat bergachtig materiaal kwijt.
scheelt bergen werk en resultaat zal het zelfde zijn de tram gaat heen en weer zonder extra rondje in Helix. ( zie vorige bladzijde ) .
wat denken jullie daarvan.
al prutsende aan de het tramtraject kom ik ook nog op het idee om de gehele "Helix "weg te laten.
voor dat ik begon met mijn pendeltoestanden was er ook geen Helix.
de Helix op zich is een ruimtevreter en lust ook de nodige rails.
als ik helix weglaat komt de rails ongeveer zo als op onderstaand plaatje.
als er linksaf geslagen is volgt een klim van 2,5 meter die uit eindelijk aan het einde 8 cm hoger uitkomt.
als ik op de plaats van de Helix een andersoort verhoging maak kan ik daar stadsgezicht doortrekken en eventueel wat bergachtig materiaal kwijt.
scheelt bergen werk en resultaat zal het zelfde zijn de tram gaat heen en weer zonder extra rondje in Helix. ( zie vorige bladzijde ) .
wat denken jullie daarvan.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Dat lijkt me een goed plan Jan! Dan kun je bij storingen ook makkelijker bij je sporen (als de verhoging tenminste afneembaar blijft.)
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
en zo ligt dan de het eerste stuk voor tramtraject.
tram loopt hier probleemloos omhoog en weer naar beneden zonder harmonica-effecten.
morgen rest rails weer op zijn plaats in deze hoek.
tram loopt hier probleemloos omhoog en weer naar beneden zonder harmonica-effecten.
morgen rest rails weer op zijn plaats in deze hoek.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
dat jullie niet denken wat duurt dat lang een paar stukken rails terug op zijn plaats leggen maaaaaar hebben jullie wel eens die rails, de railslasjes en spijkertjes proberen vast te houden terwijl je handen krom staan van de krampen??? oorzaak ; reuma en het weer ( vocht in de lucht )
nou dat valt om de drommel niet mee.
tangetje oppakken gaat niet, hamertje vasthouden gaat niet en echt ik heb vandaag weer een nieuw woordenboek achterstevoren uitgesproken.
het lukt van geen kant dus vrees dat jullie wat geduld zullen moeten betrachten, uiteindelijk zal het wel lukken, dus tot dan
wordt vervolgt
nou dat valt om de drommel niet mee.
tangetje oppakken gaat niet, hamertje vasthouden gaat niet en echt ik heb vandaag weer een nieuw woordenboek achterstevoren uitgesproken.
het lukt van geen kant dus vrees dat jullie wat geduld zullen moeten betrachten, uiteindelijk zal het wel lukken, dus tot dan
wordt vervolgt
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.