GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ja stroomafnemers ben ik wel tevreden over.

zijn misschien tikkie te groot maar naast een standaard E-lok zelfde tophoogte dus als er ooit nog eens bovenleiding komt dan hoef ik geen rekening met verschillende rijhoogtes te houden. en ik zeg uitdrukkelijk bovenleiding OOIT komt want daar heb ik nog een hard hoofd in.

bovendien zal ik mijn halve baan daar weer voor moeten afbreken om dat daadwerkelijk gangbaar te krijgen.
vrees dat ik dat veeeeels te veel werk ga vinden buiten het kostenplaatje om ook al zou ik driekwart zelf kunnen maken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

geen idee of mijn nieuwste probleem bij iemand een bekend verschijnsel is omdat ik heb begrepen dat maar weinigen van jullie ook Tomytec trams in gebruik hebben.
er doet zich namelijk het verschijnsel voor dat in trekkende beweging dus motor aan voorzijde er niets rijtechnisch aan de hand is.
laat ik de tram in duwende beweging dus achteruit rijden gaat hij op de Arnold rails harmonica bewegingen maken.
weet niet hoe ik anders de zigzag beweging die de onderlinge gelede delen maken moet omschrijven.
op het baanvak tussen station Nieuwestad en station Hooggelegen wordt door elkaar Arnold, harde Fleischmann en flex Fleischmann rails gebruikt.
het harmonica verschijnsel doet zich op de Fleischmann rails niet voor.

hebben jullie enig idee wat daar de reden cq oorzaak van zou kunnen zijn.

ik ben anders genoodzaakt de Arnold stukken te vervangen voor Fleischmann om dit verschijnsel mogelijk op te heffen.

ik hoor graag jullie mening hierover alvorens ik de boel ga vervangen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hube »

Lijkt erop dat de tram op de Arnold rails meer weerstand heeft waardoor de motorwagen harder moet duwen en de harmonica wordt ingedrukt. Of, de Arnold rails is naar mijn weten iets bol, misschien heeft het daarmee te maken.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Gerard,
dank voor meedenken. ik heb verschillende losse soorten rails geprobeerd maar alleen op Arnold doet ie dit.

en met zigzaggen bedoel ik dus dat de drie delen van de tram een soort S gaan vormen terwijl de wielstellen wel gewoon in de rails blijven.

als ik tram los duw dan gebeurd dat niet dus weerstand????? geen idee.

heb wel gezien dat vanuit de motorkant gezien de
eerste as geen ASB
tweede as links ASB
derde as rechts ASB
vierde as geen ASB
vijfde as geen ASB
zesde as geen ASB

nu kan misschien in de duwende richting frictie ontstaan tussen het eerste gelede deel en het tweede gelede deel waardoor het derde gelede deel scheef geduwd wordt.
Laatst gewijzigd door janiegein op 08 jul 2019 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door FidOo »

Het enige wat ik me kan voorstellen./ wat ik weet is dat de railstaaf van Arnold rails anders is. Dus dat lijkt er iets mee te maken te hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Joost,

maar heb via Rob Zolderspoor die een fanatiek Arnold gebruiker is en hij via zijn kanalen geïnformeerd heeft daar ook nog nooit van gehoord.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door FidOo »

Het zou kunnen zijn dat de oude arnold railstaven iets verder uit elkaar liggen of dat door het andere profiel van de railstaaf meer ruimte is waardoor de wielen meer ruimte hebben om naar links en rechts te bewegen.
Het ligt hoe dan ook aan die arnold rails als het niet op andere merken rails gebeurd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ben al bezig dit traject de Arnold te vervangen voor Fleischmann.

eerste stuk gedaan en daar loopt ie goed.

moet alleen nog gehele "helix " anderhalve draai x drie sporen doen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ja en dan ga je loshalen om andere rails ervoor in de plaats te leggen en dan maak je de ondergrond kapot.

remedie; nieuwe Helix uitzagen.

Afbeelding

morgen de rest eronder vandaan afbreken en dan compleet nieuw opbouwen.

ik blij dat ik onderdoorgangen nog niet dicht had gemaakt.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en de oude "Helix "gelijk maar weggehaald.

Afbeelding

morgen met frisse moed weer opbouwen.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Jeroen »

Hoi Jan.

Ik heb nog wel een zooitje oude fleischmann rails. Bij interesse stuur me maar een PB´tje.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

al prutsende aan de het tramtraject kom ik ook nog op het idee om de gehele "Helix "weg te laten.

voor dat ik begon met mijn pendeltoestanden was er ook geen Helix.

de Helix op zich is een ruimtevreter en lust ook de nodige rails.

als ik helix weglaat komt de rails ongeveer zo als op onderstaand plaatje.

Afbeelding

als er linksaf geslagen is volgt een klim van 2,5 meter die uit eindelijk aan het einde 8 cm hoger uitkomt.

als ik op de plaats van de Helix een andersoort verhoging maak kan ik daar stadsgezicht doortrekken en eventueel wat bergachtig materiaal kwijt.

scheelt bergen werk en resultaat zal het zelfde zijn de tram gaat heen en weer zonder extra rondje in Helix. ( zie vorige bladzijde ) .

wat denken jullie daarvan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Dat lijkt me een goed plan Jan! Dan kun je bij storingen ook makkelijker bij je sporen (als de verhoging tenminste afneembaar blijft.)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en zo ligt dan de het eerste stuk voor tramtraject.

tram loopt hier probleemloos omhoog en weer naar beneden zonder harmonica-effecten.

Afbeelding

morgen rest rails weer op zijn plaats in deze hoek.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

dat jullie niet denken wat duurt dat lang een paar stukken rails terug op zijn plaats leggen maaaaaar hebben jullie wel eens die rails, de railslasjes en spijkertjes proberen vast te houden terwijl je handen krom staan van de krampen??? oorzaak ; reuma en het weer ( vocht in de lucht )

nou dat valt om de drommel niet mee.

tangetje oppakken gaat niet, hamertje vasthouden gaat niet en echt ik heb vandaag weer een nieuw woordenboek achterstevoren uitgesproken.

het lukt van geen kant dus vrees dat jullie wat geduld zullen moeten betrachten, uiteindelijk zal het wel lukken, dus tot dan ;)

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7357
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Hoi Jan , weet ervan mee te praten van de ongemakken van handen en ogen en longen.
Maar rustig aan ,dan maar een dag langer er overdoen ;)
Sterkte en hoop dat het weer een beetje beter gaat als het warme weer terug komt en de luchtvochtigheid beter word.

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

het is nog zeker niet helemaal naar het zin maar hier eerste filmpje zoals regiotram zou moeten pendelen.

https://youtu.be/v82jiD2FM4o

laat maar horen wat jullie er zover van vinden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Heel leuk gedaan Jan! Het is je weer gelukt.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

wat misschien in filmpje ook een beetje duidelijker is geworden het waarom drie kleuren tramstellen.

voor mij was doorslaggevend dat op een relatief kort pendeltraject juist de kleurverschillen die overigens aantonen in welke stad deze trams oorspronkelijk horen de eventueel eentonigheid hiermee weg te halen.
overigens heb ik de vijf standen trafo inmiddels omgewisseld voor een vario instelbare trafo zodat rijsnelheid ook een stuk is terug gebracht en alles vele malen rustiger rondrijd maar dat is weer voor volgend filmpje.

is het jullie ook opgevallen in het filmpje dat ik de overkapping ( de luxaflex ) van station Nieuwestad er weer mag afhalen.
de rijstkorrellampjes die ik aldaar gebruikt heb werken normaliter op 3 anderhalf volt = 4,5 volt batterijen en ik de gok genomen heb om daar een 5 volt adapter aan te hangen met het idee als ik twee van die rijstkorrelsnoeren aan elkaar knoop zal de afname de teveel aan stroom wel teniet doen.
niet dus. in de loop der tijd dat ik dit heb branden gingen de lampjes er één voor één aan en nu branden er geloof ik nog een stuk of vijf.

mag dit overnieuw doen en dan toch maar die batterijhouder eraan hangen en om de zoveel tijd nieuwe batterijen.

zijn jullie weer even bijgepraat.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door erik-n-fan »

Heel goed idee de verschillende kleuren. Helaas heb ik nog geen grote baan maar dit is precies waarom ik bijv zou overwegen een dubbeltactie hondekop en een enkele hondekop zou rijden. Dan is veel duidelijker dat er werkelijk afwisseling is in het verkeer - ander had het net zo goed een enkel stel kunnen zijn.
Alternatief is natuurlijk om verkeer te laten kruisen dat hetzelfde model is. Zo is ook duidelijk dat het meer dan 1 trein/tramstel betreft.

Leuk! Ga zo door en blijf updates sturen, ik lees ze graag.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Erik.

ik doe mijn best om alles maar dan ook alles zo veel mogelijk met jullie te delen.

al mijn ideeën en bedenksels maar ook de blunders en domme fouten horen daarbij en als het even kan ondersteunt met plaatjes en filmpjes.

hetzelfde geld voor mijn werken in een klerezooi. daar ben ik al vele malen voorzichtig mee om de oren geslagen maar ik voel me er happy bij en het klinkt misschien gek maar hoe meer troep hoe meer ik me thuis voel.
bovendien is dat met mijn bijna 73 jaar ook een therapie om de hersens actief te houden in de vorm van het onthouden waar wat ook al weer neergelegd is. :mrgreen:
soms kijk ik rond naar de door mezelf gemaakte rommel en jawel dan ineens :idea: dat zijn van die leuke momenten dat je denkt verrek zo kan het ook of als ik dit met dat samen doe dan krijg ik dat en daar bedenk ik dan weer verdere zaken mee waarvan jullie denken waaaar haalt ie het vandaan.

sommige ideeën en dat heb ik al vaker gezegd liggen voor het oprapen je moet ze alleen wel willen zien ;)

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

snuffelend bij de Action kwam ik een ledstripset tegen. werkt op 12 volt en is ook nog eens dimbaar.

moet me dus nu eerst maar eens gaan verdiepen hoe ik die ledstrip op lengte van mijn overkapping maak en doorverbind naar de volgende enz enz tot dat alle overkappingen weer van licht zijn voorzien en misschien en hoogstwaarschijnlijk een betere verlichting zal geven dan de rijstkorrellampjes.

bovendien is het zo dat als dit uiteindelijk er netjes eruit ziet met een bevredigend lichtresultaat dit dus ook toepasbaar kan zijn in station Hooggelegen alwaar ik de complete overkapping nog van moet maken incl verlichting.

nu kan ik wel weer verder gaan met het afwerken van het traject voor de regiotram maar dan blijft dit weer liggen en het risico dat ik er in later stadium weer wat moeilijker bij kan. nee in de troep die er nu ligt is het beter dat ik eerst dit station repareer.

dus ben weer even bezig.



wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

heb op Youtube filmpjes zitten bestuderen maar moet dus niet zo moeilijk zijn.

heb alleen denk ik verkeerde ledstrip want deze is van een soort sileconen toplaag voorzien die denk ik een soort van rondom verlichting teweeg brengt.

om verbindingsdraadjes aan dit stripje te zetten moet ik nu eerst die siliconen bescherming verwijderen alvorens verbindingsdraadjes kunnen worden gesoldeerd.

het is effe meer werk maar hopelijk met mooi resultaat.

met het hieronder afgebeelde ga ik aan het stoeien.

Afbeelding

setje is 220/12volt 2 A 24 W volgens adapter.

we gaan het zien en beleven.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en het verwijderen van dat siliconen stukje laat zich niet zomaar, maar wel verwijderen.

hieronder de eerste draadjes gesoldeerd;

Afbeelding

en onder de eerste overkapping geplakt.

Afbeelding

nog vijf keer hetzelfde maken met dit verschil dat aan beide uiteinden draadjes worden gesoldeerd.
alle zes de overkappingen worden onder het werkblad aan elkaar doorgelust.

overigens begrijp ik niet dat als ik deze overkapping aansluit dan zie ik toch zuiver dat hij netjes brand maar als ik dit op de foto zet is dat niet zichtbaar ???? hoe kan dat ?????

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door BenQ »

Jan,
Heb je de flitser aan ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie