[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5078
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoontje schreef:Ik ben nog eens gaan kijken. De kakafonie aan soorten portalen en kleuren vind ik wat te druk, dus ze worden "michiel-groen"(Dank voor de verf!). Dat werkt het beste :)

Groetjes,

Hoontje
Ik weet niet of je al begonnen bent met schilderen maar mocht je ze een meer verbleekt en uitgeleeft uiterlijk willen geven kan je nog wat van die verf 1 op 1 met steen grijs mengen, dan word het net wat lichter en grijzer.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Hoontje »

Ha Michiel de verf is erg dun, moet nog ff kijken wat ik ermee ga doen. Even de eerste laag laten drogen...


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5078
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vaag mijn pot is juist erg dik, er zit niet toevallig een dikke stroperige laag onder in? Bewaar de pot in ieder geval op z'n kop dan zit het bezinksel in de deksel. PB me maar ff als je meer alsje meer hulp/advies nodig hebt met de verf.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag weer even het rijk alleen, dus kan dan in alle rust verder knutselen...
Gisteren bij 'ons mam' de dremel-boor installatie mogen gebruiken, dus m'n bovenleidingportalen zijn nu voorzien van uitleggers. Deze uitleggers heb ik gemaakt van de afgeknipte eindjes van weerstanden. De isolatoren zijn die van Sommerfeldt en worden in het groen per 20 verkocht. Daar zit al een gaatje in, dus dat was makkelijk monteren!

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Qua kleur heb ik gekozen voor een blauw/groen/grijs mengsel. Daardoor lijken ze niet op het grote voorbeeld, maar komen in dit kleurschema wel goed tot hun recht op de module.

Verder is het eerste dwergseintje geplaatst. Deze staat richting Tilburg en beveiligd het wissel en de overloopwissels komende vanuit Oosterhout.

Afbeelding

Het donkere 'vlekje' tussen de sporen, rechts naast de SIK is het seintje. Het nummerplaatje draagt het verkeerde nummer, dus komt daar een decal.

Afbeelding

Het tweede seintje komt rechts naast het middelste spoor. Ik verwacht niet dat ik vaak 'verkeerd spoor' zal rijden, maar heb er 2 in het bouwpakket zitten en in het echt staan ze er ook, dus waarom niet. :D

Zo, nu snel weer verder. Hier is het al goed bewolkt, anders ging ik ook eens pogen een foto-shoot a la Jeroen te houden buiten... Nu lekker verder knutselen!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door gek op stoom »

mooi gelukt zo met de mastjes

Gr Andy


Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door RogerB »

Zeer mooie zelfgemaakte bovenleidingsportalen Hoontje !!! Groot compliment!

Ik neem aan dat je de portaalvoet nog een ander likje verf gaat geven?


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Hoontje »

Dank heren.
@RogerB De portaalvoet zit er nog niet aan. Deze volgt later in de vorm van DAS-klei.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door william »

Dat ziet er erg goed uit.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door marco »

Ziet er toppie uit alwin respect voor de vele zelfbouw


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zoals sommigen al gezien hadden in de 'teaser' op facebook, hier het bouwverslag(je) van dit afgelopen weekend.
Het hoekje rond de 'Parallelweg' op de module heb ik verder aangekleed.

Afbeelding

Om deze hoek gaat het. De (linker) voorzijde van de module. Er komt op het grote kartonnen gedeelte op de hoek een magazijngebouw iets, maar heb dat nog niet heel concreet. Wel had ik een parking in gedachte. In de jaren '90 werd dit hele industrieterrein aangelegd. Dus het heeft een strakke, moderne, schone uitstraling.
Naast de parking komt een gemeenteplantsoen met enkele bomen. Ook is het asfalt bijgewerkt. Dit is heel fijne zwarte ballast van Busch.

Het gemeentelijk plantsoen:


Naast de parking had ik een 'loos' hoekje. In werkelijkheid is dit ook een inrit naar een tweede bedrijf, maar ik vind een doorkijkje tussen enkele bomen door richting het spoor mooier. Hoop later op beurzen hier een prima foto-hoek te creëren... 8-)

Afbeelding

Afbeelding

De boompjes zijn van zeeschuim + allerhande vlokken. Ze zijn wat ranker dan degene die ik van koperdraad heb gemaakt. (zoals aan de overkant van de straat er 1 staat. Ze lijken daardoor jonger en pas geplant.
Het groen eromheen is van Anita Decor ® 'super mix groen'.

De parking voor een bedrijf aan de Parallelweg:


Allereerst begon ik met het hekwerk. Er komt geen poort in, zoals je dat vaker ziet op industrieterreinen van dit soort...
De hekken dienen eerder enkel als perceel scheiding dan echt als beveiligingsmaatregel.

Afbeelding

Afbeelding

Het hekwerk is zelfbouw. Ik had nog een restje hekwerk uit de FALLER bouwkit. Alleen de paaltjes had ik niet meer. Gelukkig had ik nog wat messing U en H profielen van Conrad van 1x1mm. Deze heb ik met een dremel op maat geslepen. Gaatjes in de bodemplaat van de module en druppeltje lijm en ze staan zo vast als een huis.
Het hekwerk van FALLER past precies tussen de profielen. Druppeltje secondenlijm en tadaa... 8-)
De stoepranden (linksboven op de foto te zien o.a.) zijn van een driehoeks-plastic-profiel 1x1x1.1mm en plastic halfrond-profiel 0,5mm en 1mm. Grijs geverfd met HUMBROL no. 56 en volgens mij 76 maar ben niet zeker...

Afbeelding

Alvorens het plaatsen van de profielen, had ik ze opgeschuurd. Daarna een strijkje HUMBROL no. 99 erover en ze hebben die frisse metalic-look van een nieuw hekwerk. Wat groen eronder en eromheen deed de rest...

Afbeelding

De uitrit naar de Parallelweg wordt beveiligd met een stop-bord op een wat V-vormige paal. Die heb ik daar in de buurt zien staan en vond dit wel grappig ogen...

Afbeelding

De blauwe auto is bewerkt met HUMBROL no. 91. Het blauw is het plastic. Het model is van Fleischmann. Koplampen en achterlichten zijn geverfd met REVELL no. SM330 (rood) en no. 70 (wit). De banden en bodemplaat van de auto zijn geverfd met resp. Humbrol no.33 en no.7. Een lichte, zwarte wash (Humbrol 33) maakte het geheel tot wat het nu is.

Afbeelding

Een totaal overzicht van de parking.

De parking is gemaakt van fijne, wit/grijze ballast van Busch (no. onbekend). Eerst is de ondergrond grijs geverfd en daarna twee lagen van deze ballast. Gladgestreken met een kartonnen plaatje en later zijn kleine oneffenheden nog met de hand gevuld en afgewerkt. Alles is vastgelijmt met de 'verdunde houtlijm-methode' zoals je ook bij ballasten doet...

Op en rond de Parallelweg zelf:


Afbeelding

Afbeelding

Op de parkeerstrook langs de Parallelweg, tegenover de parking, staat een wat oudere, groene auto. Deze staat er al een tijd. Er groeit al wat gras langs de wielen en de kleuren zijn erg vervaagd.
Dit heb ik bereikt door de auto even licht te schuren met schuurpapier no.120. Paar halen over het zachte plastic was genoeg. Daarna goed afstoffen en een dunne zwarte wash erover deed de truc...
De koplampen zijn geverfd met REVELL no.374, de grill met HUMBROL no.33, het AUDI logo met HUMBROL no.91 + no.99 gemengd 1:0,5. De achterlichten met REVELL no.SM330.

Afbeelding

Omdat bij het bewerken van deze 'VW Golf' (Fleischmann) ik wat te wild probeerde om hem uit elkaar te halen, brak de achterbumper af van het model. Deze ging er soepel terug aan met een druppel secondelijm, echter zag er dat niet uit. Een messing fiets van Artitec bracht uitkomst De uitstekende achterbumper werd geverfd met Humbrol no.91 + REVELL no.374 en leek direct op een fietsendrager. De achterlichten zijn van REVELL no.34. Koplampen REVELL 12, bodemplaat + banden Humbrol no.33. Grill en details Humbrol no.99 en no.91.
Het fietsje is gekleurd met de banden: Humbrol no.33 en het frame en details met resp. Humbrol no. 91, no.99, no.33 en no.38. Achterlicht REVELL no.34.

Ook is er nog een BMW geplaatst, maar die foto's zijn mislukt. Morgen maak ik wellicht nieuwe.

Afbeelding

Totaaloverzicht van de parking + dit stuk van de Parallelweg. De Golf met fietsendrager staat 'boven' deze foto op de Parallelweg. Hetgeen wat ontbreekt zijn nog straatlantaarnpalen (VIESSMANN zelfbouwpakketten, maar het geld is even op) en enkele verkeersborden (BUSCH). Deze volgen later...

Verdere detaillering rondom het spoor:

Rondom het spoor heb ik aan de Parallelweg zijde ook wat extra groen aangebracht. LAngs de weg ligt een nette, strakke, kortgewiekte grasstrook en enkele kleine bossages tegen het hekwerk wat spoor en weg scheidt van elkaar. Aan de spoorzijde is al langer niet gemaaid en wordt de grasstrook afgewisseld met plukken wildgras (NOCH). Enkele foto's:

Afbeelding

Soms kun je met wat groen, zoals een bosje, een kapot hekwerk camoufleren. Zoals hier nabij de relais-kast van het hoofdsein langs het spoor ri. Tilburg.

Afbeelding

Een jonger bosje groeit over het hekwerk langs de Parallelweg...
Het hekwerk bestaat uit Messing-buisprofiel 0,5 mm en Aluminium-gaas met een raster van 1x1 mm. Dat is wat grof, maar komt toch mooi uit zo langs het spoor. Hoogte is 6 mm.

Afbeelding

Het dwergseintje (links) is niet meer eenzaam en heeft er een broertje (rechts) (of zusje, wat je wilt :lol: ) bijgekregen. Ik heb toch gekozen voor een volledig werkende variant. Dit seintje is dus ook voorzien van 3 smd LEDS (Rood, geel en groen). Ze moeten beide nog aangesloten worden op de OC32. Dat zal later gebeuren als ik verder ga met de electra aan te leggen onder deze module.

Komende week heb ik weer wat meer vrije tijd als het goed is (tussen het solliciteren door) en dan ga ik eens kijken of ik de Electra niet verder aan kan sluiten en de bovenleidingportalen verder af kan werken en vast op hun plaats zetten. Vandaag zijn de portalen tijdens de begroenings werkzaamheden weer even losgemaakt en dan is de bak gelijk een stuk leger... :(

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door maarten »

Briljante oplossing die fietsendrager, ziet er nog erg leuk uit ook! ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door kees gorter »

Leuke update met goede uitleg van de werkzaamheden.

Kees


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7353
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Krab »

Hoi Alwin ,
je gaat ondanks de weinige tijd hard vooruit met je module .
Word steeds mooier en ook meer aan de werkelijkheid gerelateerd :o
Blijf je volgen kan er enkel nog van leren van de tips die je geeft ;)

m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Jeroen »

Hooner,

Je groenwerk wordt steeds mooier en gedetailleerder. Je ziet dat je er goed de tijd voor neemt. Leuk is dat van MB (?) dat de parkeerplaats zelf ook die ruitvorm-gelegde steentjes heeft. Mooi detail. Die fiets is ook cool verzonnen.

Succes man!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door spoor65 »

Alwin,

ziet er weer mooi uit, maatje, en die fietsendrager is echt geniaal bedacht.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door RogerB »

Mooie uitgebreide en zeer informatieve update Hoontje!
Die fietsdrager vind ik overigens briljant!
Groeten, Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Ad_M »

Idem :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Dank aan allen. :D

Goed, afgelopen dagen op facebook al wat 'gehint' naar deze update, men kon raden waar al mijn styreen voor diende...
Zoals in de vorige updates te zien en te lezen was, ben ik bezig op en rond de Parallelweg op de module Venneweg. Deze weg is begin jaren '90 flink opgepoetst, vers laagje asfalt, mooie afwatering en helemaal gereed voor de komst van het (inmiddels volgebouwde) industriepark aldaar.
De inrit en parking bij een van de fabrieken had ik al, nu wilde ik op de grootste 'vrije' hoek een (deel) van een fabriekspand maken.
Het gaat om een modern pand, zo'n 'blokkendoos' zoals je overal gebouwd zag (en ziet) worden. Terwijl ik dat aan het plannen was en de eerste schetsen aan m'n ega toonde, merkte zij op: "Is dat niet de publiekskant van de module?"
:? :? Eeeh ja... Dus dan kun je niet een 'dichte doos' maken. Het grote publiek (jullie :D ) hebben me op RAIL zoveel leuke feedback gegeven over de opengewerkte lok-loods van de Werkstatt Alschüberg , dat ik er dus niet omheen kan om hier in dit fabriekje ook wat te 'fabriceren'...
Genoeg gepraat, foto's! :mrgreen:

Waar zijn we bezig op de module?


Afbeelding

Het hoekje waar de fabriekshal moet komen. Links komt de module van Station Rijen en rechts de Helix Tilburg.
Totale oppervlakte is 24 x 7 cm.

De fabriekshal, de buitenmuren:

Afbeelding

De wanden zijn opgetrokken uit Styreenplaat met baksteenmotief (1:200) (9mm x 0,5mm) Daarbovenop styreenplaat met golfmotief (0.5mm x 1mm x 0,5mm). E.e.a. ingeklemd tussen styreen H-profielen. Wanden zijn dubbel uitgevoerd. Dus hebt ook aan de binnenzijde een steenmotief etc.
De stenenmuur is met Revel 74 betongrijs geschilderd. Voegen met JIF (zie nproject.org )
Omdat de wanden 8 cm hoog zijn, was ik bang dat de straat wat donker werd, dus aan de wand 2 wandleuchten van BUSCH aangebracht.

Afbeelding

Deze foto is straks niet meer mogelijk. De camera staat nu waar normaal dus module Station Rijen begint.

Afbeelding

De buitenverlichting loopt dwars door de muur heen i.v.m. het gewicht van de lantaarn. De stekkerverbinding is straks mooi als scenery in de fabriekshal. Daarvoor zijn de draden wel zwartgelakt...

Afbeelding

Het gras moest wijken, omdat ik het gebouw 3 mm te groot had gemaakt. Dit ging gemakkelijk met een mesje. Het groen sluit nu heel mooi 'als vanzelf' aan tussen gebouw en hekwerk 'van de buren'.

Het interieur:

Het leukste aan het pand is natuurlijk het inkijkje... Maar ja, wat voor fabriek wilde ik? Ik wilde graag een groot magazijn, maar de 'mock ups' van karton waren niet heel succesvol en ik weiger extra geld uit te trekken voor de gepre-fabte interieurs die sommige fabrikanten aanbieden. Ook denk ik bij een fabriek gelijk aan leidingen, kranen, buizen, ketels etc. etc. Dat moet te maken zijn! Dus, de rommelbak in!

Afbeelding

Wat gebogen messingbuisjes, variërend van 0,2mm tot 2mm, een leeg dremel-slijpschijfpotje, een rietje wat reeds geverfd was en een kopspeld... Hier moet ik wel wat mee kunnen toch?

Afbeelding

Het dopje van het potje ontdaan van lipjes en uitstekels. Gaatjes geboord t.b.v. de 'leidingen' (messingbuisjes) en TADAAA! dat begint al ergens op te lijken niet?

Afbeelding

Zo staat het op de baan. De gele container links is een 'bouwunit' uit het Railpro spoorreparatiesetje van Minitrix. De wagon in mijn werktrein heb ik volgestort met vuile ballast, dus de container lag in de 'scenery-box' te wachten op een beter leven. Hij gaat omgevormd worden tot 'bedien-unit' van het ketelhuis. Geen idee of het iets wordt, maar we gaan het proberen...

Afbeelding

2 gaten in het dak voor de doorvoer van leidingen die uit het dremel-doosje komen. De witte styreen-vierkantjes komen uit de HERPA-zwaailichten set. Deze set is H0, maar bevat hele kleine lampjes en pasringen etc. etc. die dus ook in N goed te gebruiken zijn...

Afbeelding

Deze set dus...

Afbeelding

Uit de rommeldoos kwam ook nog een laddertje. (De andere helft zit aan de Wieldraaierij van de Werkstatt)...

Afbeelding

Voordat de ARBO-dienst komt klagen, een messing hekje van N-detail.de wat over was, past precies op het dak! :D

Afbeelding

Nog meer 'veiligheid-geweld', een luidspreker (eveneens uit de Herpa-set), zwaai/waarschuwingslichten, althans de houders. De lampjes liggen er nog los voor. Wilde eerst ledjes gebruiken, maar dat vond ik té, er is al een bewegende scene op deze module namelijk...

Afbeelding

De lampjes geplaatst en decals. Deze zijn gemaakt met de eigen printer op fotopapier (mat). De plaatjes komen van Google en m.b.v. WORD kun je ze precies op schaal verschalen... Erg fijn!

Afbeelding

Tijd om te vervuilen. Blackwash en heel licht poederen...

Afbeelding

Eindresultaat in de fabriekshal...

Afbeelding

Het dremeldoosje opgeschuurd met schuurpapier korrel 120 en geverfd met REVELL no. 70.
Het vaatje bovenop in het midden is later als 'houvast' voor het rietje wat ook een leiding gaat vormen...

Afbeelding

Even proefpassen. Let ook op het rietje...

Afbeelding

De leiding is te kort in het gebouw, dus een tweede rietje eraan vast... Nu lukt het wel! Links tegen de wand is een plateautje gemaakt waarop het rietje kan rusten. Dat bleek sterk genoeg, anders had ik aan het dak ook nog een ophanging gemaakt. Misschien doe ik dat nog, misschien ook niet...

Afbeelding

Inmiddels was de ketel droog en heb ik deze ook licht vervuild (black-wash, witte dry-brush) en een paar bordjes geplaatst. Helaas heb ik geen messing stuurtjes of rondjes meer, anders kon ik nog wat extra leidingen en bedieningsplaatsen fabriceren...

Afbeelding

Even een totaal overzicht tijdens de laatste proefpassing...
Best een lege bedoening zo. Dus toch nog eens nagedacht over de invulling van de rest van de ruimte. Wil het ook niet te druk hebben, de hoofdscène op deze module is immers het PNEM-busje met de kortsluiting! ;)

De rechterhoek van de hal wordt in beslag genomen door de ketel-installatie. Links had ik nog zo'n 7 x 7 cm over om wat op te fabriceren. Dus toch maar geprobeerd een stelling te maken met kisten en allerhande spullen. Again, alles uit de rommeldoos!

Afbeelding

De stelling is gemaakt van karton (Cornflakes verpakking) en statéprikkers. De prikkers zijn geverfd met Revell 191 en krijgen daardoor een verweerde, metalen uiterlijk. De houtstructuur komt er niet doorheen...
De 'planken' van karton zijn geverfd met acrylverf 'bruin' van de A-C-T-I-O-N.
De kisten komen uit een 'ladingen' pakket wat ik ooit via MP gratis bij een gigantische doos met groenzooi en scenery spullen erbij kreeg. Heel blij mee! 8-)
Verder liggen er nog messing spulletjes en katrollen. Deze laatste komen uit een kapot bouwpakket van 'vroegah'...

Afbeelding

In de uiterste linker hoek zit zo'n 'schmuzige' dubbele wasbak. Ooit besteld bij de Kwast.nl om te proberen. De huisjes van Markenburg.nl zijn namelijk vrij 'leeg' qua interieur (Nee Mark, ik weet dat je druk bent met het doorontwikkelen ervan! Dus ga zo door! 8-) ) en ik dacht ermee wat te kunnen klussen. Helaas zijn ze in schaal 1:150 en dan zijn ze te grof voor de fijne, kleine MB huisjes. Hier past het prima!
Wel heb ik de scheef hangende kraan (messing rondprofiel 0,2mm) weer rechtgezet en de spiegel vervangen. (aluminiumfolie uit Vera's baklade uit de keuken)
De prullenbak komt uit een NOCH industriewerkers set XXL. (Weet even het nummer niet, sorry!)

Afbeelding

Nog een ARBO-dingentje. De nooddouche. Je ziet ze nog weleens her en der, gigantische douches die in een mum van tijd je doorweken, mocht je met een spulletje in aanraking komen dat niet geheel gezond is voor je. Het hele dingentje is 2cm. hoog. Best wel flink (3,20mtr in schaal) maar kleiner maken vond ik zonde en hij valt nu wel mooi in het geheel... De kleinere versie was vrij iel...
Gemaakt van messingdraad 0,2 en 0,4 mm. Het douchekopje is van een zwaailichthoudertje uit de eerder genoemde HERPA set. Het geheel is geverfd met REVELL no.33 en REVELL no. SM302...
De douchebak is van dezelfde set als de wastafel. Klein gaatje in geboord voor het doucheputje en in de REVELL no. 70 gezet. Binnenzijde is REVELL 64.

Afbeelding

Totaaloverzicht van de hoek met wastafels, douche en deel van het magazijn. Achterin de spullen komen van de ladegut set en ook uit de NOCH industrie werkers XXL set.

Afbeelding

Ondertussen staan 2 Preisers de beginnende werkweek te vervloeken. Ze spelen liever thuis met treintjes! :D

Afbeelding

Een andere Preiser probeert nog wat uit het magazijn mee te bietsen (LVT! Leuk voor Thuis!), maar de magazijnbeheerder snapt hem net op tijd!

Afbeelding

Een rommelig hoekje... (Balsa-hout, vaten uit de eerder genoemde scenery set van 'ladeguter'...

Afbeelding

En als laatste, het totaaloverzicht...

Wat rest er nog te doen?
De bedrading van de buitenverlichting netjes wegwerken langs de wand en uiteraard, een dak. Dit ligt te drogen 'as we type' en wordt gemaakt o.b.v. cornflakes-karton. Ook komt er nog met behulp van 'overhead-sheetpapier' een venster aan de publiekszijde, zodat het interieur 'veilig' is. Het dak blijft afneembaar denk ik, wellicht komt er nog meer interieur en het is ook wel handig er nog bij te kunnen indien nodig!

Zo, dit was de laatste scenery update voor de komende tijd vrees ik, de rommelbak is nog lang niet leeg, maar voor de Venneweg moet ik diepte investeren in huisjes etc. voordat ik verder kan...

En jullie willen in Lochem vast rijdende treinen zien :lol: , dus daar ga ik me de komende weken op richten! Zowel het SS als deze module moeten nog ingeregeld worden. Saaie electra draadjes trekken, Itrain testen etc. etc. :roll:
Wie weet volgen er t.z.t. filmpjes, doch, in Lochem moet ik ook wel met wat nieuws komen! En deze module kennen jullie nu al :? Dus heel slim heb ik het niet aangepakt ;) :D

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Jeroen »

...en ik sluit net een post in mijn eigen draadje over gezeik op de vierkante millimeter. Man, wat een details en een moeite steek je erin. Ik had dat van mezelf niet moeten posten. Dit is meine-n-welt.NL ipv punkt DE. Heel goed bezig! Heel creatief bedacht en uitgevoerd.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Hookies »

Goed bedacht en uitgevoerd zeg! Maar eh, hoe komt dat mannetje in het wit nu aan de andere kant van de stelling?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door gek op stoom »

wat een details Alwin
ziet er goed uit

Gr Andy


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door BenQ »

Andere kant van de stelling is niet zo belangrijk, hoe komt hij thuis, gewoon als een lemming zich naar beneden storten ? :o :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door bob vermeulen »

Dat is een mooi stukje opleiding.
Zeer fraai geïllustreerd met hoe je e.e.a. gerealiseerd hebt.
In het begin dacht ik wat moet ie nu met darrende ding en die staafjes maar gaande weg werd het mij wel duidelijk.
Industrieel goed gevonden

knap werk

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Dank allemaal voor de complimenten en tips.
Afgelopen week stond in het teken van de electra onder de modulebak en het inregelen van de OC32. Dat verliep allemaal voor de verandering heel erg vlot! :D :D :D Weer eens wat anders dan dat het steeds niet lukt, huilie-huilie mijnerzijds en veel gepieker en gesjagerijn...
Het was nu echt Plug & Play! :D
Filmpjes volgen z.s.m.

Verder qua scenery wat zaken afgewerkt, zie foto's:

Afbeelding

Het fabriekspand heeft nu ook een dak. Gemaakt van karton. De dakbedekking is van BUSCH, hele fijne asfalt ballast. Zat in een hele oude wegenset die ik ooit bij H@NS gekocht heb...

Afbeelding

2 schoorsteentjes uit de rommelbak. De linker is van een FALLER bouwpakket, de rechter bestaat uit een styreen vierkant profiel 1,5 x 1,5 x 8mm (L X B X H) en een dekplaatje eveneens uit een FALLER bouwpakket...

Afbeelding

De voeten van de bovenleidingsmasten zijn bij- en afgewerkt. Het groen en grind / ballast moet er nog omheen...

Afbeelding

Het contra-gewicht / verankering van de afspaninstallatie...

Afbeelding

Overzicht van de aangesloten electronica. Ik werk met een blokverdeling van 3 secties (inrij, rem, stop) en de module heeft in totaal 3 blokken. Het wissel behoort aan het blok van de Helix toe en sluit zich daar d.m.v. een stekkerverbinding op aan.

Afbeelding

De TM44 (links) en de OC32 met DS32 (rechts). Rechts naast de OC32 zijn 2 lasklemmen aangebracht. De VP+ en GND. Veel scenery attributen moeten op de VP+ of de GND aangesloten worden. Voor zowel de VP+ als de GND zijn er 'slechts' 3 aansluitingen op de DS32. Dat is in mijn geval nu wat te weinig. Met deze uitbreiding kan ik heel wat meer kwijt. Het werkt goed!

NB de loshangende blauwe en groene draad uiterst rechtsonder zijn van de tijdelijke aansluiting naar de 7,5V voeding. Deze was aangesloten t.b.v. testen etc.

Afbeelding

In het midden van de module komt de ringleiding uit en loopt over in lasklemmen. Elke modulebak heeft (voor zover al aangelegd) deze verdeling. Er is een aansluiting voor de rijspanning / voeding voor de TM44's (15V) en voor de OC32 + scenery (7,5 V).

Afbeelding

Relais en servo t.b.v. het wissel richting Oosterhout - Emplacement 5 Eiken...

Afbeelding

Een wat donkere overzichtsfoto van de module tot zover. Stand van zaken op 27 juni. De rechterhelft is nu helemaal klaar...

De linkerhelft zal aan begonnen worden, als er tijd is en vooral geld. Daar moet de Venneweg met enkele huizen komen. Alle gebouwen zullen van Markenburg en Artitec komen, de bestratingsverbanden van Markenburg. Allemaal redelijk kostbaar en vergt veel tijd (en heel veel plezier! :D) om dat goed in elkaar te knutselen.
Zoals gezegd ga ik me nu eerst focussen op I-train en het rijdend krijgen van de gehele baan. Vooral in het SS moet er nog e.e.a. gebeuren dan!

De beloofde filmpjes komen z.s.m.!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Hoontje »

Het beloofde filmpje
Het filmpje van de rest vd scenery is mislukt. Maar wilde jullie dit niet onthouden!
De lichtlekkage van de seintjes weet ik. Wat ik er tegen kan doen, anders dan ze helemaal opnieuw maken weet ik niet...


Groetjes

Hoontje


Plaats reactie