Schwarzwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Schwartzwald opbouw na verhuizing

Bericht door epocheales denken »

Hoi Brendo,

Jij ook de allerbeste wensen voor 2016. Goed bezig met jouw geluidsdemping en de wissel aandrijvingen. Leuk dat je weer wat post, werd een beetje stil rond Schwartzwald ;)
Zie op jouw foto's een Fleischmann Engelse wissel, mag ik vragen hoe deze wissel in de praktijk voldoet met oog op betrouwbaarheid van schakelen en stroomgeleiding voor de locomotieven?
Alvast bedankt,

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door brendo »

@Adriaan:
De aandrijvingen doen het prima na het omdraaien, ook na herhaaldelijk testen. Ik heb wel de spoeltjes iets aangepast voor het digitaal schakelen ervan.
Er zit binnenin een dun metalen stripje (alleen nodig bij de klassieke trafo) die niet nodig is bij digitaal aansturen. Dit vergroot wel de betrouwbaarheid voor het schakelen ervan. Op de website van N-project kun je er alles over lezen hoe en wat te doen.

@Hans:
Deze wissels hebben een prima geleiding mits je er niet teveel "rotzooi" opsmeert voor het verouderen en roesten. Tenminste, dat is mijn ervaring. Gedoseerd aanbrengen en goed uitkijken bij de wisseltongen is mijn advies. Daarbij heb ik aan de wissel, voor de zekerheid, extra aansluitingen gesoldeerd voor de voeding. Voorheen had ik dit niet en dan gebeurde het nog wel eens dat in een wisselstraat locomotieven, met name kleine, niet willen kruipen of zelfs stilstaan.

En als laatste tip........ATF geprobeerd and this is amazing! :idea: (zie diverse forums en internet) Maar let wel op: wel met beleid en zeker niet teveel! 1 druppeltje op een wattenstaafje, ca. 2cm poetsen, is voldoende voor ca. 8 meter!

Bij mij werkt dit laatste als een trein! :lol:

Groet Bren


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2122
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door traiNiac »

Hallo Bren,

Dat Schwartzwald revisited gaat er weer goed uitzien. NB dat ATF is die versnellingsbakvloeistof toch? Ik lees daar zoveel goede ervaringen over, ik ga het ook maar kopen. Specifiek merk gebruikt?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door brendo »

Hallo Harrie,

Het is inderdaad ATF olie wat garages gebruiken voor versnellingsbakken. Ik zou het niet kopen maar vragen bij je lokale dealer of garage. Je hebt namelijk zo weinig nodig dat je aan een vingerhoedje vol jaren vooruit kunt.

Groet Bren


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2260
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door Hookies »

brendo schreef:En als laatste tip........ATF geprobeerd and this is amazing! :idea: (zie diverse forums en internet) Maar let wel op: wel met beleid en zeker niet teveel! 1 druppeltje op een wattenstaafje, ca. 2cm poetsen, is voldoende voor ca. 8 meter!

Bij mij werkt dit laatste als een trein! :lol:

Groet Bren
Hallo Bren,

Hoe bedoel je dat met ca. 2 cm poetsen en dat dat dan voldoende is voor 8 meter?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door brendo »

Hoi Martin,

Druppel op een wattenstaafje en vervolgens op een stukje rail van ca. 2 cm aanbrengen. Ik bedoel met poetsen dat je het staafje enkele keren, heen en weer, over de rails veegt zodat er iets olie achterblijft. Het blijft een bizar verhaal om met olie op de baan te smeren maar het werkt echt!

Groet Bren



christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door christiandomburg »

Erg mooi dit. Ik ga zeker volgen!!


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,

Ik gebruik het nu een dik jaar en het is geweldig spul.
De loks maken ook beter contact overigens.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door brendo »

Ja geweldig spul Bob!
Ben eigenlijk wel benieuwd wie hier op het forum ook ATF gebruikt en wat hun ervaringen is......

Wij zijn er in ieder geval blij mee! :D

Groet Bren



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door Adriaan »

Ik heb een dubbelspoor.
Op één baan ATF gedaan.
Resultaat: absoluut geen verbetering.
De locs reden al heel goed, maar je hebt goed, beter en best.
Dus het flesje ATF blijft dicht.
Ik vraag me ook af of het op den duur geen vervuiling aantrekt.
Ik hoef geen discussie hierover hoor.
Dit is mijn ervaring en daar zult u het mee moeten doen.

Ik vraag mij af of ze dat spul ook op modelspoorclubs gebruiken, dat zijn dé experts.

Goeie groet van een heer.



Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door Jan64 »

Hallo,

Ik gebruik het nu zo`n vier maanden en heb afgelopen week de boel weer eens laten rijden , na een aantal weken stilstand en het reed als vanouds.
dus ik ben er zeer tevreden over .

Gr Jan



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door Marksintpancras »

Gebruikservaring ATF.
Op blokken waar de treinen al goed reden, geen verschil, lijkt me logisch.
Op plekken, bepaalde wisselstraat waar oude wissels liggen, die problemen gaven, ATF gebruikt, verbeterde geleiding.
Oude loks die problemen hebben met rijden, schoongemaakt en de metalen stukken behandeld met Atf heeft een positiever resultaat dan loks die ik zonder Atf heb schoongemaakt.
Ik ben positief over Atf!!!

Met vriendelijke groet,
Mark


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door Jeroen »

ATF. Dat had ik tien jaar geleden moeten ontdekken. Ik rijd hier met lange goederentreinen, die af en toe heel langzaam moeten optrekken. De lampjes knipperen nog niet eens nadat ik het heb gebruikt. Dankzij de vele assen is het spulletje ook snel verspreid over de hele baan. In het begin op de 'natte' stukjes wil de boel nog wel eens een beetje slippen, maar na een kwartiertje is het over. Dus nu is het 'baan aan-rijden maar'. Heerlijk!

Jeroen


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door martindomburg »

Ik kan niet anders dan inmiddels de woorden van Jeroen kracht bij zetten. Ook bij mij is de gum al 6 maanden niet aangeraakt en is het iedere keer starten-lopen met de modelbaan!!!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door bob vermeulen »

Hallo allen,

Zoals ik al eerder heb aangegeven gebruik ik ook al lang ATF.
Ik heb echter wel een vraag die me interesseert: hoe vaak gebruiken jullie ATF (1x per maand 1x per jaar ?)
Lijkt me leuk om te weten.

Zelf gebruik ik het z'n 1x per 2 maanden ca. 8 druppels op 4 verschillende plaatsten (= per plaats 2 druppels {links en rechts dus 1 druppel} op mijn baan.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Peter
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door Peter »

Wat ik mij afvraag, maken jullie de baan tussentijds nog schoon? Rijden er eventueel schoonmaakwagons rond?

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door Jeroen »

Soms maak ik een heel klein beetje schoon op bepaalde plekken, en dat is dan wat zwarte tjak op wissels die ik verwijder. Laatst had ik effe de polijstwagen meegestuurd met een sleepje. En daarna weer wat verse ATF op de baan. De boel rijdt écht soepeler dankzij de ATF. Ohja, en ik doe de ATF er om de 2 mnd op zo'n beetje. Als ik merk dat er wat lampjes gaan knipperen, hoppa kleeeiin beetje ATF (wattenstaafje in de ATF dopen, 'uitknijpen' en dan 2 cm spoorstaaf aan beide kanten aanraken) Om de paar meter. In mijn geval vóór het wisselstraatje van het station, en aan de bovenkant en onderkant van de spiraal bij de inrit en uitrit.

Beetje experimenteren, maar.... (en ik bespaar je hiermee 45 pagina's wellesnietesechtwelechtniejonguhmitropaheerschtenjijsnapterniksvan-gebakkelei van 'de buren')....doe het extreem spaarzaam. Aantippen, niet insmeren. Dat werk.

Succes!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing

Bericht door epocheales denken »

Adriaan schreef:Ik heb een dubbelspoor.
Op één baan ATF gedaan.
Resultaat: absoluut geen verbetering.
De locs reden al heel goed, maar je hebt goed, beter en best.
Dus het flesje ATF blijft dicht.
Ik vraag me ook af of het op den duur geen vervuiling aantrekt.
Ik hoef geen discussie hierover hoor.
Dit is mijn ervaring en daar zult u het mee moeten doen.

Ik vraag mij af of ze dat spul ook op modelspoorclubs gebruiken, dat zijn dé experts.

Goeie groet van een heer.
Beste Adriaan,

Heel jammer dat het bij jou niet werkt, vreemd want je leest alleen maar positieve berichten over ATF.
Zelf kan ik dit ook onderschrijven, het werkt gewoon. Met die vervuiling aantrekken heb ik niet zo veel gemerkt, wel toen ik vroeger lekker zat te gummen met een railreinigingsgum, ja toen kreeg je heel fijne krasjes boven op de railstaaf.... :evil:

Waar ik graag nog op wilde reageren is jouw stelling dat modelspoorclubs de experts zijn... :o
Nou Adriaan ik kan je vertellen hoe vaak ik in Nederland, maar ook in Keulen en Stuttgart op beurzen heb staan kijken naar modulenbanen met gekromde tenen. Vooral in ons landje kunnen ze er vaak wat van, een 1200 in knalgeel in een Alpenlandschap tijdperk III, treinsamenstelling die kant nog wal raken en allerlei tijdperken door elkaar gebruiken. Let wel, ieder zijn ding maar je doet heel wat mensen hier op het forum met prachtige modelbanen te kort door te zeggen dat alleen modelclubs de echte experts zijn..... :mrgreen:

Hoop dat je toch dat ATF flesje eens open maakt!

Groet,

Hans.
Laatst gewijzigd door epocheales denken op 06 jan 2016 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door shoven »

Waar koop je dat spul? Of even bedelen bij je garage?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door Jan64 »

Ik heb gewoon even bij mijn garage een beetje geregeld.
want als je een liter fles koopt kun je daar wel jaren mee voort .

Gr jan



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door Adriaan »

Bij de garage te krijgen.

Ik dacht zo: de model clubs zullen het weten, zij rijden veel over de rails, nietwaar?
En treinsamenstellingen hebben niets te maken met het gebruik van ATF.
Of zou je een sublieme samenstelling krijgen als je wat over het rijdend materieel spuit.

En ik doe niemand te kort hoor.

Mijn baantje gum ik en af en toe, en er rijdt een wagon met een gum eronder.
Ook af en toe.
En stofzuigen hè. Veel stof zuigen.

Het spul rijdt prima.
Dan heeft ATF geen zin als eerder gesteld.

Maaruh, niemand last van ongeregeldheden op de rails met gebruik van ATF?
Ik kan me zo voorstellen dat er op het film laagje wat stof blijft hangen.

Mijn pot blijft dicht.

Groetjes.


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door epocheales denken »

Hoi Adriaan,

Sorry, had je verkeerd begrepen, je doelde alleen op ATF met modelspoor clubs.
Met dat gummen moet je toch een beetje voorzichtig zijn, mits het roco/Fleischmann gum betreft,
wat vrij grof is. Er zijn ook gum soorten die wat "gladder" zijn, waar je iets vaker over 1 plek moet gummen, maar die je railstaaf niet beschadigen.
Zelf werk ik buiten ATF nog met de beide Lux-reinigingswagens stofzuigen/poetsen, geweldige dingen,
niet goedkoop helaas.
Kan niet merken door gebruik van ATF dat het stof e.d. aantrekt. Wel hoor ik het materieel soepeler door wissels en kruisingen rijden en weinig tot geen problemen meer met wissels met geisoleerd hartstuk.
Probeer anders ATF eens op een proefbaantje uit, bevalt het niet kan je de pot definitief dicht houden ;)

Groet,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3005
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door Ron »

Waar koop je dat spul? Of even bedelen bij je garage?
Net bij Eurami een busje meegenomen. Kostte een tientje.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door Jeroen »

Pak FF een leeg potje creme......van de vrouw in huis. Maak t FF schoon, en ga even naar de garage en vraag daar voor wat ATF. Datzelfde gevoel van schaamte-als-clown-zijnde wanneer je naar de Gamma gaat voor wat zaagsel 8-) :lol: .

@Señor Adriaan,

Nee, ik weet niet of het vuil aantrekt. Minuscuul wellicht. Als ik met mijn vingers of wat dan ook over de ATF-rail wrijf krijg ik wel een mooie zwarte streep terug. Maar dat was zonder ATF ook al het geval. Ik denk dat dat het geleidende laagje is. Zeker weten doe ik dat niet, en het boeit me ook niet eigenlijk. De treinen rijden beter, minder schokkerig, kruipen mooier, en......rijden potdorie nog beter door de spiraal ook in de klim (!). Dat laatste verbaast me echt. Ik krijg een slippende lok op een gegeven moment (rijdt al maanden met dezelfde sleep probleemloos). Ik poets dus maar wat. Slippen blijft. Nou, ATF over de baan uitgereden en....hoppa!

Maarre, als ik nooit last had van slecht rijdende treinen had ik het er ook niet over gedaan natuurlijk. Maar ik heb eigenlijk al afscheid genomen van de railgum, bij wijze van spreken .

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Schwarzwald en gebruik ATF

Bericht door brendo »

Beste N-ers,

Mooie reacties heeft dit opgeleverd en eigenlijk alleen maar positief!
Alle twijfel bij het gebruik van ATF is denk ik hierbij wel weggenomen..... ;) (er zullen altijd uitzonderingen zijn :mrgreen:)

Mijn nieuwe station zit nu ook in de ATF en de treinen kruipen over de wissels, en ja, zelfs Engelse wissels. :D

Groet Bren


Gesloten