Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door piksov »

... ik wil ook tijd om te knutselen .......

Goed bezig Jeroen, ziet er weer goed uit!

Guus


Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Prutsert »

Lekkere duidelijke foto's en heldere tekst en uitleg.
Ik ga er ook bijna aan beginnen.
Ziet er top uit alleen meen ik dat de afstand tussen de sporen 33 mm was.
Maar dat is een detail, als het gaat dan gaat het.

Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hoi Hans!

Dankje. Die 26 mm is bewust gedaan. Het is vrije baan, zonder wissels. Het ziet er wat realistischer uit, en tevens lijken de bogen dan ook slanker.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Prutsert »

Ok, bedankt voor de terugkoppeling, misschien dat ik dat dan ook ga doen als ik er aan ga beginnen.


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299

Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ipio »

Hoi Jeroen,

Jeroen, ik heb al mijn rails op 26 mm gelegd en in de bogen met een overloop naar 30 mm met verkanting
want de afstand die de bekende rail merken gebruiken van 33 mm vindt ik onrealistisch.

Op mijn rangeer terrein zijn ook alle sporen op 26 mm gelegd en in mijn schaduwstations idem dito ook 26 mm,
en mijn Helix is de afstand ook 30 met verkanting en ik rij met lange treinen en de wagens zijn ook over het algemeen lang.

Mvg. Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

Re1044
Berichten: 311
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Re1044 »

Blijft mooi en inspirerend !!


Alex
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door enderscw »

Er gaaf J, mooie vorderingen weer.
Ik wacht nog steeds op de levering wissels van Peco.
En gezien de situatie hier binnen de oranje vliegclub is ook even afwachten of de baan nog af gaat komen.

Maar de mirage 2000 zit wel al in elkaar :)


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door FidOo »

Bij mij ligt het volgens mij op 28mm, ook in de bogen. (minimale boogstraal 250mm) en dat gaat net goed.

Verder lekker bezig pik. begint weer een beetje te lijken op een modelbaan zo! Staat ook een mooie lengte IC achter je BR101. Daar ben ik toch nog beetje jaloers op, vooral omdat die extra wagens maar verdomt lastig te vinden zijn voor een fatsoenlijke prijs.

Zie ik trouwens goed dat jij code 80 rails gebruikt in het SS-kamp uuuh Schaduwstation Midden..... :) Zo ja why?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Goed dag Jeroen,

Wat een post(en) gisteren en leuk om te zien dat het je goed gaat.
Wat een grote vorderingen worden er bij jouw gemaakt. Bij dit soort werk heb je inderdaad wat tijd nodig (dan kan je doorwerken :lol: ) en dan zie je de baan vooruit "springen".
Heb toevallig afgelopen zaterdag weer bovenleiding materiaal gehaald bij de bekende sponsor. (Dat betekent weer veel werk aan de winkel).
Vandaag kan je ook lekker door werken (als ik zo naar buitenkijk vanuit mijn kantoor) geen reden om wat anders te gaan doen.

blijf je volgen

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Adriaan »

Dag meneer Jeroen,

Ik durf het bijna niet te vragen maar hoeveel bielzen liggen er op uw modelbouwplantafel?

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Adriaaaaantjuuuh!

Wat is een modelbouwplantafel? #durftevragen

😎

Grtz,

J.


Afbeelding

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Adriaan »

Zo een elementair ding waarop je allerhande bouwsels kan maken en plaatsen, zoals daar zijn: bergen, waterlopen, spoorwegovergangen, bomen, menschen etcetera etcetera.
En gij kunt er ook bielzen op plakken.
Voor een verdere uitleg van modelbouwplantafel zie Wikipedia.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ah -zonder Wikipedia-, ik snap je.

Wat enig. Of ik even de modelbaanspoortafelbielsen wil tellen.

Daar ben ik wat lui voor. Maar ik loof 1000 euro uit voor diegene die het correcte aantal weet. Of ik dat zelf ga tellen? Mmmnneeeh. Dat doe jij dan maar, jij wilde dat immers weten. We doneren het bedrag aan iets moois. Deal?

Grtz,

J.


Afbeelding

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Adriaan »

Tja, het exact tellen kan natuurlijk alleen maar als de bielzen stuk voor stuk verwijderd worden.
Laten we dat maar niet doen.

O ja, ik geniet van je mooie baan!

Ga zo door, mijn jongen.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Wat jullie missen is een autist met de juiste gave om dat uit te rekenen ;) , en ja ik voldoe wel aan voorwaarde 1 _o_ maar nummer 2 dat soort dingen uitrekenen is niet mijn specialiteit 7(8)7 .

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

😎👏👏

Dank allen! Inmiddels zijn ook de eerste seinen op het nieuwe stuk geplaatst. Ik zal daar ook nog even een foto van maken. Het wordt al bijna tijd voor de eerste spanten van de scenery!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3561
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Schachbrett »

Man man wat een tempo!
Moet je de trein nog halen. ;)
Ja ja kom maar,ik kan er nog wat van leren. :mrgreen:

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Morning!

De afgelopen tijd is er weer het nodige gebeurd. De eerste seinen staan op hun plek, werkend en wel met Koploper. Altijd een geinige toevoeging. Ook ben ik begonnen aan de eerste contouren van het landschap. Op een gegeven moment moet je gewoon beginnen, want anders blijf je aan het rijden. Dat is best leuk, maar dat landschap komt niet vanzelf. Bovendien profiteer ik dan maar even van de combinatie 'lekker Hollandsch zomerweer' en weinig werk.

Vonden jullie dit ook al zo'n slaapverwekkend stuk tekst? Mooi, ik ook. We doen een paar bouwplaatjes. Eerst maar even eentje van de situatie in de linkerhoek. Die vrij hoge verticale wand is het einde van de baan als het ware. Daar maak ik tzt wel iets van een achtergrond op. Hij camoufleert ook de plek waar sinds een weekje mijn laptop+Ecos staan. Dat stond eerst maar een beetje sneu precies in de looproute.

Afbeelding

Uiteraard moet je met de bovenleiding weer even aan de slag met panto-vangers. Deze maak ik van een paar koperen profieltjes

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard moeten we dan ook even door met een tunnelingang. Eigenlijk het eerste klusje van echte modelbouw. Hier kun je mee beginnen nadat je alles in de tunnel al een beetje hebt gefatsoeneerd. Dat wil zeggen: de ballast moet goed liggen, de rails heb je geverfd evenals de bovenleidingsdraden, en natuurlijk moet dat ook idiot-proof werken, niet dat om de haverklap al je loks met hun stroomafnemer in de leiding blijft hangen.

Je kan natuurlijk een tunnelmond kopen, maar zelfbouw is eigenlijk leuker en kost naast wat tijd en geduld praktisch niks. Men neme een dunne XPS plaat in dit geval, bijvoorbeeld ondervloer van de Gamma ofzo. Regel ook even een echt goed scherp hobbymes. Dat werkt wel zo prettig.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard even passen. En dan kun je weldra met een klusje beginnen: krassen maar! Ik vond een voorbeeldje op internet, dat ik een beetje heb getracht na te bouwen. Als eerste ga je de tunnelbuis vorm geven.

Afbeelding

Afbeelding

Dat is het minst leuke kraswerk, eerlijk is eerlijk. Het front is erna aan de beurt. Ik heb hier alle horizontale voegen al gekrast. Even kijken of het een beetje smoelt zo op de baan...

Afbeelding

Daarna zo kalm en rustig mogelijk de verticale voegen erin krassen. Pas op dat je niet te verf doorschiet naar onderen hiermee. Het mes hou je daarom zo recht mogelijk op het te krassen oppervlak. Ter vergelijk even een ander demo-portaaltje ernaast. Die heb ik trouwens over, dus die mag iedereen hebb0n. Wel zelf ophalen! 8-)

Afbeelding

Omdat het origineel van een ruige natuursteen is gemaakt wilde ik dat ook nabootsen. Ik heb werkelijk met alles wat ik kon vinden dit getracht een beetje vorm te geven. Dus met een mes en schroevendraaier wat schrapen en duwen, met een tang met ribbels het oppervlak wat structuur geven en dan heb ik er ook nog een paar hengsten met een staalborstel op gegeven. Ik was zelf wel content met het resultaat.

Afbeelding

En dan begint het leukste werk. Verven maar! Dan gaat de boel al wat meer leven. Ik heb helaas enkel foto's van het resultaat, niet het proces. Voor de liefhebbert een korte beschrijving.

Afbeelding

Eerst de basiskleur. Deze heb ik als beige genomen, gekozen door naar de voorbeeldfoto te kijken. Verder ga je de tunnelbuis natuurlijk wat van licht-naar-donker verven. De rand stenen rondom de tunnelmond heb ik een wat bruinrood (burnt sienna) tint gekozen. Hier en daar heb ik ook via de drybrush techniek de beige stenen wat effect gegeven met wat veegjes. Beslist niet teveel. Toen dat allemaal droog was heb ik met een zwarte wash wat meer diepte weten te creëren. Nu zie je ook goed het effect van je 'natuursteen'-behandeling. Met een iets sterkere wash ga je wat vuilstrepen hier en daar zetten. Dat is het wel zo'n beetje!

Afbeelding

Als laatste heb ik met wat poeders wat mosvlekken enzo getracht na te bootsen. Eigenlijk is ie zo klaar om vastgelijmd te worden. Ik denk dat ik dat vandaag maar eens ga doen. Dan kunnen we ook verder met de berg aan die zijde vorm geven. Zin in!

Dusse…...foto's volgen weldra!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Ja hoor hij is weer geweldig bezig.
Goed idee om ook een paar meppen met de staalborstel te geven, dat smoelt idd. goed. Je moet er maar op komen :idea:

Lekker dat al het voorbereidende werk af is, denk persoonlijk dat je nu mede door covid, weinig werk en kutweer staat te trappelen om er gips tegen aan te gooien.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door enderscw »

Strak werk weer hoor J.
Ecos en laptop zijn netjes weggewerkt zo.

Ik zeg vooral zo doorgaan!


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Prutsert »

Heel mooi verteld weer Jeroen.
Zelf werk ik ook veel met die blauwe onderplaten alleen zijn ze helaas niet meer te koop.
Gelukkig is er een andere leverancier gevonden die ze zelfs levert in 2 diktes en van hetzelfde materiaal maar dan in grijs wat het nog beter maakt op de modelbaan omdat dat niet zo uit de toon valt kwa kleur zeg maar.
Ik wacht weer verder op je volgende update.

Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hoi Hans,

Klopt, inmiddels zijn ze niet meer te koop bij welke bouwmarkt dan ook. Ik had er nog twee op zolder liggen.

Ga je de naam van de leverancier nog verklappen aan ons of wil je het alleenrecht houden? :mrgreen: :mrgreen:

@Ron ,

Jij hebt ‘m door!

@all,

Dank voor de bemoedigende woorden. We gaan vrolijk door met bouwen!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Jeroen, ziet er weer uit en als je( of andere) nog dunne XPS schuim platen zoekt, de Kwantum heeft grijze van 6mm daar zitten geen rare patronen in die de groene van 3mm van de gamma wel heeft.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Prutsert »

Hallo Jeroen,

Nee voor mezelf houden was geen opties maar ik had de gegevens niet. :-)
Ik zal even kijken of ik het adres kan vinden en kom er later even op terug.

Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Prutsert »

Hallo Jeroen en de rest die er nog naar op zoek is.

Ik heb de pakken à € 8,75 per stuk met 10 platen in een pak besteld bij een winkel in De Meern genaamd Vloervoordeel.
Dus als je in buurt woont kan je ze zelf ophalen.

De pakken heetten: "Depron XPS ondervloer 3mm"

De winkel gegevens zijn:
Vloervoordeel
Strijkviertel 46
3454 PN De Meern
Tel: 0306664569
E-mail: info@vloervoordeel.nl
website www.vloervoordeel.nl

P.S.: Bij de Kwantum hebben ze ook grijze XPS tegels, alleen zijn deze 5 mm dik per pak van 10.

Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
Plaats reactie