Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hi Jerome,

Het is iets meer dan 1 mm. 1 mm zou wel redelijk op schaal zijn (in 't echie is het verschil tussen de binnenste en buitenste spoortsaaf max 15 cm) maar het moet ook "zichtbaar" zijn. Kijk maar naar het pakje sigaretten en de lok, dan heb je wat houvast. Overigens lijkt het vrij gechargeerd vanwege het feit dat het buitenste spoor hoger ligt dan het binnenste. Dat moest vanwege de wissels. Een delicaat karwei was dat, en het wordt ook delicaat om dat weer terug te brengen tot 'normal'. Als de overgang van de module goed komt is dat allemaal wel te doen.

Vanuit een koud Scandinavië druk met verder plannen en rails e.d. bestellen. Vanaf zondag weer bouwen en foto's. De beelden van het filmpje zijn reeds gemaakt, maar moet ik nog bewerken en uploaden.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3594
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Schachbrett »

Ongeveer 1 mm heb ik er ook onder zitten dat is meer dan genoeg,dan heb je prima je effect van verkanting te pakken!


Gr. Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

Ik heb ook 1mm er onder zitten.
Ligt er ook aan waar je de 1 mm neer leg. Ik heb de 1mm aan de uiterste zijde van de bielzen liggen.
Als je de 1mm bv 1cm naar minnen leg dan is de verkanting nog erger. Dus de 1 mm is relatief en is afhankelijk waar je nem neer leg.
Ik gebruik gewoon soepel draad

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ja, exact zo heb ik dat ook gedaan. Gewoon een draadje eronder. Bij de wissels was het iets grover geschut want ik wilde die mooi stevig hebben. Uiteindelijk zie je hier ook een styreen profieltje......maar dat is ten opzichte van de meest binnenste van het binnenste spoor. Dat hele baanvak moet je gekanteld zien.


Afbeelding

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jerome »

Mannen dank voor de input. Het moet inderdaad wel zichtbaar zijn. Het stuk waar ik verkanting wil toepassen stijgt ook een beetje en zit op een moduleovergang.

Ik ga wel ff pielen.

Groetjes vanuit een nat Nederland. ;)

Jerome


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Lemland »

Ik gebruik ook 1 mm dik draadje, ongeveer onder de hoogste spoorstaaf. Voor de scheluwte gebruik ik een iets dunner draadje, over een cm of 25. Door het draadje langzaam naar de uiteinde van de bielzen te laten lopen, laat ik de verkanting vloeiend verlopen. Omdat ik voor Lemland en Juliaberg geluid geen issue vind, lijm ik het draadje domweg vast met een flinke laag bison lijm :-)

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Bart, exact mijn methode.

Overigens zag ik iets terug nog een vraag of verkanting noodzakelijk was (vraag van patrick). Neen, niet noodzakelijk. Sterker nog, als je het 'lomp' aanlegt krijg je bij het snel optrekken met zware treinen dat je de verkante (en lichte) wagons juist uit de rails trekt. Al kan dat ook zonder verkanting. Alles kan :-).

Anyhoerrrr, is het nodig? Nee, maar het verschil tussen met en zonder is te groot en te zonde om het achterwege te laten.

Grtz

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Tjoooow,

Ik had jullie nog een filmpje beloofd maar de opnames zijn echt te gaar om naar te kijken. Deze heb ik met een resoluut SHIFT+DELETE ook voorgoed heen gezonden :geek: . Morgen nieuwe poging. Als ik de DHL niet mis morgenochtend wordt het weer max. bouwing. Als in: wisselstraat(je) completeren aan de rechterkant en dan verder met de middenmodule.

Vandaag wel nog even wat kunnen testen met veelassige goederentreinen en daarvoor verschillende tractie. De Class 66 springt er letterlijk en figuurlijk uit! Maar niet in goeden zin, welteverstaan. Vanwege de slipbandjes steigert dat apparaat een beetje met een flinke last aan de haak. Voorste -stroomvoerende- wieltje steigert op een Peco wissel en BAM: sluiting. De Class ga ik dus nog even goed testen met wat voor dit ding de maximale last aan de haak is.

Overigens niks om over te huilen, want er worden treinen van +- 2,3 m. omhoog getrokken (24-25 ketel- of graanwagons) door de rest van de loks. Ik ben wel benieuwd naar de Rocky Rail containerwagons.....al heb ik daar nog geen combinatie van 2 meter van.

Morgen dus meer beeldmateriaal!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Sorreeee.....
Morgen dus meer beeldmateriaal!

J.
....dat werd dus overmorgen. Gisteren en vandaag wel het een en ander kunnen doen aan de baan. De wissels van de N-store waren binnengekomen, dus we konden weer verder. Ik ben wel 2 ServoSwitches ....kwijt! :evil: :evil: Die moet ik nog even bestellen dus, maar bij dat deel ben ik nog niet. Eerst meten en zagen en weet ik veel.......

Okay, over tot foto's. De inrijwissels aan de rechterkant van het stationnetje.

Afbeelding


En de aandrijving en de verkanting. Een bekendere foto lijkt me, maar ik heb 'm nu nog toch al gemaakt. En resized. En uploaded.

Afbeelding

Hier zie je hoe de 3 sporen (2 doorgaand, 1 inhaal) verkant van de module aflopen. Het zijn standaard maten met standaard materiaal waar ik nog genoeg van heb. Dit teneinde de overgang goed te laten verlopen. Sporen recht over een module is een makkie, sporen in een boog ook goed te doen, maar dit is weer een stukkie lastiger....

Afbeelding

De Taurus deed 'de' test met een goederentrein de heuvel op. Hier zie je de verkanting mooi terug.

Afbeelding

Afbeelding

Uiterst rechts komen de tunnels. Hier gekozen voor 2 enkelsporige. Blijft leuk en past beter bij wat ik wil nabootsen.

Afbeelding

De Re482 poseert even. Voordat hier groen 'groeit' en de boel verouderd is zijn we nog wel even bezig.....

Afbeelding

Met tunnels komt natuurlijk ook meteen een probleempje om de hoek kijken: bovenleiding. Daar moet je dus al in een vrij vroeg stadium mee beginnen. Eerst bepalen waar de tunnels moeten komen, dan een mal maken (zie boven) en dan bedenken waar en hoe het moet gaan met de rijdraad. Hier zie je dat mooi terug. Eén mastje zet je neer, draad de 'tunnel' in, en dan maar wat portaaltjes maken. Wederom van oude Fleischmann rails. Solderen en klaar.

Afbeelding

En het opvangen gaat natuurlijk logischerwijs zó....

Afbeelding

Jooooo!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Kijk dat lijkt op iets. Overigens die wissel zou ik eens naar kijken aangezien het mij lijkt alsof het inhaal spoor (buitenste) in de rechte stand wordt bereden (iets wat qua hoofdspoor niet echt ideaal is). En ik zie landschap.


Fan van Alpenbanen in N(m)

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jerome »

Jeroen, Superrrr Geill!

Zeg vraagje, nu je het toch over bovenleiding aanbrengen hebt: kan je uitleggen hoe je die bovenleidingsportalen op dezelfde plek krijgt langs het spoor, bij dubbelspoor dus? Kort je bij bv een bocht de buitenbocht in ofzo? Ik heb zo´n Viessman startset gekocht met 20 portalen en verschillende draadeinden (of hoe dat ook heet), maar dit is nieuwe koek voor mij. Ik heb zelf overigens nog niet gezocht of ik op het web uitleg hierover kan vinden (en de plek van afspanningsmasten enzo).

Thanks!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hé Roberrrrr,

Ja, via Whats aap natuurlijk al even zitten ouwehoeren. Voor de rest ook even antwoord op:
aangezien het mij lijkt alsof het inhaal spoor (buitenste) in de rechte stand wordt bereden
Ja, inderdaad berijdt de hoofdbaan het wissel in de afbuigende stand. Moet eigenlijk een soort Y- of boogwissel voorstellen. Van Peco zijn er geen grotere radii boogwissels voorhanden. Helaas. Bij de overloopwissels gebeurt hetzelfde. De binnenbaan berijdt ook hier een wissel in afbuigende stand. Zo zie je het ook in het echt daarzo (Assmanshausen). Natuurlijk niet dezelfde radius van het spoor, maar ja....dat gaat nou eenmaal niet anders. Storend ziet het er niet uit, overigens. De rest van de sporen moeten er nog aan vast en dan gaan we het wel zien...... :roll:

@jerome,

Inderdaad. The hard way. De binnenbaan kun je wel plannen met de standaard lengtes. De buitenbaan moet je hiervoor compenseren. Helaas knippen enzo......klotewerk :cry: . Gewoon beetje precies werken. Ik meet wel wat, maar het meeste is gewoon passen en dan meten en dan zagen. Op de millimeter meten met een lineaal....daar doe ik niet aan. Werkt gewoon niet. De oogjes moet je er ook nog aan zien te friemelen.......

Anyone else? 8-)

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Vergeet niet een eventuele bogen-abzug, die kan uitkomst bieden bij scherpere bogen en zo zorgen voor een goede afhanging van de rijdraad in de bogen (zie ook Wieneshafen). Ze werken prima.


Fan van Alpenbanen in N(m)

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jerome »

Jeroen en Robert,

Ok duidelijk het is dus gewoon proberen/doen (met beleid uiteraard). En dus afknippen op de goede lengte. Lijkt me best complexe uitdaging om goed uit te komen bij bv een wisselstraat.

Robert, de Viessmann Bogenabzug kon ik ff niet vinden op je baantje (kuch kuch wat een stof, oud draadje!) maar wel gevonden bij H@ns. Maar wel gaaf is de Radspannwerk op deze foto: viewtopic.php?f=14&t=3314&hilit=Wienesh ... 140#p58559

Overigens zie ik nog meer coole dingen van viessman bij H@ns, kijken of ie wat mee kan nemen voor me naar Rail. Maar wat een prijzen! Maar goed, ik wil mijn baantje zo compleet mogelijk proberen te maken.

Laatste vraag mannen: Is het verstandig om Sommerfeldt en Viessmann (evt Volmer) te combineren? Of raden jullie dat af?

Greetz, Jerome






Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ja, erg goedkoop is het allemaal niet helaas (of was het 'wederom'?) :mrgreen:

Ik zou de boel niet gaan combineren. Vollmer valt toch echt wel af. Sommerfeldt.....tja, ook wat outdated als je het mij vraagt. Viessmann is wel een mooi systeem! Mooi filigraan en stevig.

Grtz,

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Heb ze nooit echt specifiek op de foto gezet, en doordat er geen echte uitlegger aan zit is het allemaal vrij onopvallend. Dat gezegd hebbende ze zijn wel te zien op de foto's in dat draadje her en der (geloof dat er in total 3 op die bak verwerkt zijn).

Voor wat betreft keuzes voor bovenleiding. Ja Sommerfeldt en Vollmer zijn inderdaad wat outdated (hoewel Sommerfeld en Viessmann wel te combineren zijn). De andere optie is N-train (http://www.rocky-rail.com/2013_N-Train_Catalog.pdf) welke sinds kort ook bovenleiding maakt voor hun masten (geloof 0.2mm dik, waar viessmann 0.4mm is), denk alleen dat dat een hels karwei wordt om te verwerken.

Overigens, dat draadje is inderdaad behoorlijk stoffig, binnenkort volgt er wel weer eens een update, er worden wat oude en nieuwe dingen gecombineerd tot een nieuw onderwerp (met een nieuw ontwerp). Daar weet Herr J alweer meer over.


Fan van Alpenbanen in N(m)

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door FidOo »

Dat N-train is heel mooi spul.. Maar in vergelijking is viessmann dan spotgoedkoop. 2 masten voor 15,- da's toch wel extreem...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jerome »

Mannen dank.

Ik hou het in principe gewoon bij Viessmann, maar ik dacht dat ik bij Sommerfelt ook wel wat bruikbare dingen zoals losse ausleggers. Dat n-Train ziet ook mooi uit overigens.

Robert, Ik ben benieuwd.. Een nieuw ontwerp, een N-spoorbaan vanaf de UK naar NL? :lol:


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Lees, iets met am Rhein maar meer ten zuiden van Backeramm.


Fan van Alpenbanen in N(m)

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jerome »

Ben benieuwd!


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

De oogjes moet je er ook nog aan zien te friemelen.......

Anyone else? 8-)
Het tangetje van Viessmann aanschaffen.
Dingen zijn belachelijk duur.
Na aanschaf is het ff. slikken, maar daarna heb je er aardig wat profijt van.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Volgens mij geeft hij er eentje liggen :roll:

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

.....waarvoor max dank! Die ga ik straks goed kunnen gebruiken. Sinds maandagmiddag weer zu Hause, maar nog niet echt tijd gehad om verder te klooien boven. Vanmiddag ook nog even een verplicht nummer, maar daarna is het direct bouwmarkt om hout te kopen. Wat er op het progamma staat: spanten zagen, of iets dergelijks. Qua constructie ga ik dat eens proberen op de middenmodule. Hier is een aanzienlijk stuk ruimte ingeruimd voor de nabootsing van het water. Ook komt hier dan mijn rondvaartboot in te liggen die qua proporties te groot was bij Boppard. Maar alles wordt nog een uitdaging qua passen en meten. Ja, feitelijk voor dat kleine flutstation heb ik ruimte genoeg, maar ik wil het wel maximaal mooi en logisch hebben met een vloeiend sporenverloop.

Allrighty, we gaan het bouwen en we gaat het zien....


Afbeelding
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1199
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door william »

En wij wachten rustig af :mrgreen:

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door 141 »

Jeroen, ff een vraagje over de wissels. Vind jij het niet zonde dat er geen Peco wissels zijn met betonnen dwarsliggers?

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Plaats reactie