Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Ik zou de Engelse Wissel aan de linkerkant laten liggen, het is mogelijk dat je verschillende spoorrichtingen op kan gaan
wat afhankelijk is van je spoorplan (naar twee dorpen bijvoorbeeld) en die aan de rechterkant is inderdaad overbodig
wat Peter al schreef, een halve Engelse Wissel op die plek staat ook realistischer.
Mooie wisselstraat trouwens zo.
Groet, Marc
wat afhankelijk is van je spoorplan (naar twee dorpen bijvoorbeeld) en die aan de rechterkant is inderdaad overbodig
wat Peter al schreef, een halve Engelse Wissel op die plek staat ook realistischer.
Mooie wisselstraat trouwens zo.
Groet, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 28 feb 2013 08:22
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Ik ga je toch nog even tegenspreken, kijk maar eens naar deze foto:
Het zou pas anders worden als het tweede wissel wat je bij deze rijweg neemt een Engels wissel was. Dan kan je daar namelijk ook van links komen en heb je wel degelijk 2 hele Engelse wissels nodig om parallelle rijwegen mogelijk te maken.
De onderste gebogen verbinding bij het Engels wissel is overbodig. Komende van links kan je immers direct het wissel afbuigend naar rechts nemen, dan direct naar links en je zit niets of niemand in de weg. Sterker nog, met die rijweg houd je nog een rijweg over het Engels wissel over.
Het zou pas anders worden als het tweede wissel wat je bij deze rijweg neemt een Engels wissel was. Dan kan je daar namelijk ook van links komen en heb je wel degelijk 2 hele Engelse wissels nodig om parallelle rijwegen mogelijk te maken.
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Peter, ik bedoelde dat je twee treinen tegelijk in / uit het station kan laten rijden en uiteraard verschillende richtingen
zie bijlage's
Groeten Marc
zie bijlage's
Groeten Marc
- Bijlagen
-
- Situatie Wisselstraat.jpg (37.28 KiB) 5492 keer bekeken
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
....dan heb je nog altijd geen heel engels wissel nodig. De onderste kant moet je maar eens naar kijken.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Van rechtsboven naar links halverwege loopt toch alleen via die Engelsman? Of kijk ik nu verkeerd?
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 28 feb 2013 08:22
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Precies Jeroen!
Kijk maar eens goed naar je eigen tekeningen Marc, zie jij de onderste kromming van die Engels wissel gebruikt worden?
Niet lullig bedoeld, maar weten jullie wel wat een half Engels wissel is? Dat is iets anders dan een kruising:"
Half Engels wissel:
Heel Engels wissel:
Kijk maar eens goed naar je eigen tekeningen Marc, zie jij de onderste kromming van die Engels wissel gebruikt worden?
Niet lullig bedoeld, maar weten jullie wel wat een half Engels wissel is? Dat is iets anders dan een kruising:"
Half Engels wissel:
Heel Engels wissel:
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Hey,
Zo, even een hele discussie en vele reacties.
Dan nog even een kleine foto ter illustratie over de engelse wissel kwestie
Volgens mij gaat de kwestie om het door mij even simpel ingetekend blauwe lijntje. Omdat je via rood al op alle punten kan komen, heeft het geen toegevoegde waarde om via de blauwe lijn te gaan. M.a.w., hier moet dus een halve engelse wissel waarin de afbuiging via het blauwe lijntje wordt weggenomen. Als het goed is verwoord ik zo wat Peter bedoeld, in ieder geval ga ik dit aanpassen.
Echter, had ik nog geen zin om deze wissel eruit te halen en ben ik eerst met de andere kant van de wisselstraat begonnen, waar gek genoeg, ook een halve engelse wissel nodig is. Hieronder even twee foto's hoe de wisselstraat er nu uitziet.
Ik heb de volgende modulebak, die ik al eerder gemaakt had, er even voor het idee tegenaan gezet. Deze moet nog in de verf gezet worden, blauw spul erop etc. Maar dat wordt waarschijnlijk pas in het nieuwe jaar
Ondertussen alvast plannen maken voor de helix, al heb ik er al wel wat ideeën al over (4 bruggen, een aftakkende lijn en een schaduwstation boven de helix...). Nog zat te doen
Zo, even een hele discussie en vele reacties.
Peter, je hebt gelijk dat in beide situaties een halve engelse wissel moet. Je hebt "deels gelijk" omdat ik op 1 plek al een halve wissel had geplaatst, had alleen die ene over het hoofd gezien... Dus, daarvoor dank. Heb hem er nog niet uitgehaald.... Lack of motivationPeter_van_der_leek schreef:Wat bedoel je met "deels gelijk"?
Steven, ja de driewegwissel van Fleischmann is geen beste nee, of zoals jij hem omschrijft K.U.T. Ik hoop dat deze wissel beter doet, omdat het 2 in elkaar geschoven tweewegwissels zijn. Ik zal in ieder geval mijn ervaring delen wanneer het up-and-running is. Uiteraard ben ik altijd benieuwd naar ervaring van andere gebruikers, zo ook over de engelse wissels.shoven schreef:Nou, ervaringen met Fleischmann driewegwissels zijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Dus toen ik zag dat Peco er nu ook een heeft dacht ik "hopen dat deze het beter doen". Ze gebruiken wel een ander systeem, als het ware 2 gewone wissels kort in elkaar geschoven. Maar over de Peco engelsmannen hoor ik ook geruchten (via Maurits uit de UK?) waardoor ik twijfel om op de volgende baan ze te gaan toepassen.
Maar hou ons op de hoogte. Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen, ook met de Peco engelsmannen.
Dan nog even een kleine foto ter illustratie over de engelse wissel kwestie
Volgens mij gaat de kwestie om het door mij even simpel ingetekend blauwe lijntje. Omdat je via rood al op alle punten kan komen, heeft het geen toegevoegde waarde om via de blauwe lijn te gaan. M.a.w., hier moet dus een halve engelse wissel waarin de afbuiging via het blauwe lijntje wordt weggenomen. Als het goed is verwoord ik zo wat Peter bedoeld, in ieder geval ga ik dit aanpassen.
Echter, had ik nog geen zin om deze wissel eruit te halen en ben ik eerst met de andere kant van de wisselstraat begonnen, waar gek genoeg, ook een halve engelse wissel nodig is. Hieronder even twee foto's hoe de wisselstraat er nu uitziet.
Ik heb de volgende modulebak, die ik al eerder gemaakt had, er even voor het idee tegenaan gezet. Deze moet nog in de verf gezet worden, blauw spul erop etc. Maar dat wordt waarschijnlijk pas in het nieuwe jaar
Ondertussen alvast plannen maken voor de helix, al heb ik er al wel wat ideeën al over (4 bruggen, een aftakkende lijn en een schaduwstation boven de helix...). Nog zat te doen
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Mannen,
Ik heb 4 driewegwissels van Peco (code 55).
Ze doen het prima. Dik tevreden mee. Wel zorgen dat ze goed plat liggen en uitgelijnd zijn.
Groeten,
Walter
Ik heb 4 driewegwissels van Peco (code 55).
Ze doen het prima. Dik tevreden mee. Wel zorgen dat ze goed plat liggen en uitgelijnd zijn.
Groeten,
Walter
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
thanks Walter.
Ik ben inderdaad een beetje huiverig, mede door een ietswat negatieve bericht gevng op het engsle forum, aan de andere kant die zeiken over van alles zonder eerst even te kijken wat er echt fout is. echter in mijn nieuwe baan komen er een stuk of 12 dus had mijn eigen plan al getrokken
M
Ik ben inderdaad een beetje huiverig, mede door een ietswat negatieve bericht gevng op het engsle forum, aan de andere kant die zeiken over van alles zonder eerst even te kijken wat er echt fout is. echter in mijn nieuwe baan komen er een stuk of 12 dus had mijn eigen plan al getrokken
M
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 28 feb 2013 08:22
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Dat is exact zoals ik het bedoelZThijs1 schreef:Volgens mij gaat de kwestie om het door mij even simpel ingetekend blauwe lijntje. Omdat je via rood al op alle punten kan komen, heeft het geen toegevoegde waarde om via de blauwe lijn te gaan. M.a.w., hier moet dus een halve engelse wissel waarin de afbuiging via het blauwe lijntje wordt weggenomen. Als het goed is verwoord ik zo wat Peter bedoeld, in ieder geval ga ik dit aanpassen.
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Zo, alle feestdagen-perikelen zijn weer voorbij, dus we kunnen weer wat meer op de hobby focussen. Nog een goed 2015 iedereen.
Goed, het eerste deel van de bestelling is al binnen en het volgende is onderweg, waaronder een nieuwe lok. Met wat nieuwe rails en wissels kunnen we weer even verder, al de tijd ervoor moet ik nog een beetje vinden. Ook wordt het plan voor de ene helix steeds definitiever, ik hoop daar deze maand ook een start mee te kunnen maken.
Dank voor je bericht. Wat bedoel je met goed uitgelijnd? Dat de aanliggende railstukken netjes aangesloten en zonder knikken eraan zitten?walter schreef:Ze doen het prima. Dik tevreden mee. Wel zorgen dat ze goed plat liggen en uitgelijnd zijn.
Dat moet dan wel een flink plan zijn Maurits!Maurits71 schreef:echter in mijn nieuwe baan komen er een stuk of 12 dus had mijn eigen plan al getrokken
Goed, het eerste deel van de bestelling is al binnen en het volgende is onderweg, waaronder een nieuwe lok. Met wat nieuwe rails en wissels kunnen we weer even verder, al de tijd ervoor moet ik nog een beetje vinden. Ook wordt het plan voor de ene helix steeds definitiever, ik hoop daar deze maand ook een start mee te kunnen maken.
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Jij kan ermee voor de dag komen, het is een heel mooie wisselstraat geworden. Als je geïnteresseerd bent heb ik nog wel ergens wat artikelen uit tijdschriften over het gebruik van hele en halve wissels bij het grootbedrijf.
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Harry, ja maar voor nu is die nog vrij kaal. Artikelen en achtergrond informatie zijn altijd welkom!
Ik ben begonnen met de volgende module klaar te maken om rails te leggen. Eerst heb ik de module vastgemaakt met slotbouten. Daarna kwamen de welbekende blauwe platen. Even een grondkleurtje zodat het blauwe niet meer zo opvalt (gewoon meest simpele donkerbruine verf op waterbasis... ). Dit zit nu te drogen, daarna nog ff snel een 2e laagje, en dan wordt het tijd om rails te leggen
En dan nog wat foto's van de nieuwe lok. De zwarte MRCE G2000 "Victoria", een lekkere zware diesel. Voor de foto maar even wat zware staalwagons erachter geknald.
Nu snel het 2e laagje verf erop, zodat ik morgen rails kan leggen .
Ik ben begonnen met de volgende module klaar te maken om rails te leggen. Eerst heb ik de module vastgemaakt met slotbouten. Daarna kwamen de welbekende blauwe platen. Even een grondkleurtje zodat het blauwe niet meer zo opvalt (gewoon meest simpele donkerbruine verf op waterbasis... ). Dit zit nu te drogen, daarna nog ff snel een 2e laagje, en dan wordt het tijd om rails te leggen
En dan nog wat foto's van de nieuwe lok. De zwarte MRCE G2000 "Victoria", een lekkere zware diesel. Voor de foto maar even wat zware staalwagons erachter geknald.
Nu snel het 2e laagje verf erop, zodat ik morgen rails kan leggen .
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Yes, we hebben weer wat meters kunnen maken. Deze module is de stationsmodule. Omdat dit recht-toe-recht-aan is gaat het vrij vlot. De eerste 3 sporen liggen er, de andere 4 moeten nog... . Ook alvast een malletje gemaakt dat de breedte aangeeft van het eiland perron tussen spoor 2/3. Enige wat nog wel wat tijd kost is de module-overgang. Ik ga deze weer doen met het solderen-op-schroefjes-methode. Bevalt me wel .
Oja, en ik heb de welbesproken hele engelse wissel vervangen voor een halve engelse wissel, maar man oh man, wat was dat nog een gekloot. Maar het zit er allemaal weer in.
Goed, foto's zeggen meer:
Hier even een overzichtje. Het spoor wijdt iets uit zodat het perron van 5,5 cm breed er tussen past. Ik denk dat dat breed genoeg is. Het perron zal deze hele module beslaan, dus ongeveer 100-110cm lang.
De eerste module-overgang is een feit.
Nog even vanaf de wisselstraatkant. Een beetje een pauper foto, maar goed heb geen beter licht.
We gaan snel weer verder!!
Oja, en ik heb de welbesproken hele engelse wissel vervangen voor een halve engelse wissel, maar man oh man, wat was dat nog een gekloot. Maar het zit er allemaal weer in.
Goed, foto's zeggen meer:
Hier even een overzichtje. Het spoor wijdt iets uit zodat het perron van 5,5 cm breed er tussen past. Ik denk dat dat breed genoeg is. Het perron zal deze hele module beslaan, dus ongeveer 100-110cm lang.
De eerste module-overgang is een feit.
Nog even vanaf de wisselstraatkant. Een beetje een pauper foto, maar goed heb geen beter licht.
We gaan snel weer verder!!
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Strak werk! Ziet er heel goed uit allemaal, die wisselstraat. Ik ken je gepiel met wissels eruit halen enzo....wacht maar tot je straks gaat ballasten, dan ben je redelijk geneigd die hele zooi uit het raam te knikkeren.
Mooi man!
Mooi man!
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Herr J., dank, ja jij heb daar al ruime ervaring mee. We gaan het zien hoe het ballasten verloopt.
Eerst maar weer verder met rails leggen. De stationsmodule gaat gestaag verder, railsje voor railsje. Maar daar later meer over (incl foto's). Er was een leuke aanbieding voor een decoupeerzaag, dus die kon ik niet laten liggen. En ja, als je weer nieuw speelgoed hebt moet dat ook gebruikt worden. Dus ik ben begonnen met het frame voor de helix. Deze is 90x90cm, waarbij in het midden ruimte is om te pielen of te kijken. Een beetje zitten rekenen, maar met de ruime boog kan ik een stijgingspercentage halen van om en nabij 2,3%. Nog ff een fototje, en dan de boel weer opruimen. Draadeindes, moertjes, ringetjes en het nodige hout heb ik ook, dus we kunnen ook al beginnen met de daadwerkelijke spiraal.
Nog advies over de hoogte tussen verschillende lagen in de spiraal? Zat zelf aan 6cm te denken (wil met panto's omhoog rijden).
Goed, binnenkort meer..
Eerst maar weer verder met rails leggen. De stationsmodule gaat gestaag verder, railsje voor railsje. Maar daar later meer over (incl foto's). Er was een leuke aanbieding voor een decoupeerzaag, dus die kon ik niet laten liggen. En ja, als je weer nieuw speelgoed hebt moet dat ook gebruikt worden. Dus ik ben begonnen met het frame voor de helix. Deze is 90x90cm, waarbij in het midden ruimte is om te pielen of te kijken. Een beetje zitten rekenen, maar met de ruime boog kan ik een stijgingspercentage halen van om en nabij 2,3%. Nog ff een fototje, en dan de boel weer opruimen. Draadeindes, moertjes, ringetjes en het nodige hout heb ik ook, dus we kunnen ook al beginnen met de daadwerkelijke spiraal.
Nog advies over de hoogte tussen verschillende lagen in de spiraal? Zat zelf aan 6cm te denken (wil met panto's omhoog rijden).
Goed, binnenkort meer..
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Hoi Thijs,
Mooie vorderingen weer. Mijn helix was 4,8 cm per wenteling en daarin konden de panto's ook omhoog. Wel was er een geleidedraad / bovenleiding nodig.
Bij 6 cm. is het ruim voldoende om de panto's helemaal uit te laten klappen, als je geen bovenleiding maakt. Echter is het stijgingspercentage dan best flink voor lange slepen. Maar dat is een kwestie van testen denk ik
Succes met de bouw!
Groetjes,
Hoontje
Mooie vorderingen weer. Mijn helix was 4,8 cm per wenteling en daarin konden de panto's ook omhoog. Wel was er een geleidedraad / bovenleiding nodig.
Bij 6 cm. is het ruim voldoende om de panto's helemaal uit te laten klappen, als je geen bovenleiding maakt. Echter is het stijgingspercentage dan best flink voor lange slepen. Maar dat is een kwestie van testen denk ik
Succes met de bouw!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Ten eerste, Wat mooie wissel straat! Ziet er goed uit!
Maar Heren, ik snap de hele discussie over een half of heel engelswissel niet.
Er wordt meerdere malen schreven "MOET HIER". Maar volgensmij vergeten de meeste, dat in Nederland bijvoorbeeld, nauwelijks gebruik is gemaakt van half engelse wissels, puur omdat het beveiligingsysteem hier niet mee over weg kon / kan. In veel beveiligingssystemen wordt een engels wissel gezien als twee aanliggende wissels en leg dan een set relais maar eens uit dat een bepaalde combinatie niet mogelijk is. Dat is in veel gevallen dan omslachtiger en kostbaarder dan een heel engels wissel neer te leggen. Dus niks MOET, maar is een mogelijkheid.
Zo heb ik op mijn tableau ook heel half engelse als twee losse wissels getekend en dan ga je zelf toch redelijk snel in de fout. En dan krijg je, "heej waarom rijdt die trein recht door?"
Dus ook al is de mogelijkheid overbodig, wil niet zeggen dat het niet raar is om toch een dubbel engels wissel neer te leggen.
.. iets anders nog..
ik zie dat je niet overal isolatie schoentjes tussen de wissels hebt gedaan. Ik adviseer je uit ervaring om toch elk wissel te isoleren van andere wissels. Ik had dat in het begin ook niet, maar later heb ik dat allemaal moeten door slijpen omdat ik de schakelingen later toch anders heb uitgedacht.
Maar Heren, ik snap de hele discussie over een half of heel engelswissel niet.
Er wordt meerdere malen schreven "MOET HIER". Maar volgensmij vergeten de meeste, dat in Nederland bijvoorbeeld, nauwelijks gebruik is gemaakt van half engelse wissels, puur omdat het beveiligingsysteem hier niet mee over weg kon / kan. In veel beveiligingssystemen wordt een engels wissel gezien als twee aanliggende wissels en leg dan een set relais maar eens uit dat een bepaalde combinatie niet mogelijk is. Dat is in veel gevallen dan omslachtiger en kostbaarder dan een heel engels wissel neer te leggen. Dus niks MOET, maar is een mogelijkheid.
Zo heb ik op mijn tableau ook heel half engelse als twee losse wissels getekend en dan ga je zelf toch redelijk snel in de fout. En dan krijg je, "heej waarom rijdt die trein recht door?"
Dus ook al is de mogelijkheid overbodig, wil niet zeggen dat het niet raar is om toch een dubbel engels wissel neer te leggen.
.. iets anders nog..
ik zie dat je niet overal isolatie schoentjes tussen de wissels hebt gedaan. Ik adviseer je uit ervaring om toch elk wissel te isoleren van andere wissels. Ik had dat in het begin ook niet, maar later heb ik dat allemaal moeten door slijpen omdat ik de schakelingen later toch anders heb uitgedacht.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Yep, die ervaring deel ik met je Paul. Wissels vooral isoleren. Voorkomt een hoop ombouwen achteraf.Paul_DMV schreef:ik zie dat je niet overal isolatie schoentjes tussen de wissels hebt gedaan. Ik adviseer je uit ervaring om toch elk wissel te isoleren van andere wissels. Ik had dat in het begin ook niet, maar later heb ik dat allemaal moeten door slijpen omdat ik de schakelingen later toch anders heb uitgedacht.
Grtz.
Peter
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Geheel mee eens, goed isoleren is het halve werk.
voorkomt later veel problemen
mvrgr Bob
voorkomt later veel problemen
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Zo, weer een paar maanden verder. Moet eerlijk bekennen dat er niet heel veel gebeurd is, al ben ik dit weekend weer aan de slag gegaan. Eerst maar even antwoorden!
@ Hoontje: Okay thanks voor de referentie. Zit nog een beetje te puzzelen, maar als ik rond de 6 cm hoogte verschil zit, zit ik op een stijgingspercentage van om en nabij 2,6%. Vind ik toch nog redelijk netjes. Maar het zal ook een kwestie van testen zijn. Ik kijk behoorlijk op tegen een hele geleidingsdraad te maken bij de helix.
@ Paul: Thanks, en ik ben niet zo bekend met hele en halve engelse wissels. Afijn, het zal straks prima werken en er valt genoeg te spelen met rijwegen.
@ Paul, Peter and Bob: Scherp, en ook duidelijk beargumenteerd. Ik heb in ieder geval wel al elk railstukje, elke wissel etc. van aparte voedingsdraden voorzien. Dus als ik hier en daar nog ergens moet doorslijpen hoef ik niet apart nog draden eraan te solderen. BUT, ik zal in de toekomstige bouw dit zeker meenemen!
De laatste tijd veel gelezen op dit en andere forums. Weer veel tips & tricks rijker geworden, dus ga weer snel verder. De stationsmodule begint vorm aan te nemen, echter vanwege het lage budget gaat het echt wissel voor wissel. Foto's houden jullie nog tegoed.
Voor nu nog even snel door!
@ Hoontje: Okay thanks voor de referentie. Zit nog een beetje te puzzelen, maar als ik rond de 6 cm hoogte verschil zit, zit ik op een stijgingspercentage van om en nabij 2,6%. Vind ik toch nog redelijk netjes. Maar het zal ook een kwestie van testen zijn. Ik kijk behoorlijk op tegen een hele geleidingsdraad te maken bij de helix.
@ Paul: Thanks, en ik ben niet zo bekend met hele en halve engelse wissels. Afijn, het zal straks prima werken en er valt genoeg te spelen met rijwegen.
@ Paul, Peter and Bob: Scherp, en ook duidelijk beargumenteerd. Ik heb in ieder geval wel al elk railstukje, elke wissel etc. van aparte voedingsdraden voorzien. Dus als ik hier en daar nog ergens moet doorslijpen hoef ik niet apart nog draden eraan te solderen. BUT, ik zal in de toekomstige bouw dit zeker meenemen!
De laatste tijd veel gelezen op dit en andere forums. Weer veel tips & tricks rijker geworden, dus ga weer snel verder. De stationsmodule begint vorm aan te nemen, echter vanwege het lage budget gaat het echt wissel voor wissel. Foto's houden jullie nog tegoed.
Voor nu nog even snel door!
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Nog even twee foto's van de vorderingen... . Kan nu wel zeggen dat ik meters maak .
Nog drie sporen en dan is de structuur van de stationsmodule af, en kan ik de module-overgang in orde maken zodat deze modules ook van elkaar losgekoppeld kunnen worden. Sporenplan is in de tussentijd wel iets gewijzigd, zodat het station een logischer doorloop krijgt. Nu snel door!
Nog drie sporen en dan is de structuur van de stationsmodule af, en kan ik de module-overgang in orde maken zodat deze modules ook van elkaar losgekoppeld kunnen worden. Sporenplan is in de tussentijd wel iets gewijzigd, zodat het station een logischer doorloop krijgt. Nu snel door!
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Het ziet er zoals altijd weer strak uit!
Hoe ga je je moduleovergangen maken? Rails vastsolderen op een printplaatje of messingschroeven? Ikzelf soldeer de railstaven vast op 4 messing schroeven. Cosmetisch een dikke 0, maar echt hufterproof.. (Zolang je ze goed soldeert, in mijn geval wil er nog weleens eentje losbreken... )
Succes verder,
Hoontje
Hoe ga je je moduleovergangen maken? Rails vastsolderen op een printplaatje of messingschroeven? Ikzelf soldeer de railstaven vast op 4 messing schroeven. Cosmetisch een dikke 0, maar echt hufterproof.. (Zolang je ze goed soldeert, in mijn geval wil er nog weleens eentje losbreken... )
Succes verder,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Hey,
@ Hoontje: met soldeer-op-schroeven methode.
Zo, de laatste 3 sporen voor de stationsmodule zijn gelegd. Daarmee kan ik nu de module afkoppelen (moet nog wel even doorsnijden... ), en kan ik eens aan de onderkant bezig om wat orde in de dradenchaos aan te brengen, en al het één en ander aan te sluiten. De sporen op de stationsmodule moeten nog wel enigszins uitgelijnd worden.
Goed! Dus. Snel weer door .
@ Hoontje: met soldeer-op-schroeven methode.
Zo, de laatste 3 sporen voor de stationsmodule zijn gelegd. Daarmee kan ik nu de module afkoppelen (moet nog wel even doorsnijden... ), en kan ik eens aan de onderkant bezig om wat orde in de dradenchaos aan te brengen, en al het één en ander aan te sluiten. De sporen op de stationsmodule moeten nog wel enigszins uitgelijnd worden.
Goed! Dus. Snel weer door .
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
indrukwekkend station, blijf je volgen
gr henry
gr henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---