Arnhegen Centraal: de nieuwe bouwput

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Arnhegen Centraal: de nieuwe bouwput

Bericht door Ronald1 »

Poosje stil geweest maar we zijn inmiddels verhuisd en redelijk gesettled en uiteraard weer begonnen aan de treinbaan, dus het leek weer eens tijd wat te posten.

Ik heb nu een mooie ruime beschikbaar (6,8 *3,2 m) met rechte wanden waar ik overal goed bij kan, een stuk beter voor de rug hoop ik.
Bij het initiele passen en meten bleek dat ik een veel stukken van mijn oude frame kon hergeherbruiken, das mooi dus.

Inmiddels de ruwbouw voor de onderbaan redelijk staan alleen nog voor de achterdeur langs een smalle module inbouwen. Het onderste niveau komt circa 70 cm van de vloer dus ook daar goed toegankelijk.

De baan wordt een U-vorm met een lange (5,6 m) en korte (3,7 m) poot, het baanplan is nog volop in ontwikkeling daarover binnenkort meer.

In ieder geval weer lekker aan het hobbyen.

Ronald
De korte kant
De korte kant
korte kant.JPG (106.64 KiB) 24647 keer bekeken
De korte kant
De lange kant
De lange kant
Lange kant.jpg (102.77 KiB) 24647 keer bekeken
De Lange kant met op de voorgrond de helix voor de verbindign van de onder- en bovenbaan.
Overzicht.jpg
Overzicht.jpg (97.59 KiB) 24647 keer bekeken
De lange kant vanaf de andere hoek met zicht op de PC hoek
Laatst gewijzigd door Ronald1 op 22 feb 2024 21:45, 59 keer totaal gewijzigd.


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Maurits71 »

Zei u 6.8 x 3.2 :o

Lekker de ruimte dus


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door richard7877 »

zo ,dat is pas een lekkere ruimte zeg!
Ik ga je project weer volgen

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4077
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Ad_M »

lekker de ruimte zeg :D
Ben benieuwd naar het eventuele railplan

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door 141 »

Zóóóó, wat een mooie ruime ruimte zeg! Ik zou zeggen.... resultaten uit het verleden scheppen hoge verwachtingen in de toekomst :D.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Ronald1 »

Ik ben er nog niet helemaal uit maar toch maar even het laatste ontwerp van de onderbaan gepost, staat nog geheel open voor verbeteringen dus meedenken is welkom.

Het ontwerp van het schaduwstation lijkt erg op mijn vorige baan gewoon omdat dit goed beviel.

Even ter verduidelijking :
- Bij dubbelspoor rij ik met rechts verkeer (zie verder pijlen in schema)
- De treinen gaan van en naar de bovenbaan via de helix links aan de lange kant (hoogteverchil van 35-40 cm).
- Bij aankomst beneden komen de treinen in een station welke eigenlijk dienst doet als inrij- en uitrijsporen van het schaduwstation. Uit de helix gaan de personentreinen naar de sporen met perronnen en de goederentreinen naar de sporen ertussen of onderaan.
- Vanuit het station vertrekken de treinen naar het grote zes sporige schaduwstation of het industrieterrein aan de korte kant.
- Vanuit het industrieterrein komen de goederentreinen met eenkorte lus weer terug in het station voor vertrek naar de bovenbaan.
- Het schaduwstation bestaat uit zes sporen van 7,5 tot-9 meter lengte waarin minimaal 36 treinen kunnen worden gehuisvest. Na het verlaten van het schaduwstation gaan de treinen via een lange lus uiteindelijk weer terug naar het station voor vertrek naar de bovenbaan.
- Aan de korte kant zijn verder nog een aantal opstelsporen voor de schoonmaaktreinen
- Voor de goederentreinen van spoor 1 van het schaduwstation is een omloop spoor aanwezig terug naar het station.

Groet

Ronald
Bijlagen
Arnhegen 3.0 onderbaan.gif
Arnhegen 3.0 onderbaan.gif (43.54 KiB) 24559 keer bekeken


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door WaboCo »

Wow wat een gaaf baanplan. Ik ga je draadje zeker volgen. Ziet er heel erg veelbelovend uit!
Succes met de bouw.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door bob vermeulen »

Ronald,

Je laat er weer geen gras over groeien.
Net verhuist en dan nu al weer zover met de bouw.
De spiraal had je nog kunnen behouden uit de de vorige baan als ik goed onthouden had.
Wat betreft het rail plan. Kan at niet wat spannender voor z' n mooie grote ruimte. ;)

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Ronald1 »

Hoi Bob

Inderdaad helix is nog van vorige baan dat scheelt weer.

Ik snap je opmerking over het railplan en ik worstel hier altijd flink mee (dit is ontwerp 30 of zoiets) maar besef wel dat dit het schaduwstation is in de onderbaan, hiervan zijn straks alleen nog het station en het industriegebied rzichtbaar. Het plan is dat zo'n 40 cm hierboven over het hele oppervlak de bovenbaan komt met minder spoor en meer scenery. Maar ik ga dus eerst de hele onderbaan bouwen, daar ben ik wel jaartje mee zoet.

Maar eventuele suggesties om het levendiger te maken zijn welkom.

(jij gaat ook lekker trouwens ;) )

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7265
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Krab »

Weer wat groots te volgen ziet er goed uit je plan Ronald ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Ronald1 »

Maar weer eens een update

Ondanks drukte op werk en nog huis de laatste weken weer wat verder kunnen werken aan de baan.

De ruwbouw van het frame voor de onderbaan is zo goed als klaar, dus begonnen met mijn grote liefde de bedrading :twisted: Daar heb ik echt een bloedhekel aan.

Ik heb inmiddels de centrale voorzieningen voor de IB en de boosters -voorlopig nog 2 Power 3's die ga ik waarschijnlijk vervangen en uitbreiden naar in totaal 4 Power 4's (2 voor de onderbaan en twee voor de bovenbaan) - op een plank gemonteerd alsmede de trafo die de wisselaansturingen van wat extra power gaat voorzien. Alvast ruimte en de benodigde draden voor de andere twee boosters gemonteerd.
2014-03-01 003res.jpg
2014-03-01 003res.jpg (93.02 KiB) 13920 keer bekeken
Natuurlijk meteen alles functioneel getest met de Intellibox en het ijkspoor en wat snel in elkaar geflanste Viessmann bezetmelders en wat wil het werkte in 1 keer, ook de communicatie met de PC en WinDigiPet. Je wordt er zowaar handig in ;)
2014-03-01 004.jpg
2014-03-01 004.jpg (113.36 KiB) 13920 keer bekeken
Dit gaf mij ook eindelijk de kans om mijn beide gereviseerde 1200 locs met de nieuw erin gemonteerde Faulhaber motoren te laten rijden.

Ik ben er heel tevreden over, het rijgedrag (en geluid) is een wereld van verschil met de oude stotterende koffiemolens.

De volgende klus is de beide ringleidingen met elk 12 draden helemaal in de rondte trekken en vervolgens alle platen met de wisseldecoders en bezetmelders in elkaar schroeven.
Maar eerst nog even moed verzamelen.

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door bob vermeulen »

Ronald,

Prima werk en alles ziet er weer zeer georganiseert uit.
Hoop dat er snel met treinen weer gereden kan worden.

Mvrg bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door henry »

ziet er gelikt uit en wat een mooie ruimte zo zeg
blijf dit weer volgen

gr henry



Mctrain
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 sep 2010 18:16
Locatie: Kruisland

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Mctrain »

Zo dat word daar eventjes profesioneel aangepakt zeg. Prachtig om dit zo te zien zeg, wat een ruimte, en alles zo keurig netjes!!!! Jij bent geen beginner.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 996
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb je baanplan bekeken. Begrijp inmiddels dat dit het schaduwstation is. Ik denk dat je wat problemen gaat tegenkomen. Zo is aan de rechterkant twee keer een kruizing van veel sporen. Geen idee hoe je dat gaat doen, maar ik zie geen lengtes die toestaan voor een daling of een stijging omdat direct aan de bogen wisselcomplexen liggen. Kan het verkeerd hebben, maar zo lijkt het mij wel op de tekening.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Ronald1 »

Hoi Joop,

Leuk iemand die meedenkt.

Het probleem valt mee. Ik zal het plan nog iets beter toelichten (overigens is het al weer op de schop, ik zal het nieuwe plan hierna uploaden).
De groene sporen in het plan liggen op niveau 00 mm en de grijze op niveauu + 60 mm de blauwe sporen aan de korte kant overbruggen dit niveau verschil, dat gaat prima met een helling van 2% of minder.

De blauwe helix aan de lange kant (slechts deels getekend) gaat van niveau 00 in 5 en een halve omwenteling naar +370 mm met een helling van 2% en sluit zo aan op de bovenbaan (ooit ...)

Ik hoop dat dit het verduidelijkt.

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Ronald1 »

Meteen maar even het meest recente plan voor de onderbaan

Ik heb besloten om het niveauverschil in de onderbaan wat groter te maken.
De groene sporen liggen op niveau 00 mm en de grijze naar +100 mm verplaatst dit om overal goed bij/tussen te kunnen.

Daarom ben ik genoodzaakt op de korte kant ook een helix te plaatsen (die heb ik al liggen dus dat was makkelijk beslist) van anderhalve omwenteling waarmee ik dan 8 van de 10 cm hoogteverschil kan overbruggen (resterende 2 cm in aanloop ernaar toe al laten oplopen).

Ook het omloopspoor voor de goederentreinen (om de helix heen aan de lange kant) heb ik weggehaald. Bij nadere beschouwing vond ik dat niet zinvol.

Verder in het midden van het schaduwstation een stukje wisselstraat gemaakt zodat ik een aantal sporen of stukken ervan als parkeersporen kan gebruiken o.a. voor de schoonmaaktreinen terwijl de rest gewoon doorstroomt. Hierdoor worden de aparte opstelsporen voor de schoonmaaktreinen overbodig en die dus weggehaald, maakt het rijtechnisch betrouwbaarder (denk ik)
Arnhegen 3.0 onderbaan 9 maart 2014.gif
Arnhegen 3.0 onderbaan 9 maart 2014.gif (46.49 KiB) 13815 keer bekeken
Eens kijken hoelang deze versie standhoud.

Meedenken is uiteraard welkom

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Wablo »

Ronald,
Als er rechts onderin iets gebeurd op het verzonken groene spoor kom je er nauwelijks meer bij, zelf zou ik dat verzonken deel meer naar het midden halen.
gr.
Bert



walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door walter »

Hoi Ronald,
Je hebt een heerlijke ruimte tot je beschikking, maar ikzelf zou nooit meer een baan langs de muur maken. Het gaat altijd fout (hoe secuur je ook bezig bent) waar je nét niet bij kan. Dat is althans mijn ervaring.

Groeten,
Walter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Ronald1 »

Bert,

Goeie tip ik heb het meteen aangepast in het baanontwerp.

Walter,

Ik begrijp je punt maar ik wil de ruimte in de onderbaan zo maximaal mogelijk benutten en denk (eigenwijs) dat ik bij problemen overal goed bij kan.
Arnhegen 3.0 onderbaan 9 maart 2014.gif
Arnhegen 3.0 onderbaan 9 maart 2014.gif (46.41 KiB) 13733 keer bekeken
Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Ronald1 »

Update van de bouw
De afgelopen weken de laatste klusjes aan het frame van de onderbaan afgerond.
Dit lange weekend (vr t/m zo) lekker veel tijd gehad voor opbouw van de baan. Vooral druk geweest met de ringleidingen voorde stroomvoorziening van de baan. Ik heb 2 ringleidingen met elk 12 draden aangelegd en bovendien de LocoNet T aansluiting in de rondte gelegd. Bedrading is niet bepaald mijn favoriete klusje maar alles wat je nu goed doet daar heb je later plezier van hoop ik dan maar.

De eerste ringleiding is voor de Intellibox ,de 4 boosters (2 voor de onder- en 2 voor de bovenbaan) en de extra trafo voor de Viessmann (5215) Powermodules en de tweede ringleiding gebruik ik voor diverse lichttrafo’s etc. De Loconet T is ringleiding is voor aansluiting van de her en der geplaatste Viessmann 5233 bezetmelders (i.c.m. S88-LN van Wim Ros).
Alles ligt erin, is getest en werkt dat is altijd een lekker gevoel.
2014-03-23 005 web.jpg
2014-03-23 005 web.jpg (82.34 KiB) 14876 keer bekeken
2014-03-23 012 web.jpg
2014-03-23 012 web.jpg (85 KiB) 14876 keer bekeken
Zaterdag met spoormaatje nog even naar de modelspoorbeurs in Zutphen geweest, was leuke beurs met relatief veel N, paar leuke banen en her en der lekker gekletst. Ook nog twee leuke Titan trafo’s op de kop getikt.
2014-03-23 003 web.jpg
2014-03-23 003 web.jpg (94.36 KiB) 14876 keer bekeken
Groet
Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3005
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Ron »

Strak werk hoor.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door bob vermeulen »

En dan zegt hij dat hij niet kan bedraden :o , mooi werk en een goede basis is het halve werk.
Ben vandaag naar Zutphen geweest. Inderdaad een paar mooie N spoor banen gezien.

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door ouwerling »

Hi /Ronald,

Ziet er weer strak uit. :)

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Arnhegen 3.0

Bericht door Maurits71 »

mmm, als je je verveel kom ff hierheen ;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie