Arnhegen Centraal: de nieuwe bouwput

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen 3.0: Het hondebot gesloten!!!

Bericht door bob vermeulen »

He Ronald,

Mooi man, ziet er prima uit. Mooie lange treinen kunnen er rijden en ze zijn lekker lang inzicht.
Ik zie je morgen :D

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Het volgende project de Schiebebuhne

Bericht door Ronald1 »

Beste forumgenoten,
In april 2019 al aangekondigd maar nu eindelijk de tijd (en rust) voor gevonden om mee te beginnen, het testen van de Minitrix 66540 Schiebebuhne.

Afbeelding

Met de gemaakte testopstelling heb ij de Schiebebuhne inmiddels functioneel getest en dat valt eigenlijk een beetje tegen.

De buhne is na verplaatsing niet altijd goed gepositioneerd ten opzichte van het uitrijdende spoor en er lijkt gewoon iets teveel speling in het geheel te zitten.

Ik ben erg benieuwd of anderen hier gelijke of andere ervaringen mee hebben?

Maar goed wel inmiddels het digitale avontuur met de SB opgepakt en de aangeschafte Marklin M84 decoder aangesloten (bijna) volgens het
voorbeeld in de handleiding.

Dat werkt prima en nu ook begonnen met de eerste stapjes om de SB geheel automatisch in WinDigiPet aan te sturen, daarover later meer.

Dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen met deze mooie Schiebebuhne qua uitlijning ?

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Het volgende project de Schiebebuhne

Bericht door Ronald1 »

Het is inmiddels gelukt - waar een flinke storm al niet goed voor is, juist ja goed hobbyweer - om de rolbrug gecontroleerd in Windigipet meer plekken omhoog of omlaag te verschuiven en een locomotief een vaste beweging over een aantal sporen te laten uitvoeren.

Afbeelding

Ook een korte video opgenomen

https://youtu.be/qrjd4mtGBd8

Ik ga wat meer testspoortjes aan de rolbrug hangen en dan proberen een flexibeler geautomatiseerd bedrijf met meerdere locs voor elkaar te krijgen.

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Arnhegen 3.0: Het volgende project de Schiebebuhne

Bericht door Debvd »

Dat ziet er goed uit ;) ;)


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen 3.0: Het volgende project de Schiebebuhne

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ronald,

Dat ziet er gelikt uit. Tof dat het tot zover werkt. 8-) 8-) 8-) :o :o :o

Ik zie het as. zaterdag, neem ik aan, op de WinDigiPet gebruikers dag in Ochten ;)

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Het volgende project de Schiebebuhne

Bericht door Ronald1 »

Hoi Bob,

Zekers, ik heb inmiddels procedure gemaakt met 2 locs parallel en filmpje van gemaakt, neem ik morgen mee naar WDP dag in Ochten.

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Het volgende project de Schiebebuhne

Bericht door Ronald1 »

Zoals gemeld ik ben inmiddels zover dat ik twee locs parallel en volautomatisch over de rolbrug kan laten rijden in twee parallelle procedures (inrijden - naar loods voor onderhoud - opstellen op buitenspoor en weer uitrijden).

Toch nog even filmpje delen

https://youtu.be/qpQ3DDYwQy8

Nu de rolbrug inbouwen in de baan en het reguliere Windigipet project

Groet

Ronald
Afbeelding


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Arnhegen 3.0: Het volgende project de Schiebebuhne

Bericht door Maurits71 »

Stoer man, echt leuk om te zien


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Arnhegen 3.0: Het volgende project de Schiebebuhne

Bericht door Hoontje »

Heel tof! Werkt soepel zo uiteindelijk!



FidOo
Berichten: 5629
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Arnhegen 3.0: Het volgende project de Schiebebuhne

Bericht door FidOo »

Tof Ronald. Bringt herinneringen als 14 jarige kwijlend boven het minitrix boekje boven. Wat wilde ik toen graag zo'n schiebebuhne hebben. Eigenlijk Die met draaischijf ineen en met bovenleiding. Want dat zag er tof uit op de foto's in het boekje.

Vroeg me wel af. In het filmpje viel mij op dat de bühne van aansluitpunt naar aansluitpunt beweegt. Is dat omdat je per keer een bevel geeft "ga naar volgende positie" maw hij kan niet van aansluiting 1 naar 5 in een vloeiende beweging?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Het volgende project de Schiebebuhne

Bericht door Ronald1 »

Joost,

Aan die versie wordt gewerkt, filmpje volgt ergens komende week ;)

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: De laatste vorderingen

Bericht door Ronald1 »

Tja het is even stil geweest dus hoog tijd voor een update.

Wat is er zoal gedaan sinds februari:

De rolbrug werkt inmiddels perfect in Windigipet en daarom heb ik de testopstelling afgebroken (helaas geen filmpje meer gemaakt). Nu moet de rolbrug met de bijbehorende sporen en de Minitrix Lokschuppen in de baan worden ingebouwd.

Afbeelding

Hierna heb ik me geworpen op wat infrastructurele dingen van de baan die al poosje op lijstje stonden. Een houten lijst gemaakt op de onderbaan en het zichtbare deel van het frame van de onderbaan antraciet geschilderd.
Daarna de vrouw zo gek gekregen gordijnen te maken, we hadden nog oud spul liggen dus dat eerst maar eens gebruikt. Kan later altijd nog andere kleur, voorlopig is dit prima. Voor mij geeft dit een veel beter aangezicht van de baan. Hierna de platen voor de achterwand aan de lange kant van de baan gemaakt en vastgezet, deze nu nog schilderen.

Afbeelding

Verder het ijkspoor en het programmeerspoor een nieuw plekje gegeven aan de rand van de baan.

Afbeelding

Qua materieel de Rheingold 62 set van Minitrix (15389) aangeschaft en bij gebrek aan een eigen passende loc, is er nu tijdelijk een loc van de Feldbergbaan op bezoek in Arnhegen. Later is het de bedoeling dat daar de Minitrix 16102 voor komt rijden. Helaas nog geen actiefotoos

Afbeelding

Wordt ergens deze zomer vervolgd.

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Arnhegen 3.0: De laatste vorderingen

Bericht door brendo »

Super strak Ronald en ziet er netjes uit! Alles op zijn tijd, dat is het mooie aan de hobby. Mooie ontwikkelingen en blij volgen.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1504
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Arnhegen 3.0: De laatste vorderingen

Bericht door Hans »

Mooi Ronald.
Die gordijnen staan inderdaad netjes. Ik ga eens denken over een manier om dat bij mij ook toe te passen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: De laatste vorderingen

Bericht door Ronald1 »

@Brendo, zeker rustig aan, dat is ook mijn motto

Vandaag laatste stuk achterwand lichtblauw geschilderd, ben er wel tevreden over, geeft de baan een heel andere look.
Later kan ik altijd nog besluiten er een andere achtergrond overheen te doen,maar voor nu prima.

Afbeelding

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Inbouwen van de rolbrug

Bericht door Ronald1 »

Hierbij korte update van mijn vorderingen de laatste maand.

De afgelopen weken begonnen aan het inbouwen van de rolbrug in mijn baan. Dit na een uitvoerige testperiode in een separate testopstelling.
Inmiddels alle elektronica van de rolbrug in de baan elektronica geïntegreerd en getest, ook in Windigipet, Dat is met behulp van de wireless verbinding met IPhone en IPad goed ter plekke te doen.

Afbeelding

Alles werkt inmiddels naar behoren dus nu begin gemaakt met het aansluiten van de sporen aan de rolbrug. De 6 sporen van de locloods liggen erin en nu de eerste sporen naar het emplacement leggen, dat wordt nog een leuk klusje voor de komende maanden.

Afbeelding

Afbeelding

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Bouw opstelterrein en remise HoogPoort

Bericht door Ronald1 »

Update van de bouwactiviteiten,

Meestal ben ik in deze maanden niet erg actief aan het bouwen maar deze maand – ook door twee weken vakantie in en rond het huis - juist flinke vorderingen gemaakt met het leggen van sporen en wissels. Dat is bij mij altijd een tijdrovend klusje, maar de inrijsporen en het rangeerterrein op het middenstuk van de baan van het opstelterrein HoogPoort liggen erin. Nu de verbindende bocht met sporen en wissels richting de rolbrug nog en dan is ook deze bouwfase gereed en wordt het hoog tijd eens serieus aan de scenery te gaan werken
Afbeelding

Hiernaast heb ik in een kleine testopstelling – alvorens de wissel in de baan te zetten - uitgezocht hoe de Peco double slip wissel (390-F) in combinatie met 2 Cobalts moet worden geschakeld. Uiteindelijk eenduidig en simpel maar “better safe then sorry”.

Afbeelding

In de categorie nieuwe aanwinsten deze maand de HSL rijtuigen van Minitrix mogen verwelkomen op de baan en bij het ophalen in Lochem zijn er op onverklaarbare wijze ook nog een paar De Waard containerwagens aan de vingers blijven plakken. En eindelijk weer een doos met 12 Cobalts op de kop kunnen tikken, die was hard nodig om de wissels van HoogPoort te kunnen bedienen.

Afbeelding

Al met al weer een mooie hobbymaand.

Groet,

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

piksov
Berichten: 1400
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Arnhegen: Bouw opstelterrein en remise HoogPoort

Bericht door piksov »

Hi Ronald, hele mooie slanke wisselstraten .. top!

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen: Bouw opstelterrein en remise HoogPoort

Bericht door Ronald1 »

Het grote broertje op bezoek!

Afbeelding

Ik houd het toch op 1:160.

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen: Bouw opstelterrein en remise HoogPoort

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ronald,

Bij die grote jongen is het wel makkelijker om een decoder in te bouwen...... :lol:

Mooi ding voor in de vitrine.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Ronald1 »

Opstelterrein en remise HoogPoort is klaar. Alle rails, wissels, bezetmelders en Cobalts zijn geïnstalleerd, getest en Ok bevonden (voorlopig althans).
Het bovendeel van de baan aan de lange kant komt over een paar jaar aan de beurt. Met in totaal 265 meter rails, 85 wissels en 318 bezetmelders is het zo ook even mooi, groter moet het ook niet worden als je het in je eentje tenminste een beetje wil kunnen blijven overzien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met deze mijlpaal is na 6,5 jaar bouwen mijn baan (althans voor de komende tijd) gereed en ga ik mij met veel zin eindelijk eens richten op het maken van het landschap en de scenery en ook het automatisch rijden in WinDigiPet nog verder verfijnen.

Mijn totale baanplan is nu een hondebot met een rijlengte over de hoofdbaan van circa 120 meter (helemaal rond) met hierin een station, een industrieterrein, twee schaduwstations en met het gereedkomen van HoogPoort nu ook een opstelterrein en remise.

url=https://postimages.org/]Afbeelding[/url]

Op de hoofdbaan (schaduwstations en station) laat ik in WinDigiPet het reguliere verkeer via een aantal vaste patronen zijn rondjes draaien en in het industrieterrein en het opstelterrein/remise laat ik in WDP allerlei speciale bewegingen uitvoeren, zoals het aan/afkoppelen of omlopen van een loc, rangeren, een wasstraat, goederenverkeer van/naar specifieke sporen, een dieseltankstation, locs voor onderhoud van/naar loodsen, pendeltreinen etc. om er zo een levendig geheel van te maken.

De verdere zomerperiode ben ik van plan een deel van het oudere materieel grondig reviseren, mijn lijstje met kleine klusjes af te werken en af en toe lekker rijden. En dan van de winter met frisse zin verder knutselen.

Groet,

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door bob vermeulen »

Geweldig Ronald,

Inderdaad een mooie mijlpaal maar toch nog binnen de termijn die je jezelf had gegeven.
Mooi daar komen we in de vakantie een keer naar kijken.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door geertvt »

Wow, dat ziet er indrukwekkend uit! Knap gedaan. Gefeliciteerd met de mijlpaal. :Thumb


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Ronald1 »

bob vermeulen schreef: 17 jul 2020 20:30 Geweldig Ronald,
Inderdaad een mooie mijlpaal maar toch nog binnen de termijn die je jezelf had gegeven.
Mooi daar komen we in de vakantie een keer naar kijken.
mvrgr Bob
Hoi Bob,
ja dat is waar, al blij geweest als het einde jaar gereed was geweest, dus nu lekker veel extra hobby tijd.
In vakantie altijd welkom!
Groet
Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Nico Essers »

Het ziet er allemaal super strak en daardoor professioneel uit Ronald. Het maken van landschap is een geheel nieuw hoofdstuk en heel leuk om te doen omdat je baan dan meer gaat leven.Ben benieuwd wat je voor ons in petto hebt op dat gebied.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie