Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Huh? Al mijn foto-emmer plaatjes die ik nog niet had vervangen, zijn weer terug. Boeiende gang van zaken, maar ja, niet te lang over verwonderen :lol:

Ik ga toch maar gewoon door met vervangen, je weet maar nooit of dit stand houdt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Alvast de eerste aanpassingen gedaan voor het station Rudersberg. Dit was een zogenaamd standaardtype 2 van de Württembergse Staatsspoorwegen voor nevenlijnen. Dit type onderscheidde zich weer in een normaal en een verlengd formaat. Station Rudersberg was van het verlengde formaat, hetgeen goed zichtbaar is doordat de gevels op de eerste verdieping 4 i.p.v. 3 vensters hadden. Kibri brengt al heel lang een stationsgebouw ("Unterlenningen") van dit standaardtype uit en dat vormt de basis voor mijn aanpassingen. Ik heb van een reeds gebouwd modelletje delen van de gevel gebruikt om een bouwpakketje om te bouwen tot het verlengde formaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 30 mei 2018 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Dag Harry,

Dat gaat leuk worden. Zelf mag ik graag oude bouwpakketten recyclen en opnieuw stylen.
Succes en ben benieuwd naar het vervolg!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Bren,

Dank voor je bezoekje. Bij het verlengen van een bouwpakketje kom je vensters te kort en die had ik niet. En om nu een nieuw station te kopen voor in totaal 4 vensters ging mij veel te ver. Ik heb weliswaar in Düsseldorf prachtige in hout gelaserde vensters gevonden die nog zouden passen ook, maar dat is geen gezicht in combinatie met polystyreen vensters uit het bouwpakket. En dat geldt evengoed voor de messing vensters die ik nog had:

Afbeelding

Dus dan maar andere venstertjes aanpassen. Ik heb voor de benedenverdieping nog twee vensters nodig met een gebogen bovenzijde. En die had ik nog in de rommelkist, maar die waren te groot:

Afbeelding

En de twee extra vensters voor de bovenverdieping heb ik gemaakt van Evergreen profieltjes. Nogal gepruts en op een macro-opname niet zo fraai, maar het moet maar. Misschien toch ooit eens een snijplotter aanschaffen:

Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Weer een stapje verder. De goederenloods is aangepast. De deuren staan nu in het midden en de loods is verlengd:

Afbeelding

En de wachtruimte is aan de perronzijde dichtgemaakt. Deze wachtruimte was oorspronkelijk open, maar in de jaren '60 dicht, blijkens de foto die onder het aangepaste gevelwandje ligt. Het is niet identiek aan het grote voorbeeld (daar zit links van de deur nog een raam), maar het voldoet:

Afbeelding


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door epocheales denken »

Hoi Harry, zie met stijgende verbazing jou vorderingen met scratchbuild. Heel mooi en veel geduld nodig denk ik.
Zie ik trouwens in die oude foto een kiosk in de goederenloods? Volgens mij zie ik een vlag van Motta ijs hangen... :o
Bahnhof Rudersberg heeft heden ten dage nog wat met de horeca, kijk maar:
http://www.buschles-bahnhof.de
Als ik in de buurt was ging ik daar zeker een Schnitzel of Kartoffelsalat verorberen... :D

Veel succes verder nog met jouw probeersels.

Groetjes,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Arnold1978 »

Lekker bezig, stapje voor stapje wordt het wel wat. Mooi vakwerk.

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Hans en Arnold, dank voor jullie bezoekje.

@ Hans,

Leuk die link. Ik ben er zelf nog nooit binnen geweest. Op de oude foto zie je trouwens niet de goederenloods (die zit vanaf de perronkant gezien aan de linkerzijde van het hoofdgebouw) maar de wachtruimte. En daar zat de kiosk blijkbaar in. De goederenloods was destijds nog steeds in gebruik. Hieronder zie je het modelletje vanaf de straatzijde gezien. De ramen zitten al in het hoofdgebouw:

Afbeelding

Het stationnetje is een paar centimeter langer dan het oorspronkelijke modelletje van Kibri:

Afbeelding

Gisteren ook de wissels gelegd en een van de Bemo-wisselmotoren gerepareerd, want die weigerde dienst. Die moeten nog geïnstalleerd worden:

Afbeelding


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Harry, zo te zien ben jij weer volop met N spoor bezig. Mooi om het verschil te zien tussen de Kibri uitvoering van station Rudersberg en het origineel. Het stationsgebouw belooft weer een pareltje te worden!

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Mooi om te zien hoe je dat station verbouwt / aanpast Harry! Interessant en ook leerzaam. Ik wil op termijn ook zelf een station gaan bouwen, maar dat zal helemaal scratch-builden worden want de modelbaanindustrie heeft helaas geen stations in typische Westerwald architektuur in hun programma. Dus laat ik me maar door jou inspireren :)
Ook leuk om te zien dat je nu echt met hetvolgende segment bezig bent. Ik vind het wel grappig dat je heel strikt segment voor segment bouwt: pas als een segment echt af is, begin je met de volgende. Heb je nooit de neiging gehad om alvast rails van het station te leggen, zodat je alvast kunt rijden?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens en Wim,

Dank voor jullie bezoekje. En je hebt gelijk Wim, de neiging om ook alvast het volgende segment te bouwen is zeker aanwezig. Tot op heden kunnen weerstaan, maar het wordt nu wel erg lastig, want het station loopt door op het volgende segment. Dus misschien ga ik meteen door. Aan de andere kant komt een schaduwstation/fiddle yard en die ben ik ook al aan het plannen.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Krab »

Zo ben vandaag je draadje aan het doorlezen geweest Harry .
Is wel een hele kunst vooral je station vind ik heel goed gemaakt blijf je nu volgen met het verder verloop.


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans »

Hallo Harry,

Dat station is inderdaad erg mooi.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Arnold1978 »

Station is mooi geworden.

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Ondanks de zomerstop en de vrij warme dagen toch nog wat in de hobbyruimte bezig geweest:

Afbeelding

Naast het schilderen van HO stoeltjes ook enkele postauto's voorzien van een passend logo. Het logo met de posthoorn werd in 1979 gewijzigd en dus moest ook in 1:160 e.e.a. aangepast worden. Links een kevertje met het nieuwe, rechts met het oude logo:

Afbeelding

De lichtgele plaatjes zijn ondergrond voor wagonladingen van suikerbieten. Ik heb eindelijk wat geschikt materiaal gevonden, nl. Chia (bovenste foto) en Amaranth zaad. Vooral dat laaste is qua formaat en kleur redelijk bruikbaar:

Afbeelding
Afbeelding

De bieten lading bestaat hoofdzakelijk uit Amaranth zaadjes, aangevuld met een kleine hoeveelheid Chia zaadjes en wat donkerbruin krijtpoeder. E.e.a. is vastgezet met verdunde blanke lak (om schimmeling te voorkomen):

Afbeelding

Het eindresultaat ziet er best goed uit, mijns inziens beter dan de bietenlading die je in sommige modellen ziet (uit Roco 25405, bovenste lading op de foto):

Afbeelding


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door epocheales denken »

Respect Harry, dat je met deze liederlijke temperaturen nog zo actief bent met o.a. je rollend materieel. Apart ook die beladingen, je moet er maar op komen.
Erg mooi, net als jouw baan trouwens, veel succes, blijf posten, volg je graag.

Groetjes,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit de bietenlading en de postlogo's zitten er mooi op, op de busjes en kevers.

mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans »

Hallo Harry,

Fraaie details weer. Zo'n logo bijvoorbeeld. Daar zou ik nooit aan gedacht hebben.
Petje af.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Hans, Hans en Arnold,

Dank voor jullie berichtjes. De temperatuur daalt wat, dus ik heb zelfs wat "bureaustudie" gedaan. Ik deel het maar hier, want mijn verhaaltjes over de Beierse lokaalbaanlokjes werd ook wel gewaardeerd geloof ik.

Deze keer een verhaaltje over de Glaskästen, het typische Beierse nevenlijnmachientje dat ook zijn weg vond naar Pruisen. Het gaat om het volgende Minitrix modelletje:

Afbeelding

In 1909 namen de Pruissische staatsspoorwegen drie van deze Glaskästen af. Het ging om de T2 met de nummers Altona 6081, Altona 6082 (beide geleverd aan Machinenstation Lüchow) en Elberfeld 6041(geleverd aan Machinen-Inspektion Siegen). De aan KED Altona geleverde loks deden dienst op de lijn Scherrebek (nu: Skærbæk) - Bredebro - Lügumkloster (nu: Løgumkloster) in het noorden van Sleeswijk-Holstein, totdat dit gebied aan Denemarken werd overgedragen na de Eerste Wereldoorlog. Ze verbleven tot dat moment in Lokbahnhof Tondern (nu: Tønder ). Beide loks werden daarna verkocht.
Waar de aan KED Elberfeld geleverde lok (Lokbahnhof Raumland-Berleburg, vanaf 1913 Brüchermühle) werd ingezet, is onbekend. Deze lok werd na een ongeval verkocht aan de stad Hamm en ingezet in de haven aldaar. Deze lok zou rond 1930 zijn gesloopt. Geen van deze loks werd dus overgenomen door de Duitse Staatsspoorwegen (DRG) en hun levensloop voor de staatsspoorwegen was dus zeer kort, vergeleken met hun Beierse zusjes die zelfs nog door de DB werden ingezet.

Het traject Scherrebrek-Bredebro was overigens een verlenging van de zgn. Marschbahn, de hoofdlijn tussen Elmshorn en Westerland op het eiland Sylt. Deze hoofdlijn werd vanaf 1845 gebouwd door de Schleswig-Holsteinische Marschbahn-Gesellschaft. In 1886-1887 werd het trajectdeel via Bredebro en Scherrebek tot de toenmalige grens met Denemarken in Hvidding voltooid. In 1888 volgde de nevenlijn Bredebro-Lügumkloster, ook bekend als de Klosterbahn. De lijn werd in 1890 overgenomen door de Pruissische staatsspoorwegen.

Mocht iemand willen weten uit welke boeken het bovenstaande is overgenomen, dan lees ik dat wel.



erwin1z
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door erwin1z »

Hallo Harry,

Leuk bericht over de kleine stoomlokjes. Ik heb ook wat kleine stoomlokjes van minitrix uit Tijdperk I en II.
Uit welke boeken haal de info vandaan?

Mvg,

Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Erwin,

De info over deze Pruissische T2 komt uit het duitstalige boek van S. Lüdecke, Die Baureihe 98. Band 1 (Freiburg 1999) op blz. 82.
Over Pruissische tenderlokomotieven in tijdperk 1 kun je meer lezen in A. Wagner et al., Lokomotiv-Archiv Preussen 3 (Berlijn 1991). Op blz. 39-40 gaat het over dit lokje.
En als je meer wilt weten over het traject moet je eens kijken op Wikipedia en Wikiwand, trefwoord Marschbahn.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

En ook nog maar een klein verhaaltje over de Pruissische T9.3, de latere BR 91.3-18. Hieronder een fotootje van de eerste versie van Fleischmann:

Afbeelding

Deze stoomlok werd in grote aantallen gebouwd en werd ingezet voor zowel personen als goederenverkeer, maar ook als rangeerlok en als duwtractie op hellingtrajecten. Het type was met zijn aslast van 15 ton echter te zwaar voor de meeste Pruissische nevenlijnen. Fleischmann bracht later nog een versie uit, maar nu in andere kleuren groen en rood:

Afbeelding

Er werden tot 1914 maar liefst 2052 exemplaren gebouwd voor de Pruissische en Pruissisch-Hessische spoorwegen. De meeste daarvan waren in 1925 nog in dienst, al werden veel lokomotieven als oorlogsbuit afgedragen aan diverse spoorwegmaatschappijen in Europa. Daarnaast nam de DRG in 1925 nog 1503 exemplaren in dienst. Fleischmann heeft tot op heden nog geen lok in het assortiment opgenomen voor inzet in tijdperk 2. Wel is al lange tijd een versie voor tijdperk 3 beschikbaar:

Afbeelding


Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door RogerB »

Hoi Harry,

Hoewel ik helemaal niet van de stoomlocs ben, vind ik deze locs én foto's heel erg mooi! Prachtig!

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door FidOo »

traiNiac schreef:Hallo Erwin,

De info over deze Pruissische T2 komt uit het duitstalige boek van S. Lüdecke, Die Baureihe 98. Band 1 (Freiburg 1999) op blz. 82.
Over Pruissische tenderlokomotieven in tijdperk 1 kun je meer lezen in A. Wagner et al., Lokomotiv-Archiv Preussen 3 (Berlijn 1991). Op blz. 39-40 gaat het over dit lokje.
En als je meer wilt weten over het traject moet je eens kijken op Wikipedia en Wikiwand, trefwoord Marschbahn.
Wat gaaf. Leuke info vooral omdat dit een heel ander tijdperk is waarin ik bezig ben. Ik heb zelf een tp4 ic die regelmatig over de marschbahn reed bestaande uit de MAK 1024 met 11 ic wagens eerste en tweede klasse in de oude crème/rood, creme/blauw en wit/rood gemixed. Vind dat persoonlijk een leuke bonte combinatie.
Zelf zou ik ook de Sylt shuttle met de speciale autowagons (die zijn als 9 delige eenheid gekoppeld) willen hebben, helaas zijn deze niet te koop. En het 3d printen van die wagons lijkt me geen eenvoudige opgave.

Maar terug naar jouw draadje. Het zijn ook wel weer fantastische foto's. Zulke bijdrage zie en lees ik graag.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Arnold1978 »

Mooie locs en mooie foto's.

mvg

Arnold


Plaats reactie