Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans »

Hallo Harry,

Ik vind het er heel realistisch uit zien.
Erg fraai.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dank heren,

ik ben er ook wel tevreden over, misschien nog een beetje weatheren.

@ Ronald,

Dank voor het doorsturen van het linkje: dat was inderdaad wat ik ooit eens gezien had. Ik moet eens wat vaker een tag aanbrengen, scheelt een boel zoekwerk.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Vandaag iets minder mooi weer, dus even in de hobbyruimte geweest. Een paar afleveringen terug heb ik bericht over het pimpen van mijn oude oliegestookte Baureihe 01. Wat nog wel stoort is de grote afstand tussen lok en tender. In dit geval maar liefst 5 millimeter:

Afbeelding

Ik was al van plan daar kortere verbindingsstukjes voor te maken, totdat ik ontdekte dat Kuswa dergelijke dingetjes levert:

Afbeelding

Dan wordt het wel erg eenvoudig om te doen. De afstand tussen lok en tender is maar liefst 3 mm ingekort:

Afbeelding

Dat ziet er een heel stuk beter uit. Vermoedelijk kan de lok nu niet meer door heel strakke (R1) bochten, maar die gebruik ik sowieso niet. Het setje van Kuswa bevat ook korte verbindingen voor de Baureihen 03, 38 en 41. Dus die komen ook nog eens aan de beurt.
Ëén nadeel: de lok past niet meer in het doosje, dus de inlay moest een beetje bijgesneden worden:

Afbeelding


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

traiNiac schreef: 12 apr 2020 18:21 Maar je moet niet te dichtbij komen, dan loop je tegen de grenzen van de printer aan (max. 600 dpi). Je ziet bovendien de vezels van het papier nog. En hij zit enigzins scheef:

Afbeelding
Harry, het resultaat is toch prachtig. Het stucwerk van de muur is ook niet meer zo egaal toen de stukadoor net klaar was met de klus. De tands des tijds is duidelijk zichtbaar en daar past de reclame perfect bij.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

@ Clemens,

Dank voor je bezoekje. Hoe staat het met jouw vorderingen?

Kees laat hier heel mooi zien hoe hij zijn huisjes bouwt. Omdat bij mij ook een nieuw projectje op stapel staat, ga ik in dit theater ook laten zien hoe ik huisjes bouw. Dat zal ik doen in een nieuw draadje, getiteld "boekenkastsegmenten" (hier).

Hierbij alvast een indruk van het lees- en ontwerpwerk:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Leuk Harry! Dat ziet er erg interessant uit. Je hebt er per direct een volger bij! :D
Maar dat vermoedde je waarschijnlijk al... ;)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dank Wim,

Ik zal later vandaag alvast wat posten in het nieuwe draadje, maar eerst buiten foto's maken van mijn segment Ludwigsruhe, want dat is eindelijk klaar.
Zoals je weet is dat in HO en zal ik de foto's op Stummiforum zetten.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Leuk! Ik zal morgen eens bij Stummi kijken!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Linkje handig? Bij deze

Vanavond zal ik reageren op je berichtje in mijn andere draadje.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Nico Essers »

Dat is een heel mooi segment van Ludwigsruhe Harry. Veel details is natuurlijk ook het voordeel van H0.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Het ziet er inderdaad echt goed uit Harry! Mooie voortgang daar! En leuke scenes en stukjes zelfbouw. Ik begrijp dat je hond ook met de moba wilde spelen? ;)

Soms mis ik h0 wel. Niet vanwege de details, die zijn in N ook wel te maken (zie jouw eigen Rudersberg bv), maar vanwege de gevoelsmatige "nabijheid" van de treinen en de andere scenery. In N is er toch altijd een zekere afstand tot het tafereel, ook als de treinen letterlijk voor je neus voorbij rijden... Om die reden zou ik ook nooit kleiner dan N willen gaan. Een modelbaan in schaal T vind ik indrukwekkend (want zo klein) maar kan me verder niet bekoren omdat het de sfeer mist.
Ik merk ook dat ik in N "meer modelbaan" nodig heb dan in h0 om er van te kunnen genieten. Waar in h0 een lok met 3 goederenwagens genoeg is (Uebergabezug oid), wil ik in N toch een Nahgueterzug met minimaal 10 wagens zien. Anders voelt het "te iel".
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Nico & Wim,

Dank voor jullie bezoekjes aan mijn HO "taferailtjes".

Herkenbaar Wim.

En je hebt zeker gelijk wat de detaillering betreft. Dat kan in N ook heel goed. Maar het "nadeel" van N is tegelijk het voordeel: langere treinen, langere perrons, meer ruimte voor scenery en landschap. Toch is jouw opmerking ook voor mij een reden om me te richten op kleinere segmenten, zodat een Üg van 3 wagens niet zo iel lijkt. Jij hebt al ervaring opgedaan met kleinere modules, ik ga het nog uitvinden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Vandaag begonnen met een nieuw ombouwprojectje. Ik was al een tijdje van plan om de eenvoudige Arnold kolenbakjes met stalen wanden (cat. nr. 5901) om te bouwen. Hierbij het eenvoudig uitgevoerde modelletje (in verkeerde kleur):

Afbeelding

Deze wagons van het type E 021 (op de wagon staat abusievelijk E 090) hebben UIC-wagennummers uit tijdperk 4 en dat moest aangepast worden naar tijdperk 3. Met de type-aanduiding Om 31 werden de door de DB omgebouwde types Om 12 en Om 21 aangeduid. Hier een foto van de Om 31 met houten wanden. Een foto van een exemplaar met stalen wanden heb ik niet kunnen vinden op Internet.

Maar in de bekende boeken van Carstens kwam ik ook een Om 30 tegen die in 1935 door de DRG was omgebouwd. Er werden daartoe zo'n 500 exemplaren omgebouwd, nagenoeg allen met houten wanden. Ze zijn daarom nauwelijks te onderscheiden van de oorspronkelijke types, op de klinknagels na. Maar 4 wagons van het type Om 30 kregen stalen wanden. Dus eerst het plan opgevat om een Arnold kolenbakje om te bouwen naar deze Om 30.

Eerst de nokjes verwijderen waarmee de bak aan het onderstel bevestigd is:

Afbeelding

Afbeelding

Kenmerkend voor de Om 30 met stalen wanden was het aantal en de positie van de staanders. Deze moesten dus verwijderd worden:

Afbeelding

En ook het "Sprengwerk" onder de deuren ontbrak op het origineel, dus dat ging ook onder het mes:

Afbeelding

Waarna nieuwe staanders werden geplaatst:

Afbeelding

Dit moet nu een dagje drogen en dan krijgt deze Om 30 in wording het juiste kleurtje bruinrood (RAL 8012).


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het heeft weer even geduurd, maar ik heb de Om 30 en een viertal Om 31 het juiste kleurtje gegeven en voorzien van decals:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de decals nog niet zijn overgeschilderd kun je goed zien dat ze uit verschillende onderdelen bestaan. Alleen de EUROP opschriften op de onderste twee wagentjes bestaan uit één decal. De rest is samengesteld uit verschillende decals: een ongelooflijk gepriegel dus. De foto's op de achtergrond komen trouwens uit het boek van Carstens, Güterwagen Band 3.

Nu is het wachten op aanvullende decals voor de remaanduidingen op de hoeken. Ik overweeg ook nog om verder te verfijnen met sluitlantaarnhouders etc., maar dat is wel veel aanvullend gepriegel voor deze simpele wagentjes. Ze zijn m.i. al flink verbeterd t.o.v. de oorspronkelijke versie van Arnold.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Hallo Harry,

Kerel, wat een gepriegel op de vierkante millimeter. Petje af!
Gebruik jij bij het aanbrengen van de decals Micro set en Micro sol?

Groetjes, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens,

Dank voor je bezoekje. Ik gebruik inderdaad Micro Set en Micro Sol. Dat laatste spul komt zelfs in meerdere lagen over de decals heen. Als dat droog is volgt een laag matte vernis om ze te beschermen. Ik heb ook al eens de weekmakers van Vallejo en Humbrol geprobeerd, maar Micro Set & Sol vind ik wel het prettigste werken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Helaas heb ik op dit moment te weinig ruimte om met de bouw van grotere segmenten bezig te zijn, vandaar het omnummeren van wagons. Alleen mijn boekenkastsegment van Dittwar heb ik nog onderhanden (zie hier). Terwijl ik daarmee bezig ben zoek ik veel informatie over bepaalde types op. Misschien aardig om dat hier te delen.

Momenteel liggen een groot aantal open bakwagons op mijn werktafel en het meest voorkomende type daarvan zal ik beschrijven aan de hand van mijn modelletjes. Het gaat om de halfhoge bakwagon die hoofdzakelijk bestemd was voor het vervoer van kolen/cokes en in enorme aantallen is gebouwd. Kenmerkend voor dit type is de lengte over de buffers van 9,1 meter (9,8 meter indien er sprake was van een remmersplatform), een asafstand van 4,5 meter en wanden van 1,55 m hoog.

De Pruissische Staatsspoorwegen bouwde in 1908 voor het eerst dit type en kreeg als aanduiding (Gattungszeichen) Ommk(u). Door de DRG (tijdperk 2) werd de wagon aangeduid als Om Ludwigshafen en door de DB als Om 04. Ze bleven in gebruik tot ongeveer 1960. Fleischmann heeft het in model geproduceerd:

Afbeelding

Met de oprichting van het zgn. Staatsbahnwagenverband werd de constructietekening van de Pruissische wagon (voor de liefhebbers: tekening pr II d 2III) vanaf 1913 gebruikt voor de bouw van circa 200.000 exemplaren door alle bij het Verband aangesloten staatsspoorwegen (Verbandsbauart tekening A 10). De aanduiding bleef in tijdperk 1 Ommk(u) en de DRG duidde de wagons aan als Om Breslau en Om Essen. Bij de DB bleven ze in gebruik tot 1969 en waren ze bekend als Om 12 en later als E 016.

Omdat deze wagons uiterlijk niet afweken van de Pruissische voorganger, heeft Fleischmann deze in verschillende versies geproduceerd, zowel met als zonder remmersplatform. Voor tijdperk 1 o.m. voor de staatsspoorwegen van Elzas-Lotharingen:

Afbeelding

Voor tijdperk 2 als Om Breslau of Om Essen:

Afbeelding

Afbeelding

En voor tijdperk 3 als Om 12, wederom met en zonder remmersplatform:

Afbeelding

Afbeelding

Waren de voorgaande wagons uiterlijk identiek, in 1927 werd door de DRG een nieuw type ontwikkeld, die het beter mogelijk maakte onderdelen uit te wisselen (de zgn. Austauschbauarten). De wagon werd door de DRG aangeduid als Om Königsberg en door de DB als Om 21 en later als E 019. Deze Austauschbauart had dezelfde maten en hetzelfde laadvermogen (20 ton), maar verschilde van de vorige Verbandsbauart onder meer door de andere positie van de diagonalen op de laadbak en door de versterkingsconstructie onder de laaddeuren. Roco heeft het type in model geproduceerd:

Afbeelding

Omdat Roco geen versie voor tijdperk 2 heeft gemaakt, heb ik dat d.m.v. decals zelf gedaan:

Afbeelding

Toch is dat geen goed onderscheid tussen de Verbandsbauart en de Austauschbauart, omdat de latere leveringen van de Verbandsbauart aan de DRG van dezelfde versterkingen werden voorzien. Alleen de breedte van de aslagerhouder is een kenmerkend verschil, maar dat valt bij de modellen nauwelijks op. En bovendien werden door de DB beide types gerenoveerd en daarbij de Om 12 van brede aslagerhouders voorzien. Roco heeft daar gebruik van gemaakt door een Om 12 uit te brengen die identiek is aan de Om 21 die Roco al jaren produceerde:

Afbeelding

Tot zover dan de Om 12/Om 21 story. Als mijn ombouwklusjes af zijn, zal ik ingaan op de renovaties die de DB doorvoerde en de daardoor ontwikkelde types Om 30 en Om 31.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het tempo ligt zoals gebruikelijk zeer laag. Maar er gebeurt wel van alles. Hierbij een fotootje van de lopende projectjes. Links in N en rechts in HO:

Afbeelding

Station Rudersberg (linksonder) moet nog schoorstenen en regengoten krijgen. De donderbussen daarboven moeten in de juiste donkergroene kleur worden gelakt. De asfaltspreidmachine staat alleen in de grondverf. De Wiking vrachtwagens krijgen nog spiegels, ruitenwissers etc. etc.

Op onderstaande foto zie je het resultaat van wat schilderwerk op Wiking autootjes. Om het plastic uiterlijk kwijt te raken heb ik een aantal carosserieën geschilderd in kleur of blanke lak. Ze knappen er best van op, vind ik. Helemaal rechts staat een originele Wiking uitvoering:

Afbeelding

En hierbij een fotootje van mijn verzameling witmetalen automodellen voor tijdperk 2 en 3:

Afbeelding

Het zijn er inmiddels heel wat en ik ben begonnen om ze te schilderen. Daar ben ik de komende wintermaanden wel mee zoet 7(8)7

Afbeelding


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door epocheales denken »

Hoi Harry, prachtige werkplek heb jij trouwens thuis :Thumb Zo te zien kom jij de winter (of een actuele lockdown) wel door. Indrukwekkende voorraad verf heb je staan, kwaliteits spul zo te zien. Veel succes met jouw projecten, houd ons op de hoogte ;)

Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Hans,

Dank voor je bezoekje. Ik heb inderdaad de nodige verf staan. Inderdaad de betere merken (Mr. Color, Tamiya, Weinert), want ik heb het wel een beetje gehad met die acrylverfjes. Dekt slecht en is bepaald niet slijtvast. Alles wat ik met de acrylverfjes schilder krijgt daarom een laagje blanke lak.

Hallo alle N-fans,

Om een goede gewoonte bij onze Duitse vrienden van Stummiforum over te nemen:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Jeroen »

Hoi Harry,

Mooie werkplek zeg. En alles geordend en gesorteerd. Ik kijk hier even om mij heen en de tranen springen in je ogen zo ongeveer. Ik krijg dat echt niet voor elkaar. Jaloers!

....en je laatste foto met de groet: een beter 2021. Krachtiger kun je het niet samenvatten. Insgelijks man!

GRtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Behalve met het detailleren van Dittwar (hier) ben ik nog bezig geweest met een opbergkist voor het rollend materieel waarvan ik geen bijpassend doosje heb. De eerste kist (50x50 cm) bevat mijn materieel uit tijdperk 1:

Afbeelding


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door kees gorter »

Netjes, ikzelf vind een vitrinekast leuker omdat je dan alles kan blijven zien.


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Pierre »

Netjes gemaakt man. En super overzichtelijk. Top. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dank Kees en Pierre.

De kist had ik al een tijd geleden gemaakt, ook met schuimrubber, waarbij het rollend materieel gewoon rechtop stond. Maar er viel nogal eens een wagonnetje om, dus dat gaat nu een stuk beter.


Plaats reactie