Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dankjewel Hans.
Nu een berichtje off-topic. Ik heb e.e.a. gescoord in Houten afgelopen weekeinde, waaronder de prachtige Mitropa slaapwagens van Fleischmann uit tijdperk 2a. Deze zitten in een nogal prijzige set, maar ik heb ze 2e hands los kunnen kopen. Ik zal ze binnenkort eens op de gevoelige plaat vastleggen.
Ook heb ik mijn eerste laser-cut bouwpakket aangeschaft. Ik wil het toch eens een keertje proberen. Het is een Beiers stationsgebouw van Noch.
Het stationsgebouw behoort tot een standaardtype, de zogenaamde Beierse dobbelsteen ("Wurfel"). Ze kwamen veel voor in allerlei afmetingen en met muren van natuursteen of baksteen. De bakstenen versie was vooral in Franken te vinden. Ik ben op zoek gegaan naar foto's van dergelijke stationsgebouwen en vond ze onder meer in Feuchtwangen, aan de nevenlijn Nördlingen-Dombühl. De foto is afkomstig uit het boek van Bleiweis & Martin, Fränkische Nebenbahnen.
En twee voorbeelden langs de enkelsporige hoofdlijn Schweinfurt-Meiningen, in Rottershausen en Rentwertshausen. Deze foto's zijn afkomstig uit het boek van Bleiweis & Mäuser, Eisenbahn in Unterfranken.
Nu maar eens na gaan denken naar welk voorbeeld het station gebouwd gaat worden. De laatste twee stations zijn interessant, omdat in beide stations een nevenlijn aftakte. Bovendien was Rentwertshausen het grensstation tussen Beieren en Thüringen. Een diorama van dit station met zowel Beiers als Saksisch materieel is een aardig vooruitzicht. Maar eerst de railplannen van deze stations maar eens proberen te vinden. Iemand nog tips?
Nu een berichtje off-topic. Ik heb e.e.a. gescoord in Houten afgelopen weekeinde, waaronder de prachtige Mitropa slaapwagens van Fleischmann uit tijdperk 2a. Deze zitten in een nogal prijzige set, maar ik heb ze 2e hands los kunnen kopen. Ik zal ze binnenkort eens op de gevoelige plaat vastleggen.
Ook heb ik mijn eerste laser-cut bouwpakket aangeschaft. Ik wil het toch eens een keertje proberen. Het is een Beiers stationsgebouw van Noch.
Het stationsgebouw behoort tot een standaardtype, de zogenaamde Beierse dobbelsteen ("Wurfel"). Ze kwamen veel voor in allerlei afmetingen en met muren van natuursteen of baksteen. De bakstenen versie was vooral in Franken te vinden. Ik ben op zoek gegaan naar foto's van dergelijke stationsgebouwen en vond ze onder meer in Feuchtwangen, aan de nevenlijn Nördlingen-Dombühl. De foto is afkomstig uit het boek van Bleiweis & Martin, Fränkische Nebenbahnen.
En twee voorbeelden langs de enkelsporige hoofdlijn Schweinfurt-Meiningen, in Rottershausen en Rentwertshausen. Deze foto's zijn afkomstig uit het boek van Bleiweis & Mäuser, Eisenbahn in Unterfranken.
Nu maar eens na gaan denken naar welk voorbeeld het station gebouwd gaat worden. De laatste twee stations zijn interessant, omdat in beide stations een nevenlijn aftakte. Bovendien was Rentwertshausen het grensstation tussen Beieren en Thüringen. Een diorama van dit station met zowel Beiers als Saksisch materieel is een aardig vooruitzicht. Maar eerst de railplannen van deze stations maar eens proberen te vinden. Iemand nog tips?
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dat is een heel mooi station Harry,
Eens naar kijken voor mijn modulebaan, zoek daar nog een passend station voor.
Welke afmetingen heeft dit station?
mvg
Freddy
Eens naar kijken voor mijn modulebaan, zoek daar nog een passend station voor.
Welke afmetingen heeft dit station?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 14 nov 2017 16:39
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Even snel voor je gegoogled:
128 x 90 x 83 mm zouden de afmetingen moeten zijn
Groet,
Peter
Peter
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo freddy,
Peter heeft gelijk. Dat zijn overigens de maten van de grondplaat (het perron). Het gebouwtje zelf is kleiner. Zie: https://www.ebay.de/p/Noch-Spur-N-63003 ... 1067315979
Peter heeft gelijk. Dat zijn overigens de maten van de grondplaat (het perron). Het gebouwtje zelf is kleiner. Zie: https://www.ebay.de/p/Noch-Spur-N-63003 ... 1067315979
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dank voor de antwoorden.
mvg
Freddy
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Leuk Harry!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met lasercut karton. Ik heb geen ervaring met de modellen van Noch, maar ik lees er goede recenties over(in oa Miba).
NB Wordt dat diorama de start van een nieuwe modelbaan? Naast je Schwarzwaldbaan?
Groet, Wim
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met lasercut karton. Ik heb geen ervaring met de modellen van Noch, maar ik lees er goede recenties over(in oa Miba).
NB Wordt dat diorama de start van een nieuwe modelbaan? Naast je Schwarzwaldbaan?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Bijgaand de eerste fotootjes van deze bouwdoos. De bouw is op zich niet lastig, maar het vergt wel netjes werken. Vooral spaarzaamheid met lijm is geboden, want een teveel aan lijm afvegen gaat niet echt.
En vooral de bakstenen muren moeten heel voorzichtig behandeld worden. Voordat je het weet vliegen ze eraf:
En dat heb je niet 1-2-3 gerepareerd. En ook al bestaan de wanden uit twee lagen, de onbewerkte zijkanten zijn niet zo fraai, ook al past alles precies:
Dat heeft dus nog wel een likje verf nodig. De matte kleurstelling en de fijne ramen en deuren vallen wel positief uit t.o.v. plastic bouwpakketten.
Bijgaand de eerste fotootjes van deze bouwdoos. De bouw is op zich niet lastig, maar het vergt wel netjes werken. Vooral spaarzaamheid met lijm is geboden, want een teveel aan lijm afvegen gaat niet echt.
En vooral de bakstenen muren moeten heel voorzichtig behandeld worden. Voordat je het weet vliegen ze eraf:
En dat heb je niet 1-2-3 gerepareerd. En ook al bestaan de wanden uit twee lagen, de onbewerkte zijkanten zijn niet zo fraai, ook al past alles precies:
Dat heeft dus nog wel een likje verf nodig. De matte kleurstelling en de fijne ramen en deuren vallen wel positief uit t.o.v. plastic bouwpakketten.
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoi Harry, ziet er mooi en netjes uit deze Bayerische "Schmankerl" Gelijk in het diepe, ik zou ook wel eens een Laser-cut bouwdoos willen bouwen, maar eerst een kleiner doosje. Succes met het verder afbouwen, blijf e.e.a. graag volgen.
Groet, Hans
Groet, Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Pffft, die “open” hoek is op de doos niet zichtbaar:
Maar jou kennende los je dat wel op
-
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Zou je die randen eerst schuin af kunnen schuren?
Of werkt dat niet?
Of werkt dat niet?
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Ronald,
De afbeelding op de doos is van het HO model. Dat doen fabrikanten wel vaker. Je kunt het bijvoorbeeld zien aan de (kunststof) regenpijp. Die zit niet in het bouwpoakket en is in N sowieso niet verkrijgbaar. Ik ga het oplossen door te schilderen. Dat had ik eigenlijk ook eerst moeten doen bij de raam- en deurkozijnen.
@ Folkert,
Het is karton van ongeveer 0,5 mm. Afschuinen is volgens mij daarom niet te doen. De wanden bestaan uit dikker karton waarop dun karton met de steenstructuur wordt geplakt. Die is net is groter en daarom kijk je alleen tegen de zijkant van het dunne karton aan.
Op de foto's lijkt het natuurlijk erger dan het is, maar ik ga het toch proberen te schilderen. Die ontbrekende baksteentjes vallen wel op. Inmiddels zitten de ornamenten en lijsten op de muren en het dakspant ook:
De afbeelding op de doos is van het HO model. Dat doen fabrikanten wel vaker. Je kunt het bijvoorbeeld zien aan de (kunststof) regenpijp. Die zit niet in het bouwpoakket en is in N sowieso niet verkrijgbaar. Ik ga het oplossen door te schilderen. Dat had ik eigenlijk ook eerst moeten doen bij de raam- en deurkozijnen.
@ Folkert,
Het is karton van ongeveer 0,5 mm. Afschuinen is volgens mij daarom niet te doen. De wanden bestaan uit dikker karton waarop dun karton met de steenstructuur wordt geplakt. Die is net is groter en daarom kijk je alleen tegen de zijkant van het dunne karton aan.
Op de foto's lijkt het natuurlijk erger dan het is, maar ik ga het toch proberen te schilderen. Die ontbrekende baksteentjes vallen wel op. Inmiddels zitten de ornamenten en lijsten op de muren en het dakspant ook:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Dat ziet er toch heel netjes uit hoor! Uiteraard zijn fotos ongenadig, maar dat houd je toch.... Kun je die ontbrekende steentjes niet vervangen door kleine snippers papier? Eerst het papier in de juiste kleur schilderen en dan de steentjes op het juiste formaat er uit snijden en opplakken. Het is wel priegelwerk, maar ja, dan moet je maar in schaal 1 en niet in N gaan bouwen...
Wat betreft de naad tussen de muren; met kunststofmodellen heb je daar ook last van een kier, die dan weer opgevuld moet worden met putty oid. Perfect aansluiten doet het bijna nooit. En ik denk dat je met een likje verf al heel ver komt.
Wat ga je trouwens met dit model doen? Een los diorama bouwen?
Groet, Wim
Dat ziet er toch heel netjes uit hoor! Uiteraard zijn fotos ongenadig, maar dat houd je toch.... Kun je die ontbrekende steentjes niet vervangen door kleine snippers papier? Eerst het papier in de juiste kleur schilderen en dan de steentjes op het juiste formaat er uit snijden en opplakken. Het is wel priegelwerk, maar ja, dan moet je maar in schaal 1 en niet in N gaan bouwen...
Wat betreft de naad tussen de muren; met kunststofmodellen heb je daar ook last van een kier, die dan weer opgevuld moet worden met putty oid. Perfect aansluiten doet het bijna nooit. En ik denk dat je met een likje verf al heel ver komt.
Wat ga je trouwens met dit model doen? Een los diorama bouwen?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Wim,
Daar zijn de baksteentjes echt te klein voor. Maar met een kwastje verf is-ie al flink opgeknapt. Nu drogen, morgen fotootje plaatsen.
En die overstap naar I, mwah, eerst maar even naar HO
Je hebt gelijk over de naden van de plastic kits, maar de putty lost dat op. En aangezien ik al mijn plastic kits schilder, wordt dat best acceptabel.
En ja, het wordt waarschijnlijk een los diorama van ca. 60x35 voor in de boekenkast. Ik weet nog niet wat ik uit ga beelden. Ik heb vier interessante alternatieven van bakstenen Würfel ter nabootsing, maar nog geen railplannen. Drie stations langs de vroeger dubbelsporige hoofdlijn Schweinfurt-Meiningen heb ik in het vizier.
Rentwertshausen is zeer interessant, omdat het op de grens tussen Beieren en Thüringen lag. Het is een Beiers station, maar lag na WOII binnen de DDR. Er takte een nevenlijn af naar Römhild, wat ook een prachtig stationnetje had en bovendien een basaltwerk. Nadeel is echter dat het emplacement van Rentwertshausen best groot was en daarmee minder geschikt voor een diorama.
Rottershausen ligt iets zuidelijker en was kleiner. Ik heb geen railplan gevonden, maar uit oude foto's kan ik opmaken dat het slechts één laad- en losspoor had, naast de doorgaande sporen. Bovendien lag er eenb tunnel in de buurt van het station en takte ook hier een nevenlijn af.
Beide stations zijn dus interessant omdat je er hoofdlijn- en nevenlijnmaterieel kon aantreffen. En natuurlijk rollend materieel van zowel de Beierse als de Pruissische spoorwegen. Leuk voor een diorama.
Nog zuidelijker lag Unsleben, voor zover ik kan nagaan ook met slechts één laad- en losspoor en dus zeer geschikt voor een diorama van beperkte afmetingen. Nadeel is wel dat er nagenoeg geen foto's van zijn. Ik heb een paar stills van een cabineritje op Youtube gevonden, waar het station kort zichtbaar is.
Vierde alternatief is Feuchtwangen, maar daar heb ik nog weinig over kunnen vinden, behalve wat moderne foto's.
Daar zijn de baksteentjes echt te klein voor. Maar met een kwastje verf is-ie al flink opgeknapt. Nu drogen, morgen fotootje plaatsen.
En die overstap naar I, mwah, eerst maar even naar HO
Je hebt gelijk over de naden van de plastic kits, maar de putty lost dat op. En aangezien ik al mijn plastic kits schilder, wordt dat best acceptabel.
En ja, het wordt waarschijnlijk een los diorama van ca. 60x35 voor in de boekenkast. Ik weet nog niet wat ik uit ga beelden. Ik heb vier interessante alternatieven van bakstenen Würfel ter nabootsing, maar nog geen railplannen. Drie stations langs de vroeger dubbelsporige hoofdlijn Schweinfurt-Meiningen heb ik in het vizier.
Rentwertshausen is zeer interessant, omdat het op de grens tussen Beieren en Thüringen lag. Het is een Beiers station, maar lag na WOII binnen de DDR. Er takte een nevenlijn af naar Römhild, wat ook een prachtig stationnetje had en bovendien een basaltwerk. Nadeel is echter dat het emplacement van Rentwertshausen best groot was en daarmee minder geschikt voor een diorama.
Rottershausen ligt iets zuidelijker en was kleiner. Ik heb geen railplan gevonden, maar uit oude foto's kan ik opmaken dat het slechts één laad- en losspoor had, naast de doorgaande sporen. Bovendien lag er eenb tunnel in de buurt van het station en takte ook hier een nevenlijn af.
Beide stations zijn dus interessant omdat je er hoofdlijn- en nevenlijnmaterieel kon aantreffen. En natuurlijk rollend materieel van zowel de Beierse als de Pruissische spoorwegen. Leuk voor een diorama.
Nog zuidelijker lag Unsleben, voor zover ik kan nagaan ook met slechts één laad- en losspoor en dus zeer geschikt voor een diorama van beperkte afmetingen. Nadeel is wel dat er nagenoeg geen foto's van zijn. Ik heb een paar stills van een cabineritje op Youtube gevonden, waar het station kort zichtbaar is.
Vierde alternatief is Feuchtwangen, maar daar heb ik nog weinig over kunnen vinden, behalve wat moderne foto's.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoe staat het inmiddels met Ludwigsruhe? Op het buurforum heb ik sinds vorig jaar geen updates meer gezien. Of ben je naar een ander forum overgestapt?
Ok, dat wordt dus heel klein. Mijn eerste 3 modules op mijn modelbaan zijn 30 x 60 cm. Daar past niet veel op weet ik uit ervaring.
Vijfde optie is prototype freelance, maar ik weet niet of dat jouw stijl is. Ik heb het idee dat jij liever een bestaand station nabouwt.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoi Harrie,
Op baan Schwarzstein is het stationnetje ook lasercut van Noch. Begrijp maar al te goed jou frustratie. Een hoop gepriegel om het goed te krijgen en met lijmen heb je 1 kans......
Deze ziet er ook zeer fraai uit en gaat jou ook wel lukken, je moet er even de tijd voor nemen. Verder het draadje gelezen en volg jou prachtige ontwikkelingen. Succes!
Op baan Schwarzstein is het stationnetje ook lasercut van Noch. Begrijp maar al te goed jou frustratie. Een hoop gepriegel om het goed te krijgen en met lijmen heb je 1 kans......
Deze ziet er ook zeer fraai uit en gaat jou ook wel lukken, je moet er even de tijd voor nemen. Verder het draadje gelezen en volg jou prachtige ontwikkelingen. Succes!
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ha Wim,
Jawel hoor, Ludwigsruhe is van vegetatie voorzien, waaronder een moestuin van de Bahnhofsvorsteher van Ludwigruhe. Met zelfbouw composthoop
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... gsruhe/45/
En inderdaad blijf ik liefst zo veel mogelijk bij het grote voorbeeld. Gebrek aan fantasie of creativiteit waarschijnlijk
@ Bren,
Dank voor je bezoekje. Ik weet niet of ik nog vaker met lasercut karton ga werken. Op zich ziet het er goed uit, maar alles moet in 1x goed zitten. Zojuist het dak gedaan en dan toch een storend naadje gekregen. Niet meer te corrigeren.
Wat me wel bevalt zijn de lasercut ramen en deuren. Dat is waarschijnlijk wel goed te combineren met polystyreen zelfbouw huisjes. Ik heb een stel van die venstertjes en deuren gekocht van Modellbahn Union. Ga ik binnenkort eens mee experimenteren.
Jawel hoor, Ludwigsruhe is van vegetatie voorzien, waaronder een moestuin van de Bahnhofsvorsteher van Ludwigruhe. Met zelfbouw composthoop
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... gsruhe/45/
En inderdaad blijf ik liefst zo veel mogelijk bij het grote voorbeeld. Gebrek aan fantasie of creativiteit waarschijnlijk
@ Bren,
Dank voor je bezoekje. Ik weet niet of ik nog vaker met lasercut karton ga werken. Op zich ziet het er goed uit, maar alles moet in 1x goed zitten. Zojuist het dak gedaan en dan toch een storend naadje gekregen. Niet meer te corrigeren.
Wat me wel bevalt zijn de lasercut ramen en deuren. Dat is waarschijnlijk wel goed te combineren met polystyreen zelfbouw huisjes. Ik heb een stel van die venstertjes en deuren gekocht van Modellbahn Union. Ga ik binnenkort eens mee experimenteren.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Bedankt voor de link naar Ludwigsruhe. Helaas heb ik vanuit Rusland geen toegang tot de site van modelspoorwijzer. Zal wel vanwege spam zijn... Ik zou graag een fotootje van de composthoop ed zien. PM misschien?
Je huidige bouwsels zien er inderdaad weinig creatief en hopeloos fantasieloos uit
Groet, Wim
Bedankt voor de link naar Ludwigsruhe. Helaas heb ik vanuit Rusland geen toegang tot de site van modelspoorwijzer. Zal wel vanwege spam zijn... Ik zou graag een fotootje van de composthoop ed zien. PM misschien?
Ja vast! Dat zal het zijn!
Je huidige bouwsels zien er inderdaad weinig creatief en hopeloos fantasieloos uit
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ha Wim,
Mocht je wel op Stummis Modellbahnforum kunnen, daar staan mijn HO en N bouwsels ook, maar met minder tekst en foto's. Mijn Duits is niet bijster goed
https://www.stummiforum.de/viewtopic.ph ... 2&start=25
En hierbij een fotootje van mijn composthoop in HO:
Mocht je wel op Stummis Modellbahnforum kunnen, daar staan mijn HO en N bouwsels ook, maar met minder tekst en foto's. Mijn Duits is niet bijster goed
https://www.stummiforum.de/viewtopic.ph ... 2&start=25
En hierbij een fotootje van mijn composthoop in HO:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Het dak zit erop en de ontbrekende baksteentjes en de onbewerkte zijkanten van het karton zijn gecamoufleerd met verf:
Een van de Vallejo kleurtjes kwam nagenoeg overeen, dus nu valt het zelfs op de foto niet meer op. Kwam die kleurenwaaier toch weer goed van pas:
Volgende stap: regengoten maken, want die ontbreken in de kit. Er zit wel roodkoperdraad in de kit om de deurbeugels te maken, maar dat ziet er niet uit, dus daar ga ik iets anders voor gebruiken. B.v. vertind koperdraad of zo. En er moet nog een overkapping komen. Er zit ook een bijgebouwtje in de kit, maar dat laat ik achterwege.
Het dak zit erop en de ontbrekende baksteentjes en de onbewerkte zijkanten van het karton zijn gecamoufleerd met verf:
Een van de Vallejo kleurtjes kwam nagenoeg overeen, dus nu valt het zelfs op de foto niet meer op. Kwam die kleurenwaaier toch weer goed van pas:
Volgende stap: regengoten maken, want die ontbreken in de kit. Er zit wel roodkoperdraad in de kit om de deurbeugels te maken, maar dat ziet er niet uit, dus daar ga ik iets anders voor gebruiken. B.v. vertind koperdraad of zo. En er moet nog een overkapping komen. Er zit ook een bijgebouwtje in de kit, maar dat laat ik achterwege.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Het ziet er erg goed uit! Zowel de composthoop als de dobbelsteen.
Je bent wel direct in het diepe gesprongen met deze kit in karton. Maar de resultaten lijken mij prima!
Wat betreft de dakgoten; ik heb voor mijn tunnelportaal drainagepijpjes uit alufolie gemaakt. Misschien dat daarmee ook dakgoten te maken zijn? Ze zullen wel erg fragiel worden denk ik. Maar ook filigraan.
Voor de regenpijpen gebruik ik zelf normaal dik bloemendraad dat ik ooit een keer op een beurs in Bleiswijk heb gekocht. Daar waren ook poppenhuizen te zien, en die tak van modelbouw gebruikt weer andere materialen dan de gemiddelde modelspoorder. Altijd leuk en handig om even "over het hek" te kijken.
Groet, Wim
PS Stummi is gelukkig wel toegankelijk voor mij. Ludwigsruhe ziet er erg netjes uit!
Het ziet er erg goed uit! Zowel de composthoop als de dobbelsteen.
Je bent wel direct in het diepe gesprongen met deze kit in karton. Maar de resultaten lijken mij prima!
Wat betreft de dakgoten; ik heb voor mijn tunnelportaal drainagepijpjes uit alufolie gemaakt. Misschien dat daarmee ook dakgoten te maken zijn? Ze zullen wel erg fragiel worden denk ik. Maar ook filigraan.
Voor de regenpijpen gebruik ik zelf normaal dik bloemendraad dat ik ooit een keer op een beurs in Bleiswijk heb gekocht. Daar waren ook poppenhuizen te zien, en die tak van modelbouw gebruikt weer andere materialen dan de gemiddelde modelspoorder. Altijd leuk en handig om even "over het hek" te kijken.
Groet, Wim
PS Stummi is gelukkig wel toegankelijk voor mij. Ludwigsruhe ziet er erg netjes uit!
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Wim,
Dank voor je complimenten. Regengoten heb ik nog wel ergens in de rommeldoos. En voor de regenpijpen gebruik ik meestal verenstalen of messing rond, maar bloemendraad kan natuurlijk ook. Tordeer je die eerst zodat ze recht blijven?
Dank voor je complimenten. Regengoten heb ik nog wel ergens in de rommeldoos. En voor de regenpijpen gebruik ik meestal verenstalen of messing rond, maar bloemendraad kan natuurlijk ook. Tordeer je die eerst zodat ze recht blijven?
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Het is weer even geleden dat het laatste bouwberichtje is verschenen. Rudersberg schiet bepaald niet op. Maar tussendoor wel mijn oudste loks een onderhoudsbeurt gegeven. Meer dan veertig jaar geleden nieuw gekocht toen de eerste fulltime baan salaris op ging leveren
De oudste (Fleischmann 7175) is een Baureihe 50 met cabinetender, waarvan de laddertjes afgebroken waren (links op de foto). En ook een van de laddertjes op de voorste bufferbalk was gesneuveld. De andere Baureihe 50 was nog in geheel ongeschonden staat (rechts). En tenslotte heb ik in Houten ooit een losse tender voor de 7175 aangeschaft (midden). Omdat beide loks computernummers hadden en ik me vooral richt op tijdperk 3, heb ik ze omgenummerd met decals van Kreye. De losse cabinetender heb ik hetzelfde nummer gegeven als de 7177, zodat deze met twee verschillende tenders kan rijden. Hierbij een fotootje van alledrie de tenders, met duidelijk zichtbaar de gerepareerde laddertjes die nog geschilderd moeten worden, de nieuwe nummers en waarschuwingspijlen:
En dit zijn dan de nieuwe nummers en waarschuwingspijlen. Hoewel niet zichtbaar op deze foto's zitten de waarschuwingspijlen natuurlijk ook op de beide zandkasten:
Een van de trapjes aan de voorste bufferbalk van de 7175 is ook gerepareerd en moet nog geschilderd worden:
En finishing touch zijn de messing handgrepen van KH (wiens webshop helaas niet meer beschikbaar is):
Deze handgrepen zijn wat bijzonder, omdat de meeste loks van de Baureihe 50 handgrepen hadden die over de lampen heen zaten:
Maar sommigen hadden dezelfde handgrepen als nu op mijn loks zijn gemonteerd:
Ik heb daarvoor gekozen omdat de lampen op het model veel te dicht op elkaar staan. De bufferbalk aan de voorzijde is daarom niet zo fraai bij deze modellen, maar deze handgrepen zorgen volgens mij wel voor een verbetering:
Nog wat schilderen en verouderen en dan doen mijn oudjes weer mee. Ze rijden ondanks hun leeftijd nog steeds als een trein
Het is weer even geleden dat het laatste bouwberichtje is verschenen. Rudersberg schiet bepaald niet op. Maar tussendoor wel mijn oudste loks een onderhoudsbeurt gegeven. Meer dan veertig jaar geleden nieuw gekocht toen de eerste fulltime baan salaris op ging leveren
De oudste (Fleischmann 7175) is een Baureihe 50 met cabinetender, waarvan de laddertjes afgebroken waren (links op de foto). En ook een van de laddertjes op de voorste bufferbalk was gesneuveld. De andere Baureihe 50 was nog in geheel ongeschonden staat (rechts). En tenslotte heb ik in Houten ooit een losse tender voor de 7175 aangeschaft (midden). Omdat beide loks computernummers hadden en ik me vooral richt op tijdperk 3, heb ik ze omgenummerd met decals van Kreye. De losse cabinetender heb ik hetzelfde nummer gegeven als de 7177, zodat deze met twee verschillende tenders kan rijden. Hierbij een fotootje van alledrie de tenders, met duidelijk zichtbaar de gerepareerde laddertjes die nog geschilderd moeten worden, de nieuwe nummers en waarschuwingspijlen:
En dit zijn dan de nieuwe nummers en waarschuwingspijlen. Hoewel niet zichtbaar op deze foto's zitten de waarschuwingspijlen natuurlijk ook op de beide zandkasten:
Een van de trapjes aan de voorste bufferbalk van de 7175 is ook gerepareerd en moet nog geschilderd worden:
En finishing touch zijn de messing handgrepen van KH (wiens webshop helaas niet meer beschikbaar is):
Deze handgrepen zijn wat bijzonder, omdat de meeste loks van de Baureihe 50 handgrepen hadden die over de lampen heen zaten:
Maar sommigen hadden dezelfde handgrepen als nu op mijn loks zijn gemonteerd:
Ik heb daarvoor gekozen omdat de lampen op het model veel te dicht op elkaar staan. De bufferbalk aan de voorzijde is daarom niet zo fraai bij deze modellen, maar deze handgrepen zorgen volgens mij wel voor een verbetering:
Nog wat schilderen en verouderen en dan doen mijn oudjes weer mee. Ze rijden ondanks hun leeftijd nog steeds als een trein
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Inmiddels ben ik eruit welk station nagebootst gaat worden met mijn bayerische Würfel van Noch: doorgangsstation Unsleben langs de hoofdlijn van Erfurt naar Schweinfurt. Deze vanaf 1913 dubbelsporige hoofdlijn past dus zowel in tijdperk 1 als 2 en zelfs in tijdperk 3a. Tot 1950 althans, want in dat jaar werd één spoor verwijderd. Het station heeft geen aftakkende nevenlijn zoals Rentwertshausen en Rottershausen, maar wel een fraaie goederenloods met laad/losspoor. Ideaal dus voor een klein diorama.
Er is zeer weinig over station Unsleben te vinden, laat staan foto's of railplannen. Het stationsgebouw is nu in gebruik als Kneipe en er staat 1 fotootje uit 1991 op Internet. Het station was toen nog als zodanig in gebruik:
http://www.rbd-erfurt.de/Strecken1/Schw ... km45,9.jpg
Nu staat niets de bouw van het volgende diorama meer in de weg, maar zoals gebruikelijk zal het zeeeeer langzaam gaan
Inmiddels ben ik eruit welk station nagebootst gaat worden met mijn bayerische Würfel van Noch: doorgangsstation Unsleben langs de hoofdlijn van Erfurt naar Schweinfurt. Deze vanaf 1913 dubbelsporige hoofdlijn past dus zowel in tijdperk 1 als 2 en zelfs in tijdperk 3a. Tot 1950 althans, want in dat jaar werd één spoor verwijderd. Het station heeft geen aftakkende nevenlijn zoals Rentwertshausen en Rottershausen, maar wel een fraaie goederenloods met laad/losspoor. Ideaal dus voor een klein diorama.
Er is zeer weinig over station Unsleben te vinden, laat staan foto's of railplannen. Het stationsgebouw is nu in gebruik als Kneipe en er staat 1 fotootje uit 1991 op Internet. Het station was toen nog als zodanig in gebruik:
http://www.rbd-erfurt.de/Strecken1/Schw ... km45,9.jpg
Nu staat niets de bouw van het volgende diorama meer in de weg, maar zoals gebruikelijk zal het zeeeeer langzaam gaan
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Heerlijk restauratiewerk van de BR 50 locomotieven en tenders. Knap werk, strak werk!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Een ongelooflijk oog voor detail heb je. Zijn de messing handgrepen er ook gewoon met een druppeltje lijm opgeplakt of is er een gaatje voor geboord?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)