Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Michiel »

Leuk gedaan, maar vooral erg knap hoe fijn en scherp je de nieuwe opschriften hebt gekregen. Logische volgende stap: weatheren?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Zeker weten Michiel, het wagonnetje is nog te maagdelijk. Momenteel bezig met het bestuderen van de opschriften van mijn Beierse wagens. Danb valt weer op hoe weinig waarheidsgetrouw sommige opschriften zijn. Misschien wijd ik er hier een geïllustreerd berichtje aan. Voor zover de lezers/volgers van mijn draadje daar überhaupt in geïnteresseerd zijn natuurlijk. :mrgreen:


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Leuke ombouw Harry! Ik heb ook een paar van die Flm wagens liggen, maar ik rijd Tp 4 dus ik laat ze maar zoals het is.
Het veranderen van de opschriften gaat mij persoonlijk te ver. Het kost me te veel tijd zonder dat je er veel van ziet (en ik heb er ook te weinig verstand van). Ik vind het echter wel erg interessant dus ga vooral door met posten.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans »

Hallo Harry,

Heel erg knap gedaan.
Ik heb er de kennis, het geduld en de motoriek niet voor, dus ik zal het je niet nadoen en blijft het bij bewondering voor jouw prestaties.
De omgeving die op de foto's zichtbaar is is ook trouwens ook mooi.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door epocheales denken »

Misschien wijd ik er hier een geïllustreerd berichtje aan. Voor zover de lezers/volgers van mijn draadje daar überhaupt in geïnteresseerd zijn natuurlijk. :mrgreen:

Hoi Harry, bescheidenheid is een groot goed, maar niet overdrijven... :D Graag, ben erg benieuwd naar al het moois wat jij maakt. Wagons zijn ook een mooi project van jou!

Blijf je graag volgen,

Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door martindomburg »

Netjes gedaan zeg, mooie oog voor detaillering.

En inderdaad beetje vuiligheid maakt hem compleet!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Harry,

Het blijft toch een kunst om zo je materiaal te verouderen en meer naar de werkelijkheid te brengen.
Blijf a.u.b. van dergelijk update maken daar kunnen we nog weer wat van opsteken.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dag heren,

Dank voor jullie commentaren, leuk om te lezen. Het verfijnen van wagons heeft één nadeel: de veel te grote koppelingen vallen nog meer op. Dat heeft me eerder in de verleiding gebracht superfijne koppelingen aan te brengen, maar dat is weer een crime als je ermee wilt rijden. Ik heb eerder SMK koppelingen geprobeerd, maar daar ben ik mee gestopt. Daarna Scale Link geprobeerd, maar dat is net zo'n gepriegel. Onlangs in Duitsland wel N-Tram koppelingen gekocht, maar die heb ik nog niet geinstalleerd. Voordeel daarvan is wel dat sloopwerk niet nodig is, want ze passen in een NEM schacht. Hieronder een Beierse wagon met SMK koppeling:

Afbeelding

En dat brengt me op een nieuw onderwerp, de kleuren en opschriften van Beierse goederenwagens. De wanden en het onderstel waren sinds 1864 groen of wit (alleen bij koelwagens), al kwamen ook zwarte en witte (wederom alleen bij koelwagens) onderstellen voor. Minitrix maakte zich er vroeger vanaf met een zwart onderstel, maar bij de nieuwere modellen zie je groene en witte onderstellen verschijnen:

Afbeelding

Afbeelding

In de Pfalz, het Beierse territorium rechts van de Rijn, waren de wagons sinds 1864 echter donkerbruin:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hoontje »

Educatief en leuk dit! :) Dank.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Frank_N »

En spaakwieltjes :!: 8-)


Groet van Frank

Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Japio380 »

Ik heb dit draadje eens helemaal doorgenomen en ben onder de indruk van je prachtige werk!
Schitterend!
De mechanise wisselbediening vond ik ook interessant.

Vr groet, Jaap


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door BenQ »

Harry,
Hoe koppel / ontkoppel je die SMK-koppelingen?
Ziet er wel goed uit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Alwin, Frank en Jaap,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal binnenkort eens een aanvulling plaatsen over de opschriften van de Beierse goederenwagons. ik vind het momenteel nog wat warm om aan de treintjes te werken.

@ Ben,

Met een magneetje. Dat is wel een beetje gepriegel, want je moet langzaam boven de rails bewegen in de lengterichting van de wagon. Daardoor beweegt de beugel naar boven en kun je wegrijden. Op zich werkt dat goed, maar je heb wel goed licht nodig. Dat is best lastig. Maar een combinatie van een penformaat zaklampje en magneet zou uitkomst kunnen bieden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Nog een laatste aanvulling over de kleuren van Beierse goederenwagens.

Met de invoering van het zogenaamde Staatsbahnwagenverband in 1910 werd de gebruikelijke groene kleur geleidelijk aan vervangen door roodbruin, zoals we dat gewend zijn van Pruissische goederenwagons en sindsdien tot in onze tijd gebruikelijk is.

In het Staatsbahnwagenverband maakten de verschillende spoorwegmaatschappijen in Duitsland afspraken over standaardisatie van goederenwagens, inclusief de kleurstelling. Het is dus een voorloper van de UIC. Maar in Beieren ging men niet meteen volledig overstag: de grijze kleur van de spaakwieltjes bleef nog langere tijd behouden. Bij de onderstaande open wagon van Fleischmann (met jaartal 1913) zijn de spaakwieltjes inmiddels wel zwart:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans »

Hallo Harry,

Prachtig wederom.
Een genot om naar te kijken.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Hans.

Nu een berichtje off-topic. Ik heb e.e.a. gescoord in Houten afgelopen weekeinde, waaronder de prachtige Mitropa slaapwagens van Fleischmann uit tijdperk 2a. Deze zitten in een nogal prijzige set, maar ik heb ze 2e hands los kunnen kopen. Ik zal ze binnenkort eens op de gevoelige plaat vastleggen.

Ook heb ik mijn eerste laser-cut bouwpakket aangeschaft. Ik wil het toch eens een keertje proberen. Het is een Beiers stationsgebouw van Noch.

Afbeelding

Afbeelding

Het stationsgebouw behoort tot een standaardtype, de zogenaamde Beierse dobbelsteen ("Wurfel"). Ze kwamen veel voor in allerlei afmetingen en met muren van natuursteen of baksteen. De bakstenen versie was vooral in Franken te vinden. Ik ben op zoek gegaan naar foto's van dergelijke stationsgebouwen en vond ze onder meer in Feuchtwangen, aan de nevenlijn Nördlingen-Dombühl. De foto is afkomstig uit het boek van Bleiweis & Martin, Fränkische Nebenbahnen.

Afbeelding

En twee voorbeelden langs de enkelsporige hoofdlijn Schweinfurt-Meiningen, in Rottershausen en Rentwertshausen. Deze foto's zijn afkomstig uit het boek van Bleiweis & Mäuser, Eisenbahn in Unterfranken.

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar eens na gaan denken naar welk voorbeeld het station gebouwd gaat worden. De laatste twee stations zijn interessant, omdat in beide stations een nevenlijn aftakte. Bovendien was Rentwertshausen het grensstation tussen Beieren en Thüringen. Een diorama van dit station met zowel Beiers als Saksisch materieel is een aardig vooruitzicht. Maar eerst de railplannen van deze stations maar eens proberen te vinden. Iemand nog tips?


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door spoor65 »

Dat is een heel mooi station Harry,

Eens naar kijken voor mijn modulebaan, zoek daar nog een passend station voor.
Welke afmetingen heeft dit station?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

laserpiente
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2017 16:39

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door laserpiente »

spoor65 schreef: 31 aug 2019 19:59 Eens naar kijken voor mijn modulebaan, zoek daar nog een passend station voor.
Welke afmetingen heeft dit station?
Even snel voor je gegoogled:
128 x 90 x 83 mm zouden de afmetingen moeten zijn


Groet,
Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo freddy,

Peter heeft gelijk. Dat zijn overigens de maten van de grondplaat (het perron). Het gebouwtje zelf is kleiner. Zie: https://www.ebay.de/p/Noch-Spur-N-63003 ... 1067315979


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door spoor65 »

Dank voor de antwoorden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Leuk Harry!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met lasercut karton. Ik heb geen ervaring met de modellen van Noch, maar ik lees er goede recenties over(in oa Miba).
NB Wordt dat diorama de start van een nieuwe modelbaan? Naast je Schwarzwaldbaan?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Bijgaand de eerste fotootjes van deze bouwdoos. De bouw is op zich niet lastig, maar het vergt wel netjes werken. Vooral spaarzaamheid met lijm is geboden, want een teveel aan lijm afvegen gaat niet echt.

Afbeelding

En vooral de bakstenen muren moeten heel voorzichtig behandeld worden. Voordat je het weet vliegen ze eraf:

Afbeelding

En dat heb je niet 1-2-3 gerepareerd. En ook al bestaan de wanden uit twee lagen, de onbewerkte zijkanten zijn niet zo fraai, ook al past alles precies:

Afbeelding

Dat heeft dus nog wel een likje verf nodig. De matte kleurstelling en de fijne ramen en deuren vallen wel positief uit t.o.v. plastic bouwpakketten.


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door epocheales denken »

Hoi Harry, ziet er mooi en netjes uit deze Bayerische "Schmankerl" ;) Gelijk in het diepe, ik zou ook wel eens een Laser-cut bouwdoos willen bouwen, maar eerst een kleiner doosje. Succes met het verder afbouwen, blijf e.e.a. graag volgen.

Groet, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Alro »

traiNiac schreef: 08 nov 2019 17:12 En dat heb je niet 1-2-3 gerepareerd. En ook al bestaan de wanden uit twee lagen, de onbewerkte zijkanten zijn niet zo fraai, ook al past alles precies:
Afbeelding

Pffft, die “open” hoek is op de doos niet zichtbaar: :evil:
traiNiac schreef: 30 aug 2019 10:23Afbeelding
Maar jou kennende los je dat wel op :D


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Folkert van Wijk »

Zou je die randen eerst schuin af kunnen schuren?
Of werkt dat niet?


Plaats reactie