Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Wim,
Dank voor je complimenten. Regengoten heb ik nog wel ergens in de rommeldoos. En voor de regenpijpen gebruik ik meestal verenstalen of messing rond, maar bloemendraad kan natuurlijk ook. Tordeer je die eerst zodat ze recht blijven?
Dank voor je complimenten. Regengoten heb ik nog wel ergens in de rommeldoos. En voor de regenpijpen gebruik ik meestal verenstalen of messing rond, maar bloemendraad kan natuurlijk ook. Tordeer je die eerst zodat ze recht blijven?
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Het is weer even geleden dat het laatste bouwberichtje is verschenen. Rudersberg schiet bepaald niet op. Maar tussendoor wel mijn oudste loks een onderhoudsbeurt gegeven. Meer dan veertig jaar geleden nieuw gekocht toen de eerste fulltime baan salaris op ging leveren
De oudste (Fleischmann 7175) is een Baureihe 50 met cabinetender, waarvan de laddertjes afgebroken waren (links op de foto). En ook een van de laddertjes op de voorste bufferbalk was gesneuveld. De andere Baureihe 50 was nog in geheel ongeschonden staat (rechts). En tenslotte heb ik in Houten ooit een losse tender voor de 7175 aangeschaft (midden). Omdat beide loks computernummers hadden en ik me vooral richt op tijdperk 3, heb ik ze omgenummerd met decals van Kreye. De losse cabinetender heb ik hetzelfde nummer gegeven als de 7177, zodat deze met twee verschillende tenders kan rijden. Hierbij een fotootje van alledrie de tenders, met duidelijk zichtbaar de gerepareerde laddertjes die nog geschilderd moeten worden, de nieuwe nummers en waarschuwingspijlen:
En dit zijn dan de nieuwe nummers en waarschuwingspijlen. Hoewel niet zichtbaar op deze foto's zitten de waarschuwingspijlen natuurlijk ook op de beide zandkasten:
Een van de trapjes aan de voorste bufferbalk van de 7175 is ook gerepareerd en moet nog geschilderd worden:
En finishing touch zijn de messing handgrepen van KH (wiens webshop helaas niet meer beschikbaar is):
Deze handgrepen zijn wat bijzonder, omdat de meeste loks van de Baureihe 50 handgrepen hadden die over de lampen heen zaten:
Maar sommigen hadden dezelfde handgrepen als nu op mijn loks zijn gemonteerd:
Ik heb daarvoor gekozen omdat de lampen op het model veel te dicht op elkaar staan. De bufferbalk aan de voorzijde is daarom niet zo fraai bij deze modellen, maar deze handgrepen zorgen volgens mij wel voor een verbetering:
Nog wat schilderen en verouderen en dan doen mijn oudjes weer mee. Ze rijden ondanks hun leeftijd nog steeds als een trein
Het is weer even geleden dat het laatste bouwberichtje is verschenen. Rudersberg schiet bepaald niet op. Maar tussendoor wel mijn oudste loks een onderhoudsbeurt gegeven. Meer dan veertig jaar geleden nieuw gekocht toen de eerste fulltime baan salaris op ging leveren
De oudste (Fleischmann 7175) is een Baureihe 50 met cabinetender, waarvan de laddertjes afgebroken waren (links op de foto). En ook een van de laddertjes op de voorste bufferbalk was gesneuveld. De andere Baureihe 50 was nog in geheel ongeschonden staat (rechts). En tenslotte heb ik in Houten ooit een losse tender voor de 7175 aangeschaft (midden). Omdat beide loks computernummers hadden en ik me vooral richt op tijdperk 3, heb ik ze omgenummerd met decals van Kreye. De losse cabinetender heb ik hetzelfde nummer gegeven als de 7177, zodat deze met twee verschillende tenders kan rijden. Hierbij een fotootje van alledrie de tenders, met duidelijk zichtbaar de gerepareerde laddertjes die nog geschilderd moeten worden, de nieuwe nummers en waarschuwingspijlen:
En dit zijn dan de nieuwe nummers en waarschuwingspijlen. Hoewel niet zichtbaar op deze foto's zitten de waarschuwingspijlen natuurlijk ook op de beide zandkasten:
Een van de trapjes aan de voorste bufferbalk van de 7175 is ook gerepareerd en moet nog geschilderd worden:
En finishing touch zijn de messing handgrepen van KH (wiens webshop helaas niet meer beschikbaar is):
Deze handgrepen zijn wat bijzonder, omdat de meeste loks van de Baureihe 50 handgrepen hadden die over de lampen heen zaten:
Maar sommigen hadden dezelfde handgrepen als nu op mijn loks zijn gemonteerd:
Ik heb daarvoor gekozen omdat de lampen op het model veel te dicht op elkaar staan. De bufferbalk aan de voorzijde is daarom niet zo fraai bij deze modellen, maar deze handgrepen zorgen volgens mij wel voor een verbetering:
Nog wat schilderen en verouderen en dan doen mijn oudjes weer mee. Ze rijden ondanks hun leeftijd nog steeds als een trein
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Inmiddels ben ik eruit welk station nagebootst gaat worden met mijn bayerische Würfel van Noch: doorgangsstation Unsleben langs de hoofdlijn van Erfurt naar Schweinfurt. Deze vanaf 1913 dubbelsporige hoofdlijn past dus zowel in tijdperk 1 als 2 en zelfs in tijdperk 3a. Tot 1950 althans, want in dat jaar werd één spoor verwijderd. Het station heeft geen aftakkende nevenlijn zoals Rentwertshausen en Rottershausen, maar wel een fraaie goederenloods met laad/losspoor. Ideaal dus voor een klein diorama.
Er is zeer weinig over station Unsleben te vinden, laat staan foto's of railplannen. Het stationsgebouw is nu in gebruik als Kneipe en er staat 1 fotootje uit 1991 op Internet. Het station was toen nog als zodanig in gebruik:
http://www.rbd-erfurt.de/Strecken1/Schw ... km45,9.jpg
Nu staat niets de bouw van het volgende diorama meer in de weg, maar zoals gebruikelijk zal het zeeeeer langzaam gaan
Inmiddels ben ik eruit welk station nagebootst gaat worden met mijn bayerische Würfel van Noch: doorgangsstation Unsleben langs de hoofdlijn van Erfurt naar Schweinfurt. Deze vanaf 1913 dubbelsporige hoofdlijn past dus zowel in tijdperk 1 als 2 en zelfs in tijdperk 3a. Tot 1950 althans, want in dat jaar werd één spoor verwijderd. Het station heeft geen aftakkende nevenlijn zoals Rentwertshausen en Rottershausen, maar wel een fraaie goederenloods met laad/losspoor. Ideaal dus voor een klein diorama.
Er is zeer weinig over station Unsleben te vinden, laat staan foto's of railplannen. Het stationsgebouw is nu in gebruik als Kneipe en er staat 1 fotootje uit 1991 op Internet. Het station was toen nog als zodanig in gebruik:
http://www.rbd-erfurt.de/Strecken1/Schw ... km45,9.jpg
Nu staat niets de bouw van het volgende diorama meer in de weg, maar zoals gebruikelijk zal het zeeeeer langzaam gaan
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Heerlijk restauratiewerk van de BR 50 locomotieven en tenders. Knap werk, strak werk!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Een ongelooflijk oog voor detail heb je. Zijn de messing handgrepen er ook gewoon met een druppeltje lijm opgeplakt of is er een gaatje voor geboord?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dank Michiel en Norman,
Ik vind het ook leuk werk om zulke oude lokjes weer een beetje toonbaar te maken.
@ Norman,
Nee, eerst een gaatje geboord van 0,5 mm. Want anders houdt het niet lang.
Ik vind het ook leuk werk om zulke oude lokjes weer een beetje toonbaar te maken.
@ Norman,
Nee, eerst een gaatje geboord van 0,5 mm. Want anders houdt het niet lang.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Toch een leuk werkje dat opknappen van die Loks en ben ook benieuwd naar je volgende diorama .
Heb zelf mijn stoomlocs verkocht waaronder ook een br 50 en een br 44 maar helaas niet passend op mijn baan .
Op een digitale Br 86 is de enige stoomlok ban Duitse origine .
Dus blijf je volgen .
mvg Sjaak
Heb zelf mijn stoomlocs verkocht waaronder ook een br 50 en een br 44 maar helaas niet passend op mijn baan .
Op een digitale Br 86 is de enige stoomlok ban Duitse origine .
Dus blijf je volgen .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoi Sjaak,
Dank voor je bezoekje. Geen DDm's alhier, hoewel dat ook heel fraai is om te zien op jouw baan. Een beetje jaloers ben ik wel op zo'n grote vaste baan.
En stomertjes zijn wel mijn ding. Het volgende project is een BR 96 die voorzien gaat worden van messingkleurige nummers (het zogenaamde Rotguss). Ook ontbreekt een van de afdekplaten van de cylinderkasten dus die gaat vervangen worden.
Mijn dioramabouw ligt stil, want ik heb even geen ruimte op mijn werkbank
Dank voor je bezoekje. Geen DDm's alhier, hoewel dat ook heel fraai is om te zien op jouw baan. Een beetje jaloers ben ik wel op zo'n grote vaste baan.
En stomertjes zijn wel mijn ding. Het volgende project is een BR 96 die voorzien gaat worden van messingkleurige nummers (het zogenaamde Rotguss). Ook ontbreekt een van de afdekplaten van de cylinderkasten dus die gaat vervangen worden.
Mijn dioramabouw ligt stil, want ik heb even geen ruimte op mijn werkbank
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Bij deze nog een fotootje van de BR 96 op segment Steinbach:
De lok is klaar voor nieuwe transfers. De bestaande alumiumkleuirge opschriften ("Silumin") worden vervangen door messingkleurige opschriften. Waarom? Omdat de Silumin-opschriften pas in 1933 werden toegepast. Bovendien is deze lok hoofdzakelijk ingezet als duwlok bij treinen die getrokken werden door de BR 95. En mijn BR 95 heeft ook messingkleurige opschriften
Zoals al eerder is opgemerkt: je ziet er toch niets van. Maar ja, ieder geniet op eigen wijze van deze hobby. Volgende keer een paar fotootjes van mijn gepimpte BR 50.
Bij deze nog een fotootje van de BR 96 op segment Steinbach:
De lok is klaar voor nieuwe transfers. De bestaande alumiumkleuirge opschriften ("Silumin") worden vervangen door messingkleurige opschriften. Waarom? Omdat de Silumin-opschriften pas in 1933 werden toegepast. Bovendien is deze lok hoofdzakelijk ingezet als duwlok bij treinen die getrokken werden door de BR 95. En mijn BR 95 heeft ook messingkleurige opschriften
Zoals al eerder is opgemerkt: je ziet er toch niets van. Maar ja, ieder geniet op eigen wijze van deze hobby. Volgende keer een paar fotootjes van mijn gepimpte BR 50.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Weten dat het zo is, is ook "zien". Ik heb op mijn baan alle huisjes ingericht. Zie je niets van vaak, maar ik weet dat het er is en dat is voldoende.
Ik vind je ombouw en supper werk echt geweldig mooi. Hoop hier ooit ook beter in te worden en vooral ook tijd voor te maken.
Ga zo door en succes met de nieuwste plannen.
Groetjes
Hoontje
Ik vind je ombouw en supper werk echt geweldig mooi. Hoop hier ooit ook beter in te worden en vooral ook tijd voor te maken.
Ga zo door en succes met de nieuwste plannen.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoi Harry ,wat een robuuste lok is die Br 96
Is die lok van Arnold ?
Hij heeft wel een as niet op de rails staan ,dat was bij Phildie een doodzonde in Railhobby
mvg Sjaak
Is die lok van Arnold ?
Hij heeft wel een as niet op de rails staan ,dat was bij Phildie een doodzonde in Railhobby
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Die 96er is inderdaad een arnold. Geweldige loks om te zien. Daarnaast in model ook echt beresterk. Plus dat ondanks de leeftijd ze digitaal ook echt schitterend rijden.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoi Alwin, Sjaak en Joost,
Dank voor jullie bezoekjes. Het is inderdaad een Arnold lok. Dit is de meeste betaalbare versie, want de gekleurde (Beierse) versies worden tegenwoordig tweedehands verkocht voor 150 euri of meer. Da's mij wat te gortig voor dergelijke oudjes. Maar ook in het echt was-ie zeer indrukwekkend; ik meen zelfs de grootste tenderlok ooit gebouwd in Europa. Deze BR 96 (Beiers type-aanduiding Gt 2x 4/4) trok samen met de BR 95 (de Pruissische T20) de zwaarste treinen op grote hellingtrajecten, waaronder de zogenaamde Schiefe Ebene in Beieren. Dat moet een zeer indrukwekkend gezicht zijn geweest.
@ Sjaak,
Goed gezien, was mij niet eens opgevallen
@ Alwin,
Je hebt groot gelijk, als we zelf maar weten welke zo goed als onzichtbare details we maken.
Dank voor jullie bezoekjes. Het is inderdaad een Arnold lok. Dit is de meeste betaalbare versie, want de gekleurde (Beierse) versies worden tegenwoordig tweedehands verkocht voor 150 euri of meer. Da's mij wat te gortig voor dergelijke oudjes. Maar ook in het echt was-ie zeer indrukwekkend; ik meen zelfs de grootste tenderlok ooit gebouwd in Europa. Deze BR 96 (Beiers type-aanduiding Gt 2x 4/4) trok samen met de BR 95 (de Pruissische T20) de zwaarste treinen op grote hellingtrajecten, waaronder de zogenaamde Schiefe Ebene in Beieren. Dat moet een zeer indrukwekkend gezicht zijn geweest.
@ Sjaak,
Goed gezien, was mij niet eens opgevallen
@ Alwin,
Je hebt groot gelijk, als we zelf maar weten welke zo goed als onzichtbare details we maken.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
De ontbrekende cylinderdeksel op mijn BR 96 (jaren geleden 2e hands gekocht) is ooit vervangen door een lelijk stukje polystyreen. Dat gaat veranderen:
En ook de beschadigde ladder op de tender links zal worden aangepakt:
Laat Kuswa nu een ombouwsetje hebben voor de BR 96 met precies die ladders en cylinderdeksels:
Er zit ook een hekwerk bij voor de kolenkast, maar ik weet nog niet of ik die gebruik. Deze BR 96 had reeds een opgehoogde kolenkast. De decals zijn ook beschikbaar, dus de klus kan beginnen:
De ontbrekende cylinderdeksel op mijn BR 96 (jaren geleden 2e hands gekocht) is ooit vervangen door een lelijk stukje polystyreen. Dat gaat veranderen:
En ook de beschadigde ladder op de tender links zal worden aangepakt:
Laat Kuswa nu een ombouwsetje hebben voor de BR 96 met precies die ladders en cylinderdeksels:
Er zit ook een hekwerk bij voor de kolenkast, maar ik weet nog niet of ik die gebruik. Deze BR 96 had reeds een opgehoogde kolenkast. De decals zijn ook beschikbaar, dus de klus kan beginnen:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Er zou nog een fotootje volgen van de gepimpte oude BR 50. Hierbij dan de 7175 met cabinetender (opnieuw staat 1 wielstel niet op de rails):
En een fotootje van de Gms 55 die eindelijk klaar is. Zoals eerder te lezen was heeft deze Gms 55 nieuwe treeplanken, sluitseinhouders, handrails en Seilösen.
Ik moet wel de neiging onderdrukken om de enorme N-koppelingen eraf te halen en te vervangen door imitatie schroefkoppelingen
Er zou nog een fotootje volgen van de gepimpte oude BR 50. Hierbij dan de 7175 met cabinetender (opnieuw staat 1 wielstel niet op de rails):
En een fotootje van de Gms 55 die eindelijk klaar is. Zoals eerder te lezen was heeft deze Gms 55 nieuwe treeplanken, sluitseinhouders, handrails en Seilösen.
Ik moet wel de neiging onderdrukken om de enorme N-koppelingen eraf te halen en te vervangen door imitatie schroefkoppelingen
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Ik ben bezig met de brandweerkazerne van Vollmer voor een diorama. Het is niet alleen zelfbouw of scratchbuilding wat de klok slaat. Zeker de Vollmer polystyreen bouwpakketten vind ik prettig om te bouwen. Maar dat is hier geen kwestie van het doosje schudden en klaar is kees. De plastic glans wordt teniet gedaan door alle onderdelen te schilderen terwijl ze nog aan de gietboompjes zitten. Daarna losknippen en de snijvlakken bijwerken met verf.
Als het modelletje vakwerkwanden heeft, volgt een speciale behandeling. Ik heb dat op dit forum al eens eerder in detail laten zien (zie de tweede link in mijn handtekening). De vakken tussen de balken worden opgevuld met gips om een realistisch uiterlijk te krijgen. Het aardige van deze methode is dat het gips met wat bewerkingen net echt lijkt. Voordat de wanden worden gemonteerd, wordt e.e.a. verouderd met washes en krijt en als laatste gaat het imitatie-vensterglas erin. Met dit resultaat:
Voordat het model verder in elkaar gezet wordt, wordt de grondplaat geweatherd met een wash van verdunde zwarte verf:
En dan volgen de tussenvloeren om inkijk van de ene naar de andere verdieping te voorkomen. Ik maak geen gebruik van binnenverlichting, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden:
En ik plaats ook een binnenwandje, om te voorkomen dat je door het gebouwtje heen kunt kijken. Bij grote gebouwen als dit, vind ik dat nogal onrealistisch. Tussenvloeren en binnenwanden zijn gewoon stukjes (wit) karton:
Volgende stap is het dichten van eventuele naden met wat putty of autoplamuur. In dit geval zat er een storende naad in een van de hoeken van de toren:
Bij Vollmer kunnen poorten e.d. meestal worden geopend, maar dat levert lelijk grote scharnierpunten op. Die worden ook dichtgemaakt met putty, want deuren hoeven voor mij niet open en dicht te kunnen:
Tot zover dan maar weer. Volgende stap zijn dak en dakkapellen en het dak weatheren. Maar dat moet allemaal nog gebeuren.
Ik ben bezig met de brandweerkazerne van Vollmer voor een diorama. Het is niet alleen zelfbouw of scratchbuilding wat de klok slaat. Zeker de Vollmer polystyreen bouwpakketten vind ik prettig om te bouwen. Maar dat is hier geen kwestie van het doosje schudden en klaar is kees. De plastic glans wordt teniet gedaan door alle onderdelen te schilderen terwijl ze nog aan de gietboompjes zitten. Daarna losknippen en de snijvlakken bijwerken met verf.
Als het modelletje vakwerkwanden heeft, volgt een speciale behandeling. Ik heb dat op dit forum al eens eerder in detail laten zien (zie de tweede link in mijn handtekening). De vakken tussen de balken worden opgevuld met gips om een realistisch uiterlijk te krijgen. Het aardige van deze methode is dat het gips met wat bewerkingen net echt lijkt. Voordat de wanden worden gemonteerd, wordt e.e.a. verouderd met washes en krijt en als laatste gaat het imitatie-vensterglas erin. Met dit resultaat:
Voordat het model verder in elkaar gezet wordt, wordt de grondplaat geweatherd met een wash van verdunde zwarte verf:
En dan volgen de tussenvloeren om inkijk van de ene naar de andere verdieping te voorkomen. Ik maak geen gebruik van binnenverlichting, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden:
En ik plaats ook een binnenwandje, om te voorkomen dat je door het gebouwtje heen kunt kijken. Bij grote gebouwen als dit, vind ik dat nogal onrealistisch. Tussenvloeren en binnenwanden zijn gewoon stukjes (wit) karton:
Volgende stap is het dichten van eventuele naden met wat putty of autoplamuur. In dit geval zat er een storende naad in een van de hoeken van de toren:
Bij Vollmer kunnen poorten e.d. meestal worden geopend, maar dat levert lelijk grote scharnierpunten op. Die worden ook dichtgemaakt met putty, want deuren hoeven voor mij niet open en dicht te kunnen:
Tot zover dan maar weer. Volgende stap zijn dak en dakkapellen en het dak weatheren. Maar dat moet allemaal nog gebeuren.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Wauw Harry, dat ziet er geweldig uit zo. Ook maar eens naar je link over vakwerkhuizen kijken.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Erg mooi Harry! Dat vakwerk ziet er erg goed uit. Ik heb de vakjes van mijn restaurant niet opgevuld met gips, maar alleen de muur geschilderd. Dat is toch minder mooi. Een volgende keer ga ik jouw methode proberen!
Wat betreft die gigantische scharnieren: ik heb een schuur van Vollmer die hetzelfde heeft. Ik moet nog eens uitzoeken hoe ik het kan camoufleren.
Groet, Wim
Wat betreft die gigantische scharnieren: ik heb een schuur van Vollmer die hetzelfde heeft. Ik moet nog eens uitzoeken hoe ik het kan camoufleren.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Heel erg mooi.
Ik ben ook bezig met gebouwen, maar zo mooi en realistisch als die van jou worden ze niet.
Ik doe er wel verlichting in. Dat vindt mijn vrouw namelijk mooi. Het levert overigens een hoop extra werk op om lichtlekkages te voorkomen.
m.vr.gr.
Hans
Heel erg mooi.
Ik ben ook bezig met gebouwen, maar zo mooi en realistisch als die van jou worden ze niet.
Ik doe er wel verlichting in. Dat vindt mijn vrouw namelijk mooi. Het levert overigens een hoop extra werk op om lichtlekkages te voorkomen.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Heren,
Dank voor de complimentjes.
@ Nico,
Ik heb zojuist gezien dat daar nog foto-emmer plaatjes staan. Ik zal ze eens vervangen.
@ Wim,
Vooraf de vakjes een beetje vullen met wat in alles- of plasticlijm gedrenkt zand of zo. Dat geeft een uitstekende hechtlaag voor het gips.
@ Hans,
Ik heb mijn vrouw om die reden een keertje een zelfbouw huisje gegeven (schaal 1:80, zie mijn tweede linkje) waarin ik licht heb aangebracht (lampje en batterijhoudertje erin, schakelaartje aan de achterzijde). Vandaar dat ik weet hoe lastig het is om lichtlekkages te vermijden. En die papieren binnenzijdes met opgedrukte gordijnen vind ik maar niks.
Dank voor de complimentjes.
@ Nico,
Ik heb zojuist gezien dat daar nog foto-emmer plaatjes staan. Ik zal ze eens vervangen.
@ Wim,
Vooraf de vakjes een beetje vullen met wat in alles- of plasticlijm gedrenkt zand of zo. Dat geeft een uitstekende hechtlaag voor het gips.
@ Hans,
Ik heb mijn vrouw om die reden een keertje een zelfbouw huisje gegeven (schaal 1:80, zie mijn tweede linkje) waarin ik licht heb aangebracht (lampje en batterijhoudertje erin, schakelaartje aan de achterzijde). Vandaar dat ik weet hoe lastig het is om lichtlekkages te vermijden. En die papieren binnenzijdes met opgedrukte gordijnen vind ik maar niks.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Bedankt voor de tip Harry!
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry,
vandaag je hele draadje maar eens door gelezen. Wouw ik ben fan. Onwijs mooi en realistisch gebouwd. Kijk uit naar volgende updates.
vandaag je hele draadje maar eens door gelezen. Wouw ik ben fan. Onwijs mooi en realistisch gebouwd. Kijk uit naar volgende updates.
Groet Rieks
N scale, what else?
N scale, what else?
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Rieks,
Dank voor je bezoekje. Het gaat allemaal niet zo hard hier. Maar vandaag wel begonnen met het pimpen van Wiking vrachtwagentjes. Eerst maar een met de Magirus uit de jaren '60. Wiking heeft twee versies uitgebracht in allerlei varianten. De kleine vrachtwagen type 100 D 7 (
hier) en de grotere Saturn TE trekker (hier). Beide types hadden witte grilles, dus dat moest eerst gebeuren. De twee trekkers rechts zijn de Saturn TE met de dubbelcabine.
Dat was nogal een priegelwerkje:
Net zoals het voorzien van de grilles van een zwarte wash. Ook de bumper in halfglanzend zwart geschilderd:
Dank voor je bezoekje. Het gaat allemaal niet zo hard hier. Maar vandaag wel begonnen met het pimpen van Wiking vrachtwagentjes. Eerst maar een met de Magirus uit de jaren '60. Wiking heeft twee versies uitgebracht in allerlei varianten. De kleine vrachtwagen type 100 D 7 (
hier) en de grotere Saturn TE trekker (hier). Beide types hadden witte grilles, dus dat moest eerst gebeuren. De twee trekkers rechts zijn de Saturn TE met de dubbelcabine.
Dat was nogal een priegelwerkje:
Net zoals het voorzien van de grilles van een zwarte wash. Ook de bumper in halfglanzend zwart geschilderd:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Netjes! Alleen had ik eerst de cabine in z'n geheel geverfd, al dan niet in een andere kleur. Met een laagje verf is de plastic-shine er af, staat meteen een stuk mooier.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Maarten,
Daar heb je gelijk in. Ik ga het geheel wel een beetje weatheren, maar de plastic look krijg je daar niet mee weg. Schilderen heeft ook wel nadelen, zoals je hieronder ziet:
De truck is geverfd met Revell kunstharsverf (2 lagen) maar daarmee raak je wel wat details kwijt. Met acrylverf is dat overigens ook zo in mijn ervaring.
De spiegels (FKS) zitten er al op. Nu nog het Magirus symbool aanstippen en ruitewissers en een nummerbord aanbrengen. Ondertussen ook begonnen met het verfijnen van mijn Mercedes trucks, althans de Neue Generation modellen. Daarvan volgen morgen een paar fotootjes.
Daar heb je gelijk in. Ik ga het geheel wel een beetje weatheren, maar de plastic look krijg je daar niet mee weg. Schilderen heeft ook wel nadelen, zoals je hieronder ziet:
De truck is geverfd met Revell kunstharsverf (2 lagen) maar daarmee raak je wel wat details kwijt. Met acrylverf is dat overigens ook zo in mijn ervaring.
De spiegels (FKS) zitten er al op. Nu nog het Magirus symbool aanstippen en ruitewissers en een nummerbord aanbrengen. Ondertussen ook begonnen met het verfijnen van mijn Mercedes trucks, althans de Neue Generation modellen. Daarvan volgen morgen een paar fotootjes.