Aalsmeer in N

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Aalsmeer in N

Bericht door Alfisti-164 »

Hierbij praat ik jullie even bij over het project van mijn schoonvader. Het is zo'n bijzonder project dat ik het jullie niet wil onthouden!
Je weet wel hoe het gaat, vroeger modeltreinen gehad, weggedaan. Schoonzoon (ik dus) heeft ze ook en besmet hem weer.

Hij woonde er in de buurt, dus de keuze was snel gemaakt: Aalsmeer! En niet "gebaseerd op" maar écht werkelijk op schaal!
Om het geheel op de zolder te laten passen, moest er wel gewerkt worden in Spoor N, en als tijdperk neemt hij omstreeks 1910-1920, toen het viaduct er nét stond. Alles, maar dan ook alles moet dus gemaakt worden! Er is inmiddels veel gebeurd. Mijn schoonvader is verhuist en de baan staat nu in een ruimte die groter is waardoor hij de baan kan verlengen. Het emplacement was op schaal, maar het spoor naar de brug toe moest voorheen geknepen worden. In deze ruimte hoeft dat niet meer en kan werkelijk de hele baan op schaal gemaakt worden!

Ik ben van de electronica, dus neem dat stukje op me. Mijn schoonvader doet in principe de rest.

Baanplan:

We zijn begonnen met het baanplan. Deze bleek 100keer veranderd te zijn, dus hebben een mooie uitgekozen in het juiste tijdperk en houden daar aan vast. Het is de tekening die toevallig ook nog de meeste sporen heeft! :D

Aalsmeer is een kopstation, dus een rondje rijden gaat niet. We hebben bedacht dat we een schaduwstation bouwen: een trein kan vanaf het station drie kanten op: Hoofddorp, Uithoorn en Amstelveen. Als hij bijv. naar Hoofddorp vertrekt, verdwijnt hij op gegeven moment in de achtergrond en komt terecht op het schaduwstation. Vanuit het schaduwstation kunnen we de trein naar een andere bestemming sturen. Bijv. Amstelveen of Uithoorn. Ook kunnen we hem terugsturen zodat hij weer via Hoofddorp binnenkomt.
Lokje omrijden op Aalsmeer, en weer naar het schaduwstation via A'veen, Uithoorn of Hoofddorp.

Een echte blikvanger was natuurlijk de Aalsmeerderbrug. Deze moest dan ook op de baan, wat ook inhield dat halte Lijnbaan gebouwd moet worden.

Het plan is compleet. Nu maar bouwen!

Mijn schoonvader heeft gekozen voor modulebakken. Zo kan hij er ooit mee naar beurzen als hij dat zou willen.

Uiteraard beginnen we bij het schaduwstation.
Afbeelding
Het materieel is van mij, om te testen! ;) :P

Er zijn drie sporen waar de treinen uit de richtingen Uithoorn, Amstelveen en Hoofddorp binnen kunnen komen.
Ook zijn er nog twee sporen waar extra materieel kan staan, zodat er wat afgewisseld kan worden.
Vanaf elk spoor kan er in elke richting gereden worden. Elke richting heeft een eigen stroomkring, het schaduwstation en het station zelf hebben ook een eigen stroomkring.

Afbeelding
Hier zijn duidelijk de spanten te zien waar de eigenlijke baan op komt te liggen.

Afbeelding
Het enige dat niet op schaal kon: de bocht naar Hoofddorp toe (richting Aalsmeerderbrug) moest iets krapper gelegd worden (onderste op de foto). De spoorlengte is echter wel hetzelfde gebleven. Het bovenste spoor is die naar Amstelveen: zodra de bocht begint rijdt de trein de achtergrond in, want het moet lijken of hij gewoon rechtdoor naar Bovenkerk (Amstelveen) rijdt.

Afbeelding
Hier het gedeelte waar de Aalsmeerderbrug komt te liggen. De bocht achterin is een loze bak, waar geen scenery op komt.
Het is als het ware een overgangsbak of koppelbak, want eigenlijk moet alles daar rechtdoor lopen. Op een beurs kan dit ook, en passen de bakken gewoon aan elkaar. Hier thuis moet hij vanwege de ruimte even de hoek om. Dat is dus zo opgelost.
De brug is wederom voor de fun. De eigenlijke brug gaat gebouwd worden.

Afbeelding
De platen voor de bovenkant erop gelegd. Het meeste is allemaal weiland. De toekomstige spoordijk naar de brug toe is al te herkennen. Achterin bij de lamp de "geknepen" bocht. De lamp staat op de plek van de lokloods.

Afbeelding
Iets passender materieel. Deze moeten verbouwd worden om de "Haarlemmermeertjes" en Bello te creëren.
De achterste rijd achter de toekomstige achterwand om over een paar centimeter uit de bocht vanuit Uithoorn te komen.
De voorste rijdt naar Amstelveen.
Dit is ook precies de plek waar het viaduct zou moeten komen.

Afbeelding
Afbeelding
Het emplacement van Aalsmeer. Achterin de kolenhaven.

Afbeelding
Papieren model van het stationsgebouw. Deze fungeert als mal om het daadwerkelijke station van styreen te bouwen.
Afbeelding
Het controlebord in aanbouw. Linksonder het schaduwstation. Jaja, het rijdt allemaal analoog.

Aalsmeerderbrug
De aalsmeerderbrug ging over de ringvaart de Haarlemmermeer in. De brug bestond uit een beweegbaar deel (draaibrug) en een vast deel.
Het beweegbare deel overspande het water, terwijl het vaste deel boven de dijk hing en verbond de spoordijk met de beweegbare brug. Onder het vaste deel kon men de molenweg bereiken.

Afbeelding

Het vaste deel is al gemaakt van styreen. Deze overspant ongeveer 32cm. Het beweegbare gedeelte is iets korter: ongeveer 28cm, maar deze wordt later nog gebouwd.

Afbeelding
De Aalsmeerderbrug in aanbouw. De boutekening heb ik op schaal uitgeprint. Deze fungeert als mal voor het styreen.

Afbeelding
Een zijkant al af...

Afbeelding
Zo lijkt het er een beetje op...

En hier is hij af:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu deze af is (op het spuiten na) is er begonnen aan het beweegbare deel:
Afbeelding

Afbeelding

Na de verhuizing
Hier de baan in de nieuwe ruimte. De baan kan verlengt worden en daardoor compleet op schaal nagemaakt worden.
Op de foto is duidelijk te zien waar er een modulebak tussen moet. Het tracé van het spoor naar de brug zal wijzigen: deze loopt nu recht en klopt niet met de werkelijkheid. Er komt een lichte boog in wat het reëler maakt maar het geheel ook een mooiere uitstraling geeft.
Afbeelding
Hier is alle extra ruimte zichtbaar: vanaf het emplacement rechts, tegen de klok in zien we rechtsboven de eerste opening. Hier komt een modulebak achter waarop de bocht realistischer gelegd kan worden. Achterin in het midden is extra ruimte ontstaan om halte Lijnbaan en de overweg over de Oosteinderweg nog mooier te creëren. De spoordijk naar de brug (volgende 'gat') over de ringvaart kan ook verlengt worden zodat deze meer voldoet aan de schaal. Op het einde van de baan, linksonderin de foto (waar de doos staat) wordt de dijk in de Haarlemmermeer verlengt en kan de (verborgen) keerlus ook beter en minder stijl aangelegd worden.

Hier een overzicht van het emplacement. Aan deze modulebakken hoefden we niets te doen: deze zijn op schaal.

Afbeelding
Gezien vanaf de kolenhaven
Afbeelding
Gezien vanaf de lokloods

De brug zit bij het maken van deze foto's nog in een verhuisdoos. Deze zal voorlopig nog niet op de baan komen omdat er naast de toe te voegen modulebakken en het herinrichten van de bestaande bakken moeten ook de wisselaandrijvingen nog anders aangelegd worden (Zie hieronder). Wel wil ik een eerder gestelde vraag beantwoorden: na enig rekenwerk bleek dat er zo'n 60 uur nodig was om de brug te bouwen! :o

Wisselaandrijvingen
De wisselaandrijvingen bleken onbetrouwbaar te zijn en de wissels kwamen soms niet om. Zodra de aandrijving aan het wissel zelf was gemonteerd werkte het pas eigenlijk...
Elk wissel er dus uit, gat maken in het hout en de aandrijving direct op het wissel er weer in...

Afbeelding
Onderkant van de constructie van de Peco aandrijving zoals die wél werkte... De relais die erbij hangen zijn voor het ompolen van het hart.

Afbeelding
Aan de bovenkant zou het storten van balast het gat moeten verbergen!

De verdere plannen
Verder moeten alle bebouwen nog gemaakt gaan worden. Het stationsgebouw is er alleen nog in papier en met dank aan een mede-spoorder heb ik vele bouwtekeningen weten te krijgen. Zo hebben we de mandenloods, de goederenloods, de lokloods en het seinhuis van hem gekregen.
De goederenloods hebben we van lasergesneden papier liggen (door Markenburg) en is klaar om gebouwd te worden.

Dat dus later allemaal. Het eerst wat er gaat gebeuren is het bouwen van meer modulebakken en het verleggen van het tracé.

Wordt vervolgt!


Groet,

Martijn
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Aalsmeer in N

Bericht door maarten »

Mooi project! Leuk om te zien dat jullie zo min mogelijk concessies doen. Alleen de keuze voor analoog...? Dat is niet meer van deze tijd joh. ;) (let op de knipoog!)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Wim H »

Indrukwekkend! En die brug: echt vakwerk! (in beide betekenissen van het woord) :D
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Doolemeister »

Mooi project, maar de brug springt er echt uit!
Ben benieuwd naar het vervolg.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Alfisti-164 »

Hoi Maarten,

Er is bewust gekozen voor analoog omdat het een vrij simpel baanontwerp is. Digitaal zou dan over the top zijn en het onnodig duur maken.
Daarbij is het lastig om in een klein Lokje een decoder te bouwen.

Wel hebben we gedacht aan Koploper en Dinamo. Wat niet is kan nog komen!


Groet,

Martijn
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Aalsmeer in N

Bericht door gek op stoom »

mooie brug geworden complimenten aan je schoon vader

Gr Andy


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Bjor »

Maarten,

Modelbouw met een hoofdletter M, die brug. Het tracé is ook heel fraai. Slanke wissels en ruime bogen.
Had ik zo'n ruimte................................... :roll: (zucht!)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Aalsmeer in N

Bericht door erik-n-fan »

Gaaf! Heel leuk om een Nederlands thema zo groots aangepakt te zien. Ik ben benieuwd naar de scenery, de huisjes enz enz!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Aalsmeer in N

Bericht door rc.amsterdam »

Indrukwekkende modelbouw. Het geeft inspiratie. Graag verdere ontwikkelingen vastleggen "op de gevoelige plaat" en beschrijven.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Aalsmeer in N

Bericht door traiNiac »

Hallo Maarten,

Ik zie dit draadje voor het eerst. Prachtige brug! Complimenten aan je schoonvader.



Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Haes2006 »

Ik ben benieuwd hoe dit project is verlopen, Er is al een kleine 3 jaar niet meer gepost..jammer

Gr Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Onderwerp starter
Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Alfisti-164 »

Eindelijk! Er is weer voortgang te melden over de baan.

Door verbouwingen die we zelf uitvoerden en daardoor lang duurde, is de ruimte waar de baan in staat gebruikt als opslag, werkruimte en weet ik veel allemaal nog meer. Alles behalve een modelbaan-ruimte!
Eindelijk zitten de opknapklussen in de laatste loodjes en is de baan weer toegankelijk en is er ook weer tijd voor!

Als eerste hebben we de elektra opnieuw moeten aansluiten. Er was teveel spanningsverlies en bij elke bakovergang ging de lok een klein stukje langzamer. Nu hebben we minder verbindingen en is het spanningsverlies niet meer aanwezig. Of in elk geval: de lok heeft er geen last meer van :)

Afbeelding
De baan op zijn kant om de bedrading opnieuw te leggen.

Ook de schaduwsporen zijn opnieuw aangelegd. Er zijn meer bakken toegevoegd omdat er meer lengte is en gaan de baan zonder concessies in schaal nabouwen. Om dat allemaal vloeiend te laten verlopen zijn de sporen dus opnieuw en logischer gelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet, er is zelf een spiraal bijgekomen wat het hoogteverschil een stuk makkelijker maakt.

Tot zo ver de "onderkant" van de baan...


Groet,

Martijn

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Aalsmeer in N

Bericht door erik-n-fan »

Leuk! Succes verder! December 2019 alweer - ik moet ook rap weer met onze “winter-hobby” aan de slag 😉


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Alfisti-164 »

Nu de onderkant goed rijdt wordt het tijd voor de bovenkant.

Afbeelding

Op dit moment wordt er gekeken hoe de sporen moeten lopen. Aan de hand van een satellietfoto kunnen we exact opmeten en berekenen waar alles hoort te komen.

Afbeelding

De modulebakken zijn erop getekend zodat we kunnen opmeten hoe ver van de rand het spoor elke keer ligt zodat we hem precies op schaal kunnen leggen.
Hier liggen de sporen even los op elkaar om een en ander af te tekenen zodat het later vastgelegd kan worden in een mooie flauwe boog.

Afbeelding

Het lijkt aardig te kloppen :)
Afbeelding

Ook hier lijkt eindelijk iets te gaan gebeuren:

Afbeelding

Bovenstaand nu nog een los spoortje op hout, straks de overweg van de Oosteinderweg bij Station Lijnbaan in 1:160.

Dit was het weer even voor nu.
Laatst gewijzigd door Alfisti-164 op 09 dec 2019 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet,

Martijn
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Bjor »

Fijn dat jullie weer aan de slag zijn. Het is een heel ambitieus project, maar jullie pakken het serieus op. Mijn hoed gaat af :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Aalsmeer in N

Bericht door e.lotte »

Mooi hoor, die brug is echt gaaf zo als je hem maakt vanaf de bouwtekening.

C6 met de verdere uitdagingen!!!

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Folkert van Wijk »

Dat wordt mooi!
Die brug is inderdaad geweldig.
Ben benieuwd naar het vervolg.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Aalsmeer in N

Bericht door bpieters »

Mooi project!
Ik ga dit volgen.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Aalsmeer in N

Bericht door geertvt »

Prachtig om die foto's als voorbeeld te nemen. Dat gaat een mooi project worden. Succes met de uitvoering!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Onderwerp starter
Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Alfisti-164 »

Weer een stukje verder. De bedrading onder de baan is opnieuw gedaan, de laatste hand word nog gelegd op de keerlus in het schaduwstation.
Verder is de aanleg van de spoordijk begonnen! De contouren ontstaan en het begint meteen al meer te leven...

Volgende project: de draaibrug!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groet,

Martijn

Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Aalsmeer in N

Bericht door Haes2006 »

Hallo Martijn, is er nog voortgang verder na 2016 geweest op deze baan?
Het zou jammer zijn als zo een mooi project stopt
Groet, Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Aalsmeer in N

Bericht door bpieters »

Ben eigenlijk ook wel benieuwd


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Aalsmeer in N

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ook maar Martijn is voor het laatst in februari dit jaar actief geweest hier op het forum zie ik.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie