Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Mike,
Lakraad heb ik ook, maar ik vind het niet prettig om mee te werken, althans bij SMD leds. In de liften gebruik ik het wel, omdat je het vrijwel onzichtbaar kunt wegwerken, maar het is zo dun, dat het zich nauwelijks laat voorvertinnen en ik krijg het dan vaak niet goed op die minieme vlakjes gesoldeerd. :roll:
Hoe doe jij dat?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door maarten »

@Ben, dat is op zich niet zo moeilijk, je moet alleen even weten hoe. Even wat tin smelten op je bout zodat er een bolletje op drijft. Dan het uiteinde van het lakdraadje in het bolletje steken, even er in houden en klaar. Bij voorkeur een geregelde bout gebruiken en deze iets hoger zetten dan anders, dan smelt de lak goed. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Maarten,

Bedankt voor de tip! Dat zal ik eens gaan proberen. Er komen nog kiosken op de perrons die verlichting krijgen en dan is lakdraad beter onzichtbaar weg te werken dan decoderdraad.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

De altijd wakkere stationschef Immerwach wees mij er op dat de tegels van de achterwand door de bouwer in een afwijkende kleur en niet glanzend geglazuurd, maar mat waren uitgevoerd. Bovendien had in het tegelwerk de stationsnaam ingelegd moeten worden en dat was niet gebeurd. En hij had gelijk. Goede raad was duur, dus is dit weekeinde is de totale achterwand vernieuwd.
Nu weten mijn Preisigers waar ze uitstappen: Bahnhof Thysfeld-Tief:
Afbeelding

Immerwach was bij de oplevering aanwezig en heeft de nieuwe tegels, die ook de zijden van de perrontrappen sieren, goedgekeurd.
Afbeelding

Tijd voor een overzicht van het gehele station:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Omdat het station nog niet open is voor publiek, rijden treinen er nog zonder te stoppen door heen. Een BR56 met een gemengde goederentrein rijdt met gesloten regulateur door het station:
https://youtu.be/mvGOBit9dlo


Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 17 mar 2019 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door tv_man »

Erg mooi werk. In eerste instantie leek het een foto van een 1:1 station eigenlijk, denk dat dat door de weerkaatsing van het licht op de tegels komt. En leuk om ook te lezen hoe je het soldeerwerk hebt aangepakt.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Norman,

Ja, de spiegeling van de tegels geeft het een realistische uitstraling. Iets matter was misschien nog iets mooier geweest, maar ik ben er best tevreden mee. In aanvang had ik nog het plan tegels in styreen te graveren, maar ik ben blij dat ik daar niet aan ben begonnen. Al was het maar dat ik dan de voegen niet zo strak zou hebben gekregen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door maarten »

Erg gaaf!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Dank voor de vriendelijke woorden. Ik heb net 3mm ledjes voor de etalageverlichtingen binnen en morgen komt er weer een voorraadje 1mm freesjes. Er is dus nog genoeg te doen: verlichting afmaken, toegangsdeuren voor de bagageliften frezen en spuiten, decals maken, ramen in de Bierstube maken, een bar maken en tafels en stoelen spuiten, etalages inrichten, de kaartcontrole maken, trappen afmaken, banken, telefooncellen en bewegwijzering plaatsen, Preisertjes schilderen en vastzetten, 2 liften maken, balustrades maken, lampenkappen afmaken en bevestigen en, .... en......, en......

Kortom: The Devil is in the Details :twisted: :twisted:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Pffft

Nog werk zat

Ook jij hebt getekend voor 120.

Nog tijd zat dus :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Zeker Jan, hier gaan nog aardig wat uurtjes in zitten. Nu gaan we in ons huis ook in 1:1 de nodige werkzaamheden (laten) uitvoeren, dus dat betekent dat ik mijn tijd tussen ons huis en de baan moet verdelen. In ieder geval hoef ik mijn baan niet aan te passen i.v.m. isolatie van het dak. Als we het dak gaan isoleren, doen we dat aan de buitenkant, dus de helix en het ontwerp van de bovenbaan hoeven niet te worden aangepast. Ook de overige (ver)bouw activiteiten hebben geen invloed op de baan (behalve veel stof uiteraard.) :roll:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Idee om baan zoals ie nu staat in te pakken soort folie en dan ouderwetse stofzuiger erop aansluiten waardoor ingepakte deel soort vacuüm wordt gezogen dus stofvrij.
Als klus klaar is uitpakken en gewoon weer verder gaan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door tv_man »

janiegein schreef: 19 mar 2019 23:22 Idee om baan zoals ie nu staat in te pakken soort folie en dan ouderwetse stofzuiger erop aansluiten waardoor ingepakte deel soort vacuüm wordt gezogen dus stofvrij.
Als klus klaar is uitpakken en gewoon weer verder gaan.
Interessant idee, heb jij hier concreet ervaring mee of ken je iemand die het zo heeft aangepakt. Het klinkt namelijk als een interessant concept maar ik zou me erg zorgen maken om de fragielere delen van de baan zoals bomen en dingen als bovenleidingen en antennes en dergelijke. Daar zou je natuurlijk iets tussen kunnen plaatsen zodat de folie niet helemaal op het landschap ligt.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

ja dat is een optie.
maar ik denk als je hem zover ingepakt krijg dat ie vacuüm wil gezogen worden dat niet compleet leeggezogen hoeft te worden.

als ie al wil krimpen dan is ie luchtdicht en dus stofvrij. hangt van je zelf af hoever je zou willen leeg trekken.

en nee hier heb ik geen ervaring mee het was een spontaan opkomend idee wat ik ventileerde maar ging er van uit dat je dat lachend opzij zou schuiven omdat het onuitvoerbaar blijkt te zijn.

overigens zag ik zoiets als een veldhospitaal voor me met daarin een ruimte die volledig van de buitenwereld is afgesloten waarin wordt geopereerd ed en dan wat kleiner denken wat om je baan past..en op zolder :mrgreen:

of wat simpeler gewoon baan afdekken met folie wat ook gebruikt wordt om je meubels ed te beschermen als je gaat witten bijvoorbeeld.
houd tenslotte ook stof tegen weliswaar niet zo goed als vacuüm maar alle beetjes helpen. probeer ook maar mee te denken :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Jan,

Een heel interessant idee, maar ik denk dat ik me ga beperken tot het afdekken van de baan met een dun vel plastic van de bouwmarkt. Het zou op zich wel kunnen als ik het stationsegment uit de baan haal, inpak in landbouwplastic en zorgvuldig dichttapen. Het in overdruk brengen is dan niet nodig. Als het segment luchtdicht is verpakt, kan er ook geen stof meer in.

Jouw idee van een "veldhospitaal" is een prachtige oplossing als je een ruimte in overdruk moet brengen en er vervolgens nog in- en uit moet kunnen. Maar dat is hier niet aan de orde.
Ik houd het maar simpel. Afdekken en nadien uitzuigen. Per slot van rekening is alles modulair en uitneembaar gebouwd. Maar bedankt voor het idee! :) :)

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 20 mar 2019 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

We gaan het zien, horen en meebeleven.

Succes.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Andre de Ruiter »

Ruimtes die stofvrij moeten blijven , operatiekamers, produktiehallen voor computeronderdelen e.d., worden voorzien van een lichte overdruk middels gefilterde lucht om te voorkomen dat stof van buiten naar binnen kan. Ik zie nog niet zo snel hoe je dit principe bij een modelbaan kunt toepassen.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

@ André, Jan,

Ik zie het ook als een creatief gedachtenexperiment. Maar, André, je hebt gelijk; ik schreef overigens "onderdruk" en dat moet "overdruk" zijn.
Maar ik ga het anders doen: ik reik mijn Preiser-stationspersoneel 1:160 bezempjes uit en dan kunnen ze na de verbouwingen aan de slag :twisted:

Duitse vrienden hebben mij eerder geadviseerd in het plafond boven de sporen afzuigroosters voor de rook aan te brengen en een groep Preiser schoonmakers in het station aan te stellen om de tegels op hoogglans te houden. Die krijgen nog handenvol te doen :mrgreen: .

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

ja dat creëer je als je je gedachten de vrije loop laat. ze spontaan post en er niet bij stilstaat dat anderen er dieper op ingaan in de vorm dat kan wel of niet.

uiteraard was dat niet mijn bedoeling en wordt jouw o zo mooie draadje daardoor vervuild met ideeën en discussies wat niet mijn bedoeling was.
sorry.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Maak je geen zorgen Jan :D. Ik waardeer je hersenspinsels zeer. Bovendien lokt het ene en andere uit en brengen we elkaar daardoor weer op nieuwe, originele ideeën! Ik zie dat dit draadje veel wordt gelezen en ben altijd erg benieuwd naar reacties van jou en anderen. Zoals gezegd, dat stimuleert alleen maar het creatieve proces. :ugeek:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Op de kopse kanten van de perrons, links achter de trappen naar de traverse komen deuren die toegang geven tot een korte gang die naar de bagageliften leidt:
Afbeelding

Daarvoor moeten sponningen en deuren worden gemaakt. Van beuken blokjes heb ik de kopwanden inclusief gang gemaakt en nu was het tijd om de kozijnen te maken. Die heb ik uit 0,5mm polystyreen gefreesd.
Ik maak dan altijd eerst op ruitjespapapier een schets, tel de stapjes van 0,5 of 1mm die de frees in de lengte of breedte moet nemen, zet die waarden in een lijstje en frees zo met de hand de kozijnen en deuren uit. Een CNC frees is 100 x sneller, maar is me de (hoge) prijs niet waard.
Het gaat niet altijd goed, zoals je linksboven ziet. Eén waarde in de tabel overslaan en je verplaatst de kruistafel zo in de verkeerde richting.
En bij het verplaatsen van de frees moet je hem wel eerst omhoog draaien: :oops:
Afbeelding

Ik begin bij het frezen meestal aan de binnenkant en duid dan de contouren aan met hoekjes van 2mm lang en 2mm breed. Pas als zo alle objecten zijn gefreesd, plak ik er maskeringstape overheen en frees de overige contouren uit. De tape verhindert dat het object bij het laatste stukje contour wegspringt of door de frees wordt beschadigd.
Afbeelding

En dan is dit het resultaat; sponningen van 21,5 x 14mm met losse deurtjes die in verschillende standen in de sponningen zullen worden gelijmd:
Afbeelding

Afbeelding

Bovenlichten en deurraampjes worden uiteraard nog van glas voorzien.
Ik moet nog wat polystyreendeeltjes maken. Als die klaar zijn, dan wordt alles in 1 x gespoten.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door fenix »

Hallo Ben,

Wow!

Mijn respect voor je vaardigheid!. De grandeur straalt er af :)
Overigens ook grappig dat je hier en daar LEGO gebruikt als tijdelijke steun ;) (was vandaag zelf met LEGO wat aan het prutsen om de aandrijving van mijn toekomstige segment draaischijf uit te werken ;))

vriendelijke groet,
Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Fenna,

Dank voor het compliment, maar zonder tafelfrees was het niet zo strak geworden. Ik ben nog altijd blij dat ik destijds deze investering heb gedaan. Hout, styreen, metaal;hij is eigenlijke overal goed voor.
De truc met Legosteentjes heb ik eens geleerd van een dame die een workshop poppenmeubelen maken gaf. Ik maakt nu van stripjes Lego kleine tekenhaakjes en gebruik blokjes voor ondersteuning en haakse plaatsing van objecten. Je kunt er ook snel even een object van maken om de plaatsing en maatvoering ervan te testen, zoals bij de traversen. Sinds de lagere school is het niet meer veranderd: mijn spelen is leren (en v.v.) ;)

Ik ben wel benieuwd naar je segmentdraaischijf. Vordert de constructie al?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door fenix »

Hallo Ben,

Dat spelen = leren en vv vind ik een mooi uitgangspunt in het leven en LEGO is daarbij een heel fijn 'smeermiddel' en een tafelfrees een heel mooi stuk gereedschap ;). Als ik je werk zo bekijk, heb je zeker rendement op je investering!

Die segment draaischijf is vooral nog een gedachten experiment en nu ik in beeld heb hoe ik het wil aandrijven, kan ik gaan bouwen en kijken of dat nauwkeurig genoeg gaat om zonder expliciet de positie te fixeren een treintje erop en eraf te rijden. Wat ik nu in beeld heb voor de posities is een rand met inkepingen (waar de in- en uitrijspoor posities zijn) waar een microswitch een contact kan maken/breken (en impliciet, door de veerkracht van de microswitch, de positie fixeert). Of dat werkt, weet ik over een tijdje en komt dan wel in detail in mijn eigen topic ;)

vriendelijke groet, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Voordat ik diverse onderdelen ga spuiten, moet ook de verlichting nog worden afgemaakt. Vandaag heb ik de verlichting van de etalages eens getest. 6Stuks 3mm ledjes passen precies in gaatjes in de bovenkant van de etalages, zodat er een half ronde lamp aan het plafond lijkt te hangen.
Afbeelding

Afbeelding


De ledjes hadden al een weerstandje, maar met 6 in serie en daarvoor 1K Ohm weerstand branden ze niet te fel en niet te zacht.
De binnenkant van de etalages wordt nog gespoten in - waarschijnlijk - beige of heel licht bruin en voorzien van artikelen. Ik heb wat fietsen liggen, een paar paspoppen (onthoofde en onder de knieën geamputeerde poppetjes uit een voordeelzakje), en ik denk aan een boeken etalage, een Photo-Kino en nog zo wat.

Als iemand nog ideeën heeft voor een etalage uit het einde van de jaren '30, dan hoor ik het graag ...............

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

dat heb je weer zeer fraai in elkaar gefrutseld. en daarmee weer een bosje veren :D

ik ben dan wel één van de ouderen maar de jaren 30 is toch nog wel een stukkie van voor mijn tijd.
als ik aan mijn jeugd terugdenk blijf ik hangen op winkels die de etalages gevuld hadden met serviesgoed in alle soorten en maten.
een fietsenwinkel, een boter,kaas en eieren en losse melk winkel,idem de groenteboer en de bakker.
ja er was ook nog zoiets als een lampen en schoenenzaak en o ja ook nog een inimini speelgoedwinkel waar ze echte dinky toys verkochten maar daar houd het een heel eind mee op.

als ik dan met mijn moeder al mee naar de "stad"mocht kwamen we altijd bij een galeries modern als grootwinkelbedrijf waar je uren kon ronddwalen en ik vooral op de treinenafdeling toen nog alleen het oude Marklin het blikken spul maar toen al o zo spannend.

veel verder terug kan ik mij niet herinneren.
maar misschien heb je er toch wat aan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie