Duitse segmentenbaan
Re: Duitse segmentenbaan
Het ziet er allemaal weer gelikt uit Ben. Ik hou van die detaillering. Ga zo door
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Duitse segmentenbaan
Ben een trouw volger van dit draadje, vooral door jouw oog voor detail en de sublieme afwerking daarvan.
Maar door de opmerking van Joost dat ie nieuwsgierig is naar de rest van baan kwam ik tot mn schande achter dat ik alles voor 2018 van dit draadje gemist heb.
Heb nu alles vanaf het begin weer ingelezen, weet nu dus ook eindelijk waar de titel “segment”baan op slaat want ik had tot nu toe alleen nog maar over het station gelezen.
Ook dat eerdere gedeelte was zeer leerzaam voor mij.
Maar door de opmerking van Joost dat ie nieuwsgierig is naar de rest van baan kwam ik tot mn schande achter dat ik alles voor 2018 van dit draadje gemist heb.
Heb nu alles vanaf het begin weer ingelezen, weet nu dus ook eindelijk waar de titel “segment”baan op slaat want ik had tot nu toe alleen nog maar over het station gelezen.
Ook dat eerdere gedeelte was zeer leerzaam voor mij.
Laatst gewijzigd door Alro op 30 jun 2019 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Duitse segmentenbaan
Ben, als je een nog realistischere uitstraling voor je etalages of winkels wil kan ik je aanraden om foto's echte etalages of winkel interieurs achter het glas te lijmen. Ik doe dat ook al jaren zie bijvoorbeeld; Oberbreitlingen Am Hammerkloth of Westerwiehe Leibnitzgasse. Het kost wel veel zoekwerk om geschikte foto's te vinden maar wat geschikt sla je op en kan je gebruiken wanneer je het nodig hebt. Ik heb zo inmiddels een heel foto archief met zowel foto's als logo's want soms moet je het een en ander combineren om tot het gewenste resultaat te komen.
Als je het voorwerk gedaan hebt is het in het gebruik denk ik een stuk minder bewerkelijk als de techniek die je nu voor je modelspoor etalage gebruikt hebt.
Groetjes Michiel
Als je het voorwerk gedaan hebt is het in het gebruik denk ik een stuk minder bewerkelijk als de techniek die je nu voor je modelspoor etalage gebruikt hebt.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Duitse segmentenbaan
Michel,
Ik heb ook overwogen wat jij adviseert. Maar:
a. voldoende bruikbare foto's van etalages uit de jaren '30 in kleur heb ik niet kunnen vinden;
b. foto's blijven altijd nog tweedimensionaal en ik wilde graag 3D voorstellinkjes maken;
c. in twee etalages plaats ik fysieke voorwerpen, wat sowieso een beter beeld geeft dan een afbeelding.
Zou ik in een moderner periode bouwen, dan was het echter wel een optie geweest, maar voor tijdperk II vond ik het beter voor losse plaatjes en objectjes te kiezen.
En ik vond het een uitdaging om te proberen een zo "echt" mogelijke modelspooretalage te maken. Eens een miere.......dinges, altijd een miere....dinges.
Ben
Ik heb ook overwogen wat jij adviseert. Maar:
a. voldoende bruikbare foto's van etalages uit de jaren '30 in kleur heb ik niet kunnen vinden;
b. foto's blijven altijd nog tweedimensionaal en ik wilde graag 3D voorstellinkjes maken;
c. in twee etalages plaats ik fysieke voorwerpen, wat sowieso een beter beeld geeft dan een afbeelding.
Zou ik in een moderner periode bouwen, dan was het echter wel een optie geweest, maar voor tijdperk II vond ik het beter voor losse plaatjes en objectjes te kiezen.
En ik vond het een uitdaging om te proberen een zo "echt" mogelijke modelspooretalage te maken. Eens een miere.......dinges, altijd een miere....dinges.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Duitse segmentenbaan
Dat het bij jou jaren 30 is heb ik even gemist omdat ik 70% van het topic nog niet doorgekeken heb en ja dan worden afbeeldingen vinden lastig inderdaad. Voor de laatste 20 jaar had je( geld voor iedereen overigens) uit mijn voorraad kunnen putten.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Michel,
In ieder geval dank voor het meedenken. En leuke diorama's overigens
Ben
In ieder geval dank voor het meedenken. En leuke diorama's overigens
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Allemaal dank voor jullie leuke reacties. Ook leuk om te zien dat het draadje frequent wordt gelezen. Ik hoop maar dat meelezende "collega's" ook wat hebben aan de beschrijvingen van mijn bouwsels. Ik hoop de komende dagen nog wat te doen, maar het ziet er naar uit dat het erg warm wordt.
Een ondergronds station werkt dan normaal gesproken verkoelend, maar dat is bij mij op zolder niet het geval. Het is er nu al 25 graden
Maar misschien kan ik nog wat prutsen aan de etalages, de "Sperren", lift toegangen en nog wat ledjes solderen. (Heb er net weer drie opgeblazen )
Ben
Een ondergronds station werkt dan normaal gesproken verkoelend, maar dat is bij mij op zolder niet het geval. Het is er nu al 25 graden
Maar misschien kan ik nog wat prutsen aan de etalages, de "Sperren", lift toegangen en nog wat ledjes solderen. (Heb er net weer drie opgeblazen )
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Duitse segmentenbaan
Echt leuk gedaan, ik speel al een tijdje met het idee om de werkplaats van DTS te verwerken in Schellenbach. Dit bied wel veel inspiratie, dank hiervoor.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Duitse segmentenbaan
Bjor, ik ben een van die stille meelezers, maar geniet van elke update. Je maakt er werkelijk iets bijzonders van. In 't begin zag ik het niet echt zitten, maar nu begint het er werkelijk formidabel en uniek uit te zien. Mijn respect voor jouw inzicht, planning en modelbouwkunst.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Duitse segmentenbaan
Bjor,
Ik kan mij aansluiten bij Michiel, gaande weg de bouw van jouw baan, ben ik het steeds meer gaan waarderen,
in het begin had ook ik mijn twijfels omtrent de opzet en de uitvoering, maar gaandeweg is mijn bewondering behoorlijk gegroeid, mooie ideetjes op zeer mooie manier uitgevoerd, waarmee je toch een erg uniek geheel weet neer te zetten.
mvg
Freddy
Ik kan mij aansluiten bij Michiel, gaande weg de bouw van jouw baan, ben ik het steeds meer gaan waarderen,
in het begin had ook ik mijn twijfels omtrent de opzet en de uitvoering, maar gaandeweg is mijn bewondering behoorlijk gegroeid, mooie ideetjes op zeer mooie manier uitgevoerd, waarmee je toch een erg uniek geheel weet neer te zetten.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Duitse segmentenbaan
@ Martin,
Een leuk idee! En leuk dat ik je blijkbaar op ideeën heb gebracht. Ik ben benieuwd naar jouw aanpak.
@ Michiel, Freddy,
Het idee van een ondergronds station is bij mij ook langzaam gegroeid. Het begon met het plan twee sporen als een soort paradespoor zichtbaar te maken, toen met één perronnetje daarlangs en een doorgang naar daarachter liggende gangen en daarna is het langzaam gegroeid naar het idee van een station over de hele diepte, met een stationshal daarboven.
Wekenlang heb ik toen foto's van m.n. Duitse S-Bahn stations bekeken, kleuren getest en nagedacht over hoe ik e.e.a. zo moest bouwen dat het allemaal demontabel bleef. Vooral dat laatste heeft de meeste hoofdbrekens gekost. Maar het geheel is nu al meerdere malen uit- en in elkaar gezet zonder schade. Ik zal wel eens foto's plaatsen van alle "onderdelen" als ik alle aansluitingen voor de verlichting op orde heb.
Ik heb ook een draadje op het Oostenrijkse 1 zu 160 forum gemaakt en daar leuke discussies gehad o.a. over de rookafvoer. Daar werd mij o.m. de suggestie gedaan om in het plafond boven de sporen roosters te maken van een afzuiginstallatie. Zoekend naar voorbeelden daarvan stuitte ik op een foto van de Wiener Stadtbahn die onder een luchtspoor doorloopt en waar de stoom en rook zijdelings ontsnapt. Daar reden dus stoomtreinen door een half open tunnel. En zo groeit het ontwerp tijdens de bouw verder.
Mag ik vragen waar jullie aanvankelijke twijfels uit voortkwamen? Daar kan ik misschien nog wat van leren.
Ben
Een leuk idee! En leuk dat ik je blijkbaar op ideeën heb gebracht. Ik ben benieuwd naar jouw aanpak.
@ Michiel, Freddy,
Het idee van een ondergronds station is bij mij ook langzaam gegroeid. Het begon met het plan twee sporen als een soort paradespoor zichtbaar te maken, toen met één perronnetje daarlangs en een doorgang naar daarachter liggende gangen en daarna is het langzaam gegroeid naar het idee van een station over de hele diepte, met een stationshal daarboven.
Wekenlang heb ik toen foto's van m.n. Duitse S-Bahn stations bekeken, kleuren getest en nagedacht over hoe ik e.e.a. zo moest bouwen dat het allemaal demontabel bleef. Vooral dat laatste heeft de meeste hoofdbrekens gekost. Maar het geheel is nu al meerdere malen uit- en in elkaar gezet zonder schade. Ik zal wel eens foto's plaatsen van alle "onderdelen" als ik alle aansluitingen voor de verlichting op orde heb.
Ik heb ook een draadje op het Oostenrijkse 1 zu 160 forum gemaakt en daar leuke discussies gehad o.a. over de rookafvoer. Daar werd mij o.m. de suggestie gedaan om in het plafond boven de sporen roosters te maken van een afzuiginstallatie. Zoekend naar voorbeelden daarvan stuitte ik op een foto van de Wiener Stadtbahn die onder een luchtspoor doorloopt en waar de stoom en rook zijdelings ontsnapt. Daar reden dus stoomtreinen door een half open tunnel. En zo groeit het ontwerp tijdens de bouw verder.
Mag ik vragen waar jullie aanvankelijke twijfels uit voortkwamen? Daar kan ik misschien nog wat van leren.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Nadat de eerste drie etalages waren ingericht, kwam Immerwach op een drafje naar de stationshal. Hij is en blijft tenslotte een spoorman
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
FANTASTISCH PERFECT SUPER WOW
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Echt heel erg leuk gedaan!
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Duitse segmentenbaan
Mooi gemaakt Ben, ziet er heel realistisch uit.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Duitse segmentenbaan
Het ziet er weer perfect uit pap, maar ik had van jou ook niet anders verwacht natuurlijk
x
Trotse dochter
x
Trotse dochter
Re: Duitse segmentenbaan
Nu alleen nog de "ruit" bevestigen. Ik heb bij een paar objecten secondenlijm gebruikt en ben een beetje bang dat als ik de ruit helemaal vastlijm in een kozijntje van styreen en de acrylruit onverhoopt ondoorzichtig wordt door de lijmdampen, ik de ruit niet meer kan vervangen zonder forse schade aan de tegelwand. Ik heb wel reserve tegelwand in voorraad, maar van slopen wordt de zaak nooit mooier.
Misschien in het het beste de styreenstrips die het kozijn gaan vormen maar op een paar punten met wat Kristal Klear vast te zetten.
Wat denken jullie?
Ben
Misschien in het het beste de styreenstrips die het kozijn gaan vormen maar op een paar punten met wat Kristal Klear vast te zetten.
Wat denken jullie?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Kristal Klear werkt prima, andere optie is UV-lijm die Martin Domburg in zijn webshop verkoopt. Deze creëert ook geen lijmdamp, dus geen matte ruitjes en droogt na beschijnen met de UV-led kraakhelder op.
Re: Duitse segmentenbaan
Allemaal bedankt voor de enthousiaste reacties. Ik ben ook tevreden dat het uiteindelijk geworden is zoals ik me het voorstelde.
@ Joost,
Kristal Klear heb ik staan, dus die ga ik gebruiken. Mocht de ruit toch mat worden door de secondenlijm die ik in de etalages heb gebruikt, dan is hij hopelijk makkelijk te vervangen.
Ben
@ Joost,
Kristal Klear heb ik staan, dus die ga ik gebruiken. Mocht de ruit toch mat worden door de secondenlijm die ik in de etalages heb gebruikt, dan is hij hopelijk makkelijk te vervangen.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Ook de andere drie etalages (boekhandel T. Löwe, Galerie Dürer en modehuis "Eva") zijn nu van inhoud voorzien. Vooral de schilderijezels en de paspoppen waren best een hoop "gedoe", maar het is toch gelukt:
In de uiteindelijke opstelling worden de etalages ook door de plafondverlichting van de hal belicht. De zichtbaarheid van de inhoud zal daardoor wat verbeteren.
Om e.e.a. goed te kunnen bekijken hier een plaatje met flitslicht:
Nu verder met de overige aankleding................
Ben
In de uiteindelijke opstelling worden de etalages ook door de plafondverlichting van de hal belicht. De zichtbaarheid van de inhoud zal daardoor wat verbeteren.
Om e.e.a. goed te kunnen bekijken hier een plaatje met flitslicht:
Nu verder met de overige aankleding................
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Het ziet er weer superleuk uit pap! Ondanks het 'gedoe' is het je toch weer gelukt, erg leuk!
-
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
wat wil je dat meer zeg dan dat ik al gedaan heb.
in één woord WOW!!!!!!!!!!!!
in één woord WOW!!!!!!!!!!!!
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Duitse segmentenbaan
Dit ziet er allemaal wel echt heel erg mooi uit. Die etalages zijn zéér realistisch!
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Duitse segmentenbaan
Ben, om er nog even op terug te komen, of je van mij nog kunt leren? ik denk eerder andersom.
Waar mijn aanvankelijke twijfels uit voort kwamen.
Toen jij begon om de blokkendoos om te keren, ik nog kijk naar de eerste foto`s van dit station, toen kreeg ik echt het idee, hoe kun je hier aan beginnen, het zag er zo gekunsteld uit, niet overtuigend.
Het gevoel, of je een kind blij probeerde te maken, omdat hij, met de blokkendoos, opa`s spoorbaan mocht aankleden.
Maar gaande weg heb je mij versteld doen staan, steeds meer items, die je eerst van houten blokjes had gemaakt, b.v. die toegangscontrole huisjes.
welke jij gaande weg ging perfectioneren, vervangen voor verbeterde uitvoeringen.
steeds meer ideetjes ging uitwerken, zoals ook die vitrine kasten, compleet met inrichting.
Ja, het is duidelijk te zien, dat jij gaandeweg je bent gaan verdiepen in waar je mee bezig was, het idee, van kinderlijke eenvoud, gegroeid is naar een zeer geloofwaardig en realistisch station.
uiteindelijk dus een heel mooi voorbeeld van hoe je een basis idee, kunt laten uitgroeien tot een project, een modelspoorbaan, die op geen enkele beurs/expositie, zou misstaan.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Duitse segmentenbaan
Bedoel je deze: viewtopic.php?f=14&t=8057&start=270#p207686
Dat was een modelstudie van hout en karton in 1:320 om de verdeling van de onderdelen van de stationshal uit te testen. Dat is dus niet de hal zelf. Vaak maak ik ook bij andere bouwsels eerst een model van wat afvalhout en -karton, zodat ik de verhoudingen en de verschillende vormen kan beoordelen voordat ik het in de uiteindelijke schaal ga bouwen.
En de blokken uit de blokkendoos dienen hier en daar vooral als "skelet" van de bebouwing in de stationshal. En de halfronde wanden aan de linker- en rechterzijde zijn gemaakt van een mof voor een rioolpijp met een doorsnede van ca 16cm. Ook gebruik ik de beukenhouten blokken om daarmee mallen en hulpstukken te maken om elementen te kunnen bouwen, zoals de soldeerhulp voor de SMD LEDs.
De aankleding van de hal zelf bestaat dus uit:
- zuiltjes van lindenhout met ingefreesde voegen
- tegelwanden, gemaakt van afdrukken op 120 gr. gelamineerd papier;
- teksten, bij de printshop afgedrukt op 120gr. papier voor in de etalages, tijdschriftenkiosk e.d.
- watertransfers (nog te maken);
- liftschachten en -kooien, banken, balies e.d. uit 0,5mm polystyreen profielen en -plaat;
- 3D geprinte objecten (trappen, telefooncellen, hekwerken, perronbebouwing, stoeltjes en tafeltjes, e.d.
- smd en 2mm leds als verlichting;
- en nog wat meer......
Het uiteindelijke ontwerp is geleidelijk ontstaan. Door foto's van ondergrondse stations te bestuderen en te lezen over o.a. het ontstaan van de S- en U-Bahnen in Berlijn van de eind 19e eeuw tot ca 1940, rijpten er steeds meer ideeën over elementen die ik zou kunnen bouwen. Dat hele proces duurt nu al vier jaar. Het is dus iets dat geleidelijk groeit. En dat vind ik het mooie aan deze hobby.
Dank voor het compliment, maar op een beurs zal ik niet gaan staan. Het is weliswaar een segment, maar het is vooral gemaakt als onderdeel van mijn baan. Voor een beurs zou ik het moeten voorzien van keerlussen of fiddle yards en zou ik een geheel nieuwe, externe bedrading moeten maken. Dat is het me niet waard.
In ieder geval leuk dat je hebt laten weten hoe jij er naar kijkt. Daar heb ik toch weer wat van geleerd.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162