Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hij weet het nog niet, maar de altijd ijverige stationschef Immerwach hoeft niet langer twee trappen op om van perron 3 naar de stationshal te komen. Vanaf nu kan hij met de lift, nu de luchtbrug ook is opgeleverd:
Afbeelding

Afbeelding

De brug is opgebouwd uit 0,5mm styreen plaat en 0,2 mm strips en een 3D geprint hek dat ik bij Shapeways heb besteld. In 1:1 zou dat hek ca 2m hoog zijn. Prima voor de brug, want veilig voor suïcidale Preisertjes. :mrgreen:
In de hal ga ik dezelfde hekjes gebruiken, maar dan in de breedte gehalveerd, zodat er hekjes van ca 1m ontstaan.

Over de bouw van de lift zoals beloofd nog het volgende:

Liftschacht en -kooi zijn opgebouwd uit platen en strips van polystyreen. De liftkooi is opgebouwd uit 0,5 mm plaat en de schacht bestaat uit 2 mm. haakse strips op de hoeken met daartussen horizontale spanten van 0,5 mm. dik en de kruisspanten van 0,2mm. strips. Het gaas is 0,3 mm. dik en heeft een maaswijdte van ca. 0,5 mm. Alles is gelijmd met Olba industriële lijm. De verbindingen zijn daardoor niet meer los te krijgen als de lijm is uitgehard. Het is cyanoacrylaat, maar verbindingen laten zich nog enkele seconden na het aanbrengen corrigeren.

Ik heb eerst de kooien gemaakt. Op basis daarvan heb ik de maat van de schacht bepaald. Het ontwerp heb ik gemaakt door de profielen uit te leggen op millimeterpapier, waarop ondersteboven breed plakband is geplakt. Daardoor blijven de onderdelen tijdens de montage gefixeerd en kan er niks verschuiven. Alles is opgebouwd met stripjes styreen, die één voor één werden uitgericht op het millimeterpapier en dan aan elkaar gelijmd.

De volgorde van de bouw luistert heel nauw. Als de schacht in elkaar zit, kun je niet meer bij de liftkooi komen, dus was de volgorde als volgt:
– het eerste onderdeel was een ladderbaan, bestaande uit twee “H” profielen die met “U” profieltjes en platte strips met elkaar werden verbonden en waartussen zich het contragewicht op en neer kan bewegen. Op dit contragewicht is aan de bovenzijde een U-vormig stuk 0,25 mm verenstaal gelijmd dat dienst doet als dubbele hijskabel;
– In de buitenste holten van de H profielen werden twee 0,5 mm messing staafjes gelijmd, voor de voeding van de verlichting.
– daarna werden de linkerzijde en de achterzijde samengebouwd uit styreestrips met daarachter dun gaas;
– vervolgens werden voor- en rechterzijde samengebouwd;
– in het midden van beide zijkanten werd een U profiel gelijmd, dat als geleider van de lift dient;
– in de rechterzijkant werd een bodemplaatje gelijmd, waarin aan de achterkant twee 0,5 mm gaatjes werden geboord;
– voor de bovenzijde van de schacht werd een plaatje styreen voorzien van drie doorvoergaten voor een hijskabel uit 0,25 mm verenstaal en twee lakdraden voor de verlichting van de kooi gemaakt.

Daarna zijn de delen met gaas met afplaktape afgedekt, waarmee ook een deel van het styreen werd afgedekt. De onderdelen werden met alcohol ontvet en met de airbrush gespoten. Eerst een laag primer en daarna IDF groen van Vallejo.
Na het verwijderen van de afplaktape zijn de styreendelen die daaronder hadden gezeten met een heel fijne penseel geschilderd.
Omdat ik niet door het gaas kon spuiten om daarachter lopende strips groen te maken, schemeren die hier en daar wit tussen de mazen van het gaas door.
Dat ga ik bij de volgende twee liftschachten anders doen. Daarbij zal ik eerst de styreendelen in één keer groen spuiten en daarna pas het gaas vastlijmen.

Het bleek dat de Evergreen hoekprofielen niet precies haaks waren. De zijkant en de achterkant maakten geen hoek van 90 graden, maar van ongeveer 85 graden. Door de twee delen op de rand van een haaks blokje hout te drukken en met een föhn te verwarmen, kon ik de beide zijden haaks op elkaar krijgen.

Nadat alle bevestigingspunten van verf waren ontdaan, is de liftkooi tegen de geleider aan de linkerzijde gelijmd, werd de ladderbaan tegen de achterwand geplaatst, waarbij de messing bedrading aan de onder- en bovenzijde uit de liftschacht steken en zijn de linker- en achterzijde aan de rechter- en voorzijde gelijmd.
Tenslotte is het plafond aan de bovenzijde vastgelijmd. De lakdraden die van de kooi komen, moesten toen nog aan de messing draden van de ladderbaan worden bevestigd. Solderen ging niet meer, omdat de bovenzijde van de schacht dan de kans loopt te smelten. Daarom heb ik het lakdraad kaalgebrand en om de uiteinden van de messing draden gedraaid en gefixeerd met zilverlijm.
Er staat geen trekspanning op de draden, dus dat mag geen probleem oplveren. .
Bij de volgende liften zal ik wel de lakdraden vóór montage eerst aan de messing draden solderen.

Tenslotte steken de messingdraden door het perron heen. Onder het perron maak ik van messing buis twee contrastekers, waar de voedingsdraden aan worden gesoldeerd.

Maar dat zal nog even moeten wachten. Het jaren 20 huis staat te wachten op de voortgang van de bouw. Daar ga ik de komende weken bij goed weer in de tuin lekker aan prutsen…...

Ben


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 983
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Zoetermeer

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door mikey »

Dat is een mooie lift geworden Ben! Het contragewicht is een mooi detail.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1211
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Nico Essers »

Die liftschacht en kooi zijn echt mooi gemaakt. Ongelooflijk gedetailleerd voor zelfbouw. Knap knutselwerk Ben.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2


Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er netjes uit!

Mvg

Arnold



Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2437
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Ben,

ik blijf je maar complimenteren want dit is weer zo,n fraai stukje noeste handenarbeid welke volgens mijn bescheiden mening niemand hier op het forum je nadoet. Top Top Top. Sorry Kees ,maar ik denk dat Ben iets meer gedetailleerder is. :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Jan,

Nou Jan, hier en op beurzen die ik staaltjes modelbouw waar ik mezelf nog niet in staat acht, maar dank voor het compliment. In de afgelopen jaren heb ik veel van collega modelbouwers mogen afkijken en als ik zie wat bijvoorbeeld (zonder alle overigen tekort te willen doen) Jesse hier de afgelopen jaren heeft gebouwd en wat de mannen van Mitropa allemaal voor elkaar krijgen, dan heb ik nog een lange weg te gaan. Maar het is leuk om dingen te proberen. Denk maar niet dat ik een lege prullenmand heb. Menig probeerseltje is daar al in beland :roll: .

@ Arnold, Mike, Nico,
Ook mijn dank. Het is leuk dit soort dingen te maken. Naast het station heb ik nog een aardig lijstje met ideeën. Meer dan ik tijd heb, vrees ik..... :mrgreen:

Ben


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Er zijn al weer bijna 6 maanden voorbij! Wat vliegt de tijd. :mrgreen:
Maar we hebben niet stil gezeten. In de stationshal zijn de pilaren op hun plaats gezet en de skeletten van de kiosken zijn van wanden voorzien. Nu de inrichting nog.

Afbeelding

De wanden moeten uiteraard worden voorzien van tegels. Ik had bedacht dat het voor een strak resultaat goed zou zijn om de objecten die aan de wand hangen, aanplakbiljetten, vertrekstaten, aanwijzingen e.d. met de wand mee te printen. En de opschriften wilde ik weergeven in het vooroorlogse lettertype Tannenberg Normal, een z.g. Frakturschrift. Dat is als font niet vrij verkrijgbaar, dus dat werd knippen en plakken. Het verzamelen van alle objecten en maken van teksten en het bepalen van de juiste plaats was een klus van weken. Op Internet zocht ik voorbeelden uit de dertiger jaren. Pas toen realiseerde ik me hoeveel informatie er in die tijd al in een station was te vinden.
Maar uiteindelijk is het gelukt. Alle wanden, borden en naamschilden e.d. heb ik in Libre Office Draw getekend, opgeslagen als pdf file en bij een printschop laten printen op 120 grams papier en laten lamineren.
Dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

De tegelzetter kan aan de slag :D

Ben


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2437
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

wat moet ik aan mijn reeds gegeven complimenten nog toevoegen.

dit bijzondere printwerk ziet er weer zeer professioneel uit en ben benieuwd hoe dat er uit zal zien als dit allemaal weer op zijn plaats is gepriegeld.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Jan,

Ja, dat op zijn plaats priegelen is nog even een dingetje. Want de wanden zijn met PE gelamineerde vellen papier. En PE (polyetheen) laat zich moeilijk lijmen.

Ben


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2437
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

wil het plaatsen van jouw vellen muurdecoratie al een beetje lukken???

jij had er over dat dat spul lastig te plakken is.

zou het een optie wezen om daar de spuitlijm van Action voor te gebruiken???

ben benieuwd naar de resultaten ;)


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Ik ben er druk mee bezig, maar het is veel (leuk!) werk. Ik heb gemerkt dat ik met Pattex 100% lijm en secondenlijm hetzelfde resultaat bereik. Ik maak de achterkant eerst met grof schuurpapier wat ruw. Daarna kan ik het op hout en styreen plakken en dat zit het ook stevig vast, maar als je een stevig kracht zet, dan springt het er uiteindelijk vanaf. Nu hoeft het niet te bewegen, dus de kans is groot dat het goed blijft zitten.
Het voordeel van gelamineerd papier is dat de plasticlaag aan de voor- en achterkant sterk en flexibel is. Het kreukt en scheurt niet en laat zich prima snijden.
Bovendien zijn er stukken die ik aan beide uiteinden gewoon met breed plakband vast kan plakken op hout. Dat blijft heel goed zitten en als de tape na jaren toch loslaat, kan ik het gewoon opnieuw vastplakken.
Andere stukken die wegvallen achter een andere wand kan ik haaks omvouwen en met twee kleine schroefjes in een houten blokje vastzetten.

Ik ben dan ook heel blij met mijn blokkendoos. Nee, niet zo een:
https://f.jwwb.nl/public/i/w/c/temp-vqu ... d818db.jpg

maar zo een:
https://img.tweedehands.nl/f/normal/303 ... wielen.jpg

Die vond ik voor een paar Euro in een kringloopwinkel (geen scenerybouwer kan zonder!) en het beukenhout is ideaal om te gebruiken als bevestigingssteun voor allerlei objecten en je kunt er prima in boren en frezen. Het splijt niet, splintert niet en heeft allerlei handige vormen. Sinds mijn kleutertijd niet meer zo blij geweest met mijn blokkendoos :P

Nu had ik bedacht dat ik de kopwanden van de stationshal rond wilde maken. Ik heb lang gezocht naar twee halfronde wanden met een straal van ca 8xm. Uiteindelijk bleek ik een neef met een groothandel in installatietechniek te hebben en die verkoopt prachtige PVC rioolbuizen en -moffen. En zo'n mof past precies.

Dat het nog niet klaar is, komt omdat ik 3 uitgangen van bagageliften in de kopwanden van de perrons heb gemaakt. Daar moeten deuren in en uiteraard licht. De liften zelf zie je niet. Die staan achter de kopwanden.

De liftportalen:
Afbeelding

In de hal komen twee wanden met etalages met kleding, fietsen, radio's e.d. Die etalages heb ik uit hout gefreesd en ook daar maak ik verlichting in.
De ruwbouw van de etalages. De totale ruimte wordt in drie gelijke delen verdeeld.
Afbeelding

Er dan zijn er nog de drie ronde kiosken die je ook in mockup ziet op pagina 14. Die ben ik meteen aan het inrichten en bevestigen. En ook daar komt verlichting in.
Afbeelding

Zodra e.e.a. op zijn plaats staat, volgens er nog wat foto's en een beschrijving van de constructie.

Maar nu eerst een paar nieuwe freesjes kopen. Ze zijn tot op de draad versleten.... :mrgreen:

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 19 dec 2018 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2997
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door BenQ »

Ben,
Beukenhout is lekker hard, daar willen de freesjes wel op sneuvelen.
Leuk idee trouwens.


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Peco 80 | Dinamo | BiDiB | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Ben,

Dat valt alleszins mee; ik doe maanden met een frees en ik kan zeggen dat ik aardig wat meters heb weggefreesd. Ik heb wel altijd een klein voorraadje in huis.

Ben


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2437
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Ben,

je geeft meer dan alleen maar antwoord op mijn vraag of het plaatsen van de gelamineerde bekleding lukt.

een compleet verslag over hoe je het e.e.a. in gedachte hebt en tot uitvoer probeert te brengen uitgebreid met het het hoe en waarom.

beaamd voor de zoveelste keer jouw doel om een perfect plaatje af te leveren.

verdiend wederom respect en bewondering.

ik blijf je met belangstelling volgen, dank je wel.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Jan,

Ik heb het hoe en wat even beschreven. Misschien hebben anderen er ook nog iets aan.
Zoals je ziet kost het veel tijd, maar ik overhaast het niet. Desondanks heb ik nogal wat stukjes hout en muurbekleding in de prullenbak moeten kieperen.
"2x Meten en 1x zagen" zei mijn wijze vader altijd. Maar ja, ik zal eens naar mijn vader luisteren................... :mrgreen:

Ben


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2437
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

ja ja als je je vader nog hebt verdiend dat zeker als aanbeveling maaaaar,

mocht je niet meer in het gelukkige bezit van een vader zijn dan weet ik zeker dat er van bovenaf met je meegekeken wordt en je wordt ingeseind wanneer je de fout in gaat :)

het blijft echter een feit dat het JOUW handen zijn die het maken en dat blijft knap.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Langzamerhand vinden steeds meer tegelwanden hun plek. Het bepalen wat vastgeplakt moet worden en wat demontabel moet blijven vergt nogal wat tijd. Van de eerste twee kiosken zijn de gaten in de wanden voor de loketten gemaakt.

In de eerste kiosk bevinden zich de bagageafgifte en de loketten.

Afbeelding

In de tweede een kranten- en rookwaren kiosk en Inlichtingenbalie

Afbeelding

In de derde kiosk is een Bierstube gevestigd, maar die is nog niet open :evil:

Tussen de tweede en derde kiosk is de doorgang naar de gangen die naar het hooggelegen station leiden en naar de uitgang op straatniveau.

Afbeelding

Tenslotte zijn de uiteinden van de hal begrensd door een rondlopende muur. Op de voorgrond het trapgat voor de trap naar de traverse van waaraf de sporen bereikbaar zijn.

Afbeelding

De rest van dit jaar wordt er niet meer gebouwd ( :x ). Rest mij daarom niets anders dan iedereen een heel Gelukkig en voorspoedig modelspoorjaar 2019 te wensen.

Ben


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2437
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Ben;
Wederom mooie plaatjes van de kiosken met fraaie details.
Ja het lijkt mij logies dat dit de nodige tijd en veel denkwerk kost.
Desalniettemin weer dikke complimenten en ja natuurlijk ook jij met jouw familie de beste wensen voor 2019.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2997
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door BenQ »

Ben,
Zet je wel een hek om dat gat zodat de preisers er niet perongeluk invallen. :roll:
Ziet er mooi uit met die ronde wand.


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Peco 80 | Dinamo | BiDiB | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Dag Ben,

Ja, er moet inderdaad nog een stevige borstwering omheen en tijdens de bouw eigenlijk een bouwhek, maar het project staat onder enorme financiële- en tijdsdruk en ik heb laag ingeschreven, dus ik moet ergens op de kosten besparen. :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb wel een bouwinspecteur in een doosje liggen, maar dat laat ik nog maar even dicht :twisted: .

Rest me jullie een heel gelukkig en voorspoedig 2019 te wensen.

Ben


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2437
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

uiteraard blijf ik je volgen met jouw meesterlijke kunstwerken.

een X-aantal berichten terug liet jij weten dat je ooit wat blokkendozen op de kop had getikt omdat het beukenhout zo lekker te bewerken was en je dit hout her en der op je baan bewerkt en gebruikt.

op de laatste dag van 2018 liep ik bij de plaatselijke kringloop en kwam deze twee tegen en voor na wat onderhandelen mocht ik ze beiden meenemen voor € 3,00.

Afbeelding

of ik dit ooit ergens gebruiken kan weet ik nog niet maar heb ze dan in ieder geval liggen voor kleinzoon als ie zover is dat ie daar mee mag spelen.

denk laat het je even weten zodat je begrijpt dat de verborgen boodschap in dat betreffende bericht opgenomen en uitgevoerd is :mrgreen: .


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Jan,

Een prima investering Jan! Over een paar jaar zul je je kleinzoon wel moeten uitleggen waarom de inhoud van de blokkendoos steeds kleiner wordt, als er weer eens blokken als steunpunt, tunnelwand o.i.d. zijn gebruikt....... :mrgreen: :mrgreen:

Ben


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2997
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door BenQ »

Ze zeggen ook dat als je ouder wordt je weer kind wordt, ook voor die tijd is het een prima investering. :oops: :lol: :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Peco 80 | Dinamo | BiDiB | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Zo is het Ben! :P Daarom ben ik weer druk met treintjes aan het spelen.

Ik heb de helix op mijn baan gepast en het is alsof je hem voor mijn baan hebt ontworpen. Hij past precies op de plek waar ik een helix had gepland. Dat de twee bovenste windingen smaller zijn dan de ondersten zorgt ervoor dat hij precies onder mijn schuine kap past, ook als ik binnenkort het dak ga isoleren, waardoor de schuine wand ca 15cm naar binnen komt.
De onderste winding komt te vervallen, want de helix komt op ca 7cm hoogte te staan en hoeft maar tot ca 21cm te stijgen.

Ben er heel blij mee.

Ben


Ik bang voor de Corona-pandemie? Ik blijf gewoon in quarantreine(n)

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2997
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door BenQ »

Ben,
Daar wordt ik blij van. :D
Zie binnenkort wel een plaatje.


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Peco 80 | Dinamo | BiDiB | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Plaats reactie