De afterdays na Station N-Spoor, veel naregelen, administratie, bestellen, verzenden, heet weer. pfff fijn dat ik een mobiele airco heb sinds vandaag. Vanavond ook weer even tijd gevonden om verder te gaan met de modelbaan! Even tijd om te ontspannen want ik ben weer in mijn element: bedraden
IMG_20180531_212921 by
Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180531_212915 by
Martin Domburg, on Flickr
Vorige week had ik tussen alle pauzeuurtjes de tijd genomen om alle 12 servo's te plaatsen. Maar vanavond was het tijd om toch echt te gaan beginnen met bedraden. Ik heb twee HPP4 modules in elkaar gesoldeerd met een kleine verandering, haakse schroefterminals. Een verkeerde bestelling van de terminals leverde me haakse op in plaats van normale. Maar ergens werkt het wel prettig, ik kan beter zien of de draden goed in de terminals steken. Afijn, de linkerzijde zijn alle wissels van polarisatie voorzien (ook het kruis) en aangesloten op de relais.
IMG_20180601_013725 by
Martin Domburg, on Flickr
Na de wisselstraat had ik weinig zin meer om te solderen en ben ik begonnen met het trekken van kabels. Ben nog lang niet klaar maar heb al wel de draden gelegd voor de twee vertrekseinen met voorsein die in het station komen te staan, de HPP4 is bedraad en heb ik de kabels voor de SP04r printjes aangelegd. Ook heb ik een begin gemaakt met de Dinamo RS485 communicatie bus en de koppeling tussen de OC32 RS485 bus. De Dinamo bus heeft een leuke twist, vanaf deze laag ga ik over op een nieuwe RM-U interface, ik ga dus werken met twee Dinamo centrales. Om twee redenen: ik ga net over 16 adressen heen, en ik wil testen of het werkt in iTrain. Het schijnt te werken
Ik hoef er niet heel veel voor te doen, alleen maar een clockbus verbinding tussen de laatste TM44 van RM-U 1 naar de eerste TM44 van RM-U 2.
IMG_20180601_013743 by
Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180601_013728 by
Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180601_013736 by
Martin Domburg, on Flickr
Helaas was de UTP kabel op, ik wil nog een preventieve verbinding leggen naar de nog te bouwen afdeling boven de vriezer. De TM44 modules (4 stuks) van deze laag worden verdeeld en komen boven de twee helixen, daar komt een berg op die afneembaar word. En wat er nodig gaat zijn voor de raffinaderij boven de vriezer heb ik nog niet bedacht. De blokkaarten voor het zichtbare deel wat hier bovenop komt, zal gemonteerd worden op de kleine scharnierplaat rechts. De scharnierende plaat waar nu alle kabels opleggen word gebruikt om alle OC32 modules te huisvesten.
Voorlopig blijven de kabels nog los liggen. Ik heb draagpunten op 30 cm zitten en op zich is dat goed genoeg. De draden liggen rustig en ontspannen. Ikga later als alles is aangesloten enkele kabelwegen voorzien van spiroband (op de foto zie te al een stukje zitten)
Ik heb 5 kabelwegen gecreëerd in de spanten. Van voor naar achter:
1. Servo kabels (verleng en SP04R)
2. Communicatie DInamo / OC32
3. Aansturing accessoires (zoals seinen, relais en verlichting)
4. Voedingen Dinamo en OC32
5. Bedrading van de blokken
Ik houd de bedrading van de blokken expres zover mogelijk uit de buurt van de servo sturing. PWM kan storend werken op een servo
Op elke houten plaat komt een aardrail, die ga ik gebruiken als sterpunt om de voedingsspanningen te verdelen. Zo heb ik een efficiënte, geordende en storingsvrije netwerk van draden en kabels.
Om vanaf een kabelweg naar de eindbestemming te gaan maak ik gebruik van bindruggen, die ik vastniet op het hout. Hierin kan draad vrij en soepel liggen zonder dat het los bungelt.
Van het weekeinde maar weer eens verder hiermee, er word namelijk flink gereden om de baan goed rijdend te krijgen met de open dag
Groetjes Martin