Pagina 6 van 8

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 03 feb 2019 15:30
door michael45
Hoi Freddy

Dank voor je reactie. Je hebt het over een module waarmee je de smart control kan aansluiten op de pc. weet je toevallig welke dat is? Is dat een loco net module?

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 03 feb 2019 22:29
door spoor65
Is idd Loconet, maar heb je even een pb gestuurd.

mvg

Freddy

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 13 feb 2019 22:33
door michael45
Hallo allemaal..

Zo.. even een update-je maar weer. Ik ben dus onlangs met digitaal begonnen. Piko Smartcontrol Light gekocht van mn zakgeld ;) , trafo er af en smartbox er op, en rijden maar met mijn Mallet, mijn enige digitale treintje!.
En ik moet zeggen.. wat rijdt dat mooi zeg dat digitaal.... zo veel meer plezier!
Dus werd het tijd voor mijn eerste ombouw, en daarvoor heb ik maar 1 van mijn glaskastjes genomen.
Heb een D&H DH10C gekocht, en die vandaag ingebouwd.
Ik moet zeggen.. toch wel een gepriegel hoor.

Afbeelding

De motor heb ik voorzien van een stukje pertinax isolatie wat ik nog had liggen uit een oud sloop treintje.
Aan de binnenkant van de kap, heb ik op het metale deel wat tape als extra isolatie geplakt.

Afbeelding

De draden van de DH10C waren eigenlijk net te dik om onder de motor naar de stroomafnemers te lopen, dus heb ik maar de bestaande draden die naar de motor liepen er voor gebruikt. De overige draden voor de verlichting heb ik om ruimte te besparen er af gehaald.
Daarna was het passen en meten om het allemaal goed in het kapje te krijgen. Ik heb daarom de module los laten liggen, zodat ik deze eerst in de kap kon schuiven en daarna alle draadjes goed begeleidend er achter aan.. paste maar net :)


Afbeelding

Maar... hij rijdt!!! en mooi ook!.

Op naar de volgende :)



Afbeelding

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 17 feb 2019 07:52
door tv_man
Netjes hoor! En dan om te beginnen met een lokje met niet bijster veel ruimte voor ombouwwerkzaamheden. Maar nu laat ik je rustig verderrijden!

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 07 apr 2019 11:08
door michael45
Zo maar weer eens een updateje.
Ik ben inmiddels langzaam alles aan het digitaliseren, en onlangs op de beurs in Dortmund een DR4018 gekocht bij Hans.
Deze hangt inmiddels aangesloten onder mijn baan en zijn mijn meeste wissels nu te bedienen via mn Piko smartcontroller.


Afbeelding

Ik zit alleen nog met 1 dingetje waar ik niet zo heel goed weet hoe ik dit moet digitaliseren.
Het gaat om de overloop wissels die in mijn station zitten. Ik heb even een simpele voorstelling van mijn baan getekend.
Eigenlijk is het een hondebot met daarin 4 wissels voor de overloop in het station

Afbeelding

Het rode deel bestaat uit 4 wissels plus een relais die zorgt voor het omzetten dan de rails polariteit.
Dit gaat nog op de oude manier met een een analoge schakeling. De 4 wissels en het relais worden tegelijk bediend door 1 schakelaar.
Eigenlijk wil ik deze schakeling behouden omdat dit nu goed werkt, maar wil ik dus de 4 wissels en het relais kunnen bedienen via de DR4018.
Ze moeten zodanig te bedienen zijn dat de 4 wissels en het relais tegelijk omgezet worden.

Nu is mijn vraag.. kan je op 1 uitgang op de DR4018 5 magneetspoelen laten schakelen? Kan zo een uitgang dit aan?
Ik heb nu nog twee uitgangen vrij, OUT 4 en OUT 7, en dacht misschien kan ik dit verdelen over twee uitgangen. Maar kan je twee uitgangen hetzelfde adres geven?

Ik wil niet te ingewikkeld gaan doen met kopen van keerlus modules etc. want de oplossing die ik nu heb werkt perfect. zoek alleen een manier om dit digitaal te kunnen sturen. Dus ideeën.. meer dan welkom :)

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 08 apr 2019 22:49
door michael45
Iemand een idee ? :)

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 09 apr 2019 05:33
door HTteG
Michael in plaats van je schakelaar het relais digitaal aansturen, dan blijft alles toch hetzelfde als je al hebt.

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 09 apr 2019 10:34
door Nico Essers
Michael, bij digitaal in deze situatie is het gebruikelijk om 2 keerlus modules te gebruiken. Die zijn vrij eenvoudig aan te brengen. Daar is niets ingewikkelds aan. Zelf ben ik niet op de hoogte van analoge schakelingen dus daar kan ik geen uitspraak over te doen. Vraag me daarom ook af hoe je dat dan met een relais klaar speelt. Heb toch het idee dat digitaal alles een stuk eenvoudiger maakt.

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 09 apr 2019 11:44
door Hube
Michael,
Je kunt in principe meerdere componenten met magneetspoelen aan 1 uitgang van een dr4018 aansluiten.
Zelf heb ik zonder problemen 2 wissels van een inhaalspoor aan 1 uitgang aangesloten. Ik weet niet hoeveel stroom een dr4018 per uitgang kan trekken maar dan zou je eens met expert kunnen bellen.
Je kunt ook 2 uitgangen van een dr4018 het zelfde DCC adres geven. Dat gaat met functiemapping, zie de handleiding.
Overigens moet jouw relais in deze gevallen ook bi-stabiel zijn. Dwz met magneetspoelen in beide eindstanden gezet worden.
Ik denk wel dat het e.e.a. met digitale keerlusmodules veel mooier is te regelen.

Groetjes,
Gerard

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 09 apr 2019 11:47
door michael45
Hallo Nico

Nou het is niet zo heel moeilijk hoor met een relais :) Mijn baan was van oorsprong analoog en die ben ik dus nu langzaam aan het ombouwen naar digitaal.
In deze situatie met de 4 omloop wissels in het station krijg je de situatie dat je met analoog een echte + en - hebt op de spoorstaven. Als je dus wil overlopen over het andere spoor moet je dus de polariteit op de spoorstaven omschakelen om kortsluiting te voorkomen. Dit doe je dus met een relais die tegelijk geschakeld wordt als je de wissels laat omzetten.

In theorie, zou ik dus ook de DR4018 kunnen gebruiken om de 4 wissels en het relais digitaal aan te sturen. Alleen is mij niet helemaal duidelijk of ik dus 4 wissels plus het relais op een en dezelfde OUT uitgang kan aansluiten. Ik weet dus niet zeker of 1 enkele uitgang dat aan kan qua stroom / spanning. Dat straks niet mijn DR4018 in eens rook gaat genereren :)

Vandaar mijn vraag of mensen hier ervaring hebben met het tegelijk aansturen van meerdere wissels op de DR4018.

Twee keerlusmodules heb ik ook al aan zitten denken, maar zoals het nu ( analoog geschakeld) werkt gaat eigenlijk prima dus ik wil die centjes voor 2 modules nog wel even voor iets anders gebruiken ;)

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 09 apr 2019 11:51
door michael45
Hoi Gerard

Dat is ook een mooie tip. Ik heb nog twee OUT poortjes over en dacht er dus ook aan om dit zo op te lossen. En zoals jij dus al zegt ka je dus blijkbaar wel twee wissels op 1 poortje aansluiten.
Ik ga eens kijken in de handleiding hoe je die kan om zetten naar 1 en hetzelfde adres.

Thanks

En ik zal me eens inlezen in keerlus modules hoe dat werkt. wie weet....

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 09 apr 2019 11:58
door Nico Essers
Ok duidelijk. Ik ben meteen digitaal gestart. Dan kijk je er iets anders tegen aan.

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 09 apr 2019 12:40
door WilcoV
Je kan inderdaad met gemak twee wissels op 1 uitgang plaatsen. Ik heb zelf diverse overloopwissels die ik altijd met elkaar schakel. Ook op emplacementen heb ik diverse wissels gecombineerd op één aansluiting, net zoals dat in het echt gebeurd. Daar waar bij het omlopen van een wissel, voor de rijweg altijd een ander wissel ook dient om te lopen sluit is ze gezamenlijk aan. Enige fout die ik eerst had was dat ik de wisseldecoder op de lagere rijspanning had aangesloten en dat was te weinig om twee wissels te schakelen, maar nadat ik de wisseldecoders met een aparte 15V trafo heb gevoed lopen ze perfect om. Het feit dat dit kan en zelfs met meer wissels dan twee, bewijst het kruiswissel van Kato. Dit is immers een geschakeld systeem waarbij één aansluiting maar liefst vier wissels aanstuurt. Deze wordt door de ene aansluiting waarmee hij aan de DR4018 is aangesloten moeiteloos geschakeld (4 wissels in één keer).
Je hoeft die niet op hetzelfde adres te zetten dan. Immers de adressering wordt niet door je wissels geregeld maar door de DR4018. Ieder poort op elke 4018 krijgt zijn eigen unieke opeenvolgende adres automatisch toegewezen bij programmeren van je eerste adres. Als je eerste adres 1 is wordt de rest van de poorten automatisch op 2 t/m 8 gezet. Je volgende DR4018 moet je dan ook programmeren op 9 enzovoorts. Voor computerprogramma's zal dan de toewijzing van de geschakelde wissels aan hetzelfde adres moeten zijn maar dat kunnen de specialisten je haarfijn uitleggen denk ik, ik ben nog niet zo ver met automatisch rijden. In het grootbedrijf wordt hetzelfde gedaan, de wissels krijgen dan hetzelfde nummer met een letter als toevoeging, bij twee geschakelde wissels bijvoorbeeld 109a en 109b, bij vier a t/m d.

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 09 apr 2019 13:24
door Hube
Michael,

Wat Wilco zegt heb ik ook: een aparte voeding voor de wisseldecoders.
En Wilco heeft ook gelijk m.b.t. adressen van de verschillende poorten van de dr4018.
Maar je kunt het met functiemapping zo instellen dat verschillende poorten tegelijk schakelen.
Bijvoorbeeld als je wissel 1, DCC adres 1 op poort 1 omzet het wissel op poort 3 met DCC adres 3 meegaat.
Je moet je dan wel verdiepen in het programmeren van de dr4018 m.b.v. CV’s.

Maar als het kan om alle wissels en het relais op 1 poort aan te sluiten dan is dat eenvoudiger.

Groetjes,
Gerard

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 09 apr 2019 13:50
door michael45
Hallo Wilco

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik heb inderdaad ook een aparte voeding aangesloten op mijn DR4018, een oude Marklin trafo van 30 VA :) Deze gebruik ik voor alle magneet wissels en seinen te bedienen. Goed om te lezen dat er dus ook andere forum leden zijn die meerdere wissels op een OUT schakelen. Ik denk dat ik in het weekend maar eens draadjes opnieuw ga trekken en dit alles maar eens aan te sluiten op de DR4018.
Ik hou jullie op de hoogte. :)

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 09 apr 2019 21:51
door michael45
Nog even een vraagje.. ik heb niet zo een hele grote baan zoals jullie misschien wel hebben gezin, maar wat zou dan de meest handige keerlus module zijn? Ik lees hier en daar dat je de secties van een keerlus module langer moet maken dan je langste treinstel. Klopt dit? Zoveel ruimte heb ik niet eens :)

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 10 apr 2019 19:16
door Hube
Michael,

Als een treinstel langer is dan de keerlus sectie dan loop je het risico dat een wagon, die over de sectie onderbreking heen rijdt of staat, kortsluiting maakt.
Ik heb ook een klein baantje, zonder keerlus.
Jouw vraag over keerlussen kun je beter plaatsen in de (Digitale) vraagbaak. Daar krijg je waarschijnlijk meer response.

Groetjes,
Gerard

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 11 apr 2019 02:21
door Nico Essers
Een keerlus bestaat uit meerdere secties. Alleen de middelste sectie moet langer zijn dan je langste trein. De andere secties zijn veel korter en worden alleen gebruikt om het juiste tijdstip van ompolen te bepalen. Dus als je langste trein bijvoorbeeld 70 cm is dan zou de keerlus ca 75 + 4x b.v. 11cm = 119 cm lang moeten zijn in geval van de Rosoft-xTreme Keerlus. Bij de KeerPlus3 van DTS is de lengte korter en zou dit 75 + 2x 11 = 97 cm kunnen zijn. Ik heb 11 cm gekozen omdat dit een veel voorkomende lengte is bij Fleischmann en Minitrix rails.

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 11 apr 2019 15:23
door michael45
Hallo allemaal.

Dank voor al jullie mee denken... maar ik heb jullie ideeen nog even nodig :)
Ik heb al een lokje omgebouwd naar digitaal en de tweede zit er aan te komen.
Nu heb ik een nano d&h decodertje gekochten die ga ik inbouwen in een glaskastje.
Daar zat ik dus zo over te denken...en toen kwam de gedachtes....hoe doe ik dat later met onderhoud van het motortje???
Die decoder is zo klein die wil ik eignlijk niet elke keer weer los halen als ik het motortje om de zoveel tijd even in een wasbenzine badje wil leggen.
Hoe doen jullie dat? Het motortje met decoder en al onderdompelen lijkt mij niet echt goed of kan dat geen kwaad?

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 12 apr 2019 21:23
door BenQ
Het meest kwaad is het voor koolstof, dat wordt zacht.
Dus de koolborstels zal je er uit moeten halen.

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 12 apr 2019 21:35
door spoor65
Tja Benq, is natuurlijk waar, maar de decoder mee onderdompelen in de wasbenzine lijkt mij nu niet bepaald een goed idee.
En dat is waarschijnlijk de strekking van de vraag.

Overigens, Michael, als je de motor, voor het inbouwen van de decoder, eest goed gereinigd hebt, eventueel voorzien van nieuwe koolborstels, dan hoef je echt voorlopig de loc niet meer los te halen, kun je er gerust een paar jaar weer mee vooruit. zo snel vervuilt het nu ook weer niet.


mvg

Freddy

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 12 apr 2019 21:45
door BenQ
Freddy,
Maar als je de decoder weglaat dan blijft het nog steeds een slecht idee om de motor compleet in de benzine te gooien.

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 12 apr 2019 23:11
door michael45
Vandaag weer een glaskastje omgebouwd naar digitaal met nano decoder en ook gelijk nieuwe koolborstels er in gezet na een goede schoonmaakbeurt. Maar slijten die koolborstels dan anders of minder snel met digitaal rijden??

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 13 apr 2019 10:05
door Bjor
Michael,

Volgens mij maakt je je een beetje teveel zorgen. Een nieuw lokje dat een paar keer per week een rondje rijdt op jouw baan gaat jaren mee. 1 á 2x Per jaar een speldepuntje olie voor de assen en de motorlagers en af en toe met een borsteltje wat stof tussen de asjes en stroomafnemers wegpulken is ruim voldoende. Als je je lokjes 8 uur per dag constant laat rijden zijn ze na 5 - 6 maanden volledige versleten, maar waarschijnlijk nog met hun eerste set koolborstels.
Ik heb laatst bij twee Fleischmann H0 loks de collectoren schoongemaakt en de koolborstels (zo te zien voor het eerst) vervangen. Die loks waren 60 jaar oud!. Ze lopen weer als een zonnetje.

Mijn advies: rijden, van genieten niet teveel aan prutsen. Het is geen auto die 75.000km per jaar aflegt :mrgreen: :mrgreen:

Ben

Re: Eerste N-spoor project

Geplaatst: 27 mei 2019 12:55
door michael45
Zo al een tijdje even geen update meer gepost.. dus bij deze.
Als het een beetje mee zit komt vandaag mijn verjaardag cadeautje binnen :)
Heb de Digikeijs DR5000 besteld. Vond dat wel een heel interessant apparaat en wil toch langzaam eens kijken om meer en meer via de computer aan te sturen of te bedienen. Ben alleen wel benieuwd of mijn Pico Smartontrol multymous er op aangesloten kan worden. Had dat nog nagevraagd bij de support maar nog niets van gehoord.. we gaan het zien he :D

Daarnaast... wat je allemaal kan doen met een kettinkje wat je vrouw buiten op straat vind. Zo in de knoop zittend zilveren frutseltje... dus dat werd uit elkaar pluizen geblazen... end an kan je er onder andere dit mee doen :)

Afbeelding

Precies de goede schakel vond ik om wat mooie last kettingen mee te maken.

Nou tot de volgende keer..