LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Vandaag het ik de laatste twee wissels in het hoofdspoor voorzien van aandrijving, aangesloten en in Koploper geconfigureerd. Treinen kunnen nu in beide richtingen oversteken tot tegenspoor en zo het station naderen. Hierdoor komen er meer perronsporen beschikbaar voor de naderende treinen. Een filmpje ter illustratie dan maar?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Heel fraai Michel! Dat wordt een realistisch station. Bij de watertoren zie ik een haakse kruising van de uitrijsporen. Zelfbouw neem ik aan?
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Die haakse kruising is inderdaad zelfbouw. Kleine tip: bouw een haakse kruising nooit haaks. Hou de kruisende sporen onder de 90 graden, zoals 80 of zo. Nu vallen alle wielen tegelijk in de kruisende flensgroeven, en hobbelt de trein nogal hevig.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Mooie baan wordt dit. Wat is de de afmeting van de baan, zonder het schaduwstation?
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dat rijdt heel mooi allemaal Michiel. De dames zullen hier vast blij mee zijn
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het rijdt inderdaad steeds mooier, en ook heel betrouwbaar. Ik ben werkelijk heel gelukkig met deze nieuwe configuratie.
Sander, de afmetingen zonder schaduwstation zijn 530cm x 90cm. Let wel dat 90cm te diep is om maar langs 1 kant te kunnen bereiken. Als je een baan tegen de muur plaatst, is 70cm echt wel een maximum. Maar dat was niet je vraag.
Sander, de afmetingen zonder schaduwstation zijn 530cm x 90cm. Let wel dat 90cm te diep is om maar langs 1 kant te kunnen bereiken. Als je een baan tegen de muur plaatst, is 70cm echt wel een maximum. Maar dat was niet je vraag.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ziet er weer top uit hoor Michiel!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dit zijn wisselstraten naar mijn hart, fantastisch Michiel.
Mvg. Marc
Mvg. Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Alwin en Marc. Ik heb er ook plezier in, om de treinen te zien rijden, en zich door de wisselstraten te kronkelen. Alles rijdt werkelijk vlot en rustig. Heerlijk wanneer het zo even meezit, en de baan rijdt zoals men gehoopd had... Bedankt voor jullie waardering.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dank voor je reactie. Het kan nooit kwaad om een beetje meer info te geven dan waar om gevraagd wordt. Ik zie het als een gratis extraatje.
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Zo michiel ik had ff een tijdje niet gekeken maar flinke vorderingen zie ik.
Fijn gevoel dat je weer kan rijden na de ombouw, als alles dan ook nog goed werkt is dat een fijn gevoel.
IK blijf je volgen.
Fijn gevoel dat je weer kan rijden na de ombouw, als alles dan ook nog goed werkt is dat een fijn gevoel.
IK blijf je volgen.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hallo Michiel,
Zoals al enkel hiervoor schreven een mooie update.
Heb dan ook direct de moeite genomen de vorige up-dates ook te bekijken (ben lang niet op het forum geweest )
De treinen rijden mooi door de wisselstraten heen en dat gaat zo te zien soepel.
Ik ken het gevoel: "als je wat gebouwd heb en het werkt" , dat geeft wel weer een kick
lekker doorgaan al zal het nu te heet zijn
mvrgr Bob
Zoals al enkel hiervoor schreven een mooie update.
Heb dan ook direct de moeite genomen de vorige up-dates ook te bekijken (ben lang niet op het forum geweest )
De treinen rijden mooi door de wisselstraten heen en dat gaat zo te zien soepel.
Ik ken het gevoel: "als je wat gebouwd heb en het werkt" , dat geeft wel weer een kick
lekker doorgaan al zal het nu te heet zijn
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Michiel,
Een hele mooie baan !! Ik volg het met veel belangstelling.
Vooral de drastische keuzes die je af-en-toe moet maken. Maar "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald"
De treinen lopen heel mooi. En mis je nu de helixen??
groetjes,
Gerard
Een hele mooie baan !! Ik volg het met veel belangstelling.
Vooral de drastische keuzes die je af-en-toe moet maken. Maar "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald"
De treinen lopen heel mooi. En mis je nu de helixen??
groetjes,
Gerard
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Wat is nu 8gr? Niets toch? Wel, in een aangedreven tender van een schaal-N loc is dat een groot verschil. Met 8 gram meer trekt ze meteen een paar wagons meer, of komt een helling op nu zonder doordraaiende wielen.
Ik vervang de toch al vrij lelijke kunstof kolen door een loden inleg. Twee vliegen in één klap: zwaardere tender en mooiere kolen. Het lood is makkelijk verkrijgbaar in de bouwmarkt als loodslabben voor dakbedekking. Het is met mes of schaar te bewerken. (Handen wassen erna, want giftig)
Dit is het resultaat in de eerste fase: stukjes lood vervangen de plastieke kolen. Naderhand, wanneer de lijm droog is, wordt het zwart geverfd, en komt er een laag echte kolen op. Wordt vervolgd...
Ik vervang de toch al vrij lelijke kunstof kolen door een loden inleg. Twee vliegen in één klap: zwaardere tender en mooiere kolen. Het lood is makkelijk verkrijgbaar in de bouwmarkt als loodslabben voor dakbedekking. Het is met mes of schaar te bewerken. (Handen wassen erna, want giftig)
Dit is het resultaat in de eerste fase: stukjes lood vervangen de plastieke kolen. Naderhand, wanneer de lijm droog is, wordt het zwart geverfd, en komt er een laag echte kolen op. Wordt vervolgd...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Zo, de tender is nu 8 gram zwaarder.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geen verschil te zien maar wel te merken. Top tip.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Slimme vondst! En twee vliegen in één klap. De kolen zien er zo ook meteen erg goed uit. Ik heb ooit bij een webshop voor modelbouwvliegtuigen loodkogeltjes gekocht. Die worden gebruikt om de modellen uit te balanceren zodat ze beter vliegen. De kogels worden dan simpelweg met wat lijm op de benodigde plekken aangebracht. Zou dat nog een truc zijn om aanvullende loodballast binnen in je tenders aan te brengen?
Groet, Merijn
Groet, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Loden vissers-kogeltjes hebbn hun nut, maar niet echt om de plastieken namaak-kolen te vervangen in een tender. Kogeltjes zomaar erbovenop leggen, is geen zicht en je kan niet te hoog gaan waardoor de winst in gewicht ook maar minimaal is.
Gisteren heb ik na meer dan een maand de spanning weer op de baan gezet, en de treinen weer even een halfuurtje laten rijden. En wat me opvalt is dat ik geen enkel probleem heb gehad na die vrij lange stilstand: geen stilstanden, geen ontkoppelingen, geen ontsporingen... Toch heerlijk wanneer een baan rijdt zoals je hoopt dat ie zou moeten rijden. In schaal N is dat alvast niet echt evident. Ik ben blij met deze meevaller van gisteren. De locomotief met verzwaarde tender deed het formidabel goed.
Gisteren heb ik na meer dan een maand de spanning weer op de baan gezet, en de treinen weer even een halfuurtje laten rijden. En wat me opvalt is dat ik geen enkel probleem heb gehad na die vrij lange stilstand: geen stilstanden, geen ontkoppelingen, geen ontsporingen... Toch heerlijk wanneer een baan rijdt zoals je hoopt dat ie zou moeten rijden. In schaal N is dat alvast niet echt evident. Ik ben blij met deze meevaller van gisteren. De locomotief met verzwaarde tender deed het formidabel goed.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Belangrijke aanpassing in verband met rijbewegingen, en voor de exploitatie van het station in z'n geheel.
Een tijdje geleden kreeg ik onderstaande foto te zien. Een interessante foto omdat het om Brussel-Luxemburg ging ergens rond de jaren '50, maar nog interessanter gezien de spooraansluiting rechts op de foto. (foto: Eric Russel: 1950)
Ik beschikte sinds het begin van de bouw van de baan maar over één enkel sporenplan, gedateerd uit 1983. Ik heb geen enkel ander sporenplan van het station kunnen vinden, en dus was dit de basis voor het sporenplan van mijn modelbaan, aangepast weliswaar aan de periode rond 1920-1930, maar speculatief. Op dit sporenplan is duidelijk een scheiding te zien tussen het doorgaand station, en de kopsporen die samenkomen toe een keerspoor. Deze kopse sporen hebben langs de kant van Schaarbeek GEEN verbinding met het hoofdspoor.
Mijn huidig sporenplan volgt het plan uit 1983: een totale scheiding van de kopsporen tov de doorgaande sporen. Kwa exploitatie is dit zeer expliciet, en hebben de kopse sporen van het staion een heel apart regime tov de doorgaande sporen.
Door enkel 1 wissel om te draaien, en een wachtspoor in te leveren dat blijkbaar ook niet op de foto te ontwaren is, wordt het sporenplan aangepast aan de nieuwe toestand. Op de foto er wel edegelijk een verbinding van de kopse perronsporen tot op het hoofdspoor! Dit heeft enorme konsekwentie in verband met de exploitatie van het station, want de kopse sporen zijn nu niet meer exclusief kopsporen, maar worden ook deels gebruikt voor doorgaand verkeer. Dat is een uitdagend vooruitzicht, met heel veel meer rijmogelijkheden.
Een tijdje geleden kreeg ik onderstaande foto te zien. Een interessante foto omdat het om Brussel-Luxemburg ging ergens rond de jaren '50, maar nog interessanter gezien de spooraansluiting rechts op de foto. (foto: Eric Russel: 1950)
Ik beschikte sinds het begin van de bouw van de baan maar over één enkel sporenplan, gedateerd uit 1983. Ik heb geen enkel ander sporenplan van het station kunnen vinden, en dus was dit de basis voor het sporenplan van mijn modelbaan, aangepast weliswaar aan de periode rond 1920-1930, maar speculatief. Op dit sporenplan is duidelijk een scheiding te zien tussen het doorgaand station, en de kopsporen die samenkomen toe een keerspoor. Deze kopse sporen hebben langs de kant van Schaarbeek GEEN verbinding met het hoofdspoor.
Mijn huidig sporenplan volgt het plan uit 1983: een totale scheiding van de kopsporen tov de doorgaande sporen. Kwa exploitatie is dit zeer expliciet, en hebben de kopse sporen van het staion een heel apart regime tov de doorgaande sporen.
Door enkel 1 wissel om te draaien, en een wachtspoor in te leveren dat blijkbaar ook niet op de foto te ontwaren is, wordt het sporenplan aangepast aan de nieuwe toestand. Op de foto er wel edegelijk een verbinding van de kopse perronsporen tot op het hoofdspoor! Dit heeft enorme konsekwentie in verband met de exploitatie van het station, want de kopse sporen zijn nu niet meer exclusief kopsporen, maar worden ook deels gebruikt voor doorgaand verkeer. Dat is een uitdagend vooruitzicht, met heel veel meer rijmogelijkheden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Leuk hè zo foto's kijken en zaken ontdekken. Kwam laatst voor mijn projecten ook weer nieuwe foto's tegen. Erg leuk, ook wel jammer als je dan enthousiast wordt en dus delen van de baan moet wijzigen... Ben heel benieuwd naar de filmpjes met de nieuwe situatie en je nieuwe rijmogelijkheden!
Groetjes
Hoontje
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
De ontbrekende wissels zijn besteld. Van zodra ik ze ontvangen heb, kan het sporenleggen beginnen. Wanneer alles dan ook nog aangesloten is, en in Koploper ingevoerd, ga ik weer een filmpje maken. Zeker weten!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Gezien je tempo, morgen klaar dus? Hihihi veel plezier in elk geval!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
De kopsporen zijn gedeeltelijk weer opgebroken, om te herleggen naar de nieuwe situatie. Ik wacht nog op de levering van de ontbrekende wissels. En dus toch weer even de locomotieven de wielen later strekken tussen de rommel door, met amper noemenswaardige problemen. De nerveuze camerabewegingen en de ongepaste bombastische muziek horen bij de rommel, evenals het miauwen van de nieuwe, jonge kat in de achtergrond. Veel kijkplezier!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Vandaag ben ik even bezig geweest met het "debuggen" van de treinenloop: stopplaats aan het perron afhankelijk van treinlengte, probleem met kruiswissel waarbij twee kruisende rijpaden elkaar niet uitsloten, een losgetrokken draad ontdekt van een puntstuk (onze nieuwe kat?!),...
En ook bezig geweest met het inbouwen van de draaischijf. Nog niets aangesloten, nog geen motoraandrijving, het aanloopspoor ligt nog los; enkel maar de fysische plaatsing gedaan.
En ook bezig geweest met het inbouwen van de draaischijf. Nog niets aangesloten, nog geen motoraandrijving, het aanloopspoor ligt nog los; enkel maar de fysische plaatsing gedaan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Blijf genieten van die stomers met lange slepen erachter.
Was een hele verbouwing, maar als het voor jou lekker werkt was het al het werk wel waard, want dit rijdt allemaal geweldig
veel plezier met de draaischijf, ben weer zeer benieuwd.
gr. Ron
Was een hele verbouwing, maar als het voor jou lekker werkt was het al het werk wel waard, want dit rijdt allemaal geweldig
veel plezier met de draaischijf, ben weer zeer benieuwd.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!