Pagina 31 van 52

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 10 jun 2019 10:35
door Hans
Hallo Michiel,

Leuke film, vooral dat versneld afspelen geeft een goede indruk van het treinverloop.
Hopelijk is er niks beschadigd door het ongeluk.

m.vr.gr.

Hans

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 11 jun 2019 06:28
door Michiel
Bedankt Marc en Hans. En de schade viel mee. Het was een lege trein, geen gewonden, zelfs de blikschade was minimaal. Dus geen paniek. Jammer dat ik vergeten ben om er een reportage van te maken... met twee nieuwsgierige dames op de voorgrond.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 11 jun 2019 11:49
door geertvt
Je maakt het wel spannend in je filmpje!
Valt me nu pas op dat de treinen in België links rijden, vind ik als linkshandige veel mooier :D

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 11 jun 2019 12:00
door FidOo
Geweldig filmpje Michiel. Misschien ligt het aan mij, maar alle commentaar wordt in mijn hoofd met een licht Frans accent voorgelezen :) Accident klinkt dan zoveel leuker als ongeluk. ;)

Overigens wel een vraag, op 0:18 van het filmpje rijdt er in het midden onder een trein binnen over wat mij lijkt een Y-wissel, deze komt mij enigszins vreemd voor, een rechter wissel lijkt me daar logischer. Is dit naar waarheid of eigen invulling?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 11 jun 2019 12:42
door Michiel
De woordkeuze is bewust Belgisch met franse invloed, als aanvulling voor de sfeer: Brussel begin vorige eeuw. Ik zou ook een hoog-Hollandse taalgebruik kunnen hanteren, maar dat zou vloeken met het thema. Vandaar. En, een beetje Vlaams is toch steeds charmant, nee? :D

Betreffende de Y-wissel is het concept overgenomen van het origineel plan: de hoofdlijn loopt vloeiend door (de rechter boog op de Y-wissel), en de aftakking naar het perronspoor links gebeurt via het linker spoor van de Y-wissel. Daaropvolgend heb je weer een gelijkaardig verhaal bij de volgende wissel, en krijg je dus die zwalpende trein over de twee wissels. Ik zou het ook anders gedaan hebben, maar historisch ligt het nu eenmaal zo. Perfectie is soms ook saai, moet je maar denken.

En aan iedereen, bedankt voor de leuke commentaren, en dus ook de pertinente vraagjes. ;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 11 jun 2019 16:33
door traiNiac
:lol: Serieuze zaak, zo'n ernstig accident. Ik hou het maar bij analoog rijden.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 13 jun 2019 12:31
door BenQ
Michiel schreef: 11 jun 2019 12:42 En, een beetje Vlaams is toch steeds charmant, nee? :D
Vlaams is charmant, JA :D

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 15 jun 2019 17:42
door Michiel
Vandaag heb ik het Tervuurs lijntje aangesloten, en in Koploper geconfigureerd. Het eerste stoomtreinstel (type 500) en het eerste dieseltreinstel (type 600) doen dienst voor de proefritten, net als rond 1931, toen de NMBS met deze ""moderne" treinstellen testritten deed op het Tervuurs lijntje 160. Maar een paar probleempjes worden snel merkbaar: 2 puntstukken blijken niet goed aangesloten, en hand Gods grijpt dus in...

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 15 jun 2019 18:17
door traiNiac
Waar Gods hand al niet goed voor is. Leuk pendeltje Michiel!

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 16 jun 2019 10:53
door Maurits71
Top Michiel

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 23 jun 2019 15:33
door Michiel
Vandaag het ik de laatste twee wissels in het hoofdspoor voorzien van aandrijving, aangesloten en in Koploper geconfigureerd. Treinen kunnen nu in beide richtingen oversteken tot tegenspoor en zo het station naderen. Hierdoor komen er meer perronsporen beschikbaar voor de naderende treinen. Een filmpje ter illustratie dan maar?

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 23 jun 2019 16:52
door Bjor
Heel fraai Michel! Dat wordt een realistisch station. Bij de watertoren zie ik een haakse kruising van de uitrijsporen. Zelfbouw neem ik aan?

Ben

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 23 jun 2019 17:52
door Michiel
Die haakse kruising is inderdaad zelfbouw. Kleine tip: bouw een haakse kruising nooit haaks. Hou de kruisende sporen onder de 90 graden, zoals 80 of zo. Nu vallen alle wielen tegelijk in de kruisende flensgroeven, en hobbelt de trein nogal hevig.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 23 jun 2019 18:37
door SdeVries
Mooie baan wordt dit. Wat is de de afmeting van de baan, zonder het schaduwstation?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 23 jun 2019 19:21
door Nico Essers
Dat rijdt heel mooi allemaal Michiel. De dames zullen hier vast blij mee zijn :lol:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 23 jun 2019 20:43
door Michiel
Het rijdt inderdaad steeds mooier, en ook heel betrouwbaar. Ik ben werkelijk heel gelukkig met deze nieuwe configuratie.

Sander, de afmetingen zonder schaduwstation zijn 530cm x 90cm. Let wel dat 90cm te diep is om maar langs 1 kant te kunnen bereiken. Als je een baan tegen de muur plaatst, is 70cm echt wel een maximum. Maar dat was niet je vraag. :D

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 23 jun 2019 20:54
door Hoontje
Ziet er weer top uit hoor Michiel!

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 23 jun 2019 21:13
door Ipio
Dit zijn wisselstraten naar mijn hart, fantastisch Michiel.

Mvg. Marc

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 24 jun 2019 08:41
door Michiel
Hoi Alwin en Marc. Ik heb er ook plezier in, om de treinen te zien rijden, en zich door de wisselstraten te kronkelen. Alles rijdt werkelijk vlot en rustig. Heerlijk wanneer het zo even meezit, en de baan rijdt zoals men gehoopd had... Bedankt voor jullie waardering. :)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 24 jun 2019 21:17
door SdeVries
Michiel schreef: 23 jun 2019 20:43
Sander, de afmetingen zonder schaduwstation zijn 530cm x 90cm. Let wel dat 90cm te diep is om maar langs 1 kant te kunnen bereiken. Als je een baan tegen de muur plaatst, is 70cm echt wel een maximum. Maar dat was niet je vraag. :D
Dank voor je reactie. Het kan nooit kwaad om een beetje meer info te geven dan waar om gevraagd wordt. Ik zie het als een gratis extraatje.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 29 jun 2019 13:19
door marco
Zo michiel ik had ff een tijdje niet gekeken maar flinke vorderingen zie ik.
Fijn gevoel dat je weer kan rijden na de ombouw, als alles dan ook nog goed werkt is dat een fijn gevoel.
IK blijf je volgen.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 29 jun 2019 17:47
door bob vermeulen
Hallo Michiel,

Zoals al enkel hiervoor schreven een mooie update.
Heb dan ook direct de moeite genomen de vorige up-dates ook te bekijken (ben lang niet op het forum geweest )
De treinen rijden mooi door de wisselstraten heen en dat gaat zo te zien soepel.
Ik ken het gevoel: "als je wat gebouwd heb en het werkt" , dat geeft wel weer een kick

lekker doorgaan al zal het nu te heet zijn :D

mvrgr Bob

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 29 jun 2019 19:56
door Hube
Hoi Michiel,

Een hele mooie baan !! Ik volg het met veel belangstelling.
Vooral de drastische keuzes die je af-en-toe moet maken. Maar "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald"
De treinen lopen heel mooi. En mis je nu de helixen??

groetjes,
Gerard

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 22 jul 2019 08:23
door Michiel
Wat is nu 8gr? Niets toch? Wel, in een aangedreven tender van een schaal-N loc is dat een groot verschil. Met 8 gram meer trekt ze meteen een paar wagons meer, of komt een helling op nu zonder doordraaiende wielen.

Ik vervang de toch al vrij lelijke kunstof kolen door een loden inleg. Twee vliegen in één klap: zwaardere tender en mooiere kolen. Het lood is makkelijk verkrijgbaar in de bouwmarkt als loodslabben voor dakbedekking. Het is met mes of schaar te bewerken. (Handen wassen erna, want giftig)

Dit is het resultaat in de eerste fase: stukjes lood vervangen de plastieke kolen. Naderhand, wanneer de lijm droog is, wordt het zwart geverfd, en komt er een laag echte kolen op. Wordt vervolgd...

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 22 jul 2019 17:19
door Michiel
Zo, de tender is nu 8 gram zwaarder.

Afbeelding