Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger » 11 sep 2015 09:22

Na ongeveer 1,5 jaar zonder baan ivm een verhuizing en verbouwing begint het toch weer te kriebelen. Het nieuwe huis heeft een mooie grote schuur om op termijn een grotere baan te bouwen, hopelijk met beide zoons zodat we er een familie project van kunnen maken, maar voordat e.e.a. zover is zijn we jaren verder :mrgreen: Vooralsnog begonnen met een kleiner project. Een baan op 150 bij 75cm, welke makkelijk? te verplaatsen moet zijn. Ik ben begonnen met tekenen op een nog kleiner formaat, maar dan waren er teveel tekortkomingen, mbt stijgingspercentages en opstelsporen etc.

Ik heb nu alleen nog maar een schaduwstation gebouwd op niveau 0. Zie foto.
Afbeelding

Het was de bedoeling dat ik de wissel etc analoog ging aansturen en daarvoor had ik een Tams Schattenbahnhofsteurung aangeschaft. Blijk ik de handleiding niet goed gelezen te hebben want uitgaande wissels moeten open gereden worden. :( :? . Dat wil ik echt niet, daarom overgestapt op plan B, aansturen met koploper. Digitale onderdelen had ik ook nog genoeg liggen. (PS als iemand belangstelling heeft foor de TAMS SBS dan hoor ik het graag, mag weg voor een zacht prijsje). Helaas lagen de sporen al want koploper kan e.e.a. natuurlijk efficiënter regelen, het zei zo. We gaan geen aanpassingen meer maken.

Het schaduwstation bestaat uit 8 opstelsporen, met daarnaast 2 verbindingsporen en een keerlus. Er kunnen icm koploper dus 11 treinen in opgesteld worden en ook nog met een redelijke lengte ook. De bocht met de kortste radius is R1. Ik rij TP I/II met duits materieel. Vooral kort dus, dat mag geen problemen opleveren.

Nu eerst verder met het aansluiten van de bedrading.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 15 jan 2018 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Detlev

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Detlev » 11 sep 2015 09:50

Hannes,

Als ik het goed zie heb je straks een enkelsporig traject (Helix?) je schaduwstation in/uit. Ben je niet bang dat daar een flessenhals komt te zitten?

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger » 11 sep 2015 10:50

De eerste wikkel zal om de huidige sporen heen draaien. Na 3/4 rondje (zeg maar links onder) gaat deze over de andere sporen heen, vanaf daar is dubbelspoor mogelijk.

Tja flessenhals. Het is niet anders. We moeten het er mee doen. De planning is echter om nog 2 niveau's hier boven te maken, waarbij voldoende beweging zal zijn zodat e.e.a. niet saai wordt. Zo wil ik op het bovenste niveau een kopstation maken waarbij gerangeerd moet worden.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Detlev

Bericht door Detlev » 11 sep 2015 14:47

Als je je er maar van bewust bent.

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger » 16 sep 2015 09:51

De baan zal dus aangestuurd gaan worden door koploper. En de meeste onderdelen had ik nog liggen. Hierbij een overzicht van wat er zo onder de baan hangt.

Afbeelding

Afbeelding

De interface met de PC werd geleverd door Rosoft en is een s88XPressNetLI met USB aansluiting. De centrale betreft een Fleischmann multimaus.

Voor de bezet en terugmelding heb ik nog een stapel BMD16sd van Maaskant liggen, versie 1. Met een verloopstukje kon deze aangesloten worden op de s88XPressNetLI aangezien de ene S88 is en de andere S88n. Ook dit was snel geregeld.

De wisselmotoren zijn van Conrad en zijn een beetje gammel aan het worden. Ik heb ze zo gemonteerd dat ze eventueel snel te vervangen zijn door nieuwe, welke ik nog heb liggen of door nieuwe hoffmann wisselmotoren. Deze zijn iets duurder, maar moeten volgens mij ook beter werken.

notitie voor mezelf, zijn hier te verkrijgen: http://aspenmodel.de//product_info.php/ ... motor.html

De wisseldecoder zijn de M-dec van Littfinski DatenTechnik (LDT).. Hier had ik wel even problemen met het aansluiten. Er zit een knop op om het adres aan te leren. Na het indrukken van de knop reageerde de decoder wel, maar als ik dan via de multimaus de eerste wissel aanstuurde had de decoder het adres niet aangeleerd. Na een aantal keren vloeken en uitgebreide research op internet was de oplossing simpel. De rode en bruine draad aan de ingang van de decoder moest omgedraaid worden. De handleiding gaf hier geen uitsluitsel over. Helaas. Ik zou deze decoders ook niet opnieuw aanschaffen aangezien het adres geleerd moet worden ipv via jumpers ingesteld kan worden. Ik moet nog zien hoevaak het adres opnieuw ingesteld moet worden omdat deze vergeten zijn nadat de stroom eraf is geweest. Al met al zijn nu de wissels aangesloten op de wisseldecoder.

Omdat ik aan bezetmelders voor deze baan geen gebrek heb sluit ik alles aan, dus 3 melders per blok en ook een melder voor de wisselstraten. Geen stukje blijft ongemeld. De helft van de wisselstraten heb ik nu aangesloten en daarvan de puntstukken voorzien van stroom. KWam ik er toch weer achter dat hoe goed je ook plant er altijd fouten gemaakt worden in isolatie lasjes. De wissels waren verbonden met de inrij sectie van de achterliggende blokken, ik had alleen het hardstuk geïsoleerd. Dit heb ik opgelost door met een mesje de raillassen te verwijderen en hier een stukje printplaat achter ze zetten.

Afbeelding

ideaal deze oplossing voor het onzichtbare gedeelte. Ik denk dat ik opzoek ga naar printplaat bielzen voor het zichtbare gedeelte. Want dit werkt 100x beter dan een plastic raillas.

Nu eerst de overige wisselstraten aansluiten en vervolgens de ultieme keerslusschakeling welke ook van rosoft is.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 15 jan 2018 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Hannes

Ronaldp

Bericht door Ronaldp » 16 sep 2015 09:55

Welke maat ringbanden(de zwarte) heb jij onder je baan gebruikt?

mvg Ronald
Laatst gewijzigd door Ronaldp op 16 sep 2015 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Multimaus met twee boosters.
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger » 16 sep 2015 10:26

Ronald,

Dit zijn plastic bindruggen.

bijvoorbeeld deze:
http://www.manutan.nl/nl/mnl/bindrug-gb ... Gwode1gNuA

verkrijgbaar in verschillende maten. en ook te krijgen bij oa. de bruna.

Hannes

Ronaldp

Bericht door Ronaldp » 16 sep 2015 10:46

Oke,

Zie dat ik een tik foutje had gemaakt in mijn tekst
Bedoelde welke maat (diameter)je had gebruikt.

mvg Ronald

Multimaus met twee boosters.
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

FidOo

Bericht door FidOo » 16 sep 2015 10:58

Hannes, zo ver ik kan zien zit er onder jouw adapter printje van S88 naar S88n een gewone S88n aansluiting.

Zo verbind je de 2 modules ook met elkaar.

Verder ziet er het er netjes uit!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger » 16 sep 2015 11:03

Ronald,

Volgens mij 12mm. Ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel kabels erin moeten. Als deze straks te klein is leg ik er gewoon 1 naast.

Hannes

Plaats reactie