Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Jeroen »

Ik onderschrijf de opmerking van Maurits. Geweldige baan zo met een mooi 'less-is-more'principe in het zicht. Fascinerend strak gemaakt allemaal zeg.

Voor je decoders; ik doe het op de volgende manier.

Inlezen door de ECoS. (lang) adres geven, 28 rijstappen. Dan geef ik CV "max snelheid" (ken ze niet uit mn hoofd want dat hoeft met een ECoS niet) de max snelheid die ik verantwoord vind. Dus die van het groot voorbeeld of wat ie maximaal op mijn baan gaat danwel moet rijden. Dan de rest vsn de snelheid CV's, optrek- en remvertraging uit en dan kun je je lok gaan ijken in Koploper.

Grtz,

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Ik zit nu al een aantal weken thuis met een hernia. Dit betekend zeeën van tijd, ideeën en motivatie genoeg, echter wil de geest meer dan het lichaam toe laat. Iedere dag probeer ik er een klein uurtje aan te werken, maar dat gaat helaas niet van harte.

De bovenste plaat ligt er nu op en de rails ligt op z'n plek. De draden zitten wel aan de rails, maar nog niet aan de decoder.
Afbeelding

De rail verbinding naar beneden maak ik later. De plaat moet er hiervoor dan weer af, maar ik moet toch nog gedeeltes uit de spanten halen om de wisselmotors te plaatsen en daarvoor moest de rails eerst op zn plek liggen.

De exacte plaats van de draaischijf is nog onzeker. Ik zal hiervan een aantal diverse opstellingen maken en foto's plaatsen. Wellicht dat jullie nog goede ideeen hebben.

Aansturen repa ontkoppelaar
Op mijn vorige baan stuurde ik de repa ontkoppelaars handmatig aan, maar nu met koploper, dus dat moet automatisch. Ik heb van een andere baan nog een aantal LDT S-Dec-4-DC decoders liggen, hier heb ik toen Flm-wissels mee geschakeld. Deze decoders kunnen ook gebruikt worden voor armseinen en ontkoppelaars. Volgens de handleiding kunnen er 8 single coil magnet accessores mee geschakeld worden. Nu vraag ik me dus af of dit werkt met REPA ontkoppelaars.

Hier de handleiding van de decoder.
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/ ... 3_l_en.pdf
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Toch nog wat tijd kunnen besteden aan de baan. De draaischijf kon eigenlijk maar op 1 plek dus die vast maar op zn plek gelegd. Tevens de bouwdozen maar eens te voorschijn gehaald en neer gezet om een goed beeld te krijgen. De foto's zijn helaas niet allemaal even goed gelukt met mn telefoon.

Het depot is maar klein, en eigenlijk onnodig voor zo'n klein station. Maar omdat ik alle gebouwen al mn bezit had deze toch maar geplaatst. Bij binnenkomst kolen, zand en water.
Afbeelding

Aan de andere zijde van het rondhuis de slakkenkuil en blaasinstallatie. De slakkenkuil wou ik maken van een peco werkkuil (of hoe heet zo'n ding)
Afbeelding

Hier een overzichtsfoto. De watertoren komt in de hoek op een verhoging.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb voor de draaischijf niet de contrarails gebruikt, maar de oprijrails. HIer kan een spijkertje in zodat de schijf op z'n plek blijft zitten als ik straks het geheel op zn kant zet om draden te solderen.

Wat vinden jullie zo van de opstelling. Moet ik nog iets wijzigingen om het depot logischer/beter te maken.


Dan het kopstation. Ik twijfel er nog over of ik het station en de fabriek moet omdraaien. (en daarmee ook de lengte van beide sporen.) ik wil graag de fabriek ruimte geven en daar is vooraan meer van dan achteraan.
Afbeelding

Afbeelding

Aan de andere kant is het nu wel logischer. Treinen komen binnen op het onderste van de 2 lange sporen, het andere spoor is bedoeld voor het omlopen van de loc. Wellicht in dat geval het kopspoortje wat korter maken, zodat het hoofdgebouw ook meer aansluit op het perron. Nu staat het gebouw voor de wissel.


Het doorgaande station zal er ongeveer zo uitzien. Niet veel ruimte helaas.
Afbeelding

Hier nog een totaal overzicht.
Afbeelding

En hier meneer de directeur die toch wel moeilijk met zijn handen van de gebouwen kon afblijven. Toch nog iets op bedenken voordat er van alles sneuveld.
Afbeelding


Graag jullie reactie en opbouwende kritiek. Als je dingen anders zou doen hoor ik het graag, daar kan ik van leren.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door BenQ »

Hannes,
Ik zie dat je ook de waterkranen hebt, deze zijn eigenlijk iets te laag.
Als je ze wil draaien zodat de uitloop boven het vulpunt zou moeten komen dan botsen ze tegen de loc.
Daarom ga ik een soort stoep maken waarop de kranen komen.
Zie ook dat je een kolenkraan hebt, ga je die nog laten draaien ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door marco »

Ik zie dit draadje nu pas maar wat een geweldige word dit zeg.
En wat een strak timmerwerk zeg daar ben ik jaloers op ik blijf volgen 8-)


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door garco »

Heb je ook ergens het baanplan staan?
Dus per niveau?
Ik kan de overgangen niet precies uit de foto's en de tekening halen.

Mijn toekomstige baan heeft exact dezelfde maten, misschien kan ik dit als inspiratie gebruiken.
Laatst gewijzigd door garco op 15 feb 2017 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door FidOo »

Wat zonde dat dit baantje eigenlijk zo weinig opgevallen is. Man wat een strak gebouwde baan zeg! En het ontwerp en baanplan zijn echt ingenieus!
Super zeg! En anders doen.. nee ik zou eerder precies het zelfde willen doen!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Heren bedankt voor jullie lovende woorden, ik ga er bijna van blozen :mrgreen: :mrgreen:

Gisteren kwam de postbode uit Duitsland, hij had niet de kortste route genomen want meneer DHL had er 1,5 week over gedaan.

Een Arnold T12
Afbeelding

Een Fleischmann G4.3
Afbeelding

Afbeelding

Ik wil alleen maar tijdperk I rijden en dan moet je roeien met de riemen die er zijn en dat zijn vaak oude modellen. De Fleischmann is dan weliswaar van 1983, (bijna net zo oud als ikzelf) maar ik weet zeker dat deze set weinig daglicht heeft gezien. Zo netjes zag deze er uit. Helemaal schoon, blanke wielen etc.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Garco,

Hieronder vindt je het baanplan, zodat je enigszins een idee krijgt. Plat ziet het er echter simpeler uit dan het was.

Ik heb veel avonden in Wintrack gepuzzeld om het goed te krijgen. Wat vooral hielp is dat je de spanten in je baanplan kan intekenen en daarna kan printen. Zo kun je precies zien welke delen verwijderd moeten worden. Maar je moet ook rekening houden met ruimte voor wisselmotoren, ontkoppelaars, seinen etc.

Hopelijk kun je er wat mee.

Afbeelding
Het onderste niveau. vanaf de wissel linksboven begint de stijging.

Afbeelding
Het middelste niveau. Het achterste schaduwstation ligt op een helling. inclusief de wissels. De stijging stopt pas bij de wissel aan de linkerzijde. De rest van dit niveau is vlak.

Afbeelding
Op dit niveau loopt de stijging precies tussen de beide wissels.

Wat ik nog moet doen is het maken van kijkgaten in de zijkanten. Deze waren tot voor kort niet nodig omdat ik bijna overal van bovenaf bij kon. Nu dus niet meer. Dit zal het uiterlijk van de baan wel niet ten goede komen, maar is zeker noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door garco »

Thanks, heb ik zeker wat aan.
Op het middelste niveau een keerlus zo te zien en een enkelspoor verder naar het hoogste niveau?

Ik denk dat ik het ontwerp gewoon 1 op 1 kopieer :)
Alleen wat minder sporen in het schaduwstation denk ik.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1199
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door william »

Je weet waar DHL voor staat toch?
Doe Heel Langzaam :mrgreen:

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door FidOo »

garco schreef:Thanks, heb ik zeker wat aan.
Op het middelste niveau een keerlus zo te zien en een enkelspoor verder naar het hoogste niveau?

Ik denk dat ik het ontwerp gewoon 1 op 1 kopieer :)
Alleen wat minder sporen in het schaduwstation denk ik.
Er zitten 2 keerlussen in de baan, ook het schaduwstation heeft een keerlus!!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door gvandersel »

Waar heb je de keerlus automaten zitten in je schaduwstation?
Dit is een leuk maar complex ontwerp.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

@Gerard,
De keerlusmodule in niveau 0 zit in de buitenste boog aan de rechterkant. De keerlusmodule op niveau 1 zit in het verborgen deel tussen de 2 wissels. (dus tussen de wissel waar je de keerlus ingaat en de wissel naar niveau 2).


@garco,
Doe je best zou ik zeggen. Ik heb de beide stations ook min of meer "geleend" van anderen :mrgreen: :mrgreen:


Ik zou het (schaduwstation) de volgende keer toch helemaal anders doen. en dat komt doordat ik eerst de baan analoog wilde gaan aansturen, maar uiteindelijk toch via koploper ben gaan werken. Het schaduwstation had met veel minder wissels gekund. Gewoon treinen achter elkaar parkeren. Dat kan zeer goed met koploper. Verder zou ik wellicht het stijgende spoor dubbel gemaakt hebben. Dat zou een betere doorloop verzorgen, echter wordt dan het schaduwstation ook kleiner.

Nou ja, kan er nu toch niets meer aan veranderen.

Wat trouwens de bedoeling was, was dat dit een handzaam baantje zou worden, die ik zo in de woonkamer kon zetten. Daar is echter het geheel iets te zwaar voor geworden, maar volgens mij heeft iedereen dat, dat we steeds maar meer willen. :mrgreen: :mrgreen:


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Maurits71 »

Het was inderdaad ook mijn eerste gedachte, geen tussen wissels in je schaduw station en dubbelspoor omhoog. rest blijf het een super ontwerp vinden


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

De laatste tijd voer ik toch aardig een 2strijd met mezelf. Ik zou een H0 baan gaan bouwen met mijn beide jongens, echter is de ruimte daar te klein voor, zeker als je eenmaal gewend bent hoeveel ruimte je maar nodig hebt voor schaal N. Het idee van een H0 baan is dus naar de achtergrond verdwenen.

Maar wat dan, want ik heb toch een redelijk grote hobby ruimte om iets moois te maken. Daarnaast zie ik toch steeds meer foutjes in het ontwerp van unterberg. Te korte stopsecties. Na het leren stoppen van de lokomotieven gaat het al aardig beter, maar dat leren gaat in het schaduwstation niet goed. Loks rijden door tot op de wissel, met kortsluiting tot gevolg en daar kan ik er echt niet bij.

In mijn hoofd dus al aan het broeden op een groter baanplan, waarbij het schaduwstation hergebruikt gaat worden. Meer over het idee van Unterberg 2.0 volgt later.

Iets om vrolijk van te worden heb ik in ieder geval wel. Even een parade van al mijn materieel:
Afbeelding

Afbeelding


Het zit echter allemaal wel heel erg onder het stof, sommige modellen staan al heel wat jaartjes op de baan. Ik heb geprobeerd met het luchtpistool (airbrush) de ergste stof eraf te blazen, maar daar is het wellicht te laat voor.

Hoe houden jullie het materieel schoon?
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Hoontje »

sopje maken met dreft/alles reiniger en tandenborstel, ZACHTJES poetsen.
Daarnaast laat ik m'n treinen in de vitrine of in hun doosje als ik niet rijd.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door shoven »

Hannes, in mijn schaduwstation heb ik het leren remmen uitgezet. Je kunt dat per blok regelen in Koploper. Misschien helpt dat bij jou ook?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Debvd »

shoven schreef:Hannes, in mijn schaduwstation heb ik het leren remmen uitgezet. Je kunt dat per blok regelen in Koploper. Misschien helpt dat bij jou ook?

Of de blokken een lagere verplichte rijsnelheid opleggen ?


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Jos »

Stopsecties zijn niet snel te kort. Wel als je CV 4 niet op 0 of 1 hebt staan, dan remt ie vaak te langzaam.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Maurits71 »

Eens, 5 cm is al genoeg, wel even vinkje zetten bij gelijk stoppen in stopsectie


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

In koploper heb ik gelijk stoppen wel aanstaan. Voor het goed instellen van de decoders krijg ik binnenkort hulp van de SPROG II, hopelijk gaat het daarna wat makkelijker. Gisteren besteld bij Domburg.

Over het uitzetten van de rem en optrekvertraging. Is dit simpel het instellen van CV3 en CV4 naar een waarde van 0? Ik vind het instellen nog wel lastig. In de handleiding van de diverse decoders staat wel wat je kan instellen via welke cv's, maar niet hoe. Betekend 0 altijd uit?


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Jos »

CV3 is optrekvertraging en CV4 is remvertraging. Die kun je allebei op de minimumwaarde zetten (0 of 1, afhankelijk van de decoder) en in Koploper met massasimulatie de gewenste optrek- en afremvertraging instellen. Koploper kan de in de decoder ingestelde waardes niet "overschrijven" en bij direct stoppen bepaalt de decoder-instelling hoe snel jij echt stopt.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Vandaag de bij Domburg Train Support bestelde Sprog II aangesloten. Wat een uitkomst dat programma. Veel blijft nog onduidelijk, maar het is nu wel overzichtelijk. En tevens kun je meerdere cv’s tegelijk programmeren. Ik heb programmeren van CV’s altijd lastig gevonden en kwam eigenlijk niet verder dan lokadres en richting. Nu ga ik me er meer in verdiepen en dat zal veel makkelijker gaan doordat het op het pc scherm staat ipv in een onoverzichtelijk menuutje in m’n intellibox.

Als eerste wil ik mijn poetstrein gaan inregelen. Dit zijn 2 Roco V200 met allebei een Tran DCX76z decoder, die in Multi-tractie gaan rijden en een digitale tomix stofzuiger en roco poetswagon gaan trekken. Een aantal aanpassingen al gedaan zoals rem en optrekvertraging op 0 gezet. Daarna de maximale en minimale snelheid ingesteld. CV2 op 5, CV5 op 255 en CV6 op de helft dus 130.

Ik dacht de maximale snelheid in koploper nu in te dammen op de 140km die deze lok kan rijden. Na het instellen dus de lok geijkt in koploper. De lok rijdt echter maar 132km en dit wordt al bereikt bij stap 16 van 28. De laatste stappen dus maar op 0 gezet.

Wat doe ik nu fout. Heb ik decoder niet goed ingesteld, of doe ik iets fout in koploper. Ik vindt het zo vreemd dat de stappen 17/28 niet gebruikt worden. Als de lok dan maar 132km rijdt alla, maar waarom dan deze rare verdeling in rijstappen. Kan iemand mij aangeven waar ik de oplossing moet zoeken.

Alvast bedankt.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door shoven »

CV5 lager zetten, nl. op de max snelheid die je wilt rijden (bij stap 28 dus).
Ik stel cv5 in, test in koploper op stap 28 bij het ijken en kijk of dat klopt met de gewenste snelheid. Zo ja, klaar en ijken maar. Zo nee, cv5 bijstellen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie