Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik onderschrijf de opmerking van Maurits. Geweldige baan zo met een mooi 'less-is-more'principe in het zicht. Fascinerend strak gemaakt allemaal zeg.
Voor je decoders; ik doe het op de volgende manier.
Inlezen door de ECoS. (lang) adres geven, 28 rijstappen. Dan geef ik CV "max snelheid" (ken ze niet uit mn hoofd want dat hoeft met een ECoS niet) de max snelheid die ik verantwoord vind. Dus die van het groot voorbeeld of wat ie maximaal op mijn baan gaat danwel moet rijden. Dan de rest vsn de snelheid CV's, optrek- en remvertraging uit en dan kun je je lok gaan ijken in Koploper.
Grtz,
J.
Voor je decoders; ik doe het op de volgende manier.
Inlezen door de ECoS. (lang) adres geven, 28 rijstappen. Dan geef ik CV "max snelheid" (ken ze niet uit mn hoofd want dat hoeft met een ECoS niet) de max snelheid die ik verantwoord vind. Dus die van het groot voorbeeld of wat ie maximaal op mijn baan gaat danwel moet rijden. Dan de rest vsn de snelheid CV's, optrek- en remvertraging uit en dan kun je je lok gaan ijken in Koploper.
Grtz,
J.
-
Onderwerp starter - Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik zit nu al een aantal weken thuis met een hernia. Dit betekend zeeën van tijd, ideeën en motivatie genoeg, echter wil de geest meer dan het lichaam toe laat. Iedere dag probeer ik er een klein uurtje aan te werken, maar dat gaat helaas niet van harte.
De bovenste plaat ligt er nu op en de rails ligt op z'n plek. De draden zitten wel aan de rails, maar nog niet aan de decoder.
De rail verbinding naar beneden maak ik later. De plaat moet er hiervoor dan weer af, maar ik moet toch nog gedeeltes uit de spanten halen om de wisselmotors te plaatsen en daarvoor moest de rails eerst op zn plek liggen.
De exacte plaats van de draaischijf is nog onzeker. Ik zal hiervan een aantal diverse opstellingen maken en foto's plaatsen. Wellicht dat jullie nog goede ideeen hebben.
Aansturen repa ontkoppelaar
Op mijn vorige baan stuurde ik de repa ontkoppelaars handmatig aan, maar nu met koploper, dus dat moet automatisch. Ik heb van een andere baan nog een aantal LDT S-Dec-4-DC decoders liggen, hier heb ik toen Flm-wissels mee geschakeld. Deze decoders kunnen ook gebruikt worden voor armseinen en ontkoppelaars. Volgens de handleiding kunnen er 8 single coil magnet accessores mee geschakeld worden. Nu vraag ik me dus af of dit werkt met REPA ontkoppelaars.
Hier de handleiding van de decoder.
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/ ... 3_l_en.pdf
De bovenste plaat ligt er nu op en de rails ligt op z'n plek. De draden zitten wel aan de rails, maar nog niet aan de decoder.
De rail verbinding naar beneden maak ik later. De plaat moet er hiervoor dan weer af, maar ik moet toch nog gedeeltes uit de spanten halen om de wisselmotors te plaatsen en daarvoor moest de rails eerst op zn plek liggen.
De exacte plaats van de draaischijf is nog onzeker. Ik zal hiervan een aantal diverse opstellingen maken en foto's plaatsen. Wellicht dat jullie nog goede ideeen hebben.
Aansturen repa ontkoppelaar
Op mijn vorige baan stuurde ik de repa ontkoppelaars handmatig aan, maar nu met koploper, dus dat moet automatisch. Ik heb van een andere baan nog een aantal LDT S-Dec-4-DC decoders liggen, hier heb ik toen Flm-wissels mee geschakeld. Deze decoders kunnen ook gebruikt worden voor armseinen en ontkoppelaars. Volgens de handleiding kunnen er 8 single coil magnet accessores mee geschakeld worden. Nu vraag ik me dus af of dit werkt met REPA ontkoppelaars.
Hier de handleiding van de decoder.
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/ ... 3_l_en.pdf
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
Onderwerp starter - Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Toch nog wat tijd kunnen besteden aan de baan. De draaischijf kon eigenlijk maar op 1 plek dus die vast maar op zn plek gelegd. Tevens de bouwdozen maar eens te voorschijn gehaald en neer gezet om een goed beeld te krijgen. De foto's zijn helaas niet allemaal even goed gelukt met mn telefoon.
Het depot is maar klein, en eigenlijk onnodig voor zo'n klein station. Maar omdat ik alle gebouwen al mn bezit had deze toch maar geplaatst. Bij binnenkomst kolen, zand en water.
Aan de andere zijde van het rondhuis de slakkenkuil en blaasinstallatie. De slakkenkuil wou ik maken van een peco werkkuil (of hoe heet zo'n ding)
Hier een overzichtsfoto. De watertoren komt in de hoek op een verhoging.
Ik heb voor de draaischijf niet de contrarails gebruikt, maar de oprijrails. HIer kan een spijkertje in zodat de schijf op z'n plek blijft zitten als ik straks het geheel op zn kant zet om draden te solderen.
Wat vinden jullie zo van de opstelling. Moet ik nog iets wijzigingen om het depot logischer/beter te maken.
Dan het kopstation. Ik twijfel er nog over of ik het station en de fabriek moet omdraaien. (en daarmee ook de lengte van beide sporen.) ik wil graag de fabriek ruimte geven en daar is vooraan meer van dan achteraan.
Aan de andere kant is het nu wel logischer. Treinen komen binnen op het onderste van de 2 lange sporen, het andere spoor is bedoeld voor het omlopen van de loc. Wellicht in dat geval het kopspoortje wat korter maken, zodat het hoofdgebouw ook meer aansluit op het perron. Nu staat het gebouw voor de wissel.
Het doorgaande station zal er ongeveer zo uitzien. Niet veel ruimte helaas.
Hier nog een totaal overzicht.
En hier meneer de directeur die toch wel moeilijk met zijn handen van de gebouwen kon afblijven. Toch nog iets op bedenken voordat er van alles sneuveld.
Graag jullie reactie en opbouwende kritiek. Als je dingen anders zou doen hoor ik het graag, daar kan ik van leren.
Het depot is maar klein, en eigenlijk onnodig voor zo'n klein station. Maar omdat ik alle gebouwen al mn bezit had deze toch maar geplaatst. Bij binnenkomst kolen, zand en water.
Aan de andere zijde van het rondhuis de slakkenkuil en blaasinstallatie. De slakkenkuil wou ik maken van een peco werkkuil (of hoe heet zo'n ding)
Hier een overzichtsfoto. De watertoren komt in de hoek op een verhoging.
Ik heb voor de draaischijf niet de contrarails gebruikt, maar de oprijrails. HIer kan een spijkertje in zodat de schijf op z'n plek blijft zitten als ik straks het geheel op zn kant zet om draden te solderen.
Wat vinden jullie zo van de opstelling. Moet ik nog iets wijzigingen om het depot logischer/beter te maken.
Dan het kopstation. Ik twijfel er nog over of ik het station en de fabriek moet omdraaien. (en daarmee ook de lengte van beide sporen.) ik wil graag de fabriek ruimte geven en daar is vooraan meer van dan achteraan.
Aan de andere kant is het nu wel logischer. Treinen komen binnen op het onderste van de 2 lange sporen, het andere spoor is bedoeld voor het omlopen van de loc. Wellicht in dat geval het kopspoortje wat korter maken, zodat het hoofdgebouw ook meer aansluit op het perron. Nu staat het gebouw voor de wissel.
Het doorgaande station zal er ongeveer zo uitzien. Niet veel ruimte helaas.
Hier nog een totaal overzicht.
En hier meneer de directeur die toch wel moeilijk met zijn handen van de gebouwen kon afblijven. Toch nog iets op bedenken voordat er van alles sneuveld.
Graag jullie reactie en opbouwende kritiek. Als je dingen anders zou doen hoor ik het graag, daar kan ik van leren.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hannes,
Ik zie dat je ook de waterkranen hebt, deze zijn eigenlijk iets te laag.
Als je ze wil draaien zodat de uitloop boven het vulpunt zou moeten komen dan botsen ze tegen de loc.
Daarom ga ik een soort stoep maken waarop de kranen komen.
Zie ook dat je een kolenkraan hebt, ga je die nog laten draaien ?
Ik zie dat je ook de waterkranen hebt, deze zijn eigenlijk iets te laag.
Als je ze wil draaien zodat de uitloop boven het vulpunt zou moeten komen dan botsen ze tegen de loc.
Daarom ga ik een soort stoep maken waarop de kranen komen.
Zie ook dat je een kolenkraan hebt, ga je die nog laten draaien ?
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik zie dit draadje nu pas maar wat een geweldige word dit zeg.
En wat een strak timmerwerk zeg daar ben ik jaloers op ik blijf volgen
En wat een strak timmerwerk zeg daar ben ik jaloers op ik blijf volgen
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Heb je ook ergens het baanplan staan?
Dus per niveau?
Ik kan de overgangen niet precies uit de foto's en de tekening halen.
Mijn toekomstige baan heeft exact dezelfde maten, misschien kan ik dit als inspiratie gebruiken.
Dus per niveau?
Ik kan de overgangen niet precies uit de foto's en de tekening halen.
Mijn toekomstige baan heeft exact dezelfde maten, misschien kan ik dit als inspiratie gebruiken.
Laatst gewijzigd door garco op 15 feb 2017 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Wat zonde dat dit baantje eigenlijk zo weinig opgevallen is. Man wat een strak gebouwde baan zeg! En het ontwerp en baanplan zijn echt ingenieus!
Super zeg! En anders doen.. nee ik zou eerder precies het zelfde willen doen!
Super zeg! En anders doen.. nee ik zou eerder precies het zelfde willen doen!
-
Onderwerp starter - Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Heren bedankt voor jullie lovende woorden, ik ga er bijna van blozen
Gisteren kwam de postbode uit Duitsland, hij had niet de kortste route genomen want meneer DHL had er 1,5 week over gedaan.
Een Arnold T12
Een Fleischmann G4.3
Ik wil alleen maar tijdperk I rijden en dan moet je roeien met de riemen die er zijn en dat zijn vaak oude modellen. De Fleischmann is dan weliswaar van 1983, (bijna net zo oud als ikzelf) maar ik weet zeker dat deze set weinig daglicht heeft gezien. Zo netjes zag deze er uit. Helemaal schoon, blanke wielen etc.
Gisteren kwam de postbode uit Duitsland, hij had niet de kortste route genomen want meneer DHL had er 1,5 week over gedaan.
Een Arnold T12
Een Fleischmann G4.3
Ik wil alleen maar tijdperk I rijden en dan moet je roeien met de riemen die er zijn en dat zijn vaak oude modellen. De Fleischmann is dan weliswaar van 1983, (bijna net zo oud als ikzelf) maar ik weet zeker dat deze set weinig daglicht heeft gezien. Zo netjes zag deze er uit. Helemaal schoon, blanke wielen etc.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
Onderwerp starter - Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Garco,
Hieronder vindt je het baanplan, zodat je enigszins een idee krijgt. Plat ziet het er echter simpeler uit dan het was.
Ik heb veel avonden in Wintrack gepuzzeld om het goed te krijgen. Wat vooral hielp is dat je de spanten in je baanplan kan intekenen en daarna kan printen. Zo kun je precies zien welke delen verwijderd moeten worden. Maar je moet ook rekening houden met ruimte voor wisselmotoren, ontkoppelaars, seinen etc.
Hopelijk kun je er wat mee.
Het onderste niveau. vanaf de wissel linksboven begint de stijging.
Het middelste niveau. Het achterste schaduwstation ligt op een helling. inclusief de wissels. De stijging stopt pas bij de wissel aan de linkerzijde. De rest van dit niveau is vlak.
Op dit niveau loopt de stijging precies tussen de beide wissels.
Wat ik nog moet doen is het maken van kijkgaten in de zijkanten. Deze waren tot voor kort niet nodig omdat ik bijna overal van bovenaf bij kon. Nu dus niet meer. Dit zal het uiterlijk van de baan wel niet ten goede komen, maar is zeker noodzakelijk.
Hieronder vindt je het baanplan, zodat je enigszins een idee krijgt. Plat ziet het er echter simpeler uit dan het was.
Ik heb veel avonden in Wintrack gepuzzeld om het goed te krijgen. Wat vooral hielp is dat je de spanten in je baanplan kan intekenen en daarna kan printen. Zo kun je precies zien welke delen verwijderd moeten worden. Maar je moet ook rekening houden met ruimte voor wisselmotoren, ontkoppelaars, seinen etc.
Hopelijk kun je er wat mee.
Het onderste niveau. vanaf de wissel linksboven begint de stijging.
Het middelste niveau. Het achterste schaduwstation ligt op een helling. inclusief de wissels. De stijging stopt pas bij de wissel aan de linkerzijde. De rest van dit niveau is vlak.
Op dit niveau loopt de stijging precies tussen de beide wissels.
Wat ik nog moet doen is het maken van kijkgaten in de zijkanten. Deze waren tot voor kort niet nodig omdat ik bijna overal van bovenaf bij kon. Nu dus niet meer. Dit zal het uiterlijk van de baan wel niet ten goede komen, maar is zeker noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Thanks, heb ik zeker wat aan.
Op het middelste niveau een keerlus zo te zien en een enkelspoor verder naar het hoogste niveau?
Ik denk dat ik het ontwerp gewoon 1 op 1 kopieer
Alleen wat minder sporen in het schaduwstation denk ik.
Op het middelste niveau een keerlus zo te zien en een enkelspoor verder naar het hoogste niveau?
Ik denk dat ik het ontwerp gewoon 1 op 1 kopieer
Alleen wat minder sporen in het schaduwstation denk ik.
Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Je weet waar DHL voor staat toch?
Doe Heel Langzaam
Groeten,
William
Doe Heel Langzaam
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Er zitten 2 keerlussen in de baan, ook het schaduwstation heeft een keerlus!!garco schreef:Thanks, heb ik zeker wat aan.
Op het middelste niveau een keerlus zo te zien en een enkelspoor verder naar het hoogste niveau?
Ik denk dat ik het ontwerp gewoon 1 op 1 kopieer
Alleen wat minder sporen in het schaduwstation denk ik.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Waar heb je de keerlus automaten zitten in je schaduwstation?
Dit is een leuk maar complex ontwerp.
Groet,
Gerard van der Sel.
Dit is een leuk maar complex ontwerp.
Groet,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
-
Onderwerp starter - Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
@Gerard,
De keerlusmodule in niveau 0 zit in de buitenste boog aan de rechterkant. De keerlusmodule op niveau 1 zit in het verborgen deel tussen de 2 wissels. (dus tussen de wissel waar je de keerlus ingaat en de wissel naar niveau 2).
@garco,
Doe je best zou ik zeggen. Ik heb de beide stations ook min of meer "geleend" van anderen
Ik zou het (schaduwstation) de volgende keer toch helemaal anders doen. en dat komt doordat ik eerst de baan analoog wilde gaan aansturen, maar uiteindelijk toch via koploper ben gaan werken. Het schaduwstation had met veel minder wissels gekund. Gewoon treinen achter elkaar parkeren. Dat kan zeer goed met koploper. Verder zou ik wellicht het stijgende spoor dubbel gemaakt hebben. Dat zou een betere doorloop verzorgen, echter wordt dan het schaduwstation ook kleiner.
Nou ja, kan er nu toch niets meer aan veranderen.
Wat trouwens de bedoeling was, was dat dit een handzaam baantje zou worden, die ik zo in de woonkamer kon zetten. Daar is echter het geheel iets te zwaar voor geworden, maar volgens mij heeft iedereen dat, dat we steeds maar meer willen.
De keerlusmodule in niveau 0 zit in de buitenste boog aan de rechterkant. De keerlusmodule op niveau 1 zit in het verborgen deel tussen de 2 wissels. (dus tussen de wissel waar je de keerlus ingaat en de wissel naar niveau 2).
@garco,
Doe je best zou ik zeggen. Ik heb de beide stations ook min of meer "geleend" van anderen
Ik zou het (schaduwstation) de volgende keer toch helemaal anders doen. en dat komt doordat ik eerst de baan analoog wilde gaan aansturen, maar uiteindelijk toch via koploper ben gaan werken. Het schaduwstation had met veel minder wissels gekund. Gewoon treinen achter elkaar parkeren. Dat kan zeer goed met koploper. Verder zou ik wellicht het stijgende spoor dubbel gemaakt hebben. Dat zou een betere doorloop verzorgen, echter wordt dan het schaduwstation ook kleiner.
Nou ja, kan er nu toch niets meer aan veranderen.
Wat trouwens de bedoeling was, was dat dit een handzaam baantje zou worden, die ik zo in de woonkamer kon zetten. Daar is echter het geheel iets te zwaar voor geworden, maar volgens mij heeft iedereen dat, dat we steeds maar meer willen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Het was inderdaad ook mijn eerste gedachte, geen tussen wissels in je schaduw station en dubbelspoor omhoog. rest blijf het een super ontwerp vinden
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
De laatste tijd voer ik toch aardig een 2strijd met mezelf. Ik zou een H0 baan gaan bouwen met mijn beide jongens, echter is de ruimte daar te klein voor, zeker als je eenmaal gewend bent hoeveel ruimte je maar nodig hebt voor schaal N. Het idee van een H0 baan is dus naar de achtergrond verdwenen.
Maar wat dan, want ik heb toch een redelijk grote hobby ruimte om iets moois te maken. Daarnaast zie ik toch steeds meer foutjes in het ontwerp van unterberg. Te korte stopsecties. Na het leren stoppen van de lokomotieven gaat het al aardig beter, maar dat leren gaat in het schaduwstation niet goed. Loks rijden door tot op de wissel, met kortsluiting tot gevolg en daar kan ik er echt niet bij.
In mijn hoofd dus al aan het broeden op een groter baanplan, waarbij het schaduwstation hergebruikt gaat worden. Meer over het idee van Unterberg 2.0 volgt later.
Iets om vrolijk van te worden heb ik in ieder geval wel. Even een parade van al mijn materieel:
Het zit echter allemaal wel heel erg onder het stof, sommige modellen staan al heel wat jaartjes op de baan. Ik heb geprobeerd met het luchtpistool (airbrush) de ergste stof eraf te blazen, maar daar is het wellicht te laat voor.
Hoe houden jullie het materieel schoon?
Maar wat dan, want ik heb toch een redelijk grote hobby ruimte om iets moois te maken. Daarnaast zie ik toch steeds meer foutjes in het ontwerp van unterberg. Te korte stopsecties. Na het leren stoppen van de lokomotieven gaat het al aardig beter, maar dat leren gaat in het schaduwstation niet goed. Loks rijden door tot op de wissel, met kortsluiting tot gevolg en daar kan ik er echt niet bij.
In mijn hoofd dus al aan het broeden op een groter baanplan, waarbij het schaduwstation hergebruikt gaat worden. Meer over het idee van Unterberg 2.0 volgt later.
Iets om vrolijk van te worden heb ik in ieder geval wel. Even een parade van al mijn materieel:
Het zit echter allemaal wel heel erg onder het stof, sommige modellen staan al heel wat jaartjes op de baan. Ik heb geprobeerd met het luchtpistool (airbrush) de ergste stof eraf te blazen, maar daar is het wellicht te laat voor.
Hoe houden jullie het materieel schoon?
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
sopje maken met dreft/alles reiniger en tandenborstel, ZACHTJES poetsen.
Daarnaast laat ik m'n treinen in de vitrine of in hun doosje als ik niet rijd.
Groetjes,
Hoontje
Daarnaast laat ik m'n treinen in de vitrine of in hun doosje als ik niet rijd.
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hannes, in mijn schaduwstation heb ik het leren remmen uitgezet. Je kunt dat per blok regelen in Koploper. Misschien helpt dat bij jou ook?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
shoven schreef:Hannes, in mijn schaduwstation heb ik het leren remmen uitgezet. Je kunt dat per blok regelen in Koploper. Misschien helpt dat bij jou ook?
Of de blokken een lagere verplichte rijsnelheid opleggen ?
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Eens, 5 cm is al genoeg, wel even vinkje zetten bij gelijk stoppen in stopsectie
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
In koploper heb ik gelijk stoppen wel aanstaan. Voor het goed instellen van de decoders krijg ik binnenkort hulp van de SPROG II, hopelijk gaat het daarna wat makkelijker. Gisteren besteld bij Domburg.
Over het uitzetten van de rem en optrekvertraging. Is dit simpel het instellen van CV3 en CV4 naar een waarde van 0? Ik vind het instellen nog wel lastig. In de handleiding van de diverse decoders staat wel wat je kan instellen via welke cv's, maar niet hoe. Betekend 0 altijd uit?
Over het uitzetten van de rem en optrekvertraging. Is dit simpel het instellen van CV3 en CV4 naar een waarde van 0? Ik vind het instellen nog wel lastig. In de handleiding van de diverse decoders staat wel wat je kan instellen via welke cv's, maar niet hoe. Betekend 0 altijd uit?
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
CV3 is optrekvertraging en CV4 is remvertraging. Die kun je allebei op de minimumwaarde zetten (0 of 1, afhankelijk van de decoder) en in Koploper met massasimulatie de gewenste optrek- en afremvertraging instellen. Koploper kan de in de decoder ingestelde waardes niet "overschrijven" en bij direct stoppen bepaalt de decoder-instelling hoe snel jij echt stopt.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
-
Onderwerp starter - Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Vandaag de bij Domburg Train Support bestelde Sprog II aangesloten. Wat een uitkomst dat programma. Veel blijft nog onduidelijk, maar het is nu wel overzichtelijk. En tevens kun je meerdere cv’s tegelijk programmeren. Ik heb programmeren van CV’s altijd lastig gevonden en kwam eigenlijk niet verder dan lokadres en richting. Nu ga ik me er meer in verdiepen en dat zal veel makkelijker gaan doordat het op het pc scherm staat ipv in een onoverzichtelijk menuutje in m’n intellibox.
Als eerste wil ik mijn poetstrein gaan inregelen. Dit zijn 2 Roco V200 met allebei een Tran DCX76z decoder, die in Multi-tractie gaan rijden en een digitale tomix stofzuiger en roco poetswagon gaan trekken. Een aantal aanpassingen al gedaan zoals rem en optrekvertraging op 0 gezet. Daarna de maximale en minimale snelheid ingesteld. CV2 op 5, CV5 op 255 en CV6 op de helft dus 130.
Ik dacht de maximale snelheid in koploper nu in te dammen op de 140km die deze lok kan rijden. Na het instellen dus de lok geijkt in koploper. De lok rijdt echter maar 132km en dit wordt al bereikt bij stap 16 van 28. De laatste stappen dus maar op 0 gezet.
Wat doe ik nu fout. Heb ik decoder niet goed ingesteld, of doe ik iets fout in koploper. Ik vindt het zo vreemd dat de stappen 17/28 niet gebruikt worden. Als de lok dan maar 132km rijdt alla, maar waarom dan deze rare verdeling in rijstappen. Kan iemand mij aangeven waar ik de oplossing moet zoeken.
Alvast bedankt.
Als eerste wil ik mijn poetstrein gaan inregelen. Dit zijn 2 Roco V200 met allebei een Tran DCX76z decoder, die in Multi-tractie gaan rijden en een digitale tomix stofzuiger en roco poetswagon gaan trekken. Een aantal aanpassingen al gedaan zoals rem en optrekvertraging op 0 gezet. Daarna de maximale en minimale snelheid ingesteld. CV2 op 5, CV5 op 255 en CV6 op de helft dus 130.
Ik dacht de maximale snelheid in koploper nu in te dammen op de 140km die deze lok kan rijden. Na het instellen dus de lok geijkt in koploper. De lok rijdt echter maar 132km en dit wordt al bereikt bij stap 16 van 28. De laatste stappen dus maar op 0 gezet.
Wat doe ik nu fout. Heb ik decoder niet goed ingesteld, of doe ik iets fout in koploper. Ik vindt het zo vreemd dat de stappen 17/28 niet gebruikt worden. Als de lok dan maar 132km rijdt alla, maar waarom dan deze rare verdeling in rijstappen. Kan iemand mij aangeven waar ik de oplossing moet zoeken.
Alvast bedankt.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
CV5 lager zetten, nl. op de max snelheid die je wilt rijden (bij stap 28 dus).
Ik stel cv5 in, test in koploper op stap 28 bij het ijken en kijk of dat klopt met de gewenste snelheid. Zo ja, klaar en ijken maar. Zo nee, cv5 bijstellen.
Ik stel cv5 in, test in koploper op stap 28 bij het ijken en kijk of dat klopt met de gewenste snelheid. Zo ja, klaar en ijken maar. Zo nee, cv5 bijstellen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan