Sprinkbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Reindier
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2015 17:24

Re: Sprinkbaan

Bericht door Reindier »

Hallo, wat een mooie baan ben je aan het maken! Vond je filmpje erg mooi om te zien hoe ze allemaal vanzelf rijden en stoppen, ik ben beginner dus ga je baan volgen maar moet nog een hoop leren... Ga nu googelen naar koploper :) wat het precies doet en waarmee je dit doet.

P.s. Is het mogelijk een wat langer filmpje te maken zodat je op een vast punt echt goed kan zien dat de treinen wachten en weer door mogen rijden?

Ik ga je volgen en suc6 verder met de bouw

Gr reinier


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Zo'n filmpje kan ik wel maken Reinier, maar dat zou erg saai worden vrees ik. Als je op de links onderaan mijn handtekening klikt kom je op mijn Youtube kanaal, waar veel filmpjes van de vorige baan staan. Die zijn interessanter.
Als je meer over Koploper wilt weten kun je terecht op het koploperforum, www.koploperforum.nl . Daar vind je ook een beginnerscursus, Maliebaan geheten. Erg nuttig vond ik zelf.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Dit weekend de eerste tegenslag. Ik was druk bezig met het testen met grote slepen door de helix. Een aantal locs heeft daar toch problemen mee. Dus eerst de tussenruimte wat verminderd met 0,5cm (dat is het grote voordeel van de draadeinden, je verstelt gewoon de moeren). Dat hielp wel, maar net aan. Een Class 66 trekt de testsleep (18 kolenbakken) omhoog, maar mijn BR285 net niet (later zag ik dat het kreng maar 1 antislipbandje heeft - is er 1 kwijt... :( ).

Wat nu? :evil:
De tussenruimte nog verder verlagen creëert namelijk het volgende probleem: panto's. Op de foto zie je de panto-testloc, een Minitrix Taurus. Met panto omhoog meet het ding ruim 5 cm incl. rails. De ruimte tussen de lagen was nu 6cm incl. 6mm voor de mdf-plaat. Zit al aardig op het randje dus. Dat betekent dat ik daar dus weer wat op moet verzinnen, een panto-vang-installatie, zoiets.

Dat zijn me wat teveel nadelen bij elkaar. Ik wil dat elke loc en trein door de helix kan, en de meesten met een flinke sleep. En ik heb geen trek in panto-vang-dingesenofhoediezooiookheet. Dus besloten de helix aan te passen. Elk rondje wordt in tweeën gezaagd, en er komt een stuk van 40cm tussen de 2 helften, zodat de rijlengte groter wordt en daarmee het stijgingspercentage daalt.
Elk rondje is nu 235cm, daar komt dus 80cm bij en dan kom je op een helling van 1,9% ipv 2,55%. Dat geeft meer marge. Zojuist wat extra mdf gehaald, morgen aan de slag... Is een rotklusje natuurlijk, maar als ik dit niet nu aanpas krijg ik spijt, hier blijf je last van houden.

Afbeelding

Panto raakt het plafond.

Afbeelding

Ruim 5 cm! (plm. 5,2, fotoperspectief vertekent iets)
Laatst gewijzigd door shoven op 15 dec 2017 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: Sprinkbaan

Bericht door fiona »

Hallo Steven.
Bij mijn baan wil ik dat de e locs ook met de pantograaf omhoog rijden.
Ik zit te denken om ze in een bepaalde stand te fixeren.
Misschien ook een ideetje voor je.
Groet Dirk



fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: Sprinkbaan

Bericht door fiona »

Hallo Steven.
Zelf gebruik ik hechthout met een dikte van 4 mm.
Scheelt ook weer hoogte.
Groet Dirk


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Sprinkbaan

Bericht door Ron »

Dat is balen en inderdaad een k**klus.

Heb je nog voldoende ruimte om het aan te passen?

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Ja, ruimte is het probleem niet. Ik ben alleen in de breedte beperkt tot 80cm, omdat de helix niet moet uitsteken, de hele baan is nl. 80 breed. Maar ik heb wel speling, de onderste laag bepaalt immers de voetafdruk van het ding en je kunt natuurlijk slim kiezen hoe die aansluit op het schaduwstation. En aan de bovenkant zie ik wel weer.
Ik rommel tenslotte ook maar wat aan. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Sprinkbaan

Bericht door Maurits71 »

heel herkenbaar, ;) maar inderdaad de enige beslissing.

wat je wel nog even kan overwegen is de loks die moeite hebben een extra bullfrog bandje te geven, dat scheelt zo mar 30 % trek kracht.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

DRV
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:16

Re: Sprinkbaan

Bericht door DRV »

ff stom gedacht misschien maar kan je er geen antislipbandje opzetten anders ?

MVG


Aangenaam mijn naam is Dennis

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Sprinkbaan

Bericht door Marksintpancras »

Ach, dat resultaat van het rommelen mag er wezen ;)
Wordt wel een geweldige baan, zeker balen van de helix.
Ik ken het gevoel, daarom me vorige baan gesloopt. Maar ja, wel weer wat wijzer.
Ik merk dat er veel verschil in de locomotieven qua trekkracht / vermogen. Zeker nu ik de snelheidsmeting doe met iTrain.

Succes met het aanpassen van de helix

met vriendelijke groet,

Mark


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Antislipbandje kan helpen, en ik zal er ook bestellen voor de BR285, maar ook de Class 66 ging niet van harte naar boven, met 2 asb's...
En ik kies het liefst voor structurele oplossingen.

Trekkracht verschilt inderdaad fors per loc. Sommige hebben het al moeilijk op de vlakke baan. Een beetje van dat bullfrog snot spul zal ook wel helpen.
Eerst die helix maar eens aanpassen. Eerste stukje zit erin, nog 7 te gaan...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Sprinkbaan

Bericht door traiNiac »

Hallo Steven,

Net je draadje van je nieuwe baan doorgelezen. Wat een werk is dat toch, zo'n schaduwstation. Maar ja, al je treinen in een vitrine is het ook niet :lol:
Goede keuze om nu je helix nog aan te passen. Wat is trouwens een bullfrog bandje waar Maurits en jij het over hebben?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Bullfrog snot is een of ander gel-achtig spul dat je op de wielen van je loc kunt smeren. Daardoor ontstaat een laagje dat de adhesie tussen rails en wiel bevordert, en daarmee de grip en de trekkracht van de loc.
Het wordt meestal gebruikt bij locs zonder anti-slipbandjes.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Vandaag dus een begin gemaakt met de aanpassing van de helix. Vanochtend eerst 8 tussenstukken gezaagd. Ook heb ik de cirkels in tweeën gezaagd.

Afbeelding

Met metalen verbindingsplaatjes heb ik de tussenstukken tussen de 2 helften van de 1e cirkel geplaatst, en vervolgens 2x 40cm rails ertussen geprutst. Lekker werkje...

Afbeelding

Vanavond heb ik even testgereden, hierbij een kort filmpje. Zoals je ziet trekt de Hercules 18 kolenbakken zonder problemen omhoog, op lage snelheid. Mooi! 8-)
Laatst gewijzigd door shoven op 03 jan 2018 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Sprinkbaan

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Steven,

Ziet er goed uit, alleen jammer van al dat extra werk. ;-)


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Sprinkbaan

Bericht door traiNiac »

shoven schreef:Bullfrog snot is een of ander gel-achtig spul dat je op de wielen van je loc kunt smeren. Daardoor ontstaat een laagje dat de adhesie tussen rails en wiel bevordert, en daarmee de grip en de trekkracht van de loc.
Het wordt meestal gebruikt bij locs zonder anti-slipbandjes.
en nemen de contactvlakken tussen wiel en rails navenant af? Of geleidt het spul?
Leuk filmpje trouwens



DRV
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:16

Re: Sprinkbaan

Bericht door DRV »

Zoals je bezig bent bevalt me wel, ik zet alleen mijn eigen helix weer in twijfel als ik dit zo zie.
Andermans problemen kunnen ineens handig zijn :mrgreen:

MVG


Aangenaam mijn naam is Dennis
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Gewoon flink testen Dennis, zodat je er nog een beetje op tijd achter komt. Als ik dit moest doen als dat ding helemaal ingebouwd zit baalde ik veel meer, dit is nog goed te overzien.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Sprinkbaan

Bericht door Jeroen »

Steven, hier kunnen de meesten wat van leren. Grappig dat je achter dingen komt waar ik ook achter ben gekomen ooit, en waar ik het hier op t forum wel eens fout zie gaan.
Jij denkt nu: rigoreus de zaag er maar effe in. Nu doet het even pijn maar straks heb je enkel profijt van je beslissing nu.

Zelf heb ik twee loks die ook lopen te bitchen in mijn spiraal. Hier frommel ik er nog wel een pantovangertje in. Het zit op één bepaald plekje....

J.


Afbeelding

adg
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 sep 2008 19:33

Re: Sprinkbaan

Bericht door adg »

Hallo Steven,
Even een vraagje, dat tangetje met die rode handvaten op je 2e laatste foto, is dat zo'n ding om rail door te knippen?
Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n tangetje.

Trouwens leuk om je draadje weer te volgen, ziet er weer prefect uit. Ben zelf alleen nog maar draadjes aan het bakken in het "s" station.
Overigens wordt hij niet zo groot, ik heb die ruimte er niet voor.

Mvg,
Ad



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Sprinkbaan

Bericht door Henk van de Weerdt »

adg schreef:dat tangetje met die rode handvaten op je 2e laatste foto, is dat zo'n ding om rail door te knippen?
Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n tangetje.
Als ik het goed zie is dat een (draad)kniptangetje, met aan de andere kant een draadstripper.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Dat heb je goed gezien, het is een draadknipper met stripper.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Pff, het kreng is klaar. Nu ben ik bezig hem op zijn plek te plaatsen. Uiteraard weer wat onvoorziene situaties. De helix is breder dan gepland omdat de ruimte voor de later ertussen geplaatste delen iets breder is vanwege het stukje waar het draadeind in zit. Niet erg, maar hij steekt een klein stukje uit. Ik heb hem iets schuin geplaatst, dat maakt het ook makkelijker om de helix aan te sluiten op het schaduwstation.

Ik liep nog tegen iets irritants aan. Bij het doorslijpen van een deel schoot een stuk rails uit de bedding. Dat was niet te herstellen, dus nieuw stukje erin. Ik had nog wat oude Minitrix railstukken liggen. Hup, erin gezet en toen moest ik alleen nog een draadje eraan solderen... En dat ging dus niet. De soldeer pakte gewoon niet. Soldeerbout nog wat heter gestookt, maar noppes. Toen maar eens gegoogled, en wat bleek? Sommige oudere rails van Minitrix is van een zodanig materiaal (RVS) dat soldeer gewoon niet pakt (tenzij je aan de slag gaat met s39, zuren of dat soort troep). Grrr. :evil:

Dus railstuk er weer uit, enkeltje prullenbak, en vervangen door een oud Roco stuk dat zich wel weet te gedragen.
Maar goed, nu aansluiten op het schaduwstation, een keerlusje op niveau 0 maken, bezetmelders aansluiten en dan uitgebreid testrijden en stellen (daarbij is de constructie met draadeinden ideaal).

Gisteren ook nog wat extra spul gekocht. Ik moest in Vlaardingen zijn bij wat vrienden, en in het verlengde van hun straat zit MTE. Uiteraard ben ik even langs gegaan, en heb de eerste stukken Peco code 55 gescoord (de code 80 was op, 75 stuks zitten erin!), en ook nog een extra Multimaus. Die laatste ga ik gebruiken voor het programmeerspoor en als reserve centrale. De baan draait straks namelijk op 2 MM centrales, 1 voor het schaduwstation en 1 voor de rest, waarbij een van de twee als booster wordt gebruikt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Reindier
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2015 17:24

Re: Sprinkbaan

Bericht door Reindier »

Zozo je bent wel weer druk geweest ben benieuwd naar de foto's van al je inzet, volg je project op de voet :) suc6 en de beste wensen voor 2016! Voor iedereen natuurlijk hier.

Gr Reinier



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Sprinkbaan

Bericht door Marksintpancras »

Beste Steven,

Je gebruikt je vrije tijd weer nuttig, lijkt soms wel de wet van Murphy bij jouw.
Ik had op de valreep van 2015 ook nog een prorail ict storing, maar veel sneller opgelost dan het groot bedrijf ivm had wel de kennis en de kunde.

Maar ben nu wel benieuwd naar het eindresultaat van jouw ingreep, dus foto's :D

Met vriendelijke groet,
Mark


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie