Pagina 18 van 28

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 03 feb 2019 20:29
door Alfred
Hoi Steven, leuk dat je er weer bent! En bedankt voor je adviezen tot dusverre!

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 05 feb 2019 08:19
door Wim H
Hallo Steven,
Jammer dat je vorige ontwerp niet werkte en een bottleneck vormde.
Je nieuwe plan lijkt echter ook niet eenvoudig. Je noemt het zelf al een sporencircus en zo komt het op mij ook wel enigzins over. ;)
Niet alleen heb je 2 keerlussen aan het ovaal toegevoegd, het station zelf is ook nog eens een keerlus.

Ik zou eerst terug gaan naar de basis: wat wil je met je baan?
Ik ga er van uit dat jij een rijder bent, en geen rangeerder . Dat lees ik ook in je bouwdraadjes. Verder zeg je dat er bottlenecks waren in het vorige plan, waardoor de treinenloop stokte.

Het doel is dus een baan waar (veel) treinen soepel doorrijden. Mijn advies: hou het simpel en vermijd alle spoorverbindingen, keerlussen ed. Die lijken meer rijmogelijkheden te geven, maar leiden uiteindelijk tot opstoppingen.
Kijk bv naar de banen van Ron (Brummenbach) of Jeroen (Backeramm). Die zijn heel eenvoudig qua baanontwerp, maar daardoor is er juist veel verkeer omdat de treinen elkaar bijna niet in de weg kunnen zitten. Daarnaast is er voldoende ruimte voor landschap.

Je zou voor het volgende concept kunnen gaan:
schaduwstation - helix - paradebaanvak - doorgangsstation - 2e paradebaanvak - keerlus.
Dat is volledig lineair en de treinen kunnen lekker doorrijden. In de laatste keerlus kun je nog 1 of 2 wachtsporen toevoegen zodat daar een klein schaduwstation ontstaat.

Door je station wat verder uit te bouwen, kan er meer afwisseling ontstaan. Een inhaalspoor bv waar een stoptrein aan de kant wordt gehaald om door een IC te worden ingehaald (zoals bv in Backeramm).
Een paar extra sporen om goederentreinen aan de kant te halen. Een aansluiting naar een haven/containerterminal oid.

Groet, Wim

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 05 feb 2019 10:03
door Michiel
Ik onderschrijf Wim's adviezen helemaal. ;)

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 11 feb 2019 21:28
door shoven
Thanx guys.
Ik zag pas later dat er een keerlus in het station zit. Door hem op een andere plaats aan te sluiten wordt dat opgeheven.
Het ziet er overigens ingewikkelder uit dan het is. In essentie is het een dubbelsporig rondje, waar op enig moment dubbelsporig wordt afgetakt voor het station. Die 2 keerlussen liggen er al en werken eigenlijk al twee jaar prima. Ze dienden om een trein van rijrichting te laten veranderen omdat je anders nooit meer terug kwam de helix in. Met dit ontwerp zijn ze eigenlijk overbodig geworden maar ik laat ze er voorlopig inzitten.
Uitbouw van het station is zeker een mogelijkheid, daar denk ik nog over na. Een goederenspoor is ook wel aantrekkelijk.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 12 feb 2019 16:50
door Krab
Leuk je weer op het forum te zien en dat je er weer zin in heb om wat te prutsen .


mvg Sjaak

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 13 feb 2019 21:16
door Wim H
shoven schreef: 11 feb 2019 21:28
Het ziet er overigens ingewikkelder uit dan het is. In essentie is het een dubbelsporig rondje, waar op enig moment dubbelsporig wordt afgetakt voor het station. Die 2 keerlussen liggen er al en werken eigenlijk al twee jaar prima.
Hallo Steven,
Met alle respect, maar juist door die keerlussen en verbindingen vind ik het toch behoorlijk ingewikkeld... ;)
Je schreef dat de baan niet lekker liep, maar wat was dat dan precies? Als ik je nieuwste ontwerp met de eerdere versies vergelijk, dan zie ik met name veel overeenkomsten.
Aangezien je nu toch aan het aanpassen bent, is dit misschien het moment om het hele concept nog eens opnieuw te bekijken. Is het inderdaad wat je wilt? Voldoet het aan je verwachtingen van een modelbaan?

Zelf ben ik veel meer gecharmeerd van een lineair ontwerp (maar dat was denk ik al duidelijk :lol: ). Van A via B en C naar D (en weer terug).

Gewoon ter inspiratie een schetsje:
Afbeelding
Alles is dubbelsporig, maar ik was te lui om alle lijntjes dubbel te tekenen.
Komend vanuit het schaduwstation (en helix) eerst via een stukje paradebaanvak (zwart). Dan verder klimmend en door het doorgangsstation (rood). Daarna al klimmend via een 180 graden lus boven je helix naar een 2e paradebaanvak (blauw) om uiteindelijk in een deels verborgen keerlus te eindigen en terug te keren.
Groet, Wim

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 14 feb 2019 21:35
door bpieters
hoi Steven,
het railplan van Wim is een leuk ontwerp zonder overbodige lussen en slingers.
wel een heel lang soort hondebot en dat geeft beperking in de rijmogelijkheden.
het station en misschien een enkele aftakking naar een houtzagerij bijvoorbeeld zullen de rangeerplekken zijn.
verder een baan om veel te rijden met 2 paradetrajecten.
je zou ook in de rode baan na het station een lus kunnen maken en het blauwe deel dan als nevenbaan (enkelsporig?) kunnen maken.
groet,
Bert

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 15 feb 2019 11:32
door Wim H
Goedemorgen,
Het klopt dat door het linaire ontwerp, de rijmogelijkheden wat beperkt zijn. Er is natuurlijk maar 1 traject waar de treinen rijden dus in die zin is er minder afwisseling.
Door het station dan uit te bouwen, kun je het weer gevarieerder maken. Bijvoorbeeld door een inhaalspoor toe te voegen waar een stoptrein op zij wordt gehaald en daarna door een IC of doorgaande (express)goederentrein kan worden ingehaald.
Of een trein die uit het schaduwstation komt en in dit station eindigt (bv een spitstrein). Deze kan na enige tijd weer in de andere richting terug rijden en daarmee het "standaard" treinverkeer wat opleuken. Je zou hier zelfs een apart kopspoor voor kunnen toevoegen.
Daarnaast een aansluiting voor goederen (zagerij, container terminal, haven oid). Mogelijkheden genoeg.

Mocht je het lineaire ontwerp toch willen onderbreken, dan kun je er ook een splitsingsstation van maken, zoals in de schets hieronder:
Afbeelding
Vanuit de helix nog steeds via het zwarte paradespoor naar het station. Hier splitst de lijn nu in 2 dubbelsporige trajecten (rood en groen). Het rode spoor gaat over in het blauwe paradetraject. Het groene duikt direct een tunnel in en komt ook uit op het blauwe traject.
De 2 lijnen vormen dus eigenlijk een grote lus.
Het station krijgt nu meer gevarieerd verkeer omdat er treinen in 3 richtingen kunnen vertrekken.

Uiteraard zou je van 1 van de lijnen ook een enkelsporige lijn kunnen maken (wat Bert al aangaf).

Succes met brainstormen!
Groet, Wim

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 16 feb 2019 17:46
door shoven
Dank voor het meedenken mannen.
ik heb effe snel geschetst hoe het moet worden.

Afbeelding

Het is een groot dubbelsporig rondje, waar het station van aftakt. Ik moet nog uitvogelen hoeveel sporen ik dat geef.
Verder (niet getekend) zijn er dus 2 keerlussen, eentje die ondergronds loopt en de andere via een lus waar een leuke brug op komt te liggen. Doel daarvan is dat treinen van rijrichting kunnen wisselen. Dat is o.a. nodig om weer terug de helix in te kunnen, en bovendien vergroot het de variatie.

De baan is dus eigenlijk heel simpel, met toch redelijk wat variatie in het rijden. Daarna wil ik me op de scenery storten, want dat vind ik toch wel heel leuk.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 16 feb 2019 23:57
door bpieters
hoi steven,
in je ontwerp gaan de bruggen in de bovenste keerlus niet meer over stationssporen heen.
je zou de kopsporen van je station door kunnen laten lopen onder de brug door.
maakt de bruggen zinvol en geeft een goede aanleiding voor wat industrie ofzo.
verder is het een leuk ontwerp.
vooral het naar voren brengen van het station geeft meer mogelijkheden voor de scenery.
groet,
bert

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 17 feb 2019 11:46
door shoven
Ja, het is nu even heel grof weergegeven. De bruggen zullen over sporen, wegen, water of iets anders dat ik verzin heen geen. In elk geval niet in het luchtledige.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 19 feb 2019 16:14
door Wablo
Steven,
toch geen simpel tweesporig baantje langs de tafelrand :shock:
groetjes,
Bert

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 19 feb 2019 16:38
door Wim H
Bert, dit is een schematische weergave. Zijn werkelijke plan staat hier:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 20#p202444
Groet, Wim

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 16 mar 2019 14:58
door shoven
Het vordert langzaam.

Afbeelding

Ik heb een nieuwe wisselstraat aangelegd, die naar en van het station moet leiden.

Afbeelding
Overzicht van waar ik nu bezig ben. Puinhoop met gereedschap en zo, rechts de verbinding met de helix. Bovenaan de foto moet de andere verbinding nog gelegd worden. De wissels leggen is veel werk, ik doe dat meestal op een apart stuk mdf-plaat, die ik daarna in de baan inbouw. Zeker als je een hele wisselstraat moet doen is het wel lekker om niet de hele tijd onder de baan te hoeven werken, op z'n kop.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 16 mar 2019 15:11
door Bjor
Steven,
Hier worden grote werken verricht. En met het juiste gereedschap gaat dat vast van een leien dakje.
Het valt me op dat de boog naar de helix heel fraai en geleidelijk begint in de (meegebogen?) wissel en de straal van de boog geleidelijk kleiner wordt. Maar de tegenboog naar rechts begint heel abrupt. Is het misschien een idee de overgang van links naar rechts wat meer geleidelijk te laten verlopen? Dat zorgt voor een natuurgetrouwere treinenloop.

Maar: het is JOUW baan :mrgreen: .

Ben

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 16 mar 2019 15:29
door Wim H
Hallo Steven,
Ik vermoed dat deze tegenboog niet zichtbaar is, maar toch zou ik hem iets milder/geleidelijker maken (ruimte heb je wel). Reden is de betrouwbaarheid: sommige lange wagens willen nog wel eens met de buffers in elkaar haken op scherpe tegenbogen.
Je kunt het in ieder geval even testen. Gaat het goed, dan kun je hem natuurlijk gewoon laten zitten.
Groet, Wim

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 16 mar 2019 20:25
door shoven
Ik zal er nog ff naar kijken mannen. Hij komt uit het zicht, dus het criterium zal vooral zijn of het problemen oplevert.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 17 mar 2019 00:12
door Krab
Super dat je weer terug bent op het forum Steven .
Heb ik weer wat te volgen :mrgreen:


mvg Sjaak

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 17 mar 2019 21:57
door shoven
Ja ik ben langzaam aan maar weer een beetje aan het prutsen geslagen.
Vandaag het rondje gesloten, nu draadjes eraan en dan kan er test gereden worden.
En dan nog het station erin, wordt nog een uitdaging...

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 23 mar 2019 17:00
door shoven
Nou, het zit er allemaal in hoor. Alle rails ligt.

Afbeelding

Toegang tot de helix en ingang van het station (linksonder).

Afbeelding

Iets verder door, wisselstraat in het station om de hoofdsporen van 2 zijden te kunnen berijden. Hier liggen 4 gebogen wissels.

Afbeelding

Stationssporen, met 2 kopsporen voor treinstellen en trek-duwtreinen.

Afbeelding

En de andere ingang van het station, met de scissor.

Volgende stap: heel veel draadjes vastsolderen en aansluiten. En dan rijden, kijken waar er nog problemen zitten.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 24 mar 2019 10:42
door janiegein
hoi Steven dat ziet er weer knap uit.

succes met de draadjes bakkerij en dan maar hopen dat alles weer rijden zal zoals je uitgedacht had.
neem aan dat je na de draadjes ook nog met de nodige modules aan gang moet dus ook daar succes mee.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 10 jun 2019 21:24
door shoven
Nou, alles is inmiddels aangesloten en in Koploper ingevoerd.
De boel RIJDT. Uiteraard kom je dan de nodige problemen tegen die je mag oplossen. Gelukkig valt er veel in Koploper op te lossen.
Ik heb even snel een filmpje geschoten:


Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 10 jun 2019 21:54
door Hoontje
Lekker bezig Steven. Hopelijk gaat het draadjes solderen ook lekker vlot, zodat je snel van rijdende treinen kunt genieten.

Groetjes,

Hoontje

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 10 jun 2019 23:49
door Nico Essers
Ziet er netjes uit Steven. Altijd een mooi moment als alles rijdt.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 11 jun 2019 08:34
door janiegein
Hoi Steven,

weer knap in elkaar gezet en loopt ook weer mooi.

wat mij opvalt is jouw trein. Deze had ik nog niet eerder bij jou opgemerkt.
wat is dat en welk merk. zo,n blokkendooseffect spreekt mij wel aan.