Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Ron

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron » 04 sep 2019 07:12

Lekker bezig Wim.

Ik heb het XPS schuim gewoon met een figuurzaag (beugelzaag) gezaagd.
Die waren van mijn kinderen vroeger en hangen al jaren in de schuur.
Hiermee gaat het prima en als je een paar tunnelopeningen maakt kan je deze achter elkaar zetten en klaar is je tunnelbuis.

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 04 sep 2019 10:38

Hoi Ron, dat is ook een goed idee! Ik heb hier nog een ouderwetse figuurzaag liggen (uit mijn kindertijd :mrgreen: ). Ik ga het vanavond eens proberen.
Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 05 sep 2019 22:21

Hallo Ron,
Ik heb je tip mbt de figuurzaag geprobeerd. Dat ging inderdaad veel beter! Nogmaals bedankt! :D
Een klein beetje schuren en de binnenwand is netjes glad. Helaas moet ik deze week veel overwerken, dus ik heb niet heel veel kunnen doen. De basis is er in ieder geval, dus daar kan ik nu op voortborduren. Hopelijk kan ik zondag nog iets doen. Dan zal ik er ook nog een foto van maken.
Groet, Wim

Ron

Bericht door Ron » 06 sep 2019 14:22

Hoi Wim,

Figuurzagen, jong geleerd, oud gedaan :D

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 07 sep 2019 21:08

Het was inderdaad al weer een tijd geleden dat ik de figuurzaag voor het zagen van figuren heb gebruikt. Toch zeker zo'n 30 jaar :lol:
Ik heb hem de laatste jaren eigenlijk alleen gebruikt om rails door te zagen. Ik heb wel een Dremel, maar ik doe het liever met de hand. Je hebt dan meer controle en de zaagsnede wordt veel smaller. Je moet alleen goed plannen waar er gezaagd moet worden. Als de rails is vastgelijmd, kom je er niet meer bij...
Inmiddels ben ik terug in Moskou. Vandaag was ik druk bezig in de tuin van de datcha. Hopelijk kan ik morgen nog een beetje prutsen met de tunnelportalen.
Groet, Wim

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 15 sep 2019 20:00

Inmiddels heb ik nog wel een beetje geprutst met tunnelportalen, maar vanwege veel overwerk schiet het niet op. En in het kleine beetje vrije tijd dat dan na een lange werkdag over blijft, ga ik toch liever even met m'n dochtertje wandelen :)
Desalniettemin heb ik nog wel iets anders gedaan: de achtergrondplaat die links van de tunnel moet komen te staan is inmiddels op maat gezaagd en staat al in de 1e laag verf. Daar moet nog een 2e laag op. Geen fotos, die komen later deze week wel.
Groet, Wim

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 18 sep 2019 22:32

Tunnel uit XPS - deel 3
Goed, bij deze dan een paar fotos van de voortgang. Ik heb een nieuw stuk XPS schuim genomen en ook de papieren mock up van wat meer details voorzien zodat duidelijker is wat het uiteindelijk moet worden. Met een stoomlok en een boompje er voor lijkt het dan al heel wat:
Afbeelding

Vervolgens poging 2 met XPS. Met de figuurzaag ging het uitzagen van de opening al veel netter. Een beetje bewerken met een schuurpapiertje en dan krijgen we dit:

Afbeelding

Tenslotte het echte werk; het maken van het patroon van de stenen. Ik dacht dat dit vrij eenvoudig zou zijn, maar het viel me tegen om het netjes te doen. Dit is het voorlopige resultaat:

Afbeelding

De binnenkant is ook van stenen voorzien. Lastig om het daar netjes te doen, maar als het goed is zie je er later weinig van. Sowieso moet er nog een laag verf over. Uiteraard moet de voorkant van het portaal ook nog een patroon krijgen. En er komen nog frutsels op om het op te leuken. Kantelen, een jaartal, enz. Ik wil nu eerst de rest van de binnenkant van de tunnel maken. Dan alles in de verf en dan vastplakken.

Groet, Wim

Alro

Bericht door Alro » 19 sep 2019 07:56

Wim,

Het stenenpatroon aan de binnenkant ziet er al prima uit. Ben benieuwd hoe het portaal geverfd en wel er uiteindelijk uit gaat zien.

Onderwerp starter
Wim H

Bericht door Wim H » 19 sep 2019 10:04

Dank je Ronald!
Ik ben zelf eigenlijk ook wel erg benieuwd! :D
Groet, Wim

BenQ

Bericht door BenQ » 19 sep 2019 11:37

Wim,
Gaat goed zo, de kleur van de XPS is die van nature zo, bij mij is die veel lichter geel.
Iemand heeft ook stoeptegels op de lichtblauwe versie gekrast zag er ook zo mooi uit.

Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Bouw oude baanNeuffen 3
Peco 80 | Dinamo | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Plaats reactie