Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Nico en Harry,
Bedankt voor jullie reaktie!

Ik heb er al vrij lang tegen aan lopen hikken, want weinig zin om Altwied op te offeren / in de ijskast te zetten.
Maar nu ik wat meer bezig ben met Kurtscheid, begint dat nu ook te leven (in mijn hoofd dan he).
traiNiac schreef: 11 aug 2021 18:36 In de beperking herkent zich de meester.
Hoi Harry, is dat een hint om toch voor het 1e plan te gaan? Ik twijfel zelf nog steeds.
traiNiac schreef: 11 aug 2021 18:36 Tipje: met name de straat links naast de apotheek zou ik meer onder een hoek zetten. Dat is precies de plek waar de kijker tegen de achterwand aan kijkt.
Klopt. Ik wilde niet 1 lange weg langs de achtergrond, met alleen maar huizen op een rij. Om het te onderbreken, wil ik een paar zijstraatjes en eventueel een pleintje. Alleen is de overgang naar de achtergrond dan lastig bij een haaks op de achtergrond eindigende weg. Om het directe zicht te beperken, heb ik er in mijn schets 2 bomen voor geplaatst. Iets schuiner weg laten lopen, gaat ook nog helpen. Misschien een boom direct naast de apotheek, tegen de achtergrond aan die dan over de weg heen hangt. Eventueel kan er ook nog een spiegeltje op straat niveau bij.
Het is voorlopig een schetsje en ik moet kijken hoeveel ruimte ik in praktijk heb. Of eigenlijk hoe weinig ruimte...
traiNiac schreef: 11 aug 2021 18:36 En een vraagje: het achterste spoor op je fiddle yard, verdwijnt dat achter de coulisse op je middelste segmentje?
Inderdaad. Ik had eigenlijk nabij Kurtscheid een Basaltgroeve gedacht, waardoor ik op mijn Altwied-baan regelmatig Schotterzuege over de zijlijn zou kunnen laten rijden. Een BR50-Kab met 8 of 10 wagens leeg omhoog en dan beladen terug. :)
Maar goed, nu ik Kurtscheid zelf ga bouwen, moet ik die aansluiting dan ook hebben. Om geen volledige groeve met belading te moeten bouwen (heb ik ook geen ruimte voor), heb ik bedacht dat de werkelijke groeve iets verder van het station ligt. Er loopt dus een kleine spooraansluiting vanuit het station tussen de bebouwing van Kurtscheid naar de groeve die (fiktief) een paar honderd meter verderop ligt. Een beetje zoals vroeger de aansluiting van Akzo Nobel in Hengelo was.
Het industiespoortje verdwijnt tussen de bomen en gaat dan door de achtergrondcoulisse. Om de trein dan te kunnen opstellen heb ik het spoor doorgetrokken richting fiddleyard. Dan kan ik eventueel de wagens ook nog beladen (met de hand).
Ook hier is nog niet zeker of ik het ook werkelijk zo ga doen. De fiddleyard komt namelijk boven het kastje in de hal (te zien op de foto) en moet dus afneembaar zijn. Een extra aansluiting aan de achterkant maakt het dan weer lastiger om te bouwen. Maar misschien kan ik er een apart spoor maken los van de fiddle yard. Een TrainSafe koker oid.
Een alternatief is om aan te nemen dat de basaltgroeve een aansluiting op de vrije baan heeft, net voor Kurtscheid. Die is op de modelbaan dan niet zichtbaar want hij ligt dan links van de tunnel. Om de aansluiting dan te bereiken moeten de treinen kop maken in Kurtscheid. Je krijgt dan wel een soort heen en weer rijden van treinen: tunnel uit, station in, kopmaken, station uit, tunnel in. En dan nog een keer met de beladen trein.
Het leek me leuker om het dan via een aansluitspoor te simuleren. Maar we zien wel hoe het uiteindelijk uit pakt op de nieuwe plek in de hal. :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Nieuw materieel voor de Laubachtalbahn (Altwied - Kurtscheid)
Goedenavond allemaal. In een vorige bericht schreef ik dat er bij mijn bezoek aan het vaderland afgelopen juni nog wat bestellingen op mij lagen te wachten, waaronder nieuw rollend materieel. Daar zat ook een setje Umbauwagen in rode kleurstelling bij (Fleischmann 881904). Inmiddels staat dat dus ook in Moskou op de baan (tussen alle rommel...):

Afbeelding
Het is een leuk setje, dat door de rode kleur weer wat afwisseling geeft tussen al het groen. Helaas zaten er toch 2 maren aan... Ten eerste is te zien dat de 4 asser te hoog op zijn poten staat, vergeleken bij de 3 assers. Nu is dat typisch voor Fleischmann (mijn groene 4 assige Umbauwagen van F zijn ook hoger dan de 4 assers van Roco), maar ik had gedacht dat binnen 1 set / type de gebroeders F het toch consistent zouden houden. Niet dus... Dan zelf maar een keer gaan knutselen aan de draaistelbevestiging. Ik heb ooit ergens eens gelezen dat door het wegschuren van een randje aan de bak de 4 assers lager op hun poten komen te staan.

Een 2e verrassing was dat de middelste 3 asser (de AB) bij het rijden ontzettend aan het waggelen was. Eerst dacht ik dat hij ontspoord was, maar dat was niet het geval. Bij nadere inspectie bleek dat de middelste as van het rijtuig krom was. Hoewel deze as losjes in de houders zit en veel speelruimte heeft, bracht hij toch het hele rijtuig aan het schommelen. Geen gezicht! Ik heb de as verwijderd en nu rijdt het weer prima. Alleen is het nu een 2 asser geworden, wat ook geen gezicht is. Zie de foto hieronder. Het kromme asje is in de Wied gekieperd:

Afbeelding

Ik heb waarschijnlijk nog wel ergens een asje liggen van een oude goederenwagen. Misschien dat die past. Ach ja, zo blijf ik bezig... ;)
We zijn nu een paar dagen in Moskou (vakantie vieren! :D) dus ik ben weer wat meer met de modelbaan bezig. Ondertussen ben ik ook aan het meten om te zien wat ik kan hergebruiken van de oude baan. Oa de staanders en de deurtjes die onder de baan zitten. Met een beetje geluk (en planning) kan ik dan zonder veel moeite de basis voor de nieuwe baan gaan maken.

Groet, Wim



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door tv_man »

Dat kromme asje, dat moet je niet hebben. Gelukkig zijn asjes los verkrijgbaar, dus te zijner tijd zal dat probleem vast verholpen worden. En vreemd dat die wagons zo van elkaar afwijken qua hoogte. Hopelijk is dat zonder al te veel moeite aan te passen.
Mooie baanplannen voor je toekomstige baan. Is het nog een optie om het spoor dat achter verdwijnt nog aan de rest van je fiddleyard aan te sluiten? Want dan zou je daar een sleep ongeladen wagons achter kunnen laten en een sleep geladen wagons kunnen meenemen, bijvoorbeeld. Meer variatie en mogelijkheden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hoi Wim,
Als je aan de vierasser gaat werken ben ik wel benieuwd hoe je dat doet. Ik moet ook nog wat met die vierassers van Feischmann. Geen gezicht bij de 4-assers van Roco, maar Fleischmann heeft een type dat Roco niet had. Die combinatie van rode Umbau en V36 ziet er inderdaad heel leuk uit. En veel plezier daar in Moskou met de voorbereidingen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Norman,

Een wisseling van geladen en lege wagens in de fiddleyard heb ik wel aan gedacht. Met 2 identieke garnituren kun je dan leuk rangeren en het beladen van de wagens nabootsen. Echter, de fiddleyard moet afneembaar blijven en zal alleen tijdens bedrijf worden gekoppeld aan de baan. Ik wil een 2e overgang voorkomen. Echter, als ik met cassettes ga werken kan ik alsnog volle en lege wagens zonder veel gedoe wisselen. Ik ga er nog eens over denken. :)

@Harry: ik zal binnenkort nog eens zoeken of ik het artikel over het verlagen van de F* Umbauwagen kan vinden. Ik meen het ooit eens gelezen te hebben in een Miba oid. Maar misschien was het gewoon "ergens" op internet. Stummiforum misschien.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Optie 2 lijkt me het beste.
De zijweg links van de apotheek kun je ook weglaten en daar evt. nog een gebouw plaatsen.(zie de opmerking van Harry).
Het bovenste spoortje zou je op de fiddleyard nog van een spoortje kunnen voorzien voor de afwisseling.
Een leuk ontwerp zo!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Bert,

Bedankt voor je reaktie!

Ik neig zelf ook naar optie 2. Daar zijn net iets meer spooraansluitingen waardoor een buurtgoederentrein iets langer kan worden. 6 a 7 wagens in een trein ziet er net iets beter uit dan 4-5... En natuurlijk wordt niet elke spooraansluiting dagelijks door de Ng bediend.

Ik wil de losweg eigenlijk nog iets langer maken, dan kan ik daar meerdere wagens plaatsen (voor verschillende afnemers). Dat betekent wel dat de Tonwarenfabriek iets moet opschuiven. Maar ik kan de baan op dat punt misschien ietsje breder maken dan 60 cm. Dat deel zit toch in de hoek van de hal en daar kan nog wel een extra hoekje met scenery aan vast worden geknoopt zonder dat het dan de doorloop belemmert.

Wat de wegen en de bebouwing aan de achterkant betreft: ik moet in de praktijk nog uitzoeken hoe ik het precies ga uitvoeren. Een deel van de gebouwen zal zelfbouw (of verbouw) worden. Ik wil nl niet alleen losstaande standaard gebouwen hebben, maar min of meer natuurlijk aan elkaar gegroeide, in de loop der jaren uitgebreidde bebouwing. Dat levert allelei extra hoekjes op en gebouwen die niet onder een hoek van 90 graden op elkaar aansluiten. Een beetje zoals Josef Brandl dat doet. Dat legt de lat direct weer heel hoog, maar het is altijd goed om naar iets te streven, ook al haal ik dat niveau nu (bij lange na) niet :D
Hoe dan ook, er zal nog genoeg worden geschoven met het stratenplan en de bebouwing. Ik wil het nu niet in detail gaan plannen.
Ik zit nog wel te denken of ik het station in een hele flauwe boog zal leggen (radius 5 meter of zo), zodat het net iets minder recht toe recht aan is. Maar misschien maak ik het mezelf weer te lastig... 8)7

Wat het bovenste spoor op de fiddeyard betreft: daar zou ik inderdaad nog een 2e spoor kunnen leggen zodat ik een lege garnituur stortwagens kan brengen en tegelijk een andere (beladen) trein kan ophalen. Sowieso zal ik de Basaltgroeve minstens 2 x per dag moeten bedienen, want het is (uiteraard) een groeve met een flinke productie. En vanwege de steile helling van de Laubachtalbahn (39 promille) kunnen de treinen slechts kort zijn. ;)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Je hebt het al goed doordacht Wim. Ik zou ook twee sporen achter de coulissen laten eindigen en het kopstation in een flauwe bocht lijkt me ook heel goed. Ik heb die ervaring ook. Tipje nog voor de achtergrond, waarom geen proefopstelling maken door de achtergrondbebouwing in papier te vervaardigen? Dan kun je goed beoordelen hoe het straks het beste uitkomt met de bebouwing en de wegen naar de achtergrond.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Hoi Wim
Door de wissels op de fiddleyard worden de opstelsporen behoorlijk ingekort.
Is het misschien een optie een schuiflade voor de voorste sporen te maken?
Een naar voren schuivende lade geeft dan ook de mogelijkheid om er een cassette te plaatsen.
De 2 sporen van de zijlijn zouden dan met wissels en een omloopspoor kunnen.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

En dan is er nog de opvouwbare fiddleyard.
Het scharnier zit ter hoogte van het balkje halverwege het paneel.
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Heren,
traiNiac schreef: 16 aug 2021 17:10 ... Tipje nog voor de achtergrond, waarom geen proefopstelling maken door de achtergrondbebouwing in papier te vervaardigen? Dan kun je goed beoordelen hoe het straks het beste uitkomt met de bebouwing en de wegen naar de achtergrond.
Dank je Harry! Dat is inderdaad wel een goed idee. Voorlopig zal ik echter druk zijn met de onderconstructie van de baan. Ik wil zoveel mogelijk hergebruiken van de huidige baan. Maar voordat ik daar aan begin zal het minimaal oktober zijn, want dan zijn we pas weer in Moskou. Voorlopig kan ik dus alleen maar plannen maken. Ok, en bouwen aan de huizen waar ik 1.5 jaar geleden aan begonnen was. (ik moet nog steeds een paar vakjes met gips vullen....;) )
bpieters schreef: 16 aug 2021 18:54 Door de wissels op de fiddleyard worden de opstelsporen behoorlijk ingekort.
Is het misschien een optie een schuiflade voor de voorste sporen te maken?
Een naar voren schuivende lade geeft dan ook de mogelijkheid om er een cassette te plaatsen.
De 2 sporen van de zijlijn zouden dan met wissels en een omloopspoor kunnen.
Hoi Bert,
Bedankt voor de tip! Een schuiflade zou zeker helpen om de nuttige lengte te vergroten. De reden dat ik nu de wisselstraat heb, is dat dit het linkerdeel van mijn huidige schaduwstation is. Dat wil ik eigenlijk hergebruiken, omdat het al klaar is (incl alle electra). Qua lengte: de meeste personentreinen zullen kort zijn; een 3 delige railbus, een BR 212 met 2 of 3 Silberlingen, een setje 3 of 4 assige Umbauwagen met lok. Typische treinlengtes zijn dus 40-60 cm. Die kan ik in het huidige halve schaduwstation (net) kwijt.
Het langere spoor dat bij het 1e wissel in de fiddleyard aftakt, was op de huidige baan bedoeld als opstelspoor voor een langere doorgaande goederentrein. Nu kan ik er een Ng van 80-85 cm op kwijt.

Waar ik ook rekening mee moet houden is dat de fiddleyard afneembaar moet blijven, omdat hij boven het kastje in de hal komt. Misschien kan ik mijn vrouw nog overtuigen om er een vaste verbinding van te maken, maar ik ga met alleen het zichtbare deel al een behoorlijk deel van de hal in beslag nemen.
Je link met de opvouwbare fiddleyard is erg interessant! Daar ga ik nog eens beter over nadenken :) Uiteraard zou het wel weer flink wat extra werk betekenen (houten onderbouw + rails), maar ik vind het een inventieve oplossing. :Thumb

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 17 aug 2021 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Het voordeel van de opvouwbare fiddleyard is de nauwkeurigheid van de railaansluitingen en de snelle ingebruikname.(en weer opklappen natuurlijk)Bovendien geen extra bergruimte nodig.
Wel wat werk om te maken natuurlijk.
Komt van een Amerikaanse site.Ik kan zo gauw geen bouwtekening vinden maar de plaatjes verduidelijken al een hoop.En er is meer hout toegevoegd dan strikt noodzakelijk voor de functionaliteit.
Ik zou hem wel achter een frieslijst maken want het moet ook wel mooi ogen in een entreehal.
En de constructie van de omlijsting zou je weer als draaipunt kunnen gebruiken voor de fiddleyard.
Scheelt weer wat hout.
Als draaipunt zou je bijv een koperen gaspijp kunnen nemen.
Als je treinen erop passen kun je het plan met de wissels zo laten.
De plaatjes kreeg ik via pinterest maar de site is:
https://michaelsrailways.blogspot.com/2 ... -yard.html

De beperking qua lengte zit in de afstand b.k. plaat en het plafond.
Met een lengte van 1m en plafondhoogte van 2,4 m kom je uit op b.k. plaat ca.1,3m.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Bedankt voor de link Bert!
Interessante constructie, ook in combinatie met het draaiplateau.
Mijn baan zal weer op 150 cm hoogte komen (hoogte van de sporen boven de vloer). Maar ons plafond is hoog genoeg (ik schat minstens 270 cm) dus dat zal geen probleem zijn.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Dat draaiplateau en dat horizontaal draaien van het geheel om het scharnier aan de voorkant is bij jou niet van toepassing denk ik dus de constructie wordt dan wel een stuk eenvoudiger.
Het was dus een Engelse site ipv Amerikaans. :D :D
Succes met het uitwerken van het plan.
Ik blijf het net als bij Altwied op de voet volgen.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Hoi Wim,
Ik ben zo vrij een schetsje te plaatsen van de opklapbare fiddleyard uitgaande van een plafondhoogte van 2,7m.
De hoogte van de scenery kan dan max. 36cm zijn.
Er is wel een afschuining aan het eind nodig om de draaicirkel te kunnen maken.
Positie 2 is geen vaste stand maar uitsluitend om de maten te bepalen.
Maten in mm.
E.e.a. zou in jouw situatie goed passen.
Bijlagen
scan1.jpg
scan1.jpg (117.6 KiB) 2004 keer bekeken


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

:Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Bert,
Sorry voor mijn late reactie! We waren een weekje met vakantie naar een hotel en ik had de pc thuis gelaten :)

Bedankt voor je schets! Het is inderdaad een vrij eenvoudige constructie, maar vraagt wel goed uitmeten en nauwkeurig werken. En inderdaad opletten met de plafond hoogte zodat het niet gaat botsen. Daarnaast vraag ik me af hoe stevig de hoek van de fiddleyard is (tussen het deel met de sporen en het opstaande latje van 18 cm). Misschien is daar nog extra versteviging nodig.

Inmiddels zijn we weer in Moskou en heb ik de plafond hoogte precies opgemeten: het grootste deel van de hal heeft een plafond van 281 cm. Alleen in de hoek waar de modelbaan komt te staan is er een verlaagd plafond: 265 cm (zul je altijd zien....)
Dat beperkt de lengte van de fiddleyard dus nog iets meer (95 cm ipv 100).
De afschuining is inderdaad zeker nodig, net als de marge van 20 mm. Het hoogste punt wordt nl bereikt als het verste punt van de fiddle yard precies boven het draaipunt staat (dus net ietsje verder dan positie 2). Maar goed, daardoor komt hij slechts 17 mm hoger dus dat past in die marge van 20 mm.

Voordat ik aan de werkelijke constructie van de fiddleyard toe kom, moet ik eerst de basis van het vaste deel gaan bouwen/plaatsen. Ik wil zoveel mogelijk van de huidige baan gebruiken. Het linker deel met de 4 kastdeurtjes bv is 180 cm breed en dat past dus mooi onder de nieuwe baan. Het moet alleen iets minder diep worden (45 cm ipv 60) dus ik zal nog wel iets moeten aanpassen/zagen.
Daarnaast wil ook de ophanging van de fries en de verlichting direct meenemen. Bij de huidige baan zit dat een beetje houtje-touwtje in elkaar...
De fries kan ik voor een groot deel overnemen van de oude baan. Alleen het landschapsprofiel voor het station zal ik nieuw moeten maken.

Genoeg te doen dus. Terwijl ik eigenlijk gewoon verder wilde met de tunnel en de brug over de Wied.
Dat laatste is nog een puntje: Kurtscheid ligt op een hoogplateau, dus er is daar helemaal geen riviertje. Zelf de Laubach (een klein beekje) ontspringt lager... Maar ik wil die module toch hergebruiken, dus in mijn Kurtscheid stroomt er dus een aanzienlijke beek over de hoogvlakte :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Hoi Wim,
De late reactie is begrijpelijk omdat het een hobby is en andere dingen dan voorgaan.
Ik ben me ook aan het orienteren en plannen om een fiddleyard te maken die demontabel of op cq neerklapbaar moet worden want hij komt voor de deur.
Het probleem wat je aankaart komt me bekend voor.
In 1e instantie was mijn plan om het traject Hochdorf-Frasdorf uit te beelden maar uiteindelijk toch maar een fictief traject aan het maken maar dan wel zoals het in werkelijkheid had kunnen zijn.(net als Altwied).
Dit geeft je de vrijheid om eea iets aan te passen maar wel rekening houdend met de omgeving in mijn geval de Chiemgau.
Ik zie het resultaat van je hoofdbrekens met spanning tegemoet.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied - pardon, Kurtscheid im Westerwald

Bericht door Wim H »

En inmiddels is het al weer september... :(
Naast het fantaseren over de mogelijkheden van de klapbare fiddleyard, heb ik ook zitten denken over mijn baanplan.

Aangezien het een eindstation van een zijlijn is, zou er logischerwijs ook een lokloodsje moeten zijn, zodat (in ieder geval in vroeger tijden) de stoomlok van de laatste trein daar kan overnachten.
In tegenstelling tot veel modelbouwers, ben ik geen fan van (grote) stoomdepots met draaischijf en tig-standige polygonale lokloods, dus normaliter laat ik die dan ook weg uit mijn baanplannen. Een schuurtje voor de Bahnhofs-Kof is het grootste dat ik ooit heb gepland (in een vorige baan, uit mijn h0 tijd). :D

Maar goed, nu ik met Kurtscheid bezig ben, zou er eigenlijk wel een minidepot aanwezig moeten zijn. In ieder geval in het oorspronkelijke stationsontwerp, dus een lokloods met kolenbunkertje en een waterkraan. Aangezien mijn modelbaan rond 1970 "speelt", kan ik altijd aannemen dat de lokloods de tand des tijds niet heeft overleefd. Bijvoorbeeld omdat hij in de oorlog is plat gebombardeerd... Of dat hij ooit is afgebrand, omdat de stoker met vuur speelde... Maar zelfs zonder loods zou het spoortje er nog wel zijn.
Ik zit nu te denken waar in het station de logische plek zou zijn. Voor een Beierse baan aan de linkerkant van het station (de inrit), maar ja, ik zit in het Rheinland. Ik vermoed dat de rechterkant dan waarschijnlijker zou zijn. Dus eigenlijk op de plek waar nu de Sprudelfabriek staat. Dat zou natuurlijk kunnen: na afbranden van de loods is het terrein verkocht aan een particulier (de fabriekseigenaar) die er een overslagloods van zijn fabriek heeft gebouwd. De DB had het spoor toch niet meer nodig omdat er alleen nog met diesels wordt gereden.
Het zou wel betekenen dat de Sprudelfabriek een relatief modern gebouw zou moeten zijn. Maar dat vind ik op zich best; het hoeft niet allemaal vakwerk en Gruenderzeit architektuur te zijn... ;)

Een alternatief is dat de lokloods toch links stond, ongeveer op de plek van het restaurant. Maar dan moet het retaurantje modern worden en daar had ik juist wel een vakwerkhuisje in gedachten (ik ben er al mee aan het bouwen).

Ja, ik weet het. Soms maak ik het mezelf erg moeilijk.... ;)

Groet, Wim

PS misschien moet ik dit verplaatsen naar het baanplan subforum...


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Hoi Wim,
Uitgaande van versie 2.
Je zou dat spoor waar ladestrasse en rampe aanliggen iets kunnen draaien richting voorkant ( bijna of helemaal parallel aan het spoor naar de tonwaren)
Dan creeer je iets meer ruimte daarboven.
Dan ligt de rampe dus aan 1 kopspoor wat wel vaker voorkwam.
Ladestrasse kan dan tussen die 2 sporen eventueel.
Het kopspoortje wat nu nog gedeeltelijk aan de rampe ligt daarboven zou je dan kunnen gebruiken voor kolen, water en lokloodsje,dus iets verlengen.
Deze laatste komt dan dus boven de tonwarenhandel te staan.(afscheiding met een hek ofzo?).
Meer sporen toevoegen zou ik niet doen,anders wordt het wel heel druk.
Je moet dan wel het wegtrace aanpassen.😁😁😁


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Afbeelding
Hoi Wim,
Zoiets als dit dus.
De Rampe zou ik iets geringer van afmeting maken zodat je wat ruimtelijker effect krijgt.
De Tonwaren zou je nog iets naar links kunnen plaatsen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Bert,
Bedankt voor je reaktie en je schets! Ik denk dat de rechterkant van de baan inderdaad de meest logische plek is.
Het 2e spoor langs de verhoogde kop/zijlading zat ik al over te twijfelen. Zoveel zal er in Kurtscheid niet worden verladen, waarschijnlijk alleen wat boomstammen.
Dan is het beter om dat spoortje om te bouwen naar het vroegere lokloodsspoor.
Ik moet nog wel even puzzelen hoe precies. Ik wilde de losweg eigenlijk nog iets langer maken zodat er meerdere klanten tegelijk bediend kunnen worden. De Tonwarenfabriek schuift waarschijnlijk nog iets verder de hoek in. De plaat moet daar dan wel iets breder worden, maar daar heb ik wel ruimte voor in die hoek.

Al denkend over het vroegere minidepot zit ik nu al te fantaseren over de mogelijkheden om het aan te kleden: de fundamenten van de loods zouden er nog kunnen staan. En ook die van het kolenbunkertje (beide overwoekerd met planten).
Maar goed, eerst maar eens beginnen met de onderbouw. Daar kom ik echter pas over een paar weken aan toe...

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Als je rechteronderhoek toch iets groter kan dan zou het al schelen als de tonwaren aan de andere kant van het spoor kan.Dan heb je ineens een redelijke ruimte extra bij het station tot je beschikking.
Een verouderd minidepot is wel een leuk item.
Ik heb al veel banen gezien maar dat is toch wel vrij uniek.Een halfgesloopte en verroeste stomer erbij is dan ook misschien een idee.
Alvast succes met de onderbouw!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Aanpassingen baanplan Kurtscheid

Hallo allemaal. We zijn weer een maandje verder. Behalve drukte op het werk is de hele familie ook nog eens ziek geweest (alleen verkouden, geen Covid gelukkig). Momenteel zijn we even in Moskou (doktersbezoek want m'n dochtertje besloot nog een 2e keer flink verkouden te worden...).
Hoe dan ook, ik heb dus nog niet kunnen werken aan de onderbouw van de nieuwe baan. Wel heb ik wat hout voor de onderbouw verzameld (een paar lange latten die mijn schoonvader nog had liggen). Omdat de covid situatie in Rusland momenteel niet rooskleurig is (om het nog eniszins positief te stellen...), zullen we tot einde van dit jaar nog wel in de datcha doorbrengen... Veel voortgang verwacht ik daarom nog niet (maar dat zou ook erg uitzonderlijk zijn voor mij :D )

Desalniettemin ben ik wel bezig met het ontwerp van station Kurtscheid. Het idee van een vervallen lokloodsje (of de fundamenten daarvan) is blijven hangen en heb ik toegevoegd.
Daarnaast wilde ik toch het wat uitgebreidere plan verwezenlijken, omdat het net wat meer mogelijkheden geeft om te rangeren. Het enige punt waar ik mee in mijn maag zat, was de bereikbaarheid, omdat ik met de hand wil ontkoppelen (en aankoppelen indien nodig). Op sommige punten zou ik toch zeker 40 cm diep moeten reiken bij een baan die 150 cm hoog is. Als er dan aan de voorkant ook nog scenery staat, wordt het wel erg lastig. Vandaar dat ik de baan in het midden iets smaller heb gemaakt. Dit gaat helaas ten koste van garage Ludolf, maar wie weet kan ik daar nog ergens anders een plekje voor vinden.

Zie het plan hieronder. NB voor de variatie heb ik ook treinen/goederenwagens ingetekend:
Afbeelding
Het smallere middendeel heb ik rechts gecompenseerd met een breder deel waar de Tonwarenfabrik: komt. Ik zit te denken om dit als een aanbouwstuk uit te werken. Dan kan ik eerst het hoofddeel van het station bouwen en dan later uitbreiden met een extra spooraansluiting.
De losweg is nu ook iets langer en de Kombirampe wordt nu met nog maar 1 spoor bediend. Het aansluitspoor richting Tonwarenfabrik kan nu eventueel deels als losweg worden gebruikt.

De voormalige lokloods met kleine kolenverlading heb ik tussen het uithaalspoor en de aansluiting van de Sprudelfabrik gepland. Dat kwam net iets beter uit dan aan de zuidzijde.

Ik zit nu te twijfelen of ik aan de rechterkant van het station een driewegwissel zal gebruiken. Eigenlijk wilde ik alleen gewone wissels gebruiken, vanwege de bedrijfszekerheid. Aan de andere kant zou een driewegwissel hier wel logisch zijn en ook net iets meer nuttige lengte in het station geven. Omdat het een kopstation is, wordt hier alleen gerangeerd (het is geen doorgaand hoofdspoor). Heeft iemand ervaring met de 3wegwissels van Peco (code 55)? Met name om te rangeren (dus langzaam rijden met een 3 assig lokomotiefje).

Hopelijk kan ik de komende tijd toch echt aan de slag. Waarschijnlijk zal ik binnenkort eens een paar weekenden alleen in Moskou plannen, zodat ik ook ongestoord kan werken. Het wordt tijd dat mijn dochterje haar slaapkamer ook echt voor zichzelf heeft :) En tijd dat ik zelf weer echte voortgang boek ipv te dromen over wat zou kunnen zijn... ;)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Mooi baanplan,Wim
De bereikbaarheid qua aan-en loskoppelen is wel een dingetje.
Misschien kun je een (uitschuifbare of neerklapbare) trede maken om op te staan.
Bijv. 25 cm hoger staan kan heel veel uitmaken.
Voor wat betreft de driewegwissel heb ik geen ervaring.
Met de kleine radius wissels bespaar je wel wat lengte.


Plaats reactie