Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Fenna!
Tsja, het was niet mijn eerste keus, maar uit nood geboren. Deze muur was de enige plek in huis waar ik een baan zou kunnen bouwen. Ik heb nog gedacht over schaduwstation onder de baan, maar dan zit je weer met een helix die ook vrij steil zou moeten worden. Sowieso ben ik geen voorstander van helixen. En vanwege het bureau onder de baan was er dan nog minder ruimte voor een schaduwstation.
Het grote nadeel van mijn huidige schaduwstation is de slechte toegankelijkheid. Ik vrees dat me dat op termijn gaat opbreken. Nou ja, we zullen wel zien... Eerst de boel maar eens aan het rijden krijgen. Nu is het alleen een groot diorama (in aanbouw...)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Gefeliciteerd met je 44e verjaardag.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Gefeliciteerd Wim met je verjaardag.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

van harte gefeliciteerd!
ga je nog een camera oid plaatsen in het schaduwstation voor de visuele controle?
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Ben, Nico en Bert,
Bedankt voor de felicitaties! Ik was al een tijdje niet meer op het forum geweest, omdat de familie uit Nederland op bezoek was. Ook leuk natuurlijk :) Maar er is dus even niet aan de baan gewerkt. (Niet dat ik dat zonder bezoek wel had gedaan :D )
Mijn ouders brachten nog wel wat leuks mee: de City Bahn rijtuigen die ik een tijdje geleden via Catawiki had gekocht. Ik zal binnenkort een foto plaatsen. Momenteel ben ik niet in Moskou.

Bert: er komt geen camera in het schaduwstation. Vanaf de linker zijkant kan ik het schaduwstation zien. Ik zit nog wel te denken om een spiegel boven de baan te hangen zodat ik ook vanaf de voorkant zicht op de treinen aan de achterkant heb. Maar ik ga eerst uitproberen of het bevalt zoals het nu is.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Zelf ook lange tijd niet actief geweest op het forum, maar nu even je draadje bijgelezen. De verlengde overwegboom ziet er goed uit. Maar je friezen zijn zeker heel fraai geworden. Dat is wel een gemis bij mijn losse segmenten. Een achtergrond kan nog wel, maar ook nog een constructie met verlichting wordt me teveel gedoe.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Zooooo..... Even een dikke laag stof wegblazen! De laatste maanden is er eigenlijk niets meer aan de baan gedaan. Ik was erg druk met zakenreizen, vakanties, werk op kantoor, werk in de tuin van de datcha en andere zaken. Inmiddels zijn we net terug van een korte vakantie in Nederland (de extreme warmte hebben we net op tijd kunnen ontlopen, de chaos op Schiphol ook...).
Tijd om weer eens iets met treintjes te gaan doen :)

Eerst moet ik even flink gaan opruimen, want de baan is veranderd in een opslagplaats van allerlei zaken die er niet op horen te liggen. Daarna weer echt aan het werk. De fries moet nog een 2e laag bruine verf krijgen. En de laatste electra worden aangesloten. Binnenkort weer info en foto's!

Groet, Wim



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door erik-n-fan »

Ja! Leuk. Ik ben benieuwd en blijf leuke plaatjes schieten, ik gluur altijd graag mee met andermans chaos en (soms gebrek aan) voortgang


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Chaos en gebrek aan voortgang? Dan ben je bij mij aan het goede adres! :mrgreen:
Al ben ik echt - ECHT - van plan daar iets aan te doen.... ;)
Het zou nu zeker het moment zijn: mijn vrouw is naar de kapper, mijn dochtertje slaapt, dus geen excuses om niet aan de baan te werken.
Maar ipv daarvan hang ik nu op het forum rond...
Maar ik neem je stille hint ter harte en ga aan de slag :D

Groet, Wim

Edit: zo ziet de baan er nu dus uit....:
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bpieters »

Wel heel veel "scenery" op de baan. Het fenomeen als verzamelplaats komt me bekend voor.
Succes met opruimen.
Gr Bert


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Bouwen in segmenten is een oplossing: die staan op zijn kant gedurende de treinloze periodes :lol:

Hoewel, bij mij staan er momenteel een paar segmenten op zijn kant en daar bovenop staan toch weer een paar dozen. Heb je de daad al bij het woord gevoegd Wim? We willen foto's zien van treintjes :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Mijn baan is ook in segmenten opgebouwd Harry. :) Maar niet allemaal van gelijke grootte. En ze zijn ook niet heel snel te demonteren. Gelukkig hoeft dat ook niet.
Wat betreft daad bij woord: een beetje. Ik ben begonnen met opruimen. Maar het probleem is dan dat er altijd eerst meer rommel ontstaat. De baan is nu half leeg, maar ik ben nu bezig met het opruimen/organiseren van alle spullen die ik heb verzameld in de afgelopen jaren. Eigenlijk heb ik een stuk of 10 rommeldozen met van alles en nog wat, varierend van stukjes afvalplastic (die vast nog wel ergens voor te gebruiken zijn), tot aan half afgebouwde huizen. Dat moet nu eigenlijk eerst aangepakt worden. Helaas zit ik deze week weer met overwerk en blijft er 's avonds geen tijd over. Komend weekend dan maar.
In ieder geval zal ik nog een foto posten van mijn City Bahn garnituur.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Goedenavond allemaal,

Bij deze dan de foto's van mijn City Bahn setje:

Afbeelding
De trein met gemoderniseerde Silberlingen loopt Altwied binnen. De lok staat aan de dalkant en duwt de trein tegen de helling op. De DB deed dit met opzet, omdat dan bij de zwaarste belasting (tijdens het klimmen door het dal van de Wied) het roet uit de lok de minste kans had om de lichtgrijze wagens te besmeuren. Bergaf werd dan uiteraard getrokken maar dan was er minder uitstoot.


Afbeelding
De trein past precies langs het perron van Altwied (dat nog steeds gebouwd moet worden... :roll: ). De stuurstand wagen staat vlak voor het (nu nog) imaginaire uitrijsein. Na een korte stop zal de trein zijn reis naar Altenkirchen voortzetten.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Toch een heel fraai ensemble, die City Bahn. Vooral dat stuurstandrijtuig met de Karlsruhe kop is fraai. Helaas waren de stuurstandrijtuigen in tijdperk 3 een stuk minder fraai.
En je tafel is opgeruimd!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Zo, weer een paar weken verder... :roll: Vanwege vakantie en een zakenreis is er niet veel gekomen van modelbouwen. En bij terugkomst heb ik eerst de "voorraadkast" onder de baan verder opgeruimd. Inmiddels is dat gedaan en zijn de kastjes weer op orde. Alle verf staat weer bij elkaar, hetzelfde geldt voor gereedschap en alle andere frutsels die ik "vast nog wel ergens een keer voor kan gebruiken" :D
Twee vuilniszakken vol afval zijn verdwenen. Dat was of dubbelop of toch eigenlijk echt niet te gebruiken.
Maar goed, de zomerschoonmaak zit er op. De baan is leeg, de kastjes opgeruimd. Toch wel fijn.

Nu weer echt met de baan bezig. Vanavond heb ik de voorkant van de baan nog een extra laagje bruine verf gegeven, want de eerste laag dekte niet helemaal. Nu nog een laagje blanke lak ter bescherming en dan is dat klaar. Fotos heb ik niet, maar daar is toch niks nieuws op te zien.
Komend weekend eens aan de slag met een tunnelportaal uit XPS schuim. Dat had ik een half jaar geleden al willen doen, maar ja....

@Harry: Ik ben inderdaad erg tevreden met de CityBahn set. :) Het ziet er fris uit. En ja, de kop in Tp 3 (Hasenkasten) zag er iets minder charmant uit.
Soms heeft Tp 4 dus ook zijn voordelen. Weinig tot geen stomers, maar wel weer veel andere interessante combinaties. Als ik ruimte (en tijd) voor een hoofdlijn zou hebben, zou er ook zeker een BR 103 komen. Dat vind ik toch wel de mooiste lok die ooit op het spoor heeft gereden. In TEE kleuren dan, de latere kleurstellingen vond ik wat minder geslaagd.
Maar goed, de hoofdlijn komt er niet. De 103 blijft alleen op een poster aanwezig. Ook leuk :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Zeker. De 103 vind ik ook een hele fraaie lok, maar dat past niet echt op nevenlijntjes zonder bovenleiding.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tunnel uit XPS
Weer een weekje verder... Gelukkig heb ik niet niks gedaan, al is het ook niet veel. Ik ben eens begonnen met hakken in een stuk XPS:
Afbeelding
De opening van de tunnel heb ik met een mesje uitgesneden, maar dat werkt niet goed; veel te onnauwkeurig. Gladschuren gaat ook niet werken denk ik. Ik zal het eens proberen met een hete draad. Ik heb niet zo'n mooi snij-apparaat van Proxxon, maar ik kan zelf ook wel iets fabrieken met een trafo en een stukje elektradraad. In een ver verleden heb ik dat ook wel eens gedaan.
De opening is trouwens nog iets te hoog. Ik had met opzet aan de onderkant te veel materiaal laten zitten. Een stukje extra wegsnijden is immers gemakkelijker dan er weer iets aan plakken.
Het inkrassen van de stenen rond de opening ging al beter, maar is ook nog niet netjes genoeg. Geeft niks, dit is een oefenstukje. En ik kan deze tunnelopening mooi gebruiken om dimensies af te schatten. Zo heb ik ook de zijmuren uit een stukje papier geknipt om te zien hoe groot ze moeten worden:
Afbeelding
Ik denk dat ze nog iets kleiner (korter) moeten worden, zeker die muur aan de achterkant. Ze steken nu te ver richting het riviertje.

Met een plaatje hout aan de linker zijkant van de modelbaan gaat het lijken op wat het uiteindelijk moet worden. Daar zal ik nog een achtergrond op moeten schilderen. Ik heb ook nog een stukje karton schuin gezet om het verloop van de helling aan te geven. De zijvleugel aan de rechterkant van de tunnel is inderdaad te groot. Ik zal er nog eens iets van afknippen.
Afbeelding
Uiteindelijk moet er achter de spoorbrug nog een kleine voetbrug over de Wied komen. Rechts gaat het wandelpad dan naar station Altwied. Links klimt het zigzaggend tegen de helling op en verdwijnt in het bos. Net naast het tunnelportaal plaats ik nog een uitzichtpunt met een bankje waar een vermoeide wandelaar van het uitzicht over het Wieddal kan genieten.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 07 sep 2019 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Als je weet waarvoor die zijmuren zijn dan is de grootte goed in te schatten.
Deze muren dienen ervoor om niet te veel te hoeven afgraven of afhakken van de zijkanten.
Dus de muur tussen het spoor en de rivier zou kunnen dienen om de trein op te vangen maar niet voor bezuiniging.
De andere kant is ongewis want dat is de begrenzing van de baan.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Ben,
Dank voor je reactie! De muren dienen inderdaad om de druk van het gesteente op te vangen. Om een wat beter beeld te krijgen van het landschap: het riviertje stroomt van rechts-voor naar links-achter. De brug en dus ook de tunnel bevinden zich dus op een plek waar de rivier een bocht naar rechts maakt. Daardoor zal de bergwand redelijk steil zijn (langzaam maar zeker afgesleten door het kabbelende water van de Wied).
Als ik de baan in theorie naar de voorzijde zou uitbreiden, dan moet daar eerst de rivier komen (parallel aan het spoor) en daarna een helling. Als je voor de baan staat, sta je dus als het ware vanaf de helling uit te kijken op de tunnel, brug en station Altwied.
De voorste steunmuur kan blijven zoals hij is, want die komt min of meer overeen met het landschapsprofiel aan de voorzijde van de baan. De muur aan de achterzijde kan denk ik ietsje ingekort worden.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tunnel uit XPS - deel 2
Ik heb de zijmuren iets verkleind. En ook het portaal asymmetrisch gemaakt. Dit lijkt me beter:
Afbeelding

Ik moet niet vergeten ook de tunnelbuis te maken. Waarschijnlijk uit wat dun schuim waar ik de stenen in kras. Niet heel fancy, want het is de bedoeling dat het een donkere tunnel wordt. Als het goed is, kun je er dan toch niet veel van zien. ;)

Aan de andere kant van de baan verdwijnt het spoor ook in een tunnel. Dat wordt een symmetrisch portaal denk ik. De rotswand is hier steiler, dus kunnen de vleugelmuren ook een stuk korter:
Afbeelding

Nu ik bezig ben met scenery voel ik dat ik weer veel meer zin heb om te bouwen. En de zomer loopt hier toch op z'n eind dus is er ook minder in de tuin te doen :)
We zullen zien of ik nu opeens een vlaag van bouwwoede ga krijgen... Mijn vrouw denkt van niet, want ze ziet me nu achter de pc zitten ipv te bouwen. Waarschijnlijk heeft ze gelijk... :mrgreen: :lol:
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Lekker bezig Wim.

Ik heb het XPS schuim gewoon met een figuurzaag (beugelzaag) gezaagd.
Die waren van mijn kinderen vroeger en hangen al jaren in de schuur.
Hiermee gaat het prima en als je een paar tunnelopeningen maakt kan je deze achter elkaar zetten en klaar is je tunnelbuis.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Ron, dat is ook een goed idee! Ik heb hier nog een ouderwetse figuurzaag liggen (uit mijn kindertijd :mrgreen: ). Ik ga het vanavond eens proberen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Ron,
Ik heb je tip mbt de figuurzaag geprobeerd. Dat ging inderdaad veel beter! Nogmaals bedankt! :D
Een klein beetje schuren en de binnenwand is netjes glad. Helaas moet ik deze week veel overwerken, dus ik heb niet heel veel kunnen doen. De basis is er in ieder geval, dus daar kan ik nu op voortborduren. Hopelijk kan ik zondag nog iets doen. Dan zal ik er ook nog een foto van maken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Hoi Wim,

Figuurzagen, jong geleerd, oud gedaan :D

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Het was inderdaad al weer een tijd geleden dat ik de figuurzaag voor het zagen van figuren heb gebruikt. Toch zeker zo'n 30 jaar :lol:
Ik heb hem de laatste jaren eigenlijk alleen gebruikt om rails door te zagen. Ik heb wel een Dremel, maar ik doe het liever met de hand. Je hebt dan meer controle en de zaagsnede wordt veel smaller. Je moet alleen goed plannen waar er gezaagd moet worden. Als de rails is vastgelijmd, kom je er niet meer bij...
Inmiddels ben ik terug in Moskou. Vandaag was ik druk bezig in de tuin van de datcha. Hopelijk kan ik morgen nog een beetje prutsen met de tunnelportalen.
Groet, Wim


Plaats reactie