Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Leuk dat schuurtje Wim,

Ik heb het ook overwogen toen ik hem zag bij Conrad, want ik heb evenmin ervaring in het bouwen met karton. Heel handig dat je de bouw zo goed beschreven hebt. Vooral je tips om de karton-look en de verbindingen te verbergen. Ik schilder om die reden mijn plastic huisjes ook. Minpuntje is volgens mij de dakrand aan de kopzijden. Wel erg dun en je ziet goed dat het (schuur)papier is. Dun latje onder lijmen misschien? In ieder geval een kleurtje geven lijkt me. Maar ja, macro foto's zijn onverbiddelijk ;)

Ik twijfel zelf over de railbus van Piko, juist door die grote stroomvoerende koppeling. Ik heb de VT 98 van Minitrix, maar die heeft het nadeel dat er geen standaard koppeling op kan en je dus geen wagons mee kunt nemen. Dat geldt ook voor de VT 95 van Fleischmann, maar die had in 1:1 sowieso onvoldoende trekkracht om wagons mee te nemen. De Brekina MAN railbus vind ik echt een plaatje.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Harry,
Het dak krijgt zeker nog een kleurtje. Waarschijnlijk donker grijs. En het wordt nog vervuild. Vanaf de zijkant lijkt het inderdaad te dun. Ik denk dat ik er nog een dun (0,5 mm) plaatje polystyreen tussen plak. Daar kan ik dan ook nog een plankenmotiefje inkrassen. En dan nog windveren op de kopse kanten aanbrengen. En dakgoten. Ondertussen ben ik bezig met een binnenmuur en een vloer.
Het is een leuk en goedkoop modelletje, maar uiteindelijk ben je er toch weer vrij veel tijd mee bezig... Gelukkig is het hobby :)
Wat betreft de railbus van Piko, ik kan nog wel een detail opname maken van de koppeling. Zelf vind ik het erg meevallen. En het voordeel is inderdaad dat je een goederenwagen kunt meenemen omdat aan de uiteinden van het treinstel gewone standaard N koppelingen zitten.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Barak - vervolg
Afgelopen week veel in de tuin gewerkt, dus weinig modelbouw. Wel heb ik een vloer en een tussenmuur in de barak geplaatst en tevens de ramen en deuren erin gelijmd. Alleen het glas moet nog achter de ramen worden geplakt.
Afbeelding
SAM_6142s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_6143s by Wim Hesselink, on Flickr

De witte ramen passen goed achter de openingen in de buitenmuur. Door het laseren zijn ze ook niet felwit, dus vervuilen was niet nodig. En omdat het karton is, heb ik ook geen last van plasticglans. Kartonmodelbouw heeft zo zeker zijn voordelen! Ik zie nu op de foto nog wel dat ik nog een deurkruk moet aanbrengen.

Inmiddels heb ik het dak ook aangepast. Ik had nog een plaatje PS liggen van 0.5 mm dik, maar dat werd te dik. In schaal N heb je dat natuurlijk al snel. Van huis uit ben ik h0-er en dan overschat je nog wel eens hoe klein N eigenlijk is.... Uiteindelijk heb ik het dakleer (het schuurpapier dus) op een stuk dik papier geplakt en dat op de kartonnen drager geplakt. Aan de zijkanten heb ik nog windveren geplakt (stukjes PS van Evergreen strip 0.56 x 1.09 mm). Na schilderen ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
SAM_6155s by Wim Hesselink, on Flickr

Een stuk beter! De glaszetter is inmiddels ook langsgeweest, dus we kunnen eindelijk wind- en waterdicht gaan schaften! :) Tijd voor een biertje!
Daar heb je dan natuurlijk wel een schafttafel voor nodig en wat ander meubilair. Dat heb ik snel uit stukjes afval karton en polystyreen gemaakt. Een kolenkachel met pijp uit een stuk dik electradraad. Met een likje verf lijkt het al heel wat. Je ziet het normaal toch nauwelijks door die kleine raampjes... Wel wil ik nog binnenverlichting gaan aanbrengen.
Afbeelding
SAM_6159s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_6161s by Wim Hesselink, on Flickr
Tenslotte nog een foto uit de andere hoek. Met flits dus het is ietsje overbelicht.... De binnenwanden worden trouwens nog wit gemaakt en ik schilder nog een deur op de tussenwand zodat je ook binnendoor naar de werkplaats/opslagruimte kunt komen.
Een toilethokje komt buiten te staan. Die moet ik nog een keer maken uit een plaatje fineer oid. Ik vraag me alleen nog af of ik binnen nog voor een drinkwatervoorziening moet zorgen. Dan kunnen de heren ook koffie zetten. Maar misschien schiet ik nu door. Ik wilde eigenlijk alleen een aanduiding van de inrichting.... :D
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 nov 2017 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Wim,

Ziet er zeer fraai uit. Dat dak is ook veel beter zo.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Ik dacht, ik ga weer eens bij Wim's draadje langs: alle foto's weg!


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Harry,
Welke foto's, zie ze nog allemaal.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Ben, Wim,

Ik nu ook gelukkig. Blijkbaar iets op mijn PC geweest, hoewel de foto's in andere draadjes wel beschikbaar waren.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Vreemd, maar misschien lag het aan photobucket. Daar schijnen soms wat problemen mee te zijn.
Hoe dan ook, ik zal binnenkort weer eens een update plaatsen. Het draadje zat al weer onder het stof. De modelbaan trouwens ook. Ik heb de afgelopen weken niet heel veel gedaan. Ik ben met name bezig geweest met de onderbouw. En een klein beetje met een paar bouwpakketjes van huizen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

.......Altwied?......
Bestaat Altwied nog? Ik hoor er niks meer over....
Nou, Altwied bestaat zeker, het ligt nog gewoon in het Westerwald. Zie deze foto (gemaakt door "Wolkenkratzer", staat op Wikicommons):
Afbeelding
1024px-Altwied_-_Burg_Altwied by Wim Hesselink, on Flickr

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ltwied.jpg

Meer info over Altwied op wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Altwied

Halte Altwied bestaat daarentegen alleen in mijn hoofd. En ok, in ruwbouw bestaat het als 3 modules die bij mij thuis vertikaal tegen de muur staan. Maar dat zal niet voor altijd zo zijn! De laatste maanden heb ik niet heel veel aan de modelbaan gewerkt, maar wel een beetje. Inmiddels ben ik weer wat intensiever aan het bouwen.
Maar goed, het volk wil foto's dus bij deze:
Afbeelding
SAM_6311 by Wim Hesselink, on Flickr

Welliswaar is dit niet halte Altwied, maar het heeft er wel mee te maken. Onder de modelbaan (of wat de modelbaan moet worden) heb ik rekken met gereedschap en bouwmaterialen staan. Nu vond ik dat prima, maar mijn vrouw vond het niet netjes genoeg, sterker nog: rommelig. Nu had ze daar natuurlijk wel gelijk in, dus ik suggereerde er een gordijntje voor te hangen. Blijkbaar was dat te ouderwets dus dan maar in de auto gestapt en naar de bouwmarkt gereden. Deze panelen waren gelukkig wel acceptabel. Helaas hadden ze die niet in de juiste maten, dus heb ik ze ingekort. Gelukkig ging dat relatief eenvoudig. Vervolgens de panelen met 2 simpele scharniertjes aan het houten frame opgehangen, zodat ik ze als deurtjes kan gebruiken. Omdat de panelen van echt hout zijn, wegen ze weinig en had ik geen zwaar hang en sluitwerk nodig.
Afbeelding
SAM_6318 by Wim Hesselink, on Flickr

Na een beetje doorwerken hangen ze dan alle vier. En inderdaad, dat staat al veel netter!
Afbeelding
SAM_6321 by Wim Hesselink, on Flickr

Om ze dan ook bij het andere meubilair in deze kamer te laten passen, heb ik ze ook maar in de verf gezet. Dat viel qua tijd nogal tegen, vanwege al die kleine latjes die allemaal lastige hoekjes creëren. Even snel met de roller erover was geen optie. Na een paar avonden schilderen met een verfkwast zaten ze dan eindelijk allemaal in 2 lagen lak. Ook het frame van de onderbouw is nu niet meer maagdelijk wit van de grondverf, maar heeft dezelfde beige tint gekregen.
Afbeelding
SAM_6369 by Wim Hesselink, on Flickr

Omdat niet alle panelen helemaal recht waren sluiten ze niet goed. Ze zijn gelukkig wel buigzaam, dus door er overal magnetische sluitingen aan te schroeven kan het dan ook netjes dicht. Uiteindelijk moeten er nog sloten op, zodat kleine of gevaarlijke onderdelen buiten het bereik van kindervingertjes blijven.
Volgende keer zal ik de uitbreiding aan de rechterzijde laten zien. Boven het bureau was de onderbouw namelijk nog niet helemaal klaar.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 nov 2017 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Laatste stukje onderbouw
In mijn vorige bericht had ik al geschreven dat ik ook nog aan de onderbouw heb gewerkt. Aan de rechterzijde van de baan had ik al wel 2 lange liggers gemaakt die het baandeel boven het bureau dragen. Er miste echter nog een deel aan de voorzijde zodat de vorm van de onderbouw ook overeenkomt met het baanplan. Dat deel heb ik inmiddels toegevoegd door een paar extra latten aan de baan te schroeven. De dwarslatten geven ook meer stevigheid aan de onderbouw zelf. Zie foto:
Afbeelding
SAM_6365 by Wim Hesselink, on Flickr

Het is nu wel meer oppassen als je aan het bureau zit en dan opstaat. Ik heb mijn hoofd al een paar keer gestoten, maar inmiddels ben ik aan de nieuwe situatie gewend.
Vervolgens de uitbreiding in de witte grondverf gezet. Tegelijkertijd heb ik ook nog een plankje boven het bureau gemaakt, zodat daar wat spullen op kunnen liggen. Het idee was dat het bureau dan minder vol is. In de praktijk blijkt dat ik ieder beschikbaar horizontaal oppervlak gewoon vul met wat er op dat moment maar voor handen is. Er slingeren nu dus gewoon meer spullen rond.... :D
Omdat de baan 60 cm breed is, is het bureau 's avonds best donker. Vandaar dat ik ook maar een TL lamp onder de baan heb aangebracht (niet zichtbaar op de foto trouwens).
Afbeelding
SAM_6368 by Wim Hesselink, on Flickr

Uiteindelijk is alles in dezelfde beige kleur geschilderd en vormt de onderbouw van de baan nu een eenheid. Ik ben tevreden en nog belangrijker, mijn vrouw ook! :)
Afbeelding
SAM_6377 by Wim Hesselink, on Flickr

Als ik nu een beetje opschiet met de electra van het schaduwstation kan ik binnenkort echt gaan beginnen met de zichtbare baan.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 nov 2017 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Heel fraai en strak afgewerkt. Ziet er heel opgeruimd uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Harry! Nu kan ik gelukkig weer verder met het echte werk aan de modelbaan. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Electra schaduwstation - het laatste restje
Allereerst een gelukkig 2017 allemaal! Het jaar is weer voorbij en weer heb ik de deadline niet gehaald... Het plan was om de baan rijdend te hebben voor het einde van het jaar.... Dat wilde ik in 2015 ook al, maar dat was wel héél ambitieus. Zeker voor zo'n uitgebreid baanplan als dat van mij... Ahum... :? :( :roll:

Maar goed, sinds november heb ik eindelijk weer een baan (als in betaald werk!) en dat vreet uiteraard behoorlijk wat tijd. Verder blijk ik toch echt veel meer een (luie) dromer dan een aktieve bouwer te zijn... Leuk, maar dat helpt natuurlijk niet bij de bouw van een modelbaan. Tenslotte was ik de afgelopen weken weer in het vaderland. Omdat mijn modelbaan daar niet staat, kon ik er dus niet aan werken. Maar nu ben ik terug, dus geen smoezen meer!

Gelukkig heb ik sinds mijn vorige bericht nog wel iets gedaan. Het schaduwstation is eindelijk klaar!! De laatste draadjes zijn gesoldeerd, alles is getest (en werkte zowaar in 1 keer!). Dus na bijna een jaar is in ieder geval dat deel gereed! Ik heb nu wel het gevoel dat ik het te groot heb gemaakt en dat het dus erg veel tijd heeft gekost die ik ook aan andere zaken had kunnen besteden. Nou ja, te laat. Ik heb het ding nu. En het is één groot segment dat ik eventueel ook later in een andere baan zou kunnen gebruiken, dus een goede investering.
Uiteraard zit niemand te wachten op al deze tekst, dus plaats ik maar wat foto's van de voortgang. Ik had eerder dit jaar al het wissel voor de 2 missende kopspoortjes opgehaald bij de modelspoorwinkel in Nederland. Inmiddels is ook dit stukje vastgelijmd:
Afbeelding
SAM_6378 by Wim Hesselink, on Flickr

Dit keer heb ik montagekit onder de rails gebruikt ipv houtlijm waarmee de rest van het schaduwstation is vastgelijmd. De houtlijm liet her en der weer los en bleek dus niet de juiste lijm voor Fleischmann Picolo rail. Met kit zit het echter muurvast :) En het is ook nog eens veel sneller droog dan houtlijm. Houtlijm moet zeker een nachtje drogen terwijl de kit binnen een uur wel droog is. Bij een vorige baan gebruikte ik contactlijm. Dat zit onmiddelijk vast, maar dan kun je ook niets meer corrigeren.
En vervolgens aan de onderzijde verder met draadjes solderen, mijn favoriete bezigheid... Mbv boekbindruggen heb ik enigzins orde in de chaos kunnen brengen. Met alleslijm heb ik de ruggen aan het hout vastgelijmd. Vervolgens alle draden er doorheen getrokken. Het was de eerste keer dat ik deze methode (bindruggen) gebruik, en ik vond het wel aangenaam werken.
Afbeelding
SAM_6406 by Wim Hesselink, on Flickr

Omdat ik niet op de raillassen vertrouw voor goede stroomdoorvoer krijgt ieder stukje rail zijn eigen draad. Dat leidt dus tot honderden draadjes:
Afbeelding
SAM_6422 by Wim Hesselink, on Flickr

Uiteindelijk is er dan orde in de chaos gebracht. Het voorste deel heb ik als laatste bekabeld en dat ziet er netter uit dan het deel achteraan. Al doende leert men :) :
Afbeelding
SAM_6435 by Wim Hesselink, on Flickr

Ook aan de bovenzijde zijn er dus vele draadjes te zien:
Afbeelding
SAM_6430 by Wim Hesselink, on Flickr


Om alles later eenvoudig aan te sluiten en ook weer los te kunnen koppelen, heb ik sub-D stekkers gekocht. En ook dat leidt weer tot meer soldeerwerk:
Afbeelding
SAM_6431 by Wim Hesselink, on Flickr

Gelukkig bleek bij het testen dat elk draadje op de juiste plek zit, geen kortsluiting, geen verkeerde verbindingen... Dat viel dus mee! Uiteindelijk kon ik het schaduwstation dan eindelijk weer op zijn juiste plek op de baan plaatsen. Toch een euforisch moment!
Afbeelding
SAM_6444 by Wim Hesselink, on Flickr

Vervolgens de drie zichtbare modules ervoor geplaatst:
Afbeelding
SAM_6448 by Wim Hesselink, on Flickr

De eerste trein staat klaar voor vertrek in het schaduwstation! Helaas moet ik nog een spoorverbinding tussen schaduwstation en zichtbaar deel maken, dus van rijden komt nog niet zo veel... Tussen schaduwstation en zichtbaar deel komt een achtergrondplaat. Tijdelijk heb ik er even een plaatje MDF neergezet om gevoel voor de proporties te krijgen:
Afbeelding
SAM_6450 by Wim Hesselink, on Flickr


Van de voorzijde ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
SAM_6447 by Wim Hesselink, on Flickr
Eindelijk weer een trein op de baan! Het duurde dan wel een tijdje, maar ik ben tevreden over het resultaat. :)

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 nov 2017 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Adriaan »

Очень хороший мальчик!


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Adriaan,
Daar heb je hoop ik gelijk in. :? :o :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Wim, leuk om wer vorderingen te zien.

Wat mij betreft mag je ook wel wat foto's het uitzicht bij jou maken, volgensmij is dat ook wel interessant.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door maarten »

@Ben: mbv Google translate ben ik er achter dat het zoiets als "zeer goede jongen" betekent. Dat interpreteer ik dan maar als "goed gedaan jochie". 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Adriaan schreef:Очень хороший мальчик!
Спасибо болшое Адриан!! :D :D
Oftewel, heel erg bedankt Adriaan!

@Michiel, ik had het eerst niet door maar zag toen dat op één van de fotos de gordijnen open zijn :D Ik zal eens kijken of ik nog wat betere fotos heb van het uitzicht hier. En anders maak ik er morgen wel een paar. We wonen op de 10e verdieping en hebben best een aardig uitzicht :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Bij deze dan, het uitzicht vanuit de kamer waar de modelbaan staat:
Afbeelding
uitzicht IMAG2819 by Wim Hesselink, on Flickr
Dit was trouwens in oktober. Je kijkt hier richting binnenstad. Rode Plein en Kremlin zijn niet te zien (want vrij laag gebouwd, relatief dan...) maar in het midden zie je Moscow-City, het moderne deel met wolkenkrabbers. Dat is trouwens nog een kilometer of 9 van ons appartement.
Kijk je de andere richting op dan zie je een park met daarvoor nog net een stukje van de Moscow Central Circle Railroad:
Afbeelding
uitzicht SAM_6251 by Wim Hesselink, on Flickr
De spoorlijn is ruim 100 jaar geleden aangelegd als ringlijn om de stad. De laatste jaren is hij omgevormd om als een bovengrondse aanvulling van de metro te dienen en sinds afgelopen september als zodanig in gebruik. Een paar jaar geleden zag je hier regelmatig lange goederentreinen rijden, getrokken door zware diesselloks in multitractie. Lang is dan zo'n 80 4-assige goederenwagens. Geweldig om dat vanaf het balkon voorbij te zien (en horen!) dreunen. :)
Tegenwoordig worden de meeste goederentreinen via andere routes gestuurd. Een enkeling komt hier nog wel voorbij maar is dan meestal naar de avond en nacht verbannen. Zo nu en dan zie je er nog wel eens eentje overdag. Op de foto hierboven echter alleen een losse dubbellok.
Groet uit Moskou,
Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 nov 2017 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Wim bedankt voor de foto's en uitleg, geeft mooi beeld van de omgeving waarin je woont en er staan nog wel wat interesante dingen op.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Thrillseeka »

Moskou een hele mooie en gave stad vol tegenstrijdigheden :)

Ben er op me 18e geweest om een Russisch vakantie vlam te bezoeken.. 1 van de meeste gave vakanties gehad :)


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tsja, ik kwam er ook voor het eerst om een Russische vlam te bezoeken. Een paar jaar later ben ik met haar getrouwd :D
Groeten uit een momenteel ijskoud (-30!) Moskou. Maar gelukkig heb ik mijn Russische vlam hier ;)
Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Achtergrond naar achteren
Eén van de dingen die al een tijdje aan me knagen, is de beperkte diepte van de drie linker modules. Deze zijn slechts 30 cm diep. Op zich niet direct een groot probleem, maar het geeft weinig mogelijkheden om wat huizen achter halte Altwied te plaatsen. Eigenlijk kan ik er alleen gevels (of een heel smal half-relief huis) tegen de achtergrond zetten. Voor een "echt" huis is geen plaats als ik nog een klein beetje ruimte voor een straatje tussen station en huizen wil hebben. Maar ja, als ik alleen gevels plaats, moet ik het ontbreken van zijwanden zien te verbergen. Dat kan natuurlijk wel met bomen, maar alleen gevels en bomen wordt misschien te eentonig.
Ik heb dus zitten denken om het schaduwstation deels te overdekken en dan daarbovenop het dorpje te bouwen. Op zich krijg ik dan potentieel heel veel extra ruimte maar er zitten ook wat haken en ogen aan: ten eerste moet ik het dorp dan wel zo'n 6 cm hoger aanleggen dan het station. Ik ben bang dat het plotselinge hoogteverschil over de hele lengte er een beetje gekunsteld uitziet.
Ten tweede is het schaduwstation dan niet meer goed te bereiken. Dat is nu trouwens ook al lastig vanwege de hoogte boven de vloer (150 cm) en de ligging tegen de muur. Als er een trein ontspoort (of alleen maar een zetje nodig heeft), wordt het behoorlijk lastig om er bij te komen. Ook het poetsen van de rails wordt dan een crime. Met andere woorden: toch maar niet.
Echter, nu het schaduwstation op zijn plaats staat en de zichtbare modules ervoor, kan ik beter bekijken hoe ik nog iets kan uitbreiden. Zoals te zien is op onderstaande foto, zit er nog een beetje ruimte tussen de zichtbare modules en het eerst spoor van het schaduwstation:
Afbeelding
SAM_6466s by Wim Hesselink, on Flickr

De achtergrondplaat kan dus nog iets naar achteren worden verplaatst. Hij komt dus eigenlijk op de bak van het schaduwstation te staan. Ik moet dan nog wel de grondplaat van het zichtbare deel iets uitbreiden. Het is niet veel extra ruimte, slechts 6 cm, maar dat is voldoende om een gevarieerder dorpsgezicht te maken. En het schaduwstation blijft nog redelijk bereikbaar.
Van de voorkant ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
SAM_6463s by Wim Hesselink, on Flickr

De linker achtergrondplaat staat nog min of meer op de originele plaats, de rechter plaat (met de pot verf ervoor) is 6 cm naar achteren verschoven. Het geeft toch direct een stuk meer mogelijkheden! Slechts iets meer ruimte, dus dat heeft voor mij het voordeel dat het niet direct een extra vierkante meter is die ik dan nog vol "moet" bouwen (het is nu al een eeuwige bouwplaats...).
Nog een foto vanuit vogelperspectief:
Afbeelding
SAM_6467s by Wim Hesselink, on Flickr

Wat mij betreft gaat dit hem worden. De achtergrondplaat moet ik nog op de één of andere manier in een ruime boog leggen en aan de baan bevestigen, maar dat gaat wel lukken.

Ondertussen nog iets anders: twee weken geleden was ik rond de kerstdagen nog even in Nederland en daar lag nog een bestelling op me te wachten: een stel goederenwagens die ik bij H@ns had besteld! Altijd weer leuk om ze even op de baan te zetten en bij weg te dromen :) En het geeft weer energie om verder te bouwen. Over niet al te lange tijd zou de baan rijklaar moeten zijn :D
Afbeelding
SAM_6479s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_6481s by Wim Hesselink, on Flickr

Daarnaast nog even naar de plaatselijke modeltreinwinkel geweest en daar oa nog een kalender, wat tijdschiften en een overweg van Viessmann gekocht. Alleen moet ik de lengte van de overwegbomen nog iets vergroten. Misschien dat ik ze vervang door een buisje PS dat ik zelf rood en wit schilder. Eigenlijk zat ik te denken aan een overweg van FKS Modelbau. Die is veel filigraner dan die van Viessmann, maar kan niet bewegen als het hekwerk gemonteerd is. Vandaar dat ik toch voor de Viessmann heb gekozen.
Afbeelding
SAM_6483s by Wim Hesselink, on Flickr

Dat was het weer voor dit keer. Volgende keer zal ik verder gaan met het spoor tussen het schaduwstation en het zichtbare deel.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 04 nov 2017 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Wim,

Voor die verlenging heb ik wel een oplossing, zoals je in mijn draadje hebt gelezen. Ik stuur je een pb-tje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Harry! Je hebt inmiddels antwoord :)
Groet, Wim


Plaats reactie