Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Lekker bezig Wim.

Ik heb het XPS schuim gewoon met een figuurzaag (beugelzaag) gezaagd.
Die waren van mijn kinderen vroeger en hangen al jaren in de schuur.
Hiermee gaat het prima en als je een paar tunnelopeningen maakt kan je deze achter elkaar zetten en klaar is je tunnelbuis.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Ron, dat is ook een goed idee! Ik heb hier nog een ouderwetse figuurzaag liggen (uit mijn kindertijd :mrgreen: ). Ik ga het vanavond eens proberen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Ron,
Ik heb je tip mbt de figuurzaag geprobeerd. Dat ging inderdaad veel beter! Nogmaals bedankt! :D
Een klein beetje schuren en de binnenwand is netjes glad. Helaas moet ik deze week veel overwerken, dus ik heb niet heel veel kunnen doen. De basis is er in ieder geval, dus daar kan ik nu op voortborduren. Hopelijk kan ik zondag nog iets doen. Dan zal ik er ook nog een foto van maken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Hoi Wim,

Figuurzagen, jong geleerd, oud gedaan :D

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Het was inderdaad al weer een tijd geleden dat ik de figuurzaag voor het zagen van figuren heb gebruikt. Toch zeker zo'n 30 jaar :lol:
Ik heb hem de laatste jaren eigenlijk alleen gebruikt om rails door te zagen. Ik heb wel een Dremel, maar ik doe het liever met de hand. Je hebt dan meer controle en de zaagsnede wordt veel smaller. Je moet alleen goed plannen waar er gezaagd moet worden. Als de rails is vastgelijmd, kom je er niet meer bij...
Inmiddels ben ik terug in Moskou. Vandaag was ik druk bezig in de tuin van de datcha. Hopelijk kan ik morgen nog een beetje prutsen met de tunnelportalen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Inmiddels heb ik nog wel een beetje geprutst met tunnelportalen, maar vanwege veel overwerk schiet het niet op. En in het kleine beetje vrije tijd dat dan na een lange werkdag over blijft, ga ik toch liever even met m'n dochtertje wandelen :)
Desalniettemin heb ik nog wel iets anders gedaan: de achtergrondplaat die links van de tunnel moet komen te staan is inmiddels op maat gezaagd en staat al in de 1e laag verf. Daar moet nog een 2e laag op. Geen fotos, die komen later deze week wel.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tunnel uit XPS - deel 3
Goed, bij deze dan een paar fotos van de voortgang. Ik heb een nieuw stuk XPS schuim genomen en ook de papieren mock up van wat meer details voorzien zodat duidelijker is wat het uiteindelijk moet worden. Met een stoomlok en een boompje er voor lijkt het dan al heel wat:
Afbeelding


Vervolgens poging 2 met XPS. Met de figuurzaag ging het uitzagen van de opening al veel netter. Een beetje bewerken met een schuurpapiertje en dan krijgen we dit:

Afbeelding



Tenslotte het echte werk; het maken van het patroon van de stenen. Ik dacht dat dit vrij eenvoudig zou zijn, maar het viel me tegen om het netjes te doen. Dit is het voorlopige resultaat:

Afbeelding


De binnenkant is ook van stenen voorzien. Lastig om het daar netjes te doen, maar als het goed is zie je er later weinig van. Sowieso moet er nog een laag verf over. Uiteraard moet de voorkant van het portaal ook nog een patroon krijgen. En er komen nog frutsels op om het op te leuken. Kantelen, een jaartal, enz. Ik wil nu eerst de rest van de binnenkant van de tunnel maken. Dan alles in de verf en dan vastplakken.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Alro »

Wim,

Het stenenpatroon aan de binnenkant ziet er al prima uit. Ben benieuwd hoe het portaal geverfd en wel er uiteindelijk uit gaat zien.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Ronald!
Ik ben zelf eigenlijk ook wel erg benieuwd! :D
Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Gaat goed zo, de kleur van de XPS is die van nature zo, bij mij is die veel lichter geel.
Iemand heeft ook stoeptegels op de lichtblauwe versie gekrast zag er ook zo mooi uit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Ja het is oranje van nature. Het is een klein afvalstukje dat ik een keer heb "gered". Mijn vrouw wilde het weggooien, maar dat vond ik zonde. Dat kan ik vast nog wel een keer "ergens" voor gebruiken... :lol:
En zie daar, 2 jaar later is het een tunnelportaal :mrgreen:
Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tunnel uit XPS - deel 4
Inmiddels ben ik weer ietsje verder. Het effect van de stenen aan de binnenkant van de tunnel vond ik zo leuk, dat ik besloten heb dat nog een stukje verder voort te zetten. Ik heb de verlenging van de tunnelwand uit een stuk dunnere (grijze) XPS plaat gemaakt, door er in de lengte een licht gebogen profiel in te zagen/schuren. Dat ging redelijk, maar niet perfect. Het sluit dus niet helemaal precies aan op het tunnelportaal. Om die reden heb ik besloten maar een nis in de zijwand te maken. Daar kan de Streckenlaufer in vluchten als er plotseling een trein aankomt. Tegelijkertijd valt de overgang tussen de 2 stukken XPS dan (hopelijk) iets minder op.
Afbeelding


Uit dun karton heb ik stenen geknipt en rond de nis geplakt. Met houtlijm, want alleslijm blijkt dwars door het XPS te vreten. Gelukkig had ik het eerst uitgetest op een afvalstukje...
Afbeelding


Hieronder ook de andere tunnelwand. Deze heeft geen nis (want toch niet te zien als je voor de baan staat), en is alvast van een eerste laag verf voorzien. In de wand met de nis zijn nu ook stenen gekrast. Of beter gezegd, gesneden met een mesje. De linkerwand was gekrast met een dikke naald, maar dat geeft toch een grover resultaat. Met een mesje en dan nog een keer met de naald verbreden gaat beter/netter:
Afbeelding


Nadat de andere wand en het portaal ook een laagje verf hebben gekregen, kon ik een proefpassing op de baan uitvoeren:
Afbeelding

Ik ben niet ontevreden. De boog van het portaal moet nog wel even worden bewerkt met een schuurpapiertje, maar dat komt goed. Daarna ook stenen snijden in de voorzijde van het portaal en ook dat in de verf zetten. En daarna moet ik ook de steunmuren aan de zijkant gaan maken. Genoeg te doen dus.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Ziet netjes uit Wim. Xps is hier ideaal voor.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Japio380 »

Leuk om te zien hoe je het doet en het resultaat is prachtig. Weer een inspiratie voor mij om ook (ooit) met XPS aan de slag te gaan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Test



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door FidOo »

Ja je mag nog steeds berichtjes plaatsen Wim.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Nou, de forumsoftware heeft de wifi thuis op de zwarte lijst gezet. Ik kan dus geen berichten plaatsen.
De test hierboven was om te zien of het via mn mobiel wel lukt (zonder wifi). Dat werkt dus.
Momenteel zit ik op mn werk (via mobiele telefoon) en lukt het dus ook. Er wordt aan gewerkt, ik ga vanavond thuis weer eens testen op de laptop. Dat typt toch wat fijner... :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tunnel uit XPS - deel 5
Ik had ondertussen nog wel wat zit rommelen met het portaal, maar was er nog niet aan toegekomen om de voortgang op het forum te laten zien. Gisteren wilde ik dat wel doen, maar de forumsoftware heeft mij (of in ieder geval mijn IP adres) op een zwarte lijst gezet en belet mij berichten te plaatsen. Er wordt aan gewerkt en inmiddels kan ik via een omweg (mobiel) wel posten.

Goed, de tunnel. Ik heb aan de voorzijde nu ook steentjes gekrast/gesneden. Het gaat steeds beter, al doende leert men. Dit ziet er al weer veel netter uit dan het 1e muurtje. Maar dat was de binnenkant van de tunnelbuis en die zie je niet. Dit is de buitenkant van het portaal en dat ligt wel in het zicht:
Afbeelding
Er moeten nog wel wat versiersels op, maar die voeg ik later wel toe. Ik moet nog even kijken of ik ze uit karton en/of polystyreen maak.

Omdat ik veel te lui ben om overal alle steentjes te krassen èn omdat ik nog een paar hardschuim platen van Noch had liggen, heb ik de zijmuren niet zelf gemaakt. Een stukje kant-en-klaar muur van Noch moet hier voldoende zijn. De stenen hebben vrijwel dezelfde afmetingen als die ik in het portaal had gekrast, dus als het goed is valt het niet op. Niet na het schilderen (hoop ik).
Hieronder de muren tijdelijk op hun plek.
Afbeelding
De zijmuren lijken nog wel wat massief, maar dat ga ik nog aanpassen. Er komt een rij (smallere) afdekstenen op. En de rest verdwijnt toch in het landschap.

Tenslotte nog een frontaalaanzicht:
Afbeelding

Ik twijfel alleen nog of ik de zijmuren verticaal plaats (zoals de rechter muur) of toch iets schuin (linker muur). Ik neig naar een beetje schuin.
Uiteraard moet overal nog verf over. En een wash, en highlights. En er moeten nog afvoerpijpen in de muren komen voor water. Misschien nog een klein schuurtje voor gereedschap/seinborden bij de tunnelingang. En een telegraaf-afspanmast... Nog genoeg te doen dus. :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tunnel uit XPS - deel 6
Inmiddels ben ik weer ietsje verder. De zijmuren hebben afdekstenen gekregen. Die heb ik uit een strook polystyreen van Plastruct gemaakt. Door ze om de 7 mm met een mesje in te kerven en daarna met een vijltje verder te bewerken, begint het wel op steen te lijken.


Afbeelding
De zijmuren ga ik schuin plaatsen. Dat zie ik op de meeste voorbeeldfotos (hoewel er vaak helemaal geen zijmuren zijn). Om de afdekstenen toch recht te krijgen, heb ik er nog een reepje karton onder geplakt. Gelukkig kan Noch schuim wel tegen alleslijm, dus het lijmen ging vrij soepel.

Vervolgens het portaal zelf. Ook hier heb ik afdekstenen geplaatst. En extra versiersels en ook nog een paar (schiet?)openingen om het toch nog een beetje op een kasteeltje te laten lijken. Per slot van rekening is Burg Altwied nog geen 100 meter verderop te vinden... Net buiten de modelbaan zodat ik hem niet hoef na te bouwen. ;) Misschien schilder ik hem nog op de achtergrond. :)

Afbeelding
Het enige wat ik nu nog wil aanbrengen is een steen boven de tunnelopening met het jaartal waarin de tunnel is gebouwd (1893). Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik dat doe. Misschien een stukje DAS klei waar ik het jaartal in kan krassen.
Hieronder de 3 delen bij elkaar. De linker muur is ook van een rijtje afdekstenen voorzien.

Afbeelding

Groet, Wim



tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door tv_man »

Ziet er heel netjes uit met die afdekstenen! Waar styreen al niet goed voor kan zijn. En wat betreft Burg Altwied: ik zou misschien een bordje met "Burg Altwied 100m -->" plaatsen waarbij het kasteel zelf toevallig nét achter wat bomen schuilgaat zodat je het nét niet ziet. Kan de toeschouwer zijn fantasie de vrije loop laten gaan over hoe het er echt uitziet.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Ziet er goed uit, vooral die openingen voor de kettingen van de ophaalbrug. :lol:
Nou nog een mooi kleurtje.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hallo Ben,

Openingen voor de kettingen van de ophaalbrug! Brilliant! Daar had ik nog niet aan gedacht! :lol:

Ik had de inspiratie voor mijn portaal gehaald uit andere portalen in het Westerwald (en omgeving). Oa de Marienthaler Tunnel, waar ook een paar kleine openingen zitten:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... m_1883.jpg

Verder zijn er op de volgende website veel fotos te vinden van het baanvak Engers-Au, niet alleen van tunnels.
http://www.klauserbeck.de/Kilometrierun ... gersAu.htm

Oa de Burgtunnel (km 4.4) en de Grenzauer Tunnel (km 11.2) hebben her en der gaten/openingen.
De Teufelsbergtunnel (km 7.2) heeft geen gaten, maar was qua uiterlijk ook een inspiratie voor mijn tunnel.

Vandaag of morgen gaat er een likje verf over de muren. Dat moet het meer een eenheid maken.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

tv_man schreef: 10 okt 2019 07:24 Ziet er heel netjes uit met die afdekstenen! Waar styreen al niet goed voor kan zijn.
Dank je Norman! Ja, het is vrij snel te maken, en kost bijna niks! Een beetje tijd, dat dan weer wel. Maar ik heb nu wel een uniek portaal op mn baan :D
tv_man schreef: 10 okt 2019 07:24En wat betreft Burg Altwied: ik zou misschien een bordje met "Burg Altwied 100m -->" plaatsen waarbij het kasteel zelf toevallig nét achter wat bomen schuilgaat zodat je het nét niet ziet. Kan de toeschouwer zijn fantasie de vrije loop laten gaan over hoe het er echt uitziet.
Dat is een goed idee! Aan de straatkant van de halte kan sowieso een bordje met toeristische info komen. Dat is misschien niet heel goed zichtbaar omdat het haltegebouw er voor staat. Maar ik plan nog een wandelpad langs de tunnel. Als ik daar een splitsing maak, kan (moet) er ook een wegwijzer bij. Die is dan wel goed zichtbaar want aan de voorkant van de baan.
Ik ga eens kijken of het gaat passen. Bedankt voor de tip! :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door traiNiac »

Heel fraai portaal geworden Wim!

Die afwerking met polystyreen strips doet het goed. Is het portaal inmiddels al geschilderd?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Tunnel uit XPS - deel 7
Dank je Harry! Inmiddels zit de eerste laag verf er op. Ik ben vanavond nog even bezig geweest met een wash van donkerbruine Lasurfarbe van Heki. Omdat foto's meer zeggen dan mijn prietpraat:

Afbeelding
Eergisteren had ik al een basislaag matte muurverf aangebracht (testpotje van de Praxis). Het hecht geweldig, zowel op het XPS schuim, de Noch muur en de polystyreen strips. Zoals te zien moet ik nog steeds de randjes van de opening van het portaal wat netter maken. Met het blote oog valt het veel minder op, dus vergeet ik dat steeds...
Ook zijn de frutseltjes die ik als versiering had aangebracht niet helemaal kaarsrecht... :( Nou ja, het is niet anders. Bij het volgende portaal kan ik het netter doen.
In de zijmuur is ook nog een pijpje te zien voor de afvoer van water dat achter de muur ophoopt. Deze heb ik gemaakt uit een stukje aluminiumfolie. Door dit om een metaaldraad (1 mm diameter) te wikkelen, krijg je een mooi klein buisje met een wanddikte van nul-komma-weinig. Vastplakken in een gaatje in de muur en klaar. Een leuk detail dat in een mum van tijd gemaakt is. :)

Vanavond heb ik ook een wash aangebracht. Hier tijdens het proces:

Afbeelding
Het effect is geweldig! Het effen grijs van de verf is in 1 keer omgetoverd tot een stenen muur! Zoals ik schreef is het donkerbruine Lasurfarbe van Heki, wel flink verdund met water en met relatief veel afwasmiddel er in om het goed te laten vloeien. Daarna wel horizontaal laten drogen, anders druipt alles er via de voegen aan de onderkant weer uit (gelukkig kwam ik daar op tijd achter...)

Nadat alle muren behandeld waren konden ze drogen. Na een uurtje heb ik ze weer op de baan geplaatst. Een 212 mocht poseren:

Afbeelding
Het effect van de wash is na drogen minder geworden. Er mag dus nog een wash over. En de afdekstenen rechts zijn iets te vlekkerig, dat moet ik ook nog even bijwerken. Maar het begint toch zeker te lijken op wat ik voor ogen had. Uiteraard moet er ook nog een drybrush over, en wat vervuilen met donkergrijs boven het portaal om de het effect van decennia lang rook van de stoomloks na te bootsen.
Komende week zal ik echter weinig aan het bouwen toekomen, dus het duurt nog even voordat ik daarmee verder kan.

Groet, Wim


Plaats reactie